عکس نوجوانی پیامبر اسلام از کجا آمده است؟

سایت انتخاب می نویسد :

سال هاست که تصویری به عنوان تصویر نوجوانی رسول خدا (ص) در ایران انتشار می یابد. بسیاری از مردم در عین نشان دادن علاقه شان به این تصویر، این پرسش را مطرح می کنند که تصویر یاد شده از کجا آمده است؟ شنیده شده است که کسانی در پاسخ می گویند این تصویری است که بحیرای راهب در سفری که حضرت به همراه عمویش ابوطالب به شام داشت، آن را کشیده است اما در واقع درستی این پاسخ در معرض تردید قرار دارد.

به گزارش شفقنا، سایت کتابخانه تخصصی تاریخ ایران و اسلام در مقاله ای به قلم Pierree Centlivre & Micheline Centlivres-Demont و ترجمه جعفر هادی جعفریان نوشته است: این مقاله کوششی است برای بازشناسی منبع اصلی این تصویر. نویسنده استدلال های خاص خود را دارد و تلاش کرده تا نشان دهد اصل این تصویر از کجا آمده است. شاید باب بحث در این باره همچنان باز باشد.

(نام اصلی مقاله:  The Story of Picture ; Shiite Depictions of Muhammad)

 

 

 

شیعیان ایران سابقه دیرینه ای در به تصویر کشیدن اعضای خاندان حضرت محمد(ص) و خود ایشان دارند. از اواخر دهه نود، پوسترهای پرفروشی منقش به تصویر حضرت محمد(ص) در ایران چاپ شده است که در آنها حضرت محمد به صورت جوانی خوش­چهره تصویر گردیده است. این پوسترها امروزه با استفاده از فناوریهای روز و ابزارها و تکنیکهای مختلف تولید می­گردند. با وجود این، ساختار تصاویر هنوز سنتی هستند، پس زمینه آنها رنگ ساده ­ای دارد و رنگها به سادگی در کنار یکدیگر قرار گرفته­اند. به علاوه، این تصاویر همواره خصوصیات و صفاتی دارند که تمایز آنها را از دیگر عکسها آسان می­سازد، به عنوان مثال شمشیر دو لبه حضرت علی(ع).

در نسخ ایرانی فعلی، اصلاحاتی روی تصویر انجام شده و از فریبندگی چهره نوجوان چیزهایی نگه داشته شده است ولی از زیبایی جذاب آن کاسته شده است. شانه سمت چپ اندکی با پارچه پوشانده شده است و دهان و چشم‌ها اندکی اصلاح شده است. به طور کلی می‌توان گفت که هنرمندان ایرانی سعی کرده‌اند جنبه های زیبا پسندانه تصویر Lehnert را کاهش دهند و تصویر را از حالت جذاب خارج نموده، به آن زیبایی مقدسی ببخشند.

اما تصویری که در اینجا بدان خواهیم پرداخت، اساسا با تصاویر قبلی متفاوت است: این تصویر نوجوانی خوش قیافه با چشمانی لطیف و چهره ای دلنشین را نشان می دهد که تا حد زیادی یادآور نقاشیهای اواخر رنسانس است، به خصوص تصاویر نوجوانانی که توسط Caravagio کشیده شده، همچون پسری با سبد میوه (Boy Carrying a Fruit Basket رم، گالری Borghese) و یا پدر جان تعمید دهنده (Saint John The Baptist موزه Capitole). همان نرمی مخمل شکل گونه ها، همان دهان نیمه باز و همان نگاه نوازش گر. هرچند نسخ متفاوتی از این تصویر وجود دارد، اما همه آنها صورتی جوان را نشان می دهند که اغلب در زیر آنها نوشته شده محمد رسول الله و یا حتی اطلاعات دقیق­تری درباره دوره ای از زندگی محمد(ص) که این عکس بدان متعلق است و حتی منبع عکس داده شده است.

