آخرین عکس‌های مریلین مونرو؛ سند ویرانی

برت استرن، عکاس نامی آمریکایی، یکی از کسانی بود که در واپسین روزهای زندگی مریلین مونرو، ساعت‌ها با این ستاره هالیوود تنها بود و از او صدها عکس گرفت. گالری هنری شهر پادربورن مجموعه‌ای از عکس‌ها را به نمایش گذاشته است.


برت استرن تنها ۶ هفته پیش از مرگ مریلین مونرو امکان یافت که سه روز تمام، ساعت‌ها با ستاره‌ی نامدار اما نگون‌بخت تنها باشد. او تنها به پیکر دلربای او، که چیزی از آن برای عموم پنهان نمانده بود، نظر نداشت، بلکه هدف او بیشتر برهنه کردن روح زخمی و خسته‌ی زن تنها بود.
 
استرن سه روز تمام در هتلی در لس‌انجلس با مریلین مونرو تنها بود و به همراه او چندین شیشه شامپانی خالی کرد. او از زنی که همه او را "بمب سکسی هالیوود" می‌دانستند حدود ۲۶۰۰ عکس گرفت. این عکس‌ها بعدها از گرانبهاترین تصاویر هالیوود شناخته شدند.
 
سقوط یک ستاره
 
زمانی که استرن به سراغ مریلین مونرو رفت، بارقه شکوه و موفقیت او خاموش شده بود. او دوران درخشش را پشت سر گذاشته و به گونه‌ای تقدیری و اجتناب‌ناپذیر به اعماق شکست فرو می‌رفت. او به تازگی به خاطر بی‌نظمی و رفتار عصبی از فیلم "چیزی برای دادن" کنار گذاشته شده بود.
 

یکی از عکس‌های مرلین مونرو در نمایشگاه شهر پادربورن آلمان


 
در ِزندگی خصوصی او نیز در این تابستان ۱۹۶۲ هیچ چیز پایدار و امیدبخشی باقی نمانده بود. استرن از این واقعیت دردناک آگاه بود که زن بی‌نوا به سوی آخرین ایستگاه زندگی خود می‌رود. او قصد داشت سقوط یک ستاره را ثبت کند و موفق شد. آنچه در عکس‌ها به چشم می‌خورد، روح خسته و پژمرده‌ی زنی است که جامعه را با ارائه تصویری پرزرق و برق فریب داده بود.
 
مریلین مونرو که به رغم سادگی در رفتار ظاهری، زنی باهوش بود، از برداشت عکاس باخبر بود. به همین خاطر کوشید نگاتیف برخی از عکس‌ها را با لاک انگشت خط خطی کند تا دیگر قابل استفاده نباشند. اما او در تلاش خود ناموفق بود، زیرا استرن تمام عکس‌ها را منتشر کرد.
 
به ویژه پس از مرگ غم‌انگیز مریلین مونرو، که در رسانه‌ها با جار و جنجال منعکس شد، آخرین عکس‌های مریلین مونرو گنجینه‌ای در دست استرن بود که آن را به عنوان "سند ویرانی" به نمایش گذاشت.
 
هنرمندی با دو چهره
 
مریلین مونرو در اصل نورما جین نام داشت. تغییر نام او به گونه‌ای نمادین شخصیت دوگانه‌ی او را بازتاب می‌دهد.
 
او در سال ۱۹۲۶ به دنیا آمد، در پرورشگاه و یتیم‌خانه بزرگ شد و با کولباری از دلهره‌ها و کابوس‌ها به دنیای نمایش قدم گذاشت. از ۱۷ سالگی با اندام زیبای خود به عنوان مدل عکاسی شروع به کار کرد. شاید بزرگترین هنر او آن بود که می‌توانست سیمای غمگین (و واقعی) خود را پنهان کند و برای عکاسان و فیلمبرداران ژست‌های خندان و دلفریب بگیرد.
 

یکی از عکس‌های مرلین مونرو در نمایشگاه شهر پادربورن آلمان


 
عطش سوزان او به یافتن پناهگاهی گرم و پرمهر بارها به ناکامی انجامید و او در تمام زندگی از سرنوشت زنی درمانده و تنها بیرون نیامد. شاید آخرین تلاش او برای بیرون آمدن از بی‌پناهی، ازدواج با آرتور میلر (۱۹۱۵ – ۲۰۰۵)، نمایشنامه‌نویس نامی، بود.
 
