پانه‌تا: حمله احتمالی آمریکا به ایران ویرانگرتر خواهد بود

 

وزیر دفاع آمریکا تاکید کرد که حمله احتمالی آمریکا به ایران پیامدهای تخریبی بیشتری نسبت به حمله اسراییل در پی خواهد داشت. همزمان یک ژنرال آمریکایی از طراحی تاکتیکی جدید علیه سامانه دفاعی ایران خبر داد.


لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا، روز پنج‌شنبه (۸ مارس/۱۸ اسفند) در گفت‌وگو با مجله "نشنال ژورنال" اعلام کرد که حمله احتمالی آمریکا به ایران ویرانی بیشتری در مقایسه با حمله اسرائیل به تنهایی خواهد داشت.
 
پانه‌تا تصریح کرد که مسلماَ حمله اسرائیل به ایران تاثیرات خود را خواهد گذاشت، اما حمله ‌آمریکا چندین برابر مخرب‌تر و گسترده‌تر خواهد بود. اسرائیل و آمریکا درباره‌ی خطرات برنامه اتمی ایران و همچنین چگونگی برخورد نظامی با جمهوری اسلامی هم اکنون هم نظر نیستند.
 
دولت اوباما در حال حاضر می‌کوشد که از همه‌ی امکانات دیپلماتیک و تدابیر تحریمی علیه ایران استفاده کند. رئیس‌جمهور آمریکا بارها تاکید کرده است که حمله نظامی آخرین گزینه علیه برنامه اتمی ایران خواهد بود.
 
مئیر داگان، رئیس‌پیش سازمان امنیت اسرائیل (موساد) نیز بار دیگر درباره حمله زودرس به ایران هشدار داد. وی گفت که باید به گزینه‌های دیگر فرصت داد. داگان که با شبکه خبری "سی‌بی‌اس" آمریکا سخن می‌گفت، تاکید کرد که به باراک اوباما اعتماد دارد و بر این باور است که رئیس‌جمهور آمریکا نخواهد گذاشت که ایران به قدرتی اتمی بدل شود. قرار است مشروح این گفت‌وگو روز یک‌شنبه (۱۱ مارس) از تلویزیون "سی‌بی‌اس" پخش شود.
 
تاکتیک نظامی جدید آمریکا علیه ایران و سوریه
 
به‌رغم اظهارات باراک اوباما مبنی بر پرهیز از "پرگویی" درباره احتمال جنگ علیه ایران، بخشی از تاکتیک جدید نظامی آمریکا برای یک حمله احتمالی به ایران توسط یکی از فرماندهان نظامی این کشور فاش شد.
 
ژنرال هربرت کارلیسل، جانشین فرمانده نیروی هوایی آمریکا روز پنج‌شنبه (۸ مارس/۱۸ اسفند) اعلام کرد که آمریکا از سال گذشته کار بر روی "بمب بزرگ سنگرشکن" را آغاز کرده است. این بمب سنگرشکن حدود ۱۴ تن وزن دارد و قادر به نفوذ به ژرفای ۶۰ متری زمین است.
 
این ژنرال آمریکایی تصریح کرد که توانایی این بمب بزرگ مستمراَ توسعه یافته و هم اکنون بخشی از زرادخانه ارتش آمریکا به حساب می‌آید و برای مقابله با کشورهایی نظیر ایران می‌تواند به‌کار گرفته شود.
 

 

بمب سنگرشکن جدید آمریکا حدود ۱۴ تن وزن دارد. بمب‌های معمول از این نوع (در عکس) تنها حدود ۳ تن وزن دارند.


 
ژنرال کارلیسل که در کنفرانسی پیرامون برنامه دفاعی آمریکا سخن می‌گفت، تاکید کرد که در صورت شکست مذاکرات اتمی «می‌توان از توانایی‌های این بمب در یک سناریوی احتمالی بهره گرفت.»
 
جانشین فرمانده نیروی هوایی آمریکا گفت: «مقابله با کشورهایی همچون سوریه و ایران، پنتاگون را به اتخاذ تاکتیک‌های جدیدی سوق داده که موسوم به "نبرد هوایی- دریایی" است.» این برنامه جدید سبب هماهنگی و توانایی بیشتر نیروهای نظامی آمریکا خواهد شد.
 
کارلیسل افزود تمرکز این تاکتیک در عرصه‌های مختلف عملیاتی و ایجاد یک شبکه واحد است که شامل هوا، دریا، فضا و حوزه سایبری می‌شود. به گفته این ژنرال آمریکایی این شبکه‌ی واحد به جمع‌آوری و هماهنگی اطلاعاتی دست می‌زند که از طریق ماهواره‌ها، سایت‌های نظامی و پهپادها کسب کرده است.
 
وی تصریح کرد که این تاکتیک نظامی جدید پس از تحکیم توانایی‌های دفاعی و پدافند هوایی ایران و سوریه طراحی شده و قادر به دور زدن استراتژی دفاعی این کشورهاست. کارلیسل تاکید کرد که فضای سایبری یکی از فاکتورها در مقابله با این دو کشور است. وی در پایان گفت: «همانطور که رهبران ما گفته‌اند همه گزینه‌ها بر روی میز است. گزینه‌هایی که ما می‌توانیم به‌کارگیریم و از آنها سود جوییم.»
 

