بازداشت یک زوج نوکیش مسیحی در ایران

مهرداد سجادی و فروغ آشتیانی

رادیو فردا با «منصور برجی» از مسئولان کلیسای ایرانیان در لندن، در مورد بازداشت اخیر مهرداد سجادی و همسرش فروغ دشتیانی، یک زوج نوکیش مسیحی در کرج، گفتگو کرده است.
 
سایت «محبت نیوز» که در مورد وضعیت مسیحیان گزارش می دهد، نوشت: «پس از بازداشت این افراد تاکنون  از وضعیت سلامت و محل دقیق نگهداری این زوج نوکیش مسیحی که از معلمان کلیسای انجیلی عمانوئیل در تهران بودند، اطلاع دقیقی در دست نیست.»
 
 طبق اخبار منتشر شده،  این زوج مسیحی، روز پنجشنبه چهارم خردادماه یا ۲۴ مه، بازداشت شدند. خبر مربوط به این بازداشت حدود ده روز بعد منتشر شد.  چرا این خبر زودتر از این منتشر نشد؟
 
یکی از دلایل عدم انتشار این خبر این بود که در کلیسا این باور وجود دارد که شاید این عزیزان به طور موقت بازداشت شده باشند و بعد از مدت کوتاهی آزاد بشوند و شاید رسانه ای کردن خبر بازداشت آنها به تداوم بازداشتشان بیانجامد.
 
این اخبار تا مدتی محفوظ می ماند. اما بیشتر از گذشته شاهد این هستیم که این پنهان کاری ها نتایج مثبتی را در بر نداشته و مسئولان امنیتی همچنان به کار خودشان ادامه می دهند و اغلب این بازداشت ها طولانی مدت می شود.
 
تنها دلیل احتمالی بازداشت می تواند این باشد که این دو شخص نوکیش مسیحی بوده اند؟
 
از این گذشته در خدمات کلیسایی مشارکت داشتند و از مسئولان و رهبران این کلیسا بودند.
 
می توانید سوابق بیشتری از این دو نفر برایمان بگویید؟ اینکه کی تغییر رویه دادند و به کیش مسیحیت گرویدند؟ یا از چه زمانی کمک به کلیسا را آغاز کردند که دلیل احتمالی دستگیریشان بشود؟
 
اگر اجازه بدهید از این موضوع بگذریم. من بیشتر تمایل دارم به اینکه این دستگیری ها در یک تصویر بزرگتری از این جو خفقانی که سعی کرده اند بر کلیساها حاکم کنند، مخصوصا بر کلیساهای تهران، بپردازم.
 
این دستگیری ها پیش از این هم اتفاق افتاده است و در شهر تهران شاهد دستگیری افراد مسیحی در کلیساها بوده ایم. حتی برخی از آنها رسانه ای نشده بود ولی ما از آن خبر داشتیم.
 
مدتی بود که از مسیحیان خواسته شده بود که جلسات عبادی خود را محدود کنند. حتی از آنها خواسته شده بود که جلسات و مراسم روز جمعه خودشان را تعطیل کنند چرا که روز جمعه روز تعطیلی مردم است و بسیاری از مردم با وقت آزادی که داشتند می توانستند در این مراسم شرکت کنند.
 
اما این مسئله باعث نشد از تعداد افراد جلسات کلیسا کاسته شود بلکه همان تعدادی که جمعه ها به کلیسا می آمدند به روز یکشنبه منتقل شدند و روز یکشنبه رونق پیدا کرد.
 
بعد از آن فشار آوردند که باید اسامی افراد شرکت کننده و اعضا را به دستگاه های امنیتی ابلاغ کنند و البته به این هم راضی نشدند و از همه شماره کارت ملی را درخواست کردند.
 
همه اینها باعث شد که کلیسا خودش را در محاصره یک فضای پلیسی و امنیتی بببیند. این فشارها روز به روز افزایش یافته است، می دانم همان روز هم عده دیگری از دوستان که از شهرستان به تهران آمده بودند دستگیر شده و مدتی بعد آزاد شدند.
 
همه اینها به خاطر فشارهایی است که نه تنها کلیساهای خانگی و محلی بلکه کلیساههای رسمی، بخصوص کلیساه هایی که مراسم عبادی خود را به زبان فارسی برگزار می کنند در معرض این محدودیت ها قرار می گیرند.
 
این مسئله  نشانه تهدیدی است که حاکمیت از گسترش اقبال عمومی  نسبت به مسیحیت و ایمان مسیحی در جامعه احساس می کند.
 
شما می گویید این زوجی که دستگیر شده اند به زبان فارسی در کلیسا موعظه کرده و تعلیم می داده اند.
 
خطر این قبیل افراد برای جامعه چیست که منجر به دستگیری آنها می شود؟ به جز انجام وظایف دینی شان دیگر ممکن است این افراد چه خطری ایجاد کنند؟
 
برای این واقعیت دلایل اثباتی زیادی هست که مسئولان فعلی نظام در پی یک جور انحصارگرایی در حوزه دینی هستند و برای هیچ عقیده دیگر برخلاف عقیده خودشان امکان آزادی بیان و عقیده را فراهم نمی کنند.
 
این مسئله محدود به مسیحیان نیست بلکه بسیاری از دگراندیشان، حتی دگراندیشان مسلمان نیز با این مشکل مواجه هستند.
 
هر عقیده ای خلاف آنچه قرائت رسمی حکومت از دین است، برای حاکمیت غیر قابل تحمل است. اینها می بینند که کلیسا و مسیحیت با یک استقبال عمومی در سطح جامعه روبروست و این مسئله باعث نگرانی شان می شود.
 
