همبرگر ۳۰۰ هزار دلاری وارد بازار می شود

پژوهشگران به این نتیجه رسیده اند که با تولید باریکه هایی از گوشت بر گرفته از بن یاخته ها یا سلول های بنیادی در آزمایشگاه، نخستین همبرگر آزمایشگاهی یا مصنوعی جهان را به زودی سر سفره ها خواهند برد.
 
روند کشت و تولید این همبرگر مصنوعی چنان پر مشقت است و کار می برد که محصول نهایی سیصد هزار دلار خرج بر خواهد داشت.
 
همین پژوهشگران پیش بینی می کنند که نخستین همبرگر سیصد هزار دلاری تا هشت ماه دیگر عرضه خواهد شد. البته، این آغاز کار است و احتمالا تا ده  سال دیگر، بی نیاز به گاوداری های بزرگ، همبرگرهای آزمایشگاهی را ارزان تر از همبرگرهای طبیعی می توان خرید.
 
تولید انبوه گوشت گاو، خوک، جوجه و بره در آزمایشگاه، نیاز و تقاضا برای این فرآورده را که در عرض چهل سال آینده میزان آن دو برابر اکنون خواهد شد، یکسره برآورده خواهد کرد و تا حد چشمگیری از آسیب های کشاورزی به محیط زیست نیز خواهد کاست.
 
روزنامه دیلی تلگراف، چاپ انگلستان پاییز گذشته خبر داد که پرفسور ماک پائوز، استاد دانشگاه ماستریخت هلند، با بهره گرفتن از سرمی برگرفته از جنین اسب موفق شده است باریکه ای از ماهیچه تولید شده از بن یاخته های خوک را در آزمایشگاه کشت کند.
 
پروفسور پوز روز یکشنبه در دیدار سالانه آکادمی توسعه علم در ونکوور کانادا اعلام کرد که تیم او موفق شده است همین روند را با بهره گیری از یاخته های گاو و سرم گوساله به انجام رساند و به تولید نخستین همبرگر مصنوعی یک گام نزدیک تر شود.
 
با این حال به گفته وی، تا رسیدن به مرحله تولید بیفتک آزمایشگاهی به مدت زمان بیشتری نیاز است.
 
در همین سخنرانی پرفسور پوز وعده داد که در پاییز آینده اسناد مستندی را عرضه خواهد کرد که نشان می دهد که با یاری بن یاخته ها می توان فرآورده ای ساخت که حس شود گوشت است و شبیه گوشت باشد و حتی ای بسا مزه گوشت هم بدهد.
 
پرفسور پوز می گوید بشر به گله های محدودی از گاو، خوک، بره و جوجه به عنوان گله های ویژه برداشت بن یاخته نیاز خواهد داشت و با همین گله های محدود، نیاز بشر به گوشت تامین خواهد شد.
 
برای تولید یک همبرگر کامل به سه هزار باریکه بافت ماهیچه نیاز است که درازای هر کدام سه سانتی متر و پهنای هر کدام یک و نیم سانتی متر با قطر نیم میلی متر خواهد بود و تولید آن شش هفته به درازا خواهد کشید.
 
این گوشت را سرانجام با ۲۰۰ باریکه بافت چربی تولید شده به همان صورت، چرخ می کنند و همبرگر آماده ذغال آتشین است.
 
البته تا آن زمان ده سالی باید صبر کرد به شرط آن که بودجه تحقیقات در این زمینه تامین باشد. رستوران های زنجیره ای مک دونالد هنوز در این باره اظهار نظر نکرده است.

+152
رأی دهید
-115

chaman - بوخوم - آلمان
اگر آخوندهای دزد تا آن موقع سرکار باشند خودبخود از برکت وجود نحسشان قیمت همبرگر عادی در ایران دست کمی از این ندارد.
‌سه شنبه 2 اسفند 1390 - 15:43
amoo uk - ليدز - انگليس
آخوندها بفهمند از خوشی‌ دق می‌کنن گوشت طبیعی را خودشون میخورن ، گوشت سرطانی رو در خور مردم میدن
‌سه شنبه 2 اسفند 1390 - 16:53
اینترنت ندیده - کرمان - ایران
دوستان خوبی بدی از ما دیدین ببخشید چون به زودی دیگه اینترنت تو ایران فینیش دلمون برا نظرات شما و سایت ایرانیان انگلستان تنگ میشه تو این شش سال سهم من از اینترنت همین یک سایت بود و به خودم تبریک میگم که با دنیایی از تجربه های کاربران این سایت به روشنایی رسیدم و زندگی راحتی را برای خودم انتخاب کردم من فهمیدم تو جهنم هم باید بالاجبار زندگی کرد و به امید آن روز که نه بهشتی باشد و نه جهنمی . و به امید آزادی کشور عزیزم ایران
‌سه شنبه 2 اسفند 1390 - 17:58
perspolis123456789 - پراگ - چک
کی‌ انشا‌الله تعالی همبرگر سوسمار و شتر به بازار میاد؟
‌سه شنبه 2 اسفند 1390 - 21:57
ukguy4u - لندن - بریتانیا
حتما خرام اعلامش می کنن تا خونریزی حی.انات ادامه داشته باشه اخه اسلام به خونریزی نیاز داره!
‌سه شنبه 2 اسفند 1390 - 22:20
shakila99 - شارجه - امارات
چطوری ذبح می شه حلاله یا حرام!!!از فردا هی راجع به خوردنش دستور پشت دستور اسلامی که میاد
‌چهارشنبه 3 اسفند 1390 - 18:42
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.