بمب های جدید سنگرشکن آمریکا تا عمق ۶۲ متر نفوذ می کند

حسین آرین

نادر صدیقی

به گزارش نیویورک تایمز، ایالات متحده، هواپیماهای جنگنده بیشتری را برای مقابله احتمالی با تهدیدهای جمهوری اسلامی در خلیج فارس آماده کرده است.
 
از طرفی نشریه الکترونیکی « انتی وار دات کام» که یک نشریه ضد جنگ است، می نویسد که نیروی هوایی آمریکا، پس از سالها کار و صدها میلیون دلار هزینه، به بمب های سنگرشکن تازه ای مجهز شده که قادر است حتی به تاسیسات هسته ای زیرزمینی فردو در قم نیز نفوذ کند.
 
بر اساس این گزارش، آمریکا در همان حال، توانایی های دفاعی اسرائیل و کشورهای عرب منطقه را هم تقویت می کند.
 
رادیو فردا در گفتگو با حسین آرین کارشناس نظامی رادیو فردا، نخست در مورد این بمب های جدید سنگرشکن پرسیده است
 
آرین: آمریکا مدت هاست که دارد توانایی خودش را برای ساختن بمب های سنگر شکن پیشرفته بالا می برد.
 
این بمب ها ، بمب های ۳۰ هزار پوندی یا همان ۱۳ و نیم تنی است که می توانند تا عمق ۲۰۰ پا- یعنی حدود ۶۲ متر – به اهداف پنهان شده در زیر زمین نفوذ پیدا کند.
 
آمریکا اینها را برای روز مبادا ساخته است تا در صورتی که بخواهد تاسیسات هسته ای ایران به ویژه تاسیسات ناحیه فردو را بمباران کند.
 
باراک اوباما سال گذشته بمب های قدری سبک تر را  به اسرائیل داد. اسرائیل سال ها بود که این بمب ها را می خواست از آمریکا بگیرد ولی جورج بوش با این امر مخالفت می کرد.
 بمب جی بی یوی ۲۸ که تقریبا از نوع بمب های سنگرشکن پیشرفته است، به اسرائیل هم داده شده است.
 
با این اوصاف این بمب هایی که اسرائیل دارد تا ۳۰ متر می تواند به زیر زمین نفوذ کند. اگر زمین بتون آرمه باشد تا شش متر این بمب ها می توانند نفوذ کنند و اهداف زیر بتون آرمه را نابود کنند.
 
اینها ، همگی آمادگی اسرائیل و آمریکا برای روز مباداست.
 در همین حال هم اعلام شده است که کویت تعداد بیشتری از سیستم دفاع موشکی پاتری یت ساخت آمریکا را دریافت خواهد کرد. روز جمعه هم پنتاگون تعداد موشک های فروخته شده به کویت را ۶۰ عدد ذکر کرد.
 
ارزیابی شما از این افزایش موشک های دفاعی در کویت چیست؟
 
با توجه به تهدیداتی که کشورهای جنوب خلیج فارس و آمریکا از ناحیه ایران و در رابطه با موشک های ایران به ویژه موشک های بالستیک حس می کنند، کشورهای عربی هم دارند در این رابطه توانایی خود را افزایش می دهند.
 
خرید موشک های پاتری یوت.پی.ای .سی ۳ که کویت از آمریکا خریداری کرده است هم در همین رابطه است.
 
این مجموعه خریداری شده از سوی کویت همان طور که شما هم گفتید، ۶۰ موشک پاتری یوت و ۲۰ سکوی پرتاب است. ضمن اینکه آمریکا متعهد شده است آموزش های لازمه را به پرسنل کویتی بدهد.
 
آیا این تکمیل کننده همان طرحی است که در امارات و یا در قطر هم پیاده شده است؟
 
در رابطه با همان است. اینها در واقع همدیگر را تقویت می کنند. آن سیستمی که آمریکا به امارات فروخته است، یک سامانه پدافند موشکی در ارتفاع بالا موسوم به تاد است که آنهم یک سیستم بسیار پیشرفته برای مقابله با تهدیدات موشکی بالستیک ایران است.
 در همان رابطه هم قرار است آمریکا یک رادار بسیار پیشرفته را در قطر نصب کند که با سیستم تاد امارات در ارتباط باشد.
 