اما من فکر می کنم به جای اینکه دوستان ریشه این مسئله را در کلیسا پیدا کنند بایستی در خودشان جست وجو کنند چرا همین نوع رفتارها با کلیسا اتفاقا بر محبوبیت آن اضافه می کنید.
 
من کشیش شهید دیباج را که سال ها به خاطر ایمان آوردن به مسیح در زندان بودند را به خاطر دارم که می گفتند که دین مسیح به توپ شبیه است، هر چه محکمتر آن را به زمین بکوبی بیشتر به هوا پرتاب می شود. در این سال ها هر چقدر فشار بر کلیسا بیشتر شده، رشد و گسترشش هم بیشتر شده است.

+105
رأی دهید
-204

eqqe - بوگوتا - کلومبیا
من موندم که اخه چرا؟؟؟ نکته اول که تغییر دین اخه یعنی چی. اگه این یکی بده اون یکی دیگه چی داره اخه که بخوای تغییر بدی. دوم حالا تغییر دادی دیگه چرا توی بوق میکنی و اعلام میکین.خوب بورو بشین دعاتو بخون.
‌چهارشنبه 17 خرداد 1391 - 18:03
ramin-cph - کپنهاگ - دانمارک
اقق - بوگوتا - کلومبیا باهات موافقم
‌چهارشنبه 17 خرداد 1391 - 18:46
lpeesheel - همیلتون - کانادا
ببین یعنی اینا دیگه آخر حماقت هستن. یعنی بعد از اینا تعریف حماقت هم عوض میشه. باهاشون تا دلتون بخواد حرف زدم، هیچی، هیچی ندارن بگن. عین آخوند های خودمون هر جا کم میارن از محبت حرف میزنن. از آفرینش یا پیدایش بپرسی به کتاب مقدس رجوعت میدن و چند تا آیه میخونن که جالبه هر کدوم هم اون آیه رو یه جور برای خودش مکاشفه کرده. خلاصه که خدان!!
‌چهارشنبه 17 خرداد 1391 - 18:59
hasty_89 - زوریخ - سوئیس
اصل خبر ضّد و نقیض اگر نو کیش باشند که دیگه نمی‌تونن معلم بشن،جدیدا برای خارج اومدن چه کیس‌های مود چود خدا بخیر بگذرونه
‌چهارشنبه 17 خرداد 1391 - 19:33
Faryade_Khamoosh - آخن - آلمان
من موندم که شما فضول مردم هستین چه دینی داشته باشند؟ انسان آزاد است، به هر چی‌ که دوست درد اعتقاد داشته باشد. به شما چه؟ یکی‌ مثلا از بگت، اون یکی‌ هم از کپنهاگ. همین کار‌ها رو بکنید، فردا تو اتاق خوابتون هم میان بهتون میگن چیکار کنین.. دوست دارین؟ دوست دارین تو خصوصی‌ترین گوشه زندگیتون دخالت بشه؟ نکنه اینطوری هستین، ولی‌ مطمئن باشین خیلی‌‌ها دوست ندارن کسی‌ دخالت کنه تو زندگیشون. بهشون امر کنه چی‌ بپرستند، به چه چیز اعتقاد داشته باشند، چگونه لباس بپوشن، چی‌ بگن، چجوری خوشحالی‌ کنن و خیلی‌ چیز‌های دیگه
‌چهارشنبه 17 خرداد 1391 - 19:33
henna - ونکوور - کانادا
حتما شریر با وجود این افراد به خودش می‌لرزه ، احساس امنیتش از بین میره ،که بی‌رحمانه برخورد میکنه ،،،این دلیلی‌ از صدها دلیل حقانیت این عزیزانه ،،خدا بهشون قوت بده،،،به امید آزادی تمام دربندان در ایران ،،،پیروزی صلح و محبت در ایران،،،امین
‌چهارشنبه 17 خرداد 1391 - 20:00
Benika - برن - سوئیس
واقعا بوگوتا، آخه میدونی‌ که بعضی‌‌ها یا از این ور پشت بوم میوفتن یا از اون ور، کی‌ از ایرانیا چشم هم چشم تر و وقتی‌ یه کاری می‌کنن باید فخر بفروشن و هم دنیا رو خبر کنن،این هم یه مدل تازه برای حسّ با کلاسی‌ بودنه، دیدم که میگما منظورم تو ایرانه، همین هم کلاسای خودم مسیحی‌ می‌شدن یا زرتشتی مثلا که با کلاس بشن:)خو دین و مذهب همش افیون تودهاست :)حالا اسلام بدترینشه، بقیه هم هم چین آش دهان سوزی نیستن
‌چهارشنبه 17 خرداد 1391 - 19:37
salomeh_f - ساکرامنتو - آمریکا
eqqe - بوگوتا - کلومبیا دوست عزیز من هم با شما موافقم اما چیزی که هست اینه که هستن کسانی‌ که تمایل دارن دین دار باشن اما چون از اسلام زده شده میخوان که حتما ازدین دیگه‌ای پیروی کنن برای همین از اسلام در میان و دین جدید رو انتخاب می‌کنن. اینها کسانی‌ هستن که به دین به معنی‌ وقتی کلمه پایبند هستن. البته من هم کلا با کلمه دین مشکل دارم. چون همه مثل همند
‌چهارشنبه 17 خرداد 1391 - 20:02
SALOMEH_F - ساکرامنتو - آمریکا
eqqe - بوگوتا - کلومبیا دوست عزیز من هم با شما موافقم اما چیزی که هست اینه که هستن کسانی‌ که تمایل دارن دین دار باشن اما چون از اسلام زده شده میخوان که حتما ازدین دیگه‌ای پیروی کنن برای همین از اسلام در میان و دین جدید رو انتخاب می‌کنن. اینها کسانی‌ هستن که به دین به معنی‌ وقتی کلمه پایبند هستن. البته من هم کلا با کلمه دین مشکل دارم. چون همه مثل همند
