جزیره ابوموسی را بهتر بشناسیم

به گزارش پارسینه، جزیرهٔ ابوموسی جزیره‌ای متعلق به ایران در خلیج فارس است. مساحت این جزیره در حدود ۲۵ کیلومتر مربع می‌باشد. جزیرهٔ ابوموسی در ۲۶ درجهٔ خط عرض شمالی و در ۵۵ درجهٔ خط طول شرقی واقع شده‌است.

 

فاصله میان «جزیره ابوموسی» و جزایر تنب به دلیل عمق مناسب آب تنها مسیر قابل کشتیرانی برای نفتکش‌های بزرگ است.

مالکیت جزیره

حاکمیت ایران بر جزایر ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک ریشه در دورهٔ امپراطوری‌های عیلامی، ماد، هخامنشی، اشکانی و ساسانی دارد. در این دوران نظم و امنیت ایرانی (persianpax) بر سراسر این پهنه آبی خلیج فارس و جزایر آن حکم‌فرما بود. جزایر سه‌گانه در سال ۱۹۰۸ به طور کامل تحت اشغال بریتانیا به عنوان قیم رسمی امارات متصالحه در آمد اما تا سال ۱۹۷۱ هیچ کدام از دولت‌های ایران این اشغال را قبول نداشته و ابوموسی به همراه تنب بزرگ و کوچک در تقسیمات کشوری ایران قرار داشتند.

در سال ۱۹۷۱ پس از توافق ایران و بریتانیا و پیش از خروج نیروهای نظامی انگلیس از منطقه و تأسیس کشور امارات متحده عربی، ابوموسی به همراه تنب بزرگ و تنب کوچک پس از نزدیک به ۷۰ سال شکایتهای مداوم دولت ایران علیه اشغالگری انگلیس سرانجام به ایران بازگردانده شد. در سال ۱۹۹۲ و پس از خاتمهٔ جنگ خلیج فارس امارات متحدهٔ عربی بر خلاف نظر شیخ شارجه و تفاهم‌نامهٔ ۱۹۷۱ شارجه با ایران در خصوص ابوموسی، اقدام به طرح ادعاهای مالکیت بر جزایر سه‌گانه کرد. این اقدام واکنش دولت ایران را برانگیخت.

نقشه‌ای از سال ۱۲۷۱ که ابوموسی را بخشی از ایران نشان می‌دهد. دو خط‌چین موازی خطوط تلگراف دریایی هستند.

شورای عالی امنیت ملی ایران با صدور بیانیه‌ای هشت ماده‌ای بر حق حاکمیت بی چون و چرای ایران بر جزایر تاکید کرد. در بند هفتم این بیانیه آمده‌است: «طرح ادعاهای تاریخی در مورد سرزمین‌های ایران، اگرچه همواره به نفع ایران است، ما آن را به هیچ وجه به مصلحت امنیت منطقه نمی‌دانیم و تجربه ادعاهای مشابه از سوی عراق درس عبرتی در این زمینه‌است».

اکبر هاشمی رفسنجانی در خطبه‌های نماز جمعه ۲۵ دسامبر ۱۹۹۲ خطاب به شورای همکاری حاشیه خلیج پارس و همپیمانان غربی آنان گفت: برای جداسازی جزایر سه گانه از ایران باید از دریای خون گذشت.

 

نام فارسی

این جزیره در اسناد تاریخی و نقشه ها با نام بوموو BoumOuw بوم+اوو Aouw یعنی آب (معرب آن بومف) و با نام گپ سبزو (به معنای جای سبز) و بوم سوز یا بوموسو BoumSou. ثبت شده (بوم به معنی مکان است و «سو» چند معنی دارد سو Souw مخفف سوز Souz نام یک نوع سبزی است و بطور کلی نیز در زبان فارسی کهن معنی سبز می‌دهد و در مجموع می‌توان آن را به معنای زمین سبزنامید). نام ابوموسی یک نام جدید می‌باشدو سابقه آن به حدودبیشتر از یکصد سال قبل برمی گردد که یکی از ساکنان بنام ابوموسی این نام را بجای بوموسو BoumSou رایج ساخت.

جمعیت

جمعیت ابوموسی، در سال ۲۰۱۰ میلادی، برابر با ۲٬۰۳۸ نفر بوده‌است. تعداد اندکی از این ساکنان شهروندان امارات هستند که بر اساس قراردادی میان ایران و امارات حق اقامت دائم در ابوموسی را دارند. همزمان با ورود احمدی‌ژاد به این جزیره که با استقبال با شکوه اهالی مواجه شد همه یکصدا با شعارهایی خواستار حاکمیت ایران بر این جزیره شدند.

