گلشیفته و کشتی تایتانیک نظام

مجید محمدی

اقدام گلشیفته فراهانی در انتشار عکس و فیلمی نیمه عریان به گونه‌های متفاوتی تعبیر شده است: جلب توجه، خودنمایی و ترویج خود برای گرفتن نقش در فیلم‌های هالیوودی، خلاف عفت، سوء استفاده از بدن خود برای جهانی شدن، مقابله با تابوهای رایج، خط شکنی یکی از زنجیر شدگان در مقابله با سرکوب زنان، عکس العملی در برابر جور و جفایی که بر وی و همنسلانش در جمهوری اسلامی رفته، عدم مسئولیت در برابر همکاران سابق در سینمای ایران و... بسیاری اقدام او را ستوده و بسیاری نیز مذمت کرده‌اند. اما پرسش اصلی همان است که پدرش، بهزاد فراهانی، می پرسد: "چرا دختر من باید دست به چنین کاری بزند؟"
 
این حرکت در شرایط موجود فراتر از معنایی که خود گلشیفته در ذهن داشته و فراتر از عکس العمل‌های مثبت و منفی و انکارها، در این زمان هویتی مستقل یافته و هیچ چیز نمی تواند معنای انتشار این تصاویر را در حوزه عمومی از آنها اخذ کند. حتی برداشتن این تصاویر از سایت‌ها زمان را به عقب بر نمی گرداند. این تصاویر نیز همانند تصاویر جان دادن ندا، سخنرانی خمینی در بهشت زهرا، گل‌ خداداد عزیزی به تیم استرالیا، و آزاد شدن خرمشهر بخشی از خاطره جمعی ما خواهند بود و باید تلاش کنیم آنها را در متن و سیاق خود بفهمیم.


تغییر روش مبارزه
 
پیش از انقلاب سال ۵۷، برخی از جوانان ایرانی (راست و چپ، مذهبی و مارکسیست) برای مبارزه با استبداد روزه می گرفتند، بر تن خویش شلاق می زدند، با چند خرما برای روزها به کوه می رفتند، از ارتباط وسوسه انگیز با جنس مخالف پرهیز می کردند و حتی پسران به صورت زیبای دختران نمی نگریستند و به طور خلاصه خود را از بسیاری لذائذ زندگی محروم می کردند تا خود را برای مبارزه با رژیم استبدادی آماده کنند. بعد همین جوانان، فوج فوج و صدها و هزاران، خود را در کوچه و خیابان و سپس جبهه‌های جنگ در برابر تیر مستقیم قرار دادند تا خلوص و صداقت و استقامت خود را در رسیدن به هدف به نمایش بگذارند. آنها با کشور و مردم خود کردند آنچه کردند و مرگ باوری و ضدیت با عشق و شادی و زیبایی و رنگ و موسیقی را به میراث گذاشتند.
 
اکنون پس از بهار عرب بسیاری از خود می پرسند چرا معترضان ایرانی پس از کمتر از صد کشته در سال ۸۸ به خانه های خود برگشتند در حالی که معترضان سوری تا کنون بیش از پنج هزار کشته داده و هنوز از مبارزه دست نکشیده‌اند.
 
پاسخ در نوع نگرش نسل امروز است. آنها می خواهند حکومت موجود ساقط شود تا از زندگی و همه زیبایی‌هایش لذت ببرند و کسی در خانه و خیابان و محیط کار آنها را کنترل نکند. اما برای این هدف کسی نمی خواهد از لذائذ کوچک خود حتی سفر دو سه روزه به کنار خزر بگذرد چه برسد به آن که خود را به کشتن دهد. این نسل روش‌های خود را برای مبارزه خلق کرده است: موسیقی زیر زمینی، گرفتن فیلم از خود به هنگام رقصیدن بر روی سقف اتومبیل یا کنار دریا یا پادگان، باز کردن صفحه فیس بوک و پر کردن آن با انواع خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های اشتها برانگیز و عکس‌های بی حجاب خویش، ارسال تصاویر زیبای مدل‌های لباس به دوستان و نمایش زیبایی‌های زندگی که یکی از آنها پیکر زیبای گلشیفته است. چه کسی سه دهه پیش فکر می کرد یکی از محبوب ترین برنامه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای (در شبکه من و تو) یک برنامه آشپزی باشد و تلویزیون دولتی نیز همان را نسخه برداری کند؟ این نسل با همین زندگی باوری‌ و با رقص و موسیقی و نوشیدنی‌ها و لباس‌هایش کمر حکومت دینی را خواهد شکست.
 
