حمله احتمالی اسرائیل به ایران چگونه خواهد بود؟

حمله احتمالی اسرائیل با مشکلات گوناگونی روبرو خواهد بود 

 

جاناتان مارکوس

خبرنگار بی بی سی در مسائل دیپلماتیک 

در میان انبوه مشکلاتی که اسرائیل در دهه گذشته با آن مواجه بوده، تهدید بالقوه ایران مجهز به سلاح اتمی چیزی است که برنامه‌ریزان نظامی اسرائیل را به خود مشغول کرده است.

همین امر تا حد زیادی اسرائیل را به توسعه نیروی هوایی خود واداشته است.

نیروی هوایی اسرائیل ۱۲۵ هواپیمای نظامی پیشرفته اف-۱۵ال و اف-۱۶ال خریداری کرده است که به وسایل خودکار و مخازن اضافی سوخت مجهزند و برای حملات دوربرد مناسبند.

اسرائیل به علاوه تسلیحات تخریب سنگرهای زیرزمینی نیز خریده است؛ هواپیماهای بدون سرنشین بزرگ و دورپرواز ساخته است؛ و بخش زیادی از تمرین‌های نظامیش بر عملیات دوربرد متمرکز است.

اسرائیل در حملات پیشگیرانه علیه اهداف هسته‌ای در منطقه سابقه دارد.

جت‌های اسرائیلی در ژوئن ۱۹۸۱ رآکتور اوسیراک در نزدیکی بغداد را بمباران کردند.

در سپتامبر ۲۰۰۷ هم هواپیماهای نظامی اسرائیل به تاسیساتی در سوریه که به باور اسرائیل، آمریکا و بسیاری از کارشناسان، رآکتور هسته‌ای در حال ساخت بود حمله بردند.

با این حال حمله احتمالی به ایران نمی‌تواند همچون حمله به عراق و سوریه باشد. هر دوی این حملات بر ضد یک هدف روی زمین انجام گرفتند و به معنی واقعی کلمه ناگهانی از آسمان نازل شدند.

اما تلاش اسرائیل برای وارد آوردن ضربه‌های سخت به برنامه هسته‌‌ای ایران با مشکلات مختلفی از جمله بُرد، تعداد اهداف و ماهیت آنها مواجه است.

بسیاری از این مشکلات به خودی خود دلهره‌آورند، اما روی هم رفته با سایر دشواری‌های پیش روی برنامه‌ریزان دفاعی اسرائیل درمی‌آمیزند.

چه طور باید به آنجا رسید؟

از اسرائیل تا ایران راه درازی است. با تخمینی سردستی بسیاری از اهداف بالقوه در ۱۵۰۰ تا ۱۸۰۰ کیلومتری پایگاه‌های اسرائیلی قرار دارند. هواپیماهای جنگی اسرائیل باید به ایران برسند و همین قدر هم مهم است که بتوانند بازگردند.

دست کم سه مسیر ممکن وجود دارد:
اول این که جت‌های اسرائیل به شمال پرواز کنند و پس از آن روی مرز ترکیه با سوریه و سپس مرز ترکیه با عراق به شرق بروند.
آغاز مسیر دوم مانند اولی است اما هواپیماها از روی عراق به سمت ایران می‌روند. مقامات عراقی در غیاب نظامیان آمریکایی از پس رصد و کنترل حوزه هوایی خود برنمی‌آیند و این در عمل راه را بر تهاجم اسرائیل باز می‌کند.
مسیر سوم از جنوب است که جت‌های اسرائیلی را از فراز عربستان سعودی به ایران می‌رساند. آیا با توجه به دغدغه‌های سعودی‌ها نسبت به برنامه هسته‌ای ایران آنها حاضرند بر چنین حرکتی چشم ببندند؟ آیا اسرائیلی‌ها می‌توانند از این مسیر برای بازگشت خود استفاده کنند؟ اصلا نمی‌دانیم.

آنچه می‌دانیم این است که مخازن سوخت این هواپیماها باید در طول مسیر پر شود.

 


داگلاس بری، عضو ارشد انستیتوی بین‌المللی مطالعات استراتژیک و متخصص در حوزه امور نظامی هوافضا، می‌گوید:"سوختگیری در آسمان کاری دشوار خواهد بود".

او می‌گوید: "هواپیماهای اسرائیل نه تنها باید از پس ورود به فضای ایران و خروج از آن بربیایند، بلکه باید سوخت لازم برای تامین زمان پرواز بر فراز اهداف را داشته باشند و همچنین سوخت کافی برای پوشش پیش‌آمدهای احتمالی در طول عملیات".

بری می‌گوید:"سوختگیری اولیه می‌تواند بر فراز مدیترانه و یا حتی حوزه هوایی خود اسرائیل انجام گیرد. او یادآور می‌شود: "یک گزینه این است که هواپیماها با ذخیره کامل بمب پرواز کنند و مخازن اضافی سوخت را بیندازند؛ به ارتفاع مورد نظر صعود کنند و در اینجا پیش از راهی شدن به سوی اهدافشان در ایران مخازنشان را دوباره پر سازند".

برآورد می‌شود که اسرائیل ۸ تا ۱۰ هواپیمای سوخت‌رسان بزرگ در قالب هواپیماهای غیرنظامی بویینگ ۷۰۷ دارد، اما به باور کارشناسان چنین ظرفیتی برای سوخت‌رسانی، یکی از عوامل محدودکننده هر عملیاتی را روشن می‌سازد.

چه اهدافی را باید زد؟

مسایل برد، ماهیت اهداف و دسترسی به هواپیماهای سوخت‌رسان نوع و دامنه هر عملیات ممکن اسرائیل را رقم می‌زند.

داگلاس بری می‌گوید: "برنامه‌ریزان اسرائیلی دنبال نقاطی می‌گردند که با توجه به محدودیت‌هایشان، بتوانند بیشترین ضربه را به آن وارد آورند".

"آنان به دنبال گلوگاه‌های برنامه اتمی ایران خواهند بود. روشن است که حمله به تاسیسات غنی‌سازی از منظر نظامی کاملا قابل قبول است".

با این حساب تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم در نظنز در جنوب تهران و فردو، در نزدیکی قم به یقین در صدر فهرست اهداف احتمالی هستند.

