زنان روسپی در لایه‌های مختلف جامعه ایران

استانداری تهران: طرح برخورد با زنان روسپی در قالب طرح "زنان ویژه" توسط این استانداری تهیه و در سال جاری اجرایی می‌شود

نیکی محجوب

بی بی سی

محمد علی عرفان منش، مدیرکل امور اجتماعی استانداری تهران گفته طرح برخورد با زنان روسپی در قالب طرح "زنان ویژه" توسط استانداری تهران تهیه شده است که در سال جاری اجرایی می‌شود.

پدیده روسپی‌گری در ایران موضوع تازه‌ای نیست ،اما پیش از انقلاب حضور این افراد و مشتریانشان نسبتا به مکان های مشخصی (به طور خاص در محله موسوم به "شهر نو") محدود بوده و در صورت مشاهده روسپی‌گری در سطح شهر، فرد بازداشت می‌شد، اما پس از انقلاب ایران محل تمرکز زنان روسپی به کلی تخریب شد و عده‌ای از آنها بازداشت شدند.
به اعتقاد برخی از کارشناسان، برخورد قهری با چنین مسئله‌ای باعث شد که حضور زنان روسپی و فعالیت های آنان در تمام سطح شهر پخش و گسترده شود.

ناهید (اسم غیر واقعی است) یکی از زنانی است که در تهران به روسپی‌گری مشغول است. او در شهر نو توسط عمه‌اش بزرگ شد و به یاد دارد که "در زمان انقلاب، عمه‌اش را در شهر نو دار زدند."

به گفته ناهید اوایل این کار برایش سخت بود و به همین دلیل به اعتیاد روی آورد. این زن دختر ۱۸ ساله‌ای دارد که او نیز از طریق روسپی‌گری امرار معاش می‌کند.

ناهید می‌گوید که زنان روسپی در تهران رتبه‌بندی دارند. "گرید پنج برای پولدارها و بالا شهری‌ها است. دخترم هم توی این گروه هست. هم خوب می‌پوشند هم مشتری حسابی دارند. اما من پائین‌ترین گرید را دارم. هم به خاطر سن هم به خاطر قیافه اکثر مشتری‌های من کارگر و مهاجرهای بین شهری هستند."

در قوانین کیفری ایران قبل از انقلاب، مجازات مشخصی برای روسپی‌گری به طور فردی تعیین نشده بود اما راه اندازی روسپی خانه جرم بود. اما بعد از انقلاب اسلامی قوانین تغییر کرد، و هر نوع روابط جنسی خارج از محدوده شرعی و ازدواج جرم محسوب شد. مجازات این جرم، صد ضربه شلاق است و در مواردی حتی می تواند اعدام باشد. اما در قوانین ایران به موضوع روسپی‌گری به طور خاص پرداخته نشده است. هر چند قوادی (واسطه‌گری جنسی) و "دایر کردن مراکز فساد و فحشا" جرم به حساب می‌آید.

پس از انقلاب برای مدتی صورت مسئله وجود این زنان پاک می‌شد، تا اینکه با افزایش آمار اعتیاد و بیماران اچ‌‌آی‌وی مثبت، وزارت بهداشت و نیروی انتظامی با طرح‌هایی با عنوان "زنان ویژه" راه‌هایی را برای مقابله با گسترش روسپیگری پیشنهاد و اجرا کردند. اما این راه ها به اعتقاد صاحبنظران، به دلیل عدم کار کارشناسی، چندان عملیاتی نشد.

به اعتقاد کارشناسان باید برای این پدیده در ایران راهکاری اندیشیده شود، چون حتی در شرایطی که فرد مجرم دانسته شود، یک انسان و نیازمند دریافت خدمات است.

محمدعلی عرفان منش، مدیر کل امور اجتماعی استانداری تهران با اشاره به اینکه مسئله برخورد با روسپیگری، چرخه "معیوبی" است گفت: "ما این افراد را از سطح جامعه جمع آوری می‌کنیم و در مراکز غربالگری چند شبی آن‌ها را نگه می‌داریم سپس به جامعه باز می‌گردانیم. این چرخه سالمی نیست چرا که باید این افراد به دستگاه‌ها و سازمان‌های ذیربط برای توانمندسازی تحویل داده شوند."