کرباسچی با کاشتن گل در خیابان‌های تهران و زدن رنگ‌های روشن بر سیاهی‌های دوران جنگ، خاتمی با لبخند، موسوی با گرفتن دست همسر خود در جریان مبارزات انتخاباتی، فائزه با شعار آزاد سازی دوچرخه سواری بانوان و نشریات نیمه مستقل با رنگی کردن بسیاری از صفحات خود تلاش کردند به این نیاز به زندگی پاسخ دهند، اما همه یک به یک به تیر خشم دستگاه رهبری گرفتار آمدند. حرکت گلشیفته دنباله منطقی حرکت و جنبشی است که از اوایل دهه هفتاد در ایران آغاز گردید.
 
جامعه عادی - جامعه غیر عادی
 
در یک جامعه عادی که پسران و دختران با هم به مدرسه می روند و آدم‌ها می توانند جنس مخالف را از کودکی در همه وجوه جامعه از جمله در کنار دریا و رودخانه و پارک نزدیک خانه خود مشاهده کنند، دیگر تصاویر گلشیفته رگ‌های گردن کسی را شل و سفت نمی کند. گلشیفته با عکس و فیلم خود به "جامعه غیر عادی" ایران نشان می دهد که کجای کارشان اشکال دارد و آنها را به تامل وا می دارد که در کدام جامعه‌ای زندگی می کنند: نرمال یا آنرمال. این عکس و فیلم نه برای شناخت گلشیفته بلکه برای شناخت جامعه امروز ایران بهترین کاربرد را دارند. در یک جامعه عادی این عکس و فیلم ممکن بود عکس العمل گروهی بسیار کوچک را آن هم نه از سر داوری اخلاقی و دینی بلکه داوری زیبایی شناسانه برانگیزد.
 
چشم‌های بسته و چشم‌های باز
 
کسانی که نمی خواهند عکس‌های برهنه گلشیفته را ببینند و انتشار آنها را خوش نمی دارند (درستی و نادرستی انتشار آنها را در پرانتز بگذاریم) نمی خواهند جامعه در حال تحول ایران را ببینند. آنها نمی خواهند ببینند که دختران و پسرانی در ایران امروز بدون ازدواج با هم زندگی می کنند، تعداد همجنسگرایان ایران (زن و مرد) تفاوت زیادی با تعداد آنها در جوامع دیگر ندارد، مقامات دولتی برای تعطیلات به تایلند و ترکیه و اروپا می روند و دور از چشم بیت و شورای نگهبان و مراجع تقلید خوش می گذرانند (مثل همه مردم عادی عالم)، اکثر دختران و پسران شهرنشین ایرانی دوست پسر و دختر دارند (در قالب روابط تلفنی تا انواع دیگر روابط صمیمی) و از دنیای تحت کنترل بسیج و روحانیت که بگذریم، ایرانیان نیز مثل همه مردمان دیگر نقاط عالم زندگی می کنند.
 
جامعه ایران از موضوعات فوق به عنوان "اسمشو نبر" گذر کرده است. خانواده‌ها، حتی سنتی ترین آنها با این موضوعات راحت تر و بازتر از گذشته برخورد می کنند و تلاش می کنند راهی برای مصالحه و همزیستی پیدا کنند. اما حکومت و برخورداران از قدرت و ثروت آن بعد از ارتکاب هر عمل غیر قانونی و غیر اخلاقی ممکن در سه دهه گذشته، تنها تظاهر به اخلاق جنسی را راه نجات خود می دانند. تصاویر گلشیفته تنها نوک کوه یخی را نشان می دهند که چشمان بسته در ایران از آن می گریزند. کشتی تایتانیک نظام با این کوه یخ که هر روز بزرگ تر نیز می شود برخورد کرده، اما مقامات کشتی نمی خواهند وضعیت در حال غرق شدن آن را بپذیرند.
 
تناقضی نمی بینند
 
دو دهه است که ایدئولوژی اسلامگرایی در متن جامعه ایران تبخیر شده است. این بدین معنی نیست که مردم مسلمانی را رها کرده‌اند: اکثریت مردم ایران مسلمانند و در عین عزاداری برای امام حسین، آبجو یا شرابشان را نیز می نوشند یا در عین روزه گرفتن در ماه رمضان یا نماز خواندن در شب قدر در سواحل آنتالیا با بیکینی به دریا هم می روند. همین کارها را بسیاری از مردمان مذهبی در دیگر جاهای دنیا نیز می کنند و تناقضی نمی بینند. گناه گلشیفته فقط این است که در مقابل دوربین این کار را کرده است.
 
