گسترش خرافات در جمهوری اسلامی ایران

خرافات یعنی چه؟

 
در فرهنگ فارسی دهخدا خرافات اینگونه تعریف شده است: «واژه خرافات، جمع خرافه است و خرافه در اصل به معنای سخن بیهوده، باطل، افسانه‌ای و اسطوره و در زبان فارسی امروز، به عمل یا اعتقاد ناشی از نادانی، جهل، ترس از ناشناخته‌ها، اعتقاد به جادو و بخت، یا درک نادرست علت و معلول‌ها است. اعتقاد یا عقیده‌ای فاقد پشتوانه علمی به نحس بودن یک چیز، شرایط، حادثه، عمل خاص و نظایر آن»

 

انواع خرافات

 
دکتر یوسف فضایی در مقاله‌ای خرافات را به شش دسته تقسیم می‌کند: ۱. فال گیری و پیشگویی ۲. جن گیری و ارتباط ۳. طالع بینی و دعانویسی ۴. توسل به جادو و طلسم ۵. عقیده به حاکمیت سرنوشت و۶. عقیده به بخت، شانس و قسمت.

 

چند نمونه

 
بنا بر برخی باورها، اگر زنبور در خانه‌ای وارد شد، به این معنی است که به زودی مهمان برای آن خانه می‌آید. وارد شدن پرنده در خانه‌ای، نشانهٔ مرگ است و شکستن آینه هفت سال بدبیاری می‌آورد.

 

رشد خرافات

 
علیرضا اسدالهی مدیرعامل انتشارات دینی صبح پیروزی در رابطه با جایگاه کتاب دینی در بازار نشر به خبرنگار باشگاه خبرنگاران می‌گوید: بازار نشر کتاب دینی از نظر فروش ضعیف است.

 


رقابت خرافات با نظام دینی

 
مدیر انتشارات دینی صبح پیروزی با اشاره به انتشار کتاب‌هایی چون تعبیرخواب، استخاره و فال بینی می‌افزاید:« مردم بیشتر به مسائلی می‌پردازند که چندان مورد نیاز آنها نیست و قسمت اعظم توجه خود را به خرافات معطوف داشته‌اند».

 

خرافات، موضوع استراتژیک

 
پژوهشکده تحقیقات استراتژیک در آبان ماه سال ۱۳۸۸ کتابی را تحت عنوان «جامعه شناسی خرافات در ایران» منتشر کرده است. در توضیح دلیل این تحقیقات آمده است: « مسأله خرافات علی‌رغم ظاهر فرهنگی در زمره موضوعات استراتژیک به شمار می‌آید؛ چراکه با پایه‌های مشروعیت نظام دینی مرتبط بوده و در تضعیف آن مؤثر خواهد بود».

 

حکومت‌ها و تقدیر‌گرائی

 
در همین کتاب در مقاله‌ای به قلم جواد شجاعی تحت عنوان «تقدیر گرائی عامیانه، ریشه‌ها و پیامدها» آمده است: «حکومت‌ها از دیرباز تلاش کرده‌اند تا حاکمیت خود بر مردم را مشروع جلوه داده و برای آن محملی مابعد الطبیعی به وجود آورند».

 

حکومت‌ها و منجی‌گرائی

 
در چنین جوامعی انسان با پرداختن به سرنوشت از «مسئولیت فردی و اجتماعی» می‌گریزد و از زحمت تصمیم‌گیری‌ها رها می‌شود. از این رو «منجی‌گرایی» و «انتظار انفعالی» بر جامعه حاکم می‌شود.

 

انتقاد

 
مدتی پیش آیت‌الله موسوی اردبیلی ازبنیانگذاران حکومت اسلامی، ضمن انتقاد از رواج خرافات و جعلیات درجامعه ایران نوشت:«مدتی است مطالب بی اساس و خرافی و جعلیات، به نحو بی‌سابقه‌ای درجامعه شیوع یافته و مصیبت بزرگتر آن است کسانی که باید خود با بدعت‌ها مبارزه کنند، گاهی که مصالح گروهی و منافع فردی ایجاب می کند، به آن‌ها دامن نیز می‌زنند».