یک اکتشاف جالب

در سال 2004، در حین بازدید از یک نمایشگاه عکس مختص به دو عکاس Lehnert و Landrock، تصادفا موفق به کشف ریشه این پوستر ایرانی شدیم و آن عکسی بود که Lehnert بین سالهای 1904 و 1906 در تونس گرفته بود، و سپس در اوایل دهه بیست به صورت کارت پستال چاپ و توزیع شده بود.

Radolf Franz Lehnret (1878 – 1948) که اهل جمهوری چک امروزی بود، در سال 1904 به همراه Ernst Heinrich Landrock ( 1878 – 1966) آلمانی به تونس آمد، اولی به عنوان عکاس و دومی به عنوان ناشر و مدیر. از آنجایی که Lehnret در سال پیش از آن اقامتی کوتاه در تونس داشت، علاقه زیادی به مناظر طبیعی و ساکنان آنجا پیدا کرده بود. شرکت این دو (L&L) به صورت تخصصی به چاپ تصاویر از مناظر زیبا در تونس و مصر می­پرداخت و هزاران عکس و کارت­پستال از این مناطق چاپ نمود.

عکس نوجوانی پیامبر

Lehnert  که در موسسه هنرهای گرافیکی وین تحصیل کرده بود، روابطی با اعضای جنش pictorialist  که عکاسی را به عنوان اثر هنری می­دانستند، داشت. عکسهای Lehnert نه تنها بیابان، تپه های شن روان، بازارها و مناطق محلی تونس را نشان می داد، بلکه شامل تصاویری از پسران و دختران نابالغ جوان بود که سنی بین کودکی و نوجوانی و چهره ای بین زن و مرد داشتند. این تصاویر معمولا مطابق سلیقه مشتریان اروپایی تهیه شده بود که تصویری وسوسه انگیز و وهم آمیز از شرق داشتند.

Lehnret  بدون شک در تهیه عکس ها از این مساله استفاده کرده، ولی نبوغ قابل توجهی نیز به خرج داده است. عکس های او به صورت چاپ نقره ای، گراورسازی شده و چهاررنگ چاپ شده است. اکثر این کارت پستال ها از سال 1920 در آلمان چاپ شده و در مصر پخش شده است.

چاپها و متنهای منطبق

هیچ شکی نیست که کارت پستال نشان داده شده در شکل 1، که براساس شماره گذاری L&L، شماره آن 106 است به عنوان مدل پوسترهای ایرانی مورد استفاده قرار گرفته است. به علاوه، نام کارت پستال شماره 106 محمد است، که این خود به تنهایی می­تواند نشان دهد که چرا تصویرگران ایرانی آنرا به عنوان مدلی از حضرت محمد(ص) انتخاب نموده­‌اند. بدون شک، همه نسخ موجود از این عکس، همه از عکس شماره 106 الگوبرداری کرده­‌اند با این تفاوت که نسخ اولیه به عکس اصلی شبیه ترند. بدین ترتیب، Lehnret ناخواسته در قلب یک اسطوره قرار گرفته است.

سوال درباره ارتباط بین توصیف مرسوم از چهره پیامبر و چهره جوان تونسی، هنوز بدون پاسخ مانده است. تصویر نمایشگر چهره یک نوجوان خندان است، با دهانی نیمه باز، عمامه ای بر سر و گل یاسمنی بر گوش. همین چهره در کارت پستالهای دیگری و تحت عناوین دیگری از قبیل احمد، جوان عرب و غیره تصویر شده است.

کشف مسیری که باعث شده تصاویر چاپ شده در دهه بیست به دست ناشران تهران و قم در دهه نود برسد، برای ما ممکن نبوده است. اما این سوال وجود دارد که چه چیزی باعث شده که ناشران ایرانی شباهتی بین پیامبر اسلامی در سنین نوجوانی و تصویری یک جوان تونسی بیابند؟

قبل از جنگ جهانی اول، تصویر محمد در مجله National Geographic در ژانویه سال 1914 و تحت مقاله ای با عنوان اینجا و آنجا در شمال آفریقا چاپ شد که زیر آن نوشته شده بود عربی با یک گل. در دهه بیست، کارت پستالهای تونسی L&L بین سربازان فرانسوی در شمال آفریقا بسیار محبوب بود. در دهه های هشتاد و نود، کتب متعددی شامل عکس این نوجوان چاپ شد، ولی اغلب آنها عنوانی غیر از محمد به عکس داده اند.

