اوکراین؛ سکوی جدید پرش به اروپا برای پناهجویان ایرانی

 

عکاس و خبرنگار، مسلمان مسیحی‌شده و طرفدار سازمان مجاهدین خلق طیف پناهجویان ایرانی‌ای هستند که در اوکراین تقاضای پناهندگی داده‌اند. جایی که می‌خواستند سکوی پرش آنها به اروپا باشد و حالا شده اقامتگاه بی امکاناتشان.


ترکیه از دیرباز، یونان، قبرس، مالزی و به تازگی جمهوری آذربایجان و حالا اوکراین. این کشورها سکوی پرش پناهجویان ایرانی به سوی اروپا و آمریکا هستند.

 "رضا شادپی"، ۳۵ ساله و متاهل، عکاس، وبلاگ‌نویس و طراح وب بیش از دو سال است که در اوکراین تقاضای پناهندگی داده است. دفتر سازمان ملل در کیف پناهندگی او را پذیرفته اما هنوز به یک کشور ثالث فرستاده نشده است. ۱۳ آوریل یعنی حدود سه هفته دیگر مهلت اقامتش در اوکراین تمام می‌شود و او باید خاک آن کشور را ترک کند.

 

 
محل زندگی یکی از پناهجویان ایرانی در کیف پایتخت اوکراین


 
حالا مانده بدون چاره. می‌گوید تنها نیست. حدود پنجاه ایرانی دیگر در شرایطی به گفته‌ی او بدتر از موقعیت این عکاس، هریک بین ۸ تا ۱۰ سال است که در کیف بلاتکلیف‌اند. یکی از آنها نگهبان یک ساختمان در حال ساخت است و در سرمای ۲۵ درجه زیر صفر شبهای کیف در یکی از اتاقک‌های این ساختمان نیمه‌کاره می‌خوابد. چند نفر دیگر نیز که از اسلام به مسیحیت گرویده‌اند شبها را در کلیسا می‌گذرانند.

چرا اوکراین؟ رضا معینی مسئول بخش ایران سازمان گزارشگران بدون مرز به دویچه‌وله می‌گوید: «کیف سرپل ورود به اروپاست. از سوی دیگر تعداد دانشجویان ایرانی رشته پزشکی و دندانپزشکی در آنجا بسیار زیاد است. بسیاری از همین دانشجویان پس از پایان تحصیلات تقاضای پناهندگی می‌دهند. به همین دلیل هم تعداد پناهجویان ایرانی در اوکراین نسبتا زیاد است».

پیدا کردن کشور ثالث: معضل بعد از پناهندگی

 رضا شادپی می‌گوید رفتار پرسنل سازمان ملل در کیف با پناهجویان بسیار بد است. او همچنین می‌گوید بعد از پذیرفته شدن تقاضای پناهندگی از سوی سازمان ملل هم شرایط هیچ تغییری نمی‌کند و فرستادن به کشور ثالث گاه چندین سال طول می‌کشد.

رضا معینی می‌گوید مسئله پیدا کردن یک کشور ثالث در برخی از کشورها مثل اوکراین و ارمنستان یک معضل برای سازمان ملل است چرا که این کشورها از نظر قوانین حقوق پناهندگی نه اروپا محسوب می‌شوند و نه آسیا.

 

 
محل زندگی یکی از پناهجویان ایرانی در کیف پایتخت اوکراین


 
بر اساس کنوانسیون دوبلین، هر کشور اروپایی ملزم است بررسی کند پناهجویی که از یکی از کشورهای عضو تقاضای پناهندگی کرده از کدام مرز وارد اروپا شده است و اگر این مرز با مکان درخواست پناهندگی مغایرت داشت، مجددا او را به کشور اولیه بازگرداند.
 
بنا بر این قانون، کسانی که در اوکراین یا ارمنستان پناهندگی گرفته‌اند برای رفتن به یک کشور اروپایی دیگر دچار مشکل می‌شوند.
 
به گفته‌ی آقای معینی در ماه نوامبر ۲۰۱۱ به علت مشکلات اقتصادی و اجتماعی که یونان دچار آنهاست، دادگاه عالی اروپا رای بر این داد که پناهندگان یونان می‌توانند به کشورهای دیگر اروپایی منتقل شوند. او می‌گوید با تکیه بر این رویه قضایی، کشورهایی مثل اوکراین و ارمنستان هم می‌توانند پناهندگان را به کشورهای دیگر اروپا بفرستند.

سازمان مللی که دولتی است

 

    
حمامی که پناهجویان ایرانی از آن استفاده می‌کنند
   


 
رضا شادپی می‌گوید سازمان ملل تقاضای پناهندگی او را پذیرفته اما دولت اوکراین به او اقامت نمی‌دهد. اجازه رفتن به کشور دیگر هم هنوز برایش صادر نشده است.

رضا معینی می‌گوید مشکل دیگر کشورهایی مثل اوکراین و حتی ترکیه این است که دفتر سازمان ملل در این کشورها یک نهاد ملی است و تحت کنترل دولت است، بنابراین دفتر پناهندگی سازمان ملل نمی‌تواند مستقل از دولت اقدامی برای پناهندگان انجام دهد.

و این دقیقا همان شرایطی است که پناهندگان افغان و عراقی در ایران دارند یعنی پناهندگی را از سازمان ملل می‌گیرند اما اجازه اقامت را وزارت کشور ایران باید برایشان صادر کند.

