مرگ ۷۰ کولبر در مرزها به دلیل برخورد خشن نیروهای نظامی

شماری از کولبرها در مرزهای غربی ایران

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران با انتقاد از نقض حقوق کردها در استان‌های شمال غربی آذربایجان، کردستان، و کرمانشاه، از مرگ ۷۰ «کولبر» و زخمی شدن ۷۶ نفر بر اثر تیراندازی نیروهای نظامی و انتظامی خبر داد و خواستار تحقیق فوری جمهوری اسلامی در این ارتباط شد.

هادی قائمی، سخنگوی کمپین حقوق بشر در ایران روز جمعه، هشتم اردیبهشت به وب سایت کمپین گفت که ماموران مرزی ایران به طور مداوم حمل کنندگان مرزی کالا را که در کردستان ایران به «کولبر» معروف هستند مورد هدف قرار می‌دهند.
 
آقای قائمی استفاده از سلا‌ح‌های مرگبار علیه افراد غیر مسلح را ناقض قوانین بین‌المللی اعلام کرد و گفت حکومت ایران باید با تحقیق از عوامل این رفتار خشن پاسخ‌های لازم را بخواهد.
 
این کمپین از مقامات ایران خواسته است که در ارتباط با قوانین مرزی و توسل به خشونت‌های مرگبار تجدید نظر داشته باشند.
 
در گزارش کمپین آمده است از فرودین تا اسفند ۹۰، ۷۰ کرد بر اثر تیراندازی ماموران مرزی جان خود را از دست داده‌اند. چهار نفر هم نفر هم به دلیل انفجار مین، سقوط بهمن، و سرمای شدید جان خود را از دست داده‌اند.
 
هشت نفر از ۷۶ کولبر و کاسبکار مرزی (افرادی که طبق تعریف کردها اجناسی که به صورت غیرقانونی وارد شده‌اند، مانند سیگار، وسایل برقی، و لاستیک خودرو را به شهرهای بزرگتر حمل و نقل می‌کنند) هم به دلیل انفجار مین زخمی شده‌اند.
 
در این گزارش همچنین لیستی از ۱۵۰ کرد کشته و زخمی شده در این حوادث آمده و تصریح شده است که به دلیل مشکلات اقتصادی، فقر و بیکاری شماری از شهروندان کرمانشاه، کردستان، و آذربایجان غربی از روی ناچاری و در قبال دستمزد ناچیز اقدام به حمل و ورود کالای خارجی از نقاط غیر رسمی گمرکی می‌کنند.
 
به این ترتیب که کالای مورد نظر که طبق تعریف دولت ایران قاچاق محسوب می‌شود بر روی پشت کردها و یا از طریق حمل با حیوان بارکش از مناطق صعب العبور مرزی به داخل شهرها و روستاهای مرزی انتقال داده می‌شود.
 
لوازم صوتی و تصویری، پوشاک و منسوجات، لوازم آرایش، لاستیک خودرو، سیگار و مشروبات الکلی از جمله لوازمی است که به این ترتیب به داخل مرزهای ایران قاچاق می‌شود.
 
در گزارش کمپین حقوق بشر در ایران به نمونه‌هایی از برخورد ماموران با افرادی که کولبر خوانده می‌شود هم اشاره شده است. بر این اساس دوم فروردین ماه سال ۹۰ فردی به نام پورمند مدحت‌نیا بعد از ضبط کالای قاچاق تعدادی از «کاسبکاران مرزی» بر اثر تیراندازی ماموران مرزی شهر نوسود در میدان معلم این شهر کشته و سه نفر دیگر زخمی می‌شوند.
 
بر اساس این گزارش بعد از اعتراض مردم شهر، نیروی انتظامی تعدادی از ماموران خود را که اقدام به تیراندازی کرده‌ بودند بازداشت کرد اما بعد از مدتی با افرادی که در جریان اعتراضات حضور داشتند به شدت برخورد شد.
 
همین گزارش می‌افزاید که تاکنون ده‌ها «کولبر» مجروح و خانواده‌هایی که اعضای خود را به این ترتیب از دست داده‌اند به قوه قضاییه شکایت کرده‌اند اما عموما شکایت‌های آنها بی‌نتیجه بوده است.
 
در عین حال گفته شده است که قوه قضاییه در یک مورد رای را به نفع این خانواده‌ها صادر کرده و به خانواده‌ شاکی دیه قتل عمد پرداخت شد.
 
