راز جذابیت عادل فردوسی پور در 90

انتخاب می نویسد :

موفقیت 90 را به موضوع آن یعنی فوتبال ربط ندهید.همین الان سی چهل برنامه ورزشی دارد پخش می شود که بهترین آنها «ورزش و مردم» است!
به گزارش پارسینه، منوچهر اکبرلو، منتقد هنری در یادداشتی به مناسبت ویژه برنامه نوروزی برنامه 90 نوشت:

دیشب عادل،آخرین برنامه سال 90 خود را نشانمان داد.نشانمان داد که چگونه می توان در سیمای به شدت محافظه کار ، یک برنامه جذاب ساخت.فشارهایی را که پیدا و پنهان به او می آید می بینیم و می شنویم.اما با این حال او در میانه همین فشارها و نگو و نپرس ها و نگوها و نشان نده ها، برنامه خود را ارایه می دهد.

برخی موفقیت 90 را به موضوع آن یعنی فوتبال ربط ندهید.همین الان سی چهل برنامه ورزشی دارد پخش می شود که بهترین آنها «ورزش و مردم» است!!اما سریال90 ،بازیگر،نویسنده ،تهیه کننده و کارگردانی دارد به نام فردوسی پور که همیشه تازه است.13 سال تازه ماندن !...فقط گفتنش آسان است.کافی است 90 را مقایسه کنید با برنامه هفت که جذابترین محور(یعنی سینما)را دارد ؛اما چقدر محافظه کار است و چقدر به دوستان نان قرض می دهد و چقدر حرف کسالت بار(اگر نگوییم احمقانه) به نام نقد ارایه می دهد.(آیا تا به حال شنیده اید کسی بگوید که این برنامه حرف دل مردم یا سینماگران را می زند؟)

حرفهای حسودان (که حمایت بزرگان را دارد یا کلی پول می گیرد و ...)فقط حرفهای حسودان است.هزار برنامه می توان مثال زد که تهیه کنندگانش حمایت بزرگان را دارند یا کلی پول می گیرند.اما حتی نامشان در خاطرم نمانده که مثالشان بزنم!

در آخرین برنامه90 او حبیب رضایی،رامبد جوان و سروش صحت را آورده بود.اما حبیب خوش بیان،سروش نکته سنج و رامبد بی قید،که همه جا یک تنه می توانند مجلسی را به هم بریزند یا آن را تحت تاثیر حضور خود درآورند؛یکسره مسحور عادل شده بودند.مانند کودکان،حالی می کردند که پشت میز عادل بنشینند یا کاغذهایش را زیر و رو کنند.(کاری که هر میلیون ها تماشاگر دیگر 90 هم آرزویش را دارند!)90 بدون شک تنها برنامه تلویزیون ایران است که آدمها می توانند در آن این طرف و آنطرف بروند،مسیج های موبایلشان را چک کنند و به در و دیوار سرک بکشند؛اما نه تنها برنامه خراب نشود،بلکه بهتر و جذاب تر شود.

عادل ویژگی های زیادی دارد که او را متمایز می کند.او بسیار با هوش است.با هوش به معنای سیاسی اش نه.(باهوش سیاسی یعنی کسی که بتواند تشخیص دهد که در هر مقطع،باد از کدام طرف می وَزَد!) عادل به معنای واقعی کلمه وجدان کاری دارد.او هیچ جا ننالیده است و سر مردم منت نگذاشته است که دارد کارش را درست انجام می دهد و «در سرما و گرما» کار کرده.(وای که این اصطلاح «در سرما و گرما »چقدر منت گذارانه است.)

حافظه واطلاعات او که نیاز به گفتن ندارد.اما شاید مهمترینش همان چیزی باشد که حبیب رضایی عزیز گفت.این که او «در کنار مردم ایستاده است».به همین دلیل است که در یک برنامه ورزشی،موفقیت اصغر فرهادی را تبریک می گوید.چون در کنار مردم ایستاده است.مردمی که ظرف یک دقیقه،برنامه مردمی را از برنامه «به فرموده»تشخیص می دهند.آنان که ریاکاری را از صداقت باز می شناسند.بی جهت نیست که عادل در پایان هر چالشی،می گوید که «مردم قضاوت خواهند کرد» و همواره به نظرسنجیهایش استناد می کند.
زنده باشی عادل!

