حمله سراسری به کابل و چند شهر دیگر افغانستان

در یک سلسله عملیات هماهنگ شورشیان به پایتخت و چندین شهر دیگر افغانستان حمله کرده‌اند. در کابل سفارت آلمان و بریتانیا، کاخ ریاست جمهوری افغانستان و پارلمان این کشور و مقر ناتو از جمله اهداف این حملات بوده‌اند.


شورشیان مسلح در روز یکشنبه (۱۵ آوریل / ۲۷ فروردین) به منطقه سکونت دیپلمات‌های خارجی در کابل حمله کردند. منطقه‌ی "وزیر اکبرخان" در کابل که بسیاری از دیپلمات‌های غربی در آنجا سکونت دارند، شاهد دست‌کم ۱۰ انفجار بود. شاهدان محلی گزارش می‌دهند که صدا رگبار مسلسل و انفجارهای مهیب در این منطقه به گوش رسیده است. دود غلیظی نیز بر فراز این منطقه به چشم می‌خورد.

گزارش‌ها حکایت از آن دارند که این عملیات به طور سراسری هدایت و اجرا شده است. همزمان با کابل، در "جلال‌‌آباد" مرکز ولایت ننگرهار، "پل‌‌علم" مرکز ولایت لوگر و "گردیز" مرکز ولایت پکتیا، شورشیان مسلح به ساختمان‌های دولتی و نهادهای انتظامی حمله کرده‌اند.

در کنار بسیاری از سفارتخانه‌ها، یکی از مقرهای ناتو نیز در منطقه دیپلمات‌ها قرار دارد. بر اساس خبرهای رسیده، مهاجمان از فراز یک ساختمان مرتفع با شلیک موشک اهدافی را مورد اصابت قرار داده‌اند.

صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت کشور افغانستان، گفت: «مهاجمان در دو گروه به کابل حمل کردند که نیروهای انتظامی با بستن مناطق دست به محاصره آنان زدند.»

 

 
منطقه استقرار سفارتخانه‌ها در کابل مورد حمله شورشیان قرار گرفت


 
به گفته‌ی یک مامور پلیس، «مردان مسلح هتلی در مرکز کابل را به تصرف خود در آوردند و از آنجا حملات خود را ادامه دادند.» این هتل تنها ۲۰۰ متر با سفارت آلمان فاصله دارد.

یک تلویزیون خصوصی افغانستان گزارش داد که حمله دوم در غرب پایتخت و متوجه پارلمان این کشور بوده است. این چندمین بار است که شورشیان طالبان در عملیات هماهنگ و گسترده، قابلیت نظامی خود را به نمایش می‌گذارند.
 
به نظر می‌رسد که سفارت بریتانیا یکی از اهداف مهاجمان بوده است. طالبان مسئولیت این حمله را برعهده گرفته‌اند. اسلام‌گرایان طالبان مدعی‌اند که چندین عملیات انتحاری همزمان در محل دیپلمات‌ها، مقر ناتو و پارلمان افغانستان و کاخ ریاست جمهوری صورت گرفته است.

سفارت آلمان در این منطقه‌ی کابل نیز مورد اصابت قرار گرفته است. یکی از سخنگویان وزارت خارجه آلمان در برلین اعلام کرد: «خسارتی نیز در محوطه سفارت آلمان مشاهده می‌شود». هنوز اطلاعی از تلفات انسانی گزارش نشده است.

حملات سراسری در مناطق دیگر

 در حومه کابل نیز به قرارگاه نظامی ترکیه با خمپاره و نارنجک حمله شده است. گزارشگر خبرگزاری فرانسه از محل خبر می‌دهد که سربازان ترکیه و یونان به روی مهاجمان آتش گشوده‌اند.


بنا بر آخرین خبرهای رسیده، چندین نفر در حملات روز یکشنبه زخمی شده‌اند. به گفته‌ی مقام‌های پلیس افغانستان دو تروریست انتحاری خود را فرودگاه جلال‌آباد منفجر کرده‌اند. دو تروریست انتحاری دیگر نیز در حین انفجار مجروح و توسط نیروهای انتظامی بازداشت شده‌اند.

این چهار مهاجم مورد ظن ماموران قرار گرفته بودند که در حین بازرسی، دو نفر از آنان خود را منفجر می‌کند. در فرودگاه جلال‌آباد یکی از پایگاه‌های ناتو نیز مستقر است.

مهاجمان مسلح در شهر"گردیز" مرکز ولایت پکتیا نیز به محل آموزش پلیس افغانستان یورش برده‌اند. به گفته‌ی یک مقام محلی، برخی از مهاجمان از ساختمان‌های اطراف با مسلسل به آموزشگاه پلیس شلیک می‌کردند. در این عملیات چندین مهاجم نیز مجهز به مواد منفجره بوده‌اند. دو دانشجو و دو شهروند دیگر در این حملات مجروح شده‌اند. دانشگاه شهر گردیز در نزدیکی محل حملات قرار دارد.