سعیده (اسم غیر واقعی است) از دیگر روسپیان تهران است، او شاغل است و به گفته خودش به خاطر پول دست به این کار نمی‌زند.

سعیده می‌گوید "نیاز جنسی دارم و اگر روزی دو تا سه راه نروم، آرام نمی‌گیرم، عین اعتیاد است."

سعید مدنی، پژوهشگر ارشد علوم اجتماعی که در حال حاضر در زندان به سر می‌برد، از جمله افرادی است که به شکل تخصصی در این حوزه پژوهش کرده است. آقای مدنی سال گذشته با اشاره به تحقیق منتشر شده در مجله اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران گفت: "در سال ۱۳۴۷ میانگین سن زنان کارگر جنسی ۳۰ سال بود اما در سال‌های اخیر میانگین سنی ورود زنان به بازار کارگری جنسی به کمتر از ۱۴ و ۱۵ سال رسیده است."

روسپیگری در ایران جرم است اما مجازاتی که برای آن در نظر گرفته می شود در موارد مختلف متفاوت است به اعتقاد کارشناسان باید برای این پدیده در ایران راهکاری اندیشیده شود، چون حتی در شرایطی که فرد مجرم محسوب می شود، یک انسان و نیازمند دریافت خدمات است.


براساس این تحقیق روسپیگری در استان تهران بیش از استان های دیگر ایران رواج دارد.

این تحقیقات نشان می‌دهد که اغلب روسپیان جدید، نیازهای اساسی و اولیه زندگی خود ‌را با شغل اول تامین می‌کنند و روسپی‌گری را به عنوان شغل دوم برای از بین بردن "نابرابری‌‌های اجتماعی" با دیگر دختران هم سن و سالشان انتخاب می‌کنند.

میزان تحصیلات دخترانی که وارد بازار جنسی می شوند نیز، یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که در سال‌های اخیر تغییر کرده است. این تحقیقات نشان می‌دهد تعداد کمی از زنان کارگر جنسی، امروز بیسوادند و در مقابل، سطح تحصیلات آنها بالا رفته است.

شراره (اسم غیر واقعی است) دختر جوانی است که برای درآمد بیشتر روسپی‌گری می‌کند. او می‌گوید مشتری‌هایش اکثرا تلفنی هستند. "ریسک توی خیابان بالا است. من خودم جا دارم اما برای اینکه صاحبخانه شک نکند، بعضی وقت‌ها به خانه مشتری هم می‌‎روم."

مدیرکل امور اجتماعی استانداری تهران نیز با ابراز تاسف از اینکه برخی از زنان روسپی از این طریق امرار معاش می‌کنند، گفت: "این یک واقعیت در جامعه ما است و برای حل آن نیازمند ساز و کار مناسبی هستیم خوشبختانه در طرح جدیدی که تهیه شده به تمامی این موارد پرداخته شده است."

آقای عرفان منش با تاکید بر اینکه پدیده روسپی‌گری مختص شهر تهران نیست، تصریح کرد: "این پدیده در سایر شهر‌ها نیز وجود دارد و باید آن را قبول کنیم."

روسپی‌گری پدیده ناهنجار اجتماعی است و کارشناسان برای رسیدگی به شرایط و وضعیت این افراد به دلیل قوانین مختلف و نگاه های سنتی با مشکلاتی روبرو هستند. گروهی از کارشناسان بر این باورند که باید به این زنان خدماتی ارائه شود تا بتوان به نوعی از رشد این پدیده جلوگیری کرد اما در عین حال برخی دیگر معتقدند که هر نوع خدماتی به این افراد، به منزله تشویق به فعالیت آنهاست.

روسپی‌گری زنان از قدیمی ترین شغل های جهان محسوب می شود که قدمت چند هزار ساله دارد، اما مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۱۹۴۹ میلادی به قطعنامه ای رای داد که در آن روسپیگری خلاف "کرامت انسانی" خوانده شد. هرچند که همه کشورهای عضو سازمان ملل، الزاما این شغل را جرم تلقی نمی کنند و برای آن مجازات تعیین نکرده اند، و مجازات آن در کشورهایی که روسپی گری را جرم می دانند هم یکسان و همگون نیست.