حتی مقامات حکومتی نیز این تناقض‌ها را درک می کنند. تنها دلارهای نفتی و قوه قاهره سپاه‌اند که هنوز از درک تحولات اجتماعی عاجز‌اند و با اِعمال شریعت، حکومت دینی را سرپا نگاه داشته‌اند. اگر در دوران خاتمی مردم می خواستند با این ایدئولوژی مماشات کنند تا ته مانده‌های آن خود به خود و به تدریج دست از سر مردم بر دارد، در دوره احمدی نژاد تصمیم به طلاق گرفته‌اند. کافی است چند ماه بودجه‌های دهها میلیارد دلاری دولتی و حکومتی برای حوزه‌های علمیه و نهادهای دینی قطع شود و سپاهیان فقط حقوق دولتی خویش را دریافت کنند: آن گاه خواهیم دید چه قدر رگ‌های گردن برای پیکر نیمه عریان یک زن سفت خواهد شد.
 
*مجید محمدی، جامعه شناس ایرانی ساکن آمریکا است

+220
رأی دهید
-50

amir-amir - تورنتو - كانادا
اگر اشتباه نکنم بهزاد فراهانى در زمان قبل از فتنه ۱۳۵۷ در رادیو بوده است.
جمعه 30 دي 1390 - 23:25
a.ahooraei - دوسلدورف - آلمان
اگه خودش بوده که از نظر من نباید میکرده و اگه میخواست این تیپی باشه چرا توی ج.ا وارد سینما شد و اونقدر تونست با اینها جلو بیاد که مشهور بشه و حالا از امروز به فردا 180 درجه تغییر کنه؟ چرا تونست اینهمه دوام بیاره و یکباره پرده ها را پاره کنه و پشت پرده را نشون بده. اما زندگی خودش هست و الآن شخص دیگه ای شده به ما چه ربطی داره!
جمعه 30 دي 1390 - 23:52
KOROSH2500 - برمینگام - انگلستان
مرسی آقای مجید محمدی. به موضوعاتی اشاره فرمودید که هموطنان ساکن کشور آنرا قطره قطره نوشی جان میفرمایند و هرگز از مخزن وجود نمیچکند مگر آنکه گروه اندکی در جمعی به خود نمائی دکمه ها از یخه ها بتکانند ...
جمعه 30 دي 1390 - 23:59
dbsh3000 - يوتبوري - سوئد
کار بسیار احمقانه ای کرده پس فردا فاحشه ها هم میگن ما داریم مبارزه میکنیم. واقعا که ننگ بر کسانی که فاحشه گی رو با مبارزه واقعی دارن عوض میکنند
شنبه 1 بهمن 1390 - 00:08
Nerse - اهواز - ایران
فکر میکنم روشش جالب نبود بخصوص که گفته خودش و با مدونا مقایسه کرده. جامعه ایران با جامعه آمریکا قابل مقایسه نیست. اگه کمی به فکر خانوادش بود فکر می کنم این کار و نمی کرد. انسانها آزادن ولی اینکه چطور از آزادیشون استفاده کنن مهمه. پدر مادر گلشیفته واقعه تو دردسر بزرگی افتادن بخصوص با این مردم حریص و چشم چرون که تا اینطور اتفاقات پیش بیاد سریع اون رو انتشار میدن و همدیگه رو خبر میکنن و اون رو به اشتراک میزارن. فکر میکنم خود گلشیفته روزی خودش اعلام پشیمونی کنه. اون بازیگر واقعا خوبیه. فیلمای زیادی ازش دیدم ولی این کارش جالب نبود و به وجهش لطمه زد. نباید فراموش کنه عمده مخاطبانش هنوز تو ایرانه و هرکاری کنه نمی تونه مثل یه هنرپیشه هالیوودی نقش بگیره و بازی کنه
جمعه 30 دي 1390 - 23:13
salomeh_f - ساکرامنتو - آمریکا
مثل هر سنت شکنی دیگه ایی در طول تاریخ، این حرکت مخالفان زیادی رو در پی‌ خواهد داشت کاملا طبیعیه
شنبه 1 بهمن 1390 - 01:52
you kay - لندن - بریتانیا
واقعأ مقاله خوبی بود،با گذر زمان و همچنین یک سری تغییرات اساسی که دور از انتظار هم نیست جامعه کمتر به چنین مسائلی واکنش نشان خواهد داد. البته شاید الان کار خانم گلشیفته بنظر غیر معقول بیاد دلیلش هم بخاطر محیط بسته ایه که ما داریمه اما در اینده ای نه چندان دور عادی خواهد بود و شاید هم ستودنی
شنبه 1 بهمن 1390 - 01:29
compatriot - تورنتو - کانادا