+296
رأی دهید
-51

bali kapot - پونا - هندوستان
به نظر من دلیل.محبوب بودنش روک گوییش هست و با هیچ کی‌ رودرواسی نداره.
شنبه 5 فروردين 1391 - 04:58
Nerse - اهواز - ایران
بنظرم عادل یک استثنا در صدا و سیمای فرمایشی ایران هست. اون محبوبه چون نه نون به نرخ روزه خوره نه نون قرض بده. اون خیلی رک حرف می زنه و ترسی از گفتن حرفاش نداره. برای به تمام معنا مردمی بودن مهمه اون هم نه در شعار و کلام بلکه در عمل. اون واقعا آدم بزرگیه که محبوبیتش رو مدیون تابو شکنی و صداقتشه. زنده باشی عدل
شنبه 5 فروردين 1391 - 07:17
بابک - سبزوار - ایران
دلیلش این است که توی دهن بقیه پاچه خواران می زند.
شنبه 5 فروردين 1391 - 09:04
reza.dk - شاهین شهر - دانمارک
راز جذابیتش این است که پرسپولیسی است و خوب میزاره تو کاسه استفراقیها!!!!!!
شنبه 5 فروردين 1391 - 09:48
red.boy - تهران - ایران
راز محبوبیت فردوسی پور اول برنامه مفیدشه دوم شجاعت مثال زدنیشه سوم صراحت کلام و عدلتش چهارم سبک حرف زدن و شوخی هایش هست. خیلی چشم ندارن عادل خان رو ببینن. چشمشون دربیاد.
شنبه 5 فروردين 1391 - 10:35
trust - بوشهر - ایران
درود بر عادل فردوسی پور
شنبه 5 فروردين 1391 - 11:47
amirehsan1 - آمستردام - هلند
فوتبال رو خوب میتونه تفسیر کنه ، به خصوص بیوگرافی بازیکنان رو در مورد بازیشون بلده، و از همه مهم تر از تحصیلاتش به خوبی‌ در شغلش استفاده میکند . من دوستش دارم.
شنبه 5 فروردين 1391 - 12:55
juwan 2000 - روتردام - هلند
. دروازه‌بان پیشین تیم ملی فوتبال ایران و باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس که یکی از تاثیرگذارترین بازیکنان تیم ملی در راه صعود به جام جهانی 1998 بود، به دلیل شکایت یک پزشک ممنوع الخروج و به تحمل 54 ضربه شلاق محکوم شد.
شنبه 5 فروردين 1391 - 13:16
juwan 2000 - روتردام - هلند
. احمدرضا عابدزاده در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار مهر ضمن تایید این خبر گفت: روز اول فروردین قصد سفر به آمریکا و دیدن پسرم پس از یکسال را داشتم که در فرودگاه متوجه شدم ممنوع الخروج هستم و وقتی پیگیری کردم فهمیدم به تحمل 54 ضربه شلاق نیز محکوم شده ام.
شنبه 5 فروردين 1391 - 13:17
juwan 2000 - روتردام - هلند
. وی با بیان اینکه در همان روز گذرنامه ام را گرفتند در مورد دلیل این اتفاق گفت: من سال 72 و در دیدار تیم ملی ایران برابر چین تایپه دچار مصدومیت شدید شدم و پایم را به تیغ جراحان سپردم که دکتر مددی این عمل را انجام داد اما پایم کوتاه و بلند شد و پزشکان آلمانی تایید کردند که مقصر این اتفاق پزشک جراح بوده است.
شنبه 5 فروردين 1391 - 13:18
juwan 2000 - روتردام - هلند
. احمدرضا عابدزاده در پایان گفتگویش با خبرنگار مهر گفت: صبح روز یکشنبه به دادسرای اجرای احکام در میدان ارگ می روم تا پیگیر این پرونده باشم. مطمئن باشید تا انتهای این پرونده خواهم رفت و خسارت همه اتفاقاتی که در این چند روز برایم افتاده است را از آنها می گیرم. اما مردم بدانند که این آقایان چطور با کسی که برای این فوتبال زحمت کشیده است برخورد می کنند.
شنبه 5 فروردين 1391 - 13:18
cantona - شاهین شهر - ایران
اه اه اه عادل پرسپولیسی. تحت هر شراطی از لنگی ها و باشگاه لنگ نشان حکومت حمایت تابلو میکنه . راز دوام آوردن برنامش در صدا و سیمای آخوندی هم همین لنگی بودنش هست وگرنه تا حالا چپقش چاق شده بود...!
شنبه 5 فروردين 1391 - 14:51
gogoli - تهران - ایران
من به فردوسی پور اعتماد ندارم. چرا صدا و سیما باید تا این حد به او برای انتقاد (حتی سیاسی) آزادی بده، در حالی که در سایر برنامه ها یه شدت بسته عمل میکنه؟ به نظر من آزادی نسبی برنامه نود فقط به دلیل میل شدید مدیران صدا و سیما (و حاکمیت) برای تحت سلطه در آوردن حوزه ورزشه. کاری که برنامه هفت با اجرای ضعیف فریدون جیرانی در حوزه پر از اندیشه سینما از انجامش ناتوانه. یادمون نره که حوزه هایی مثل ورزش و سینما در شکل دادن به شخصیت جوانان و مردم بسیار موثر هستند.
