نامزدهای احتمالی اصلاح‌طلبان برای ریاست‌جمهوری: حسن خمینی،‌ نوری، خرازی، عارف

سخنگوی فراکسیون اصلاح‌طلبان در مجلس گفته است اصلاح‌طلبان دیگر نمی‌توانند نسبت به انتخابات «بی‌تفاوت» باشند. او به برخی از نامزدهای احتمالی اشاره کرده و توصیه کرده که اصلاح‌طلبان هرچه‌زودتر فعالیت انتخاباتی خود را آغاز کنند.

آقای قنبری در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایلنا که امروز یکم اردیبهشت منتشر شده، از حسن خمینی، محمدرضا عارف، عبدالله نوری، و کمال خرازی به عنوان نامزدهای احتمالی اصلاح‌طلبان در انتخابات سال آینده ریاست جمهوری نام برده است.
 
انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم، خرداد ماه سال آینده برگزار می‌شود.
 
آقای قنبری همچنین گفته است که تشکیلات اصلاح‌طلبان دچار نوعی از هم گسیختگی شده و آن‌ها باید پیش از مشخص‌شدن نامزدشان، تشکیلات خود را سازماندهی کنند.
 
بسیاری از اصلاح‌طلبان به دلیل فشارهای سیاسی و بازداشت‌های گسترده پس از انتخابات ریاست‌جمهوری دهم، انتخابات مجلس نهم را در اسفند سال گذشته تحریم کرده بودند.
 
پس از انتخابات مناقشه برانگیز ریاست‌جمهوری دهم در سال ۸۸ و بالاگرفتن اعتراض‌ها به آن، چهره‌های شاخصی از اصلاح‌طلبان «سران فتنه» نامیده شدند و میرحسین موسوی و مهدی کروبی دو نامزد آن انتخابات، بیش از یک سال است که در حصر خانگی به سر می‌برند.
 
داریوش قنبری، نماینده اصلاح‌طلب مجلس هشتم، گفته است که اصلاح‌طلبان باید با پرهیز از اتلاف وقت هر چه سریع‌تر کارهای انتخاباتی خود را آغاز و نامزد مورد نظر را اعلام کنند و روی چهره‌ای که از مقبولیت بالاتری برخوردار است، سرمایه‌گذاری کنند.
 
او نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری آینده را حسن خمینی، نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی، محمدرضا عارف، معاون اول محمد خاتمی در دولت‌های هفتم و هشتم و عضو فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام، عبدالله نوری، وزیر کشور محمد خاتمی در دولت هفتم، و کمال خرازی، وزیر خارجه دولت محمد خاتمی بر شمرده است.
 
حسن خمینی در هفت سال گذشته در مواردی از دولت محمود احمدی‌نژاد انتقاد کرده و حامیان دولت او را به عنوان یکی از نزدیکان رهبران اعتراض‌ها معرفی می‌کنند. در چهاردهم خرداد سال ۸۹ در سالگرد ارتحال آیت‌الله خمینی، گروهی از هواداران محمود احمدی‌نژاد با شعارهایی از جمله «مرگ بر موسوی» از سخنرانی آقای خمینی جلوگیری کردند.
 
عبدالله نوری پیش از این و در سال ۸۷ از سوی برخی سازمان‌های سیاسی چون سازمان ادوار تحکیم وحدت٬ به عنوان نامزد انتخابات مطرح شد اما با اعلام حضور محمد خاتمی و به‌اجماع‌نرسیدن اصلاح‌طلبان درباره آقای نوری، او حاضر به شرکت در انتخابات نشد.
 
این وزیر کشور دولت محمد خاتمی چندی پیش در دیدار با گروهی از فعالان سیاسی و دانشگاهی اصفهان، چهار اصل اصلاح‌طلبان را از این قرار شمرده بود: اجرای بدون تنازل قانون اساسی و رعایت تمامی حقوق ملت مصرح در قانون اساسی، پیگیری اصلاحات در مسایل داخلی و نقد بدون اغماض و در عین حال به دور از هر گونه افراط و یا تفریط، انتقاد به خط مشی‌ها و روش‌های حکومت در عرصه جهانی و در عین حال تأکید بر مخالفت با هر گونه تهدید علیه امنیت ملی، موضع‌گیری روشن در مورد مداخله و خطر حمله خارجی و مرزبندی با کسانی که برای ایجاد تغییر در ایران به کمک از خارج چشم دارند.
 
همزمان علی اکبر اولیاء، یک عضو فراکسیون اصلاح‌طلبان مجلس، به خبرگزاری مهر گفته است محمدرضا عارف به عنوان نامزد اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری آینده مطرح است و «برخی گفتگو‌ها و رایزنی‌هایی در این خصوص شده است».
 