 "رضا شادپی"، ۳۵ ساله و متاهل، عکاس، وبلاگ‌نویس و طراح وب سه هفته مهلت دارد تا یا از اوکراین خارج شود یا اجازه اقامت در این کشور را بگیرد. او واهمه دارد از این که به ایران بازگردانده شود. جایی که به گفته‌ی او کمترین مجازاتش چندین سال زندان خواهد بود.

+172
رأی دهید
-138

Mossadegh - لندن - انگلیس
من چون برای مسئله کاری زیاد رفتم به کیف جای خیلی جالبی است خیلی از امریکائیها شش ماهه میرونند ولی امکانات زندگی انهم کسی که شرایط مالی درستی نداشته باشد ودر زمستان تقریبا وحشتناک است. با ارزوی موفقیت برای همه ایرانیان درگیرودار..
جمعه 4 فروردين 1391 - 19:05
بهروزرضازاده - سیدنی - استرالیا
البته لعنت و نفرین بر تمام کسانی که ملت را از وطنشون فراری میدهند ولی انصافا زندگی در چنین شرایطی یعنی واقعا بهتر است تا زندگی در ایران؟؟!!! این که همه مورد دارند و به محض رسیدن به فرودگاه دستگیر میشن هم که البته تعدادی کمی را شامل میشه و به جرات میتوان گفت حتی زندگی در زندانهای ایران هم به مراتب بهتر از این جور زندگی هاست....! البته کسی هم دل به حال این افراد نمیسوزاند که انتخاب خودشان هست. جالب اینجاست خود ترکیه ها (توی همین استرالیا) در به در گرفتن پناهندگی هستند و دوم اینکه یک دانشجو که با ویزا و پاس ایرانی و قانونی از ایران خارج میشه معلومه که واسه گرفتن پناهندگی به درد سر میفته!
جمعه 4 فروردين 1391 - 19:24
دنیای وحشی - تهران - ایران
تاملا کفن نشود این وطن وطن نشود. به امید روزی که به همین زودی زود بتوانیم تک تک ملاهارا گوربه گور کنیم و طرفدارانشان را نیز به غربت و تبعید و پناهندگی درسایر نقاط دنیا محکوم و وادارشان کنیم تابفهمند مزه سی و اندی اذیت کردن ملت ایران را خودشان نیز بچشند .آمین
جمعه 4 فروردين 1391 - 19:36
omide por jalal - لس‌انجلس - آمریکا
کشوری که در زمانِ شاه مأوا و پناه گاهِ آسیایی‌ها بود! کشوری که اروپایی‌‌ها برای آمدن و دیدنش سر و پاا میشکستند، به لطفِ امثالِ امل النبین و مهدی کریمی‌ و کویر و عقاب و... تبدیل به کشوری شده که مردمِ خودش هم از آن فراری شده اند! نه عزیزان، این مردم وطن فروش نیستند! بلکه شما غاصب و اشغال اگر هستید !‌ای حامیانِ حزب‌اللهِ لبان و حماس! با تشکر!!
جمعه 4 فروردين 1391 - 20:28
IRAN+ISRAEL+USA 4EVER - مونیخ - آلمان
خجالت آور هست اگر واقعا مزدورانی سرسپرده مثل باور ۸۸، دانیال نبی‌،میرزاده عشقی‌. اردک،یاس آبی و بقیه بتوانند در اروپا جاسوسی رژیم جهل و جنایت اسلامی را بکنند و ما هم با مالیات خود زندگی‌ ..شان را تامین کنیم و این هموطنان در اوکراین یا جای دیگه به این نحو تحقیر بشوند!
جمعه 4 فروردين 1391 - 21:25
time-to-say-goodbye - تورنتو - کانادا
علی‌ چلاق خدا آوارت کنه که مردم ایران رو همه جای دنیا آواره کردی
شنبه 5 فروردين 1391 - 00:56
danilprimmer - لندن - انگلستان
چرا اکراین میومدی تایلند پر از ادم پرون یه پاسپورت خوشگل اوریجینال برات پیدا میکردند میامدی یه کشور درست و حسابی نه گدا خانه. خامنه ای آلاغ یه دستش هم چولاغ
شنبه 5 فروردين 1391 - 03:43
ramin fi - هلسینکی - فنلاند
بهروزرضازاده - سیدنی - استرالیا دوست عزیز اکثر دوستانی که از ایران خارج میشنِ امید آزادی از کشور میان بیرون غافل از این که کشورها به سختی پناهنده می‌گیرن مگه اینکه واقعاً کسی‌ مشکل داشته باشه من افاردیو میشناسم که الان ۸ سال هست که اینجا هستن ولی‌ هنوز جواب درستی‌ برای موندگار شدنشون نگرفتن .کشوری مثل ایران داریم ولی‌ از دست رژیم همه فراری هستن به امید زندگی‌ بهتر برای تمام هم وطنهای عزیزم در سر تا سر دنیا آرزوی مواقیت دارم شاد پیروز باشید
شنبه 5 فروردين 1391 - 04:01
sourena.de - اشتوتگارت - آلمان
IRAN+ISRAEL+USA 4EVER - مونیخ - آلمان هموطن عزیز. با درود. انگل‌هایی‌ که شما نام بردید در همه دنیا وجود دارند و همیشه هم انگل خواهند ماند.
شنبه 5 فروردين 1391 - 04:02
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.