‌چهارشنبه 17 خرداد 1391 - 20:01
omide por jalal - لس‌انجلس - آمریکا
ramin-cph - کپنهاگ eqqe - بوگوتا - کلومبیا انسانها آزاد هستند راهِ خود را انتخاب کنند و به کسی‌ ربطی‌ ندارد! هر کس نیز میتواند در مورد اعتقادِ خود به همه اعلان بدهد و تا آنجا که این اعلان محترمانه باشد ، افراد در انجامِ آن آزاد هستند! به خصوص اگر این اعتقاد و ایمان، راهی‌ برای آزادی و شادیِ انسانها، کمک به آنها، و کمک برای آزادی از منجلابِ اسلامِ تروریزم باشد! این مانندِ آن است که من جای یک گنج را بدانم و به همه اعلان بعدهام که فلان گنج در فلان جا هست و بروید آنرا بگیرید چون برای همه سهمی مساوی از آن گنج وجود دارد! آیا ایرادی در این اعلان هست؟ پس دلیلِ تبشیرِ مسیحیت این است و اتفاقا همه باید به دلیلِ این کارِ مسیحیان ، خوشحال باشند که مسیحیان راهِ نجاتِ بشر از دستِ گناه ، نومیدی و مرگِ جاودانی را اعلان میکنند! به خصوص این که مسیحیت " دروغ‌های اسلام " را به مردم نشان میدهد! و برای همین است که اسلامگرایان ِ افراطی از دستِ مسیحیان عصبانی‌ هستند! جلال بر نامِ مسیحِ منجی ! امین!
‌چهارشنبه 17 خرداد 1391 - 20:01
omide por jalal - لس‌انجلس - آمریکا
lpeesheel - همیلتون اتفاقا ما همه جا از محبت حرف نمی‌زنیم و کلا هیچ جا کم نمی‌‌آوریم ! مثلا در جوابِ افرادِ ریا کار و باج گیر (از دولتِ اسلامی ) میگیم " برو ابو بریز همون‌جا که می‌سوزه "! در ضمن موضوعِ بحث ، بازداشتِ ناااا عادلانه و ضّدِ حقوقِ بشریِ این دو نفر است که تنها به دلیلِ تغییرِ دین و بشارتِ راهِ مسیح ، صورت گرفته! آیا شما با این حرکتِ ضّدِ حقوقِ بشری موافقید؟ آیا شما معنی‌ِ کلماتِ حقوق و بشر را میدانید؟ البته لازم به تذکر است که " حقوق " با باج و ساندیس فرق دارد!
‌چهارشنبه 17 خرداد 1391 - 20:07
omide por jalal - لس‌انجلس - آمریکا
hasty_89 - زوریخ اولا " نو کیش " به کسانی‌ گفته میشود که کیشِ جدیدی را پذیرفته اند و نه این که به تازگی از اسلام خارج شده باشند!! دوما " کشیش مهرداد " سالهاست که در ایران در کلیسا‌ها و به مسیحیان خدمت می‌کند و اگر می‌خواست با مسیحی‌ شدن ، از ایران خارج شود باید این کار را ۲۰ سالِ پیش میکرد! البته شما‌ها که بسیار " آگاه " و " مسلط " با قاضیا هستید، این چیز‌ها را بهتر از من میدانید!!!
‌چهارشنبه 17 خرداد 1391 - 20:11
siya41 - تهران - ایران
دوستان نوکیش چراجان خود وخانواده ی خودتون را بخطر میاندازید مگه دین یه امر کاملا خصوصی نیست پس توبوق وکرنا کردن واسه چی ؟ اینها چشم دیدن هم آیین های خودشون راهم ندارن لطفا واقعیت رابپذیرید وتااین افعی هاهستن پنهانی عبادت کنین . موفق باشید
‌چهارشنبه 17 خرداد 1391 - 20:14
lpeesheel - همیلتون - کانادا
Faryade_Khamoosh - آخن - آلمان. ....... فریاد خاموش عزیز، تا بوده مسیحی و مسلمون و زرتشتی و یهودی به کنج خلوت مردم تجاوز کردن و دهن مردم رو سرویس کردن. الانم وون زورشون نمیرسه نشستن قیافه مظلوم هارو به خودشون میگیرن. حالا ما که نقد میکنیم هم خفه شیم؟ ما نه یقه کسی رو گرفتیم نه فریاد راه انداختیم.
‌چهارشنبه 17 خرداد 1391 - 20:40
lpeesheel - همیلتون - کانادا
هستی جون شوخی میکنی؟ پس معلومه برخورد نداشتی. اینا به خودشون میگن دوباره متولد شده در عیسی مسیح. از همون اولشم یه دفعه میبینی میان میگن خدا ما رو لمس کرده و عطا داده. یکی از این عطا ها نبوت هست که طرف دو روزه نبی میشه بقیه رو هدایت کنه. یکی دیگه مثلا عطای زبانها هست که این یکی خداشونه. یه کلماتی به زبان میارن : از مز قارشما کارقی دو ...... (با چشم خودم دیدم و با گوش خودم شنیدم) بعد خیلی راحت میگن این زبان فرشتگان هست و خودمون هم معنیشو نمیفهمیم!!!!!!! جالب ترین قسمت قضیه رو تو ترکیه دیدم که یکی بلند شد بلند بلند به زبانها دعا گفت بعد یکی دیگه که عطای ترجمه داشت شروع به ترجمه کرد که بعد چند خط دعا گو مکث کرد و فریاد کشید سر مترجم که اینی که تو گفتی اونی نبود که من گفتم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! یادت نره که اولی فقط عطای حرف زدن داشت و قاعدتا نباید میفهمید چی میگه!!!!!!!!!!!!!!!
