گلشیفته فراهانی: به من گفتند ایران نیازی به هنرمند ندارد

گلشیفته فراهانی می گوید که تبعید برای هنرش به مانند یک هدیه بوده است.
 

شهرام میریان

 گلشیفته فراهانی، ستاره معروف سینما که این روزها یکی از فیلم های وی به نام «مرغ وخورشت آلو» در سینماهای آلمان و اتریش به زبان آلمانی اکران شده است، در گفت و گو با هفته نامه آلمانی «اشپیگل»، با اشاره به حال و هوای این  فیلم، از بازجویی های خود در ایران به خاطر بازی در فیلم آمریکایی «مجموعه دروغ ها»، چگونگی خروج از ایران و بالاخره زندگی در پاریس، سخن گفته است.
 
گلشیفته فراهانی در آغاز گفت و گو با مجله آلمانی اشپیگل به چگونگی گزینش خود برای بازی در فیلم «مرغ و خورشت آلو» که این روزها در سینماهای آلمان و اتریش بر پرده است می پردازد و می گوید، مرجان ساتراپی، کارگردان این فیلم، پس از دیدن فیلم «درباره الی» ساخته اصغر فرهادی، به او پیشنهاد می کند که در فیلم «مرغ و خورشت آلو» بازی کند و او هم می پذیرد.
 
خانم فراهانی، در پاسخ به پرسشی پیرامون دردسرهایی که فیلم آمریکایی «مجموعه دروغ ها» برای او به وجود آورد می گوید که پس از بازی در این فیلم به ایران رفت و هنگامی که قصد داشت برای مقدمات فیلم دیگری به نام «شاهزاده پارسی» راهی لندن شود، در فرودگاه تهران، گذرنامه اش ضبط و مصادره شد و به این ترتیب از سفر باز ماند.
 
وی سپس به دادگاه انقلاب احضار و به اقدام علیه امنیت ملی متهم می شود.
 
سوای این به گفته گلشیفته فراهانی، بازی در فیلم هالیودی «مجموعه دروغ ها» از سوی دادگاه به مثابه همکاری با سازمان سی آی ای هم تلقی شد.
 
در ضمن زمانی که این فیلم بر پرده سینماها می نشیند، این بازیگر سرشناس سینمای ایران متهم می شود که برای مخدوش کردن وجه اسلام به خدمت سازمان سیا درآمده است.
 
گلشیفته فراهانی در گفت و گو با هفته نامه اشپیگل، با اشاره به بازجویی های متعدد خود در وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران می گوید که بازجوی او گفته است: «خواست ما این است که شما ایران را ترک کنید چرا که کشور نیازی به هنرمند ندارد.»
 
وی می افزاید: وزارت اطلاعات ایران «جای وحشتناکی» است. من در آنجا چیزهایی گفتم که حتی درباره آنها از من سوال نشد. خیلی ترسیده بودم.
 
گلشیفته فراهانی سپس به موضوع ترک ناخواسته ایران می پردازد و می گوید که پدر و مادر و اعضای خانواده اش برای دیدار با او به پاریس می آیند ولی از آن جایی که در امور سیاسی فعالیتی ندارد، تاکنون از سفر آنها جلوگیری به عمل نیامده است گرچه نمی داند که بعد چه پیش خواهد آمد؟
 
وی تاکید می کند که ما به دنبال راه هایی برای دمکراتیزه کردن کشور هستیم ولی شرایط سیاسی آن قدر پیچیده است که هیچ کسی نمی تواند پیش بینی کند محصول اصلاحات کی به بار می نشیند. من قبلا فکر می‌کردم احمدی‌نژاد شریر است، ولی‌ حالا دیگر به این هم اطمینان ندارم.
 
این بازیگر ایرانی سپس به فیلم «مرغ و خورشت آلو» اشاره می کند و می گوید در این فیلم صحنه ای است که او بازیگر نقش اصلی را می بوسد و می افزاید: همین صحنه سبب شده که یکی از روزنامه های داخل ایران بنویسد که «گلشیفته فراهانی تمام پل ها را برای ورود به ایران خراب کرده است.»
 