شنبه 5 فروردين 1391 - 16:54
gogoli - تهران - ایران
من به فردوسی پور اعتماد ندارم. چرا صدا و سیما باید تا این حد به او برای انتقاد (حتی سیاسی) آزادی بده، در حالی که در سایر برنامه ها یه شدت بسته عمل میکنه؟ به نظر من آزادی نسبی برنامه نود فقط به دلیل میل شدید مدیران صدا و سیما (و حاکمیت) برای تحت سلطه در آوردن حوزه ورزشه. کاری که برنامه هفت با اجرای ضعیف فریدون جیرانی در حوزه پر از اندیشه سینما، از انجامش ناتوانه. یادمون نره که حوزه هایی مثل ورزش و سینما در شکل دادن به شخصیت جوانان و مردم بسیار موثر هستند.
شنبه 5 فروردين 1391 - 16:48
Peymanss - دبی - امارات
کی کفته عادل برسبلاستیکیه _ استقلالیه از اون دو آتیشه هاش هم هست
یکشنبه 6 فروردين 1391 - 11:12
ensanam arezoost - خارگ - ایران
در محبوبیت و موفقیت و صداقت برنامه نود و عادل فردوسی پور شکی نیست اما بعضی وقتها نیش میزنه و تصورات اشتباهی داره و خوش شانس هسش که افراد پشت خط تلفن یا مهمانان حضوری قدرت بیان و تشخیص خوبی ندارند که متوجه بشه حر حرفی میزنه درست نیست و گاها بالعکس میشه یعنی طرف اشتباه میگه ولی فردوسی پور کم میاره و نمیتونه به خوبی جواب بده..
یکشنبه 6 فروردين 1391 - 14:03
jesus_christ - وين - اتريش
استقلال سرور و سالار همیشگی لنگپولیس
یکشنبه 6 فروردين 1391 - 18:26
ranandeh taxi - منچستر - انگلستان
کاش۷۵،۰۰۰،۰۰۰عادل داشتیم.
یکشنبه 6 فروردين 1391 - 19:16
hovakhshatare - تهران - ایران
gogoli - تهران - ایران - صدا و سیما به فردوسی‌پور آزادی نمی‌ده، قردوسی‌پور این آزادی رو به شیوه‌ی خودش به دست آورده، یعنی اون‌قدر خودش رو بزرگ کرده که حالا به سادگی نمی‌تونن حذفش کنن. در ضمن صدا و سیما در نهایت به تماشاگران این برنامه هم نیازمنده و اگه این برنامه رو حذف کنه بخش بزرگی از تماشاگرانش رو از دست می‌ده. تا زمانی که فردوسی‌پور به عنوان یک خطر بزرگ مطرح نباشه باهاش مدارا می‌کنن و می‌ذارن تا هم اون برنامه‌شو اجرا کنه و هم صدا و سیما تماشاگران میلیونی این برنامه رو از دست نده، اما مطمئن باش اگر زمانی احساس خطر بکنند مسلما کله‌پاش می‌کنند. در ضمن برای این که بدونی فردوسی‌پور عامل رژیم نیست یه نگاه به لحن حرف‌زدنش هنگام تبریک‌گفتن عیدهای اسلامی یا تسلیت گفتن عزاداری‌های اسلامی بنداز که چقدر سریع تبریک یا تسلیت می‌گه و می‌ره سراغ برنامه‌ی خودش، طوری که انگار می‌خواد واقعا به مردم نشون بده که این تبریک و تسلیت‌ها رو دارم به زور می‌گم.
دوشنبه 7 فروردين 1391 - 00:25
ensanam arezoost - خارگ - ایران
hovakhshatare - تهران - ایران، اینکه عامل رژیم نیست بله شما درست میگی ولی به این نکته هم توجه داشته باش که مخالف رژیم هم نیست یعنی در کل رژیم رو قبول داره...
دوشنبه 7 فروردين 1391 - 12:46
goldfreeman2 - دهوک - عراق
بهترین مجرى ایرانى زبان
‌سه شنبه 8 فروردين 1391 - 11:32
gogoli - تهران - ایران
hovakhshatare - تهران - ایران .. دوست گرامی، میتونی بگی عادل فردوسی پور کیه؟ چه جوری به صدا و سیما راه پیدا کرده؟ اون نه یه فعال سیاسیه نه یه مصلح اجتماعی. چه دلیلی داره که تو به برنامه ورزشی به انتقادات سیاسی بپردازه، در حالی که برنامه های سیاسی صدا و سیما به شدت کم مایه و سطحی هستند؟ مطمئن باش در سازمان حساسی مثل صدا و سیما که رئیس سابقش الان رئیس مجلسه، محاله که بذارن یه فرد منتقد بدون موافقت و تایید مدیران ارشد سازمان تا این حد پیشرفت کنه. بعلاوه، فردوسی پور بارها با سانسور و پخش گزینشی صحبتهای مهمانان (مثل ماجرای اخراج ذوالفقار نسب از تیم سایپا) نشون داده که تفاوتی با بقیه مجریان صدا و سیما نداره. در مورد رفتار فردوسی پور در مناسبتهای مذهبی، اتفاقا اون بارها بعنوان زبان گویای حاکمیت عمل کرده( مثل ماجرای عزاداری تمسخر آمیز بعضی از بازیکنان برای تیم حریف بعد از گل زدن، که فزدوسی پور بلافاصله با تذکر در مورد توهین به مقدسات از این کار جلوگیری کرد).
‌سه شنبه 8 فروردين 1391 - 15:47
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.