یکی از اتهاماتی که در سال‌های گذشته از سوی نهادهای حقوق بشری متوجه جمهوری اسلامی شده نقض حقوق قومیت‌ها و تبعیض در مناطق کردنشین ست.
 
این موضوع در گزارش اسفندماه احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد هم مورد اشاره قرار گرفت.
 
در گزارش احمد شهید آمده است: قوانین ایران فعالیت‌های «کولبری» را جرم می‌شناسد که مجازات آن چندین ماه زندان و یا جریمه مالی برابر با ارزش کالاهای مکشوفه است. گفته می‌شود ماموران مراقب مرزی بی‌مهابا به طرف این افراد شلیک می‌کنند و بدین وسیله سالانه ده‌ها کولبر و حیوانات باربر آنان را می‌کشند و مجروح می‌کنند.
 
احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران، در آخرین گزارش خود از برخورد حکومت ایران با اقلیت‌های قومی مانند کردها و بلوچ‌ها، فعالان آذربایجانی معترض به خشک شدن دریاچه ارومیه و عرب‌های خوزستان و بازداشت، حبس و گاه اعدام برخی از این فعالان ازجمله فرزاد کمانگر انتقاد کرده و گفته است که درحال حاضر برای ۱۵ شهروند کرد در ایران حکم اعدام صادر شده است.
 
پیش از این عبدالجبار کرمی، نماینده مردم سنندج، کامیاران و دیوان‌دره در استان کردستان، در نامه‌ای از صادق لاریجانی خواسته بود که نگرش‌های تبعیض‌آمیز قوه قضائیه نسبت به جامعه کرد و اهل سنت را تغییر دهد.
 
بازداشت و اعدام فعالان کرد و تهدیدها علیه روحانیون اهل سنت در سطح استان کردستان بخش دیگری از مشکلات این اقلیت است که فعالان حقوق بشر به ویژه طی سال گذشته در مورد شدت گرفتن آن ابراز نگرانی کردند.