‌چهارشنبه 17 خرداد 1391 - 20:52
omide por jalal - لس‌انجلس - آمریکا
اما سخنِ آخر در مورد تبشیرِ مسیحیت این است که خودِ مسیح به مسیحیان می‌فرماید " بروید و راهِ نجات را به همه دنیا اعلام کنید" ! پس مسیحیان فرمانِ مسیح را اجرا می‌کند و اگر کسی‌ از این موضوع " مغرضانه " ایراد می‌گیرد! با خودِ مسیح مخالفت می‌کند ! از عباداتِ مسیحیان اعلانِ راهِ نجات، شادی ، و زندگی‌ِ جویدن است و این مثل دادنِ یک خبرِ خوب به همه هست! آیا امروز اگر شما خبرِ خوبی‌ را برای خانواده و دوستان داشته باشید، از اعلانِ آن دریغ خواهید کرد؟ آیا در این صورت خود خواه و بد جنس نیستید؟پس چرا از دادنِ این خبرِ خوب " نجات توسطِ مسیح " به وسیلهِ مسیحیان ، ایراد میگیرید؟؟؟!!!
‌چهارشنبه 17 خرداد 1391 - 20:20
lpeesheel - همیلتون - کانادا
. omide por jalal - لس‌انجلس - آمریکا.... هاهاها ظاهرا شما بیشتر علاقه مند به استفاده از تعبیرات رییس جمهور مردمی هستین!!! همین که زود با یه انگ ساندیس میخواین هوچی گری کنید و بحث رو بیپیچونید عمق ریاکاری شما رو میرسونه. کوچولو این انگ زدن ها از اول انقلاب شروع شد و ظاهرا هنوز عده ای راه دیگه ای برای جلو بردن مقاصد خودشون ندارن. برو دعاتو بخون که آخر دنیا نزدیکه ها.
‌چهارشنبه 17 خرداد 1391 - 21:06
Faryade_Khamoosh - آخن - آلمان
عزیز جان از همیلتون .. من نه مسیحی‌ هستم، نه اصلا اعتقاد به دین دارم. فقط خدا رو قبول دارم، خودم به شخصه، ولی‌ غیر از خدا هیچ شخصی‌ و پیغمبری رو قبول ندارم، یعنی‌ با منطق من جور در نمیاد که هیچ، کتاب‌هاشون رو غیر از یک کتاب قشنگ و پر از قصّه (غیر از قرآن که واقعا نوبرشه) چیز دیگه‌ای درش نمی‌بینم. پر از پند و اندرز که همه ماها میدونیم پس احتیاجی‌ نیست که این کتاب به ما درس بده. پس می‌مونه که خود ذات انسان چجوریه. کسی‌ که ذاتا خوب باشه، اصلا احتیاج به این تشریفات دینی نداره. ولی‌ من کلا میگم هیچ کس اجازه نداره در انتخاب عقیده دیگران رو زیر سوال ببره، چه بسا اینکه محکوم کنه. ما نباید آب تو آسیاب این حکومت بریزیم... یکی‌ دوست داره مسیحی‌ بشه؟ کلیمی بشه؟ زرتشتی بشه؟ آفتاب پرست بشه؟ درخت رو بپرسته؟.. به ما چه؟ یا یه کسی‌ همجنس گراست؟ به ما چه.. چرا ما انقدر خودمون رو دخالت میدیم تو خصوصی‌ترین ارزش‌های یک انسان. من واقعا دلم واسه این ۲ انسان می‌سوزه. با اینکه اصلا جهانبینی این ۲ نفر رو برای خودم نمیپزریم، ولی‌ واقعا دلم میسوزه که یک انسان آزاده بخاطر انتخاب عقیده باید بیفته گوشه زندان.
‌چهارشنبه 17 خرداد 1391 - 21:21
lpeesheel - همیلتون - کانادا
omide por jalal - لس‌انجلس - آمریکا. اینم یادم رفت بهت بگم کوچولو، که بشر برای شما و مغز کوچکتون تخم و ترکه ی آدم هستن و برای من تکامل یافته ترین موجود روی زمین. بشر برای تو ۱۲۰۰۰ سال عمر داره برای من صد ها هزار سال. بشر برای تو یه موجود علاف که یه علاف تری خلقش کرده که بیکار نباشه برای من یه موجود که اگه از تیر و طایفه ی شما نباشه قادره به عمق کهکشانها نشانه بره و برای دانستن لحظه ای فروگذار نمیکنه. تو نهایت آگاهیت به یه کتاب ختم میشه که ۴۵۰ سال بعد از مسیح جمع آوری شده (قدیمی ترین انجیل مال قرن ۵ هست) بر اساس یه مشت روایات که در اصل یعنی حرف بی مدرک و سند یعنی مزخرف. برو داداش یه جا دیگه بساطتو پهن کن که با بد کسی طرف شدی. فکر کردی منم یکی از اون وا مونده هام که از بی کسی میان دنبال محبت کاذب ؟؟!!!
‌چهارشنبه 17 خرداد 1391 - 21:21
mo.miyai - اسلو - نروژ
مطمئن باشید که بعد از این که آزاد شدن میان اروپا تقاضای پناهندگی می‌کنن و یه چند وقتی‌ هم تو بورس اخبار هستن که با ما این کارو کردن و این کارو کردن بعد از چند هفته دیگه ازشون خبری نمیشنوی اگر هم مسیحی‌ شدن رو تو بوق کردن فقط و فقط به خاطره این هست که بیان اروپا پناهندگی بگیرن.