برای بار دوم مینویسم: ایشون حکم همان زن پادشاهی را داره که لخت سوار بر اسب در کوچه و خیابان‌ها گشت زد تا بر علیه ظلم و جور شوهرش با مردم همراه شود. شما پنجره‌های خانه‌هایتان را ببندید. و از نگاه پرهیز کنید.
شنبه 1 بهمن 1390 - 02:26
salomeh_f - ساکرامنتو - آمریکا
. " نه در بکارت روح و جسم ارزشی است و نه در از دست دادن آن! آنچه ارزشمند است آزادی، تفکر و شهامت تصمیم گرفتن برای زندگی خودمان است آنگونه که خودمان دنیا را می بینیم نه از آن دریچه ی تنگی که پیشینیان مجبورمان کرده اند ببینیم . "
شنبه 1 بهمن 1390 - 02:29
sobat - تهران - ایران
استاد گرامی..آقای محمدی.. واقعا که جامعه شناسید آفرین بنازم واقعا جامعۀ ایران را با اینکه دور از فرهنگ ایران هستید بسیار عالی تحلیل کردید...نمیدونم چه مدرکی دارید...هرچه هست شما یک جامعه شناس توانا هستید...امیدوارم روزی نام شما را به عنوان بزرگترین جامعه شناس دنیا از کشور ایران بر صفحۀ عالم ببینم.....بنازم قلم توانایتان را....موفق و سربلند باشید.......در خاتمه این نظر بعضی از دوستان من است.... بعضی ها با یک کشمش شیرینند و با یک غوره ترش.......بعضی ها رو یک بار آب روی قاطر سیل میبره.....!!!!!این ضرب االمثل ها از بی مایگی بعضی آدمها میگه.....که از خود غربی ها غربی ترند...از هالیوودیها ستاره ترند.....از سکسی های حرفه ای جلوترند........واینست حکایت بعضی ابرانیان کم مایه و بی مایه که به محض ورود به جایی جدید وفرهنگی دیگر اول هویت خود را میبازند.به دنبال این باخت باختهای بعدی عادی است ومهم نیست...
شنبه 1 بهمن 1390 - 02:43
salomeh_f - ساکرامنتو - آمریکا
. " نه در بکارت روح و جسم ارزشی است و نه در از دست دادن آن! آنچه ارزشمند است آزادی، تفکر و شهامت تصمیم گرفتن برای زندگی خودمان است آنگونه که خودمان دنیا را می بینیم نه از آن دریچه ی تنگی که پیشینیان مجبورمان کرده اند ببینیم . "
شنبه 1 بهمن 1390 - 02:29
greentree - تهران - ایران
آفرین گلشیفته فراهانی ،شجاعت خیلی‌ زیادی می‌خواد این کار ،آفرین ،من نمیدونم به مرد‌های ایرانی‌ چه ربطی‌ داره که نظر میدند راجبه لباس پوشیدن زن ها
شنبه 1 بهمن 1390 - 05:35
مهرتابان - تهران - ایران
من با برهنگی مخالفم چه برای زن و چه برای مرد.شخصا این روش مبارزه رو نمیپسندم نه اینکه به قول آقای مجید محمدی جامعه شناس در سالهای گذشته برای مبارزه از لذتهای دنیوی دست شستن و نه اینه به سبک امروز خانمهای علیا ماجده و گلشیفته جامه از تن دریدن.***تعادل***بهترین مسیر برای رسیدن به مقام و شان انسانی و اجتماعی است.
شنبه 1 بهمن 1390 - 05:54
adsi - شانگهای - چین
این حرکت ضد اخلاقی در هیچ جامعه ای صورت خوبی نداره اون دسته افرادی که میگن تن و بدن خودشه باید بدونن که از این تن بدن ههمه دارن اما میشه همه اون رو تو ملا عام به نمایش بذارن که دارن مبارزه میکنن؟این هنرمندیه که با بازی در نقش مادر در میم مثل مادر اوج هنرشو نشون میده بعد به عنوان مبارزه میاد تمام ارزشهای خلاقی و مذهبی و اصالت ایرانی رو به لجن میکشه.نه عزیز من این مبارزه نیست,شاید باشه اما راهش این نیست و درو واقع برداشتهایی که میشه در انظار مردم چیزی به غیر از دادن مجوز و اشاعه روسپی گری نیست.احتمالا چند وقت دیگه تو یه فیل پورنو هم به بهانه مبارزه محدودیت جنسی ظاهر میشه!!تمام تندیسهایی زنانی که از ادیان و ملیتها و فرنگهای مختلف با هر قدمت تاریخی موجود هست همه و همه حجاب رو داره شاید موهاش پوشیده نباشه اما عریان هم نیست.پس این ادا اصول مبارزه و حمایت بیجا رو کنار بذارید و منطقی تر فکر کنید