+104
رأی دهید
-69

greentree - تهران - ایران
افغانستان بیچاره چه گرفتاری شده با اوباشهای شیطان صفت اسلامی ،تمامی‌ اینها از پاکستان به طرف افغانستان سرازیر می‌شند برای کشتار ،دیگه وقته ان رسیده که اینها را با ویروس‌های مرگبار از بین ببرند که البته من مطمئن هستم دانشمندان آمریکا این طرح را به زودی عملی‌ میکنند روی پاکستان
یکشنبه 27 فروردين 1391 - 14:33
greentree - تهران - ایران
نزدیک ۴۰ ساله که با نام اسلامی افغانستان را به سرزمین سوخته تبدیل کردند و هنوز هم این اوباش‌های کثیف طالبان که از هر حیوانی زشتر و درنده تر هستند به این کشور بیچاره حمله میکنند ،باید فقط اینها را با ویروس‌های مرگبار و کشنده از بین برد
یکشنبه 27 فروردين 1391 - 14:36
ordak - بن - المان
greentree - تهران - ایران رفیق هیچ از خودتون پرسیدین چه کسی‌ این به قول شما اوباش اسلامی را به وجود آورده و آنها را مسلح کرده و به جان ملت انداخته؟،احتیاجی نیست دانشمندان آمریکایی ویرس مرگباری دیگری خلق کنند، ویرسی بنام طالبان از شاهکارهای ماندنی امریکایی هاست، یًک نگاه به دورو بر خودتون کنید نمونه این ویرس هم بیش از ۳۰ سال پیش در ایران آزمایش شد بوسیله همین امریکایها که شما چشم به انتظار آنها ماندید که بیاد و شما را نجات بده...اینشتین میگه دو چیز در عالم خلقت بی‌ انتها هستند، یکی کهکشان دیگری حماقت انسانهاست، هر چند در مورد اول کاملاً مطمئن نیستم...، کامنت خودتن و دوباره بخونید میدونید منظور اینشتین چی‌ است......
یکشنبه 27 فروردين 1391 - 17:34
shakila99 - شارجه - امارات
من نمی دونم که اینها با خودشون چی فکر کردندمگه با چند تا احمق که دنبال حوری بهشتی هستند میشه یک کشور را اشغال کرد آخه چطوری بگیم از طالبان متنفریم از پاکستان بدتر هیچ کشوری در دنیا نیست در اصل شیطان بزرگ پاکستان است
یکشنبه 27 فروردين 1391 - 18:06
ARTEMIS-SW - .پاريس - فرانسه
مرگ بر طالبان کثافت افغانستان و همکارشان ملایان ایران که این ۲ کشور را مسلخ کرده‌اند!!!
یکشنبه 27 فروردين 1391 - 19:21
1k adame sadegh - تورنتو - كانادا
اردک - بن - المان با شما کاملاً موافقم ولی‌ در حل حاضر تمام این حرکتهای تروریستی به وسیله رژیم اسـ... حمایت میشود.
دوشنبه 28 فروردين 1391 - 00:00
بابک - سبزوار - ایران
کار سپاه است
دوشنبه 28 فروردين 1391 - 04:30
mahdinagash - مشهد - ایران
جواب تو رو بزار من بدم اتفاقا احمق شماها هستید که همه چیز رو فکر میکنید دسیسه یا توئطه یا جریان پشت پرده هست ( رجوع شود به سریال دایی جان ناپلئون ) کسی منتظر امریکا یا یک کشور دیگر نیست که بیاد این مملکت ما رو نجات بده من که کامنتشو خوندم نوشته بود پاکستان نه ایران . بعدش هم وقتی مینویسه دانشمندان امریکایی اینقدر باید شعورت برسه که امریکا نصف اندیشمندان و دانشمندش از کشورهای دیگر از جمله ایران هست که به اونجا مهاجرت کردند . بعدش یک چیز دیگه نمیشه به ابرقدرت بودن امریکا شک کرد حالا اگه این قدرت رو به دولت ایران خصوصا زیر نظر رهبر میدادیم فکر میکنی چه اتفاقهایی الان می افتاد
دوشنبه 28 فروردين 1391 - 05:50
mina hp27 - کابل - افغانستان
من به عنوان یک دانشجوی علم سیاسی و یک افسر ارتش افغانستان بر این عقیده م که این اتفاقات همه ش کار آمریکاست چون آمریکا این کار رو کرد تا به همه اثبات کنه که بله حالا ارتش افغانستان هم قدرتمندیه اینو داره که از خودش دفاع کنه،این اتفاق شاید از ماهها قبل برنامه ریزی شده بود منتها این دفعه باز همه فکر میکنند که کاره پاکستان هس اما یقین دارم اینطور نیس چون وارد شدن به یک ساختمان در مدت بسیار کم و جابجا کردن اون همه مهمات کاره اسونی نیس.در صورتی که ارتش افغانستان هنوز خیلی ضعیفه و تجهیزاته نظامیش در حده صفره!!!!!!! امریکا میخواست به جهان اثبات کنه که کوششهای ما بی نتیجه نبود و ما تو کارمون موفق بودیم که یک ادعای بی معنیه...
‌سه شنبه 29 فروردين 1391 - 10:03
ordak - بن - المان
mahdinagash - مشهد - ایران رفیق یا واقعاً از دنیا بیخبرید و اسم سریال دای جان ناپلئون میبرید که بگید شما هم تلویزیون دیده‌اید،جا اینکه از کره دیگری امدی؟،فکر کنم در مورد شما دومی صحیح باشه،چرا که هیچ موجود زمینی این حقیقت و انکار نمیکنه
‌سه شنبه 29 فروردين 1391 - 17:58
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.