کارخانه تولید آب سنگین و رآکتور آب سنگین اراک در غرب نیز می‌تواند در کنار تاسیسات اصفهان به حساب بیاید.

روشن نیست که آیا اسرائیل توان حمله به اهداف مرتبط با برنامه موشکی ایران را نیز دارد یا خیر.

اما این فهرست اهداف مشکل دیگری پیش می‌آورد. تاسیسات اتمی نطنز زیرزمینی هستند و کارخانه جدید فردو نیز در قلب کوه جای گرفته است.

آیا اسرائیل می‌تواند اهداف زیرزمینی را نابود سازد؟

  

اسرائیل ۸ تا ۱۰ هواپیمای سوخت‌رسان بوئینگ ۷۰۷ در اختیار دارد

داگلاس بری می‌گوید برای چنین حمله‌ای باید اطلاعات خوبی داشته باشید. او می‌گوید: "باید جغرافیای هدف، زمین‌شناسی آن، نوع خاک و جزئیات طراحی و ساخت هر پناهگاه زیرزمینی را بدانید".

او تاکید می‌کند: "فرضتان این باشد که آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها در طول زمان به دقت مراقب این پایگاه‌ها بوده‌اند".

برای دستیابی به اهداف زیر زمین به مهمات ویژه‌ای نیاز دارید. تاسیساتی که در عمق زمین مستقر شده باشند مختص به خاورمیانه نیستند. نوعی مسابقه میان حفاران و سلاح‌سازان در جریان است و آمریکایی‌ها در این زمینه تجریبه زیادی دارند.

سلاح اصلی اسرائیل جی‌بی‌یو-۲۸ آمریکایی است. این یک بمب ۲۲۶۸ کیلوگرمی است که با لیزر هدایت می‌شود و کلاهک مخصوص رخنه‌کننده‌ای دارد. برای ارزیابی توان آن به رابرت هیوسون، دبیر بخش تسلیحات هوایی آی‌اچ‌اس-جین رجوع کردم.

او به من گفت: "جی‌بی‌یو-۲۸ بزرگترین سلاح رخنه‌کننده در دسترس برای هواپیماهای تاکتیکی است و از زمان نخستین استفاده‌اش در ۱۹۹۱ با کلاهک‌های بهتر و هدایتگرهای دقیقتر بهبود یافته است".

"البته ممکن است استفاده اسرائیل از این سلاح به واسطه چندین عامل عملیاتی به مانع بر بخورد. اگر واقع‌بین باشیم، اف-۱۵ال که تنها هواپیمای حامل این نوع سلاح است، برای یک بمب جا دارد و نیروی تهاجمی قابل ملاحظه‌ای نیاز است که خود، سوخت‌رسانی و سایر پشتیبانی‌ها را می‌طلبد که در شمار بالا، در توان اسرائیل نیست".

"باید از فاصله‌ای نزدیک به هدف حمله شود و این یعنی هواپیماها باید در فضایی پرکشمکش وارد عملیات شوند".

او به علاوه می‌گوید: "اطلاعات هدفگیری بسیار دقیقی نیاز است تا سلاحی چون جی‌بی‌یو-۲۸ بیشترین کارایی خود را داشته باشد".

"احتمال موفقیت حمله‌ای با جی‌بی‌یو-۲۸ فقط با توان این سلاح روی کاغذ روشن نمی‌شود".

سوال بزرگ بی‌پاسخ البته این است که این سلاح‌ها تا چه اندازه می‌توانند علیه تاسیسات غنی‌سازی نطنز و فردو به کار بیایند.

 

هیوسون می‌گوید: "جی‌بی‌یو-۲۸ تا حدی علیه هر هدف زیرزمینی موثر است".

او توضیح می‌دهد: "برای این سلاح شتاب و زاویه ضربه تعیین‌کننده میزان رخنه است. پرتاب ایده‌آل از ارتفاع زیاد و با حداکثر سرعت انجام می‌شود تا بمب با زاویه‌ای نزدیک به عمودی به هدف اصابت کند".

"این کار در کوهستان و غارها دشوارتر است و اثر این بمب کاهش می‌یابد. با این حال باز هم از دیگر مهمات موثرتر است".

در واقع چنان که داگلاس بری می‌گوید یک سلاح کافی نیست.

او می‌گوید: "شما می‌توانید با سلاح‌هایی مختلف در یک محدوده حمله "راه خود را باز کنید" تا از میان خاک و سنگ و بن رخنه کنید. یا می‌توانید با تخریب تونل ورودی راه دسترسی به پایگاه را نابود سازید".

"به علاوه همه این تاسیسات تشنه انرژی هستند و شما می‌توانید به منابع انرژی یا کابل‌هایی که زیر خاک هستند حمله ببرید".

"هدف از چنان کاری این است که ایرانیان با مجموعه‌ای از تونل‌های بسته شده، قطع انرژی و اتاق‌های زیرزمینی فروریخته روبه‌رو شوند".

آیا اسرائیل گزینه‌های نظامی دیگری دارد؟

تا به این جا عمدتا به توانایی‌های شناخته‌شده اسرائیل، یعنی مهمات و هواپیماهای آمریکایی، پرداختیم. اما اسرائیل صنعت هوافضا و الکترونیک بسیار پیشرفته‌ای نیز دارد و ممکن است سلاح‌های مناسب حمله به ایران تولید کرده باشند.

 

ایتان، نوعی از هواپیمای بدون سرنشین اسرائیلی است

داگلاس بری می‌گوید که ما از بسیاری از توانایی‌های اسرائیل، به ویژه توانایی‌هایی خودکفای آن، بی‌خبریم.

او می‌افزاید: "هواپیماهای بدون سرنشین دوربرد ایتان و هرون اسرائیل می‌توانند برای ارزیابی ضربات هر حمله‌ای به کار روند، اما به علاوه می‌توانند برای گول زدن پدافند ضدهوایی نیز به کار گرفته شوند".

"در واقع عملیات فریب این چنینی، یا عملیات سایبری، جزء مکمل ماموریت هستند تا رادارها را کور کنند و تصویری کاذب از آنچه می‌گذرد به دست دهند".

پدافند ضدهوایی ایران چه؟

پدافند ایران عمدتا روسی است و خلبانان اسرائیلی با آن آشنا هستند، اگرچه ایران سیستم هاوک آمریکایی را که عمرش به ایام شاه می‌رسد نیز به کار می‌برد.

