بهرام عکاشه: منتظر زلزله بیش از ۷ ریشتر هستیم

دویچه وله : زلزله تهران را لرزاند و احتمال وقوع پس‌لرزه در روزهای آینده وجود دارد. بهرام عکاشه کارشناس زلزله‌ در ایران به دویچه وله می‌گوید: «زلزله‌های اخیر همه با هم مرتبط است و زلزله بزرگ تهران ۳۰ سال تاخیر دارد.»


زمین لرزه‌ای با قدرت ۷ / ۴ ریشتر (مقیاس امواج درونی زمین)، ساعت ۱۲ و ۲۹ دقیقه روز جمعه ۲۱ بهمن ماه، مناطقی از شرق استان تهران را لرزانده است.
 
این زمین لرزه در تهران، دماوند، فیروزکوه، گرمسار و ورامین احساس شده است.
 
کانون این زلزله را ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی دماوند و ۴۲ کیلومتری شمال گرمسار و ۸۰ کیلومتری شرق ورامین اعلام کرده است.


معاون پژوهشی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله گفته است، «یکی از گسل‌های جنوب شرقی تهران مسبب این زلزله بوده و انتظار می رود پس لزره‌های این زلزله طی چند روز آینده نیز ادامه داشته باشد.»
 
بهرام عکاشه، پدر علم زلزله‌شناسی ایران در گفت‌و‌گو با دویچه وله زلزله اخیر را با زلزله‌های هفته‌های اخیر در نیشابور، استان گلستان، کرمان و... مرتبط می‌داند و می‌گوید: «ما منتظر زلزله بالای ۷ ریشتر هستیم.»
 
دویچه وله: زلزله‌ی خفیفی که امروز در بخش‌هایی از تهران هم احساس شده، چه ارتباطی با زلزله‌های هفته‌‌های اخیر در نیشابور، استان گلستان، کرمان و... دارد؟
 
بهرام عکاشه: این زلزله‌ها باهم ارتباط دارند. زلزله‌ای که چند روز پیش در بوشهر اتفاق افتاد، زلزله‌ای که در کرمان و سمنان اتفاق افتاد، زلزله‌ای که در چند هفته‌گذشته در منطقه ‌شمال ایران، منطقه گیلان و دریای خزر اتفاق افتاد. حتی می‌توانم بگویم در چند ماه گذشته زلزله‌های متعددی که حداکثر وسعت‌شان تا ۵ ریشتر اتفاق افتاد، این‌ها باهم ارتباط ندارند. ولی یک نکته‌ی خیلی مهم وجود دارد که این‌ زلزله‌ها را به هم ارتباط می‌‌دهد.
 
به این معنا که کل منطقه، منظورم منطقه‌ صفحه ایران است، چه زاگرس و چه البرز، چه منطقه‌ ترکیه و چه منطقه ‌تاجیکستان و منطقه‌ ترکمنستان، همه تحت فشار بازشدن دریای احمر در حرکت شبه قاره‌ی هند به سمت جنوب غرب هستند.
 
منطقه در حال استرس است و این استرس‌ها در مکان‌های مختلف آزاد می‌شود. باید منتظر بمانیم و ببینیم که کاندیدای زلزله‌ بیش از هفت ریشتر کجاست؟ متاسفانه علم هنوز قادر نیست بگوید که کاندیدای زلزله بیش از هفت ریشتر کجاست. ولی قطعا ما منتظر هستیم که یک زلزله ‌هفت ریشتر بیاید.
 
برای این که دوره‌ی تکرار یا دوره بازگشت زلزله‌های بیش از ۷ ریشتر حدود ۱۲ـ ۱۰ سال است. الان حدود ۱۵ـ ۱۴ سال است که زلزله‌ بزرگی را شاهد نبودیم. آخرین زلزله بزرگی که در ایران اتفاق افتاد، سال ۱۳۷۶ یعنی ۱۴ سال پیش بود. از لحاظ آماری باید یک زلزله‌ی بزرگ بیش از ۷ ریشتر داشته باشیم ولی علم قادر نیست محل این زلزله را پیش‌بینی بکند.
 