+203
رأی دهید
-122

amo-mohsen - بوگوتا - کلمبیا
اگه میخواید حمله کنید باید به فکره حذف حکومت باشید!وگرنه اگه بخواید فقط تاسیسات اتمیو بزنید چنان بلایی سرتون میاد که حالا حالاها بگید غلط کردم.
جمعه 19 اسفند 1390 - 10:03
bahram-g - آمرسفورت - هلند
بلی! احتمال ویرانی هست اما هر چیزی قیمتی دارد و اگر قیمت آن را می‌‌توانید بپردازید حتما شروع کنید. اما مساله دیگر بزن و در رو نیست! اگر می‌بینید که کسی‌ نظر نمیدهد دلیل آن این است که گوش نیمی از ما ایرانیان از این چیز‌ها پر شده و نیمی دیگر مدهوش جنبش لختی و هرزگی ایرانیان هستند اما همه این‌ها به موقع جواب شما را عملا خواهند داد.
جمعه 19 اسفند 1390 - 10:09
h.tajvar - بروکسل - بلژیک
پنه تا گاو ما ایرانیها هم همین جور نگاه می‌کنیم ‌ها ‌ها ‌ها ‌ها ‌ها ‌ها ‌ها ها
جمعه 19 اسفند 1390 - 10:25
ایران مرز پرگهر - لیسبون - پرتغال
ای جمهوری اسلامی و ای آمریکا و اسرائیل انقدر با هم لجبازی کنید تا دستی دستی این سرزمین عزیز و آبا اجدادیمان را از این که هست ویرانترش کنید.تاریخ نشان داده هیچوقت جنگ گزینه مطلوبی نبوده و بیشتر باعث بدبختی و بیچارگی یک ملت میشود.
جمعه 19 اسفند 1390 - 10:55
united-iran - آکلند - نیوزیلند
راستی راستی انگاری دارد بوی جنگ می آید،خدا به داد ملت ایران برسد،این وسط فقط مردم ایران هستند که ضربه میبینند،مقامات جمهوری اسلامی که جاشون محفوظ است و تا جنگ رخ داد همشون پناهنده روسیه میشوند.
جمعه 19 اسفند 1390 - 10:58
keyvan_sweden_2012 - مالمو - سوئد
دولت آمریکا بهتر است بجای خرج مالیات مردم برای این کشور برای بمب و موشک راهی برای کمک به 40 میلیون نفر بی کار و 50 میلون نفر بدون بیمه های درمانی ای کشور پیدا کند. راهی بهتر از فروش تسلیحات به شیخ های عرب و ایجاد نا امنی بیشتر در جهان.
جمعه 19 اسفند 1390 - 11:02
اصفهان نصف جهان - اصفهان - ایران
آقای پانه‌تا بله درست میفرمایید حمله آمریکا به ایران ویرانگرتر خواهد بود ولی این را بدانید که بعد از آن نمیگذاریم یک آب خوش از گلوی مردم اسراییل و سربازان آمریکایی پایین رود،کاری میکنیم که اسراییلی ها از اینکه اسراییلی به دنیا آمدند سخت پشیمان شوند،کاری کنیم که سرباز آمریکایی با گریه و التماس از شماها بخواهد هر چه سریعتر به خانه اش برش گردانید انهم اگر بتواند سالم به خانه اش برگردد.جنگ با ایران یعنی آغاز جنگ جهانی سوم یعنی پایان دنیا،قبول ندارید میتوانید یک سری هم به کتاب پیشگویی های نوستراداموس بزنید.نوستراداموس را که دیگه مال جمهوری اسلامی که نیست همه دنیا پیشگوییهایش را قبول دارند.
جمعه 19 اسفند 1390 - 11:07
massoudoslo - اسلو - نروژ
سنگر شکن نه بلکه نائب شکن :)
جمعه 19 اسفند 1390 - 11:27
oghab - هلسينكي - فنلاند
هیچ غلطی نمی تونید بکنید . خوهیم دید .مرگ یک بار شیون یک بار /مرگ بر اسراییل و امریکا
جمعه 19 اسفند 1390 - 13:28
zedehal95 - آمستردام - هلند
خوب اینو که همه میدونند دیگه لازم به ذکر نبود ، ولی ما به همون حمله اسرائیل هم راضی هستیم . اسرائیل بزنه دمار از روزگار آخوندا در بیاره . چقدر دردناکه برای کشوری با آن همه تمدن و تاریخ که ملتش منتظر حمله یک کشور به خاکشون باشه برای نجات و رهایی ! برگشتیم به دورانی که منتظر بودیم اعراب حمله کنند که از شر آخوند های زرتشتی ، زور و ستم پادشاهان هخامنشی مارو نجات بدند!.
جمعه 19 اسفند 1390 - 14:01
cyrus Asher - لندن - انگلیس
کشور اسرائیل به نظر من باید هر چه زودتر به ایران حمله کند به خاطر این که آغار دیر شود و ایرانیان به اتم دست یابند اسرائیل مجبور خواهد شد که از بمب اتمی‌ خود استفاده کند مردم و دولت اسرائیل وام دار کسی‌ نیستند و به موجودیت خود می‌اندیشند شما مردم ایران اگر از جنگ نفرت دارید لطفا از ملت بزرگ سوریه یاد بگیرید که چگونه برای آزادی تلاش میکنند. درود بر اسرائیل
