استیون هاوکینگ: بزرگترین راز هستی، پدیده ای به نام زن

استیون هاوکینگ
 

استیون هاوکینگ، یکی از سرشناس ترین دانشمندان جهان، در مصاحبه ای می گوید   بزرگترین راز هستی که وی را در بهت و حیرت فرو برده، پدیده ای است به نام «زن».
 
خبرگزاری رویترز، روز پنجم ژانویه به نقل از مصاحبه جدید مجله معتبر «نیو ساینتیست» با استیون هاوکینگ، فیزیکدان و کیهان شناس برجسته، می نویسد: هاوکینگ که تا کنون پاسخ سؤال های پیچیده بسیاری را در جهان علم یافته است، در پاسخ به این پرسش که بیشتر چه چیزی فکرش را به خود مشغول می کند، پاسخ می دهد: «زنان. سراسر وجودشان راز است.»
 
استیون هاوکینگ که قرار است روز یک شنبه هشتم ژانویه جشن تولد هفتاد سالگی خود را جشن بگیرد، اخیراً از سمت کرسی استاد ریاضیات لوکاسی در دانشگاه کمبریج بازنشسته شده، جایگاهی پر افتخار که پیش از او شخصیتی مانند اسحاق نیوتن عهده دار آن بوده است. به همین مناسبت «نیو ساینتیست» گفت و گویی را با این دانشمند بریتانیایی ترتیب داده است، نویسنده سوار بر صندلی چرخدار کتاب «تاریخچه زمان» از امیدهایش برای آینده دانش بشری و بزرگترین اشتباه علمی اش سخن می گوید.
 
مجله نیو ساینتیست: اگر امروز یک فیزیکدان جوان بودید و دوباره شروع می کردید، چه موضوعی را مورد مطالعه قرار می دادید؟
 
استیون هاوکینگ: نظریه جدیدی ارائه می دادم و یک رشته جدید ایجاد می کردم.
 
در طول روز بیشتر به چه چیزی فکر می کنید؟
 
زنان. سراسر وجودشان راز است.
 
 زمانی آلبرت اینشتن «ثابت کیهانی» را بزرگترین اشباه علمی خود توصیف کرد، بزرگترین اشتباه شما چیست؟
 
 پیشتر فکر می کردم که اطلاعات درون سیاهچاله ها از بین می روند. اما قانون AdS/CFT [که توسط خوان مالداچنا، فیزیکدان نظری آرژانتینی مطرح شد] این نظر مرا نقض کرد و باعث شد باورم را تغییر دهم. این مسئله بزرگترین اشتباه من، یا دست کم بزرگترین اشتباه علمی ام بود.
 
به نظر شما چه کشفی بیشترین تأثیر را در متحول کردن باور ما از جهان هستی خواهد داشت؟
 
 کشف ذرات فراتقارنی در ذرات اصلی که تا کنون شناخته ایم. اگر بشریت به چنین کشفی نائل شود، سند مناسبی در دفاع از «اِم. تئوری» خواهد یافت.
 
[توضیح: جست و جو به دنبال ذرات فراتقارنی هم اکنون بخش مهمی از فعالیت ها در سازمان اروپایی پژوهش های هسته ای «سِرن» را تشکیل می دهد. دانشمندان معتقدند با کشف این ذرات و اثبات نظریه موسوم به «ام تئوری» توضیح جدیدی برای قوانین حاکم بر جهان خواهند یافت، پیشرفتی که، از جمله، نیروی گرانش را با بقیه نیروهای فیزیکی در اتحاد قرار خواهد داد.]
 
استیون هاوکینگ، پیشتر در مصاحبه ای گفته بود اعتقاد به وجود بهشت و یا نوعی از حیات پس از مرگ در حقیقت « افسانه ای » است برای مردمانی که از مرگ می هراسند. او با صراحت می گوید که پس از آخرین فعالیت مغز انسان دیگر حیاتی برای وی وجود ندارد. اعلام این نظر نشانی از مخالفت صریح وی با توجیحات دینی در این زمینه است.
 
استیون هاوکینگ، از سن ۲۱ سالگی به بیماری شدید فلج اعصاب مبتلا شد. وی برای دوره ای تحت تاثیر این بیماری به شدت بد بین بود ولی در نهایت به این نتیجه رسید که با وجود همه تردیدها و بی اطمینانی از ادامه زندگی باید از تمام لحظات زندگی لذت ببرد.