شنبه 1 بهمن 1390 - 05:59
hanivan - مالمو - سوئد
سپاس آقای مجید محمدی، بسیار زیبا و با خردبینی به مسئله پرداخته اید. امیدوارم همه هموطنان کار این هنرمند خوب را بفهمند!
شنبه 1 بهمن 1390 - 06:28
ezraeel1366 - کرمانشاه - ایران
"همانند تصاویر جان دادن ندا، سخنرانی خمینی در بهشت زهرا، گل‌ خداداد عزیزی به تیم استرالیا، و آزاد شدن خرمشهر" بابا بیخیال! زیاد مورد جدی نبود! فردا همه فراموش میکنن. حالا نیروهای خودسر(سازمان یافته) حمله نکردن به خونه بهزاد فراهانی؟ رو درو دیوار بنویسن عامل فساد دست نشانده آمریکاواسرائیل و . .
شنبه 1 بهمن 1390 - 06:48
kurosh_alman - فرانکفورت - آلمان
دستتون درد نکنه واقعا زیبا گفتید.. خانوم فراهانی هم کار خوبی کرد بالاخره یک روزی باید دنیا بفهمه که مردم با حکومت جدا هستن دو نقطه مقابل هستند
شنبه 1 بهمن 1390 - 07:08
ab5534 - هلسینکی - فنلاند
بسیار تحلیل درستی‌ بود داش مجید، من همیشه مقاله‌های ترا دنبال می‌کنم
شنبه 1 بهمن 1390 - 07:17
یک شهروند - تهران - ایران
هر کاری علاوه بر شکل وصورت دلیل و منطقی رو هم داره که در این مورد در بهترین حالتش میشه اعتراض به وضعیت موجود باشه. نکته ای که هست، هر حرکت اعتراضی میباید الهام بخش بوده و موجب آگاهی بخشی به عموم مردم و مشارکت آنها در اعتراضات مدنی بشه. شخصیتهای بسیار بزرگی بوده اند که با پیام و حرکت درستشون نه تنها مردم خودشون بلکه افرادی از فرهنگهای دیگه رو هم به خودشون جلب کردن که نمونه بارزش گاندی رهبر فقید هنده. اینکه در یک جامعه غیر نرمال زندگی میکنیم شکی نیست، جامعه ای که نیازهای روح و روان چیز تعریف شده ای نیست یا اقلا درست و جامع تعریف نشده. مسئله یافتن راه حل، اراده بر حل مشکل و حرکت و اقدام به ساختن جامعه ای بهتر هستش. گلشیفته فراهانی به هر دلیلی این کار رو انجام داده باشه یک مسئله رو گوشزد میکنه و اون سردرگمی جامعه و عدم شناخت درست از خود، دیگران و خواسته هامون و شکاف بین ما و جوامع دیگر هست.
شنبه 1 بهمن 1390 - 08:27
ايراندوست - شیراز - ایران
آقای محمدی مقاله تان ممتاز بود و عین واقعیت امید است در آینده ایی نه چندان دور در ایران جدید از وجود شما عزیزان بهره لازم را ببریم
شنبه 1 بهمن 1390 - 08:46
بچه تهرون - تهران - ایران
تا کور شود هر آنکس که نتواند دید .هنوز هم میگین نباید میکرد کرد و خوب کاری هم کرد .در کشور‌هایی‌ که مذهب مغزها رو فاسد نکرده سکس و هنر دو جایگاه متفاوت دارند.گلشیفته جان دستت درد نکنه که نشون دادی افکار مردم ما هنوز در منجلاب اسلامی غوطه می‌خوره.
شنبه 1 بهمن 1390 - 07:22
pariha - كويت - كويت
اگه خودش بوده ما که اصلا خوشمان نیامد و انتظار نداشتیم
شنبه 1 بهمن 1390 - 09:38
shahram407 - تهران - ایران
این اقا یا از روی کره ماه داره امار میده یا اصلا نمیدونه قضیه چیه!!!!! یک خانم. که در ایران هنرپیشه نسبتا موفقی بوده رفته ویک کار خارج از عرف کرده که حتی باعث تعجب خود خارج نشین ها هم شده( اعم از وطنی و خارج نشین خارجی) علتش ؟؟؟ معلوم نیست اینکار حتی از نظر برخی از مخالفین نظام هم زشت ، غیر قابل دفاع شناخته شده است. شاید با اینکار میخواسته جواب قطعی به بعضی از داخل نشین ها بده. اما اقای به اصطلاح جامعه شناس در جای گفته :((اغلب ایرانیان شیعه و در عین عزاداری برای امام حسین ....والخ)). اگر منظور از اکثریت ، خودشون هستند که من شخصا از ایشون و اون اکثریت بیزاری میجویم. من نزدیک سی و خرده ای سال که در ایران هستم رفیق مومن. و مذهبی داشتم رفیق غیر مذهبی هم داشتم اما ندیدم کسی مثلا بیاد برای. امام حسین گریه کنه یا شب احیا بگیره بعدش بره مشروبخواری!! مگه خود این اقای (ظاهرا)روانشناس!!!!! خودش مثال خودش باشه!!! اون خانم نابازیگر هم. خدا ببخشدش.