جمعه 19 اسفند 1390 - 14:24
یا علی مدد - منچستر - انگلستان
آمریکائیها چقدر دوست دارند بقیه مردم دنیا از آنها بترسند! و چقدر هم پوز تجهیزات نظامی خدشونو میدن تا دیگران حساب ببرن !؟ آقای نامحترم ( پانه تا ) مردم ایران که از مردم ویتنام کمتر نیستند! آیا در آنجا موفق شدید ؟! نکنه می خواهید ادعا کنید که در عراق و افغانستان موفق بودید ! چرا به بهانه سلاح هسته ای می خواهید مردم را بکشید ( مردم ایران و آمریکا را ) ؟! من بعید می دانم که ایران هرگز به سمت ساخت سلاح هسته ای پیش برود چون مورد قبول هیچکس نیست اما اگه هم یک در صد به این سمت برود باز هم آمریکا ، اسرائیل و .. حق حمله به ایران را ندارند چون خود آنها سلاح هسته ای دارند و متهم به استفاده از آن علیه بشریت هستند و متهم آنها هستید نه ایران!! ضمنا داشتن سلاح هسته ای هیچ تضمینی هم برای بقای یک حاکمیت نیست و شوروی نمونه بارز آن است. شوروی فرو پاشید با اینکه سلاح هسته ای داشت و کمونیست به تاریخ پیوست با اینکه به سلاح هسته ای مجهز بود. من فکر می کنم مشکل آمریکا با مردم ایران است نه با حکومت فعلی در ایران... از نظر آنها ایران چه جمهوری اسلامی چه جمهوری نباید قویتر از دوست آنها یعنی اسرائیل باشد!.
جمعه 19 اسفند 1390 - 13:46
SIAVASHOMA - منچستر - انگليس
آخرشا این آخوندا سازش می‌کنن و هیچ خبری هم از جنگ نمیشه ،مردمو گذاشتن سر کار فعلا بخور بخوره و از جیبه ملّت بیچاره ایران دارن حال می‌کنن .IRAN سرشونو گرم کنه که مردم سوریه یادشون بره و این رژیم ضحاک صفت باقی‌ بمونه و نفتمونو هم به یغما ببرند.
جمعه 19 اسفند 1390 - 16:18
Faryade_Khamoosh - آخن - آلمان
وقتی‌ ۳۳ سال سیخونک می‌کنید تو آنجایی دنیا، منتظر زمانش باشید که با باتوم بیفتن به جونتون. آخر و عاقبت ایران به کیده می‌شه؟ چی‌ می‌شه ایران؟ یا می‌شه کره شمالی، که مردمش سالی‌ ۵۰۰ گرم گوشت هم گیرشون نمیاد، ولی‌ به جاش بمب اتمی‌ دارند، (و مطمئن باشید که کره شمالی از نظر تجهیزات نظامی خیلی‌ از ایران جلوتره) و یا اینکه بالاخره حمله به ایران اجتناب ناپذیر می‌شه و یه سری در اون مملکت مجبورن تیر خلاص این بار تو مغز خودشون خالی‌ کنن. با این روندی که ایران پیش گرفته، مطمئن باشید حمله خواهد شد. ولی‌ این‌ها همینطوری الکی‌ درگیر نمی‌شن. منتظر هستند تا وقتش فرا برسه، که به زودی هم فرا می‌رسه. این هم تبلیغات و ایجاد بحران برای حمله به ایران هستش که افکار عمومی‌ رو آماده کنند. منتظر نشست ۵+۱ هم میشن، تا دیگه بگن ببینید دنیا، مذاکره هم کردیم ولی‌ هیچ اثری نداشت، اینجاست که دیگه دیپلماسی چاره حل مساله نیست، و اونوقت که به ایران اولتیماتوم بدن و خدا به همتون و هممون رحم کنه.
جمعه 19 اسفند 1390 - 17:40
Faryade_Khamoosh - آخن - آلمان
آقای یا علی‌ مدد چرا فکر می‌کنید که آمریکا و نیرو‌های در عراق و افغانستان موفق نبودند؟ میدونید چند درصد زن‌های افغانی الان مشغول به تحصیل در مدرسه و دانشگاه هستند؟ میدونید چقدر الان ما در افغانستان استاد و دبیر زن داریم؟ میدونید اگر به افغانستان حمله نمی‌شد، الان افغانستان از همین هم که می‌بینید بدتر بود. تو عراق کی‌ کیو می‌کشه ؟ سنّی افتاده به جون شیعه و بلعکس. ببخشید اونجای آمریکا هم تکون نمیخوره. اون‌ها یک برنامه و ماموریتی داشتند که انجام دادن و خدا حافظ شما. حالا بزنید همدیگرو بکشید، انقدر بکشید تا نسلتون ورداشته بشه. این مسائل دیگه مشکل داخلی‌ افغانستان و عراق هستش. در حال حاضر هر ۱ افغانی (واحد پول افغانستان) ۴۰ تومان ایران هست. و بنده خبر دارم که خیلی‌ از مهندسین و پزشکان ایرانی‌ در افغانستان کار میکنند چون پول خوبی‌ میدن. نه از نظر انسان دوستی‌ مثل پزشکان بدون مرز که از اروپا رایگان به افغانستان برای مداوا و عمل جراحی می‌رن، بلکه بخاطر پول. مطمئن باشید به زودی کارگر و آچارچی ایرانی‌ هم به افغانستان خواهند رفت.
