زندگی نامه آیت الله خامنه ای (بخش هفتم)- در حلقه علی شریعتی

علی شریعتی (راست) و آیت الله علی خامنه ای

مراد ویسی

در بخش پیشین از سلسله برنامه های بررسی زندگی نامه آیت الله خامنه ای  به بررسی ارتباطات او با سران و بنیانگذاران سازمان مجاهدین خلق ایران در اواخر دهه ۴۰ و نیز اوایل دهه ۵۰ پرداختیم و حالا به نحوه ارتباط وی با علی شریعتی می پردازیم.
 
خامنه ای، شریعتی، جلال آل احمد
 
حجت الاسلام علی خامنه ای در اوایل دهه ۱۳۵۰ علاوه بر داشتن روابط نزدیک با سران سازمان مجاهدین خلق ایران، روابط نزدیکی نیز با علی شریعتی، یکی از مهمترین روشنفکران دینی آن دوران داشت. خود وی می گوید که علی شریعتی را از سال ۱۳۳۶ در مشهد و قبل از رفتن وی به فرانسه برای تحصیل می شناخته است و روابط او با علی شریعتی در سال های پس از بازگشت شریعتی از فرانسه ادامه یافته و نزدیک بوده است.
 
آیت الله خامنه ای همچنین می گوید: در سال ۱۳۴۷جلسه مشترکی با جلال آل احمد و علی شریعتی داشته و این ارتباطات را با شریعتی تا زمان درگذشت او در اواسط دهه ۵۰ حفظ کرده است.
 
او حتی می گوید در سال ۱۳۵۴ هنگامی که از زندان آزاد شده، علی شریعتی در منزل دوستی مشترک به دیدار او آمده است.
دعوت خامنه ای به حسینیه ارشاد از سوی شریعتی
 
حسن یوسفی اشکوری، پژوهشگر دینی در بن آلمان نیز که در سال های اولیه دهه ۱۳۵۰ به عنوان یک روحانی از نزدیک با حجت الاسلام خامنه ای آن زمان در مشهد ملاقات داشته و از سوی دیگر بعد از انقلاب ایران برای مدتی مسئول  دفتر پژوهش های فرهنگی دکتر علی شریعتی بوده است، از دعوت شدن حجت الاسلام علی خامنه ای به حسینیه ارشاد برای سخنرانی توسط علی شریعتی در اوایل دهه ۱۳۵۰ می گوید:
 
حسن یوسفی اشکوری: زمانی که حسینیه ارشاد مشهور شد و کمابیش نامی پیدا کرد و اخبار سخنرانی ها و برنامه هایش هم آن موقع در روزنامه کیهان منتشر می شد، ما با نام حسینیه ارشاد آشنا شدیم. این حسینیه به عنوان یک مرکز جدید تفکر اسلامی شهرت یافته بود، با شکل و شمایل خاص خودش، سالنش، صندلی هایش و ویژگی هایی داشت که در آن زمان منحصر به فرد بود.
 بنابر این برای طلبه جوانی مثل بنده که دنبال این نوع افکار و اندیشه های تازه بودم، جذاب بود. در سال ۵۱ که اوج فعالیت حسینیه ارشاد بود و اختلافات هم حول و حوش شریعتی اوج گرفته بود، یک بار در روزنامه خواندم که در مراسمی که به مناسبت سال وفات حضرت فاطمه زهرا برگزار شده است، سخنران جلسه شخصی است به نام سید علی خامنه ای. بنده هم همراه با همسرم که تازه ازدواج کرده بودیم و به همراه یکی دیگر از دوستان به حسینیه ارشاد رفتیم. جمعیت زیادی آنجا بودند. سالن تقریبا پر بود. ما آنجا نشستیم و هنگام اعلام برنامه وقتی وقت سخنرانی اعلام شد دیدیم که سخنران یعنی آقای خامنه ای نیامد و شاید نیم ساعت یا ۴۰ دقیقه ای گذشت، همه منتظر بودند که خود دکترعلی شریعتی آمد پشت تریبون و گفت که قرار بوده امشب آقای سیدعلی خامنه ای اینجا سخنرانی کند ولی گویا مقرر نبود و به هر حال نشد و حالا من صحبت می کنم.
 او البته توضیح داد که من سال گذشته در این زمینه صحبت کرده ام و حرف تازه ای برای گفتن ندارم ولی در عین حال یک ساعتی در این مورد صحبت کرد. چند جمله هم راجع به آقای خامنه ای صحبت کرد که ایشان یک روحانی خوش فکر است و محقق و صاحب نظر در این زمینه است و عنوان سخنرانی آقای خامنه ای هم فکر می کنم درباره  زن مسلمان بود و فکر می کنم اولین بار اسم آقای خامنه ای را آنجا شنیدم ولی شخص ایشان را ندیدم. البته بعدها نوشته هایی از ایشان منتشر شد. نوارهای سخنرانی ایشان بیرون منتشر شد و بنده هم گاهی در قم این سخنرانی ها را می شنیدم و به هر حال کمابیش با افکار و اندیشه ها و نوشته های ایشان آشنا می شدم.»
 