در نسخ ایرانی فعلی، اصلاحاتی روی تصویر انجام شده و از فریبندگی چهره نوجوان چیزهایی نگه داشته شده است ولی از زیبایی جذاب آن کاسته شده است. شانه سمت چپ اندکی با پارچه پوشانده شده است و دهان و چشمها اندکی اصلاح شده است. به طور کلی می توان گفت که هنرمندان ایرانی سعی کرده‌ اند جنبه های زیبا پسندانه تصویر Lehnert را کاهش دهند و تصویر را از حالت جذاب خارج نموده، به آن زیبایی مقدسی ببخشند.

عنوان یکی از پوسترها این است: تصویر روحانی حضرت محمد، در سن 18 سالگی در همراهی عمویش در یک سفر تجاری از مکه به دمشق. به علاوه ادعا شده است که این تصویر توسط یک کشیش مسیحی کشیده شده و تصویر اصلی آن در موزه رم قرار دارد.

ریشه مسیحی؟

همانطور که پیش از این نیز گفته شد، برخی از نوشته ها برای این اثر ریشه ای مسیحی قائلند و نه یک ریشه اسلامی که این مساله مسلمانان را از گناه نگاه به صورت پیامبر یا تصویرگری چهره وی، مبری می سازد. به علاوه، این موید این مطلب است که مسیحیان حضرت محمد (ص)  را در همان سنین کودکی به عنوان شخصیتی الهی پذیرفته اند.

این داستان از یک کشیش مسیحی کاتولیک یا ارتدکس به نام بحیرا صحبت می کند که بر اساس داستان، در قرن نهم یا دهم میلادی، در حین گشت و گذار حضرت در سوریه وی را براساس نشانه پیامبری بین شانه هایش بازشناخته است. پیامبر آینده باید می گفته است: «هنگامی که من به آسمان و ستاره ها می نگرم خود را بالاتر از ستاره ها می یابم». به همین دلیل است که در بعضی عکس ها ستاره هایی در پس زمینه عکس دیده می شود.

هرچند که هیچ توصیفی درباره چهره حضرت محمد(ص) در نوجوانی وجود ندارد، ولی توصیفاتی از چهره وی در بزرگسالی گفته شده است: گفته شده که وی پوستی سفید داشته، چشمانی سیاه، گونه هایی صاف، ابروان پرپشت و کمان­گونه. دنداندهای مرتب و مویشان کمی موجدار بوده است. این خصوصیات در مورد نوجوان تصویر شده در پوسترهای ایرانی دیده می شود. در حقیقت این تصویری از یک تصویر و نمایشی از یک نمایش است. به عبارت دیگر، تصویرگران ایرانی مدلی از حضرت محمد(ص) را انتخاب کرده‌­اند که نمایانگر زیبایی، جوانی و توازن است.