جمعه 19 اسفند 1390 - 17:56
Faryade_Khamoosh - آخن - آلمان
ولی‌ مساله ایران چیز دیگیه. جمهوری اسلامی بنای اصلیش نابودی اسراییل هستش. جمهوری اسلامی در این ۳۳ سال از بدو وجودش حمایت از گروه‌های تروریستی و دخالت در امور کشور‌های همجوار، ایجاد آشوب و جنگ و حمایت مالی از گروه‌های تروریستی در دنیاست. شما با این رژیم چیکار می‌کنین؟ ۳۳ سال هست صبح تا شب تو اون مملکت داد و بوق کرنا میزنن که دشمن‌های اسلام دشمن‌های انقلاب. هی‌ دشمن دشمن آخه این هم شد مملکت داری؟ بازی مونوپولی که نیست عزیز من. اصلا گور بابای اسرائیل، کشوری که به ملت خودش رحم نمیکنه و حقوق ملت خودش رو پایمال میکنه، با ظلم و ستم بر ملت خودش حکومت می‌کنه، چه انتظاری هست با ملت‌های دیگه چیکار کنه؟؟ این جواب منو بدین لطفا.
جمعه 19 اسفند 1390 - 17:57
Faryade_Khamoosh - آخن - آلمان
شما کشور همسایه خودتون ترکیه رو نگاه کنید. در ۲۰ سال آخری چه پیشرفت شگفتنگیزی در علم و اقتصاد کرد. شرکت‌های مهندسی‌ ترکی‌ در ایران صد سازی میکنند، فرودگاه درست میکنند، خط تلفن موبیل میارند، همین ترکیه که زمان شاه خواهش میکرد از ایران که شما تا لب مرز جاده رو آسفالت می‌کنید، یه مقدار این‌ور مرز ما رو هم اسفلتکنید. همین ترک‌هایی‌ که دمپایی کفش ملی‌ از ایرانی‌‌ها میخریدند، ۱۰۰۰ تومانی سبز رو میخریدند. بدبخت بودند. از همه ما ایرانی‌‌ها هم مسلمان ترند. آخه نمی‌شه که شما یک عمر (یک نسل) سر دشمنی با همه دنیا داشته باشی‌، در انزوا ۷۵ میلیون مردم رو نگاه داری، بی‌ احترامی بهت بشه، بی‌ اعتبار بشی‌، بعد حرف از دشمنان اسلام بزنی‌. ماشین سیتروئن سانتیا مدل ۱۹۹۷ که اینجا بود رو الان ۲۶ میلیون به مردم ایران بفروشی. سر مردم خودتو کلاه بذاری.
جمعه 19 اسفند 1390 - 18:02
golly47 - فرانکفورت - المان
یا علی‌ مدد - تو همش می‌زنی تو خال آمریکا جنگ بکن نیست چون آبروش رفته ازبس به این و اون حمله کرده بیست و پنج ساله که با اسرائیل و انگلیس میخوان ایران را تجزیه کنند مثل شوروی ولی‌ همش شکست خوردند حالا هم می‌خواد مردم را ازبین ببره و گرنه با رژیم پشت پرده خوبست البته در این مدت بیشتره مردم از رژیم برگشتند و آنها هم این را فهمیدن
جمعه 19 اسفند 1390 - 18:08
shirdel - لندن - انگلیس
اگر چه نیروی زمینی آمریکا به لحاظ تجهیزات و امکانات از برتری نسبی نسبت به ایران برخوردار است. با این وجود این نکته را نباید نادیده گرفت که نیروی زمینی آمریکا به نقل از منبع اطلاعاتی خود آمریکا در باتلاق عراق و افغانستان گیر کرده اند.
جمعه 19 اسفند 1390 - 21:27
shirdel - لندن - انگلیس
نیرویی دریایی آمریکا با در اختیار داشتن ناوها و کشتی های جنگی پیشرفته بعنوان قدرت برتر دریایی در خلیج فارس مطرح است. اما نکته قابل تاملی که باعث نگرانی فرماندهان نیروی دریایی آمریکا شده است، قدرت قایق های تندرو نیروی دریایی ایران است. این فرماندهان اذعان کردند که در رزمایش شبیه سازی شده ای که به همین منظور انجام شده است قایق های تندرو ایران می توانند در عرض 5 الی 10 دقیقه، یازده ناو آمریکایی در این منطقه را غرق نمایند.
جمعه 19 اسفند 1390 - 21:27
golly47 - فرانکفورت - المان
