جی‌میل و یاهو در ایران دوباره قطع شد

هفته گذشته نیز چند روز دسترسی به پست الکترونیک جی میل و یاهو دشوار و در بعضی اوقات غیر ممکن شده بود

گزارش شده که از صبح روز دوشنبه اول اسفند دسترسی کاربران در ایران به سرویس جی میل و یاهو محدود شده و آنها قادر به باز کردن ایمیل های خود نیستند.


هفته گذشته نیز برای چند روز کاربران داخل ایران به سرویس های یاهو و جی میل دسترسی نداشتند و در مواردی نیز دسترسی به سایت های گوگل و گوگل پلاس هم قطع بوده است.

انتقادات گسترده ای از سوی رسانه ها نسبت به این محدودیت ها مطرح شده اما تاکنون مقامات دولتی در این زمینه توضیحی نداده اند.

سایت خبر آنلاین نوشته که "خدمات پست الکترونیک که تازه از وضع نامطلوب هفته گذشته کمی فاصله گرفته بود دوباره بدون اطلاع و در نظر گرفتن ارزشی به کاربران محدود شد."

به نوشته این سایت "پورت های VPN و https بسته شد و استفاده از اینترنت با مشکلات متعددی رو به رو شده است."

سایت الف نیز در اعتراض به "قطع کردن های بدون اعلام قبلی" نوشته که این کار "دردسرهای وسیعی" برای کاربران ایجاد می کند و "ظاهرا کسانی که در قطع سرویس پست الکترونیک دست دارند از ابعاد وسیع ضد امنیتی و ناراضی سازی کارشان اطلاعی ندارند و هیچ ارزشی هم برای افکار عمومحی و مردم ایران قائل نیستند."

روز گذشته غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل ایران درخصوص سرویس‌های ارائه دهنده ایمیل توسط کشورهای خارجی گفت: "سرویس ایمیل یاهو و جی‌میل گوگل به دلیل اینکه به محتوای ایمیل دسترسی دارند، هیچگونه امنیتی ندارند."

آقای جلالی با ضروری خواندن فعالیت شبکه داخلی گفت: "برای مقابله با این موضوع باید زیر ساخت مناسبی در کشور راه اندازی شود که در قالب اینترنت ملی قرار می‌گیرد."

برخی مقامات ایرانی حتی سایت هایی چون گوگل، یاهو و فیس بوک و حتی اینترنت را "ابزار جاسوسی" خوانده اند.

پیش از این، اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی ایران، گفته بود که"موتورهای جستجوی اینترنتی ابزار جاسوسی هستند و دلیلی ندارد افراد برای پرینت اطلاعات دانشگاه یا حساب بانکی خود، از موتورهای جستجوگر استفاده کنند و از خود ردی در دنیا به جا بگذارند."

راه‌اندازی شبکه اینترنت ملی که مقامات رسمی ایران تحت عنوان "شبکه ملی اطلاعات" هم از آن نام برده‌اند، در سال‌های اخیر مورد توجه نهادهای فعال در بخش ارتباطات ایران بوده است اما توضیحی در باره آن داده نشده است.

مهدی اخوان، قائم مقام وزیر ارتباطات ایران، گفته است که با اجرای پروژه شبکه ملی اینترنت، دغدغه‌هایمان در حوزه فیلترینگ کاهش می‌یابد، چون با اجرایی شدن این پروژه، ترافیک بین‌المللی کاهش می‌یابد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران پیش از این گفته بود که بخشی از این شبکه راه اندازی شده و بسیاری از دستگاه‌های دولتی برای برقراری ارتباط بین دفاتر خود از اینترنت ملی استفاده می‌کنند، ولی این خدمات تاکنون به کاربران خانگی ارائه نشده است.

این نظر هم مطرح شده است که تصمیم‌گیرندگان در ایران، در حال آزمایش زیرساخت‌های جدید برای راه‌اندازی آنچه که "اینترنت ملی" خوانده شده، هستند.

+123
رأی دهید
-116

ezraeel1366 - کرمانشاه - ایران
واقعا دیگه رو اعصاب میرن!! مثلا پول سرعت 2مگابیت رو میدم ولی سرعت انقدر پایینه که میگی اون قدیما با دایل آپ خیلی بهتر بود. این هیچی سرویس اس ام اس رو بگو این دیگه بدتر!!‌مسیج میدی بعد از یکساعت شاید دلیور بشه!! معلومه دارن مسیجام از یک فیلتری میگذرونن!. من دیگه موندم چی بگم
دوشنبه 1 اسفند 1390 - 11:32
gol andam - ژنو - سویس
ای بمیرید که از هر راهی‌ باعث آزار ملت ایران هستید،،، امیدوارم به زودی زود جوابگوی این کثافت کاریها تون باشید،،،
دوشنبه 1 اسفند 1390 - 12:03
مهرداد2538 - تهران - ایران
هات میل هم قطع شده و پورتها socks نیز از کار افتاده اند. بر روح خمینی لعنت.
دوشنبه 1 اسفند 1390 - 12:53
mmv70 - کاشان - ایران
امروز یاهو مسنجر و یاهو میل و جیمیل و حتی سایت رسمی شطرنج هم اصلا بالا نمیاد...کلا https بسته شده وی پی ان هم وصل نمیشه فقط همین سایت ایرانیان یوکا با افزونه فایرفاکس بالا میاد...دیگه نمیدونم چیکار باید کرد:(
دوشنبه 1 اسفند 1390 - 14:47
ariya777 - تهران - تهران
لعنت بر پدر مادر همشون.. از کارو زندگی افتادیم
دوشنبه 1 اسفند 1390 - 14:47
ariya777 - تهران - تهران
من موندم کدوم احمقی به این خبر رای مثبت داده !!
دوشنبه 1 اسفند 1390 - 15:09
zpirooz - آخن - آلمان
بعد ما چطور با خانواده در تماس باشیم. ای بر پدر مردم آزار
دوشنبه 1 اسفند 1390 - 15:44
compatriot - تورنتو - کانادا
ariya777 - تهران - تهران -عزیز این دیگه سوال کردن نداره! چند تا ساندیس خور!
دوشنبه 1 اسفند 1390 - 18:32
mobareze khamoosh - پردیس - ایران
وای پس مردم چطوری عکساشو رو بزارن تو فیس‌بوک؟خیلی‌ بد شد،خیلی‌
دوشنبه 1 اسفند 1390 - 21:47
real_patriot - واشنگتن - آمریکا
منم دقیقا توی این فکر بودم که کدوم .. رای مثبت به این خبر داده. جان مادرت بگو کی هستی کارت دارم. ...
دوشنبه 1 اسفند 1390 - 23:15
oshtoleshang - مشهد - ايران
کثافتا به همه چی شک دارن. مشکل دارن بخدا مشکل وگرنه چرا باید از همه چی بترسن؟. نظامی که امنیتش به ایمیل و .. بند باشه باید ... توش رفت.
‌سه شنبه 2 اسفند 1390 - 03:32
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.