تعداد زلزله‌هایی که در هفته‌ها و ماه‌های اخیر نقاط مختلف ایران را لرزانده، به نظر شما طبیعی‌ست؟ تا چه حد این امکان وجود دارد که گسلی فعال شده باشد؟
 

 

بهرام عکاشه: زلزله‌ی پنج ریشتر بافت فرسوده‌ی تهران را تخریب می‌کند


 
توجه کنید، تمام گسل‌های تهران مثل گسل‌های منطقه‌ بندرعباس، مثل گسل‌های شمال شرق ایران، مثل همه‌ گسل‌ها، گسل‌های تهران هم فعال هستند و این‌جا هر روز زلزله‌های ۱ ریشتر یا ۲ ریشتر اتفاق می‌افتد.
 
در مورد خود شهر تهران و حومه، حدود ۱۸۰ سال است که زلزله ‌بزرگ بیش از هفت ریشتر نداشته‌ایم. با محاسباتی که خود من شخصا انجام داده‌ام، دوره‌ی بازگشت زلزله‌های منطقه‌ تهران، صدوپنجاه سال است.
 
به عقیده‌ی من از دیدگاه ریاضی و آمار، ۳۰ سال تاخیر وقوع زلزله برای منطقه‌ تهران داریم. تمام گفته‌های من از روزی زلزله‌هایی که اتفاق افتاده‌اند و محاسبات آماری و ریاضی‌ است، در حالی که زمین یک مدل ریاضی نیست.
 
ما مجبوریم از ریاضی و آمار برای اظهارنظر کردن کمک بگیریم.
 
در سال‌های اخیر درباره‌ زلزله احتمالی تهران بحث فراوان بوده است. شما قبلا گفته بودید که در تهران ساختمان‌هایی وجود دارد که با زلزله ‌پنج ریشتری هم فروخواهد ریخت...
 
به این موضوع ایمان دارم که زلزله‌ی پنج ریشتر بافت فرسوده‌ی تهران را تخریب می‌کند. ما می‌دانیم که بیش از ۳۰ درصد تهران بافت فرسوده دارد و این بافت فرسوده برای زلزله پنج ریشتر واقعا مقاوم نیست و صدمه می‌بیند.

طبق گفته‌ی شهردار تهران، بیش از ۳۰ درصد یا حدود ۴۰ درصد بافت تهران بسیار بسیار آسیب‌پذیر است و پنج و نیم ریشتر می‌تواند برای شهر تهران مسئله‌ساز شود. اگر زلزله‌ی شش و نیم یا هفت ریشتر اتفاق بی‌افتد، به عقیده‌ی من تهران برای مدتی تعطیل خواهد شد.
 
در تمام این سال‌هایی که درباره احتمال وقوع زلزله در تهران بحث‌های فراوان شده است بود، فکر می‌کنید تا چه حد به ایمن‌سازی توجه شده و این مسئله جدی گرفته شده است؟
 
در رابطه با ایمن‌سازی الان شهرداری فعالیت زیادی انجام می‌دهد، به بافت‌های فرسوده کمک می‌کند و حمایت‌هایی می‌کند تا بافت فرسوده تقویت شود.
 
ولی به فرض این که بافت فرسوده هم کمی مقاوم شود، به عقیده‌ی من متاسفانه نظارت مهندسی بر سازه‌ها در ساختمان‌سازی ایران جدی نیست.
 