بعضی از پرتوان‌ترین سلاح‌های دفاعی ایران موشک‌های اس‌ای-۵ روسی هستند که برای هدف قرار دادن تهدیدهایی در ارتفاع زیاد به کار می‌روند. به علاوه ایران سیستم متحرک تور-ام۱/اس‌ای-۱۵ گانتلت را که مناسب اهداف پایینتر است نیز در خدمت دارد.

روس‌ها مستمرا از تجهیز ایران به سیستم دوربرد و پیشرفته‌تر اس-۳۰۰ امتناع کرده‌اند، اگرچه ایرانی‌ها مدعی هستند که خود توپخانه‌هایی دیگر ساخته‌اند.

موشک‌های زمین به هوای ایران شاید قدیمی باشند اما هنوز خطرناکند. به تلاشی که ناتو و ایالات‌متحده سال گذشته برای ساقط کردن سیستم مشابه پدافندی در لیبی انجام دادند بنگرید.

اسرائیل زمان یا منابع در پیش گرفتن یک جنگ هوایی این چنینی را ندارد و بنابراین عناصر الکترونیک حمله برای فلج کردن پدافند حمله به اندازه انداختن بمب‌های واقعی اهمیت دارند.

شاید نیروی زیردریایی کوچک اسرائیل نیز در این جا نقشی ایفا کند. داگلاس بری می‌گوید: "فرض مقبولی است که اسرائیل موشک‌های کروز با قابلیت شلیک از دریا را در زیردریایی‌های آلمانی دلفین خود داشته باشد".

"این‌ها می‌توانند دنبال پایگاه‌های پدافند قدیمی اما توانمند اس‌ای-۵ و رادارها بیفتند".

اما او می‌افزاید: "اضافه شدن یک بعد دریایی، هماهنگی‌های هر حمله‌ای را پیچیده می‌سازد".

از نظر کارشناسان، نیروی هوایی ایران در مقایسه با رقیب اسرائیلی به کلی از رده خارج است.

ایران تعداد محدودی جنگنده اف-۱۴ آمریکایی تعداد نسبتا بیشتری از میگ‌-۲۹ روسی، که پیشرفته‌تر است، دارد.

اما تهدید احتمالی نیروی هوایی ایران برنامه‌ریزی اسرائیل را پیچیده‌تر نیز می‌کند و هر درگیری هوایی فشار بیشتری بر سوخت محدود هواپیماهای مهاجم است.

آیا حمله اسرائیل موفقیت‌آمیز خواهد بود؟

اغلب کارشناسان توافق دارند که اسرائیل می‌تواند به اهداف متعدد در ایران حمله کند و آسیبی جدی به برنامه اتمی آن بزند. البته آنها ضربه‌ای بسیار کمتر از حمله فرضی تمام عیار ایالات‌متحده وارد خواهند کرد.

 

زیردریایی‌های اسرائیل هم ممکن است نقشی در حمله احتمالی داشته باشند

اسرائیلی‌ها باید در سرحدهای توانشان عمل کنند. داگلاس بری می‌گوید: "اگر از پسش بربیایند، نمایشی تاثیرگذار از قدرت‌نمایی علیه مجموعه‌ای از اهداف دشوار و پراکنده خواهد بود".

او یادآوری می‌کند که تنها شمار معدودی نیروی هوایی در جهان می‌توانند چنین عملیاتی را انجام دهند. اما بری تاکید می‌کند: "حتی عملیات موفق، تنها می تواند در برنامه اتمی ایران تأخیر ایجاد کند".

رابرت هیوسن از تسلیحات هوایی آی‌اچ‌اس-جین نیز همین نکته را تکرار می‌کند.

او می‌گوید: "اسرائیل قدرت انبوه و {از سوی ایران} این آزادی عمل را نخواهد داشت که مجموعه تاسیسات هسته‌ای ایران را نابود سازد. اگر شما مقدار کافی از تجهیزات خود را به اندازه کافی زیر زمین مخفی کنید، مقدار کافی از آن نجات خواهد یافت. هر حمله اسرائیل تنها می‌تواند به برنامه اتمی ایران آسیب بزند و حتی نه این که تلاش ایران را کند سازد".

"تبعات چنان حمله‌ای می‌تواند ابعاد هولناک و جهانی بیابد. محال است که در این قمار بردی باشد".

این نظری است که مهمترین متحد اسرائیل نیز دارد.

تنها چند روز پیش، رئیس ستاد مشترک ایالات‌متحده، ژنرال مارتین دمپسی، گفت که حمله اسرائیل به ایران عاقلانه نیست.

او گفت: "چنان حمله‌ای بی‌ثباتی به بارمی‌آورد و به اهداف بلندمدتش نخواهد رسید".

با این حال محاسبات اسرائیل به کلی متفاوت است. آیا آن‌ها با وقوف به محدودیت‌های عملی خودشان، به چنین کاری دست می‌زنند؟