وضعیت جزیره

«جزیره ابوموسی» جنوبی‌ترین جزیره ایرانی آب‌های خلیج فارس است. این جزیره در ۲۲۲ کیلومتری بندرعباس و هم چنین در ۷۵ کیلومتری بندر لنگه، در ۶۰ کیلومتری شمال امارت شارجه در امارات متحده عربی واقع شده‌است. و ۱۶۰ کیلومتر از تنگه هرمز فاصله دارد. جزیره ابوموسی یکی از چهارده جزیره استان هرمزگان است که بیشترین فاصله از سواحل ایرانی خلیج فارس را دارد و طول و عرض آن درحدود ۵ / ۴ کیلومتر است. شهر ابوموسی مرکز جزیره ابوموسی می‌باشد. ارتفاع آن از سطح دریا ۴۶ متر می‌باشد.

جزیره ابوموسی آب و هوای مرطوب و گرم‌تری دارد. این جزیره فاقد آب و اراضی مناسب کشاورزی است، ولی کشت و زرع محدودی در آن صورت می‌گیرد و بیشتر مردم بومی محل به صید ماهی اشتغال دارند.

تاسیسات جزیره عبارت از یک فرودگاه، یک موج شکن و اسکله کوچک برای پهلوگیری شناورهای سبک با آبخور محدود و یک جاده کمربندی آسفالته.ناهمواریهای خاک جزیره ابوموسی به سوی شمال افزایش میابد و سرانجام به بلندترین نقطه جزیره به نام کوه حلوا که نزدیک به ۱۱۰ متر ارتفاع دارد می‌رسد.

این جزیره یکی از مراکز صدور نفت خام کشور است که با ظرفیتی قابل توجه فعالیت می‌کند. وسعت شهرستان ابوموسی ۶۸٫۸ کیلومتر مربع است که مشتمل بر جزایر ابوموسی (با ۱۲ کیلومتر مربع)، جزیره تنب بزرگ (با ۱۰٫۳ کیلومتر مربع) تنب کوچک (با ۱٫۵ کیلومتر مربع)، سیری (با ۱۷٫۳ کیلومتر مربع)، فرور بزرگ (با ۲۶٫۲ کیلومتر مربع) و فرور کوچک (با ۱٫۵ کیلومتر مربع) می‌باشد.

این جزیره از خوش‌آب‌وهواترین مناطق خلیج فارس است و انواع گیاهان و جانوران دریایی در ساحل آن به چشم می‌خورد.