دوپارگی درونی مریلین مونرو در اوایل دهه ۱۹۶۰ پیوسته شدیدتر می‌شد. چهره عمومی یا سیمای بیرونی او بر سر در سینماها و روی جلد مجلات می‌درخشید. سینمادوستان، به ویژه مردان، برای دیدن این "بمب سکسی" سر و دست می‌شکستند. او در اوایل ۱۹۶۲ دومین جایزه "گلدن گلوب" را به عنوان "محبوب‌ترین هنرپیشه جهان" دریافت کرد.
 
اما در همین زمان مریلین مونرو محزون و دلشکسته در انزوایی هولناک فرو رفته بود. روز ۵ اوت جسد بی‌جان او را در اتاق هتلی یافتند. مرگ او رسما "خودکشی" ثبت شد، گرچه تا امروز واقعیت امر روشن نشده است.
 
او روز ۸ اوت در گورستان "وست وود" در لس‌انجلس به خاک سپرده شد. آن روز قرار بود با همسر سابقش جو دی‌ماگیو یک بار دیگر عروسی کند.
 
نمایشگاه مجموعه‌ای از آخرین عکس‌های مریلین مونرو در گالری هنری شهر پادربورن (در غرب آلمان) تا ۱۶ سپتامبر ۲۰۱۲ ادامه دارد.