شنبه 1 بهمن 1390 - 08:41
mostafa.h - تبریز - ایران
چهار ساله که این سایت رو میبینم ولی بدلایلی هیچ وقت کامنت نذاشتم اما وقاحت این آقای باصطلاح جامعه شناس نباید بی جواب بمونه ! آخه مرد حسابی نشستی اون سر دنیا داری برای جامعه ای که تو توهماتت ساختی نظر میدی گرچه بخشی از قشر شهرنشین و تحصیلکرده ایران به سمت لائیسم کشیده میشن (که این بدترین آفت یک حکومت مذهبی برای یک جامعه مذهبی است)ولی هنوز بیشمارند ایرانی های که افتخارشون مسلمان بودنه بی آنکه ربطی به حکومت داشته باشن البته نه مسامان های پاستوریزه ای که آرزوی این آقاست !
شنبه 1 بهمن 1390 - 10:53
lucina - تهران - ایران
من کاری ندارم که کارش اشتباه یا غلط چون تن و بدنه خودشه و اختیارشو داره، ولی، ولی خواهشن اسمشو شجاعت نذارین.اگه شجاعت داشت بایدزمانی که ایران بود اینکارو میکرد درست مثله علیا ماجده .ولی ایکاش حالا اینکارو نمیکرد اونم درست بعد از برنده شدن اصغر فرهادی. تا بهونه ای دست افراطیون بیفته که با تیترای اخیرشون سعی بکنن چهره ی اصغر فرهادی رو خراب کنن یه نگاه کنین به تیترای اخیر: اقدام کثیف بازیگر اصغر فرهادی ،اصغر فرهادی از چه کسی دفاع میکرد؟،ووووو. غیره . کاش اینجوری نمیشد
شنبه 1 بهمن 1390 - 11:04
porharfi - آرنم - هلند
اونجایی که میخونی که..رقص کنار دریا.!پــادگـا ن! .روی سقف اتوموبیل! آزاد سازی دوچرخه سواری زنــان!و..و..و.نشون دهنده اینه که: چقده بدبخت و عقب مانده ایم !!؟ مــــا هنـــوز؟!!
شنبه 1 بهمن 1390 - 11:33
shayan96 - تهران - ایران
من واقعا برای گلشیفته متاسفم واقعا این 2 روز دنیا ارزش این کارها را داشت
شنبه 1 بهمن 1390 - 11:40
Kourosh_FF - پاریس - فرانسه
من میگم فقط از دید زیبا شناسی‌ به این عکس باید نگاه کرد، به نظر من سینه هاش خیلی‌ زیبا هستند، ولی‌ به صورتش نمیاد، اگه فقط به سینه هاش نگاه کنید فکر می‌کنید با شارون استون طرفید ( خدا خودش نصیبه هممون بکنه ان‌شا‌الله )
شنبه 1 بهمن 1390 - 14:42
ensanam arezoost - خارگ - ایران
shahram407 - تهران - ایران: . من نزدیک سی و خرده ای سال که در ایران هستم رفیق مومن. و مذهبی داشتم رفیق غیر مذهبی هم داشتم اما ندیدم کسی مثلا بیاد برای. امام حسین گریه کنه یا شب احیا بگیره بعدش بره مشروبخواری!! مگه خود این اقای (ظاهرا)روانشناس!!!!! خودش مثال خودش باشه!!! اون خانم نابازیگر هم. خدا ببخشدش. واقعا که خیلی خوش خیالی و البته چشم و گوش بسته، اینجور آدمها کم نیستند و مشروب خوری که اساسا کار بدی نیست خیلی از این آدمها با زن شوهردار رابطه دارند و خیلی ظلم و جورای دیگه که به دیگران روا میدارند...
شنبه 1 بهمن 1390 - 17:17
مگان_تهران_ایران - تهران - ایران
زین پس : رخت بر تن ماست گلشیفته رهبر ماست
شنبه 1 بهمن 1390 - 17:29
mobareze khamoosh - پردیس - ایران
تحلیلِ بسیار زیبا و واقع گرانه و بجای بود
شنبه 1 بهمن 1390 - 17:49
oghab - هلسينكي - فنلاند
