زرشک پلو با مرغ

مواد لازم :

برنج  750 گرم
گوشت مرغ  500 گرم
زرشک  100 گرم
زیره  2 قاشق سوپخوری
زعفران  1 قاشق مرباخوری
روغن  150 گرم
کره  100 گرم
شکر  2 قاشق سوپخوری

طرز تهیه :

برنج را خیس میکنیم مرغ را شسته ، با یکی دو عدد پیاز خورد کرده و یکی دو پرس سیر و دو لیوان آب و کی نمک میگذاریم بپزد بحدیکه زیاد له نشود و بعد از پختن یک لیوان سر خالی آب داشته باشد مرغ را میگذاریم سرد شود و بعد استخوانهایش را میگیریم و بقطعات منظم خورد میکنیم آب مرغ را از صافی رد کرده و زعفرانرا در کمی آبجوش حل میکنیم نصف از زعفران و نصف از روغن را با آب مرغ مخلوط می نمائیم و یک جوش میدهیم زرشک را شسته در صافی می ریزیم که آب گرفته شود یک قاشق روغن را در تابه ریخته آب می نمائیم و زرشک را با روغن کمی سرخ میکنیم ، شکر را در زرشک میریزیم هم میزنیم تا شکر حل شود آتش باید ملایم باشد برنج را آبکش می نمائیم بقیه روغن را با نصف لیوان آب و کمی زعفران در ته دیگ میریزیم میگذاریم داغ شود برنج را کم کم در دیگ ریخته زیره را لابلای برنج میریزیم قطعات مرغ را لای پلو میگذاریم دیگ را روی حرارت ملایم قرار میدهیم در انرا میبندیم در دیگ که عرق کرد آب مرغ را روی سطح برنج میدهیم و پلو را دم میکنیم و موقع کشیدن دو سه کفگیر مرغ را بر میداریم با بقیه زعفران و نصف از زرشک مخلوط میکنیم قطعات مرغ را بر میداریم بقیه زرشک را با برنج داخل دیگ مخلوط می نمائیم در دیس میکشیم و قطعات مرغ را روی آن میریزیم و با برنج زعفرانی مخلوط با زرشک روی مرغ را میپوشانیم کره را آب میکنیم و روی پلو میدهیم .
در صورت رعایت مقادیر مواد اولیه این غذا برای 6 تا 8 نفر کافیست
طرز خیس کردن برنج بطریق زیر انجام میشود :
برنج را بدقت تمیز میکنیم با آب نیم گرم چند دفعه بدون اینکه زیاد چنگ بزنیم میشوئیم تا آب برنج کاملا زلال شود بعد روی برنج مقداری آب گرم بحدی که دست را نسوزاند ولی گرمی آن کاملا محسوس باشد میریزیم آب باید 4 انگشت تقریبا بالاتر از سطح برنج قرار بگیرد ، بعد بنسبت هر یک کیلو برنج یک کیلو سنگ نمک را شسته در پارچه سفیدی می پیچیم روی برنج قرار میدهیم بهتر است برنج را روز یا شب قبل خیس کنیم یا لااقل سه تا چهار ساعت قبل از طبخ خیس نمائیم در صورتیکه برای خیس کردن برنج فرصت بیشتری باشد مقدار نمک یک کیلو و در فرصت کم یک کیلونیم خواهد بود .

