طرح ترور ناکام ایران در جمهوری آذربایجان

الهام علی یف، رئیس جمهور آذربایجان
 

رناد منشو (باکو)

  وزارت امنیت ملی آذربایجان طی اعلامیه ای از ناکام گذاشتن طرح تروری خبر داد که از طرف اشخاصی وابسته به وزارات اطلاعات ایران برنامه ریزی شده بود.
 
تلویزیون دولتی آذربایجان، «آز تی وی» نیز با پخش اعترافات دو فرد متهم به دست داشتن در ترور، گزارش داد که رهبر این گروه بنام «بالاقارداش داداش اف»، شهروند جمهوری آذربایجان، هم اکنون در شهر اردبیل ایران زندگی می‌کند و با وزارت اطلاعات ایران همکاری دارد.
 
بنابر گزارش وزارت امنیت ملی آذربایجان، داداش اف در ماه اوت سال ۲۰۱۱، طی دیداری با «راسیم علی یف» برادر همسرش که به اردبیل سفر کرده بود، پیشنهاد داده است که در ازای دریافت ۱۵۰ هزار دلار، برخی اشخاص خارجی، منجمله مدیران مرکز آموزشی یهودیان در باکو را به قتل برساند.
 
این گزارش می افزاید که علی یف بعنوان رابط نیروهای امنیتی ایران به همراه شخصی بنام علی حسین‌اف به عنوان مجری طرح، برای قتل برخی اشخاص خارجی در باکو برنامه ریزی کرده، مقادیر زیادی سلاح، مواد منفجره، تفنگ سنایپر (تفنگ دوربین دار روسی)، صدا خفه کن، تپانچه و چاشنی انفجاری را از ایران مخفیانه وارد خاک آذربایجان کرده و در کیلومتر ۱۵۰ جاده آستارا - باکو در نزدیکی شهر مرزی بیله‌سوار مخفی کرده اند.
 
داداش اف، قبلا نیز به اتهام آدم ربایی، اخاذی و عضویت در باندهای تبهکار تحت تعقیب دولت آذربایجان قرار گرفته بود.
 
بعد از افشای طرح توسط نیروهای امنیتی آذربایجان و دستگیری حسین اف و علی یف، بر اساس اعتراف متهمین، محل اختفای سلاحها افشا شده است.
 
تاکنون دولت ایران نسبت به اطلاعیه وزارت امنیت ملی آذربایجان واکنشی نشان نداده است.
 
این برای چندمین بار است که گروههای جنایتکار «مرتبط با ایران» در رابطه با طرح ترور مقامات و شهروندان اسرائیلی در آذربایجان دستگیر می شوند.
 
در اوایل سال ۲۰۰۹ دو شهروند لبنانی بنامهای علی کرکی و علی نجم‌الدین و یک شهروند ایرانی به نام خانوادگی «فضلی» به اتهام برنامه ریزی برای ترور در جمهوری آذربایجان دستگیر شدند و به گزارش دفتر مطبوعاتی دادگستری آذربایجان، هر سه فرد اعتراف کردند که قصد داشتند سفارت اسرائیل در باکو و پایگاه قبله را منفجر کنند.
 
این افراد در مجموع  به ۴۵ سال زندان محکوم شدند و بر اساس گزارش وزارت عدلیه جمهوری آذربایجان، اتباع لبنانی با گذرنامه‌های ایرانی به این کشور سفر کرده بودند. اما دولت آذربایجان، سال گذشته این افراد را به همراه ۹ تبعه ایرانی دیگر که گفته می شد در رابطه با قاچاق مواد مخدر دستگیر شده اند، با دو نفر تبعه آذربایجان به نام های رشید علی یف دانشمند فیزیک لیرزی و النور حسن اف مترجم وخبرنگار آذربایجانی که به اتهام جاسوسی در ایران دستگیر شده بودند، مبادله کرد.
 
دولت آذربایجان قبل از آن، یک گروه تروریستی ۱۶ نفره  به رهبری «سعید داداشبیلی» دستگیر کرده بود.
 
دادستانی آذربایجان اعلام کرد که داداشبیلی و افرادش توسط نیروی قدس - گروه ویژه عملیات های برون مرزی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران- کمک های مالی  و آموزشی دریافت کرده است.
 
