ادعای ایران در مورد آغاز طراحی زیردریایی اتمی

معاون فنی نیروی دریایی ارتش ادعا کرد ایران نخستین گام‌ها را برای ساخت سامانه رانش اتمی زیردریایی برداشته است. سامانه رانش اتمی در شناورهای سنگین کاربرد دارد که ایران هنوز قادر به ساخت آنها نیست.


خبرگزاری فارس که به نیروهای امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی منسوب است عصر سه شنبه، ۲۳ خرداد از قول معاون فنی نیروی دریایی ارتش، دریادار عباس زمینی نوشت «الان در مراحل اولیه ساخت زیردریایی‌های اتمی قرار داریم.» این خبر که به سرعت در بسیاری از رسانه‌های داخلی و خارجی انعکاس یافت، ظاهرا پس از ساعتی از روی خروجی خبرگزاری فارس حذف شده است.
 
علت واقعی انتشار و حذف احتمالی این خبر هر چه باشد، ادعای معاون فنی نیروی دریایی تناسبی با توان فنی و ظرفیت‌های صنایع نظامی جمهوری اسلامی ندارد.
 
از تعمیر تا ساخت زیردریایی فوق سنگین
 
دریادار عباس زمینی می‌گوید، زمانی که ما صاحب فناوری‌های صلح آمیز هسته‌ای هستیم پس می‌توانیم ساخت سامانه رانش زیردریایی اتمی را هم در دستور کار قرار بدهیم. به گزارش خبرگزاری فارس او با اشاره به توان نیرو دریایی در طراحی و ساخت زیردریایی‌های سبک و نیمه سنگین و نیز تعمیر و نگهداری زیردریایی‌های سنگین می‌گوید برنامه ریزی این نیرو برای دستیابی به زیردریایی‌های فوق سنگین اتمی آغاز شده است.
 
معاون فنی نیروی دریایی با بیان این که زیردریایی‌ها از لحاظ سیستم رانش به دو نوع دیزلی و اتمی تقسیم می‌شوند اظهار داشت «زمانی که ما صاحب فناوری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای هستیم پس می‌توانیم ساخت سامانه رانش زیردریایی اتمی را هم در دستور کار قرار بدهیم.» او می‌افزاید برای ساخت زیردریایی‌های سنگین اتمی با وزن حدودا ۱۸ هزار و ۷۵۰ تن، ۱۲ میلیون نفر- ساعت و یک میلیون قطعه به کار رفته می‌شود.
 

 

از رویا تا واقعیت
 
زیردریایی‌های "CSS kilo"ی ساخت روسیه از قدرتمندترین شناورهای ناوگان دریایی ایران محسوب می‌شوند. مقایسه مشخصات فنی این زیردریایی‌ها که بیش از سی سال عمر دارند با تازه‌ترین "دستاوردهای" صنایع نظامی ایران می‌توان به میزان جدی بودن ادعای برداشتن گام‌های اولیه در ساخت زیردریایی اتمی را سنجید. زیردریایی کلاس "کیلو" در سن پترزبورگ ساخته شده و ۳ فروند آن سال ۱۹۸۰ به ایران تحویل داده شد.
 
قوه‌ی محرکه‌ی این زیردریایی‌ها شامل دو ژنراتور دیزلی هر یک به قدرت ۱۰۰۰ کیلووات و یک موتور دیزلی به قدرت دست‌کن پنج هزار و پانصد اسب بخار می‌شود. قدرت این موتور در برخی مدل‌ها تا ۶۸۰۰ اسب بخار می‌رسد.
نظامیان ایران تابستان سال گذشته نخستین موتور دیزلی شناور ساخت داخل را آزمایش کردند که قدرتش ۸۵۰ اسب بخار گزارش شده است.
 
آرزوی حضور در آبهای جهانی
 
خبرگزاری فارس اول شهریور ۱۳۹۰ از قول احمد وحیدی وزیر دفاع نوشت «با مجاهدت و تلاش کارشناسان و متخصصان بخش دریایی دفاعی توانسته‌ایم ... با ساخت نخستین موتور دریایی گام مهمی در زنجیره خوداتکایی برداریم.» او در ادامه گفت «موتور بنیان یک در آزمایش‌های مربوطه در توان ۸۵۰ اسب بخار، کلیه مراحل را با موفقیت طی کرده و انشاءالله در آینده‌ای نزدیک در شناورهای نظامی و غیرنظامی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.»
به گزارش خبرگزاری فارس معاون فنی نیروی دریایی در توجیه آرزوی کشورش برای دست یافتن به زیردریایی با سوخت هسته‌ای به این سخن رهبر جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای استناد کرده که گفته است «ما اهل حضور در تمام آب‌های آزاد دنیا هستیم.» دریادار عباس زمینی می‌گوید «برای تداوم این حضور در نقاط مختلف جهان، ما نیازمند یک سامانه رانش و شناوری با پایداری بسیار بالا و شعاع عملیاتی گسترده هستیم و برای همین منظور این سامانه رانش(اتمی) می‌تواند خیلی به ما کمک کند.»
 
به رغم تناقض توانایی‌های فنی ایران با برنامه ساخت زیردریایی سنگین با سوخت هسته‌ای، نیروی دریایی این کشور از دوران پادشاهی محمد رضا پهلوی یکی از قدرتمندترین ناوگان دریایی منطقه محسوب می‌شود. کارشناسان معتقدند توان نیروی دریایی ایران با استفاده از تجهیزات روسی افزایش یافته است. به گزارش خبرگزاری آلمان در سال ۲۰۰۸ میلادی نیز خبرهایی در مورد برنامه‌ی ایران برای ساخت زیردریایی با سوخت هسته‌ای منتشر شده بود. درستی یا نادرستی این خبرها تا کنون روشن نشده است.