او در بخش دیگری از این مصاحبه به حمایت ریدلی اسکات، کارگردان و لئوناردو دی کاپریو، بازیگر سرشناس سینمای آمریکا پیش از ترک ایران اشاره می کند و می گوید که آنها از مایک نیول، کارگردان «شاهزاده پارسی» خواستند تا منتظر من باشد. اگر من به زندان می رفتم آنها از موقعیت و وجهه خود برای آزادی من استفاده می کردند، بویژه لئوناردو. ولی خوشبختانه کار به اینجا نکشید.
 
این بازیگر ۲۸ ساله ایرانی در پاسخ به این پرسش اشپیگل که زندگی در خارج از ایران را چگونه ارزیابی می کند؟ می گوید: در آغاز از خارج از ایران متنفر بود. ولی حال؛ زندگی در پاریس و این واقعیت را که دیگر در ایران نیست، دوست دارد.
 
به گفته گلشیفته فراهانی، تبعید برای هنرش به مانند یک هدیه بوده است.

+375
رأی دهید
-111

mortimer - اصفهان - ایران
فعلا که خیلیا دارند واسه همین موقعیت بی نظیر گلشیفته می سوزند!
‌سه شنبه 20 دي 1390 - 14:01
janan - تهران - ایران
دروغگوی وطنفروش، همه میدونند که برای ماندن گرفتن در کشور دیگری غیر از ایران، دروغ بهترین راه است، همه وطنفروشان به این متوسل میشوند. درست گفته که ایران نیازی ندارد
‌سه شنبه 20 دي 1390 - 14:33
irane/azad - رتردام - هلند
زنده با د به تو شیر زن ایران.
‌سه شنبه 20 دي 1390 - 14:42
kryst - پاریس - فرانسه
این خانم در ایران ستاره بود در اینجا در هیچ نقشی‌ نقش اول نبوده متأسفانه . در هر فیلمی که حضور پیدا کرده حدود پنج الی‌ ده دقیقه بوده. اونم نقشهای حاشیه ایی. البته این امری نرمال هست چون اولا مساله زبان هست. در بازیگری، بازیگر باید بتونه بدون لهجه صحبت کنه که این خنوم لهجه غلیظ فارسی خودشو حفظ کرده(این هم نرماله چون از بوهگی اینجا نبوده، فرانسه رو هم خیلی‌ بد صحبت میکنه) از طرف دیگه سطح بازیگری سینمای خارج از ایران با ایران خیلی‌ متفاوت هست
‌سه شنبه 20 دي 1390 - 14:34
آدم معمولی - آرمانشهر - ایران
لابد بش گفتن کشور به امثال تو نیاز نداره. ایشون هم که خودشو یک هنرمند تمام عیار می دونه این حرفو به همه هنرمندا تعمیم داده(گلی جون همه میدونن شما واسه هنرمند بودنتون از ایران نرفتید).میبینی که هنرمندای بزرگی مثه حبیب اومدن ایران و چند وقت دیگه البوم حبیب تو ایران وارد بازار میشه.همه میدونیم که شما به آرزوت رسیدی و این روزا در پوست خود نمی گنجی.همونجا بمون و از زندگیت لذت ببر گلی جون.
‌سه شنبه 20 دي 1390 - 14:38
Kryst - پاریس - فرانسه
و در آخر اینکه برخلاف انسانهایی که از روی حبّ و بغض اینجا کامنت میگذارند من از حقیقتی گفتم که متأسفانه وجود داره یک هنرمند ایرانی‌ مخصوصاً در سینمای ( چون نقاشی و عکاسی و ...برای بیان شدن به زبان فیزیکی‌ احتیاجی ندارند) خارج جائی‌ برایه استار شدن ندارد. فقط میتونن بسنده کنند به نقشهای کوتاه حاشیه ایی . به طور کلی‌ یک بازیگر خارجی‌ مشمول این قانون میشود. این فیلم خورشت آلو خیلی‌ فیلم ضیعیفی بود خیلی‌ کارگردانی ضیعیفی داشت