نکته دیگری که باید عرض کنم این است که عربستان سعودی به تازگی با چین گفت و گو کرده است تا موشک های بالستیک دان فنگ ۲۱ را از چین خریداری کند.
 
جالب توجه این است که این موشک ها، موشک های دو مرحله ای سوخت جامد است که قابلیت حمل کلاهک هسته ای را دارد.
 
اگر ما قابلیت کلاهک هسته ای را نادیده بگیریم درست مثل موشک های بالستیک سجیل یا شهاب سه ایران خواهند بود.
 
 حسین اعلایی، فرمانده سابق نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا گفته است که جمهوری اسلامی با تحریم نفتی، انگیزه ای برای بازنگاه داشتن تنگه هرمز نخواهند داشت.نظر شما در این مورد چیست؟
 
این یک جنگ لفظی است که مدتهاست ادامه دارد. آمریکا با توجه به رشته اقداماتی که چه به تنهایی در خلیج فارس در رابطه با ناوگان پنجم و چه در رابطه با تجهیز کشورهای جنوب خلیج فارس انجام داده است، عملا دارد خودش را تقویت و آماده می کند.
 
در همین رابطه هم ایران در واقع دارد به اقدامات آمریکا جواب می دهد. همه اینها به مسئله هسته ای مربوط است که تا به حال مذاکرات حتی در سطح کارشناسان در استانبول هم به جایی نرسیده است.
 
مدت هاست که فرماندهان سپاه پاسداران این را تکرار می کنند اما کار ساده ای نخواهد بود. آمریکا در این مورد تمهیداتی قائل شده است. ایران می تواند اختلالاتی را در تنگه هرمز به وجود بیاورد ولی در مقابل آمریکا هم برای بازنگه داشتن تنگه هرمز اقداماتی را انجام داده است.
 همه اینها را فعلا باید در سطح یک جنگ لفظی تلقی کنیم که بین دو طرف کماکان ادامه دارد.