+129
رأی دهید
-186

TameshK - هامبورگ - المان
من که نفهمیدم :( این تهچین یا زرشک پلو یا میکس از جفتش ؟ چرا گفته مرغ رو لای برنج دم بزنید ؟ :-؟ اینجوری چیزی که به ما یاد نمی‌دین هیچ تازه اونی‌ هم که بلدیم شک می‌افتیم که ،بازم به همون پیتزا :)))
دوشنبه 3 بهمن 1390 - 12:31
pariha - كويت - كويت
زرشک پلو با مرغ غذای اصیل ایرانی و خوشمزززززززززززززززززززززززززه ولی اصلا این ریسیپی اش نیست اینقدر این صفر کیلومترها رو گمراه نکنید
دوشنبه 3 بهمن 1390 - 12:52
raha1984 - هامبورگ - المان
نه مرغ نه زعفرون با سیر جور در نمیاد !!
دوشنبه 3 بهمن 1390 - 13:09
Neda02 - اتاوا - کانادا
TameshK - هامبورگ - المان. دوست عزیز زرشک‌پلوی اصلی همینه که این‌جا نوشته. اونی که حالا مرسوم شده کمی مدرنیزه شده. البته من نمی‌دونم چه طور می‌شه مرغ را بدون ادویه پخت. پیاز و سیر نمی‌تونن بوی مرغ را برطرف کنن. من به خاطر بوی بد مرغ، تا چند سال پیش اصلا مرغ نمی‌خوردم. همه راه‌ها را امتحان کردم تا دیدم با ادویه و پیاز OK شد.
دوشنبه 3 بهمن 1390 - 13:37
Saajan - تورکو - فنلاند
ما هم نفهمیدیم این زرشک پلو هست یا ته چین؟
دوشنبه 3 بهمن 1390 - 15:15
zpirooz - آخن - آلمان
هر چند دستورش من درآوردیه اما با اینهمه میخوامش
دوشنبه 3 بهمن 1390 - 15:42
setareh70 - تهران - ایران
من که نفهمیدم این غذا رو که همه از حفظ هم بلدند، دیگه کسی‌ هم پیدا میشه که این غذا رو بلد نباشه، یک خوراک جدید یاد ما بدید ......
دوشنبه 3 بهمن 1390 - 16:34
omid-free - لندن - انگلیس
رها۱۹۸۴ دقیفا باهات موافقم )
دوشنبه 3 بهمن 1390 - 16:37
negin135 - تل آویو - اسرائیل
زرشک پلوی اورجینال اینه که مرغ جدا پخته شه و برنج سفید آبکش بشه بعد از اینکه مرغ پخته شد که البته با یک پیاز چارقاچ شده و دو حبه سیر که بوی زخم مرغ رو بکیره !! زیره هم خویه ته دیک برنج آبکشی شده تون بریزه که فقط عطرشو بگیره و نباید دانه های زیره بیاد قاطی پلو سفید بشه بعد اگه روغن حیوانی داشتید که چه بهتر وگرنه کره رو آب کنید و داغ که شد زرشک شسته شده رو بریزید و گاز رو فوری خاموش کنید (من با ریختن شکر توی زرشک مخالفم چون باعث کدر شدن سرخی زرشک میشه ولی اگه زرشک به ذایقه شما ترشه به همراه زرشک میتونید کمی کشمش ریز پلوئی توی توی کره بریزید بعد زعفرون آب کرده رو به اندازه ای که بتونه یک پیشدستی برنج رو کاملا زعفرونی کنه رو توی ماهی تابه زرشک تون بریزید و یک پیشدستی برنج هم روش و کاملا با هم مخلوط کنید و بذارید کنار حالا دیس یا بشغاب خودتونو بیارید نیمی از برنج سفید در قابلمه رو توی دیس یا بشقاب بریزید و بعد مرغ های جدا شده از استخوان را روی اون بگذارید و باز کمی برنج سفید روی مرغ و بعد روی آن از برنج و زرشک زعفرانی بریزید
دوشنبه 3 بهمن 1390 - 18:00
*israel* - اورشلیم - اسرائیل
فقط می‌تونم بگم ۰اوه مای گاد
دوشنبه 3 بهمن 1390 - 18:11
TameshK - هامبورگ - المان
ندا جون مرسی‌ عزیزم از راهنمایی ات D: ولی‌ من تا حالا زرشک پلوی اصلی‌ ندیدم هر چی‌ دیدم مدرنیزه بوده :))))
دوشنبه 3 بهمن 1390 - 18:23
darkoob-1390 - قم - ایران
ای چیه ؟؟؟ همش که شد "می‌ریزیم ..،می‌کنیم. کی‌ چی‌ میپزیم ؟؟
دوشنبه 3 بهمن 1390 - 18:51
Royan - بوخوم - آلمان
lمرغ را با نمک و فلفل و کمی زردچوبه در روغن تف داده و سپس با پیاز و یک پر سیر بپزید اگر بدون رب گوجه میخواهید کمی زعفران در آخر پخت اضافه کنید این مرغ باید آب بیشتر داشته باشد که بصورت سوپ در یک فنجان با لیموی تازه سرو شود که بسیار خوشمزه است و برای سرما خوردگی خیلی مفیداست. ولی اگر مرغ را با رب گوجه دوست دارید باید رب گوجه را با مرغ تف دهید که روغن آن رنگ بگیرد و سپس آب آن را اضافه کنید آب هرچی کمتر باشد بهتر است.
دوشنبه 3 بهمن 1390 - 20:29
*Fanoos* - ايران - ايران
ولی من اینقدر عاشق سیزم اگه تو هر غذایی سیر باشه بازم میخورم