حسن یوسفی اشکوری همچنین معتقد است یکی از دلایل مقبولیت آقای خامنه ای در بین جوانان و محافل مذهبی مخالف حکومت شاه در اواسط دهه ۵۰، روابط نزدیک او با علی شریعتی بود:
 
«در آن زمان همراهی، همفکری و هم نشینی با دکتر علی شریعتی خودش یک مزیت تلقی می شد و در میان  جوانان، دانشجویان، طلبه ها و دیگران، آقای خامنه ای به عنوان فردی که وابسته به این جریان است و در این مجموعه قرار دارد، شهرت داشت.»
 
نگاه خامنه ای به شریعتی
 
علی خامنه ای بعدها در سخنرانی  خود درباره شریعتی در سال ۱۳۵۹ و در مسجد اعظم قم و نیز در چند مصاحبه در مورد وی گفته که در اوایل دهه ۵۰ و در حالی که برخی، شریعتی را ضد روحانی می دانسته اند، این نظریه را قبول نداشته است.
 
او می گوید حتی با علی شریعتی هم نظر بوده که روحانیت موجود را نه می شد طرد کرد و نه می شود آن را به طور کامل پذیرفت. بلکه روحانیت نیاز به اصلاح دارد.
 
بعدها نیز که بسیاری از روحانیون در جمهوری اسلامی ایران به نقد علی شریعتی پرداختند، آیت الله خامنه ای ترجیح داد به نقد و تایید توامان او روی بیاورد. اگر چه در دوره رهبری آیت الله خامنه ای نیز همانند دوره رهبری آیت الله خمینی، رویکرد رسمی حکومت به علی شریعتی، توام با بی اعتنایی رسمی و نقد غیر رسمی بود.
 
نگاه حکومت به شریعتی در دوره رهبری خامنه ای
 
آیت الله خامنه ای  نیز در تمامی دوران رهبری اش که از سال ۱۳۶۸ شروع شد، هرگز در سخنرانی های بسیارش به دوست دیرین خود، علی شریعتی، اشاره ای نکرد.
 
حکومت تحت رهبری آیت الله خامنه ای نیز هرگز مراسمی در یادبود دکتر علی شریعتی برگزار نکرده و نهایتا اینکه جنازه علی شریعتی نیز که در سال ۱۳۵۶ و به طور امانت در زینبیه دمشق دفن شد، هرگز به ایران بازگردانده نشده است.
 
در بخش آینده به بررسی موقعیت و جایگاه حجت الاسلام علی خامنه ای در سال های میانی دهه ۱۳۵۰ می پردازیم.

لینکهای مرتبط:

زندگینامه آیت الله خامنه ای (بخش نخست) - تولد و والدین

زندگی‌نامه آیت‌الله خامنه‌ای (بخش دوم) - معرفی برادران و خواهران

زندگی‌نامه آیت‌الله خامنه‌ای (بخش سوم) - دوران کودکی و مدرسه

زندگی‌نامه آیت‌الله خامنه‌ای (بخش چهارم) - شیفته نواب صفوی

زندگی‌نامه آیت‌الله خامنه‌ای (بخش پنجم)- سوابق در دهه ۱۳۴۰

زندگی نامه آیت الله خامنه ای (بخش ششم)- همکاری با مجاهدین خلق

+41
رأی دهید
-81

kokex - ‫فرانکفورت - ‫آلمان
‫قرآن کتاب میزان و سنجش است. ‫از الله و رسول پیروی کنید و از اولیائی غیر از آنها پیروی نکنید. ‫حضرت سیدنا علی رضی الله عنه در نهج البلاغه میفرمایند قبل از قرآن کامل نبودیم بعد از قرآن کامل شدیم. ‫قرآن کریم میفرماید : . ‫این کتاب کلام الله خالق و مالک هستیست. ‫نوریست برای هدایت انسانها و ما با آن هر کسی را بخواهیم هدایت میکنیم. ‫ما در این قرآن هر چیزی را بیان کردیم و اگر این قرآن را بر کوه نازل میکردیم متلاشی می شد. ‫اگر در آن شکی دارید غیر از الله از هرکی خواستید کمک گیرید فقط یک آیه مانند آن را بیاورید ........ ‫شریعتی و کلی آخوند و آیت الله میشناسم که خیلی ار حرفهاشون با قرآن همخوانی ندارند. ‫مثلا همین آخوند بیسواد به اصطلاح آیت الله وحید خراسانی. ‫یا این مشرک مصباح یزدی. ‫ای مردم کلام خدا در قرآن در دست شماست پس کجا دنبال دکانداران دین می روید ؟ !!!!!. ‫روزی دهنده و حافظ و نگهبان شما در آسمانها و زمین فقط خداست و چه خالق نیکوئی . ‫جانم فدای الله سبحان و تعالی. ‫سبحان الله. ‫
‌پنجشنبه 8 تير 1391 - 08:43
مسعود.خ - ملبورن - استرالیا
دکتر علی شریعتی بدون شک از تاثیر گذارترین افرادی بود که باعث انقلاب 57 در ایران شد ولی باز هم مثل خیلی های دیگه بودنش باعث ترس واسه دولت اسلامی بود . بعد از تموم شدن ماموریتش بدست خودشون حذف شد.
‌پنجشنبه 8 تير 1391 - 09:11
bavar88 - آمستردام - هلند
سید! دعا کن که خدا این چرند گویان را نابود کند. کار آنها از هدایت گذشته و بایستی هلاک شوند.. تحمل این همه کار شکنی داخل و فشار خارجی‌ با اون مخالفین لفلفی و غرغرو نیازمند معرفت الهی است. پس امام علی‌ از دست مردم روزگار چه کشید...
‌پنجشنبه 8 تير 1391 - 09:14
kili kili - قائم شهر - ایران
ای تف به روحت خامنه ای واقعا برات متاسفم کثافت چون عده ای روحانی کثافت باهاش موافق نبودن تو هم زیرآبی رفتی
‌پنجشنبه 8 تير 1391 - 10:09
masoud7201 - تهران - ایران
قدرت با ادم چه میکند بخاطر همین بود که طالقانی روی صندلی های مجلس نمی نشست از عوض شدن فکرش می ترسید و به سلامت این دنیا را به اخر رساند برای همین می گویند بهترین دعا عاقبت بخیریست
‌پنجشنبه 8 تير 1391 - 10:55
kamran631 - لیون - فرانسه
این ۳ نفر (جلال ال احمد، علی‌ خامنه‌ای، و علی‌ شریعتی‌ ) یکی‌ از یکی‌ دیگه الاغ تر بودند !!
‌پنجشنبه 8 تير 1391 - 10:44
ardalan shams - فرانکفورت - آلمان
یکی‌ از کثیفترین پادشاهان تاریخ ایران همین خامنه‌ای هستش
‌پنجشنبه 8 تير 1391 - 11:53
sky blue - اهواز - ایران
مسلمانان شیعه یکبار قران را با معنی بخوانید به خیلی جواب ها می رسید و اینقدر حرف مراحع تقلید را گوش نکنید و بیشتر اینها حرفهایی از خودشان در می اورند که در هیج کجای قران نمی بینید.
