از سرگیری مذاکرات ایران و کشورهای پنج بعلاوه یک در استانبول

سعید جلیلی، دبیر شورای امنیت ملی ایران با احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه دیدار و گفت و گو کرده است

مذاکرات ایران و کشورهای پنج بعلاوه یک تا ساعاتی دیگر در شهر استانبول ترکیه آغاز می‌شود.

سعید جلیلی، دبیر شورای امنیت ملی ایران که هدایت مذاکرات اتمی ایران را به عهده دارد، به استانبول ترکیه سفر کرده و نمایندگان کشورهای آمریکا، چین، روسیه، فرانسه، بریتانیا و آلمان نیز هم اکنون در این شهر حضور دارند.

آقای جلیلی در این شهر با وزیر امور خارجه ترکیه و نمایندگان برخی کشورها از جمله روسیه و چین دیدار کرده است.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، این مذاکرات را "آخرین فرصت برای دیپلماسی" خوانده است.

ایالات متحده، ایران را متهم می‌کند که تحت پوشش برنامه هسته‌ای خود درصدد ساخت سلاح هسته‌ای است، اتهامی که ایران آن را همواره رد کرده و تاکید کرده که هدفش از این برنامه، مقاصد صلح‌آمیز هسته‌ای است.

آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران اخیرا با تاکید بر این که این کشور در پی تولید سلاح اتمی نیست، گفت "ما به دلایل خودمان به هیچ وجه به دنبال سلاح هسته ای نیستیم. نه تولید کرده ایم و نه تولید خواهیم کرد. این بهانه است".

تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای ایران طی هفته‌های اخیر افزایش یافته و بحث احتمال حمله نظامی اسرائیل علیه تجهیزات هسته‌ای ایران مطرح شده است، که ایران نسبت به انتشار چنین گزارش‌هایی واکنش نشان داده و گفته است در صورت حمله، دست به اقدام متقابل خواهد زد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اخیرا در گزارشی، از برنامه هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرد و گفت با وجود انجام مذاکرات فشرده با مقام‌های ایرانی، ابهامات در مورد ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران، به قوت خود باقی است.

ضیافت شام

اگرچه مذاکرات رسمی میان ایران و کشورهای پنج بعلاوه یک از امروز، شنبه ۱۴ آوریل آغاز می‌شود، اما سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران شب گذشته در ضیافت شامی در محل کنسولگری ایران در استانبول با بارونس کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار کرد.

دور پیشین مذاکرات خانم اشتون و آقای جلیلی، نتیجه‌ای در بر نداشت

دیدار پیشین این دو، در جریان دور قبل مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در ژانویه سال ۲۰۱۱ میلادی در استانبول صورت گرفت که نتیجه‌ای در بر نداشت.

منابع دیپلماتیک خبر داده‌اند که در صورت موفقیت در این دور از مذاکرات، دور بعدی مذاکرات در بغداد، پایتخت عراق برگزار خواهد شد.

چند روز پیش هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق گفته بود که ایران پیشنهاد داده تا مذاکرات این کشور با کشورهای پنج بعلاوه یک بر سر برنامه هسته‌ای در بغداد برگزار شود.

به رغم این که مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای ایران تا کنون نتیجه‌ای نداشته اما برخی منابع خبری و دیپلماتیک نسبت به مذاکرات امروز، اظهار خوشبینی کرده‌اند.

سعید جلیلی پیش از سفر به استانبول گفت که "نمایندگان ایران با ابتکارهای جدید در مذاکرات شرکت خواهند کرد و امیدواریم کشورهای ۱+۵ نیز با رویکردهای سازنده وارد گفت‌و‌گو شوند."

علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران نیز در یادداشتی در روزنامه واشنگتن پست با تاکید بر این که کشورش خواهان سلاح اتمی نیست گفت ایران متعهد به گفت و گو است.

دیپلمات‌ها ابراز امیدواری کرده‌اند که مذاکرات امروز، راه را برای حل و فصل بحران هسته‌ای ایران از راه‌های دیپلماتیک هموار کند.

+69
رأی دهید
-30

hossein87 - ایران - ایران
اون پشت سریه جلیلی تو عکس نمیدونم کیه، ولی همش نیشش بازه. تلوزیون ایران هم باش یه مصاحبه کوچیک داشت که تو اونجا هم زر زر میخندید!! فکر کنم شکلات بهش دادن خوشحاله..
شنبه 26 فروردين 1391 - 09:40
SHEKAN - تهران - ايران
میشه اشتونو عوض کنن ؟
شنبه 26 فروردين 1391 - 12:08
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.