دوشنبه 3 بهمن 1390 - 20:56
amirehsan1 - آمستردام - هلند
آخ جان چه میچسبه، بی‌ پول باشی‌ ، کشنه باشی‌، یه هم چی‌ پلوی هم ببینی‌، آخ مادر جان ، این واسه منه کشنه هم زرشکپلو هم تهچین ، آخ بعدش چه خوابی‌ می‌چسبه‌ها ،
دوشنبه 3 بهمن 1390 - 21:09
*Fanoos* - ايران - ايران
Royan - بوخوم - آلمان ممنونم رویان جان منم با این روش پختی که شما مطرح کردید موافقم
دوشنبه 3 بهمن 1390 - 22:29
TameshK - هامبورگ - المان
Royan جان یعنی‌ مرغ رو اول سرخ کنیم بعد آب بریزیم که بپزه ؟ من همیشه یه پیاز روی مرغ خورد می‌کردم و ۲ تا لیوان آب و نمک و زرد چوبه هم تو آبش و میذاشتم بپزه آخر سر هم رب میزدم هیچ وقتم سرخ نمیکردم پس بگو چرا همیشه مزه آبگوشت میداد :)))) آخر هفته که بخوام آشپزی کنم اینجوری که شما گفتی‌ درست می‌کنم مرسی‌ عزیزم :)
دوشنبه 3 بهمن 1390 - 23:01
salomeh_f - ساکرامنتو - آمریکا
چه مسخره یعنی‌ دیگه کی‌ه که زرشک پلو بلد نباشه؟
‌سه شنبه 4 بهمن 1390 - 04:06
marymoon - کوالالامبور - مالزی
من هم یک مدل زرشک پلو از خودم اختراع کردم که در بین دوستان و فامیل طرفداران زیادی پیدا کرده منتها برای کسانی خوبه که فقط سینه مرغ دوست دارند. و فقط باید از فیله مرغ استفاده کنید. طرز تهیه اش هم اینطوریه که فیله مرغ را شسته و میزاریم در ابکش ابش کشیده بشه چون باید خشک سرخش کنید. یک پیاز درشت ترجیحا از این پیاز سفید ها را خرد می کنیم با حلقه های بزرگ و در روغن تفت می دهیم وقتی شروع به طلایی شدن کرد زردچوبه اضافه می کنیم ولی نمی گذاریم که خیلی پیازها تیره بشن . بعد فیله مرغ را روی پیازها می چینیم و تفت میدهیم وقتی هر دو طرف مرغها رنگ عوض کرد و سفید شد و شزوع به طلایی شدن کرد در ماهیتابه را می زاریم و شعله را ملایم می کنیم که در این حالت خود مرغ شروع به اب انداختن می کنه و به هیچ وجه نباید اب به مرغ اضافه کرد چون سفت میشه . به اندازه کافی اب انداخت دو قاشق رب و کمی زعفران اضافه می کنیم و می گزاریم ابش کشیده بشه و به روغن بیفته و دوباره کمی سرخ بشه . برنج و زرشک رو هم که بلدید دیگه . خیلی مرغ لذیذ میشه اینطوری و پیازهای ته ماهیتابه هم خیلی خوشمزه میشن.
‌سه شنبه 4 بهمن 1390 - 06:32
aria442 - تهران - ایران
عکس با تیتر مطلب جور درمیاد ولی هیچکدام با دستور پخت جور درنمیاد.
‌سه شنبه 4 بهمن 1390 - 06:46
amirehsan1 - آمستردام - هلند
Royan-بوخوم عزیز ،شما معلومه که آشپزیتون حرف نداره ، واسه ۱۳ بدر همگی‌ میام خونتون ،
‌سه شنبه 4 بهمن 1390 - 06:50
felora - تهران - ایران
مرغ خام وقتی سرخ میشه وبعد پخته میشه طعم خیلی بهتری میگیره. Royan - بوخوم - آلمان_ منم با این روش برای پختن مرغ موافقم عالیه
‌سه شنبه 4 بهمن 1390 - 07:15
felora - تهران - ایران
amirehsan1 - آمستردام - هلند - ای وای با این حرفات دیگه مگه میشه راحت یک زرشک پلو بخوریم ..
‌سه شنبه 4 بهمن 1390 - 07:17
Pahlavi100 - کالیفورنیا - آمریکا
ساده ترین روش تهیه زرشک پلو با مرغ بدین منوال است : تلفن را برداشته ، به نزدیکترین رستوران محل  زنگ میزنیم. نخست خوراک را سفارش میدهیم. بعدا وقتی که دلیوری شد با قاشق و چنگال به جانش میفتیم. چایی بعد از غذا فراموش نشود. 
‌سه شنبه 4 بهمن 1390 - 15:04
felora - تهران - ایران
Pahlavi100 - کالیفورنیا - متاسفانه در ایران نمیشه به نزدیکترین رستوران محل زنگ بزنیم!!! باید به رستورانهایی که امتحان خودشون رو پس دادن ومسموم نشدیم زنگ بزنیم ویا بریم .. ( چای با لیموترش تازه)
‌سه شنبه 4 بهمن 1390 - 16:40
Esfahan Nesfe Jahan - برلین - آلمان
من که گیچ و ویج شدم ! همش تقصیر این pariha خانم و پسرعمو جونم Pahlavi100 هستش . یعنی میخوام بگم از هردمبیل و هردم کلنگ به رد شد این دفعه شد هر دم چکش!!
‌سه شنبه 4 بهمن 1390 - 17:06
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.