آمریکا اگر می‌خواد واقعا ایران را نابود کند بایست هوای آخوندها را داشته باشد چون آنها آدم و حیوان و جنگل و زمین و آثار ایرانیان و معدن و زن و بچه و کتاب و خلاصه هر چیزی که متعلق ایرانیان است با آخرین سرعت نابود میکنند
جمعه 19 اسفند 1390 - 21:47
shirdel - لندن - انگلیس
. نوک پیکان ارتش آمریکا توان موشکی و هوایی آن می باشد. آمریکا با در اختیار داشتن پیشرفته ترین هواپیماهای جنگی و بمب افکن ها و در کنار آن با برخورداری از سامانه موشکی بسیار پیشرفته بعنوان قدرت برتر هوایی دنیا مطرح است. اما موضوعی که باعث احساس خطر فرماندهان نیروی هوایی آمریکا شده است، پیشرفت های اخیر ایران در ساخت و تولید انبوه موشک با کاربرد و برد مختلف و همچنین خریداری موشک های هدایت شونده و سیستم های راداری بسیار پیشرفته
جمعه 19 اسفند 1390 - 21:32
pirate_uk - پورتسموت - انگلستان
ندیدم یکی‌ یه روند اینقد ز‌ر بزنه ،،،زاغارت...اه که...!!
جمعه 19 اسفند 1390 - 23:30
پهلوون مفرد - كلن - المان
Faryade_Khamoosh - آخن - آلمان درود بر خِرَد و شرف شما، قلم رسا و نگارش شیوای جنابعالی نشانگر عِرق ملی و عاری از وابستگی به گرایشات تازه‌پا در عرصۀ سیاست می‌باشد. اگر ذوب‌شدگان در ولایت با تک‌چرخ زدن در ایوان بیت رهبری قصد مانور برای کسب آورین آورین نداشته باشند، بایستی با مرور موضوعات مورد اشارۀ همه‌فهم در نظرات شما هم به این مهم پی ببرند که اولدوروم پولدوروم‌، تدبیر رهایی از بحران و انصراف از جنگ قریب‌الوقوع نیست. آموخته‌های تجربیات موفق غرب در روند هر مقابله‌ای، آشکارا بر موازین*حریف را دست کم نگرفتن* (den Gegner nicht unterschätzen) بوده ولو اینکه حریف مجهز به فرغون شناور روسی و یا شهاب گاری‌پیمای چینی باشد و با عربده‌‌ سَر دادن و نفس‌کِشی، هَل‌مُبارز بطلبد!....
شنبه 20 اسفند 1390 - 05:26
یا علی مدد - منچستر - انگلستان
آقا/ خانم Faryade_Khamoosh - آخن - آلمان. آمریکا نه در افغانستان و نه در عراق اصلا موفق نبوده چون فقط دو تا دشمن ایران یعنی طالبان و صدام را نابود کرد و این دو کشور را تقدیم ایران کرد و در آنسو تولید مواد مخدر در افغانستان دوبرابر شده و نامنی در هر دو کشور هست . لذا برای مردم آن دو کشور حضور آنها شرش بیش از خیرش بوده و کشتار هم که هست و اینو خود آمریکائیها هم میگن حالا شما بگو نه ! واقعیت که عوض نمیشه ! ضمنا اینکه یک افغانی 40 تومن یا بیشتر باشه که مهم نیست بلکه مهم اینه که از اون افغانی چقدر تو جیبته مهمه ! یعنی گردش پول مهم است . گردش پول افغانی در مقابل ریال قابل مقایسه نیست . حجم پول مهم است دوست من . بهتره که کمی اقتصاد هم مطالعه بفرمائید و بدون دلیل منطقی مخالفت نکنید !
شنبه 20 اسفند 1390 - 04:58
یا علی مدد - منچستر - انگلستان
آقا پهلوون مفرد - کلن - المان . دوست من پیاده شو با هم بریم اینقده تند نرو و کشور خودتو حقیر جلوه نده ! دوست من اگه کشور تو فرغون و گاری پیما داشت الآن دخلش دراومده بود ! البته با شما موافقم که نباید دشمن تراشی کرد و نباید بیش از توان حرف زد ولی آنطرف هم که آمریکا و اسرائیل ول کن ملت ایران نبودند و بیشتر کارهای ایران عکس العمل بوده تا عمل ! و شما دوست عزیز هم کمی عرق ملی داشته باش و اینقده توانائیهای نظامی آمریکا را به رخ مردم ایران نکش ! همیشه داشتن سلاح بیشتر پیروزی نمیاره . ایرانی در هر صورت به دشمن خواه صدام باشه خواه اسرائیل و آمریکا براش فرقی نمیکنه و دفاع خواهد کرد و تکلیف حاکمیت در داخل کشورش را هم خودش معین می کنه نه خارجی! چون خارجی نوکر خودشو میاره سرکار نه منو و ترا .. !
شنبه 20 اسفند 1390 - 09:56
Faryade_Khamoosh - آخن - آلمان