+300
رأی دهید
-39

new-iran - منچستر - انگلیس
بنده خدا این همه حرف خوب زده تو مصاحبه ولی چه جمله ای رو کردین تیتر ش :))))
جمعه 16 دي 1390 - 17:34
yas abi - ببرسل - لز
اینکه هنگام مرگ آخرین سلول‌های مغز از کار می‌افتند چه ربطی‌ به حیاط پس از مرگ و اخرت دارد؟ گویا این جناب دانشمند نمی‌داند حیات پس از مرگ چیست. مگر بشر قبل از اینکه به دنیا بیاید سلول‌های مغزا دارد و کار می‌کند؟! حیاط پس از مرگ که پدیده علمی‌ نیست که توی معادلات ریاضی‌ پیدا نشده . از استدلال ایشان خیلی‌ حیرت کردم. ایشان دانشمند فیزیک و ریاضی‌ است و بیشتر نظرات علمی‌ ایشان فعلا پذیرفته شده است ولی‌ دلیل نمی‌شود که نظریات فلسفی‌ و مذهبی‌ بدهد یا قابل قبول باشد.
جمعه 16 دي 1390 - 18:22
a.ahooraei - دوسلدورف - آلمان
بخدا من اینو مطمِینم که ایشون حق دارند.
جمعه 16 دي 1390 - 18:44
shirin111 - پاریس - فرانسه
در نهایت با وجود همه تردیدها و بی‌ اطمینانی از ادامه زندگی‌ باید از تمام لحظات زندگی‌ لذت برد.
جمعه 16 دي 1390 - 18:57
az mast ke bar mast ! - سر د - نر و ژ
خدای علم و هستی‌ . حدود ۴-۵ سال پیش بهش ایمیل دادم و پرسیدم که : آدم و هوا ۲ تا پسر داشتن که تازه یکی‌ می‌زنه اون یکی‌ رو می‌کشه ( هابیل و قابیل ) ، پس چطور ممکنه که الان حدود ۷ میلیارد آدم روا کرهٔ زمینه ؟ ! ! بعد از چند ماه جوابمو توی ۹ صفحه داد ! نظریهٔ پیدایش و تکامل و اینکه چرا توی ادیان ، ابتدا و انتها رو اونجوری به خورد مردم دادن و یه عالمه چیزای دیگه . خلاصه راه زندگیم تقریبا از اون موقع عوض شد و خیلی‌ راحت به خودم اجازه میدادم که سوالات ذهنمو علنی کنم و دنبالش برم چون شستشوی مغزیه " دینی " که از بچگی‌ ذهن آدمهارو اسیر خودش می‌کنه و همیشه ترس و وحشت رو جلوی چشمت میاره که اگه بر خلاف اون فکر کنی‌ مثلا میری جهنم، نمیذاره آزادانه تحقیق کنی‌ راجع به اینجور چیزا ! ! ! تا امروز بیش از ۵۰۰ بار ایمیلشو خوندم و هربار که یه جایی‌ گیر می‌کنم، جواب سوالام رو از اون تو پیدا می‌کنم . پای صحبتها و برنامه‌های اینجور آدمها نشستن واقعا صفا داره و شرط مهمش هم اینه که اهل هر دین و مذهبی‌ که هستین، نیم ساعت بزارینش کنار و بدون خصومت و جبهه گیری یا ترس حرفاشو بشنوین . .
جمعه 16 دي 1390 - 18:58
reza.paris - تهران - ايران
آفرین به این مرد که توانسته با این بیماری خود به این درجه نائل گردد
جمعه 16 دي 1390 - 19:07
silencio - پاریس - فرانسه
باز این حرف زد!
جمعه 16 دي 1390 - 19:07
zagros56 - آتن - يونان
یک روز هم به بزرگترین اشتباهش در مورد خدا پیمیبرد[البته بعد از مردنش و زنده شدنش]ولی دگه دیر شده.
جمعه 16 دي 1390 - 19:24
hamtarane - سیدنی - استرالیا
اگر منهم از 21 سالگی فلج میشدم و هیچکدام از اعضاء بدنم دیگه کار نمیکرد، بزرگترین راز هستی را "زن" مینامیدم،؛ برعکس: "زن" را بزرگترین راز هستی مینامیدم
جمعه 16 دي 1390 - 20:15
Nerse - اهواز - ایران
جانا سخن از زبان ما می گویی. به قول سیمون دوبوار زن زن زاده نمیشود بلکه زن می شود. حالا این زن شدن به چه گونه است استیو هاوکینگ درش مونده چه برسه به ما <(-:
جمعه 16 دي 1390 - 21:11
شهریار ایرانی - لندن - انگلیس
من چکار کنم که روح ، زندگی بعد از مرگ ، بهشت و جهنم رو باور ندارم و فکر میکنم. بعد از از کار افتادن مغز زندگی تموم میشه
جمعه 16 دي 1390 - 22:08
dkdk - اسلیس - دانمارک
این یارو واقعاً مخه از نظر علمی و منطقی به همه چیز نگاه میکنه.البته این کاری است درست اما از نظر من چیزائی وجود داره که بالاتر از علم و منطق است که به آنها ماورأ طبیعه هم گفته میشه.مسائلی‌ وجود دارند که نمیشه برایشان منطق علمی آورد اما وجود دارند.مثل شفا یافتن ‌یک بیمار سرطانی.یا ۲ هفته بدون آب و غذا و تنها با ‌یک کله خرما زنده ماندن.یا با قدرت چشم اجسام کوچکی را تکان دادن و ...به چیزهایی که اشاره کردم کاملان واقعی بودند که شاید تعدادی از شماها هم با هاش مواجه شده باشید.
شنبه 17 دي 1390 - 01:26
Momo Aktiv - مونیخ - آلمان
سلام دوستان ، روزی از کنار کتاب فروشی بزرگی‌ میگذشتم و چون هوا بسیار گرم بود و تصمیم گرفتم که به داخل کتاب فروشی رفته و کتابی‌ بخرم و به پارک زیبایی که در نزدیکی آن قرار دشت رفته و هم از هوای سالم پارک استفاده کنم و هم یک کتاب بخوانم !، بنابر این به داخل کتابفروشی رفتم و از بین و لابلای کتابها ، یک کتاب قطوری را دیدم که ۳۰۰ صفحه‌ای بود ، و روی کتاب نوشته شده بود که (مردها چقدر نسبت با زنها میدانند و اطلاعات دارند ؟! ) ؛ کتاب برایم جالب آمد و قیمت کتاب هم 7,50 یورو بود ! کتاب را خریدم و با خوشحالی‌ به پارک رفتم که بخوانم ، کتاب را باز کردم و هر صفحهٔ آن را که ورق میزدم سفید بود یعنی ۳۰۰ صفحهٔ کتاب کاغذ سفید بود و هیچ چیز نوشته نشده بود !، فقط در آخرین صفحهٔ آن نوشت بود این همهٔ اطلاعاتی‌ بود که مردها از زنان می‌دانند !!! یعنی هیچی‌ !!!
شنبه 17 دي 1390 - 02:14
morgan123 - واشینگتن - امریکا
دانشمندیست در حد نیوتن و آینشتن توصیه میکنم عقایدشو دنبال کنید.
شنبه 17 دي 1390 - 02:24
chatoli - تهران - ایران
بیچاره این اواخر حسابی قاطی پاتی کرده .همین چند وقت پیش بود که افاضات فرمودند که ای آقا خدای چی کشک چی و بر اساس فرضیه نسبیت و چسبیت و چنین و چنان اثبات فرمودند که اصلاً خدا نمی تونه وجود داشته باشه . این هم از اظهارات امروزشون که نشون می ده حالش رو به وخامت رفته . البته همینطوری نمی مونه و همونطور که آلبرت انیشتین به این مرحله رسید ، این بابا هم مصداق این بیت شعر خواهد شد که می فرماید : "تا بدانجا رسید دانش من که بدانم همین که نادانم"
شنبه 17 دي 1390 - 03:59
choobin - مانیلا - فیلیپین
تهران_ایران خوشم اومد از حافظت،نمیدونم چرا یه سری باز این مردک تایید می‌کنن یه ماه پیش بود که به قول تو میگفت خدا چی‌ و ........
شنبه 17 دي 1390 - 05:47
romano - تهران - ایران