 

عقل در خدمت قدرت

 
ابوالحسن بنی‌صدر نیز در مصاحبه‌ای در این زمینه می‌گوید:« وقتی در یک جامعه‌ای خرافات گسترش پیدا می‌کند، معنی‌‌اش این‌است که در آن جامعه، عقل اگر هم بکار می‌افتد، در خدمت قدرت است، علم و دانش هم اگر بکار بیافتد، او هم در خدمت قدرت است. پس بخش مهم زندگی انسان‌ها در بعد سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی خالی می‌ماند، خلا بوجود می آید».

 

خلا ناشی از استبداد

 
اولین رئیس جمهور ایران پس از انقلاب اسلامی می‌افزاید:«این خلا را باید یک چیزی پر کند. این ‌را به اصطلاح فرنگی irrationel ، غیرعقلانی پر می‌کند. در واقع همین خرافات پر می‌کند. علت و ریشه‌اش این است که استبداد، خلا ایجاد می‌کند و این خلا را خرافات پر می‌کند».

  

خرافات در محدوده عقلانی کارکردی ندارند. هنجارهای خرافی در محدوده باورها و اعتقاد‌ها عمل‌کرد دارند. اعتقادات در جوامع بشری بوسیله مذاهب و نمایندگان رسمی آن همچون کلیسا و روحانیت ساماندهی شده‌اند. باورهای خرافی می‌توانند گاه در خدمت سیستم درآیند و گاه ازاقتدار آن بکاهند و «پیروان» را به مسیر دیگری سوق دهند.