‌چهارشنبه 17 خرداد 1391 - 21:57
Taraneه - کبک - کانادا
مگه دین یک اعتقاد قلبی نیست، چطور می‌شه به زور این اعتقاد رو بدست آورد، که حکومت ایران به خاطرش کسانی‌ رو زندانی می‌کنه؟ همین که به دنیا میای تو گوشت اذان میگن و میگن مسلمونی، وقتی‌ هم که بزرگ میشی‌ می‌فهمی عجب کلاه بزرگی‌ سرت گذاشتن! اونوقت باید تمام عمر هم سکوت کنی‌ و زیر این کلاه از خودت متنفر باشی‌.
‌چهارشنبه 17 خرداد 1391 - 22:03
kurosh_alman - فرانکفورت - آلمان
آخه کی‌ میتونر باور کنه خدا یک دینی آورده و دستور داده هر کس از این خارج شد مرتد بحساب میاد؟؟؟ کاشکی‌ ۲ قرن دیگر ما بدنیا آماده بودیم و این اسلام را نمیدیدیم شاید تا این موقع سر نگون شده بود..... مرده شور این دین مسخره را ببرند
‌چهارشنبه 17 خرداد 1391 - 23:06
zagros_finland - هلسینکی - فنلاند
تا اونجای که من می دونم قران از انجیل و تورات کپی شده حالا نمی دونم پرا کسی که دینش رو عوض می کنه مرتد ؟؟ آخه مگه دینداری هم به زور می شه . دین هر کس شخصی و به خودش ربط داره . این یه فاجعه است که در یک کشور انسانها به خاطر بی دینی یا تعویض دین از زندگی ساقط بشن . ولی تا جای که من می دونم اسلام از اولش با زور و اجبار بوده و هیچ منطقی توش نیست . امضا یک مرتد
‌چهارشنبه 17 خرداد 1391 - 23:31
دنیای وحشی - تهران - ایران
هیچ جای دنیا از ایرانی جماعت افراط و تفریط کارتر ندیدم .عوض کردن دین دردی رو درمان نمی کنه و تازه تو بوق و کرنا کردن هم نداره و اصلا دین یک مسله بسیارر خصوصی وباور فردی انسانهاست که نمی بایست با گفتن و بیانش تظاهربه داشتنش بکند بلکه اگر واقعا فردی میخواهد مثلا بگوید من فلان دین رو دارم می بایستی قوانین دین مورد نظرش رو درزندگی خودش اعمال کند تا بتواند به دیگران با اعمال و رفتارش نشان دهد واقعا مطیع و علاقمند به راه و روش کدوم دین و مسلک است .البته بگذریم که خیلی از ایرانیها هم تعویض دین را راهی برای فرار از ایران و رسیدن به سراب خوشبختی خودشان درغرب میدانند .
‌پنجشنبه 18 خرداد 1391 - 00:46
emadmanson - بیرمنگهام - انگلستان
عماد انگلستان. بابا از اینجور آدما اینجا هم هستن طرف ۱۰ سال هست اینجا زندگی میکنه هنوز انگلیسی بلد نیست حرف بزنه ۲ ماه میره کلیسا به زبان تانگ دعا میکنه میگه روح القدس رفته بهش. تا دیروز ابوالفضل میومد تو خوابش حالا روح القدس رو میبینه که داره بهش سلام میده. همش تزویر.
‌پنجشنبه 18 خرداد 1391 - 02:32
omide por jalal - لس‌انجلس - آمریکا
lpeesheel - همیلتون در ضمن یادم رفت یادآوری کنم که طبقِ علمِ روان شناسی‌ ، کسانی‌ که طرفِ مقابلِ بحث را به "بی‌ سواد " کوچولو " و. خطاب میکنند ، به خصوص زمانی‌ که در بحث " کم آورده اند " ، دچارِ بیماریِ شیدایی و سرخوشی هستند!‌ها ها‌ها !
‌پنجشنبه 18 خرداد 1391 - 03:54
Ahmad Iraj - اتلانتا - امریکا
بدبخترین مردمان کسانی اندکه راه حق را دریافته دوباره به جهالت رومیآورندوازحق روگردان میشوند.اینهااززلیلترین مردمانند.افسوس به حالتان صدافسوس...
‌پنجشنبه 18 خرداد 1391 - 04:10
omide por jalal - لس‌انجلس - آمریکا
lpeesheel - همیلتون من فکری راجع به شما نکردم! اصلا راجع به شما فکر نکردم عزیز! خودت خودتو انداختی وسطِ میدون! جالبه شما از " بزرگ " بودنِ خودتون " مغرورانه " حرف میزنید و در این حال میگید "" مطمئن باشید اینها اصلا اجازه نمیدان کسی‌ تو زندگی‌ِ خصوصیشون دخالت کنه یا بهشون امر کنه که کیو بپرستند و..." حرفهای خنده دارِ شما کاملا نشون میده کی‌ " کوچولو "هست ! و همینطور این که دائماً اسم کاربری تونو تغییر میدید نشان از " شجاعت " شما هست! لازم نیست به دنبالِ محبتِ حقیقی‌ باشید! بهتر است در " دانشِ ناداشته خود " بمانید! در ضمن کسی‌ که موضوع رو می‌پیچونه خودت هستی‌! موضوع در مورد ندیده گرفتنِ حقوقِ بشر هست و آزادی! حمایتِ شما از دست گیریِ این عزیزان نشان میدهد که به انسانیت، و آزادی و حقوقِ بشر اعتقادی ندارید! در ضمن به امرِ منفی‌‌ها و مثبت‌ها و رسوا شدنِ اسلام در بینِ ایرانی‌‌ها دقت کن! ۱۲۶ به ۱۲ ! یعنی‌ اسلام بر باد رفت!
