خاتمی: با 550 میلیارد دلار درآمد نفتی باید شاهد این گرانی‌ ها باشیم؟

سیدمحمدخاتمی که طی روزهای اخیر، تحرکات ویژه ای را در آستانه آغاز رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری 92، شروع کرده است، از وجود فضای یاس و نا امیدی در کشور انتقاد کرد.


به گزارش سرویس سیاسی «انتخاب» ؛ وی در دیدار با «جمعی از اقشار مختلف مردم اصفهان» در آستانه ماه مبارک رمضان، با اشاره به مشکلات اخیر کشور گفت که شدیداً مخالف براندازی است.

خاتمی که طی سالهای 76 و 80، به عنوان رییس جمهور ایران انتخاب شده است ، طی ماههای اخیر (برخلاف ماههای اخیر) ، اظهاراتی در مورد مسائل مهم کشور می کند. تحلیلگران اظهارات اخیر وی را «اماده سازی اصلاح طلبان» برای انتخابات ریاست جمهوری 92 می دانند.

او البته در این سخنان، به شدت نسبت به اتخاذ تصمیم برای اصلاحات در جلسات «سه نفره» انتقاد کرده است.

بخش هایی از اظهارات وی در پی می آید:

 

* اخیراً گفته شده است 3 نفر بنشینند و محور کار اصلاحات باشند! با همه احترامی که برای بزرگان قائلم این را دور از شأن اصلاحات و جامعه می دانم. درحالی که این همه شخصیت‌های بزرگ در جامعه وجود دارند چرا فقط سه نفر؟ هرچند بزرگ و مهم باشند (البته به جز من).


* اصلاحات حزب نیست، گرچه در درون اصلاحات احزاب، گروه‌ها و تشکلات شکل می‌گیرند (کارگزاران، مجاهدین انقلاب، جبهه مشارکت، اعتماد ملی، انجمن‌های اسلامی، دانشگاه‌ها، مهندسان، معلمان، جامعه، انجمن‌ها و...) و من نیز به نوعی سعی کرده‌ام با همه در تماس باشم و از نظرات استفاده کنم. اما باید قبول داشت بالاخره هر کدام از آنها گرچه در یک چارچوب کلی با هم مشترک هستند اما بحث‌ها و رویکردهای خود را دارند.


*امروز گاه با احساس نامیدی و بی‌آیندگی مواجه می شویم، در حالی که انقلاب بزرگی صورت گرفته، رژیم استبدادی و سرکوبگری جای خود را به جمهوری اسلامی داده، بر حقوق و حرمت انسان ها تأکید شده و در مقابل فزون طلبی قدرت های خارجی مقاومت خوبی وجود داشته است. اما جای پرسش دارد که چرا با این وجود در بخش هایی از جامعه نشانه هایی از دلزدگی و حتی یأس می بینیم. مگر عوامل اسرائیل و آمریکا در اینجا حکومت می‌کنند؟ همه کسانی که اینجا حکومت می‌کنند، از خود ما هستند؛ اما چه شده که چنین ناراحتی‌ای وجود دارد و از جمله افرادی که اینجا حضور دارند، از حرفهایشان گاه بوی نومیدی به مشام می رسد.


*آیا واقعا در حال حاضر در جامعه ما، خط‌ مشی‌ها و اقدام‌هایی که انجام می‌شود، مقبول جامعه است؟ اولا در سطح جامعه عمومی نوعی نارضایتی دیده‌می‌شود. نمی‌خواهم بگویم این نارضایتی منشأ یک انقلاب دیگر می شود، نه. قصد من این نیست، زیرا در عمق وجود اکثریت جامعه، اسلام هست و مردم دین را قبول دارند حتی اگر نسبت به حاکمان آن نظر منفی داشته باشند، با این مسأله موافق نیستند که اصل نظام از بین برود و حتی کسانی که دینی هم نیستند، ولی صاحب انصاف اند نیز نه با دخالت خارجی موافق اند و نه می خواهند نظام از بین برود. اتفاقاً ما حافظ نظامیم و مدافع آن و به همین دلیل برای پایداری آن خواهان اصلاحات هستیم زیرا اگر این اصلاحات انجام نشود، اولین زیانکار نظام است و در این مورد کسانی مسؤول اند که این زمینه را به وجود آورده‌اند. من معتقد نیستم باید این نظام را براندازی کرد و نباید هم چنین چیزی اتفاق بیفتد. ما شدیداً مخالف براندازی هستیم. چنین امری هم به لطف خدا اتفاق نمی افتد. ما با اصل نظام، امام و جمهوری اسلامی موافقیم، اما به روش‌ها و سیاست‌های جاری انتقاد داریم.