+378
رأی دهید
-91

docharkhe - لندن - انگلستان
بازیگر ماهری بود ولی‌ حالا توی قبر کرم‌ها دارن میخورنش. سر نوشتش رو هم که میخوندم یاد dalida افتادم، اون هم خود کشی‌ کرد. این مریلین هم اگر چه زیبا بود، ولی‌ بدون تعصب من زن‌های به مراتب زیبا تر رو توی ایران دیدم که هیچ کدوم از این آرایش‌ها و گریم‌ها و نورپردازی‌ها برای عکس رو نداشتن ولی‌ همچنان زیبا بودند.
‌پنجشنبه 29 تیر 1391 - 10:39
odin - انتورپن - بلژیک
از قدیم گفتن : فیل مرده و زنده اش صد تومنه. فرق نمیکنه مرلین مونرو نماد مجسم زیبایی بود، هست و خواهد موند.
‌پنجشنبه 29 تیر 1391 - 10:41
sia_sefid - تهران - ایران
خیلی زیبا
‌پنجشنبه 29 تیر 1391 - 11:35
clariss - وین - اتریش
واقعا خودکشی کرده یا کشتنش؟؟؟ یه زمانی یک نفر ناشناس هرروز روی سنگ قبر ایشون گل میذاشته ، نه مشخص شد که این ناشناس کیه و نه علت خودکشی و یا شایدهم قتل این هنرپیشه!!!
‌پنجشنبه 29 تیر 1391 - 11:37
نوادا - تهران - ایران
حالا این حاج خانم کی هست؟
‌پنجشنبه 29 تیر 1391 - 11:44
shirzan48 - بروکسل - بلژیک
عکس هاش خیلی‌ قشنگ تر از چهره واقعیش است این تفاوت در فیلمهاش بسیار بارز است .
‌پنجشنبه 29 تیر 1391 - 12:05
shahab46 - هانوفر - المان
نوادا - تهران - ایران - لااقل متن را میخوندی, لابد فکر کردی زن امام ... یا حضرت ....
‌پنجشنبه 29 تير 1391 - 12:49
ARTEMIS-SW - .پاريس - فرانسه
چیزی در چهره و کاراکترش بود استثنایی!! و سمبلی از زنانگی-!! درک نمی‌کنید از شماست!clariss - وین - اتریش. !نخیر آقا من بر سر مزارش بودم که چند قدمی‌ بالاتر از مزار زنده یاد هایده است!! از مسئول سوال کردم در مورد دسته گل هر روزه !!!گفت از جو دیماجیو شوهر دوّمش است که چه در زمان حیات و پس از فوتش وصیت کرد این دسته گل را بر مزارش قرار دهند!!!نوادا - تهران - ایران. ! شما هم که حزب‌اللهی هستی‌ به همان ضعیفه‌های سبیلوی رژیمت بپرداز!!
‌پنجشنبه 29 تير 1391 - 12:45
piki82 - تورین - ایتالیا
docharkhe - لندن - انگلستان. مطمئنی از این دخترایی که میگی تو ایران دیدی ??? والا ما که تو ایران بهترین آرایشهای دنیا رو میبینیم..قبل از بیرون رفتن حدود 2 ساعت وقت صرف آرایش میکنن...اصلا آخرش هم نمیفهمی طرف واقعا چه شکلیه !!! اما برعکس اینجا دخترها خیلی ساده میان بیرون !!خلاصه کجا دیدی بگو ما هم بریم ببینیم !D:
‌پنجشنبه 29 تير 1391 - 12:49
sedaye_sokoot1388 - تهران - ایران
بادرود-هر چند که این هنر پیشه فقید سال 1962 یعنی تقریبا 16 سال قبل ازحکومت کثیف جمهوری اسلامی مرده وبه مرگی مشکوک ولی من که میگم زیر سر اسلام وجمهوری اسلامی وسربازان گم وگور شده امام.... حالا هر کی میگه نه ثابت کنه شاید قانع شدم ..............
‌پنجشنبه 29 تير 1391 - 12:57
ARTEMIS-SW - .پاريس - فرانسه
در ضمن این زن بینوا در پرورشگاه بزرگ شده بود و این زخم در روحش باقی‌ ماند!!! این تصویر مربوط به اواخر است که مصرف زیاده از حد مواد آرام بخش بر چهره و اندامش اثر گذشته بود خودش گفت که بسیار مورد سؤ استفاده ی احساسی‌ قرار گرفته و کسی‌ او را برای خودش نمی‌خواست!!! زنده یادش!
‌پنجشنبه 29 تير 1391 - 13:10
odin - انتورپن - بلژيك
اخه به کسی چه مربوطه که یکی ارایش میکنه یا نمیکنه!؟ شما اقایون غیرتی هم اگه ناراحتید نگاه نکنید، اگه خوشتون هم میاد پس ساکت شید و اینقدر مثل این ادمهای بیکار و بیعار که همه دنیا از نظرشون عیب داره غیر از خودشون، نق نزنید. فکر میکنین ارایش اینو زیبا کرده؟ خب کی جلوتون رو گرفته شما هم بکنید. گرچه منتظر حرف ما نیستین و خودتون همه روشهای صورت رو بند انداختن و ابرو برداشتن رو یاد گرفتید و میکنید، پس دیگه چرا به یه زنی که همه دنیا به عنوان بت زیبایی میشناسنش گیر میدین که«این کار ارایشه؟» والا بخدا. یارو رو تو ده راه نمیدادن سراغ خونه کدخدا رو میگرفت. نیست الان مرلین مونرو نشسته اقایون برن خاستگاریش، براش عیب و ایراد هم میسازن.
‌پنجشنبه 29 تير 1391 - 13:58
romano - تهران - ایران
