زندگینامه آیت الله خامنه ای (بخش نخست) - تولد و والدین

مراد ویسی 

رادیو فردا : «۷۲ سال» عنوان سلسله برنامه های رادیو فردا درباره زندگینامه آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران  از زمان تولد وی در سال ۱۳۱۸ تاکنون است. این برنامه چهارشنبه ها ساعت ۱۸ به وقت تهران پخش می شود و بازپخش آن در جمعه ساعت۱۹،شنبه ۸ صبح و دوشنبه ۲ بعد از ظهر خواهد بود. آنچه که در پی می آید انتشار اولین قسمت از این سلسله برنامه ها در وب سایت رادیو فردا است.


آیت الله خامنه ای چه زمانی و کجا متولد شد؟

آیت الله خامنه ای متولد ۱۳۱۸ و ۷۲ ساله است.
آقای خامنه ای آن گونه که خود در سرشماری سال ۱۳۹۰ به رئیس مرکز آمار ایران گفته، زمان تولدش در شناسنامه، تیرماه درج شده است.

البته آیت الله خامنه ای در بخش خاطرات سایت اینترنتی اش گفته که تاریخ تولد دقیق او فروردین ماه و نه تیرماه است.

محل تولد آیت الله خامنه ای منطقه بازار سرشور مشهد است. این محله سابقا جزیی از بازار بزرگ مشهد بوده است. آیت الله خامنه ای با وجود اینکه خود، متولد شهر مشهد است، ولی در خانواده ای اصالتا آذربایجانی و اهل خامنه به دنیا آمده است.به همین دلیل هم او زبان ترکی را به خوبی صحبت می کند و حتی فیلم شعر گفتن و روضه خواندن او به زبان ترکی هم در اینترنت وجود دارد.

پدر آیت الله خامنه ای چه کسی است و با چه سوابق خانوادگی؟

 پدر آیت الله خامنه ای روحانی و سیدی بوده است به نام "سید جواد حسینی خامنه ای" که در مشهد به حاج آقا سیدجواد تبریزی معروف بوده است. پدر آیت الله خامنه ای ۱۱۷ سال پیش، یعنی سال ۱۲۷۳ هجری شمسی در نجف متولد شده است.ولی او اصالتا متعلق به منطقه خامنه در آذربایجان است.

پدر آقای خامنه ای در سه سالگی همراه پدرش از نجف به تبریز نقل مکان کرده ولی بعدها به مشهد رفته و در آنجا ساکن شده است.منطقه خامنه نیز که خانواده آیت الله خامنه ای اصالتا اهل آنجا هستند، از نظر تقسیمات کشوری حالا جزیی از شهرستان شبستر در استان آذربایجان شرقی است و پنج کیلومتر با شهر شبستر فاصله دارد.

غیر از خانواده آیت الله خامنه ای از جمله معروف ترین کسانی که اهل خامنه بوده اند، می توان از خانواده میرحسین موسوی، آخرین نخست وزیر ایران و نیز شیخ محمد خیابانی، از مبارزان دوره مشروطه نام برد که شوهر عمه آقای خامنه ای نیز هست.

پدر آیت الله خامنه ای آن گونه که در سایت اینترنتی رهبری(  khamenei.ir  ) و نیز سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی (  www.irdc.ir ) درج شده، در سال ۱۳۶۵ و در سن ۹۲ سالگی درگذشت.

آیت الله خامنه ای ازطرف مادر به چه خانواده ای تعلق دارد؟

 مادر آیت الله خامنه ای خدیجه نام دارد و دختر آیت الله هاشم میردامادی نجف آبادی بوده که اصفهانی الاصل ولی مقیم مشهد بوده است.برای اطلاعات بیشتر در مورد پدربزرگ مادری آیت الله خامنه ای با سراج الدین میردامادی ، پسر دایی آیت الله خامنه ای در پاریس گفت و گویی داشتم.

سراج الدین میردامادی، درباره پدربزرگ خود که پدربزرگ  مادری آیت الله خامنه ای نیز هست، چنین می گوید: «پدربزرگ مادری رهبر جمهوری اسلامی مرحوم آیت الله آقاسیدهاشم میردامادی نجف آبادی، متولد و بزرگ شده نجف اشرف و تحصیل کرده حوزه علمیه نجف اشرف بود ولی اصالتا از سادات میردامادی اصفهانی و به طور مشخص نجف آبادی بود که در حدود ۴۰ سالگی به ایران مهاجرت کرد و در شهر مشهد به کار تبلیغ دینی و مذهبی و تحصیل و تدریس و نگارش کتب اسلامی مشغول بود.»