+145
رأی دهید
-88

pikbon - بیلفلد - آلمان
تسسسسسسسس همین مونده زیر دریایی بسازن. ۱ نهنگ بش بخوره میره کفه اقیانوس
‌سه شنبه 23 خرداد 1391 - 23:40
nimaaa - نیویورک - امریکا
گاف مزدوران فارس نیوز در لینک زیر فارس نیوز گوشه ای از فقر مردم عربستان رو به تصویر میکشه جالب اینجاست که یه سوتی حسابی هم میده و عکس شماره 7 متلعق به زنی هست که خم شده و در اوج فقر و با لباسهای ژولیده داره از توی جوب اب میخوره و میخاد این فلاکت رو به اسم مردم عربستان به تصویر بکشه اما جالب اینجاست که از شماره پلاک ماشین کاملا مشخصه این عکس متعلق به ایرانه . https://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13910323001033
‌سه شنبه 23 خرداد 1391 - 23:33
lorestani - نیویورک - امریکا
داشتن هر صنعتی برای کشور مهم است.
‌چهارشنبه 24 خرداد 1391 - 01:07
باريك بين - تهران - ایران
در مورد غنی سازی 20 درصدی هم گفتید ایران بلوف میزنه و قادر به انجامش نیست. ای ایرانیهایی که از غریبه ها بدترید بدونین که این هم واقعی هست. چرا اگه ایران میخواد بلوف بزنه نمیگه میخوایم هواپیمای مسافربری بسازیم؟ چیزی اعلام میشه که الان شاید ساخته هم شده باشه.
‌چهارشنبه 24 خرداد 1391 - 03:14
مهدیار - تهران - ایران
تا کور شود هر آن که نتواند دید
‌چهارشنبه 24 خرداد 1391 - 03:55
naderan - یوتوبوری - سوید
شما شگم مردم را فکر کنید.زیر دریای 100 سال پیش را ؟؟؟؟؟
‌چهارشنبه 24 خرداد 1391 - 04:26
kokex - ‫فرانکفورت - ‫آلمان
‫. ‫چرا که نه ؟. ‫اگر اتم بده چرا غرب داره اگر خوبه چرا ایران نداشته باشه ؟ !!!!!. ‫خلاقیت و توانایی در ایرانیان هست طوری که آنجلا مرکل گفت ملت ایران توانایی انجام هر چی رو داره و حتی بیشتر از تصور ما
‌چهارشنبه 24 خرداد 1391 - 06:51
arian1 - ابادان - ايران
از قدیم می‌گفتند دروغ هرچه بزرگتر باشد قبول کردنش ساده تر است جمهوری جنایتکاران اسلامی ۳۳ سال است که با دروغ حکومت میکنند و در کشوری که آفتابه نمی‌تواند بسازد به مردم قول ساختن زیر دریایی میدهند.
‌چهارشنبه 24 خرداد 1391 - 08:03
ذره بین - میسور - هند
nimaaa - نیویورک - امریکا. خبر رو پاک کردن لول
‌چهارشنبه 24 خرداد 1391 - 08:38
iran7 - زنجان - ایران
pikbon-nimaaaبه شما ربطی ندتره شماخارجی هستین پس حرف نزنین
‌چهارشنبه 24 خرداد 1391 - 08:50
hamed0020 - قم - ایران
فقط مسئولان لشکری و کشوری مواظب باشند که نخش رو محکم نکشند که پاره نشه!
‌چهارشنبه 24 خرداد 1391 - 10:23
hamood - دبی - امارات
lorestani - نیویورک - امریکا, حق با شماست داشتن داشتن هر صنعت مهم است ولی بر اساس اولویت و قدرت رقابت و سود آوری. مثل صنایع پتروشیمی, . تولیدات کشاورزی و محصولات دامی و غیره. از بین بردن تمام اینها و بیکار کردن صنعتگران,کشاورزان و کارگران ایرانی با واردات چینی و برنج و گندم هندی و بعد خرید چند زیر دریائی کاردستی مانند روسی مربوط به سی سال پیش, این دیگر صنعت نیست بلکه از بین بردن کشور است.
‌چهارشنبه 24 خرداد 1391 - 10:40
nimaaa - نیویورک - امریکا
iran7 - زنجان - ایران. عقده ای میشی وقتی میبینی یک نفر امریکا و تو داری توی ایران تو سری میخوری؟ من سالها درس خوندم اینجا رسیدم انشالله شما هم توی درس و زندگیت موفق باشی
‌چهارشنبه 24 خرداد 1391 - 13:09
farfari - تهران - ایران
نیماا - نیویورک - امریکا,,hahaha,,aziz اول شغلت رو بنویس که ببینیم به کی‌ حسودی می‌کنیم،اینهایی که رفتن خارج خیلی‌‌هاشون کارگر هستن،،حسودی ندران
‌پنجشنبه 25 خرداد 1391 - 04:02
Pasargad2 - شیراز - ایران
اره می تونن. البته اکه دزدی نکنن. یعنی واقعا حیف که دزدند. یا به زبون دیکه حیف که دست اندر کارا دزدند وکرنه خوش حال میشدیم بتونن. ولی یه بارکی میبینی زیر دریایه زیر اب نصف شد بعد که تحقیق میکنن میبینن رئیس قسم فلان ، فلان جیز قسمت فلان رو نصب نکرده و فروخته با بولش کانادا خونه خریده .....
‌پنجشنبه 25 خرداد 1391 - 15:37
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.