آقای یا علی‌ مدد. راجع به اقتصاد، نمی‌شه در اینجا با کامنت توضیح داد. وقتی‌ ارزش ۱ افغانی ۴۰۰ برابر ارزش ریال اباشه، نشانگر آنست که اعتماد اقتصادی در کشور افغانستان به مراتب بالاتر از کشور ایران است. یک سری دلایل زنجیره‌ است، که باعث رشد ارزش واحد پولی‌ کشور می‌شه و تقاضای پول افغانستان و خرید سهام‌های مشارکت اقتصادی افغانستان با بهره بالاتر از ایران، یک مورد است که باعث بالاتر بودن ارزش افغانی نسبت به ریال است. دلایل اصلی‌ وجود دارند، و دلایل جانبی. یا جمهوری آذربایجان هم همینطور. ولی‌ در کلّ من با این مساله موافق نیستم که بعد از ورود سرباز‌های آمریکایی‌ و قوای ISAF در افغانستان، مردم بدبختر شده اند. شما افغانستان زمان طالبان رو مقایسه کنید با افغانستان امروز. معلومه که عرض ۱۰ سال از یک جهنم نمی‌شه بهشت ساخت، ولی‌ مطمئنا آتش این جهنم در ۱۰ سال اخیر یک چند درجه پایینتر آماده است.آشوب‌ها و حملات تروریستی که هماکنون در عراق و افغانستان رخ میدهند، یکی‌ از عامل و بانی‌‌های اصلی‌ این ناآرامی‌ها هم ایران است. سپاه قدس در افغانستان، عراق، سوریه و غیره باز هم یک دلیل دیگر برای سرنگونی رژیم.
شنبه 20 اسفند 1390 - 11:01
NASA astronaut - دوبی - امارات
میزان پیشرفت یه کشور رو می‌شه از آزادی و پیشرفت زنهاش فهمید. درسته به زن‌ها در اونجا خیلی‌ ظلم می‌شه ولی‌ زنان افغان از آزادی چیزی کم ندارن. اونها میتونن بدون حجاب در هر جایی‌ حاضر شن.آزادانه در عرصهٔ خوانندگی کار کنن، توی مسابقهٔ خوانندگی شرکت کنن.افغان‌ها فرمانده ارتشی زن دارن، خلبان جنگی زن دارن،خیلی‌ جاها توی افغانستان هست که توسط زنها اداره می‌شه، اونها آزادانه برای انتخابات ریاست جمهوری کاندید میشن،وزیر میشن. از اینا گذشته افغانستان تنها کشوریه که تونسته انقدر حمایتها رو به خودش جلب کنه. پارسال با هندوستان پیمان استرتیژیک بست،امروز فردا با آمریکا می‌بنده، سال دیگه با بریتانیا و فرانسه و ایتالیا ،بعدشم نوبت استرلیاست.بقیهٔ کشور‌های قدرتمند هم علاقه به بستن پیمان با افغانستان نشون دادن.... ترکیه شده رفیق فابریک افغانستان و بهشون مشاوره میده، پلیسشون رو آموزش میده. ترکیه گفته اگه افغانستان با همین روال پیش بره تا چند سال دیگه جزو امن‌ترین کشور‌های اسیا خواهد بود.دولت مردان افغانستان ترکیه رو الگوی خودشون قرار دادن....
شنبه 20 اسفند 1390 - 12:54
NASA astronaut - دوبی - امارات
خلاصه دوست من اگر نظر کارشنسا رو خونده باشی‌ همشون رو یه چیز توافق نظر دارن .افغانستان تا ۲۰-۳۰ سال دیگه در دنیا حرف برا گفتن داره و بزودی زمانی‌ میرسه که در اسیا هیچ کنفرانس ، همایش و گفتگوی سیاسی و بین‌المللی بدون حضور افغانستان برگزار نمی‌شه.خب هنوز هم میگی‌ آمریکا شکست خورده؟
شنبه 20 اسفند 1390 - 13:00
NASA astronaut - دوبی - امارات
جناب یا علی‌ مدد ،آمریکا در افغانستان موفق نبود!!!! ناامنی و کشتار زیاد شده!!!!شرشون زیاد تر از خیرشونه!!!این اطلاعاتو از کجا آوردین؟در پیشرف‌های چشمگیر افغانستان توی این 10 سال اخیر جای هیچ شکی نیست و اینکه همش به لطف آمریکا و ناتو بوده.من بیشتر از 1 ساله که با علاقه اخبار افغانستان رو دنبال می‌کنم ،نه از بی‌بی‌سی از آژانس‌های خبری خود افغانستان.مطالعه‌های زیادی هم دربارهٔ افغانستان و هم درباره گذشتش داشتم(اینو گفتم که بعد نگی‌ اول برو مطالعه کن).حقیقت اون چیزی که ما فکر می‌کنیم نیست،افغانستان از اون دسته کشور هاییه که یک دفعه پیشرفت می‌کنه .همین الانشم خیلی‌ یک دفعه پیشرفت کرده،فقط توی 10 سال. نه تنها از نظر اقتصادی بلکه از همه نظر .اگر بخوام الان همشو بگم باید یه طومار بنویسم ولی‌ مفید مختصر بگم که....
شنبه 20 اسفند 1390 - 12:20