‌پنجشنبه 8 تير 1391 - 12:03
bavar88 - آمستردام - هلند
kokex - ‫فرانکفورت - ‫آلمان. فهم شما از قرآن به اندازه وهابی‌ها و خلیفه دوم است که دختر پیغمبر را شهید کرد.. نوه‌ نتیجه آنها را الان توی عربستان و کشورهای عربی‌ میبینیم.. دین فقط اسلام و مذهب هم فقط شیعه‌ بقیه جز منحرفین هستند بی‌خودی تلاش نکن.. دین شما به شلوار بنده و کیف پول..
‌پنجشنبه 8 تير 1391 - 12:37
firozi - بغداد - عراق
جملات ماندگار دکتر شریعتی : پفیوز ننویس --- دکتر شریعتی در حال جریمه شدن . ولم کنید بلد نیستم به حضرت عباس --- مقاومت دکتر شریعتی در عروسی برای نرقصدن . پمپ آبو بزن --- دکتر در حال سرویس کولر . اوووومد --- دکتر درحال تنظیم دیش ماهواره .. عشق عینک سبزی است که با آن کاه را یونجه میبینیم --گوسفند دکتر شریعتی . من نمیگویم که مرا از قفس ازاد کنید .ماده ای در قفس انداخنه و دلم شاد کنید .قناری دکتر شریعتی . مرد حسابی چرا تک خشت نزدی --- دکتر شریعتی پس از حاکم کوتی . .. کافری که همه را به کیش خود پندارد : بهتر از مومنی است که همه را به .. خود پندارد --- شریعتی در حال خروج از دفتر احمدی نژاد
‌پنجشنبه 8 تير 1391 - 13:34
kamran631 - لیون - فرانسه
kokex - ‫فرانکفورت - ‫آلمان- و bavar88 - آمستردام - هلند - شما که قرآن رو خوب میشناسید، برامون بنویسید حکم برده داری ( خرید و فروش انسان !! ) چی‌ هست در این آئین حنیف شما !!
‌پنجشنبه 8 تير 1391 - 15:10
kokex - ‫فرانکفورت - ‫آلمان
kamran631 - لیون - فرانسه. ‫بهتره که از شما سؤال کنم آیا اسلام از برده داری حمایت کرده یا در رابطه با اسرای جنگی مشرکین حکمی داده ؟. ‫تعریف انسان آزاده از قرآن چیه ؟. ‫. ‫منظورم مشرکین و اسرای جنگ صدر اسلام هستند
‌پنجشنبه 8 تير 1391 - 16:31
Royan - کالیفرنیا - آمریکا
مذهبیون الاغ هائی هستند که افسار آنها در دست روحانیون است" دکتر علی شریعتی " مرتیکه پوفیوز اندازه گاو هم حالیش نبود , آخوند کراواتی با سو؛استفاده از مذهبیون و یه عده بیسواد روشنفکرزده مملکت را به .... دادنند.
‌پنجشنبه 8 تير 1391 - 18:02
senator x - تهران - ایران
دوهزارو پانصد, ششصدسال پیش پیغمبری بنام زرتشت پیامی آورد بیدین مضمون (گفتارنیک,کردارنیک,پندارنیک)و124000پیغمبرآمدند و نتوانستند پیامی بیاورنداز این سه پیام والاتر. اگر میخواهی بدون جنگ و خـونریزی و حقه و دغلبازی بـخـدابرسی,همین سه پند کفایت میکند, بیخودی دنبال چیزی نگرد.من گشیم و پیدا نکردم. نمیدانم چرا اسلام بوی خون میدهد.
‌پنجشنبه 8 تير 1391 - 19:03
kokex - ‫فرانکفورت - ‫آلمان
bavar88 - آمستردام - هلند 1. ‫عزیز محترم ، الله سبحان و تعالی دین فرستاده و نه مذهب. ‫مذاهب در طول تاریخ ایجاد شدند و الله سبحان و تعالی در قرآن کریم می فرمایند. ‫ای محمد تو با کسانی که دین خدا را تکه تکه کردند و شیعه شیعه ( گروه گروه ) شدند کاری نداری آنها را به خدا واگذار کن. ‫اینها هر گروه برای خود داستانهایی بافتند و به آن دل خوش کردند و هر گروه گروهه دیگر را قبول نکرد. ‫خدا شما را مسلمان نامید و چه کسی گمراه تر از آنست که از آئین یکتاپرستی ابراهیم روگردان شود . ‫ابراهیم هرگز از مشرکان