نوادا - تهران - ایران دوست عزیزم اینترنت برای همین کارهاست شما می‌تونی وقت بزاری اطلاعات رو زیاد کنی اما حالا برات توضیح میدهم منتها جوری که حال و هوای اونموقع آمریکا دستت بیاد ایشون هنرپیشه و مدل معروف بودن و زمانی اومدند که سالیان زیادی از اومدن بیکینی و پوشیدن شلوار در آمریکا توسط خانمها (1930) نمی‌گذشت و جامعه هنوز دید سنتی داشت این خانم در پرورشگاه بزرگ شد و در 16 سالگی از بینوایی با یک کارگر ازودواج کرد و بخاطر زیبایی و استاندارد زیبایی آن زمان (آرمانی یک دختر بور لوند و کمی سر بهوا!) بمرور تبدیل به چهره شد ولی نهایتا برای مجله سکسی پلی بوی شهرت پیدا کرد اما در کنار اینکار هنرپیشه خوبی بود منتها بعنوان هنرپیشه تصویر یک زن پرقدرت نبود و بیشتر یک معشوقه بود که بسیار لوند و خودخواه (خلاصه تصویر ایده‌آل یک زن معشوقه در آمریکا بود) و در عین حال دوست داشتنی بود (در همین نقشها هم کارهای بیاد ماندنی دارد) 3 ازدواج داشت که یکی از معروفترینها آن باجورج اورل نویسنده معروف بود نامه معروفی به انیشتن دارد. اما کارهای مهم او: ادامه ...
‌پنجشنبه 29 تير 1391 - 13:59
romano - تهران - ایران
شکستن بسیاری از تابوهای سنتی جامعه که یک زن بت جنسی است اما توانایی‌های دیگر هم دارد(مثل اینکه ما الان با پدیده گلشیفته داریم کنار میایم) تعریف استاندارهای جدید در مدلینگ ( آنزمان عمل جراحی و.. نبود هرچه بود خدادادی بود و کارها بر مبنای تجربه نه متد) و اینکه زن حتی اگر بت جاذبه جنسی باشد حضورش در جامعه بخاطر همین توانایی پر اثر است و نمی‌توان آنرا از جامعه محو کرد و روی همه چیز تاثیر دارد! زن واقعا این نیست اما این افراد در آن زمان این تعاریف را به جامعه همراه با سنت ارائه کردند چون مذهب هنوز پر رنگ بود مثلا خوبست بدانی شوی بیکینی 1950 مطرح شد و طراح برای نشان دادن مدلهای بیکینی دست بدامن زنان کافه‌ای و فقیر آنزمان شد. تصویر بجای مانده از او در نهضتهای هنری آینده بسیار تاثیر گذار بودند از جمله کنار گذشتن زیبایی مطلق و خدایگان یونانی که خداوندان یک انسان زیبا و مطلق جسمی هستند که یک زن بور است کمر باریک دارد دامن پوشش خوشگل است و در عین حال لوند و کم فکر است ادامه ...
‌پنجشنبه 29 تير 1391 - 14:06
romano - تهران - ایران
مانند گربه راه می‌رود و خرامان خرامان. بر این اساس شما هم اکنون می‌توانی مدل آفریقایی شرق آسیایی و حتی خانمی را که مدل بوده در سیاست ببینی چون به نوعی شخصی مانند مرلین مقایسه نهایت زنانگی در مقابل تواناییهای واقعی زنان است (نقد از خود جنس به خودش مانند اینکه مذهبیها را با یک متعادل مذهبی مقایسه کنی) اما واقعیت این است که جامعه در آنزمان از زن تفریح می‌خواست (از جمله آقایان!) نه خلبان شاتل فضایی! مرلین خیلی زن بود اما قدرت سکسی اش دنیای مردگونه مردها در فیلمهای آنزمان و تمام معادلات منظم بر مبنای قدرت را بهم می‌زد چون نهایتا جنگ بر سر قدرت پول و سکس است پس مردها برای اینها میجنگند پس مرلین نرخ این معامله است و او در این بازار کالا است و نرخ خریداران را بالا و پایین می‌برد و نهایتا اینکه نام واقعیش مرلین نبود و مریلین یک نام ساختگی و هنری بر مبنای نام جادوگر افسانه‌های اروپایی است و او خودکشی کرد مثل همه داستانهای تراژدیک شد در پایان معشوق مرد منتها این معشوق یک عاشق نداشت عاشقان افکار جامعه آمریکایی یک زمان بود که به گور برده شد و آنها را از توجه به یک زن و معشوق به معشوقها متوجه کرد.
‌پنجشنبه 29 تير 1391 - 14:18
ARTEMIS-SW - .پاريس - فرانسه
وقتی‌ با نویسنده ی شهیر آمریکایی////--آرتور میلر../// ازدواج کرد در حقیقت کمبود محبت پدری را در او می‌‌جست که نجست!! فیلم مشهور او-- بعضی‌ها داغش را دوست دارند-- جزو بهترین فیلمهای کلاسیک سینماست!!
‌پنجشنبه 29 تير 1391 - 15:05
danial nabi - استكهلم - سوئد
گلشیفته فکر کنم از این راه گم کرده خط میگیره که هی‌ لخت میشه. ولی‌ نمی‌دونه که همین خانوم بازیچه دست کثیف سیاست‌های مبلغّان سکس آمریکا، ارزشی برای روحیه نابود شده امسال ایشون قائل نیست، و ستاره از داخل میپوسد، ننگ بر آمریکا