‌سه شنبه 20 دي 1390 - 14:43
karaji - گتنبرگ - سوئد
موفق باشد این هنرمند ایرانی‌ !
‌سه شنبه 20 دي 1390 - 14:44
shomineh - انگلستان - لندن
تقصیره خودته،تو که تو ایران بعد فیلم م مثل مادر حسابی‌ مشهور شده بودی جوگیر شدی فکر کردی دیگه آمریکا برات فرش قرمز پهن می‌کنه بهت اسکار میده،حالا باید اونجا چیپ بازی کنی‌!!
‌سه شنبه 20 دي 1390 - 14:57
danial nabi - استكهلم - سوئد
زرق و برق دنیا نشئگی مملکت رو حسابی‌ میپرونه. نمیدونستم اینقدر ندید و پدیدی. ۲۷ سال زندگی‌ من در تمام اروپا و کانادا جز کابوس نبود. خانوم فراهانی شما معلومه دل‌ پری از خانوادت داری که اینطور راجع وطنت حرف میزانی‌، فرانسه برای من درست مانند قبرستانه چقدر آدم ذلیل پیدا میشه خدا...
‌سه شنبه 20 دي 1390 - 15:23
KOROSH2500 - برمینگام - انگلستان
با عرض معذرت و پوزش . خر چه داند قدر نقل و نبات را ! آخوند چه داند هنر چیست؟ هنر احساس دارد حسی ست که به هنر آلایش میدهد روحی ست که آرایش میکند وسواس هوس نیست حقانیتی ست که رزمایش میانجامد ...
‌سه شنبه 20 دي 1390 - 15:30
benetton - لندن - بریتانیا
بازی در فیلمی به کارگردانی یکی‌ از بزرگان هالیوود بنام ریدلی اسکات در کنار اعجوبه بازیگری مثل دی کاپریو افتخار کمی‌ نیست.
‌سه شنبه 20 دي 1390 - 15:38
cantona - شاهین شهر - ایران
به هنرمندانی چون گلشیفته ،اصغر فرهادی ، جعفر پناهی و .. افتخار می کنیم. گلشیفته جان آری این رژیم هنرمندانی چون شما را نمی خواهد. برای اینها ده نمکی ها و شریفی نیا ها و مهران مدیری ها و دیگر چاکران و پاچه خواران دربارشان کافی هستند.
‌سه شنبه 20 دي 1390 - 15:56
massoudoslo - اسلو - نروژ
گلشیفته فراهانی یک هنرمند خوب و آگاه وطنی هستش که آینده ازش بیشتر تقدیر خاهد شد . با احترام کامل به این هموطن خودم خانوم گلشیفته فراهانی . (در ضمن خانوما تو این سایت میشه لطفا اون دکمه سرخ رنگ بالا رو بی خودی فشار ندن !؟) سگای رهبری شما آزادید اینقدر دکمه منفی رو فشار بدید مثل همیشه تا فشارکی بشید :)
‌سه شنبه 20 دي 1390 - 16:09
اریان - مونترئال - کانادا
داخل و خارج یکیه. خارج حال خودتو بکن و بر ضذ سیاست دولت سرسختی نکن والا از زیر شنکجه در کشورهایی مثل اردن - عراق- مصر- الجزایر- قرار گرفته و بعدا به گوانتانامو به ی منتقل میشوید تمام فکو فامیل شما تا هشت پشت ات زیر نظر قرار میگیرد. در داخل هم میبرند و اصلا سر از هیچ جایی در نمیاوری یعنی ناپدید میشوید. اگر کسی را بگیرند ول نمیککند مگر حکمتی و نقشه ای در کار باشد. این خانم هم از ایران زده بیرون. تبعید نشده. اگر هم هدیه ای در کار هدیه خودتون به خودتون است.
‌سه شنبه 20 دي 1390 - 16:25
Azadikhah - تكسل - هلند