با کمال جرأت می‌گویم که این نظارت جدی نیست. ما از سال ۱۳۴۰ یعنی ۵۰ سال است که آیین‌نامه‌ ساختمان‌سازی مقاوم در مقابل زلزله داریم. نکته‌ی مهم این است که آیا این آیین‌نامه اجرا می‌شود یا نمی‌شود؟! اگر در طول این ۵۰ سال این آیین‌نامه اجرا شده چرا زلزله‌ی بم یا زلزله ‌منجیل به این شکل تخریب می‌کند.
 
پس معلوم است نظارت‌ها جدی نیست. امیدواریم مهندسین شهرداری‌ها در کار خودشان جدی‌تر باشند و نظارت بیشتری بر ساختمان‌سازی‌ها و سازه‌ها بکنند.

+69
رأی دهید
-161

Newton_the best - هانوفر - المان
امیدوارم که کسی‌ آسیبی نبینه، چون همه حق زندگی‌ و نفس کشیدنو لذت بردن از زمانی‌ که تو این دنیا دارند رو باید ببرند. ولی‌ متأسفانه، فیزیک هیچ وقت منتظر ما نمی‌مونه، شاید برای یک زلزله ۷ ریشتری، انرژی مثبتی که ما از ذهنمون می‌گذرونیم که نیاد کفایت بکنه. چون نمی‌دونیم، پس امیدوارم که همه آرزو بکنند که نیاد. هرچند انرژی که تو یه زلزله ۷ ریشتری آزاد میشه تقریبا ۳۲ برابر یه زلزله ۶ ریشتریه، ولی‌ همیشه امید آخرین چیزیه که میمیره. شاد باشین
جمعه 21 بهمن 1390 - 23:06
hamtarane - سیدنی - استرالیا
همین مونده که یک زلزله 7 ریشتری هم بر سر ملت بینوای ایران بیاد..خدایای پناه میبریم به تو، ایران ما و مردمش را حفظ کن، هر چند که تا حالا کاری جز خراب کردن و کشتن نکردی
جمعه 21 بهمن 1390 - 23:18
ukguy4u - لندن - بریتانیا
خدا خودش رحم کنه
جمعه 21 بهمن 1390 - 23:23
ali1111 - تهران - ایران
دقت کردید ما مردم چقدر در نگرانی باید به سر بریم!! اون از خفقان و فشار حکومت، حالا تحریمهای کمر ملت شکن، همزمان دلهرهٔ جنگ، حالا هم منتظر زلزله؟!!
جمعه 21 بهمن 1390 - 23:36
salomeh_f - ساکرامنتو - آمریکا
خدا نکنه هرگز زلزله بیاد. مردم ما که اینهمه فشار و سختی رو دارن تحمل می‌کنن خدایا این یکی‌ دیگه نه، آخه چه گناهی کردن ملت ایران؟
جمعه 21 بهمن 1390 - 23:47
Navid.liverpool - تهران - ایران
اره یک زلزله ٨ ریشتری به همین زودیا میاد خونه همه شما اخوندارو خراب میکنه، فقط کارسون شده یه نکًرانی تو دل مردم بندازن ، تا فکر مردم اونجا متمرکز بشه ، اکًر بخواد زلزله بیاد که خوب میاد دیکًه ، نکًران نباشید أینا همش دروغه ، بر خانوادتون لعنت که تو دل مردم رو خالی میکنید
جمعه 21 بهمن 1390 - 23:52
compatriot - تورنتو - کانادا
آی‌‌ بابا تو هم که ‌همش آیه‌ یاسی. الان ۲۰ ساله که همش داری میگه تهران را یه زلزله بزرگ تهدید میکنه. خوب خودت زودتر از تهران بزن بیرون. کشتی‌ ما را با این پیشگوییت!
شنبه 22 بهمن 1390 - 00:34
globalcitizen - گوتنبرگ - سوئد