+55
رأی دهید
-94

coco - تورنتو - کانادا
ماشالله به سعیده (اسم غیر واقعی است), کی وقت میکنه به کار و زندگیش برسه اینقدر فعاله
جمعه 2 تير 1391 - 14:13
STING68 - گنبد - ایران
* سعید مدنی، پژوهشگر ارشد علوم اجتماعی که در حال حاضر در زندان به سر می‌برد *.....واقعا زندانهامون دانشگاه دولتی شدن تبریک میگم این مهم رو
جمعه 2 تير 1391 - 14:08
docharkhe - لندن - انگلستان
روسپی گری در ایران بیشتر بر میگردد به ملاحظات اشتباه مذهب شیعه که صیغه را شرعی می‌داند و یک زن حتی برای یک ساعت هم میتواند با یک مرد ازدواج بکند. اکثر روسپی‌های واقعی‌ با یک صیغه کوتاه و احمقانه به این کار کثیف برچسب مذهبی‌ زده و امرار معاش میکنند. دومین عمل هم نبود امنیت اجتماعی و دارا نبودن از حقوق کامل شهروندی است، در ایران اگر کسی‌ به خانمان شد باید به هر کاری تننن بدهد یا بمیرد. وضعیت کنونی ایران شرم آور است.
جمعه 2 تير 1391 - 14:09
kamran631 - لیون - فرانسه
سید علی‌ گدا، ولی‌ وقیح !! عمّامه تو بذار بالاتر !! شما که قرار بود کشور ما رو به کرامات انسانی‌ برسونید، شدید فاسد‌ترین کشور جهان !!
جمعه 2 تير 1391 - 13:56
shinoeli - تهران - ایران
تا بوده همین بوده اخه تا کی می خوان هی به خودشون و مردم دروغ بگن اره روسپی گری کار تمیز و پسندیده ای نیست ولی همیشه هم عرضه هست هم تقاضا الان هم که کلا ه شرعی و از این حرفا زیاده بابا صیقه هم 1 قرارداده راجه به همین مسئله است . فقط اقایون زن دار هم خودشونو گول می زنن کاش 1 جا باز می شد برای این جور رفعه این جور حاجات هم امنیات جامعه بیشتر می شد هم این کارگرا ی جنسی تحت کنترل دائم بودن این همه مریضی زیاد نمی شد
جمعه 2 تير 1391 - 14:33
saeidg - بیلفلد - آلمان
مسٔولان ما که در حال حاضر در مسندِ کار هستند ، کسانی هستند که در زمان شاه در شهر نو کار میکردند،انتظاری نباید داشت که آنها جامعه سالمی را بوجود بیاورند .
جمعه 2 تير 1391 - 15:07
pezhman - وين - اتريش
اگر کسی‌ دوست داره در روز چند بار سکس انجام دهد.و از این کار خوش خوشانش میشود.به هیچ کس مربوط نیست. دیدید که خانومه گفت: این کار را دوست دارد و برای پول سکس نمیکند. مگر مردها که چهارتا زن و صدتا صیغه میکنند. تافته جدا بافته از جامعه هستند؟. سکس، روسپیگری نیست. خیلی‌ هم ورزش سالمی است. روسپی آن خامنه ایی است که با نصب مهتابی در ماشین و ایجاد هاله نور، سعی‌ در مقدس نمایی و در نتیجه، خودفرشی می‌کند.
جمعه 2 تير 1391 - 14:39
bambook - تهران - ایران
این مملکت داره کجا میره
جمعه 2 تير 1391 - 14:42
a.ahooraei - دوسلدورف - آلمان
همشون را یه سری مردهای ایرانی باهاشون ازدواج میکنند و میگن گذشتش واسه من مهم نیست و از اونجایی که خانم عادت کرده به این معضلات, بعد از یه مدت مرده اونو میکشه و میگه : بهم خیانت کرد و نمیخواست دست برداره. ایول به یه سری مردهای ایرانی که روی ها را سپید کردند. زمان شاه یه جای مشخص و افراد مشخصی بودند که آدم میدونست چیه و. کیه اما امروزه دیگه نمیشه بگی کجا و کی اینکاره هست.