درود بر گلشیفته فراهانی امیدوارم همیشه موفق باشند.چشم حسود کور بشه! وزارت اطلاعات درست گفته این مملکت احتیاجی به هنرمند نداره هنرمندش ده‌نمکی و سلحشور باشند بهتره تا خانم گلشیفته فراهانی.اگر وجدان داشتی که طرفدار این حکومت کثیف آخوندی نبودی. janan - تهران - ایران:حقوق ساعتی‌ ۷۰۰۰ تومن ادم رو به این روز میندازه!kryst - پاریس - فرانسه:دوست عزیز بهتره فیلم جای اژدها رو ببینید و جمع بزنید چقدر در فیلم ایشان بازی‌ کردند.یک مثل معروف هست که میگه گر صبر کنی‌ ز غوره حلوا سازی.
‌سه شنبه 20 دي 1390 - 16:43
zagros_finland - هلسینکی - فنلاند
جمهوری اسلامی نیاز به سلحشور و ده نمکی دستمال بدست و بسیجی دارد . گلشیفته هنرمند خوبی است . ساندیسی های ولایت مدار خجالت خجالت . شما ها همون سلحشور از سرتون زیاده
‌سه شنبه 20 دي 1390 - 16:53
madjid aramesh - پاریس - فرانسه
janan - تهران - ایران. شما که وطن فروش نیستد هیچوقت از خدتون پرسیدن که چرا این ۳۳ سال اخیر این همه به قول شما برای ماندن گرفتن باید دروغ بگن زجر و خواری بکشن . در حالی با اینکه قبل از انقلاب بر هر کشور خارجی به روی ایرانیها باز بود ولی کسی دوست نداش بره؟
‌سه شنبه 20 دي 1390 - 16:59
madjid aramesh - پاریس - فرانسه
janan - تهران - ایران. شما که وطن فروش نیستد هیچوقت از خدتون پرسیدن که چرا این ۳۳ سال اخیر این همه به قول شما برای ماندن گرفتن باید دروغ بگن زجر و خواری بکشن . در حالی با اینکه قبل از انقلاب بر هر کشور خارجی به روی ایرانیها باز بود ولی کسی دوست نداش بره؟
‌سه شنبه 20 دي 1390 - 17:01
kokex - ‫فرانکفورت - ‫آلمان
این کیه دیگه بابا
‌سه شنبه 20 دي 1390 - 17:03
madjid aramesh - پاریس - فرانسه
danial nabi - استکهلم - سوئد. آخه من نمیدونم شما چرا از این جهنم نمیرین تو بهشت آخوندا؟ چرا اینجا موندی و زجر میکشید.
‌سه شنبه 20 دي 1390 - 17:05
جوزف اسمیت - بارسلون - اسپانیا
اون کسانی که از گلشیفته فراهانی انتقاد میکنند و فکر میکنند ایران آخوندزده مهد هنر و هنرپروران شده با همین خیال خوش سر به گور ببرند چون در خانه سینما را بستند تا هنرمندان بیشتری فراری بشوند، شماها نقالی توی قهوه خانه هم براتون زیادیه.
‌سه شنبه 20 دي 1390 - 17:18
love-iran - چابهار - ایران
بدبخت بخاطر یکم ازادی خوشی پشت کرد به همه دوستداران اش و فرار کرد حالا دم از هنرمند میزنه پس بقیه که اینجا هستن کشک هستن
‌سه شنبه 20 دي 1390 - 17:42
sabah kord - سنندج - ایران
گلشیفته واقعا گل سر سبد سینمای ایران بود و خواهد بود. بازی در یک فیلم هالیوودی آرزوی همه بازیگران دنیاست،حتی واسه چند دقیقه. کسایی که چشم دیدن موفقیت دیگران رو ندارن میخوان با تهمت زدن به شخصیت و هنر گلشیفته چیو ثابت کنن؟. به هر حال الانم سینمای ایران جای خالی این هنرمند بزرگ رو واقعا حس میکنه. امیدوارم بیشتر موفق باشی
‌سه شنبه 20 دي 1390 - 17:43