+167
رأی دهید
-206

raha1984 - هامبورگ - المان
ها ها این که شبیه جوانیهای نوش افرین خواننده بود ! ایه و حدیت امده که ایشون شباهت عجیبی به احمدی نژاد داشته اند !
شنبه 10 تیر 1391 - 21:13
docharkhe - لندن - انگلستان
یعنی‌ خاک با سرتون با این مذهب قلّابی شیعه‌ که شورش رو در آوردین. آخه من نمی‌دونم اون موقع کی‌ تصویر پیامبر رو کشیده بوده. مسلمون‌های زمان پیامبر تمام هم و غم اشان این بوده که به طور صحیح قران رو جمع آوری کنن، و دستورات اسلام رو توی زندگیشون پیاده کنن. زمان‌های اضافی هم یا در جنگ یا تبلیغ اسلام بودن، کی‌ وقت داشته بیاد نقشی‌ کنه. ایرانی‌‌ها هم به جای اینکه بیان پوستر این امام یا پیامبر رو روی دیوارهاشون نصب کنن، بهتره از دستورات اونها پیروی کنن.
شنبه 10 تیر 1391 - 21:25
perser68 - فلوریدا - امریکا
منو ببخشید زبونم لال،یه مقدار شبیه عقب مونده‌ها نبود اگه خودش باشه؟تاریخ زندگیش که مشخص چی‌ بود!
شنبه 10 تیر 1391 - 22:25
kokex - ‫فرانکفورت - ‫آلمان
‫. ‫چرت و پرت. ‫این کارها کار شیادان و دکانداران هستش. ‫محمد ( ص ) مثل بقیه پیامبران مردی بود که زن و فرزند داشت و در کوچه و خیابان راه میرفت. ‫آیا تعجب کردید که به یکی از خودتان وحی کردیم سخنان الله را به شما برساند ؟ !. ‫ای محمد ما از تو روزی کسی را نخواستیم بلکه به خودت هم ما روزی میدهیم. فقط الله قابل ستایش است و حمد و ثنا مخصوص اوست. ‫این قرآن حق الیقین و مایه حسرت افراد بی ایمان. ‫سبحان الله. ‫
شنبه 10 تیر 1391 - 23:13
STING68 - گنبد - ایران
یعنی یک عمری این اروپایی ها لال مونی گرفته بودن از افشایی ماهیت عکس منتصب شده به پیغمبر عظیم الشان اسلام ؟؟؟؟!!!!!.........این کارشون حسابی مشکوک میزنه ها نه ؟؟؟؟
شنبه 10 تیر 1391 - 23:24
*israel* - اورشلیم - اسرائیل
عجب فنچی
شنبه 10 تیر 1391 - 23:25
be_pa_khaste - هارلم - هلند
من اصلا کاری به دین ندارم اما کلا محمد خیلی‌ آدم سیاستمدری بوده و از نظر قیافه هم خوب بوده برعکس علی‌ اما کلا کم حرفی‌ نیست کسی‌ بتونه نزدیک ۱ میلیاردو نیم عدم جونشونو واست بدن
شنبه 10 تیر 1391 - 23:46
مارتین - لندن - انگلیس
خیلی زیبا وعالی أست بر عکس این اخوندهای گردن کلفت بد ریخت .
شنبه 10 تیر 1391 - 23:52
ab shangooli - لندن - انگلند
آی‌ جانم عجب بچه خوشگلی‌ بوده
شنبه 10 تیر 1391 - 23:47
بهروزرضازاده - سیدنی - استرالیا
با توهین به شخص اول اسلام چیزی از شان ایشان کم نمیشه !!! ایشان معروف ترین بشر در کل جهان هستی از ابتدا تا انتها هستند (این حرف من نیست) . کسی که بیشتر از یک میلیارد انسان شبانه روز برایش درود و سلام میفرستند احتیاج به عکس و شمایل نداره چرا که در قلب همه مسلمین حک شده. اللهم صلی علی محمد و آل محمد
یکشنبه 11 تير 1391 - 02:50
pezhman - وين - اتريش
شانس آورد در افغانستان ظهور نکرد.وگرنه......
یکشنبه 11 تير 1391 - 03:10
poriyaye_vali - دوحه - قطر