+143
رأی دهید
-145

pull.over - دوحه - قطر
آدم خندشم میگیره والله..خودتون یک نگاه به نقشه ایران و اسرائیل بندازید...این کار اسرائیل همان با دم شیر بازی کردن است...بهتر بود به جای تیتری که زدید مینوشتید چگونه اسرائیل با دست خود،خود را نابود میکند؟!
‌سه شنبه 9 اسفند 1390 - 22:06
simon22 - کیف - اکراین
من با این نظامی که در ایران حاکم هست مخالفم .ولی حاضرم قسم بخورم که اینا پوچ پوچ ان .فقط زر میزنن .از ایران میترسان مثله سگ ...اگه میتونستن غلطی بکن تا حالش کرده بودن
‌سه شنبه 9 اسفند 1390 - 22:33
ab shangooli - لندن - انگلند
چیزی که ما در این دنیا میبینیم اینه که تکنولوژی حرف اول رو در جنگ نمیزنه بلکه اعتقادات و اراده ی قوی انسانهاست ، اگر اینطور بود که امریکایی ها در برابر ویتنام و روس ها مقابل افقانها و سپاه ایران در مقابل عرب ها شکست نمیخوردند ، همین الان افقانستان رو ببینید ناتو و امریکایی ها که امده بودند تالبان رو از بین ببرند ، امروز حاضرند که با تالبان صلح کنند .
‌سه شنبه 9 اسفند 1390 - 22:52
ام النبیین - سمنان - ایران
با سلام، نگذارید شور حسینی‌ قیامتی دیگر به پا کند. تا آخرین نفس برای اسلام ایستاده‌ام. با تشکر
‌سه شنبه 9 اسفند 1390 - 22:55
IRAN+ISRAEL+USA 4EVER - مونیخ - آلمان
فقط کمتر از ۲۴ ساعت کافی‌ هست تا تمام تجهیزات کهنه زمان استالین که آخوندا انداختن پشت قباله خودشون و اسمشو گذاشتن نیروی دفاعی!!! داغون و منهدم بشوند، آلمان نازی هم از این رجز خونی‌ها میکرد و آن هم به حق چون پیشرفته‌ترین ارتش آن زمان را داشت اما نابود شد چون این اراده و تصمیم دنیای آزاد آن وقت‌ها بود، الان هم نباید توان و خواست مردم ایران برای سرنگونی حکومت جهل و جنایت اسلامی را دستکم گرفت! به امید آنروز.درود بر ارتش‌های آزادی بخش اسرائیل+آمریکا+ناتو.امین
‌سه شنبه 9 اسفند 1390 - 23:10
ukguy4u - لندن - بریتانیا
اما من متفاوت فکر میکنم اسراتیل هم تجهیزات بهتر داره و هم حمایت جهانی. ایران بجز چند تا کشور گشنه گدا و تروریسپ پرور عملا با دنیا ارتباطی نداره و روسیه هم نمیتونه غلطی بکنه.
‌سه شنبه 9 اسفند 1390 - 23:11
tehran_london - لندن - انگلستان
عجب شوخی با حالی بود.ما ایرانیها اگه بش...یم اسراییل رو سیل میبره.بازم از این جوکا بذارید خیلی باحال بود
‌سه شنبه 9 اسفند 1390 - 23:23
Anti-Islam - اسلو - نروژ
این چیز هایی که گفتید درست، ولی هیچ جنگی علیه ایران رخ نخواهد داد. ۱) اگر ایران اتمی را از بین ببرند چه طور سلاح های خود را به عرب های پول دار بفروشند. ۲) خود آنها این را خوب میدانند که ایران قدرت دارد، ایران مثل عراق یا افغانستان نیست. ۳) آنها با آن همه کپ کپه آیا توانستند دار مقابل طالبان دار افغانستان که یک گروه کوچک است مقابله کنند؟ ۴) سالهاست که ایران جیب لبنانی ها و فلسطینی ها را خوب پر کرده، ۱۰۰ % آنها به سود ایران کارهایی خواهند نمود ، خود آنها این را میدانند. ۵) اسرائیل مقابل چند تا عرب فلسطینی کم آورده، حل می خواهد با ایران در افتد. .................. مطمئن باشید جنگی نخواهد شد . .... پیروز باشیم و سر بلند، و ایرانی داشته باشیم دور از اسلام .
‌سه شنبه 9 اسفند 1390 - 23:31
keyvan_aria - لوزان - سوئیس
خوب ایران که توان حمله هوایی رو نداره اف 14 های زمان شاه فقید دیگه توان بلند شدن رو هم به زور داره.....حمله اسرائیل 100% با پشتیبانی ایالات متحده خواهد بود و ایران فعلی رو به امید اهورا مزدا نابود میکنند...به امید یک ایران آزاد و نسلی ایرانی (نه عرب) با فهم و شعور
‌سه شنبه 9 اسفند 1390 - 23:32
Anti-Islam - اسلو - نروژ
یادتان نرود ایران از طریق سوریه به اسلائیل نزدیک است. یعنی قورت دادن اسرائیل. گفته احمدی گدا یادتان رفته؟ با خاک یکسان کردن اسرائیل
‌سه شنبه 9 اسفند 1390 - 23:36
samuk66 - لندن - انگلستان
هههه همش مردم سر کرند...جنگ ، تحریم....اسرائیل اگر تنهایی‌ بخواد به ایران حمل کنه کارش برای همیشه تمام
‌سه شنبه 9 اسفند 1390 - 23:44
Mossadegh - لندن - انگلیس
تمام اینها چرندیاتی بیش نیست و فقط برای گمراه کردن ذهن عوام است.. مگر سعودیها که دشمن درجه یک ایرانند مرده اند که هواپیماهای اسرائیل مشکل سوخت پیدا کنه؟؟؟ دوبی . قطر؟؟؟؟ ناو های هواپیمابر انگلیس و امریکا؟؟. فقط غلط زیادی میکنند!.
‌چهارشنبه 10 اسفند 1390 - 00:12
7mobarez - استوانگر - نروژ
دوست عزیز خیلی‌ ساده‌ای اگر قدرت و توانائی کشورها را با مساحتشون بسنجی، مگر نه اینکه بغل رئیس جمهور گرامیتان که در یکی‌ از سخنرانیهاشون گفته بود (انگلیس یه کشور کوچولو تو غرب آفریقا کشتی درست کرد و به هندوستان که مساحت و جمعیتش صد برابر خودش بود حمله کرد.) جاوید شاه.
‌چهارشنبه 10 اسفند 1390 - 00:34