‌پنجشنبه 18 خرداد 1391 - 03:51
Dariush_Aryayi - سیدنی - استرالیا
به نظرم این بی چاره ها قبل از اینکه گرفتار جمهوری اسلامی شده باشند گرفتار طاعون دین شدند که خیلی بدتره. ضمنا آقایون مسیحی اگه آزادی عقاید خوبه پس به اون مسلمون هم که عقیدش ضد مسیحی بودنه باید احترام گذاشت و به بی دینانی که ضد دین هستند هم همینطور. آزادی بیان اگه خوب باشه مختص مسیحی ها نیست ضمن اینکه همیشه آزادی بیان خوب نیست و آزادی هم فقط آزادی بیان نیست و آزادی کردار هم هست و اگه آزادی بی قید و شرط باشه تضاد زیادی بوجود می یاد و با قید و شرط هم آزادی نیست. در ضمن کتاب گمشده انکی را بخونید تا بعضی از اسرار جهان براتون آشکار شه
‌پنجشنبه 18 خرداد 1391 - 02:48
سماع - پونا - هندوستان
hasty_89 به نظر می یاد شما با کیس دروغ اونجا هستید . کی یاد میگیریم وقتی حرف میزنیم روی دلیل و منطق باشه خداوند می دونه . من از نزدیک این دو عزیز را می شناسم . ایشان بیشتر از 15 سال است نو کیش مسیحی هستند و از خادمان کلیسا بودند هرگز در این همه سال از کشور خارج نشدند و در ضمن وضع مالی بسیار خوبی داشتند . در تمام روزهای سخت که کلیسا عمانو ئل تحت فشار بود ایشان با روی باز همه را می پذیرفتند حتی جاسوس هایی که به قصد جاسوسی می آمدند .
‌پنجشنبه 18 خرداد 1391 - 04:54
souroosh - ساری - ایران
این جا ایران است سرزمین ضلم ستم و جنایت با مردمی مدعی تمدن و احساساتی که برایشان فقط اسم خلیج فارس یا عرب بودن مهم می باشد و یا اینکه اگر اسراییل قصد حمله داشته باشد چگونه قدرت احساس خویش را به نمایش گذارند. اری این جا ایران است دروازه جهل و خودخواهی و......
‌پنجشنبه 18 خرداد 1391 - 05:01
farfari - تهران - ایران
بابا اینها میخوان برن خارج پناهنده بشن....
‌پنجشنبه 18 خرداد 1391 - 05:26
khorramdin babak - فرانكفورت - فرانكفورت
قرآن یک کپی از انجیل می‌‌باشد، انجیل کپی تورات و تورات از بودا کپی کرده. هر کسی‌ یک مقدار نمک رکم و زیاد کرده. این ۳ جناب.محمد ، مسیح، عیسی اگر زنده بودند. به دلیل کپی غیر مجاز کتاب مجازات می‌‌شدند. با همه این کلمات فقط دولت کثیف اسلامی از هر اندیشهی ترس دارد. کجا در اروپا اگر مسلمان شوید، شما را مجازات می‌‌کنند. این دوستانی که مراتب پند می‌‌دهند .که چرا این دو نفر اعلام کرده‌اند ،که مسیحی‌ هستند؟ اسلام ایران دین نیست. مخلوطی از سیاست و ظلم ستم و برده داری می‌‌باشد. این حق هر انسانی‌ می‌‌باشد که آزاد فکر کند و اعتقاد داشته باشد. به هرکسی که دوست داشته باشد. شما طوری سخن گوهید. اگر انسان نداند. فکر می‌‌کنند. دولت بی‌ شرم اسلام بی‌ گناه می‌‌باشد و مقصر این دو نفر. سخن مانند دولتیان اسلامی. که به زنان تجاوز می‌‌کننند و می‌‌گویند. مقصر خود می‌‌باشند. حجاب نداشتند.
‌پنجشنبه 18 خرداد 1391 - 06:19
kamran irani - اصفهان - ایران
هرکی آزاده هر دینی داشته باشه . خداباور باشه یا نباشه.به خودش مربوطه. نه به حکومت. خلاصه مرگ بر رژیم جمهوری اسلامی. زنده باد ایران و ایرانی جاوید باد پرچم شیر و خورشید.هیچ دیکتاتوری دیگر در آینده ایران نخواهد توانست بر ایران حکومت کند. چه شاه باشه چه امام چه دکتر چه مهندس. چه هر ........ دیگه ای
‌پنجشنبه 18 خرداد 1391 - 08:03
naderan - یوتوبوری - سوید
یک نفر بکه کدام خدا حقیقی هست.
‌پنجشنبه 18 خرداد 1391 - 08:28
khorramdin babak - فرانكفورت - فرانكفورت
omide por jalal - لس‌انجلس - آمریکا:دوست عزیز حالا ما سخن نمی‌‌گوهیم شما هم نباید وظیفه گروه "شهادت یهوبا" را به عهد نگیرید. در این تردید نیست که دین مسیحی‌ چهره انسانی‌ به خود گرفته و خود را به انسانها وفق داده. ولی‌ این دوران مجانی‌ به دست نیامده. دوران تفکیک عقاید را فراموش نکنید. سوزاندن زنان در آتش فقط به خاطر اینکه مو سرخ داشتند. گالیله .جردنو برونو و ظلم مسیهییت در امریکایی لاتین . فراموش نکنید. که تعداد بومی‌های کشته شده در آمریکا لاتین توسط سفلیس ۱۰ برابر بیشتر بود از تیغ شمشیر سربازان مسیح. این بیماری توسط سربازان مسیح به آمریکا لاتین صادر شد. چهره انسانی‌ دین مسیح توسط مبارزه مسیحی‌ یان خود به دست آمده. ترید ولی‌ نیست، اگر خود من مجبور به انتخاب شوم .مسیهییت را با کامل میل انتخاب می‌‌کنم. شاید در ایران آزاد هم %۸۰ مسیحیت را انتخاب کنند. چرا دینی را انتخاب کنند که بویه گند خدای عرب آن. پیغمبر پدوفیل آن.امام قاتل آن و نایبان دروغین آن ۱۵۰۰ سال است هوای نفس ایران را مسموم کرده