SIAVASHOMA - منچستر - انگليس
آخرشا این آخوندا سازش می‌کنن و هیچ خبری هم از جنگ نمیشه ،مردمو گذاشتن سر کار فعلا بخور بخوره و از جیبه ملّت بیچاره ایران دارن حال می‌کنن .IRAN سرشونو گرم کنه که مردم سوریه یادشون بره و این رژیم ضحاک صفت باقی‌ بمونه و نفتمونو هم به یغما ببرند.
جمعه 19 اسفند 1390 - 16:18
arsalAn72 - منچستر - انگلیس
برخی‌ کاربران تلاش دارند با بیرون کشیدن شواهدی استوار بر اطلاعات پراکنده و ناکافی از آرشیو حافظه ذهنی‌ خود، روال اصلاحات را در عراق و افغانستان را ملاک ارزیابی کارنامه ی درخشان حضور و دخالت بمب و چکمه‌های آمریکایی قرار دهند، اما پیشینه ی اطلاعات و حافظه ی ذهنی‌ ایشان به تمامی‌ رخداد‌های محلی و جهانی‌ از زمان تأسیس اسرائیل، جنگ ۶ روزه، انقلاب ایران، فروپاشی شوروی، جنگ ایران و عراق، و بسیاری حوادث نامطلوب منطقه‌ای دیگر که ذکر آنها نیاز به زمینه چینی‌ دارد، قد نمیدهد.. ادامه .
یکشنبه 21 اسفند 1390 - 03:52
arsalAn72 - منچستر - انگلیس
به منظور درک وسیع تر و جامع تر از تمامی این اصطکاک‌های جاری سیاسی و دیپلماتیک بین ایران و کشورهای به خصوصی (آمریکا، اسرائیل، انگلیس، آلمان، فرانسه، عربستان سعودی ) و نه الزاماً کل دنیا، شما را به مطالعه منابع تاریخی‌ این دوره ی ۶۰ ساله دعوت می‌کنم، شاید عمده ترین دلیل واضح تمایل وافر و یا اجبار مذبوحانه ی جمهوری‌های منطقه‌ای به سوی خودکامگی بیابید.
یکشنبه 21 اسفند 1390 - 03:52
zebelkhan - لوس آنجلس - آمریکا
یا علی مدد - منچستر - انگلستان. نمیدانم شما مزدوران رژیم واقعا از لحاظ ذهنی چرا اینقدر عقب مانده هستید؟! یکی از شما مشغول قبر کندن برای سربازان آمریکائیست! دیگری دارد نقشه میکشد که با چند قایق تندرو 2 -3 نفره میتوان مثلا ناو آیزنهاور با 5000 خدمه و 80-90 هواپیمای جنگی در عرشه و زیر عرشه و سیستم حمله و پدافند ماهواره ای را غرق کرد و تو یکی که در صدر نوابیغ بسیج و ساندیس خوران مستقر در بلاد فخیمه هستی که گوی سبقت را از تمام عقب ماندگان ذهنی ربوده ای و دروغ پشت دروغ ردیف میکنی و هذیانهایی گفته ای که من کمتر شنیده ام! اولا آمریکا هرگز در هیچ جنگی شکست نخوره حتی در ویتنام. در ویتنام آمریکا به تصمیم سیاستمداران برای عقب نشینی باخت. این قضیه باتلاق عراق و افغانستان دیگه مثل جوک شده! این رژیم ددمنش اسلامی است که الان از همه طرف در محاصره و در باتلاق است نه آمریکا. در ضمن باید هم از آمریکا نترسی چون در انگلیس نان مزدوری میخوری و جایت امن است. راست میگی موقع حمله برو ایران از اونجا شعار بده !
شنبه 20 اسفند 1390 - 22:00
arashbehdin - اتلانتا - امریکا
به افغانستان و عراق کاری ندارم، و اینرا بگویم مردم امریکا جنگ دیگر نمیخواهند و میگویند این به ما ربطی ندارد که در خاورمیانه دارند همدیگر را میکشند. آنها نگران اقتصاد کشور خودشان هستند. برای ایران جنگ راه حل نخواهد بود زیرا ایران افغانستان یا عراق نیست و زیر ساخت های صنعتی بسیاری دارد که در جنگ نابود خواهد شد. مردم ایران میهن پرستند و جنگ سبب میشود دوباره گروهی از مردم پشت حکومت بایستندو جلوی سرنگونی رژیم گرفته میشود. آزادی ایران باید بروش مردم سوریه انجام شود.
یکشنبه 21 اسفند 1390 - 06:12
arashbehdin - اتلانتا - امریکا