Geelongcat - سیدنی - استرالیا
پول.اور - دوحه - قطر ---. به نقشهٔ اسرائیل و مصر هم یک نگاهی بکن.---. همین اسرائیل خنده دار دو بار اتحاد اعراب را به زانو در آورد.(جنگهای اعراب و اسرائیل در ۶۷ و ۷۳ میلادی)---. یک بار نیرو گاه اتمی‌ عراق (خدا را شکر) و یک بار هم نیرو گاه اتمی‌ سوریه را نابود کرد.---دویست تا کلاهک اتمی اسرائیل زیاد خنده دار نیست.
‌چهارشنبه 10 اسفند 1390 - 00:35
morgan123 - واشنگتن - امریکا
مطمئن باشید اسرائیل بدون همکاری امریکا به مراکز اتمی حکومت اسلامی حمله نخواهد کرد و این نقش دوگانه ای که اسرائیل و امریکا بازی میکنند به دلیل آن است که اسرائیل تیغ حمله را بالای سر حکومت گرفته تا آنها را مرعوب کند و امریکا هم از طرفی با میانه روی دولتهای اروپایی را که مخالف جنگ هستند در جهت تحریمها با خود یکسو نگهدارد اما اگر تصمیم حمله قطعی شود که بسیار محتمل است (چون اسرائیل حکومت اسلامی اتمی را نمیتواند تحمل کند) آن وقت یقین داشته باشید که هیچکدام از این محدودیتها وجود ندارد و به هیچ کدام از این سناریوها احتیاجی نیست چون با امکانات عظیم و قدرت هولناک و سهمگین نظامی امریکا روز جمهوری اسلامی تبدیل به شبی ترسناک خواهد شد من فکر میکنم کلید نجات حکومت فقط در دست خودش است چون اگر حماقت و پافشاری کند گور خودش را خواهد کند یادمان باشد چه بلایی بر سر صدام حسین آوردند ،صدامی که خمینی را وادار به نوشیدن جام زهر کرده بود.
‌چهارشنبه 10 اسفند 1390 - 01:16
*israel* - اورشلیم - اسرائیل
هیچ وقت اسرائیل نمیاد مسیر ۱۸۰۰کیلومتری رو انتخاب کنه واقعا خنده دار بود حتی یه بچه هم به این نقشه و موقعیت خلیج فارس نگاه کنه می‌بینه که وجود ناوهای هواپیما بر در خلیج بهترین گزینه واسه استارت هستند مورد بد مگه قراره اونا ۱۸۰۰ کیلومتر رو برن باز همین مسافت رو بر گردند؟ خوب میتونند از خاک افغانستان و کلی‌ کشورهای دیگه استفاده کنند بد از انجام عملیات. عربستان امارات کویت و کلی‌ کشورها دیگه که امریکا الان اونجا پایگاه داره و شما مطمئن باشید این مسائل به کلی‌ سری هیچ وقت من و شما نمیتونم با یه مطلبی که اینجا تایپ می‌شه ۱۰۰% بگیم همین کارو اسرائیل انجام میده
‌چهارشنبه 10 اسفند 1390 - 01:29
اصفهان نصف جهان - اصفهان - ایران
برای اسراییل امتحانش مجانی است،بهتر است یکبار امتحان کند و حمله کند انوقت میبیند که حتی زنها و بچه های خودشان هم در امان نخواهند بود،ایران اگر بخواهد از این حمله اسراییل انتقام بگیرد حتی به زن و بچه های آنها هم رحم نخواهد کرد،آنها اگر حمله بکنند بلایی سرشان بیاوریم که از اسراییلی بودن خودشان پشیمان بشوند و آرزو بکنند که ای کاش اسراییلی نبودند.
‌چهارشنبه 10 اسفند 1390 - 02:00
ashena1001 - لندن - انگلیس
اسرائیل یعنی‌ آمریکا، آمریکا هم با موشکی کروز از ناو هاش توی خلیج فارس میتون تمام این اهداف زپرتی (نطنز قوم بوشهر...) را یک ساعت پودر کنه
‌چهارشنبه 10 اسفند 1390 - 02:03
سالار123 - کوالالامپور - مالزی
ما از حکومت ایران متنفریم ولی هیچگونه تعرض خارجی را بر نمی تابیم.
‌چهارشنبه 10 اسفند 1390 - 02:15
OnLine. - تهران - ايران
اگه کسی‌ میدون لطفا سؤال منو جواب بده اگه اسرائیل حمله بکنه به تاسیسات اتمی‌ اصفهان با توجه به اینکه اتمی آیا شهر آسیبی می‌بینه بخاطر انفجارت اتمی‌؟یا نه .من خانواد‌م ایرانن و شبانه روز دلهره دارم الهی خدا ریشهٔ این حکومت اشقالی و بکنه که ۸۰ درصد مردم دارن قربانی ۲۰ درصد میشن.
‌چهارشنبه 10 اسفند 1390 - 02:56
KFC.DUBAI - فارس - ایران
به نظر شما ما که 30 تا 35 سال از این حرفها شندیدیم حتی 1 بار هم اتفاق خاصی نشده؟.
‌چهارشنبه 10 اسفند 1390 - 03:04
gardash - برادفورد - انگلستان
pull.over - دوحه - قطر. شیرو اول انقلاب بدراشتند. الان اسراییل داره بادم کفتار ویاهم پر لاشخور بازی میکنه .
‌چهارشنبه 10 اسفند 1390 - 02:27
Echooo - ونکوور - کانادا
آمریکا، اسراییل و.. هیچ غلطی نمی‌تونن بکنن. سالهاس که فقط وق وق می‌کنن. روزی که اسراییل به ایران حمل کنه مرگ اسراییل‌ها فرا می‌رسه و دنیا از دست این کثافتا راحت میشن. مرگ بر آمریکا، اسراییل و.. وطن فروشا کثیف. ‌ها ها هااا
‌چهارشنبه 10 اسفند 1390 - 03:18
pegahsr - دبی - امارات
۱۰۰ سال دیگه عمرا اگه بتونه
‌چهارشنبه 10 اسفند 1390 - 03:45
abbass1971 - تهران - ایران
آی خدا کی میشه این اسرائیل این غلطو بکنه که در کسری از ثانیه تمام زمینشو واسه کشاورزی کـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــامـــــــــــــــــــــــــــــــــــــلا ً شخم بزنیم .
‌چهارشنبه 10 اسفند 1390 - 03:57
greentree - تهران - ایران