+189
رأی دهید
-156

Benika - برن - سوئیس
دین افیون توده هاست
‌چهارشنبه 12 بهمن 1390 - 20:43
duisesh - استانبول - ترکیه
حالا اینا بماند عجیب ترین خرافاتی که جدیدا تو ایران همه گیر شده موضوع فراماسونری و ایلومیناتی و دجال آخرت و زمان و ایران آخرین جزیره نجاته که واقعا از تیتر این خرافه ها آدم به خنده می افته .. امثال من آرزو دارن از آخرین جزیره نجات فرار کنن! . اینا هم دلشون خوشه :))
‌چهارشنبه 12 بهمن 1390 - 20:46
bita tehrani - ونکوور - کانادا
بی سوادان قرن 21 کسانی نیستند که نمی توانند بخوانند و بنویسند بلکه کسانی هستند که نمی توانند آموخته های کهنه را دور بریزند ودوباره بیاموزند. "الوین تافلر". . . .
‌چهارشنبه 12 بهمن 1390 - 20:55
omide por jalal - لس‌انجلس - آمریکا
به قول شاعر ( چون ندانند حقیقت، راه افسانه زدند) ! مسیح فرمود ( حقیقت را بطلبید، و حقیقت، شما را آزاد خواهد کرد ) امین!
‌چهارشنبه 12 بهمن 1390 - 21:02
baas - روتردام - هلند
ایرانی‌ خرافاطی‌ ترین قو م .
‌چهارشنبه 12 بهمن 1390 - 21:17
میکایل - مالمو - سوئد
هیچ خرافاتی بد تر از خرافات مذهب نیست چون آخوند‌ها از افراد بیسواد و احمق سؤ استفاده میکنند و آنها را به جونه هم دیگر میاندازند که امان از دست بی‌سوادی که آخو ندا خوب از بی‌ سواد‌ها یه دهاتی و مناطق دور دست استفاده میکنند که لعنت بر آخوند ساندیس جم کن
‌چهارشنبه 12 بهمن 1390 - 21:32
tahrim - ورامین - ایران
از همه بدتر این چاه امام زمان! چی میخواد از ما؟
‌چهارشنبه 12 بهمن 1390 - 21:35
cooluk - بیرمنگام - جزیره بریتانیای کبیر
بعث - روتردام - هلند . با شما تا حدودی موافقم . د
‌چهارشنبه 12 بهمن 1390 - 21:50
ab5534 - هلسینکی - فنلاند
از نظر بنده، این چیزها خرافات هستند. خدا، پیامبران، همهٔ ادیان، بهشت و جهنم، روز قیامت، هر پنج کتاب آسمانی، مکه، عاشورا، رمضان، امامزاده‌ها، شهید، و جمهوری اسلامی. نظر منو پخش کنید این توهین نیست بلکه نظر شخصی‌ منه
‌چهارشنبه 12 بهمن 1390 - 22:06
amirehsan1 - آمستردام - هلند
bita-tehrani ونکوور -کانادا- با‌هات کاملا موافقم،
‌چهارشنبه 12 بهمن 1390 - 22:10
salad shirazi - دبی - امارات
از مهمترین و بزرگترین دستاوردهای مذهب دست ساز و من دراوردی ابن سبا یهودی که سراسر شرک و کفر و جهل و نفاق و لعن و نفرین و توهین و دروغ و فساد و مرده پرستی و ...است همین خرافات و موهوم پرستی میباشد.. امروزه چنان این مکتب جعلی در گنداب خودساخته اش غرق گشته که سردمداران و مبلغان دو آتشه اش را هم به فکر چاره جویی انداخته است... و خداوندگار حی لا یموت چه زیبا میفرماید که: همانا اگر از جانب غیر خدا بود در آن اختلافات زیادی می یافتی..) و اینست عاقبت مذهبی که خدا و قران و سنت رسولش را مهمل گذاشته و حاجت از مردگان میطلبد و علامه هایی چون مجلسی و شیخ صدوق را امام و پرچمدار خود قرار داده اند...
‌چهارشنبه 12 بهمن 1390 - 22:34
IRAN+ISRAEL+USA 4EVER - مونیخ - آلمان