*بعضی روش‌ها، روش‌هایی است که نمی‌تواند دوام داشته باشد. الان مسائلی که در اینجا مطرح شده، منهای مسایل سیاسی است که از بابت آن رنج دیده‌ایم. آیا واقعا این نحوه صحیح اداره مملکت است؟ آیا با 550 میلیارد دلار درآمد نفتی در ایران، یعنی حدود 60 درصد کل درآمد نفتی از 100 سال گذشته، باید امروز شاهد چنین تورم و گرانی‌ در ایران باشیم؟


* بیایید کاری کنیم جوانان از جنبه‌های مادی، معیشتی، کار و تحصیل و تفریح مشکل نداشته باشند یا کمتر داشته باشند. حقوق و حرمت همه افراد رعایت شود، امکانات کشور که متعلق به ملت است در مسیر درست به کار گرفته شود. در حال حاضر در دانشگاه‌ها، برخورد و تعامل با استادان و دانشجویان بسیار تحقیرآمیز و نادرست است که این مسأله جای بحث دارد.


* قانون اساسی را قبول داریم، در چارچوب نظام هستیم و با براندازی آن مخالف و با روش‌های غیرمدنی در برخورد با مسایل و تندروی و خشونت مخالفیم. این برنامه کلی بارها بیان شده است.


* اسلام طرفدار آزادی است، طرفدار استقلال و پیشرفت است و البته مهم‌ترین نکته در اسلام، اخلاق و ادب است اما در حال حاضر گاه می بینیم که بداخلاقی، فحش‌دادن و دروغ‌گرفتن و تهمت‌زدن به عنوان ارزش معرفی می شود. حتی وقتی از این موارد شکایت می‌شود، به آن رسیدگی نخواهد شد.