+229
رأی دهید
-30

gholam hossein - تهران  - ایران
الان جزیره ابو موسی رو پهتر شناختیم . اما چرا همیشه وقتی بحران پیش میاد ؟؟؟ چرا قبل از این مطلبی هیچ جا نبود ؟؟؟ از پتانسیل هاش ؟ از ...
جمعه 1 ارديبهشت 1391 - 22:53
tirdaduk - استکهلم - استکهلم
چو ایران نباشد تن من مبا د .این آخوندها باید بفهمند که از خاک ایران باید دفاع کنند چون منبع درامد برایشان شده.ولی‌ ما اینجا نشستیم برای یک وجب خاک ایران جونمون را میدیم.این عربهای وحشی و حیوان هارتو پورت نکنند.به یزدان که اگر ما خرد داشتیم کجا این سرانجام بد داشتیم.
جمعه 1 ارديبهشت 1391 - 23:16
mohsen_raja - تهران - ایران
من می‌گم باید یه تحقیق و تفحص اساسی در سرتاسر جزیره انجام بشه و اگر آثار و یا اثری از فرهنگ و تمدن عرب بادیه‌نشین از قبیل: عبا و قبا و عمامه، نعلین و زانوبند شتر، واجبی و ظروف مخصوص طبخ و پخت شیر وشا..شتر پیدا شد، بدونیم که حق با اوناست و بجای بیلاخ، جزایرو تقدیم حضورشون کنیم.
جمعه 1 ارديبهشت 1391 - 23:18
omide por jalal - لس‌انجلس - آمریکا
به جای بحران سازی در مسائل هسته ای، بهتر است به فکرِ بستنِ دهانِ اعراب باشید.‌ای دولتِ امام زمان! هم با لجبازی تحریم‌ها را به سوی ملتِ عزیز روانه کردید، هم حالا به غلط کردم افتاده اید و دنبالِ آمریکا برای برداشتنِ تحریم‌های " بی‌ اثر " کسه گدایی به دست سگدو میزنید! هم این عرب برای ما شاخ شده اند و شما از آن غافل مانده اید!
جمعه 1 ارديبهشت 1391 - 23:32
feminism - لندن - انگلستان
mohsen_raja / محسن جان باقیماندۀ اسکلت سوسمار رو فراموش کردی بگی :)
شنبه 2 ارديبهشت 1391 - 00:45
atalmatal2202 - اهواز - ایران
ز شیر شتر خوردن و سوسمار عرب را به جایی رسیده ست کار. که تخت عجم را کنند آرزو تفو بر تو ای چرخ گردون تفو!
شنبه 2 ارديبهشت 1391 - 04:08
vatan Doust - وین - اتریش
این حکومت اسلامی اصلا خاک ایران براش مهم نیست . همونطوری که می‌بینید تمام تاریخ ، فرهنگ ایران را دوباره نوشتند و می‌نویسند. وقتی‌ تاریخ و فرهنگ را تعریف کنی‌ دیگه چیزی برای دفاع نداری . این حکومت وقتی‌ به تنگنا می‌‌افتاد. این بازی را براه می‌‌اندازد تا از احساسات ملی‌ مردم به نفع موجودیت خود استفاده کند. متأسفانه مردم ایران هم که ۳۳ سال هست که خیلی‌ ساده وارد بازیچه این حکومت شده. کی‌ باید این مردم به عقل بیایند من یکی‌ که نمیدونم. و خیلی‌‌ها هم می‌خواند خون شون در این بازی بریزند.
شنبه 2 ارديبهشت 1391 - 06:39
mjan53 - مشهد - ایران
tirdaduk - استکهلم - استکهلم- اونور دنیا نشستی برای یه وجب خاک وطن جونتو میدی؟؟؟ توضیح بده ببینیم چطوری این کار رو انجام میدی!
شنبه 2 ارديبهشت 1391 - 15:03
avicenna - لندن - انگلیس
جالبه تو این عکس نقشه ای که گذاشتین اسم امارات رو نوشته ساحل دزدان دریایی یا غارتگران !
شنبه 2 ارديبهشت 1391 - 16:28
sarbedar5 - تهران - ایران
پشتیبانی بی منطق عموسام باعث پر رو شدن جوجه عربهای کم ظرفیت و . جریحه دار کردن افکار عمومی در جهان خواهد شد
شنبه 2 ارديبهشت 1391 - 17:15
arad-persia - بازل - سوئیس
آقای محسن راجا - عجب منطقی داری شما. اگه به نقشه قدیمی جهان یه نگاه بندازی میبینی که کل آسیای غربی مال ایران بوده. پس بریم الان همشون رو پس بگیریم! بهتره یکم مطالعه کنی بعد نظر از نوع تخمیش بدی. آقای وطن دوست - وقتی صحبت از خاک ایران میشه حکومت از هر نوعش باشه هیچ جایی نداره. موضوع در حال حاضر همون داستان 20سال گذشتس که امارات مدعی مالکیته این 3جزیره است. چه ربطی به حکومت اسلامی و این حرفا داره؟!؟
شنبه 2 ارديبهشت 1391 - 16:09
tirdaduk - استکهلم - استکهلم
مجن۵۳ - مشهد - ایران. در زمان جنگ ایران و عراق ما در جبهه بودیم دفاع میکردیم از ایران.کاری هم به دولت نداشتیم.حالا هم اگر جنگ شود ما خیلی‌ هستیم همه میایم.
شنبه 2 ارديبهشت 1391 - 19:28
tiger.man - گیلفورد - بریطانیا
feminism - لندن - انگلستان اتفاقا استخوان سوسمار بود اما بعد از سال 1971 کشف شدند اما خوب همون موقع خورده شدند.
یکشنبه 3 ارديبهشت 1391 - 02:04
jirjir - لاس وگاس - امریکا
اره خیلی جالبه منطقه بین ابو ظبی و عجمان رو که همین امارات میشه رو توی این نقشه محل دزد های دریایی نام برده حالا این ها امدن ادعای حاکمیت میکنند
یکشنبه 3 ارديبهشت 1391 - 06:03
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.