در مونیخ چند تا تا تاکسی دیدم که راننده هاش ایرانی‌ هستن روی کنسول ماشینشون پر از دست ابالفضل، تسبیح، تک چشم‌های آهنی، ۱ منقل کوچیکه اسپند و چند تا خرت پرت دیگه چیندن از یکیشون پرسیدم چرا ماشینتو کردی مثل حرم سیار شابدل عظیم؟ جواب داد: چون حسودا چشمم نزنن!!!‌ها ها‌ها ها اینو بهش میگن خرافاتیان بدون مرز!!! مگه نه میرزاده عشقی‌ دوسلدورف؟ راستی‌ دکوراسیون تاکسی شما چه جوریه؟‌ها ها‌ها ها‌ها ها ها
‌چهارشنبه 12 بهمن 1390 - 22:43
sefead - لندن - انگلستان
خرافات تنها فقط یکی‌ از حلقه‌های این زنجیرِ نادانیست، دیدنِ سریالهای بی‌ محتوای تلویزیونی (چه از صدا و سیما و چه از طریقِ ماهواره)، اعتیاد، دروغ گفتنهای بدونِ خجالت، بی‌ تفاوتی، توهین کردن، عدمِ اعتماد، احترام نگذاشتن به حق دیگران کتاب نخواندن و..و. حلقه‌های دیگرِ این زنجیرند...
‌چهارشنبه 12 بهمن 1390 - 23:07
morgan123 - واشنگتن - امریکا
omide por jalal - لس‌انجلس - آمریکا - نقطه پرگاره خرافات، دین یهود است و قطرهای این دایره اسلام و مسیحیت .مسیحیت شما مسلمان زاده ها خنده دارترین چیزی بود که در امریکا دیدم . توی هر محفلی که برای تبلیغ دینتان پا میگذارید بوی غیر قابل تحمل تظاهر دروغ و ریاکاری فضا را آلوده میکنه میبخشید ولی حالم از حرفها و ادا هایتان بهم میخوره! گرفتی؟! هله لویا!!! .
‌چهارشنبه 12 بهمن 1390 - 23:10
چکاوک - لندن - انگلستان
عقل که نباشد جان در عذاب است.
‌پنجشنبه 13 بهمن 1390 - 00:11
IRAN+ISRAEL+USA 4EVER - مونیخ - آلمان
مرگن۱۲۳ - واشنگتن - امریکا, خوب اونجا اینقدر داری زجر می‌کشی مهاجرت کن برو جای دیگه! تا حالا تصورش را کردی بری کره شمالی زندگی‌ کنی‌؟ با این افکار ضد یهودی که داری اصلا چرا بر نمیگردی بری توی بیت علی‌ گدا(خامنه‌ای) بشی‌ سکرتر؟ آمریکا چیکار میکنی؟ حقه شوما را خوردن، اونجا تلف میشین حیفه!!!!!!‌ها ها‌ها ها‌ها ها
‌پنجشنبه 13 بهمن 1390 - 00:29
Pezhman - وين - اتريش
دوستان لطفا به دین و خرافات دیگران توهین نکنید.مرسی. لول
‌پنجشنبه 13 بهمن 1390 - 00:37
akhond kosh2012 - بیرمنگهام - انگلستان
تا زمانی‌ که اسلام عصر حجر اعراب وحشی تو ایران سایه افکنده خرافات هم باقی‌ خواهد ماند، و تا زمانی که این رژیم ننگین و ضد بشری اسلامی در ایران بر سر کاره دامنه خرافات هر روز بیشتر و بیشتر خواهد شد. به امید ریشه کن شدن اسلام و این رژیم منحوس پلید آخوندی از ایران آریائی.
‌پنجشنبه 13 بهمن 1390 - 01:00
bita tehrani - ونکوور - کانادا
خوب معلوم که جناب "علیرضا اسدالهی مدیرعامل انتشارات دینی صبح پیروزی" ناراحت است،چون کار و کاسبی فروش خرافات دین خودش کساد شده...فقط قضاوت کنید که اسلامیون چه بلاهاتی را در کتابهایشان دارند(شاخ در نیارید لطفا!) ..... امام موسی کاظم در حدیث معتبر منقول است که دوازده صنف حیوانند که در اصل آدمیان بوده اند و بعدا از جانب خداوند مسخ شده اند، پس فیل پادشاهی بود که زنا و لواط می کرد و خرس عرب باده نشینی بود که ی می کرد و خرگوش زنی بود که به شوهر خود خیانت می کرد و غسل حیض و جنابت نیز نمی کرد و شب پره کسی بود که خرمای مردم را می دزدید و میمون و خوک جماعتی بودند از بنی اسرائیل که در روز شنبه ماهی شکار می کردند و سوسمار و چلپاسه گروهی دیگر بودند از بنی اسرائیل که در زمان موسی به مائده آسمانی ایمان نیاورند و مسخ شدند، پس گروهی از ایشان به دریا رفتند و گروه دیگر به صحرا، و عقرب مرد سخن چینی بود که مردم با او عمل قبیح می کردند /حلیة المتقین باب 13 فصل 8.