(میزان پیشرفت یه کشور رو می‌شه از آزادی و پیشرفت زنهاش فهمید)....زنان جزیره های پلی نزی هم آزادند و چند شوهر دارند. در برخی از جزایر پسیفیک بالاتنه زنان لخت است و میرقصند و ...آیا این نشان از پیشرفت کشورهاست؟!! ...(از همه ما ایرانی‌‌ها هم مسلمان ترند.....) خوب شد عربستانی ها را به رخ ایرانیان نکشیدی! از کی مسلمان مذهبی بودن نشانه پیشرفت یک کشور شده است؟ انکار نکنید که در بسیاری از کشورهای مسلمان خاورمیانه هنوز زنان و دختران جوان برای داشتن سته یا زنده بگور یا سنگسار میشوند و بینی و گوشهایشان بریده و یا اسید بروی چهره شان پاشیده میشود. هنوز زنان در برخی کشورهای مسلمان ختنه میشوند. پیشرفت مالی یک کشور از روی اندازه درآمد از راه صادرات و تولید ان کشور اندازه گیری میشود نه دین و باور مردمش.
یکشنبه 21 اسفند 1390 - 08:02
zebelkhan - لوس آنجلس - آمریکا
shirdel - لندن - انگلیس. آخه عقب مونده ذهنی مامور جمهوری اسلامی در لندن! این اطلاعات احمقانه صد من یک غاز و تحلیلهای مسخره رو از کجات در میاری همین جور ردیف میکنی؟ قایقهای تندرو پیزوری که سهله ناوهای پیشرفته هم نمیتوانند در شرایط جنگی حتی به شعاع چندین مایلی ناوگان آمریکا نزدیک شوند آنوقت میتوانند 10 تا 15 ناو آمریکایی را غرق کنند! قایق تندرو فقط موشکهای سبک و مسلسل دارد! با اینها میخواهند ناو غرق کنند مغز نخودی؟! این چرندیات رو برای کسی بلغور کن که حودش توی جنگ نبوده باشه! در جریان جنگ فاو که ناوهای آمریکایی به نیروی دریایی ایران حمله کردند ناوهای مجهز موشک انداز خریداری در زمان شاه همگی طرف چند دقیقه غرق شدند و نیروی دریایی ایران به میزان 90 درصد نابود شد و دو سه ناو باقی مانده نیز فرار کردند! 13 موشک کرم ابریشم ساخت چین که توانایی فریب رادار را هم دارند از سواحل ایران و ناوها بسوی ناوگان امریکا شلیک شد که حتی یکی به هدف نخورد. شما مزدوران عقب مانده ذهنی وقتی جنگ شد میفهمید با کی طرف هستید. حالا هی همگام با رژیم ...کنید!
شنبه 20 اسفند 1390 - 21:32
zebelkhan - لوس آنجلس - آمریکا
اصفهان نصف جهان - اصفهان - ایران. چه کسی بعد از حمله ویرانگر آمریکا نمیذاره آب خوش از گلوی سربازان آمریکا پایین برود؟ تو مزد بگیر رژیم؟ اولین نفر خود تو در میری و دست و زن و بچه رو میگیری و هفت سوراخ قایم میشی؟ یک دونه از این بمبهای 15 تنی که مجتمع اصفهان رو بزنه خود تو نیاز به پوشک پیدا میکنی! شما مزدوران رژیم قبل از نیروهای امنیتی و سربازان گور به گور امام زمان آغا مهدی فراری, فرار را برقرار ترجیح میدهید! این شعارهای در پیتی تاریخ مصرف گذشته را که در این سی سال مثل آب اماله استفاده کرده اید دیگه بلغور نکن چون حال بهم زن و مضحک شده! شما ملیجکها به جای خوش خدمتی به آخوند فکر یک جو شرافت و وطن پرستی باشید که کشورتان را آخوند به تاراج برده و به جنگ سوق داده و آنوقت برای سرباز آمریکایی که هنوز نیامده خط نشان میکشی؟ راست میگی این ....را برای بسیجیهای محلتان بکن دلقک دربار خامنه ای!
شنبه 20 اسفند 1390 - 21:43
oghab - هلسينكي - فنلاند
zebelkhan - لوس آنجلس - آمریکا. جناب اقای علامه . پس اون ۶ قاق تندرو که توسط افراطیون به ناو‌های امریکا در عملیات انتحاری برخورد کردند و ۱۵ یانکی هلاک شدند چی بود پرفسور .
یکشنبه 21 اسفند 1390 - 16:48
یا علی مدد - منچستر - انگلستان
آقا zebelkhan - لوس آنجلس - آمریکا . متاسفم که در کانت شما جزء بی ادبی و تهمت چیز دیگری ندیدم. چون بقیه حرفات از روی خرد نبود که ارزش پاسخ داشته باشه. مشکل شما و افرادی مانند شما فرهنگیه و از دسته هموطنانی هستید که جزء با فحش و و تهمت و شلوغکاری چزی دیگری بلد نیستید. واقعا برای شما متاسفم. از مدیریت محترم این سایت خواهش می کنم که این سبک کامنتها را درج نفرمایند. با تشکر
دوشنبه 22 اسفند 1390 - 00:49
danial nabi - استكهلم - سوئد
زبلخن - لوس آنجلس - آمریکا تو دست از نوکری آمریکا بر نداشتی‌ هنوز، ذلت و خاری تا کی‌؟؟؟
دوشنبه 22 اسفند 1390 - 09:36
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.