+145
رأی دهید
-61

ali1111 - تهران - ایران
دوستان آیا فکر می‌کنید اگر جنگی بشه و تاسیسات هسته‌ا‌ی را بزنند که صد در صد در راس کارشون است، تکلیف تشعشعات هسته‌ا‌ی چی‌ میشود؟ یعنی‌ ممکنه تشعشعات داشته باشه؟ من در این زمینه اطلاع زیادی ندارم، کسی‌ دقیقا می‌داند؟
‌سه شنبه 10 مرداد 1391 - 00:53
فضول میرزا - استكهلم - سوئد
پس به علی گدا بگین بیشتر بره توی زمین!
‌سه شنبه 10 مرداد 1391 - 01:41
STING68 - گنبد - ایران
باور کنید اگه جنگی بین ایران و اسرائیل جنایتکار رخ بده اسرائیل تمام مراکز استان ایران رو با بمب هسته ای همزمان با هم هدفگیری و تبدیل به خاکستر میکنه و بلایی سر ایران میاره که از ایران چیزی جز خاطره و قصه ای باقی نمونه ..............شاید باور نکنید البته ولی من مطمئنم................حالا تا دیر نشده تکلیف خودتون رو با دشمنان این مرز و بوم روشن کنید
‌سه شنبه 10 مرداد 1391 - 02:34
STING68 - گنبد - ایران
75000000 ایرانی امروز یا فردا میشن یک بمب هسته ای متحرک علیه شما جانوران اسرائیلی و امریکایی و عربی
‌سه شنبه 10 مرداد 1391 - 02:42
Fariborz Tabriz - تبریز - ایران
ببینید اگه رو نقشه دقت کنید و وضعیت توپوگرافی جاهایی که این تاسیسات ساخته شدن میتونید مطمئن باشید که هیچ کسی این تاسیسات رو نمیزنه .چون اگه بزنه کویت و قطر و عراق و چند تا از کشورای دیگه به همراه ایران خالی از سکنه میشه ؟پس بمب و اینا همش کشکه شاید ایران و با بمب اتمی بزنن ولی نمیتونن تاسیسات هستهای ایران رو بزنن اینو مطمئن باشید .
‌سه شنبه 10 مرداد 1391 - 02:46
shytoon - وادوز - لیچتن اشتین
هیچی‌ نمی‌شه، بعد از بمب باران ۳ مرتبه قول و الاه بخون، ۷ تا صلوات بفرست ۵ مرتبه دورو خودت فوت کن. باید شب ماه ۱۴ به قبرستون بری که عکس اون گور به گور شده در ماه ببینی‌. آخه Ali 1111 علی‌ جون این سوال که شما میکنی‌؟ بابا ما مملکت صاحب زمان هستیم. ما چمکران داریم، حتما تا به حال علمای دین این موضوع را نوشتند و در چاه انداختند، که به اطلاع آقا برسه که دشمن می‌خواد بمب بندازه. شما اصلا نترس. آخه وقتی‌ که جوونهای ملت بی‌چاره ایران را شیمیایی چیزی شد؟ خلاصه نترس اصلا درد نداره، اصلا حالیت نمی‌شه. حالا فقط بیا همراه من دعا کنیم هرچی‌ که من میگم تو هم بگو:،،،،،،،،، خدا وندا ترا به عظمت بارگاهت قسم میدیم که بزرگان رژیم، سرکردگان سپاه ، و جمعاّ دولت شریف را به افتخار شهادت نائل بفرما. دوستان که این متن می‌خواند لطفا دعا کنید ، التماس دعا داریم. ( از مولا پرسیدند از شما گ.. اد تر هم هست؟ گفت اون‌های که به ما میگن التماس دعا...)
‌سه شنبه 10 مرداد 1391 - 08:38
morid - بوشهر - ایران
باور کنید صدام حسین هم در امریکا رئیس جمهور بشه و چنگیزخان وزیر دفاعش باز هم هی----چ غلطی نمیتوانند بکنند. میگید چرا؟ امریکا یه نقطه ضعف اساسی داره و آن جاروی است بنام اسرائیل که به دمب خودش بسته.تعهد امریکا که خیلی هم استراتژیک هست اینه که به هیچ عنوان این عروسک باربیش نباید آسیب ببیند و ما در جنگ 33 روزه و 22 روزه دیدیم که میشه و خوب هم میشه آسیب زد .دیگر حتی کاری به ایران هم نداره این دیگر مردم خاور میانه هستند که جرئت پیدا کرده اند و خودشون بزودی این پادگان بظاهر محکم را ویران خواهند کرد.دیدیدی که تنها سلاح مدرن نیست که یک کشور را پیروز میکنه بلکه یک نقشه و طرح عالی و حساب شده میتواند یک ابر قدرت را به استیصال بکشاند
‌سه شنبه 10 مرداد 1391 - 09:18
morid - بوشهر - ایران