‌پنجشنبه 13 بهمن 1390 - 01:34
bita tehrani - ونکوور - کانادا
....پیامبر از ابوطالب شیر میخورد! ـ لما ولد النبی (ص) مکث ایاما لیس له لبن فالقاه ابو طالب علی ثدی نفسه فانزل الله فیه لبنا فرضع منه ایاما(اصول کافی – کتاب الحجه – باب مولد النبی(ص) ...//. در منزلی که چهل روز تار و تنبک (آلات موسیقی) به کار رود، خداوند شیطانی را به نام قفندر بر آن مسلط می کند و او به تمام اندام صاحب خانه می نشیند و در او می دمد، پس از آن، حیا و غیرت از او برداشته می شود، به گونه ای که برایش مهم نیست هرچه درباره اش بگویند و هرچه با ناموسش انجام دهند .(اصول کافی، ج 6، ص 433 – 434). پس نگاه داشتن به آن(شطرنج) کفر است و بازى کردن با آن شرک و یاد دادنش بکسى گناه کبیره هلاک کننده است و سلام کردن بر کسیکه بازى کند گناه است و کسیکه دست درمیان آن گرداند چنان است که دست درمیان گوشت خوک گرداند و کسى که نظر بسوى آن کند چنان است که بفرج مادر خود نظر کند.(حلیه المتقین علامه مجلسی)
‌پنجشنبه 13 بهمن 1390 - 01:40
bita tehrani - ونکوور - کانادا
...خوردن خاک حرام است مثل خون و مردار و گوشت خوک اما خوردن خاک قبر امام حسین باعث شفاء از بیماریها میشود! . ـ “اکل الطین حرام مثل المیته و الدم و لحم اخنزیر الا طین قبر الحسین فیه شفاء من کل داء”- اصول کافی جلد ۳ // امام صادق (ع) : چهارچیز سبب پیری زودرس است : خوردن گوشت خوک . نشستن بر جای نمناک . بالارفتن از پله . و آمیزش با پیر زن. تحف العقول (یادتان هست که امام صادق به ادعای اسلامیون دانشمند زمان خودش بوده!)
‌پنجشنبه 13 بهمن 1390 - 01:45
bita tehrani - ونکوور - کانادا
...شیخ کلینی حدیثی را روایت می‌نماید که مدفوع ائمه بوی مشک دارد( اصول کافی/کتاب الحجه/باب موالید الائمه)، این حدیث محک بسیار جالب و در عین حال محکمی است برای تشخیص اینکه آیا فردی که مدعی امام زمان می‌باشد، امام زمان اورجینال است یا قلابی، کافی است که مریدانش ظرفی را به او بدهند و از او بخواهند تا مقداری از مدفوع خویش ا در آن قرار دهد، اگر بوی مشک داد، امام زمان اصلی است وگرنه شیادی بیش نیست.... با عرض معذرت به خاطر استفاده از کلمات تهوع آور.
‌پنجشنبه 13 بهمن 1390 - 01:47
Dara va sara - پرت - استرالیا
انیشتن. از لباس کهنه ات خجالت نکش. از افکار کهنه ات( عقب افتاده ات) خجالت بکش.
‌پنجشنبه 13 بهمن 1390 - 02:18
reza تورونتو - ترونتو - کانادا
جالب است پدر خوانده خرافات بر ضد نوه و نتیجه هاش
‌پنجشنبه 13 بهمن 1390 - 02:54
suhail - دبی - امارات
رواج خرافه وبدعتها مساوی است با سوار شدن آخوندها روکول ملت.هرچه خرافه وبدعت در عوام الناس شیوع پیداکندآخوندها بهتر می توانندسواری بگیرندمتأسفانه دراین زمانه تشیع صفوی بلایی را به سر ملت آورده که مردم هم از این همه خرافات وچیزهای من درآوردی خسته شده اند.
‌پنجشنبه 13 بهمن 1390 - 03:58
shakila99 - شارجه - امارات