محمدشمع جمع افرینش،،
یکشنبه 11 تير 1391 - 03:35
ParsaUK - منچستر - انگلستان
.. بر اساس احادیث خودشان، محمد قد کوتاهی داشته و دندانهایی نامرتب و همینطور خال تولّد سیاه بزرگی‌ در ناحیه گردن داشته است. ضمنا ایشان علاقه شادی به رنگ قرمز داشته و همیشه ریشهایش را با هنا رنگ میکرد.
یکشنبه 11 تير 1391 - 04:17
Moran440 - تهران - ایران
اینم کاره یهودیهاست چون میدانند که شیعها چقدر تعصب دارند نسبت به محمد(ص) بهرحال این از سادگی شیعه و زرنگی یهودیهاست وقتی در اهنیه بیرون یک زری را ببوسند !!!!!!!!!!
یکشنبه 11 تير 1391 - 06:03
maziar hezarshamshir - بوخلت - آلمان
اشاعه خرافات،تنها زمانی‌ امکان پذیره که خریدار داشته باشه!!!به آخوند و رژیم فحش دادن و همزمان نماز خوندن و روزه گرفتن،سفره انداختن،تکیه رفتن وسینه زدن،زنجیر زدن،مکه رفتن و حاجی شدن و...........مردم اول باید از خودشون شروع کنند.بقول بهرام بیضایی:شاید وقتی‌ دیگر!!
یکشنبه 11 تير 1391 - 07:20
iran7 - زنجان - ایران
raha1984 - هامبورگ - المان جدا ک خیلی ... شما که ادعاتون میشه اگه مسلمان نیستین حداقل ... داشته باش ات توهین نکنی واقعا دم از معرفت و آزادی میزنید اینم از رفتار خودتون خیلی............
یکشنبه 11 تير 1391 - 08:03
cantona - شاهین شهر - ایران
خوبه نوجوانی دی کاپریو را براش نکشیدند !!! یه عرب پاپتی بیابانی را اینطوری می کشند؟ لعنت به خودش و اون دینی که آورد و همه را بیچاره کرد.
یکشنبه 11 تير 1391 - 10:32
golly47 - فرانکفورت - المان
نخیر، این آخوندا همشون بچه باز هستند حتی به پیامبر هم رحم نمیکنند جدا کردن مردم از همدیگر هم بخاطر همین است
یکشنبه 11 تير 1391 - 10:50
monjiiran - وین - اتریش
حضرت محمد(س) یک انسان برگزیده بود حالا با هر شکل و قیافه ی ،اما همیشه همه بسیارند افرادی که سعی‌ کردند به ایشان توهین کنند و اولین توهین کنندگان امویان و یهودیان بودند و سپس از اختلاط آنها عباسیان بزرگترین خائنان اسلام که نتیجه خیانتشان مذاهب کذایی امروزی است که آخوند جماعت هم شامل آن میشود
یکشنبه 11 تير 1391 - 11:14
بهروزرضازاده - سیدنی - استرالیا
raha . تو که اینقدر نوجوانی های نوش آفرین خواننده رو خوب یادته پس باید یک سور به جنتی زدی باشه دیگه چش و چال برات نمیمونه ننه جوه بخوای چیزی ببینی !!!! این 1984 هم 84 باید سنت باشه ننه بزرگ 19 یعنی چی انوقت ؟؟؟؟ الو !!!! ننه میشنوی ؟؟؟؟!!!!!
یکشنبه 11 تير 1391 - 11:52
mountainman - استکهلم - سوئد
اینو معلم دینی مان اون زمانها میگفت که عکس و رد پایی که هست الکی هست
یکشنبه 11 تير 1391 - 12:32
dara20 - تهران - ايران
این که شبیه مغ بچگان ذکر شده در اشعار حافظ است.
یکشنبه 11 تير 1391 - 12:40
rastgu - دوسلدورف - آلمان