خدا خودش رحم کنه!دیگه حسین آرین هم که کارشناسه رادیو فردا هم هست حرف آخر را زد.وای ali1111 هم که نگران تشعشعاته!! پس کی کمکمون میکنه!!توصیه میکنم به 75 ملیون ایرانی که هر چه زودتر به امریکا بگیم ما نوکرتیم.اصلا هر رژیمی که جنابعالی میخوای ما قبول داریم.اصلا ما دیگه وارد ساخت سفینه فضایی، نانو تکنولوژی،رادیو داروها،کشتیهای 180 هزار تنی،ناو و زیردریایی، سلولهای بنیادی،پهپاد و موشکهای ویرانگر و هزارن کوفت دیگه نمیشیم!!!!ما فقط با اجازه امریکا و نوکران محترمشان دستمال کاغذی با آخرین ورژن میسازیم و بس.!!!!!
‌سه شنبه 10 مرداد 1391 - 09:36
انقلاب دوم - هامبورگ - آلمان
فردا احمدی نژاد میگه ما تاسیسات اتمی‌ را در ارتفاع ۶۳ متری زمین ساختیم.
‌سه شنبه 10 مرداد 1391 - 10:55
saeid_021 - تهران - ایران
STING68 - گنبد - ایران. برو بابا عمو مرداش اون شهیدایی بودن وایسادن جلو دشمن تو 8 سال جنگ مرداش اون کسایی بودن ساله 67 اعدام شدن الان من راضی نیستم نه خودم نه داداشام نه فک و فامیل هیچکی نمیخواد بره بجنگه 75 میلیونو بکن کلا 100 هزارتا زیاد جو نده انگار ما به دنیا امدیم بریم واسه یه عده حـ... که پوشلون از پارو بالا میره بریم بجنگیم بد پسرای اقایون تو بهترین دانشگاها برن تحصیل کنن نه اقا جون امریکا بیاد من یکی هیچ کار نمیکنم چون پول نفت همین الانش تو جیبه اقا زاده ها میره حالا بره تو جیبه امریکایی ها زیاد فرقی نمیکنه میدونی از ماست که بر ماست می خوای بگو اهنگران بیاد یکم خرشهر اینا کنه شاید 2 نفر خر شن برن جنگ
‌سه شنبه 10 مرداد 1391 - 10:35
reza_exe - بروکسل - بلژیک
حمله باید سراسری و به هدف ریشه کنی کامل ملاهای آشغال باشه نه فقط به چند تا سایت دوزار اتم آخوندی
‌سه شنبه 10 مرداد 1391 - 12:01
فضول میرزا - استكهلم - سوئد
STING68 - گنبد - ایران / فکر کردی اون 75 میلیونی که ازشون حرف میزنی مثل تو بی عقلند که برن جلوی توپ و تانک آمریکائی؟ تو اگه دوست داری بری بفرما خوش گلدی!
‌سه شنبه 10 مرداد 1391 - 15:57
Shadan Shirin Sokhan - هایدلبرگ - آلمان
ما هم اگر یک ارتش بی‌ طرف داشتیم به جای بمب ، این آخوندهای مفتخور و شکم گنده‌های بی‌ خاصیتی که عین یک بشکه پهن میمانند را به زیر هوپیماهای جنگی می‌بستند و به ناوهای آمریکایی حمله میکردند و از مسافت بالا بجای بمب ، این آخوندهای گامبو را به صورت خوشه‌ای پرتاب میکردند که بعد از ترکیدن آنها آنچنان بوی گندش منطقه را فرا بگیرد که از بوی بد و تعفن ناوهای آمریکایی مجبور شوند منطقه خلیج فارس را ترک کنند !! و از طرفی‌ ملت ایران هم شر این آخوندهای مفتخور و مرده خور راحت میشوند !!!
‌سه شنبه 10 مرداد 1391 - 18:35
عمو تیام - لاس وگاس - ایالات متحده
جناب [ STING68 - گنبد - ایران ] تو فقط یه .... مغز بیشتر نیستی. تو چه تو ایران باشی چه خارج هوا رو آلوده میکنی. حق تو همون مرغ کیلویی 10 هزار تومن و بنزین لیتری هزار تومنه. تو و امثال تو لیاقت رفاه اجتماعی را ندارید فقط با ....جوراب احمدی نژاد زنده اید.
‌سه شنبه 10 مرداد 1391 - 20:21
amin_FAICO - یزد - ایران
محض اطلاع دوستان قبل از اینکه حرفی از این بمب هاباشه ایران همون اوایل اعلام کرده بود که فوردو در عمق 90 متری زمین هست،در ضمن اگر امریکا یه همچین غلطی بکنه باید یه فکری واسه چند هزار موشک بالستیکی که به سمت اسرائیل نشونه رفته بکنه،آخه سپر موشکی مقابل تعداد زیاد موشک همزمان،خیلی کارایی نداره...
‌سه شنبه 10 مرداد 1391 - 22:33
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.