اوباش‌های درباری وقتی‌ کودتا کردند باید می‌دانستند که مرگ اونها فرا میرسه به زودی ،آمریکا و انگلیس هم منتظر همین بودند که این حکومت مردم خودش را اول سرکوب کند تا زمینه برای دخالت خارجی‌ فراهم شود ،مموتی هم که به اندازه خوده اسرائیل یک تنهٔ به ایران ضرر زد
‌چهارشنبه 10 اسفند 1390 - 02:43
shah_par - شيراز - ايران
ای بابا مورچه چیه که کله پاچش قابل تعارف باشه. اسراییل طبل تو خالیه. اگر خیال حمله رو عملی کنه نه اینکه امید به موفقیت داشته باشه. بلکه امیدش اینه که آمریکا رو وارد معرکه کنه. امیدی که به یأس ( احتمالاً ) تبدیل نشه. همونطور که نوشته شده حمله صهیونیست ها تبعات بسیار وحشتناکی برای کل منطقه داره.
‌چهارشنبه 10 اسفند 1390 - 04:37
m.noor - شارجه - امارات
با درود.ولایت پر پر ذوب در ولایت پر پر .امین.م.ن
‌چهارشنبه 10 اسفند 1390 - 04:40
ehsan.b1362 - تهران - ایران
اسرائیل هیچ غلطی نمیکند . خوب میداند که با این کار گور خودش را میکند
‌چهارشنبه 10 اسفند 1390 - 04:59
ehsan.b1362 - تهران - ایران
ایران هم با موشکهای شهاب 3 اسرائیل را پس وارو میکند
‌چهارشنبه 10 اسفند 1390 - 05:00
دنیای وحشی - تهران - ایران
بنده خدا بحث این نیست که نقشه کدوم کشور بزرگتر یا کوچکترهست .مهم این است که کدام یک از آنها از تجهیزات مدرن تر و کافی برخوردارند و همچنین کدام یک از آنان از حمایت همه جانبه آمریکا و اروپا و شاید سایر کشورها برخورداراست . که البته اگر هم بگوییم اینها که مهم نیستند بلکه کمک خدا مهمتراز همه چیز است باید بدانیم که از این لحاظ نیز قطعاااا خدا ملایان را هنگام حمله اسراییل به ایران کمک نخواهد کرد زیرا خود ملت ایران نیز سی و اندی سال است که دردست این دیوها اسیرند و برای نجات خودشان نتوانسته اند تاکنون کاری بکنند و درواقع به همین دلیل نیز کمک خدابه ایران نیز مردود می باشد .بنابراین زیاد هم دل خوش نکن که اسراییل کوچکتراز ایران نیست .
‌چهارشنبه 10 اسفند 1390 - 05:06
بردیای واقعی - تهران - ایران
باز این ساندیس خورا الان میان و از نابودی اسرائیل میگن!
‌چهارشنبه 10 اسفند 1390 - 05:59
kouroshi - بازل - سوییس
...توان عقلی یک انسان محدود به دانش و قدرت ادراک در تجزیه و تحلیل مسائل هست. در مقابل این مقاله به من ثابت کرد، که بیخردی حماقت و ناتوانی آدم در درست فکر کردن حد مرزی ندارد. من پیشنهاد می‌کنم یک بر دیگر این مقاله نه فقط شما بللکه کسی‌ که آنرا تهیه کرده بخواند که شاید خودش متوجه بشود که چه چرت و پرت‌هایی‌ نوشته. فقط من به ۲ مورد اشاره می‌کنم که با اینکه بسیار مهم هستند، مورد توجه قرار نگرفتند. ۱ موشک‌هایی‌ ایرانی‌ که میتواند به اسرائیل برساند. ۲. حمله متقابل ایران به کشور‌هایی‌ که به اسرائیل کمک کردند، از جمله پایگاه‌های آمریکا در منطقه. ایران نه عراق زمان جنگ با ایران که اسرائیل به تواند به راحتی‌ به رآکتور‌های اتمی‌ ش حمله کنه و نه سوریه که انتظار این حمله نداشته باشه. فقط ژنرال‌های مغز خر خورده چنین فانتزی‌های دارند و زندگی‌ ملت شریف ایران و اسرائیل برایشان ارزشی ندارند.
‌چهارشنبه 10 اسفند 1390 - 06:03
bita tehrani - ونکوور - کانادا
کوروش کبیر گفت: خدایا این سرزمین را از خشکسالی و دروغ حفظ کن.نوادگان کوروش میگویند خدایا این سرزمین را از آخوند و بسیجی‌ و سپاهی و اسرائیل و اعراب و آمریکا و اروپا و ...نصف جهان حفظ کن.از صدقه سر این کوتوله‌های سیاسی رنگ و وارنگ دشمن داریم.
‌چهارشنبه 10 اسفند 1390 - 06:06
PERSIANSPIDER - مشهد - ایران
آخ چقدر دلم می‌خواد این اسرائیل حمله کنه بعد موشک‌های ایرانی با خاک یکسانش کنند ! مرگ بر اسرائیل مرگ بر آخوند !مرگ بر مذهبی‌ !
‌چهارشنبه 10 اسفند 1390 - 06:19
invincible - مینستا - آمریکا
یادتون هست که در ساله ۱۹۸۳ مجاهدین پاسپورت طباطبایی (خویشاوند کثیف خمینی) رو که برای خریدن سلاح به اسرائیل رفته بودن در مجله تیمم اندخیه بودن، از قدیم میگن پسر نوح با بدن بنشست... حکومت کثیف احمدی‌نژاد-- خامنه‌ای رو مردم ایران باید نابود کنن،ما ایرانیها کمک از کشور دیگری برای نابودی ملاها نمی‌خوایم فقط به حکومت کثیف ملاها کمک نکنید!!! درود بر مردم ایران
‌چهارشنبه 10 اسفند 1390 - 06:07
ALireza200096 - تهران - ایران
اسراییل به تنهایی هیچ گ..ی نمیتونه بخوره شاید + ناتو بتونن یه کارایی بکنن که اونم اگه چین و سوریه و متحدانشون دخالت کنن منجر به جنگ جهانی و نابودی کره زمین و پایان جهان در سال 2012 خواهد انجامید پس بهترین گزینه آزادی ایران به دست خود مردم + تحریم های هرچه شدیدتر از قبل و یا توافق و سر عقل اومدن نطام ایرانه !!
‌چهارشنبه 10 اسفند 1390 - 06:42
KFC.DUBAI - فارس - ایران
صحبت های اسرایئل هم مسل اقای احمدی نجاد است.
‌چهارشنبه 10 اسفند 1390 - 06:46