گلرخ - دالاس - آمریکا
janan - تهران - ایران : چرا چرت میگید ، همسر ایشون در فرانسه به دنیا آمده و پاس پورت فرانسوی داره . چرا وقتی‌ اطلاعات ندارید ، حرف بی‌ خود میزنید .
‌سه شنبه 20 دي 1390 - 18:15
red mist-37 - اصفهان - ایران
نگران نباش گلشیفته جان روزی که تو برگردی به ایران و توی فیلم های وطنی بازی کنی زیاد دور نیست
‌سه شنبه 20 دي 1390 - 18:34
amooojoghdeshakhdar - ونیز - ایتالیا
عجیبه از فرانسه خوشش بیاد آدم..به نظر من که جای قوزمیت، غزمیت،غذمیطیه
‌سه شنبه 20 دي 1390 - 18:53
Royan - بوخوم - آلمان
Kryst - پاریس - فرانسه/ چه ایراد بی موردی مسلم که کسی که توی ایران بدنیا آمده و زبان مادریش فارسی هست نمی تواند فرانسه را مثل زبان مادری صحبت بکنه در ضمن زبان خارجی را با لهجه صحبت کردن هیچ ایرادی ندارد همانطور که خارجیان فارسی را با لهجه صحبت میکنند و شما براشون ذوق میکنی و میگی وای چه ناز فارسی حرف میزنه.amooojoghdeshakhdar - ونیز - ایتالیا/ راست میگی منم از فرانسه خوشم نیامد در عوض ایتالیا عاشقش شدم.
‌سه شنبه 20 دي 1390 - 19:30
newmaskofme - لوس آنجلس - آمریکا
بازیکر بسیار توانایی هست . امیدوارم موفق بشه ولی فکر نمیکنم بشه. بانظر krst پاریس کاملا موافقم. کار شناسانه و بدون غرض مسیله رو بررسی کرده
‌سه شنبه 20 دي 1390 - 20:57
palachinka - صوفیا - بلغارستان
red mist-37 - اصفهان - ایران : زیاد دور نیست یعنی‌ چی‌ دوست من؟اینها تا حلوای من و شما و ۲ نسل دیگر را هم نخورن مگر ول می‌کنن.اون موقع خانوم فراهانی باید نقش مادربزرگ رو بازی کنن.
‌سه شنبه 20 دي 1390 - 20:56
sarbaz007 - المان - المان
ای‌ کاش این هرمندی ما هم مثل تو بودن اینقدر الان فیلم سریال بازی می‌کنن هم جور هم سر مردم گرم می‌کنن نمیدونن مردم توی ایران چی‌ میگذار یه مشت پای فارسی ۱ یه مشت هم پای سریال بی‌ خونه تون هم که شدید مبارکه
‌سه شنبه 20 دي 1390 - 21:27
amooojoghdeshakhdar - ونیز - ایتالیا
عجیبه از فرانسه خوشش بیاد آدم..به نظر من که جای قوزمیت، غزمیت،غذمیطیه
‌سه شنبه 20 دي 1390 - 21:48
1k adame sadegh - تورنتو - كانادا
جانان - تهران - ایران وطن فروش دروغگو تو مزدور هستی که آفت الله‌ها را سر لوح خودت قرار دادی.
‌سه شنبه 20 دي 1390 - 21:44
kurosh-h - گوتنبرگ - سوئد
دانیل نبی. ما از دست آدمهایی مثل شما آمدیم اروپا. تو اینجا چه میکنی. اگه اطلاعاتی نیستی ؛ پس عزیز برگرد به وطن اسلامی ات. مردم اروپا چشم دیدن کسانی مثل شما را ندارند. فرهنگ اینجا را هم که قبول نداری . پس منتظر چی هستی؟
‌سه شنبه 20 دي 1390 - 22:10
bita tehrani - ونکوور - کانادا
معلومه که وقتی‌ ''الناز شکر دوست'' و'' نیوشا ضیغمی'' و ''حبیب'' و پسرش هنرمند!!! محسوب بشن،خیلی‌‌ها یا کنار میکشند و دچار تنهائی و بیکاری میشن،مثل فریبا فرجامی و پور عرب ،یا مثل گلشیفته از ایران بیرون میزنن.یا مثل استاد انتظامی خون به دل‌ میکنند.