جمعه 2 تير 1391 - 16:19
ARTEMIS-SW - .پاريس - فرانسه
عجیب اینکه تعدادی آنچنان به تن‌ فروشان میتازند تو گویی تن‌ فروش جسمش را به زن میفروشد!!!! بازار سکس-عرضه و تقاضا است-تا متقاضی((مرد نباشد! زن هم نیست))..در ضمن-صیغه ی از یک ساعت به بالا چه تفاوتی با شهر نو دارد؟؟؟؟ و یک زن روسپی در مرحله ی اول به روح خود آسیب میزند اگر اجبار و فقر او را وادار کرده باشد!!
جمعه 2 تير 1391 - 16:26
tonny15152 - تیلبرگ - هلند
سکس، روسپیگری نیست. خیلی‌ هم ورزش سالمی است و به هیچ کس مربوط نیست
جمعه 2 تير 1391 - 16:57
perser68 - فلوریدا - امریکا
pezhmanوین اتریش. مرسی‌ از تو!۲۰ برای تو و تًف به خامنه‌ای فاسد!
جمعه 2 تير 1391 - 20:52
golly47 - فرانکفورت - المان
اسلام دوازده مرد خبیث زنها را روسپی کرده و مرد‌ها را متجاوز !! کار کردن برای زنها طاقت فرسا شده زیرا از همه طرف تحت فشارند آخوند و بسیجی‌ و پلیس و حزب‌ا‌لله و کارمندان و مردم و خانواده !! برای امرار معاش مجبورند اینکار را بکنند !! ازدواج نمیتوانند بکنند چون مردها صیغه کردن را به تشکیل خانواده ترجیح میدهند و چون همه جا جداسازی شده پیداکردن مرد ایده‌آل برای تشکیل خانواده غیر ممکن است
جمعه 2 تير 1391 - 16:05
LAURA - تورونتو - کانادا
عجب مملکته کثافتی بی‌چاره زنای ایرانی‌ جای تأسف
جمعه 2 تير 1391 - 23:51
asir@.P - پاریس - فرانسه
والا من نفهمیدم چه کسی خودش رو عقل کل میدونه و با چه معیاری یکی رو سالم و یکی دیگه رو فاسد تشخیص میده؟!
شنبه 3 تير 1391 - 00:40
بهروزرضازاده - سیدنی - استرالیا
جالب تر از این خبر کامنت بعضی ها بود که از روسپی گری به عنوان یک ورزشی سالم عنوان کردند..... !!!!!!! واقعا آدم میمونیه چی بگه !!!! پس با این حساب شهر نو سالن ورزشی بوده و ما خبر نداشتیم...!!!! به امید مدال آوردن و ..تان در المپیک ....!!!!! ... بچه های شما همون اسعیده ها و ناهید و پری بلنده ......
شنبه 3 تير 1391 - 04:20
Ahmad Iraj - اتلانتا - امریکا
pezhman - وین - اتریش: دمت گرم والله!!! روزسه باربابیگانه ها هم آغوش شدن روسپی گری نیست??? خوشم اومد!!!.ازبسیکه باکلاس شدی کاملآ مثل .. میاندیشی!! پس این کرامت انسانی توچی شد؟؟ کثیفترین قشریک جامعه همین تن فروشانند!!اوووق لعنت به این جورزنان بیغیرت
شنبه 3 تير 1391 - 04:20
مهرتابان - تهران - ایران
روسپیگری همیشه بوده و هست پس باید به این افراد در وهله اول خدمات پزشکی ارائه بشه و در کنار اون باید مهارتهای دیگه ای به اونها آموزش داد و شغلهای مناسبتر از روسپیگری براشون ایجاد کرد ،ضمنا از طریق خدمات روانشناسی به اونها در بالا بردن عزت نفس و درک شان انسانی یاری رسوند،متاسفانه در جامعه ما که آدمهای معمولی از ساده ترین خدمات بی بهره اند و دولت با گرفتن عزت نفس مردم سعی در به بردگی کشوندن اونها داره، این مهم امکانپذیر نیست.
شنبه 3 تير 1391 - 06:57
بهروزرضازاده - سیدنی - استرالیا