PERSIANSPIDER - مشهد - ایران
شرم بر تو باد که میگی‌ برای اسلام ایستاده ایه !ما برای وطن می‌‌ایستیم !!! هر چی‌ اسلام و دین فدای خاک خشبوی ایران ! مرگ بر اسرائیل مرگ بر آخوند و وطن فروش ! اسرائیل حمله کنه مثل سگ‌ جهود میکشیم !
‌چهارشنبه 10 اسفند 1390 - 06:47
saeid_021 - تهران - ایران
دوستانه عزیز لطفا از خارج کشور اینقدر شعار ندید نامردید اگه جنگ شه ن... بجنگید که این همه ازون وره دنیا با خیاله راحت اره فلان کس کاری نمی تونه بکنه برید بابا جمع کنید کاسه کوزتونو یه مشت ترسو ازون وره دنیا نشست همش میگن هیچکار نمی تونن بکنن اره همچی تصاویر کشته شدنه مارو تو ایران از شبکه ماهواره ببینید تا ببینید که اینقدر بلوف میزنید کجا بود مرگ بر ایرانی که فقط بوف میزنه شعار میده
‌چهارشنبه 10 اسفند 1390 - 07:01
kingamir - کوالا لامپور - مالزی
نه اسرائیل نه آمریکا نمی‌تونن حمل بکنند مطمئن باشین اگه میتونستند حتما این کار رو کرده بودن تاحالا،. به امید پیرزی و سربلندی ایران
‌چهارشنبه 10 اسفند 1390 - 07:37
golly47 - فرانکفورت - المان
خوب حالا امدیمو تأسیسات را زدید ایران هم هیچ کاری نمی‌کنه وامیسته شماهارا نگاه می‌کنه حالا که اسرائیل و غربیها اینطور برای ما میخوان پس بایست گفت که نابودیشون حتمی است بزودی غزل رو بایست بخوانید
‌چهارشنبه 10 اسفند 1390 - 07:38
jacki - دوبلین - ایرلند
اسراییل یا آمریکا هیچ غلطی نمی‌تونن بکنن.مرگ بر اسرائیل،مرگ بر آمریکا و مرگ بر وطن فروش.زنده بد ایران ( البته بدون آخوند) به امید روز آزادیه ایران عزیزم به دست ملّت ایران نه بیگانه.
‌چهارشنبه 10 اسفند 1390 - 08:30
سهیل ایرانی - اصفهان - ایران
abbass1971 - تهران - ایران مگه زمان قیصر و فرمونه؟ الان سال 2012 و تکنولوژی حزف اول را میزنه.
‌چهارشنبه 10 اسفند 1390 - 08:19
madjid aramesh - پاریس - فرانسه
IRAN+ISRAEL+USA 4EVER - مونیخ - آلمان. من نمیدونم شما همونطور که این بسیجیها از این جمهوری اسـ.. دفاع میکنن شما از امریکا و اسرائیل دفاع میکنی نه خیر ارتش امریکا و اسرائیل آزادی بخش نیستن همونا این هندی رو سر کار آوردن تو همین رادیو اسرائیل و BBC در دوران انقلاب تمام نوارهای سخنرانی اون هندی زاده پخش میشد و در ضمن یاداوی میکردن که فردا چه ساعتی و کجا تظاهراته که لسی یادش نره و اون امریکا هم با کمک ۱۵۰ میلیون دلاری که به خمینی کرد تمام مخارج تبلیغاتی خمینی رو پرداخت نه خیر ارتش امریکا و اسرائیل آزادی بخش نیستن . در ضمن ملت ایران با همه نفرتی که از آخوندا دارن دوست ندارن که امریکا یا اسرائیل کاری رو که با عراق یا افغانستان کردن با ایران بکنن
‌چهارشنبه 10 اسفند 1390 - 08:42
khosrow60 - سوئد - سوئد
تمام اینها حرف مزخرفه و سرمایه داری(امریکا اسراییل انگلیس روسیه چین و ......)ایران را با آخوندها میخواهند و جنگ و محاصره اقتصادی مردم در فشار می‌گذرد و شاخهٔ رفسنجانی‌ را روی کار خواهند آورد ،اول باید جا م زهر را خامنه‌ای بالا بکشد .
‌چهارشنبه 10 اسفند 1390 - 08:55
cowboy - تهران - ایران
آقا می گم اسراییل نمیتونه واسه شخم زدن کشورش از تراکتور یا وسایل کم خطر تری استفاده کنه ؟ حالا چه اصراریه که ایران بره براشون شخم بزنه ؟ عجیبه هااااا
‌چهارشنبه 10 اسفند 1390 - 09:18
love-iran - چابهار - ایران
ههههههههه تو رو خدا اندازه ایران و اسرائیل رو نگاه کنید به قل اون دوستمون اگه ما ایرانی ها که .. رو اسرائیل بکنیم میره زیر اب چه برسه جنگ بابا امریکاش جرات نداره چه برسه اسرائیل که اصلا عددی نیست مرگ بر اخوند مرگ بر امریکا
‌چهارشنبه 10 اسفند 1390 - 09:46
arsalAn72 - منچستر - انگلیس
OnLine. - تهران - ایران . جواب شما منفی‌ ‌ست. تاسیسات غنی سازی نطنز مدتهاست به عمق زمین منتقل شده، و امکان اصابت هیچ بمبی به آن میسر نیست. دعوای و کشمکش اصلی‌ بر سر برنامه ی هسته‌ای ایران نیست که حتی با توقف کامل برنامه ی هسته‌ای دستاویز‌های دیگری عنوان خواهند شد تا ایران را از آن باب به کرنش و تسلیم وادارند. دعوای و کشمکش اصلی‌ بر سر تعیین و ترسیم جدید نقشه ی جغرافیا ی منطقه ایست، که بین شرق و غرب ، حتی به قیمت استارت WW3 در حال جریان است.
‌چهارشنبه 10 اسفند 1390 - 09:09
انقلاب دوم - هامبورگ - آلمان
مشکله ذوب شدگان ولایت اینه که فکر میکنند با عربده کشی‌ و قلدرم پلدرم دنیا از اینها می‌ترسه! همه میدونند که در صورت حمل اسرائیل به ایران ناچار آمریکا هم وارد جنگ خواهد شد، و بر کسی‌ پوشیده نیست که توان نظامی آمریکا صدها برابر توان نظامی ایران است. خودتان را گول نزنید و ایران را نابود نکنید!
‌چهارشنبه 10 اسفند 1390 - 09:53
shiraz-shahr man. - شیراز - ایران