‌پنجشنبه 18 خرداد 1391 - 07:28
nimzy - دوبی - امارات متحده عربی‌
این هارو نه به جرم ارتداد بلکه به جرم حماقت باید اعدام کنن.
‌پنجشنبه 18 خرداد 1391 - 08:32
wpcdez - تهران - ایران
لا اکراه فی دین
‌پنجشنبه 18 خرداد 1391 - 09:25
ARTEMIS-SW - .پاريس - فرانسه
بارها نوشته‌ام چون هیچ دینی پس از گور بگور شدن ملایان ۱۰۰ پدر لااقل در ایران نمی‌تواند از ملت سواری بگیرد!! جز اسلام با هیچ دینی در ستیز نیستم!! و اگر افسانه ی مسیحیت-بر گرفته از میترائیسم!! صحت داشته باشد او به خاطر اعتقادش به صلیب کشیده شد برخلاف رهبر اسلام که جز خونریزی هنرش به صلیب کشیدن زنان!! در اتاق خواب بود!!!!!
‌پنجشنبه 18 خرداد 1391 - 09:28
sourena.de - اشتوتگارت - آلمان
امیدوارم هر چه زودتر این زوج آزاد بشوند. متاسفانه تغییر مذهب در ایران بعد از ان قلاب 57 اوج گرفته و یکی میشه تازه مسلمان و یکی پدر مقدس. در صورتیکه مشکل جامعه ایران با تغییر مذهب حل نمیشه بلکه از چاله ای به چاله ای دیگر افتادن است. اگه در همین اروپا قدرت بدست کلیسا و یا افراطیون مذهبی بیافته بدتر از ایران میشه و قرون وسطی تکرار میشه. به امید آزادی ایران و همه هموطنان
‌پنجشنبه 18 خرداد 1391 - 10:23
kurosh-h - گوتنبرگ - سوئد
به نظر من بحث دین در رابطه با این مطلب به جا نیست. دو انسان به دلایلی دین خودشان را عوض کرده‌اند و تحت فشار هستند. حمایت از این زوج وظیفه انسانی تمامی‌ مخالفان ج. اسلامی است.
‌پنجشنبه 18 خرداد 1391 - 10:32
ARTEMIS-SW - .پاريس - فرانسه
دین امر شخصی‌--حتا پرستش مارمولک و سوسک!!! ولی‌ در بوق و کرنا کردن در یک کشور اسلام زده و کپک زده---حماقت!!!! مسیحی‌ شدید اوکی---از رهبر قاتل اسلام فاصله گرفته اید و به یک رهبر دیگر که معتدل بود روی آورده‌اید دیگر این شو آف ندارد!!! می‌بینید کشیش دیباج از اسلام برگشته را اعدام کردند بهایی را همینطور حتا به خودشان سنی‌ها هم رحم ندارند حتا به دراویش!!! آنوقت در بوق و کرنا می‌کنید که مسیحی‌ شده اید؟؟؟؟خود کرده را تدبیر نیست!!!
‌پنجشنبه 18 خرداد 1391 - 09:22
hasty_89 - زوریخ - سوئیس
سماع - پونا - هندوستان. نابغه مگه هر کس خارج زندگی‌ کنه کیس می‌خواد بده ،من پناهنده نیستم،از همین مسیحیان عزیز چیزهای دیدم که میدونم چی‌ دارم میگم،شوماها فکر می‌کنید تو اروپا همه مسیهیند ولی‌ ۱۰۰% اشتباهه ،مثل مردم داخل ایران که فکر می‌کنن اروپا همه ارمنیند،۹۵% مردم اروپا بیدینند،لطفا شما جوّ گیر نشو،انسانها یا عاقلند یا مذهبی
‌پنجشنبه 18 خرداد 1391 - 12:39
lpeesheel - همیلتون - کانادا
omide por jalal - لس‌انجلس - آمریکا. تو بحث اونی کم میاره که هوچی گری میکنه. اونی که انگ میزنه. اونی که زمین و زمان رو به هم میپیچونه که مزخرفات خودشو تحویل بقیه بده. گفتم که شما تعریف حماقت رو هم عوض میکنید. اینم که من اسم کاربری عوض میکنم حتما بهت وحی شده از طرف مسیح!!! اگر سواد فارسی و نگارش داشتی قابل تشخیص بود برات، ضمن اینکه من بیام اسم کاربری عوض کنم که با تو بحث کنم!!!! یه کم خود مهم پنداری برای تو و امثال شماست. به جای چرت گفتن نتونستی هیچ توجیهی بیاری برای انجیلی که ۵ قرن بعد مسیح جمع آوری شده!!! نتونستی تعریفی از بشر داشته باشی بابا یه کم مطالگه کن. مسیحیت قانونی بود که کنستانتین برای جامعه تعریف کرد که مردم و جنایت رو کم کنه با نظارت یه موجود خیالی به نام خدا که مردم حتی در خلوت هم ازش بترسن. جهت اطلاع تو که نه چون مال این حرفا نیستی "کوچولو" برای بقیه میگم که اسمی از مسیح در هیچ کتاب تاریخی تا قرن دوم نیست!!!!!!!! حد اقل محمد و موسی در تاریخ هم هستن این یکی هم اومدنش خیلالیه هم رفتنش!!!