+116
رأی دهید
-182

fdsa60 - تهران - ایران
یه مشت حیوون وحشی که با تفنگ اقدام به تیر اندازی به این انسانهای بدبخت میکنند.
شنبه 9 ارديبهشت 1391 - 16:54
NedayeAzadi - تهران - ایران
بهترین راه مبارزه با اینگونه جرایم نه برخورد خشن بلکه ایجاد زمینه های کار و تحصیل برای مردم بومی منطقه است. در هیچ جا فقر با خشونت از بین نرفته است.
شنبه 9 ارديبهشت 1391 - 17:39
shirzan48 - بروكسل - بلژيك
دلم خیلی‌ بهشون سوخت ؟ بیچاره‌ها !
شنبه 9 ارديبهشت 1391 - 17:44
oghab - هلسينكي - فنلاند
بابا مرز بین دوکشور است .حفاظت از مرزها بسیار مهم است . کسی که خربزه میخوره پای لرزش میشینه
شنبه 9 ارديبهشت 1391 - 18:19
مسیح پسر مریم - تهران - ایران
فرادی که طبق تعریف کردها اجناسی...مانند...سیگار، خودتون و گول نزنید پس چرا بار ها افرادی رو با اساحه و مواد منفجره گرفتند!؟ بهتره زود تحت تاثیر شانتاژ رسانهای قرار نگیرید.
شنبه 9 ارديبهشت 1391 - 17:46
ARTEMIS-SW - .پاريس - فرانسه
خبر مرگتان تا میتوانید پول بی‌ زبان را به فلسطینیهای هار و کورو کچلهای آمریکای لاتین بدهید این وضع ایرانیان کرد!!! آنوقت ز‌ر ز‌ر کنید چرا جذب جدأیی طلبان میشوند....مرگ بر شورش ۵۷...و رژیم کثافت اسلامی.!!
شنبه 9 ارديبهشت 1391 - 18:01
baharmazaheri - عجمان - دبي
ننگ به رژیم آخوندی سراسر جنایت
شنبه 9 ارديبهشت 1391 - 19:02
بهدین - نشویل - آمریکا
اگر حکومتی دل بە سلطەجویی و تحمیل افکار خویش بە دیگران نبندد و اختلاف عقاید و آرا را امری طبیعی بشمارد بە مردم خویش اعتماد پیدا خواهد کرد و تنها و تنها بە تغذیە و خدمتشان همت خواهد گماشت، و اینگونە است کە بدون تحمیل و توسل بە زور و دروغ بە الگویی برای دیگر کشورها تبدیل خواهد شد و قدرت واقعی جز این نیست. همانند دریا کە بخاطر فروتر بودن همەی رودها بسویش سرازیر هستند و در عین این فروتنی از همە بزرگتر است.
شنبه 9 ارديبهشت 1391 - 19:34
universe123 - لندن - بریتانیا
حالا بعضیهامیگن که کردها وطن فروشند. کردها بخاطر همین بی تمدنی ونفهمی حکومتهای ایران ,چه در زمان.......... شاه.......... و الان, همیشه مورد آذار واذیت قرار گرفته اند. در نتیجه کردها به علت دفاع از حقوق ابتدائی خودشان مجبور شدند دست به اسلحه بزنند و با این مستبدها بجنگند.
شنبه 9 ارديبهشت 1391 - 22:45
1k adame sadegh - تورنتو - كانادا
عقاب - هلسینکی - فنلاند / تو فنلاند نشستی حقوق مفت دولت را میگیری حالا واسه ما شدی مرزبان iran.Iran ما از بین رفت با آمدن این جنایتکاران.برگرد ایران ببین یک من ماست چقدر کره داره.بعدا آن موقع طرفداری رژیم پست فطرت را بکن مزدور.
یکشنبه 10 ارديبهشت 1391 - 00:01
ukguy4u - لندن - بریتانیا
من عاشق کردها هستم. اگه کاره ای بشم اولین کاری که بکنم خوشحالی کردهاست.
یکشنبه 10 ارديبهشت 1391 - 00:14
amoo uk - ليدز - انگليس
تیغه بران گر‌ به دستت داد چرخ روزگار، هر چه میخواهی ببر اما نبر نان کسی‌ ، اگه امنیت با کشتن نان آواره خانواده تامین می‌شه ، اگر امنیت با کشتن یک کارگر بی‌ بضاعت تامین می‌شه ، ننگ و نفرت بر این امنیت و تٔف به ابروی ان نظام جور و جهلی‌ که شهامت نداره امنییت دریای خزر ، جزایر جنوب ، فقرو بد بختی مردم با این همه ثروت تامین کنه ، مزدوران و کاسه لیسان عقب مانده علی‌ گدا اگه از غصه خودتون و خانوادتون نفله بشن رواست .که به جای خدمت با کشتن کارگران نان زن و بچتونو تامین می‌کنید شرمتان باد بی‌ شرفهاا .
شنبه 9 ارديبهشت 1391 - 23:45
ایرانزمین - یوتوبوری - سوئد
oghab - هلسینکی - فنلاند,,.تو یکی هیچ نگو چون هر انسان باشرفی با دیدن اسم و کامنتت.هیچ حالش گرفته میشه بلکه حالت تهوع و در نهایت دستشویی رفتن برای حاجت دست به قضاش واجبه..اونجا نشسته ای و از بورسیه بسیجی نهایت سوءاستفاده را میبری و به ریش رهبرت ویسک میزنی اگر مردش بودی برای لقمه نان حلالی در ایران چنین کاری هم نمیتونی انجام بدی !! چون کار هر کس نیست خرمن کوفتن/ گاو نر میخواهدو مرد پر کهن..واقعا کردها هیچوقت.خودفروش.وطنفروش.مردم فروش.نبودند و برای رژیم گردن کج نکرده اند.چون این آخره شانه اگر مزدور و جاسوس رژیم اشغالگر آخوندی بودند الان بهترین وضع زندگی و تا حدی چندتایی کارخانه و تولیدی مهم در استانشان میبود. که شبها و هفته ها را تو سرمای زمستان زیر۳۵به صبح نمریرسانند و از این راه خبر مرگشان را برای خانواده عزیزه شان نمیبردند