مردم از خنده.....بد بختا چقدر تو حسرت حمله به ایران هستن هههههه....منتظر یه نسل کشی که آلمان تمومش نکرد با امید خدا با دست ایران قدرتمند پایان پیدا میکنه.....مرگ بر اسرائیل برید بمیرید کثافت‌های اشغال متجاوز ،،،،درود بر ایران جانم فدای وطنم.....
‌چهارشنبه 10 اسفند 1390 - 10:11
ukguy4u - لندن - بریتانیا
چقدر احقید که فکر میکنید ایران از پس ایرائیل بر میاد! ژاپن نیم وجبی در جنگ جختنی دوم چین رو گرفت به علاوه کا کشورهای جنوب شرق آسی. قدرت بهمساحت کشور نیست یعنی جنگ بشه همونایی که بسیجی ها تو خیابون میگرفتنشون و مینداختنشون تو زندان برای نوع پوشش حاضرن برن جنگ؟ اسراتیل نه تنها بمب اتم داره بلکه تجهیزات ماهواره ای هم داره به قیمت حماقت این تجربه تلخ رو بدست نیارید که کاش جنگ بشه!!!
‌چهارشنبه 10 اسفند 1390 - 10:46
amonbede - تهران - ایران
بنده به شدت مخالف این رژیم هستم اما اسراییل 2000 ساله دیگه هم به ایران حمله نمیکنه
‌چهارشنبه 10 اسفند 1390 - 11:42
morgan123 - واشنگتن - امریکا
اظهاره نظر برخی دوستان آدمو یاد صحبتهای قذافی میندازه حالا خوبه قذافی در بطن ماجرا بود دوستان هر کدام در نقطه ای از دنیا نشستند و برای اسرائیل خط و نشانهای صد تا یک غاز میکشند خود من بیشتر از همه مخالف جنگ و نگران خانواده دوستان و هموطنان عزیزم هستم ولی نظرات ما از هر نوع که باشد در میلیونها هم ضرب کنید هیچ اثری در رای کسانی که تصمیم میگیرند نخواهد داشت ما تنها بین خودمان تباذل نظر میکنیم بنابر این دوستان زنرالهای امریکایی یا اسرائیلی را جهت ترساندن مورد خطاب و تهدید قرار ندهند ،هر چند ماشالله خیلی شجاع هستید! ولی باور کنید تازه اگر پیامهای شما را هم بخوانند نخواهند ترسید.از این حرفها گذشته در این داستان چه طرفی مقصره ؟ تنها موردی که من به اسرائیل تمامیت خواه حق میدم نگرانی آنها در رابطه با بمب اتمی حکومت اسلامیه حرف من اینه ارتش اسرائیل به هیچ وجه آزاذی بخش نیست و این حرف احمقانه است ولی بیائید درکشان کنید آنها نمیتوانند با خطر زندگی کنند مثل
‌چهارشنبه 10 اسفند 1390 - 11:14
morgan123 - واشنگتن - امریکا
دنباله: همه مردم دنیا و به آنها حق بدهید دست روی دست نگذارند . من فکر میکنم حمله به مراکز اتمی حتمی الوقوعست و آنوقت است که حکومت بدون هیچ مقاومت و واکنش دفاعی تمام مراکز اتمی باقی مانده را در اختیار آزانس قرار خواهد داد زیرا همانطور که همه میدانیم آخوند جماعت بسیار جانش را دوست دارد و مثل برخی دوستان که از پشت کامپیوتر خط و نشان میکشند شجاع نیست !!
‌چهارشنبه 10 اسفند 1390 - 11:15
کشور فقط ایران - تهرات - ایران
اسراییل ضر زیادی میزنه!جرات حمله به ایران را عمرا نداره!!!
‌چهارشنبه 10 اسفند 1390 - 13:01
کشور فقط ایران - تهرات - ایران
abbass1971 - تهران - ایران. تازه بعد از شخم زدن بجای شلغم براشون مین میکاریم که تا اخر عمرشون به جای شلغم مین جمع کنند!
‌چهارشنبه 10 اسفند 1390 - 20:57
MR.IRAN - هامبورگ - آلمان
مسلما اگر اسراییل به ایران حمله نکند، در زمانی‌ دراز مدت، این ایران می‌باشد که به اسراییل حمله می‌کند. به این دلیل به احتمال بسیار قوی اسراییل صبر نخواهد کرد.شاید ایران بتواند همه اسراییل را نابود کند.اما هزار درصد مطمئن هستم که آمریکا به کمک اسراییل خواهد آمد و دولت ایران را نابود می‌کند. فقط امیدوارم که گوشه‌ای از ایران را به جای خسارت به اسراییل ندهند.وگرنه ایران فلسطین دوم خواهد شد. به بزرگی‌ ایران هم ننازید.زیرا خطر تجزیه ایران وجود دارد.بلایی که سر شوروی سابق آمد،میتواند با تقسیم شدن ترکها به کشوری مانند ترکستان..کردها به کردستان...بلوچها به بلوچستان. لرها به لرستان و و و.. بیاید. این هممیهنان داخلی‌ هستند که میتوانند در صورت وقوع جنگ تصمیم داشته باشند با آمریکا باشند یا بر علیه آمریکا. فقط هوشیار باشید که به بهانهٔ خودمختاری و آزادی بیشتر،ما را تجزیه و تقسیم نکنند. هر کسی‌ که می‌خواهد برود اسراییل را شخم بزند و یا کار دیگری کند،بهتر است که از طرف خودش حرف بزند، نه به عنوان نمایندهٔ مردم ایران.
‌پنجشنبه 11 اسفند 1390 - 04:19
arashbehdin - اتلانتا - امریکا
این همه هیاهو از سوی غربی ها و اسراییلی ها برای بهره بردن از ساده لوحان و بی اندیشگان خاورمیانه و فروش چند سد میلیاردی جنگ افزار است. میدانید در یکی دو سال گذشته چه فروشهایی کرده اند؟! یک مشت نادان را در خاورمیانه به جان هم انداخته اند و خود سود میبرند!!
‌پنجشنبه 11 اسفند 1390 - 20:14
tina2012 - ارومـــــــــــیه - ایـــران
نمیدونم این ساندیس خورا قبل اینکه بیان اینجا نظر بزارن از چه نوع شیره ای استفاده میکنن که اینهمه توهم میزنن:)
یکشنبه 14 اسفند 1390 - 13:50
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.