متاسفانه خرافات در جوامع مسلمان بقدری زیاد است که گاهی بعضی وقتها از اینکه اینها انسانهای هستند که عقل یا شعور دارند تعجب میکنی مثل امام زمان که نه دیده میشه همیشه هم هست وهم نیست وهم زنده است ونمیمیرد واقعا عجیب است که باورداریم این مزخزفات را افغانستان که افتضاح است از خرافات عجیب وغریب که تمام جنبه های زندگی انسانها را در برگرفته وبقول چکاوک عزیز عقل که نباشد جان در عذاب است
‌پنجشنبه 13 بهمن 1390 - 05:19
ranande taxi - منچستر - انگلستان
سالاد شیرازی - دبی - امارات. دوست عزیز فکر می‌کنم شما جزو همان دسته از خرافه پرستان هستید چون شما فقط مذهب فرقه خودتون رو درست و کل دنیا رو غلط میدونید بابا جان تو هنوز نفهمیدی که آب از سر چشمه خراب است؟
‌پنجشنبه 13 بهمن 1390 - 05:55
Mossadegh - لندن - انگلیس
ما ایرانیها کلا دوست داریم این خرافات رو حالا چه در ایران ویا در خارج .. با اسلام بدون اسلام.. اگر کسی پیدا نشه وسر کارمان نزاره!! خودمان خودمان را سر کار میگذاریم.... درهمین انگلیس ایرانیانی که مسیحی میشوند هم همان دیوانه بازی ها را دوباره درمیاورند!
‌پنجشنبه 13 بهمن 1390 - 10:05
پریستوک - تهران - ایران
IRAN+ISRAEL+USA 4EVER - مونیخ - آلمان دوست عزیز Morgan درست می گه اسلام کپی برابر اصل دین یهود + مقدار زیادی شر و ور دیگه و مسیحیت کپی برابر اصل مهر پرستی + مقدار کم تری شر و ور دیگه است .خوبه همین چند وقت پیش سایت خبر خنده دار حکم سنگسار سگ بیچاره رو از دادگاه های یهودی نوشته بود! مثال زیاد دارم ولی این جا مجالی نیست. و دین و دینداری در قرن 21 منسوخ است. ما با هیچ ملتی مشکل نداریم و فقط مخالف دین و خرافات هستیم. با نظر bita tehrani و duisesh - استانبول موافقم و من هم سریال کمدی فانتزی تخیلی Arrival رو تماشا کردم، خیلی خنده دار بود و جالب این که ابلهانی پیدا می شوند که به این اراجیف اعتقاد پیدا می کنند!
‌پنجشنبه 13 بهمن 1390 - 07:42
ایمانیان - تهران - ایران
تا ببینیم چی پیش میاد
‌پنجشنبه 13 بهمن 1390 - 10:29
sara az belgium - انتورپن - بلژيك
من که خیلی‌ متاسفم تا کیه باید اینگونه بیاندیشیم تا دین و خرافات وجود داشته باشد این جمهوری ننگین حکومت خواهد کرد.سارا از بلژیک -انتورپن
‌پنجشنبه 13 بهمن 1390 - 11:05
felora - تهران - ایران
من خدایی دارم که دوستش دارم بینهایت! چون به من ثابت کرده که باوفاترین" است و منم به رسم وفا همه دوستانم رابه او میسپارم ...
‌پنجشنبه 13 بهمن 1390 - 12:14
setareh70 - تهران - ایران
اگر انسان فقط کمی‌، باز هم تاکید می‌کنم کمی‌ فکرش رو بکار بیاندازند می‌فهمد که همه ادیان برای بهره‌کشی گروهی (روحانیان هر دین) بر گروهی دیگر و منبع درامد و بدست آوردن عایدات دنیوی برایشان می‌باشد و این گروه با راوج خرافات قدرت خودشون رو گسترش میدهند....و مردم ساده دلم هم برای اینکه این دنیا رو که بدست نیاوردن حداقل دنیای اخرت رو داشته باشند، به این موهومات عمل میکنند...
‌پنجشنبه 13 بهمن 1390 - 13:52
morgan123 - واشنگتن - امریکا
پریستوک - تهران - ایران - دوست عزیز برای داشتن افکار بسیط و دیدگاه روشنتان تبریک میگویم و همیشه از کامنتهای شما استفاده میکنم.
‌پنجشنبه 13 بهمن 1390 - 14:29
juvel - اسلو - نروژ