نبود . ‫شما شیعیان ایران قرآن که کتاب المیزان هستش به گفته الله رها کردید و بامفاتیح الجنان و رساله آخوندا و کتب کلینی و مجلسی . ‫انس گرفتید و الله رو رها کردید و می گید یا مهدی ادرکنی الله رو صدا بزنید که همه جا هست میبینه و میشنوه . ‫اگر غیر از الله رو صدا زدی و گفتی مثلا مهدی علی رضا یا حتی محمد (ص) و گفتی اینها میشنوند مشرکی چون صفت الله رو به غیر خدا دادی و این یعنی شرک. ‫شرک تنها گناهیست که بخشیده نمیشه طبق سوره مبارکه لقمان.
‌پنجشنبه 8 تير 1391 - 19:40
kokex - ‫فرانکفورت - ‫آلمان
bavar88 - آمستردام - هلند 2‫. ‫شرک تنها گناهیست که بخشیده نمیشه طبق سوره مبارکه لقمان. در خاتمه رجوع می کنم به سوره زمر آیه ۱۷ و ۱۸ . ‫مژده به کسانی که حرفها را گوش میکنند و به بهترین عمل میکنند که اینها از جانب الله هدایت شده و عاقل واقعی . ‫سبحان الله
‌پنجشنبه 8 تير 1391 - 19:41
aminmdn5 - تهران - ايران
bavar88 - آمستردام - هلند. تو خوبی با این دین و شریعت مسخرت تو هم ...
‌پنجشنبه 8 تير 1391 - 20:46
iran e azad - هورتن - نروژ
به عقیده من شریعتی‌ مامور ساواک و غربیها بود ! و خوب تونست مخ خیلی‌‌ها را تو فرغون جا به جا کنه تا هم با اسلام سنتی‌ مبارزه کنه و هم مانع از جذب جوانها به افکار کمونیستی شه !. او دین را با ادبیات فارسی و نوعی نثر خاص به خورد روشنفکر نماها و روشنفکر گرایان مذهبی‌ میخوراند. مرگ او هم یک رو دستی‌ به ساواک و رژیم شاه بود !. امیدوارم زمان و تاریخ در مورد شخصیت او روشن گرایی کند !
جمعه 9 تير 1391 - 04:03
massoudoslo - اسلو - نروژ
kokex.فرانکفورت .آلمان . سید (!) از این استدلال کردنت خوشم اومد :) جدی میگم تو خودت برا خودت یه جزیره هستی مومن که توش فقط نارگیل میخوری و الله رو سبحان میگی :)تک به تک جملات و سند های قرآنی که آوردی درست بودند و باید اعتراف کنم که از لحاظ دینی منطقی (!).ولی هموطن ترک خودم یادت نره که نیاکان ایرانی ما این شیعی گری رو درست کرده اند که از منطق و دین قرآنی گریز داشته باشند!! اجداد ایرانی و شیعه ما در واقع همانطور که خودت هم میگویی مشرک هستند:) اجداد ما ایرانیان اول اسلام را به شیعه تبدیل کردند و بعد از اون فرزندان همون شیعیان زرنگ قدیم مثل بنده مخلص همین شیعه گری را هم انداخت بیرون :) kokex . صبر کن تازه این اولشه :)
جمعه 9 تير 1391 - 06:32
kamran631 - لیون - فرانسه
kokex - ‫فرانکفورت - ‫آلمان - عزیز، شما قرار بود به این سٔوال جواب بدی، ولی‌ حالا که می‌پرسید، چشم من به جای شما جواب میدم ! بله در قرآن برده داری مجاز اعلان شده، اسیران جنگی که حق و حقوقی ندارند و به محض دستگیری برده حساب میشوند. برده به اندازه یک انسان معمولی حق و حقوق نداره، مثلا حق شهادت دادن نداره !! نباید با برده‌ها زیاد خوش رفتاری کرد، چون که فضلی از طرف خدا به مؤمنین عنایت شده که نباید آنها را با برده‌ها تقسیم کنند !! اگه خواستی‌، دونه به دونه آیات مربوط به موراد ذکر شده را برات مینویسم.
جمعه 9 تير 1391 - 15:00
kokex - ‫فرانکفورت - ‫آلمان
kamran631 - لیون - فرانسه. ‫لطف کنید بنویسید
جمعه 9 تير 1391 - 16:13
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.