برای شناختن بهتر محمد عرب به هموطنان ایرانی ام توصیه میکنم که کتاب بیست و سه سال از علی دشتی را بخوانند و دیگر کتابهای افشاگرانه از این دست در خارج از ایران.محمد نه تنها پیغمبر نبوده بلکه ازش پیغمبر ساخته اند با دین ساخته گی بر گرفته از اصولهای یهودی ومسیحی قاطی شده بنام اسلام. یک نمونه کوچک از شخصیت این عرب مثلاً که با سن 55 ساله گی عاشق عایشه دختر 7 ساله میشود وبعداً در 9 ساله گی با عایشه ازدواج میکند. اسم اینکارش را مسلمانها چه میگذارند؟ سکس با دختر 9 ساله از روی ترحم بوده؟ یا در نوشته خود ملاها آمده که محمد فقط 20 تا زن عقد شده رسمی داشته. پس عنوان مردان روسپیگر و هرزه را برای چه مردی میتوان بکار برد اگر نه برای محمد عرب؟ تازه با آن دین اسلامش چه گلی و خوشبختی برای مردم آورده؟ بجز عقب مانده گی و فقر وبدبختی و رنج بردن. میگویید نه یک کشور اسلامی پیشرفته بعد از 1400 سال نام ببرید. تازه با آنهمه میلیاردها دلار پول نفت باد آورده وابسته به غرب هستند. دلیل و ریشه همه مشکلات خود دین اسلا م هست و بدبخت مردمانی که در اسلام راه نجات و چاره میجویند. . . .
یکشنبه 11 تير 1391 - 15:14
ali1111 - تهران - ایران
یک جوری نسبت به عربهای آن زمان خیلی‌ ظریف و یک جوری تشریف داشتند...بی‌خود نبوده ایشان را می‌بردند در غار تا خواندن و نوشتن یاد دهند...البته من دوست ندارم به مسلمونها توهین کنم ولی‌ لاقل یکبار بگذار بفهمند که اونها هم حق ندارند انقدر به دیگران گیر دهند و کلا متعصب و پرخاشگر باشند.
یکشنبه 11 تير 1391 - 15:25
setareh mashreghi - خوزستان - ایران
دوستان عزیزرضازاده -‏monjiranباشما موافقم آفرین وتشکر که عقیدتون رو بدون اهانت به کسی گفتین! Cantonaقبلا هم بدحرفی تو رو درمورد آدمای دیگه دیدیم؛شخصیت ضعیف خودتو باحرف بد وبیراه گفتن به دیگران پوشش میدی!حتی بلد نیستی از طرز تفکرت دفاع کنی شرط میبندم حتی یه دوست هم تو زندگی بی ادبانه نداری!اسمی مرد بزرگی رو که روخودت گذاشتی عوض کن چون تااونجا که میدونم اهل هرچی بود عربده زن ونسبت به مقدسات حتی یک نفر بی تربیت نبود چه برسه به این همه آدم! بهتره که شما رو ندید بگیریم
یکشنبه 11 تير 1391 - 16:18
feminism - لندن - انگلستان
این بیشتر میاد که تصویر عایشه باشه تا محمد !!!!
یکشنبه 11 تير 1391 - 23:05
massoudoslo - اسلو - نروژ
این عکسا و نقاشی ها دکان بازار است و بی معنی . از همه این ها که بگذریم چرا این بشر به کاکل و عمامه اش گل چسبانده !!!!!؟ در ان زمان کدام مرد ان هم از نژاد سخت زی و شجاع عرب گل به زلفش آرایش میکرده !!؟ نمیدانم شاید ان تصویر در زمان قبل از ازدواج با خدیجه بوده و کسای دیگه به زلفش گل زده اند .
دوشنبه 12 تير 1391 - 01:26
بهروزرضازاده - سیدنی - استرالیا