فلورا-تهران-ایران. آفرین بر تو دوست عزیز، خیلی‌ از کامنتت خوشم اومد، موفق و سلامت باشید.
‌پنجشنبه 13 بهمن 1390 - 14:59
falakolaflak21 - لندن - انگلستان
اصلا اساس جمهوری اسلامی بر خرافات بنا شده
‌پنجشنبه 13 بهمن 1390 - 15:07
morgan123 - واشنگتن - امریکا
IRAN+ISRAEL+USA 4EVER - مونیخ - آلمان - من یک ایرانی امریکاییم هر دو مملکتم را هم دوست دارم و از تمام حقوق یک امریکایی آزاد اندیش در مملکتم برخوردارم پس برای محل زندگی من تعیین تکلیف نکن این نکته را هم تذکر بدم که بشدت خواهان نابودی جمهوری اسلامی هستم و نیز حق موجودیت برای کشور اسرائیل قائلم خوب تا اینجا فکر نمیکنم با هم مشکلی داشته باشیم اما برای اینکه راحتت کنم بگویم به هیچ وجه تاکید میکنم به هیچ وجه با رفتار دولت اسرائیل موافق نیستم و هیچگاه کارهای این دولت را تایید نمیکنم تا چه رسد بخواهم مثل تو آن قدر کوچک باشم که برای آن تبلیغ کنم و آماده هستم در این مورد با هر کسی بحث کنم اما نه با کسی که کامنتهای ساده لوحانه و افراطی ارسال میکند چون پایه و اساس یک بحث سازنده بر مبنای یک دیالوگ منطقی و متین است و نه پرتاب کردن شعارهای بی مصرف و تو خالی و ایضا تکرای! اما این دلیل نمیشود که جواب مهملات را نیز ندهم.
‌پنجشنبه 13 بهمن 1390 - 14:19
iranian2 - تهران - ایران
خداوند می فرماید لا اکراه فی الدین قد تبین الرشد من الغی و این بدین معناست که در دبن هیچ اجباری نیست و انسان خودش باید به یقین برسد که چه راهی درست است و چه راهی غلط ... و همین یک آیه از قران جواب همه کامنتهای مخالف و موافق که در اینجا نوشته شده را میدهد پس همگی شما بروید و یک خورده در مورد این آیه فکر کنید قبل از اینکه کامنتهای دیگری بنویسید و خرافاتهایی را که چندتا از خدا بیخبر وارد دین کرده اند را به اسلام نسبت دهید
‌پنجشنبه 13 بهمن 1390 - 21:55
a.ahooraei - دوسلدورف - آلمان
morgan123- این شخص یک فرد بیمار است که فقط با تهمت و افترا پیش میره و هر اف عقایدش جمله ای بگه, یا کمونیست یا توده ای و یا حزب اللهی و بسیجی هست و غیر از این چیزی نمی فهمه.به این اصلآ نباید توجه کرد که این شخص صدبار از بسیجی و پاسدار بدتر است.یک وطن فروش دستمال بدست برای اجنبی که اگر توی ایران بهش راه و جا میدادند واسه اسراییل سنگ به سینه نمیزد.منم مانند شما هیچ ضدیتی با این قوم ندارم اما سیاست دولتش خیلی کثیف است.
‌پنجشنبه 13 بهمن 1390 - 23:36
Dara va sara - پرت - استرالیا
shakila99 - شارجه - بهترین تعریفی که من فکر میکنم در رابطه با خرافات میشود کرد. این است که: هر عقیده و یا باوری که متوسل به دنیای غیر از فیزیک باشد و از اندیشه ای مبنی بر متافزیک نشات گرفته باشد. ان را میتوان خرافات نامید. حال چه امام زمان و چه معراج و چه بهشت و جهنم ....همه از یک تفکر غیر از دنیوی و وابسطه به دنیای متافزیک و تخیل میباشد.
جمعه 14 بهمن 1390 - 01:52
smartrun - تورنتو - کانادا
ابوالحسن بنی‌صدر که خودش می گفت که موی زن اشئه داره و باید پوشیده باشد ؟؟؟ مملکت داریم ؟؟ مذهب عامل عقب ماندگی فساد فحشا دزدی وووووو است .در کشورهای غربی اینها در مقابل کشورهای مذهبی قابل مقایسه نیست . دولتهای غربی امار دارند ایا کشورهای مذهبی هم امار دارند ؟؟؟؟ . تا نادان در جهان است,مفلس در نمی ماند