یکشنبه 10 ارديبهشت 1391 - 01:11
ایرانزمین - یوتوبوری - سوئد
oghab - هلسینکی - فنلاند.و الان هم مزدرران رژیم ازنام خربزه خوردن دهنشان را باز نکنند.بهمن قبادی کارگردان بهترین فیلمهایی است که همگی جنبه.فقر.ظلم.مردم را به دنیا نشان داده و چندین جایزه و در بیشتر کشورها اکران شده.شهر قروه که جزء استان کردستان هستش.کوههای اطرافش بهترین و مرغوبترین سنگها را در دل خود جا داده.حدود ۱۵سال پیش که شروع به استخراجش شد همین رحیمی که الان معون مموتی هستش در آنزمان استاندار کردستان بود چون خودش هم کرده خیلی تلاش کرد که کارخانه سنگبری و تزیینی را در خود قروه بنا کند.ولی رژیم اشغالگر زمان خاتمی بود و قبول نکردند و سنگ گرانیت را برای تراشیدن به شهرهای شیعه نشین بردند والان هم میبرند..
یکشنبه 10 ارديبهشت 1391 - 01:12
ali1979 - دبی - امارات
مسیح پسر مریم - تهران - ایران تو ظاهرا حسابی شارژ میشی از طرف سربازان گمنام کهریزکی وگرنه اصلا خبر داری که اینها بخاطر بیکفایتی این حکومت ددمنش با چه مشقتی امرار معاش میکنند . میفهی گدر از کوهستان و کول کردن 60/70 کیلو بار با فاصله چندین ساعت با پای پیاده یعنی چی؟ البته که فهمت به این مسایل نمیرسد. و همینطور تو کلاغ مفتخوری که رفتی فنلاند
یکشنبه 10 ارديبهشت 1391 - 06:05
bita tehrani - ونکوور - کانادا
درود بر تو ARTEMIS-SW با شما موافقم.حالا به بهانه حفظ تمامیت ارزی میخواهند بمب اتم بسازند.این ابلهان و البته طرفداران ۷۰۰۰ تومنی‌شان اینقدر شعور ندارند که این معادله ساده را بفهمند!
یکشنبه 10 ارديبهشت 1391 - 08:51
ARTEMIS-SW - .پاريس - فرانسه
bita tehrani ----بیتا جان اتفاقا می‌فهمند ولی‌ جایزه‌های پائین تنه ای در دینشان کورشان کرده!!!
یکشنبه 10 ارديبهشت 1391 - 12:56
oghab - هلسينكي - فنلاند
ایرانزمین - یوتوبوری - سوئد. اخه کجایی کامنت من طرفداری رژیم است .. امان از جاهلیت . و .... ت
یکشنبه 10 ارديبهشت 1391 - 16:55
shamamai - کوردستان - ایران
oghab مشکل تو کورد بودنه این انسانهاست وگرنه...درود بر تمام عزیزان که با کامنتهای دوستانه ی خود احساس همدردی کردن
یکشنبه 10 ارديبهشت 1391 - 17:05
bali kapot - پونا - هندوستان
درود بر کردهای شجاع و با غیرت
یکشنبه 10 ارديبهشت 1391 - 19:16
pezhman - وين - اتريش
مرز‌ها باید کنترل شوند. مسئول مرگ این بیچارگان, گروه تروریستی و آدمکش پژاک است. اگر سربازان مرزی را نکشند. و سعی‌ نکنند اوضاع را بهم بزنند این کولبر‌ها هم میتوانند باربری شان را بکنند.
یکشنبه 10 ارديبهشت 1391 - 22:31
ایرانزمین - یوتوبوری - سوئد
oghab - هلسینکی - فنلاند,,تو که جاهلیت تشریف نداری ؟؟ و زود داغ میکنی این چرتها چیه که نوشته ای (حفاظت از مرزها بسیار مهم است . کسی که خربزه میخوره پای لرزش میشینه )اگر مفهوم و معنی لغت را نمیفهمی لا اقل از باسوادها بپرس که سوءتفاهم پیش نیاد. اگر هم ناراحتی چند تایی ساندیس بیشتر بزن شاید تسکینی بر محل سوختنت باشد. اکثر کامنتها را بخوان تا بفهمی کجای اونجات میلنگه,,شرف و غیرت اینها از مزدوران رژیم بیشتره!! چون در این راه خود را به کشتن میدهند.ولی خودفروش نیستند.
یکشنبه 10 ارديبهشت 1391 - 23:45
فراز_نروژ - تونسبرگ - نروژ
کولبر ها بخاطر شغلشان و نیاز مالی اینکار را انتخاب کرده اند و خیلی هاشون هم کم سن و سالند. ولی عزیزان من! آنجا مرزه و یک مرز خطرناک که معمولا آرامش و امنیت کافی نداره. شرایطش شرایط منطقه جنگیه. مرزبانها مجبورند که خشونت به خرج بدهند. کار کولبر ها هم خطرناکه و از منطقه جنگی بطور غیر قانونی عبور می کنند.
دوشنبه 11 ارديبهشت 1391 - 14:46
oghab - هلسينكي - فنلاند
اخه چرا حرف مفت میزنید .. برای من ایرانی همه یکسان است . چه فارس.کورد .بلوچ اذری ..و // این عمل خلاف قانون است . قانون شکنی رابا مبارزه برای دمکراسی یکی میدانید .. زرشک
دوشنبه 11 ارديبهشت 1391 - 23:50
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.