اونایی که رای مثبت میدن، می‌شه جربزه داشته باشن و توضیح هم بدن؟ کجاش رای مثبت داره وقتی‌ یه معضل پیش بینی‌ می‌شه؟ وقتی‌ که ممکن بستگان خودتونم توش گرفتار بشن؟ فکر کنم همونایی هستن که وقتی‌ که یه خبر از حوادث خشونت آمیز روی میخونن، به اونا هم رای مثبت میدان. خدا شفتون بده خداوکیلی.
شنبه 22 بهمن 1390 - 01:30
mounes - ادليد - استراليا
ایی‌ الان یاد خدا افتادین حقتونه!!!! ولی‌ امیدوارم خدا از سر گناهانتون بگذره
شنبه 22 بهمن 1390 - 01:38
NASA astronaut - دوبی - امارات
بیا...هرچی‌ سنگه زیر پای لنگه
شنبه 22 بهمن 1390 - 05:29
سهیل ایرانی - اصفهان - ایران
اگه زلزله بیاد باعث میشه توجهات منحرف بشه و بیشترین نفع را رژیم میبره. این اتفاق از لحاظ انسانی و سیاسی یه فاجعه است.
شنبه 22 بهمن 1390 - 06:48
microman - تهران - آیران
راستی گفتی سی سال تاخیر یاد انقلاب اسلامی افتادم! حتما خداوند زلزله 7 ریشتری را با وقوع زلزله انقلاب اسلامی در سال 1357 جابجا کرده که ویرانیش حدود بیست سی ریشتر بوده و هست و حالا حالا هم خواهد بود.
شنبه 22 بهمن 1390 - 08:56
Royan - بوخوم - آلمان
خدا به آنهائی کمک میکنه که به خودشان کمک بکنند , تا زمانی که ملت ایران قدم برای رهائی خودشو ن از نکبت دین و فقر و سیاهی حکومت ملا بر نمی دارند هر چی بلا هست سر آنها میاد. تا وقتی که اعتراضی نباشه تو سری میخوری از زمین و زمان و خدا و بشر. حرفم منطقی نبود ولی از عصبانیت زیاد بود.
شنبه 22 بهمن 1390 - 15:47
1343329 - لرستان - ایران
برین گمشین بدبختهای بی دین وبی ایمان، شمابایدهم بترسین میدونیدچرا/واسه اینکه رفتید توخارج تولجنزارداریدزندگی میکنید،شماکه بخدااعتقادندارید،اون بابا داره به خادهم دستورمیده ،فکرکرده آدمه؟
شنبه 22 بهمن 1390 - 16:46
baas - روتردام - هلند
هرکاری میکنید به‌‌ خدا توصّل نکنید که از او آبی گرم نمیشه .
شنبه 22 بهمن 1390 - 19:51
yangum - استاوانگر - نروژ
دعا کنیم که این اتفاق نیفته، مردم ما به حد کافی‌ بدبختی دارند، دیگه این وسط داغ عزیز دیدن و بی‌ خانمانی واقعا بی‌ انصافیه. دعا کنیم وضعیت ایران بهتر شه، زلزله خیلی‌ بدترش می‌کنه.
شنبه 22 بهمن 1390 - 20:00
طاطا - تهران - ایران
1343329 لرستان تو فقط سالی یه بار روز تولدت 29 خرداد بیا بغ بغو کن
شنبه 22 بهمن 1390 - 20:54
proud to be persian - کاونتری - انگلستان
جناب ۱۱۳۴۳۳۲۹ لرستان ایران .. پس اونی که رفته خارج داره تو لجنزار زندگی میکنه دیگه ؟؟؟ همون تو خوبی که داری تو چمنزار زندگی میکنی .. حسابی حالشو ببر .. وقتی فرهنگ نباشه همینه دیگه هر کسی به خودش اجازه میده هر حرفی بزنه شما کی باشی که میزان خدا پرستی دیگران رو اندازه بگیری ؟؟؟؟ حال چمنزار رو ببر کارت به این چیزا نباشه فهمش واسه تو سخته ...
شنبه 22 بهمن 1390 - 22:17
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.