جمعه 14 بهمن 1390 - 08:08
felora - تهران - ایران
juvel - اسلو - نروژ_ مرسی از شما و رسم وفا" برای شما هم خواهد بود دوست من !
جمعه 14 بهمن 1390 - 08:36
hamed22 - اشتیان - ایران
دوستان سلام به نظر من خرافات و مرده پرستی توایران تو خون مردم رفته و با این حرفها و اطلاع رسانی مردمی که 10 درصدشون به اینترنت و اطلاعات سالم دسترسی ندارن نمیتونن دست از خرافه پرستی بردارن
جمعه 14 بهمن 1390 - 11:52
danial nabi - استكهلم - سوئد
در دنیای امروزی خرافاتی تر از آمریکا، اسرائیل و انگلیس و آلمان و ایتالیا و چند کشور دیگر در آسیا و آفریقا و جاهای دیگر است، باور ندارید، قصه تلخ فراماسون‌ها را مرور کنید که با دل‌ و جان به جّن اعتقاد دارند، کسی‌ باور نمیکنه ولی‌ حقیقت بسیار تلخی‌ ‌ست. اصلان کسی‌ که به این خرافات اعتقاد ندارد نمی‌تواند رئیس جمهور آمریکا شود. صد رحمت به رمل و اسطرلاب.
جمعه 14 بهمن 1390 - 11:58
siya41 - تهران - ایران
salad shirazi از کجا می دانید خداوند حی لایموت فرموده؟؟؟؟؟؟؟
جمعه 14 بهمن 1390 - 16:14
abbass1971 - تهران - ایران
دوستان جدای از بحث خرافه بعضی روشها جزء عادات مردم شده مثلا چهارشنبه سوری و یا اینکه عقیده مردم هند در پرستیدن گاو و عدم ذبح این حیوان به نظرم باید اسیب شناسی بشه نه اینکه به تمسخر گرفت
شنبه 15 بهمن 1390 - 03:32
saeid-banglor - کالمار - سوئد
ایتالیا برید چی میگید ؟! البته نباید از نیروهای ماوارء طبیعی که در وجود انسان است غافل بود.
شنبه 15 بهمن 1390 - 04:32
پریستوک - تهران - ایران
morgan123 - واشنگتن - امریکا عزیز شما جزو معدود کسایی هستین که تو این سایت کاملن باهاشون هم عقیده ام. شاد و پیروز باشید.
شنبه 15 بهمن 1390 - 09:24
arashbehdin - اتلانتا - امریکا
abbass1971 - از دید شما طلبه ها چهارشنبه سوری و جشنهای شاد ایرانی خرافه، اما سینه زنی های دراز مدت و نوحه خوانی و شام غریبان و سوگواری برای مرده هزار و چهارسد سال پیش و زیارت گور مرده و چاه جمکران و دعای ندبه و کمیل و رفتن به کربلا و سفره ابولفضل و گریه و زاری و توسرزنی و نذر و قربانی گوسفند در خیابان و تسبیح چرخاندن و ورد خواندن و ....درست است و خرافه نیست؟!!!! ایرانیان چه در درون چه بیرون، روزبروز بیشتر جشنهای باستانی خود را برگزار کرده و خواهند کرد و نوروز و مهرگان و چهارشنبه سوری و سیزده بدر خاری است که در چشم شما تازی پرستان نا ایرانی فرو میرود.
یکشنبه 16 بهمن 1390 - 11:32
emraniyan - کابل - افغانستان
همین امشب بود که من یه بشقاب پرنده دیدم. شما به بشقاب های پرنده باور دارین؟. از جمله خرافاتی است که از طرف غربیها ساخته شده. آیا شما مسلمان هستین یا که .............................؟
یکشنبه 16 بهمن 1390 - 16:48
saeid-banglor - کالمار - سوئد
- پرت - استرالیا -انشتین یک دیندار و خدا پرست بود که دوستانش را هم به خدا پرستی دعوت می کرد مگر داشتان کهکشان انشتین را نخوانده ای !
‌سه شنبه 18 بهمن 1390 - 05:19
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.