+83
رأی دهید
-199

مارتين - لندن - انگلیس
اقای خاتمی دیگه مردم از دستون خسته شدن .
شنبه 31 تير 1391 - 00:59
Royan - کالیفرنیا - آمریکا
برو آقاجون شماها هی میخواهید مسکن تزریق کنید به ملت , ایران احتیاج به اصلاحات نداره باید همتون برید گمشید ,دیگه حالمون ازتون بهم میخوره.
شنبه 31 تير 1391 - 01:51
Persian golf for ever - سیدنی - استرالیا
خاتمى تو هم ملا هستى با اون بقیه هیچ فرقى ندارى.از قدیم گفتن سگ زرد برادر شغال وهمتون دستتون توى بک کاسه هست
شنبه 31 تير 1391 - 02:28
vahid40 - تورنتو - کانادا
اقای خاتمی سخنان شما همواره زیبا بوده و هست اما ای کاش وقتی با بیش از 25 میلیون رای مردم در دوره دوم ریاست جمهوری روبرو شدید خودتان به ان اصلاحاتی که دم می زنید پایبند بودید و با قاطعیت در ساختار اداری اصلاحات بوجود می آوردید. اما من خود شاهد بودم که در دوره شما بسیاری از همان افرادی که همواره پدر مردم را در سنوات گذشته درآورده بودند بازهم همان ها اما در پست های دیگر ظاهر شدند و در واقع ما ندیدیم که تحول خاصی بجز یک مشت چرندیات اتفاق بیفتد. کل دوره ریاست جمهوری شما به درگیری بین مسئولین در رده های مختلف گذشت. نتیجه همان شل و ول بازی ها و پایبند نبودن ها به اصولی که خودتان تعریف کردید باعث شد کسی ظهور پیدا کند که تیشه به ریشه همه چیز بزند و این مملکت را تا سالیان سال به عقب انداخته و آبروی و حیثیت تاریخی ایرانیان در سراسر جهان را از بین ببرد.
شنبه 31 تير 1391 - 02:32
razmandeh - استکهلم - سوئد
از خاتمی خائن تر دیگه هیچ جا پیدا نمی‌شه اخوند خوب آخونده بالای داره
شنبه 31 تير 1391 - 02:44
amoo uk - لیدز - انگلیس
جناب خاتمی باز مثل روباه شروع به تملق گوی و دروغ پردازی نمودند ، مردم میگن خر نمی‌خوایم شما از نظام حرف میزنی ، باز با این دروغات میخوای نظامو ابقأ کنی‌ ، پست تر و دو رو تر از تو در ایران پیدا نمی‌شه .
شنبه 31 تير 1391 - 03:27
naderan - یوتوبوری - سوید
مردم عزیز اینها همه شان دزد و دورغو هستن.بپاخیزید دلیران ایران.
شنبه 31 تير 1391 - 03:48
خاکستر - کوالالامپور - مالزی
این مرتیکه اشغال دوباره حرف زد .عجب آدم کثیفیه این شارلاتان
شنبه 31 تير 1391 - 03:52
omide por jalal - لس‌انجلس - آمریکا
درود بر تو که با نفتِ ۲۰دلاری ، کشور را به نحوِ احسن اداره کردی ! در مدتِ ۸ سال خدمتِ شما شاهدِ شکوفاییِ اقتصاد ، سیاست و عزتِ ایران بودیم ! اما وطن فروشان تقاتِ دیدنِ خدماتِ شما و سر افرازیِ ایران در زمانِ شما را ندارند و نداشتند چرا که آنها ایرانی‌ نیستند ! همانها که به شما و دوستانتان تهمتِ دزدی و کم کاری زدند ، امروز به نمِ مهدی و حسین! ملت را میچاپند و میزند و میکشند! خاتمی عزتِ ایران است و هر که چشمِ دیدنش را ندارد همدستِ دزدانِ امروزیست!پس همانطور که گفتم همان " محمود " نوشِ جانِ نمک نشناسان!
شنبه 31 تير 1391 - 03:54
golden ari - ایران - تهران
به قول رضا فاضلی خدا بیامرز همیشه میگفت آخونده خوب، آخونده مرده هست!
شنبه 31 تير 1391 - 04:34
kabootar - لاهور - پاکستان
چقدر میگیری این حرف ها رو میزنی؟
شنبه 31 تير 1391 - 04:47
من حرف حساب می زنم - تهران - ایران
آره دیگه از قدیم گفتند دست بالای دست بسیار است !. فکر نمیکردی از خودت دزدتر و موذیتر و جنایتکار تر و دو روتر ببینی حالا میگی ای بابا چقدر بیشتر میتونستم بدزدم کم دزدیم ای دل غافل آن سبو بشکست و آن پیمانه ریخت !!!!
شنبه 31 تير 1391 - 05:08
naderan - یوتوبوری - سوید
چلقوز و دزد دوروغگو خودت روز آخر چی میگفتی .فراموش کردی.خدا نسل ملا مفت خور را از سر مردم ایران بردارد.خاین روباه صفت.
شنبه 31 تير 1391 - 05:32
parvaz 1 - پلیموس - انگلیس
استاد بهرام مشیری : تاریخ ۱۰۰ سال گذشته ایران نشان میدهد ٬ هیچ شخصی فریبکارتر و نامردمی تر از خاتمی بر مسند قدرت وجود نداشته .
شنبه 31 تير 1391 - 06:52
xalid - تهران - ایران