یک هفته پیش محمدرضا خباز، از اعضای حزب اعتماد ملی، گفته بود اگر محمد خاتمی در محوریت اصلاح‌طلبان قرار گیرد می‌توانند خود را برای انتخابات آینده بازسازی و «با نامزد حداقلی» وارد رقابت برای ریاست جمهوری ۹۲ شوند.
 
در همین حال نایب رئیس مجلس درباره انتخابات ریاست‌جمهوری دوره یازدهم گفته است: بازگشت اصلاح‌طلبان بستگی به همت و شجاعت آن‌ها دارد و باید خطا‌های خود اعتراف، گذشته را جبران کنند و توهم تقلب را پس بگیرند.
 
محمد‌رضا باهنر روز ۳۰ فروردین افزود اگر گروهی به دنبال این هستند که همه اصلاح‌طلبان را جزو فتنه‌گران بدانند، «ما این را قبول نداریم و معتقد هستیم که هر‌کس در چارچوب قانون اساسی فعالیت کند، نظام از او استقبال می‌کند.»
 
این دبیر‌کل جامعه اسلامی مهندسین تصریح کرد شخصا معتقد نیست که اصلاح‌طلبی مترادف با فتنه است و در فتنه سال ۸۸ کسانی که آن را بر پا کردند، خودشان بیشترین ضربه را خوردند و هر زمان که بخواهند این اشتباه را جبران کنند دیر نیست.
 
محمد خاتمی، رئیس‌جمهوری پشین ایران که برخی طرفداران نظام او را یکی از «سران فتنه» می‌نامند، یک سال پیش از انتخابات مجلس نهم شروطی را برای شرکت اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس نهم مطرح کرده بود.
 
آزادی زندانیان و ایجاد فضای آزاد برای همه احزاب و گروه‌ها از شروطی بود که آقای خاتمی تحقق آن‌ها را لازمه حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس نهم اعلام کرده بود.
 
در واکنش به تعیین شرایط از سوی اصلاح‌طلبان، احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان و از حامیان محمود احمدی‌نژاد گفته بود که نیازی به حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات نیست، «مردم آن‌ها را قبول ندارند.»
 
با وجود برآورده نشدن این شرط‌ها، محمد خاتمی، در روز انتخابات مجلس نهم در یکی از حوزه‌های انتخابیه دماوند در نزدیکی تهران رای داد که برای گروه‌هایی از اصلاح‌طلبان و معترضان غیرمنتظره بود و خبرساز شد.
 
او در واکنش به انتقادهای گسترده از این اقدام، تحریم انتخابات از سوی اصلاح‌طلبان را «توهم» خواند و گفت که تصور می‌کند با شرکت در انتخابات توطئه‌ای که مخالفان اصلاحات برای برخوردهای بیشتر با این جریان داشتند خنثی شده است.