setareh mashreghi . با درود بر شما ولی متاسفانه همون طور که ملاحظه میکنید بعضی ها همه پیرامون خودشون رو با روحیه خودشون میسنجن مثلا این آقا ali1111 .... که با یک عکس قدیمی مربوط به هزارن سال پیش اون هم منصوب به یک فرد چنین روحانی بره تو فاز های همو سکسولوزی و تصور ات منزجر کننده خودشو پیاده کنه ! . یا اون که ادعای فیمینستی داره اون عکس رو به شمایل یک زن میبینه !!!!. ستاره مشرقی عزیز متاسفانه بعضی از هم وطنهای ما به پزشک یا روانکاو بیشتر از هر چیز نیاز دارند هر چند که هی شعار میدن که گرایش های جنسی داشتن بیماری به حساب نمیاد ولی این همه دلیل رو نمیشه انکار کرد....بازم با درود به شما
دوشنبه 12 تير 1391 - 04:32
ali1111 - تهران - ایران
بهروزرضازاده - سیدنی - استرالیا. عزیزم من واقعاً قصد توهین نداشتم و کمی‌ زیاد رفتم، قبول دارم(البته منظور من صرفاً همین عکس بود) ولی‌ اونقدر مسلمونها تو دنیا بخاطر کارهایی که کردند و تعصبشون منفور شدند که نمیدونم بگم متاسفانه یا خوشبختانه همه دوست دارند اگر جایی میتوانند حرفشون را به این جمع متعصب بزنند. بقول ایرج میرزا: ادامه دارد
دوشنبه 12 تير 1391 - 16:18
ali1111 - تهران - ایران
بقول ایرج میرزا:جز گ..گند و کثافت چیزی اندر این شهر ندیدم بنده...هر کجا شهر مسلمانان است بود از گ. گند آکنده.... واقعاً چرا اینطور است؟ و خود مسلمانان هم جهت مهاجرت یا تحصیل کشورهای غربی را انتخاب میکنند. بطور مثال حتا خود آقای بهروز دوست داره استرالیا باشه نه در جّده!! چرا واقعاً ؟ خوب بروند اونجایی که راحت ترند؟ لطفا پوینت حرف منو بگیرید نه‌ فقط جواب بدید که مثلا به تو چه و غیره؟!!
دوشنبه 12 تير 1391 - 16:26
omide por jalal - لس‌انجلس - آمریکا
بهروزرضازاده - سیدنی شما اشتباه می‌کنید ! محمد معروف‌ترین آدم در جهان نیست! بلکه محمود و خامنه‌ای معروف تر هستند! اگر به قولِ شما ۱ ،الیرد مسلمان در جهان دورِ اسمِ محمد جم میشوند پس ایشان معروف ترینند !!!( البته چون حسابتان ضعیف است نمی‌دانید که ۳ میلیارد مسیحی‌ بیشتر از ۱ میلیارد مسلمان است )!! اما محمود و خامنه‌ای از ایشان معروف تارند چون ۷ میلیارد انسان شبانه روز به این‌ها فحش میدهند!! ( البته اون ۲ ملیون ساندیس خور را حساب نکردم چون جز و انسان‌ها نیستند )!
‌سه شنبه 13 تير 1391 - 07:08
kamran631 - لیون - فرانسه
kokex - ‫فرانکفورت - ‫آلمان- اینهم آیاتی که قول داده بودم بنویسم، راجع به خود اصل برده داری که اصل مسلمی هست، و احتیاجی به ذکر آیه نیست !!. " وَاللّهُ فَضَّلَ بَعْضَکُمْ عَلَى بَعْضٍ فِی الْرِّزْقِ فَمَا الَّذِینَ فُضِّلُواْ بِرَآدِّی رِزْقِهِمْ عَلَى مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُهُمْ فَهُمْ فِیهِ سَوَاء أَفَبِنِعْمَةِ اللّهِ یَجْحَدُونَ" (النحل، ۷۱) // ۲- " ضَرَبَ لَکُم مَّثَلاً مِنْ أَنفُسِکُمْ هَل لَّکُم مِّن مَّا مَلَکَتْ أَیْمَانُکُم مِّن شُرَکَاء فِی مَا رَزَقْنَاکُمْ فَأَنتُمْ فِیهِ سَوَاء تَخَافُونَهُمْ کَخِیفَتِکُمْ أَنفُسَکُمْ کَذَلِکَ نُفَصِّلُ الْآیَاتِ لِقَوْمٍ یَعْقِلُونَ" (الروم ، ۲۸) .
‌سه شنبه 13 تير 1391 - 13:14
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.