وی می افزاید «مرحوم آیت الله سیدهاشم نجف آبادی میردامادی در دوره کشف حجاب در زمان رضاشاه هم در مسجد گوهرشاد مشهد مبارزاتی داشت  و بعد از مخالفت با مسئله کشف حجاب به سمنان تبعید شد  و در مسجد جامع گوهرشاد سال های سال به اقامه نماز جماعت و تفسیر قرآن می پرداخت و کتاب تفسیر قرآن خلاصه البیان را هم نگاشته است.»

سراج الدین میردامادی همچنین درباره مادر آیت الله خامنه ای و سایر فرزندان آیت الله هاشم میردامادی چنین می گوید: «مرحوم آسید هاشم نجفی میردامادی چهار پسرو پنج دختر داشت  که مرحومه، خدیجه میردامادی، مادر آیت الله خامنه ای – عمه بنده- هم از جمله دختران  وی بوده است. پسران وی، سید علی، سیدمحمد، سید حسین و سیدحسن، که سید حسین – پدر من- در واقع از پسران مرحوم آیت الله سیدهاشم نجفی میردامادی و از دایی های آیت الله خامنه ای محسوب می شوند.»

مادر آیت الله خامنه ای که متولد سال ۱۲۹۲ بوده در سال ۱۳۶۸ ، تنها دو ماه بعد از شروع رهبری آیت الله خامنه ای درگذشت.

در قسمت بعدی این برنامه درباره زندگی آیت الله خامنه ای، به معرفی برادران و خواهران رهبر جمهوری اسلامی خواهیم پرداخت.
 