ملا خاتمی، بهتر است به خودت زحمت ندی و سعی نکنید که مردم را با این چرندیات گول بزنی ، چون دیگه هم این تظام شما پیش مردم بی ارزش تر از هر بی ارزشسیت و هم حنای خود شما هم پیش مردم رنگی نداره . ساکت شو عمامه تو بچسپ پیچش خراب نشه.
شنبه 31 تير 1391 - 07:32
hana257 - تهران - ایران
اهای ملت بیایید دست به دعا برداریم تا چاههای نفت ایران خشک بشه این کلید آزادی ایران و ایرانی هست. ما هم دقیقا مثل آفریقاییها هستیم که کشورشون معدن الماس هست و خودشون برده
شنبه 31 تير 1391 - 08:02
abdolmalek - رامسر - ایران
....و شما آقای خاتمی و امثالهم.شماها رفتنی هستید.لطفا واسه مردم تصمیم نگیرید
شنبه 31 تير 1391 - 08:31
compatriot - تورنتو - کانادا
تیتر مطلب: اینو شما از ما می‌پرسید یا ما باید از شما بپرسیم؟
شنبه 31 تير 1391 - 08:31
iran7 - زنجان - ایران
خیلی جالبه شما خارج نشینا کاسه داغتر از آش شدین؟
شنبه 31 تير 1391 - 09:11
farahnazb2 - ابادان - ایران
سگ زردبرادرشغاله/دوستان فریب هیچکدام ازاین اراذل واوباش خمینی وخایمنه ای رانخورید.
شنبه 31 تير 1391 - 09:11
محسن ف - کرج - ایران
توباز بهتری از اونا ولی شرمنده،همتون باید گورتونو گم کنید،سیاست مرد میخواد ک شماها نیستید.حیف اون 20 میلیونی ک ب تو رای دادن
شنبه 31 تير 1391 - 09:26
saeidg - بیلفلد - آلمان
برو فریبا خاتمی
شنبه 31 تير 1391 - 10:30
irane aziz - وین - اتریش
برو بمیر،خودت و اسلامت
شنبه 31 تير 1391 - 08:29
ehsan.de - کایزرسلاترن - آلمان
اصلاحات و اصلاح طلبی رو بعد از تغییر رژیم و در صورتی که عمامه رو از سرت بر داری میتونی بیان کنی .... شما ها همگی بر سر دار هستید تا مدتی دیگه .. به امید اون روز ..
شنبه 31 تير 1391 - 12:39
ARTEMIS-SW - .پاريس - فرانسه
مزدوران حتی در لباس مسیحیت!!!!!!!!!! دفاع از قاتلان درجه ی ۲---!! چشم کورشان نه اعدام کشیش دیباج را میبیند نه اسارت نوکیشان مسیحی‌ داخل ایران را---!!! وظیفه اینست که باعث بدبینی‌ ملت به کسانی‌ شوند که از دام اسلام رها شده به اعتدال مسیحیت پیوسته اند! به هوش باشید!!!!!!!!!!!
شنبه 31 تير 1391 - 12:33
dara20 - تهران - ايران
برو بمیر شیاد بی‌ شرف ، مرتیکه پفیوز هرزه، مگر دا زمان صدارت ننگین تو گرانی نبود؟ از ابتدی استفراغ اسلامی تک‌ تک‌ شما ثروت و درآمدهای کشور را بجای سرمایه گذاری جهت پیشرفت کشور و مردم یا خرج خشونت طلبی و جنگ با جهان کردید یا به فلسطین کثیف و لبنان تروریست پرور هدیه دادید یا هزینه تبلیغات مسموم حکومتی شد یا توسط امثال تو و همپالگی‌هایت و توله سگ‌های پس انداخته اتان غارت گردید. فساد جزئی جدا ناشدنی از وجود منفور سران پلید حکومت کثیف اسلامیست.خاتمی تنها مرگ با درد و عذاب پسندیده تو و خانواده نانجیب و حرامی توست.
شنبه 31 تير 1391 - 14:04
siamakFR - پاریس - فرانسه
خاتمی، . تو ۱ ملای کثیفی که میخوای هرطوری شده این جمهوری کثافت رو حفظ کنی‌، اینو دیگه همه میدونند، مردم ایران از این رژیم دزد کثیف حالشون بهم میخوره، اگه از جونشون نمیترسیدند الان ۱۰۰۰ دفعه همتونو فرستاده بودند لبنان و عربستان. همون جایی که ازش آمدید
شنبه 31 تير 1391 - 18:02
Shadan Shirin Sokhan - هایدلبرگ - آلمان
آقای خاتمی ،‌ای روباه مکار ! ای‌ آخوند شیطان و شیاد ! یک بار توانستی ملت را گول بزنی‌ !، دیگه کور خوندی !، حنایت دیگر برایمان رنگ ندارد ! ۸ سال رئیس جمبون بودی ، چه غلطی کردی ، چه گلی‌ به سر ملت زدی ؟! آقا ما دیگه آخوند نمی‌خواهیم ! آقا آن لباسی که تو توش هستی‌ لباس شیطانی است ! تا زمانی‌ که آن عبا و عمامه را در سر داری جزو دروغ گویان و شیادان و حقّه بازان و حیله گران جامعه هستی‌ ! آقای عزیز ما با تمام وجود از آخوند جماعت بدمان میاید و به عبارتی متنفر هستیم ، حالیته ؟! تًف بروی شما آخوندها حرا....اده !
یکشنبه 1 مرداد 1391 - 00:00
Farokhzad - کنت - انگلستان
این عجب پرو هست حکایت دوزده شده خودش جلو داره فرار میکنه میگه بگیریدش دوزد دوزد بیشرف خائن
یکشنبه 1 مرداد 1391 - 00:44
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.