تهوع آور تر از خواند اخبار زنان روسپی خوندن کامنت بعضی انسان نماهاست که این کار رو ورزشی سالم میدونن.... جدا اوق زدم به این افکار.
شنبه 3 تير 1391 - 06:51
pezhman - وين - اتريش
بخود دروغ نگویم و دروغگویی را بد بدانیم. نه‌ سکس را. اگر مردی به همسرش بزور دستدرازی کند. این در دنیای ما تجاوز محسوب میشود. اگر من نوعی بخواهم روزی چند بار با زن دلخواهم که او هم راضی‌ است سکس انجام دهم به دیگران چه مربوط است؟.کجای این مسٔله حقوق انسانی شما را پایمال می‌کند؟.شما پیر هستی‌ و علاقه ایی به سکس نداری.آیا دوران جوانی یادت میاید؟. رطب خورده کی منع رطب کند.. آیا می‌دانی جوانان شاهین شهر چرا بخاطر سکس به صورت جنون آمیز جلوی شوهران به همسرانشان تجاوز کردند؟و همگی‌ اعدم شدند؟.و این اعدمها نتوانست جلوی تکرار این تجاوزات را بگیرد؟. جواب روشن است. بشرط اینکه شما چشمتان را باز کنید.. در خاتمه به‌‌ متحجرین مذهبی‌ باید بگویم: پیغمبرتان فقط به شکم و زیر شکم فکر میکرد.مگر غیر از این بود؟!!..بخاطر پول صیغه شدن روسپیگری است. نه‌ سکس دو انسان بخاطر لذت.
شنبه 3 تير 1391 - 16:31
Royan - کالیفرنیا - آمریکا
بهروزرضازاده - سیدنی - استرالیا/Ahmad Iraj - اتلانتا - امریکا/Ahmad Iraj - اتلانتا - امریکا/ و غیره .....تا یه مرد هرزه, کثیف , شهوت ران نباشه ,روسپی هم نخواهد بود همیشه در کنار یه روسپی یه به اصطلاح مررررررررررررررررررررررد هم هست "زرشک "که خیلی ادعاش میشه شرف و غیرت داره تا نامرادنی که از بدبختی و فلاکت مشکلات مادی و معنوی و احساسات یک زن و یا دختر سو؛ استفاده میکنند وجود نداشته باشند زن به خودی خود روسپی نمی شود. زن امنیت میخواد , حمایت مادی و معنوی میخواد, حالا بگذریم از استثنا, مثل سعیده خانم که اون مسئله شخصی خودشه که باز هم اگر مردان سالم باشند و فاسد نباشند کوشش سعیده خانم ره به جائی نمیبره تقاضا هست که عرضه هم هست.
یکشنبه 4 تير 1391 - 06:21
pezhman - وين - اتريش
بعضی‌ها اگر موضوع‌را چندبار هم بخوانند ،متوجه نمیشوند.مگر شما شهوت نداری ؟داشتن شهوت برای مردان مفید است.و نشانه بیشرفی نیست.مغلطه نکنید.برخورد احمقانه و اشتباه با جوانان، کشور را به ویرانی کشانده. بعد شما میگی: پیچ را سفت تر کن.(زدی رودست ملای دروغگو) سوپ را با چنگال خوردن خطا است. این پیچ سکس، یک تابو است.روابط زن و مرد اگر آزاد باشد بهمین اندازه سکس خواهیم داشت، که الان داریم. نه کمتر و نه‌ بیشتر، فقط سنگسار و خیانت و دروغ و ریا نخواهد بود. اگر من و شما نیازی به دروغ گفتن نداشته باشیم.خب همیشه راست میگویم.خیلی‌ از انسانها به همسرشان خیانت میکنند زیرا آنرا دروغ مصلحت آمیز می‌دانند.!!!! چیزی که ما ایرنیان در آن تخصص ویژه داریم. و مذهب مان تقیّه و دروغ و کجی را صواب می‌داند. مهم راستگویی است. ازدواج روحی و تعهد اخلاقی‌ مهم است. نه یک تکه کاغذ.محضری...
یکشنبه 4 تير 1391 - 15:15
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.