+62
رأی دهید
-131

magiteq - تهران - ایران
خاک تو سرتون اصلاح طلبان احمق اخه عارف و نوری و خرازی هم شد نامزد خیلی. مثل اینکه دوست دارن شکست بخورن فقط حسن خمینی و خاتمی شانس قوی. دارن مخصوصا خاتمی که مردم از اون همه توهینی که بهش کردن بدجوری . پشیمونن و به غلت کردن افتادن
جمعه 1 ارديبهشت 1391 - 16:59
romano - تهران - ایران
اصلاح طلبان! اینبار حوصله نوشتن ندارم این حکومت آنقدر نرم خو و لطیف و انسانیست که اصلاح طلبانش هم اینها هستند.
جمعه 1 ارديبهشت 1391 - 17:15
hameshehbahar - انگلستان - انگلستان
بزودی یک خیمه شب بازی اسلامی در پیش داریم!!!
جمعه 1 ارديبهشت 1391 - 17:16
Parviz1 - کترینگ - انگلستان
خر خود خود خود خامته ای و هفت جدش هست. مرتیکه مافنگی عملی جنایتکار دزد .... تا زمانیکه تو زنده هستی و رژیم اسـ... برپاست هیچ إیرانی بپای صندوقهای رای نخواهند آمد و البته خودت بهتر میدونی. انشاالله تا آنموقع همه شما با رژیم اسـ...تان نابود شوید.مگر خاتمی کم جنایت کرد و یا خمینی پوفیوز جنایتکار هندیزاده حـ... که حالا نوه أش بیاد!!! اگر غیرت داشت انتقام خون پدرش را از گدا علی شیره ای میگرفت. یا اون خر راضی دزد جنایتکار و ...  
جمعه 1 ارديبهشت 1391 - 17:33
ARTEMIS-SW - .پاريس - فرانسه
باز یک مشت یابو علفی خودشان را جلو انداختند!!!! مخصوصاً سوسمار متعفن حسن خمینی!!!
جمعه 1 ارديبهشت 1391 - 16:48
Royan - بوخوم - آلمان
زرشششششک! کله پز برخاست و سگ جایش نشست , هیچ فرقی باهم دیگه ندارند, یک از یک جانی تر هستند.
جمعه 1 ارديبهشت 1391 - 17:55
falakolaflak21 - لندن - انگلستان
چهار تا احمق یکی از یکی بی خاصیت تر . مگر مردم دیونه شدن برن پای صندوق رای که به شعورشون توهین بشه. مخصوصا اون حسن خمینی خپل که خیلی بی غیرته . در ضمن مسئله اصلا احمدی نژاد یا خاتمی و غیره نیست مسئله خامنه ای که تا شرش از این آب و خاک کم نشه وضع همینه.
جمعه 1 ارديبهشت 1391 - 18:04
majid63 - پاريس - فرانسه
سگ زرد برادر شغال است !
جمعه 1 ارديبهشت 1391 - 18:16
Taraneه - کبک - کانادا
هر دم از این باغ باری می‌رسد... خوبترو خوبتری می‌رسد، عجب...
جمعه 1 ارديبهشت 1391 - 17:59
compatriot - تورنتو - کانادا
زهی خیال باطل. لابد مردم هم میان به شما رای میدن.
جمعه 1 ارديبهشت 1391 - 18:31
khosh bavar - يزد - ايران
فقط با دیدن این قیافه‌ها اینرا می‌تونم بیان کنم : ۱- خورشید به دور زمین میچرخد. ۲- با خوندان نماز در نیمه شب میتوانیم بر تیم برزیل پیروز بشویم !
جمعه 1 ارديبهشت 1391 - 19:19
qatar_doha_shiraz - دوحه - قطر
سگ زرد برادر شغاله
جمعه 1 ارديبهشت 1391 - 19:53
amirehsan1 - آمستردام - هلند
به‌‌ به‌‌ ، باز که یه مشت دزد دوره هم جمع شدند ، این اجنبی‌ها دست از سر ایران زمین بر نمیدارند، شاهزاده رضا پهلوی کجائی ؟ مرگ بر رژیم آخوندی ایران.
جمعه 1 ارديبهشت 1391 - 19:04
Don Mario - بوگوتا - کلمبیا
با این شرایط موجود پشت گوششون را ببینند که بتوانند برنده انتخابات شوند یا رد صلاحیت میشوند یا بی‌ خاصیت ترینشون را برای گرم کردن تنور انتخابات و بهره برداری تبلیغاتی می‌‌اندازند جلو و دوباره تکرار مکررات ،حدس زدن سخت است ولی فکر می‌کنم قالیباف شانس بالایی در انتصابات بعدی دارد
جمعه 1 ارديبهشت 1391 - 19:20
morgan123 - واشنگتن - امریکا
به عقیده من حسن خمینی این استعداد را داره که هشت ساله دیگه ملتو سرکار بگذاره تا در این مدت آقا رهبره با خیال راحت موادشو مصرف کنه!
جمعه 1 ارديبهشت 1391 - 20:44
perser68 - فلوریدا - امریکا
ننگ به خامنه‌ای نکبت و انگل هاش.
جمعه 1 ارديبهشت 1391 - 20:47
DADA_ST - آمستردام - هلند
نخستین سوال من از این آقایان این است . چه چیزی را میخواهید اصلاح کنید ؟ اصل نظام که خود مورد سوال است ؟ افراد همیشه حاضر در ارکان اصلی‌ نظام ؟ قوانین همیشه خشن و ضدّ انسانی‌ ؟ اسلام من در آوردی حکومت ایران ؟ دیگه همه دنیا میدانند که شما همگی‌ ارکان اصلی‌ یک سیستم هستید ، چپ و راست یا اصلاح طلب همگی‌ شبیه به یکدیگر ، تفاوت چندانی ندارید . مردم را فریب ندهید دستتان به اندازه کافی‌ رو شده . امیدوارم روزی انتخابات با همه احزاب از جمله ، سلطنت طلب ، مجاهد ، جمهوری خواه ، دمکرات ، مسیحی‌ ، و اسلام گرایان با ۴% برگزار طرف دار برگزار گردد گردد .