راسم موسی بیگ اف، نماینده پارلمان آذربایجان در گفتگو با رادیو فردا می گوید که ایران با منزوی شدن در عرصه جهانی سعی دارد فشارها را بر آذربایجان بیفزاید تا حداقل در پاره ای از مسائل بتواند دولت آذربایجان را با فشار با خواسته های خود همراه سازد. بگفته این کارشناس آذربایجانی، ایران در راس لیست خواسته های خود، کاهش روابط آذربایجان با امریکا و اسرائیل را قرار داده است که به هیچ وجه قادر به بر هم زدن روابط باکو با این کشورها نخواهد بود.
 
موسی بیگ اف در ادامه می گوید که آذربایجان در مقابل ایران تنها و درمانده نیست، اما به هر حال افزایش تنشها و اقدامات ضد امنیتی برای هر دو طرف منازعه خطرناک و مشکل ساز خواهد شد. دولت آذربایجان به هیچ وجه از افزایش تنش با ایران حمایت نمی کند.
 
محمد باقر بهرامی سفیر ایران در آذربایجان نیز روز دوشنبه، بدون اشاره به ادعای آذربایجان مبنی بر افشای گروه تروریستی مرتبط با دولت ایران، در مصاحبه با سایت رسمی سفارت ایران در باکو با تمجید از اظهارات وزیر خارجه آذربایجان در رابطه با محکوم کردن ترور دانشمندان هسته ای ایران، روابط دو کشور همسایه را برادرانه دانسته است.
 
اخیرا روابط دو کشور ایران و آذربایجان هر چه بیشتر رو به سردی نهاده است. هفته گذشته، ۲۰ سایت اینترنتی ارگانهای رسمی آذربایجان توسط هکرها به مدت دو ساعت از کار انداخته شد. وزیر ارتباطات و اطلاعات آذربایجان، در پی این حادثه اعلام کرد که همه حمله های اینترنتی (بجز یک مورد که از نیوزلند انجام شده) از ایران بوده اند.