+95
رأی دهید
-223

nazgole25 - کپنهاک - دانمارک
8سال جنگ ایران و عراق برای این بود که دست عراقی ها را از کشورمان کوتاه کنیم. بیچاره شهدا . اما اکنون تمام کسانی که در حکومت هستند مانند لاریجانی ها که همه متولد نجف هستند تمام کارهای کلیدی را در دست دارند و همینطور وزیر امور خارجه صالحی متولد نجف است و حالا هم که پدر خامنه ای متولد عراق بوده . بیخود نیست خسارت از عراق نخواستند و حالا هم که بیمارستان و راه و کارخانه برق برای عراقی ها میسازند و بدان پولهائی که گم میشود آنجاست و یک شلوغی بشود همه این عرب زاده ها به آنجا میگریزند . وای که چه کسانی بر ما حکومت میکنند .
شنبه 12 فروردين 1391 - 18:41
greentree - تهران - ایران
شیطان یک دست تمام نوجوانیش را با ترس از پدر سپری کرد و پدرش مثل دیکتاتور‌های اسلامی از علی‌ می‌خواسته که هر چیزی که بخواد علی‌ باید اطاعت کنه ،همین طرز تربیت وحشت و ترس در خانواده باعث شده که چنین هیولایِ بیرحمی بوجود ییاد که از همه مردم ایران متنفره و مرتب دستور قتل و شکنجه میده
شنبه 12 فروردين 1391 - 18:49
greentree - تهران - ایران
لعنت به تو علی‌ خامنه‌ای که که تابع هیچ نو اخلاق و کردار نیک‌ نیستی‌ و مرتب ظلم میکنی‌ به مردم ایران ،
شنبه 12 فروردين 1391 - 18:56
omide por jalal - لس‌انجلس - آمریکا
در کدام قسمت به فریب کاری‌ها ، قتل ها،آدم کسی‌‌ها و کلاه برداری‌های او خواهید پرداخت!!؟؟ زندگی‌ نامهٔ کامل او کجا یافت میشود!؟‌ای کاش قربانیانِ دغل کاری‌های آقا!! فرصت می‌‌یافتند تا حقایق زندگی‌ ِ او را بنویسند! با تشکر!!!هه هه هه!
شنبه 12 فروردين 1391 - 19:01
morgan123 - واشنگتن - امریکا
بی خود نیست هیچ حسی به وطن ندارند ریشه همه عراقیست یک جورهایی هموطن صدام حسین هستند ریشه جنگ با عراق هم دعوای پسرعموها بود در آن فاجعه هم مردم ایران مانند همیشه تاوان عربی بودن دین خود را دادند.
شنبه 12 فروردين 1391 - 19:35
شنقول - ساتهمپتون - انگلیس
عجب بابا هر چی‌ عراقیه تو ایران مقام داره پس چرا صدام به ایران حمله کرد ؟ عراقیا که دارن بر ایران حکومت میکنند !!!! نکنه می‌خواست مارو نجات بده و همون سوپرمن معروف که همه منتظرشن بوده !‌ای بابا سوپر منو کشتن که ! من تو فیلم سوپرمن دیدم که اون نمیمیره پس صدام سوپرمن نبود ! پس چی‌ بود ؟ عجب گیری کردیما !
شنبه 12 فروردين 1391 - 20:06
ariyamehrsam - شیراز - ایران
ای خدا باباش تا نودو دو سالگی عمر کرده پس خودش میخواد تا کی زنده باشه ینی ما باید بیست سال دیگه تحملش کنیم وای خداااااااااااا!
شنبه 12 فروردين 1391 - 23:01
ariyamehrsam - مشهد - ایران
ای خدا باباش تا نودو دو سالگی عمر کرده پس خودش میخواد تا کی زنده باشه ینی ما باید بیست سال دیگه تحملش کنیم وای خداااااااااااا!
شنبه 12 فروردين 1391 - 23:05
a.ahooraei - دوسلدورف - آلمان
باباجون خود کلمه سید بمعنی عربزاده بودن هست والسلام و نامه تمام. تمام اونایی که سید جلو اسمشون هست یا جدشون عربه و یا گذشتگانشان جزو کلاهبردارهایی بودند که چون اون زمان سید مرتبه خاصی در اجتماع داشت, اینها هم خود را سید معرفی کرده که مردم را بچاپند.حالا خر کسی که میخواد از تازی و ملا کنده بشه و دور شه , بره و این کلمه سید را از نام خانوادگی دور کند که این زننده و علامت کثیفی هست که ما مردم ایران زمین بعد از 1400 سال شهامت بر زبان آوردن آنرا پیدا کردیم.
یکشنبه 13 فروردين 1391 - 00:32
bahram-g - آمرسفورت - هلند
جالب است که خمینی هندی بود و خامنه‌ای عرب است و کی‌ ایران یک رئیس ایرانی‌ خواهد داشت جای سوال است که خانواده سلطنتی انگلیس باید جواب بدهند. دست از سر ملت ما بردارید.
یکشنبه 13 فروردين 1391 - 02:50
h.tajvar - بروکسل - بلژیک
رهبر با هوش
یکشنبه 13 فروردين 1391 - 04:01
dara20 - تهران - ايران
اولا مرده که زندگی‌ نامه نداره دوما برای این مردک شیاد و آدمکش باید شرح جنایات بنویسند نه‌ زندگی‌ نامه. این قاتل بی‌ شرف و دون مرتبه آیت الشیاطین است.
یکشنبه 13 فروردين 1391 - 05:43
korosh_oslo - اسکر - نروژ
رفتیم با عربا جنگیدیم،این مردک که خودش عربل اسله.سرمون گول مالیدن.
یکشنبه 13 فروردين 1391 - 08:17
Arash_Barcelona - بارسلونا - اسپانيا
بخش نخست؟؟؟؟خواهش می‌کنم دیگ ادامه ندهید..باقی‌ اون پیشکشتون.
یکشنبه 13 فروردين 1391 - 11:33
pahlave - پاوه - ایران
هیچ کدام از اینها ایرانی نیستند و ایران رو اشغال کردند این ملت ایران هست که باید آستین همت و غیرت رو بالا بزنه و کشور رو از دست این اشغالگران جانی و جنایتکار نجات بده
یکشنبه 13 فروردين 1391 - 12:05
Royan - بوخوم - آلمان
لطفا اعلامیه فوتش را درج کنید. یعنی یه مشت مرگ موش نبوده بریزن جلوی آخوندا که اینطوری رشد نکنند
دوشنبه 14 فروردين 1391 - 21:22
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.