با این قیافه می تونه نقش زنان عقب افتاده هندی را در تبلیغات مایعه ظرف شوی بگیره. تازه اگر کمی مایه بزاره .؟؟؟؟؟؟؟
شنبه 1 بهمن 1390 - 19:00
kitaro - تهران - ایران
امروز گلشیفته فراهانی با تنی عریان در میانه میدان،پوشیده تر از تمام سیاستمداران دغل باز و روحانیان مقدس ماب زراندوز و قدرت طلب که قبیله او را به اسارت گرفته و تاراج کرده اند است. اگر نیک بنگرید رد قرنها تازیانه خشونت و سرکوب و تبعیض و تحقیر را بر تن عربان او خواهید دید. چشمهایتان را باز کنید و به صدای بلند این تصویر گوش کنید.. این یک اعتراض است. می خور که شیخ و حافظ و مفتی و محتسب. گر نیک بنگری همه تزویر میکنند.
شنبه 1 بهمن 1390 - 19:29
amir_honda - شاهرود - ایران
به نظر من این نوع اعتراضات دادن بهانه دست امثال سلحشورهاست که خود و خانواده خودش را عفیف و پاکدامن و بقیه دنیا را فاحشه می دانند.
شنبه 1 بهمن 1390 - 20:37
Ahoora Mazda - اکلند - نیو زیلند
بنازم به این شیر زن ایرانی٫ هماند قمر الملک که اولین شیر زنی بود که در یران کشف حجاب کرد که متعفنان مذهبی حکم ارتداد اونو دادن. کلشیفته این زنجیر و قل مذهبی رو پاره کرد خود را ازاد کرد. بنازم به شجاعتت
یکشنبه 2 بهمن 1390 - 04:47
Bosya.marg - سیدنى - استرالیا
چه قد جالب همه یه پا مفسر شدن واسه خودشون ، همین که تو جامعه قحطى زده از هر نظر ما ایران بیکارى و سر گرمى شده عیب و ایراد گرفتن از این خانم ، کاشکى یکى به اون پاراف توجه میکرد که گفته دلیل و باعث و بانى و ریشه این ناهنجاریها چى و چه کسانى هستن،اگه ریشه این موضوعات رو درک کردیم او وقت میفهمیم که این بانوى زیباى ایرانى کار غیر اخلاقى نکرده ، زنان بسیارى در تاریخ بشریت کارهاى بزرگى کردن و جاودانه ماندند، چند قرن دیگه تاریخ به انگ سان سوچى و گلشیفته‌ها افتخار خواهد کرد ، اون موقع هست اگه وجود داشتى چقدر از این تفسیره نقادانه امروز خودت شرمنده بشى ،دورانهاى سیاه جهالیت اعراب یه زمانى همین بلاها رو سر خواهر‌ها و مادرهاى ما اورده بود ، این حـ... هاى که دارن همین الان دوران جهالیت اعراب رو به خورد ملت ما ایران میدن بایستى گلشیفته‌ها و نداهاى باشن که تحجر و خرافات را نفى کنن و به دنیا بگن زن ایرانى سنبل هزاران روز، ماه، و سال سیاهى و تاریکى عصر جاهلیت گرفتار هست و احتیاج به هواى تازه و ازادى داره.
یکشنبه 2 بهمن 1390 - 07:59
ariana11 - تورنتو - کانادا
دبش۳۰۰۰ - یوتبوری - سوئد این کامنت تو هم واقعا .... بود! تو هنوز نمی‌‌دونی که فرق بدون لباس بودن با فاحشگی چیه؟ پس همهٔ کسأی که می‌رن آفتاب بگیرن فاحشن از چمه تو؟ فاحشه کسی‌ِ که بیاد با ....بخوابه و هر ۲ تاتون بشین فاحشه و جامعرو به فساد بکشید نه کسی‌ و لباسشو به هر دلیل فکری که داره در بیاره. امیدوارم که محل اقامتتو الکی‌ ننوأشت باشی‌ پس با این وضع جائی هستی‌ که میلیون‌ها فاحشه اونجا هست نه؟؟؟
یکشنبه 2 بهمن 1390 - 10:31
Dionysos - پارسی - فرانسه
Kourosh_FF - پاریس - فرانسه، مزدور بسیجی چقدر تو عقده ای هستی و با دیدن یک عکس نمی دونی چطوری عقده های جنسی ات رو برطرف کنی! بسیجی تو مامور شدی بیای به گلشیفته اهانت کنی، این حربه شما مزدوران سایبری رژیم اسلامیه. بعد می خوای به تو احترام بگذارند مزدور؟! آخه چقدر تو عقب مونده و بدبختی؟! چقدر احساس حقارت بهت دست داده که مجبور شدی روی سینه زوم کنی!! تو نیاز به یه روانشناس داری نه عکس سینه و باسن!
یکشنبه 2 بهمن 1390 - 10:34
a.ahooraei - دوسلدورف - آلمان