‌پنجشنبه 29 تير 1391 - 15:35
نوادا - تهران - ایران
shahab46 - هانوفر - المان>> من حالشو ندارم داداش!تو خوندی یه توضیحی بده__
‌پنجشنبه 29 تير 1391 - 16:27
نوادا - تهران - ایران
romano - تهران - ایران// دوست عزیز اینترنت برای کارهای علمیست یا تفریحی !فکر نکنم برای بدست آوردن سرگذشت مریلین مونرو بازیگر عهد عتیق آمریکاست ولی ممنون که توضیح دادی
‌پنجشنبه 29 تير 1391 - 16:30
setareh mashreghi - خوزستان - ایران
تهران ایران romano‏ توضیحات شماجالب وخواندنی بود ببخشیداگر فضولی نیست مطالب ازخودتان یاازمنبعی خاصی بود؟این خانم بسیار زیبا بوده ولی توعکسها میشه غم رو تو چشماش دید غمی که شاید دراثر سوء استفاده هایی که ازش شده باشه!شایعه کشته شدنش بیشتراز خودکشی تو بورس بوده درهر صورت امیدوارم روحش به آرامش رسیده باشه!
‌پنجشنبه 29 تير 1391 - 15:38
نوادا - تهران - ایران
shahab46 - هانوفر - المان// سر سوزنی جواب کسی رو که کوچکترین ترسی از خدا نداره و این قدر راحت به افرادی توهین میکنه که بهانه ی خلقت اند کاری ندارم و نمی دم
‌پنجشنبه 29 تير 1391 - 16:36
ايدين - کرج - ایران
نوادا ایران-خیلی اطلاعات بالایی داری داداش از کدوم شهرستانی اقا جواد؟
‌پنجشنبه 29 تير 1391 - 17:21
romano - تهران - ایران
setareh mashreghi - خوزستان - ایران تشکر مطب نوشته خودمه دنیای هنر اونهم حرفه‌ای بدون اثر روی خالقش نیست ولی متاسفانه ما از دید خودمون 3 ازدواج این خانم رو می‌بینم در حالیکه اگر در شرایط اون باشیم شاید دها بار بدتر از اون رو در زندگی به علت کمی ظرفیت طی کنیم. هنرمندان مثل بلبل می‌مونن تو فصل بهار دو روزی می‌خونن و می‌رن و شاید هم همه اونها رو خیلی عشقی و موجودی که فایده خاصی نداره ببینن اما مگر بهار بدون بلبل می‌شه!؟!! (مخصوصا بلبلهای نخلستون) ضمنا از قدیم کشتن هنرمندها و نشان دادن اون بصورت خودکشی باب جراید بوده که زیاد صحت نداره و بیشتر متاسفانه به سبک زندگی حرفه‌ای این افراد در جوانی ظریف بودن روح و پشتیبانی نشدن در لحظات حساس زندگی توسط اطرافیان دلسوز بر می‌گرده معمولا در هنرمندای بزرگ سرانجام زندگی تراژیک از باستان معمول بوده. خلاصه اینکه هنرمندا مقدسند و معلم همه رو بیسواد می‌خواد آخوند ابله پزشک مریض ولی هنرمند همه رو شاد می‌خواد و خودشم درونگراست اما چه شمعی درونش می‌سوزه.
‌پنجشنبه 29 تير 1391 - 17:26
setareh mashreghi - خوزستان - ایران
تهران ایران romano بدون اغراق قلم بسیار زیبایی دارین من حدس میزنم نویسنده باشید اگر هم نیستین مهم نیست یه جایی خوندم که اگه قراربود ایرانیا بخوان افکارشون رو بنویسن همه نویسنده های خوبی درحد گارسیا مارکز(هرچنداین اغراق باشه)میشدن!ترکیب بلبلای نخلستون خیلی جالب بود!!!!!!! باتشکر موفق باشید ونویسنده
‌پنجشنبه 29 تير 1391 - 20:06
پایان - گوتنبرگ - سوئد
دست از سر مرده ا ش هم بر نمی‌‌دا رند ،،تًف بر پول ،و هر چی‌ آدم فرصت طلب .
‌پنجشنبه 29 تير 1391 - 20:25
freedom_ego - کالیفرنیا - آمریکا
خوش + گل = خوشگل
جمعه 30 تير 1391 - 08:45
نوادا - تهران - ایران
ایدین - کرج - ایران///اصولا بچه های تهران به بچه های البرز میگن شهرستانی .جایی رو سراغ ندارم که یه شهرستانی(کرجی) به بچه ی تهران بگه شهرستانی/تابو میشکنی کلنگ جان
جمعه 30 تير 1391 - 09:31
sara83 - كرترگ - بلژيك
نوادا - تهران - ایران عزیز این خانوم یه هنرپیشهٔ آمریکایی هست و معشوقهٔ کندی رئیس جمهوره آمریکا بوده!!
جمعه 30 تير 1391 - 12:42
پریستوک - تهران - ایران
به عقیده ی من هنوز زنی به زیبایی و هنرمندی و جذابیت ایشون قدم به دنیای هنر نگذاشته و نخواهد گذاشت. مرلین اسطوره بود و اسطوره خواهد موند. در ضمن از موفقیت های گلشیفته هم خیلی خوشحالم. نشون داد که لیاقتش بیش از اون چیزیه که داشت و داره.
شنبه 31 تير 1391 - 10:07
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.