جمعه 1 ارديبهشت 1391 - 19:28
omide por jalal - لس‌انجلس - آمریکا
دوستانی که به خاتمی و اصلاح طلبان فحش دادن، همون مموتی نوشه جونشون! اما به نظرِ من حتا با وجودِ خدماتی که خاتمی به ایران و مردم کرد، شرکت در انتخابات خیانت است به خونِ ندا و سهراب ، مگر آنکه شرایطِ انتخابات فراهم شود ( شروطِ خاتمی و رفسنجانی‌ ) و نیز مردم بتوانند قاتلینِ ندا و سهراب‌ها را محاکمه کنند و آمرین را به کهریزک ببرند!
جمعه 1 ارديبهشت 1391 - 21:05
time-to-say-goodbye - تورنتو - کانادا
حسن خمینی که عمران کاندید بشه چون میدونه فوری میره پیش باباش، بازم کل داستان یه خیمه شب بازیه که تنور انتخابات رو داغ کنن، مردم رو بکشونن پای صندوق‌ها بعدش همونی که خودشون می‌خواد انتخاب بشه، ولی‌ کور خوندن دیگه کسی‌ پای صندوق نمیره
جمعه 1 ارديبهشت 1391 - 22:05
be_pa_khaste - هارلم - هلند
من نمی‌فهمم این حسن خمینی اصلا فرق .... با کباب نمیدونه یا نه
جمعه 1 ارديبهشت 1391 - 22:38
tofan* - آمستردام - هلند
انفعال به هیچ دردی نمیخوره ...پایه صندوق رفتن الکیه ....رای دادن تو حساب جمهوری اسلامی میره ....اگه رای ندیم آمریکا و اسرائیل میان به کشورمون حمله میکنن ...یا باید موافق باشیم یا منافق ....عجبا چه بدبختی گیر کردیم یه طرف حکومته عجیب قریب که نمیشه هیچ جوری اصلاح ((عقلانیش)) کرد ...یه طرفام لابی اسرائیل و آمریکا ...بابا باید رو راه هله دیگه ای‌ پیدا کرد...من که هنگ کردم..
شنبه 2 ارديبهشت 1391 - 12:34
یا علی مدد - منچستر - انگلستان
omide por jalal - لس‌انجلس - آمریکا / خوشبختانه همه جا حضور فعال داری ! تو خبر قبلی نوشته بودی که تو مسیحی‌ هستی و دولت ایران به مسیحیان اجازه حضور در مراتبِ بالاِ دولتی را نمیده! حالا شما بگو در کجا به مسلمانان چنین اجازه ای می دهند که در ایران به مسیحیان بدهند !؟ تو همون لس آنجلس آمریکا که در آنجا کار تجاری می کردی ! وقتی نظام سرمایه داری و یهودیان و مسیحیان کاملا مطمئن شدند که اوباما مسلمان نیست بلکه مسیحی است آنوقت اجازه شرکت در مبارزات حزبی و بعدش هم ریاست جمهوری بهش دادند ! تو همین ارمنستانت آیا به یک مسلمان اجازه می دهند مدارج بالا برسه حتی به شهروندان آذری آنجا چنین اجازه ای نمی دهند! از توهم بیرون بیا و کمی واقع گرا باش. که البته انتظار بیجائی از شماست که واقع گرا باشی! چون میدونی که برای آمار دادن باید هی کامنت علیه ایران بنویسی ! پس بنویس ولی خواهشن دلاراتو تو ایران خرج کنی و نبری جای دیگه! بهرحال با ما نون و نمک خوردی . نمکدون نشکون!
جمعه 8 ارديبهشت 1391 - 08:55
یا علی مدد - منچستر - انگلستان
omide por jalal - لس‌انجلس - آمریکا / خوشبختانه همه جا حضور فعال داری ! تو خبر قبلی نوشته بودی که تو مسیحی‌ هستی و دولت ایران به مسیحیان اجازه حضور در مراتبِ بالاِ دولتی را نمیده! حالا شما بگو در کجا به مسلمانان چنین اجازه ای می دهند که در ایران به مسیحیان بدهند !؟ تو همون لس آنجلس آمریکا که در آنجا کار تجاری می کردی ! وقتی نظام سرمایه داری و یهودیان و مسیحیان کاملا مطمئن شدند که اوباما مسلمان نیست بلکه مسیحی است آنوقت اجازه شرکت در مبارزات حزبی و بعدش هم ریاست جمهوری بهش دادند ! تو همین ارمنستانت آیا به یک مسلمان اجازه می دهند مدارج بالا برسه حتی به شهروندان آذری آنجا چنین اجازه ای نمی دهند! از توهم بیرون بیا و کمی واقع گرا باش. که البته انتظار بیجائی از شماست که واقع گرا باشی! چون میدونی که برای آمار دادن باید هی کامنت علیه ایران بنویسی ! پس بنویس ولی خواهشن دلاراتو تو ایران خرج کنی و نبری جای دیگه! بهرحال با ما نون و نمک خوردی . لذا همه نمکدونها را نشکون!
جمعه 8 ارديبهشت 1391 - 08:59
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.