‌پنجشنبه 18 خرداد 1391 - 13:58
سماع - پونا - هندوستان
hasty_89 عزیز ، من ادعای نابغه بودن ندارم . ولی شما که مدعی دارندگی عقل هستید به فرض مذهبی نبودن بطور قطع یقین در اروپا مشغول تحصیل اید و حتما در دروستان چند واحد آمار خوانده اید تعمیم اعمال چند مسیحی در انجا به همه مسیحیان و نوکیشان آن هم در جامعه انسانی با پیچیدگی های رفتاری کمی دور از عقل است در ضمن فقط بایت اطلاع شما دوست خوبم ارامنه قسمتی از هموطنان مقیم ما در ایران هستند که خاستگاه آنان کشور ارمنستان بوده و تقریبا اکثر انها مسیحی هستند والا مسیحیان اروپا نام دیگری دارند باور بفرمایید دنیا خیلی بزرکتر از دریچه دیدگان و چهار دیواری خانه شماست
‌پنجشنبه 18 خرداد 1391 - 14:29
lpeesheel - همیلتون - کانادا
یه چیز هم فراموش کردم تو یا کوری یا خودتو به کوری میزنی. من اولین جوابی که به دوست دیگمون دادم اسلام وا مسیحیت و ... دین هارو تقبیح کردم. احتمالا الان تو به باد رفتی!!! میبینی که جز هوچی گری کاری نمیتونی بکنی . البته لازم به توضیح برای ..نیست که خودم هم به این پست منفی دادم. سوخت نه؟ دو تا جمله از پلوس بخون سوزشت کم شه. این دو نفر و همه دیگرانی که به دلیل عقایدشون زندانی هستن یا حتی اگه آزادن تحت فشار هستن گرفتار همون نگرشی هستن که دین به ارمغان آورده . اینها به ناحق زندانی هستن و همین که از چاله به چاه (یا بر عکس) افتادن بزرگترین تنبیه هست براشون. منتها سوالی که باقی میمونه اینه که شما و هم کیشان چه ... تا امروز برای آزادی این افراد؟ فقط دعا کردین خودم اینو دیدم پس چرند تحویل نده. شما همین که یه صدقه بگیرین کافیتونه بقیش پای خدا و دعا !!!! ماهی ۱۰۰ دلار از ۱۰۰ نفر صدقه بگیرین میشه ۱۰۰۰۰ دلار بدون مالیات. این تنها چیزیه که تمام دین ها دنبالشن پول مفت بی مالیات.
‌پنجشنبه 18 خرداد 1391 - 14:26
henna - ونکوور - کانادا
دوستان چرا فکر می‌کنید آنها مسیحیت خود را در بوق و کرنا کرده اند؟ اونا تو کلیسا دارند خدمت میکنند تعلیم میدهند به مشتاقان مسیح ،،آزاری به کسی‌ ندارند ولی‌ پشت ظالم می‌لرزه،،،پس کارشون درسته،،،
جمعه 19 خرداد 1391 - 07:59
omide por jalal - لس‌انجلس - آمریکا
henna - ونکوور - کانادادرود بر شما ! واقعیت این است که نه تنها در ایران بلکه در دنیای اسلام، هر کس از دینِ اسلام خارج شود و به الخصوص اگر مسیحی‌ شود، مرتد و محکوم به اعدام است ! آیا حقوقِ بشر و " خدا " به انسان آزادی نداده اند که دین و اعتقادِ خود را ، خودش انتخاب کند؟! آیا این حکمِ اسلام، عادلانه، انسانی‌ و الهی است؟ پس دوستان توجه کنند که اصلی‌ِ موضوع چیست!
جمعه 19 خرداد 1391 - 20:00
omide por jalal - لس‌انجلس - آمریکا
khorramdin babak - فرانکفورت باعث تعجب است که شما می‌گوئید " مسیحیت با گذشتِ زمان انسانی‌ تر شده "!! این یعنی‌ این که به نظرِ شما " مسیح " انسان تر شده!! دوستِ گرامی‌، آنچه شما از سوزاندنِ زنان یا موضوعِ گالیله گفتید ربطی‌ به آموزه‌های مسیح ندارد بلکه گوشه‌ای از سؤ استفادهِ حاکمین و نیز نادانیِ بعضی‌ از رهبرانِ دینی بوده است. در مسیح و انجیل هیچ حکمی شبیه آنچه شما گفتید دیده نمی‌شود. مگر شما انجیل را مطالعه نکرده اید؟! آیا مسیح دستور داده با مخالفین و یا گناه کاران چنین برخوردی بشود؟ آیا او نبود که مریمِ مجدلیه را از سنگسار نجات داد؟ انجیل نسخه اصلی‌ِ حقوقِ بشر است. آنچه شما از آن نام بردید گوشه‌ای از تلاشِ شیطان برای بد نام کردنِ نامِ مسیح است ، انجام در حالی‌ که مسیح خداوندِ مهر و محبت و بخشش است و سراسرِ انجیل از حکمِ " محبت، بخشش و دوستی‌ " مثل طلا میدرخشد! اما تمامِ احکامِ کشتن و تکفیر و نابود کردن ، اتفاقا در بطنِ قرآن است و مسلمینِ بیگناه تنها " ندانسته " این دستورتِ ضّدِ بشری را که معلوم است سر چشمه آن کجاست ، اجرا میکنند ! موفق باشید!
جمعه 19 خرداد 1391 - 20:10
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.