ناتو امروز آینده افغانستان را بررسی می‌کند

باراک اوباما در شیکاگو میزبان رهبران عضو ناتو است

رهبران کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برای شرکت در نشست دوروزه ناتو وارد شیکاگو شده‌اند.

نشست دوروزه ۲۸ کشور عضو ناتو از امروز یکشنبه، ۲۰ ماه مه (۳۱ اردیبهشت) آغاز می‌شود.

بر اساس گزارش‌ها، آینده افغانستان پس از خروج نیروهای ناتو اصلی‌ترین محور مورد بحث در نشست امروز خواهد بود.

انتظار می‌رود رهبران حاضر در این نشست درباره چگونگی تامین منابع مالی مورد نیاز نیروهای امنیتی افغانستان نیز گفت‌وگو کنند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده است که پیش از برگزاری نشست ناتو، باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا و حامد کرزی، رئیس‌جمهور افغانستان با هم دیدار می‌کنند.

یک مقام دولتی آمریکا گفته است که انتخابات سال ۲۰۱۴ افغانستان و ونیز چشم‌انداز توافق سیاسی با طالبان، محور اصلی دیدار باراک اوباما و حامد کرزی است.

آندرس فو راسموسن، دبیرکل ناتو، به بی‌بی‌سی گفته است که موضوع نشست ناتو در شیکاگو، برخلاف تصور عمومی، پایان حضور این سازمان در افغانستان نیست، بلکه "آغاز یک ماموریت جدید در افغانستان" محور اصلی بحث‌های آن خواهد بود.

ناتو اعلام کرده است که به دنبال خروج بیشتر نیروهای نظامی خود از افغانستان تا پایان سال ۲۰۱۴ میلادی است و آقای راسموسن گفته است که در نشست دوروزه ناتو درباره ماموریت جدید این سازمان بعد از سال ۲۰۱۴ میلادی تصمیم‌گیری خواهد شد.

با این حال، گفته می‌شود که رهبران کشورهای عضو ناتو بر سر چگونگی و زمان خروج نیروهای نظامی این سازمان از افغانستان اختلاف‌نظرهایی دارند و برخی اعضای ناتو اعلام کرده‌اند که نیروهای خود را حتی پیش از موعد مورد نظر (سال ۲۰۱۴ میلادی) از افغانستان خارج خواهند کرد.

گزارش شده است که فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور جدید فرانسه، خواهان خروج نیروهای نظامی این کشور از افغانستان در سال ۲۰۱۲ میلادی است و گفته است که تنها تعداد معدودی از نظامیان فرانسوی برای آموزش نیروهای افغانستان در این کشور باقی می‌مانند.

آقای اولاند تاکنون درباره جزئیات این طرح خود توضیحی نداده است، ولی گفته می‌شود که قرار است در دیداری با حامد کرزی در این باره گفت‌وگو کند.

تامین منابع مالی مورد نیاز پلیس افغانستان و نیز چگونگی افزایش توان نیروهای نظامی این کشور در مقابله با طالبان، از دیگر محورهای مورد بحث در نشست دوروزه ناتو خوانده شده است.

تجمع اعتراضیگزارش شده است که در آستانه نشست ناتو، معترضان به سیاست‌های این سازمان روز شنبه، ۱۹ ماه مه، به تجمعی اعتراضی در شیکاگو دست زده و در چندین خیابان این شهر با نیروهای پلیس درگیر شده‌اند.

خبرگزاری رویترز تعداد تظاهرکنندگان را صدها نفر گزارش کرده است.

گفته شده است که همزمان با حضور سران کشورهای حاضر در نشست دوروزه ناتو در شیکاگو، نیروهای پلیس این شهر به حالت آماده‌باش درآمده‌اند.

+81
رأی دهید
-17

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.