Lucina- تأییدت میکنم. کاملاً صحیح هست، اگه شجاعت اینه ، من هیچ زن بی شجاعتی را نمی شناسم. لااقل اسمشو حرکت سیاسی نذارید لطفاً که موقعیت مبارزین واقعی را لکه دار میکنید.
یکشنبه 2 بهمن 1390 - 18:15
shahrooz93 - دبی - امارات
باز هم یک نقد مسخرهٔ‌دیگر. کاری به نقدی که دربارهٔ گلشیفته نوشته ندارم. اما یک چیز جالب در پارگراف یکی مونده با آخر وجود دارد که می‌گوید: «اکثریت مردم ایران مسلمانند و در عین عزاداری برای امام حسین، آبجو یا شرابشان را نیز می نوشند یا در عین روزه گرفتن در ماه رمضان یا نماز خواندن در شب قدر در سواحل آنتالیا با بیکینی به دریا هم می روند. همین کارها را بسیاری از مردمان مذهبی در دیگر جاهای دنیا نیز می کنند و تناقضی نمی بینند.» . نوشته‌ای به این چرت و پرتی ندیدم! کدام مسلمانی «واقعی» در ساحل بیکینی می‌پوشد؟ کدام مسلمانی «واقعی» نماز می‌خواند و مشروب هم می‌خورد؟ درسته که مردم ایران اکثرا این کارهار را می‌کنند اما آیا اکثرا مسلمانند؟ مردم ایران شناسنامه‌ای مسلمانند. یکی از آشنایان نزدیک ما در شهروند تهران مدیر فروش است و در آنجا با نام حاج خانم صدایش می‌کنند و هر سال به حرم خمینی هم می‌رود اما هر هفته پارتی‌اش را می‌گیرد و وقتی به دبی می‌آید هر شب به دیسکو می‌رود و به جز در محل کارش هیچ گاه نماز نمی‌خواند! لطفا ظاهری نگاه نکنید و به عمق ماجرا پی ببرید.
یکشنبه 2 بهمن 1390 - 19:48
salomeh_f - ساکرامنتو - آمریکا
Kourosh_FF - پاریس - فرانسه واقعا برات متأسفم حداقل افکار مسخره تو اینجا رو نکن و خودتو لو نده !
یکشنبه 2 بهمن 1390 - 22:51
vudvudak - لس آنجلس - امریکا
خداوندا کمی جنبه و مقداری ظرفیت به بندگان چشم پاکت نازل بفرما آمین
دوشنبه 3 بهمن 1390 - 05:19
Kourosh_FF - پاریس - فرانسه
salomeh_f - ساکرامنتو - آمریکا .. من با کامنت هام میخوام به همه نشون بدم که ما ایرانی‌ها مشکلمون چیه.. اینه که حتا اون‌هایی‌ که حرف از آزادی می‌زنن در واقعیت تحمل سلائق مختلف‌و نداران...
دوشنبه 3 بهمن 1390 - 06:45
danial nabi - استكهلم - سوئد
بازیچه دست شده خودش خبر نداره.
دوشنبه 3 بهمن 1390 - 16:33
Mr.IRAN - هامبورگ - آلمان
واسهٔ کوروش فی‌ فی‌ Kourosh_FF - پاریس - فرانسه .. مثل اینکه خیلی‌ جوش آوردی. یه ساندیس بزن جیگرت خنک شه‌ عزیزم.اینطوری که تو داغ میشی‌ فکر کنم که همین روزها به روغنسوزی میفتی.اونوقت اسلامت به خطر می‌‌افته و ستونهایه دینت جا به جا میشه.البته زیاد هم تقصیر نداری.وقتی‌ که پیغمبرتون با دیدن دختره ۸ ساله و یا با دیدن چهرهٔ عروسش ( زنه پسرخواندهٔ خودش) تصمیم میگیره باهاشون ازدواج کنه، وقتی‌ که معصومتون اونطوری بوده، دیگه وای به حال شماها.امثاله شماها با این طرز فکرتون باعث میشید که آدم بیشتر از اسلام متنفر بشه.دفعهٔ قبل هم بهت گفته بودم اینکه آدم از چه کلماتی‌ واسهٔ بیان کردنه منظورش استفاده کنه بستگی به دانش،فهم و شعوره اون آدم داره.اگه فکر کردی که با گفتن حرفهای بی‌ ربط به شخصیته گلشیفته توهین کردی،کاملا در اشتباهی‌.تنها کسی‌ که خودش خودشو بی‌ ارزش کرد تو هستی‌ و بس.... اگرچه کاره گلشیفته جنبه هنری داشت اما با حساسیتی که رژیم نشان داد،این کار جنبهٔ سیاسی مذهبی‌ گرفت و نه تنها اسلام را به چالش کشاند بلکه تر زد توی سیاست رژیم.ایول گلشیفته.کارت عالی‌ بود
‌پنجشنبه 6 بهمن 1390 - 19:39
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.