‌سه شنبه 20 دي 1390 - 23:49
mossi - بیرمینگهام - انگلستان
janan تهران ایران -...وطن فروش اون اخوندهای تهی مغزند که باعث فرار این هنرمند شدند
‌سه شنبه 20 دي 1390 - 23:03
oshtoleshang - مشهد - ايران
گلشیفته جان. همیشه موفق باشی.
‌چهارشنبه 21 دي 1390 - 03:53
freedom-is-not-free doom - ملبرن - استرالیا
به اون دسته از کابرانی که حسادت کورشون کرده باید واقعیتی رو بگم: یکسری موقعیت ها لیاقت میخواد که خوشبختانه شما ندارید!!
‌چهارشنبه 21 دي 1390 - 05:08
sarzamin arezoha - کانادا - کانادا
من گلشیفته رو خیلی‌ دوست دارم...
‌چهارشنبه 21 دي 1390 - 05:56
danial nabi - استكهلم - سوئد
کورش‌ه - گوتنبرگ - سوئد. برای دادن آگاهی‌ هر کجای دنیا که باشی‌ میشود کار تبلیغی یا اطلاعاتی‌ کرد، تو همان گوتنبرگ بمان منتظر قتل یا آتش سوزی و خراب کاری ایرانیها، کار دیگه ای‌ بلد نیستی‌ با این طرز فکر جاهلت و فضولی تو کار بقیه.
‌چهارشنبه 21 دي 1390 - 06:49
danial nabi - استكهلم - سوئد
جوزف اسمیت - بارسلون - اسپانیا. برای خودت حرف میزانی‌ نسنجیده، ایشون فیلم‌های خوب بعضی‌ کرد مثل سنتوری، آن هم با هنرمندی رادان و نوازنده بی‌ نظیرش ولی‌ دلیل نمی‌شه ایشون همه کارش درست است، فیلم مسخره آلو که نیمه سکسی‌ ‌ست به چه درد انسان امروزی میخوره، نه فرهنگ ایران و نه دین و نه کاری انسانی‌ در این فیلم به چشم می‌خورد. در ایران فیلم‌های بسیار زیبایی‌ درست شده که این خانوم انگشت کوچک شن است.
‌چهارشنبه 21 دي 1390 - 07:13
ali abadani - بروکسل - بلژیک
گلشیفته بازیگر معروفیه اما هالیود سینمای سکس است و واقعا هم با اون لخت شدن جلوی دوربین معلوم شد استعداد خوبی برا فیلم های بالای 16 سال داره
‌چهارشنبه 21 دي 1390 - 10:41
oghab - هلسينكي - فنلاند
خوب سوسن تسلیمی چه غلطی کرد .توهم بکن
‌چهارشنبه 21 دي 1390 - 13:07
جوزف اسمیت - بارسلون - اسپانیا
danial nabi - استکهلم - سوئد یک نگاه به املا و انشاء خودت بنداز بی سواد بعد از من ایراد بگیر!
‌چهارشنبه 21 دي 1390 - 18:15
mobareze khamoosh - پردیس - ایران
گلشیفته یکی‌ از زیباترین،هنرمندترین و با شخصیت‌ترین بانوانِ ایران
‌چهارشنبه 21 دي 1390 - 19:44
siya41 - تهران - ایران
danial nabiدوستمون جوزف اسمیت حق داره تو گند زدی .
‌چهارشنبه 21 دي 1390 - 20:36
kurosh-h - گوتنبرگ - سوئد
دانیل نبی . ج. اسلامی ۳۰ ساله که خشونت ؛قتل؛ اعدام با جرثغیل . سنگسار؛تجاوز شکنجه را به مردم ایران تحمیل کرده. خشونت مدنیت پیدا کرده. ایرانیانی که در خارج از کشور تخلف میکنند انعکاسی از خشونت جامعه اسلامی که در آن رشد و پرورش اولیه را داشته اند میباشد.
‌چهارشنبه 21 دي 1390 - 23:43
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.