+66
رأی دهید
-91

IRAN+ISRAEL+USA 4EVER - مونیخ - آلمان
رژیم جهل و جنایت فاسد اسلامی و آدم خوار در ترور اشخاص سابقه طولانی دارد. ترور شاهپور بختیار، فریدون فرخزاد، شهریار شفیق فرزند پرنسس اشرف پهلوی، عبدل الرحمان قاسملو، و ۱۰۰۰ ران شخصیت سیاسی و وطن پرست دیگر.. ننگ بر این حکومت جاهل، خون خوار، اشغال گر و مرتجع و مزدوران حقیرش در این سایت اینترنتی و هر جای دیگر .روز انتقام نزدیک است، دار‌ها را بر پا کنید، به امید آن روز.امین
دوشنبه 3 بهمن 1390 - 22:54
shadow of london - لیدز - انگلستان
IRAN+ISRAEL+USA 4EVER - مونیخ - آلمان بادرود،دوست عزیز و بزرگوار با کشتن و نابود کردن هیچ چیزی درست نمیشود چرا که این حکومت طی‌ این۳۳ سال کم جنایت و آدم کشی و تجاوز نکرده و شما و من و دیگر دوستان هرروز در همین سایت و سایتهای دیگر این اخبار را دنبال می‌کنیم،آیا با این همه اعدام در ایران چیزی تغییر کرده یا جرم و جنایات کم شده،به امید ایرانی‌ آباد و آزاد و قانون مدار.تا پیامی دگر،بدرود
‌سه شنبه 4 بهمن 1390 - 01:29
آزادی نزدیک است - اصفهان - ایران
جالبه تازگیها تروریستهای جمهوری اسلامی هم زود لو میرند،اون از طرح ترور سفیر عربستان اینم از این.آخه جمهوری اسلامی چرا درست به این تروریستهات آموزش نمیدی،شماها که تو دنیا در تروریستی حرف اول را میزنید.
‌سه شنبه 4 بهمن 1390 - 01:35
سهیل ایرانی - اصفهان - ایران
منظور از صدور انقلاب همون صدور تروریست؟
‌سه شنبه 4 بهمن 1390 - 04:35
دنیای وحشی - تهران - ایران
iran israel usa 4ever-مونیخ - آلمان. تو خودشوووووووووووو زیاد ناراحت نکن . نیست که امثال شماهاااااا خودتون امام زاده این؟؟؟؟؟!!! نه قم خوبه نه کاشون لعنت به هرجفتتون. نه این خوبه نه ایشون لعنت به تو و ایشون. ببین تو بمیری از اسم آیدیت پیداست که خالص خالصی
‌سه شنبه 4 بهمن 1390 - 03:46
sepehr79 - وین - اتریش
IRAN+ISRAEL+USA مونیخ- آلمان، همیشه از خوندن کامنتات لذت بردم. به خصوص که میبینم این بسیجیا رو خوب میسوزونی. پس بنویس داداش :)
‌سه شنبه 4 بهمن 1390 - 04:37
shahab46 - هانوفر - المان
مرگ بر آخوندیسم که پایه آن بر تروریسم استوار است
‌سه شنبه 4 بهمن 1390 - 06:44
hossein87 - ایران - ایران
بعید میدونم اینا تو این اوضاع داغون تصمیم به ترور کسی بگیرن .
‌سه شنبه 4 بهمن 1390 - 06:56
فریدون شیرازی - شیراز - ایران
IRAN+ISRAEL+USA 4EVER - مونیخ - آلمان/هر کس میتواند نظر خودش را بدهد و مورد نقد یا تایید دیگران قرار بگیرد.من با همه کامنتت موافقم وجانی تر از جمهوری اسلامی چیزی سراغ ندارم ولی وقتی نام یک قاچاقچی مواد مخدر را بعنوان پرنسس می اوری به ادم حالت تهوع دست میدهد.اگر به عملکردهای خوب رضا پهلوی احترام میگذاری سعی کن او را با کثافتی به اسم اشرف الوده نکنی.میتوانی ..را با بررسی کارهای خوب و انسانی و سیاستمدارانه رضا پهلوی اثبات کنی یا مثل بقیه شیعه ها که برای بقدرت نرسیدن امام حسین تو سرشان میزنند برای روزهای خوب وشادی خانواده پهلوی ضجه بزنی و برای پرنسسها و شاهزادهها شام عریبان بگیری. .
‌سه شنبه 4 بهمن 1390 - 08:12
ukguy4u - لندن - بریتانیا
همش این جمهوری اسلامی کرم میریزه تو همه جای دنیا آبرو برای ما ایرانی ها نگذاشتن
‌سه شنبه 4 بهمن 1390 - 09:39
DADA_ST - آمستردام - هلند
میبینم که ساندیس ۸۸ مواجب بگیر رهبری این جور جاها پیداش نیست . آخه می‌ترسه چیزی بنویسه ضایع تر بشه . پس از سال‌ها جامعه جهانی‌ تصمیم به حذف دولت جمهوری اسلامی دارد . امیدوارم دولت بعدی مذهبی‌ نباشه .
‌سه شنبه 4 بهمن 1390 - 12:17
iranbedooneakhoond - آزاد - ایران
تخم و ترکه های خلخالی ملعون!. نفسهای آخرتون رو می کشید!
‌سه شنبه 4 بهمن 1390 - 12:22
kokex - ‫فرانکفورت - ‫آلمان
‫من به عنوان یک آذری جمهوری آذربایجان یا بهتر بگم آذربایجان شمالی را قسمتی از خاک ایران عزیز می دانم. ‫البته بحرین هم قسمتی از خاک ایران هست. ‫هر دو باید ضمیمه ایران شوند. ‫ یاشاسین آذربایجان یاشاسین ایران . ‫. ‫وطنم ایران. ‫
‌سه شنبه 4 بهمن 1390 - 13:21
karaji - گتنبرگ - سوئد
راست یا دروغ این خبر جای بحث خودش را دارد ولی جمهوری اذربایجان بهر دلیل تخاصمش با ایران بسیار روشن و مبرهن بوده و در واقع چشم دیدن ایران را ندارد بعبارتی میتوان اذعان داشت که ترکیه قبله گاه انهاست , البته حکومت وقت ایران نیز بهانه بسیار قابل توجیهی است برای این بدبینی !!
‌سه شنبه 4 بهمن 1390 - 13:28
dara20 - تهران - ايران
سران رژیم کثیف اسلامی رکورد دار جنایت و آدمکشی و گند بالا آوردن هستند. دیگر جایی‌ باقی‌ نمانده که ابروی ملت ایران در آنجا بیشتر از اینها ریخته شود.
‌سه شنبه 4 بهمن 1390 - 15:28
آزادیخواهی - تهران - ایران
kokex - ‫فرانکفورت - ‫آلمان امیدوارم غیرتت در برابر استانهای دیگر ایران مثل ارمنستان تاجیکستان ازبکستان قزاقستان قرقیزستان گرجستان ترکمنستان افغانستان کردستان عراق تیسفون هندوستان بحرین و.. نیز به جوش بیاید و آنها را هم ضمیمه امپراطوری خیالی خود بکنی
‌چهارشنبه 5 بهمن 1390 - 20:45
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.