az mast ke bar mast ! - سر د - نر و ژ مشکل این است که 9 صفحه این را خواندی و از خودمان هزاران صفحه گفته شده حتی یکی را ورق نزدید. بیشک به دلیل علمی خدایی وجود دارد تشخیص ما دچار تحریف یا نقص است داستان دیگریست. آنقدر حوادث در شکل امروزی آفریده‌ها دخیل بوده که اگر روند اتفاقی می بود یا بر مبنای یکسری عوامل اولیه باید هر روز در طبیعت یک موجود چهار دست و پای جدید می یافتیم و جالبست کل این انقلاب تغییر به شکل امروزی در 10 هزار سال اتفاق افتاده خدای دینی برای خودش صفت جاوید، نور، غیر قابل نابود بودن قائل است از طرفی قوانین در حال یافت فیزیک و ریاضی به اصل جاویدی جهت تداوم و زایش طبیعت که ما نیز یکی از زیر تولیدات آن هستیم حتی این کامپیوتر نیز است اعتقاد دارد پیدا می کند خوب خدای باستان قابل درک انسان باستان بوده یا اصل جاوید زایش مکرر جهانمورد پذیرش انسان امروز شما مسیح باستان بودید کدام قانون را برای مردم شرج می‌دادید. ادامه ...
شنبه 17 دي 1390 - 07:51
romano - تهران - ایران
هاوکینز دقیقا دارد سعی می‌کند کاری که اسلافش یعنی دانشمندان کلاسیک می‌کردند و در مقطعی خود را صاحب نظر در مورد همه چیز می‌یافتند می‌کند و آخر این عمر انسان قد نمی‌دهد نکته در اینجاست هاوکینز ریاضی را جواب مطلق می‌یابد در حالیکه برای اثبات به فلسفه و منطق متوسل می‌شود و در این میان شکافی وجود دارد و این شکاف همان است که نمیدانیم و خود را خدا می‌نامد یعنی می‌گوید من قانونی هستم زایشگر بر اساس این قواعد می آفرینم و تو جایی که کم می‌آوری فلسفه استفاده می‌کنی اما برای اینکه استدلالت محکم باشد به ریاضی متوسل می‌شوی خوب چرا خودت را دچار درد سر می کنی من مجموع دو قائده از منظر تو هستم اما چیزی وجود دارد که داری برای اثباتش جان می‌کنی و گرنه اگر هیچ بود که که تو از کجا آمدی اگر چیزی بود تو باز هم از آن چیز هستی اگر آن چیز بر اثر فیزیک می‌تواند از هیچ چیز خود و بقیه را بیافریند که این همان تعریف دینها می‌شود که می‌گویند خالق اول مطلق است. ادامه ...
شنبه 17 دي 1390 - 08:01
romano - تهران - ایران
که راست می‌گوید باستانیون یا متجددین جواب هر دو است زیرا مشکل یافتن خدا این است که انسان از منظر خود نگاه می‌کند و این نگاه نسبیست اما در واقع یک وجود مجرد خواه ریاضی خواه فلسفی موجود است که منشا تمام این سوالها می‌شود. چیزی وجود دارد ما زیر محصول آن هستیم و اکنون سعی در یافتن نقطه خود نسبت به آن هستیم این خداست این اله به زبان عبری نیرو و .. به زبانها و فرهنگهای دیگر است وجود دارد و داشته و تولید کرده و نابود میکند اتفاقا همه هم بر مبنای فیزیک است منتها ما نسبی هستیم و سعی بر استنتاج این واقعیت از منظر خود داریم نمی‌فهمیم طرف مقابل را انکار می‌کنیم ولی خود را نه چون داریم نفس می‌کشیم و وجود خود را باور داریم اما اگر اعتقاد بیاوریم که طبق فیزیک مدرن (هنوز نظریه است) همه چیز از هیچ چیز متولد شده خوب باید خود را هم انکار کنیم که نمی‌کنیم پس چطور مادر ایجاد هیچ چیز و همه چیز را انکار می‌کنیم. دوست عزیز اگر اعتقاد نداری لطفا نخوان این مطالب از دید یک معتقد است بزار ماهم تو خماری خودمون باشیم قلم صدای لطیف معشوق ماست ما با این خوشیم امضا بچه مسلمون عاشق همتون!
شنبه 17 دي 1390 - 08:13
del-tang - شیکاگو - امریکا
chatoli. تو با کدوم نظرش مشکل داری؟؟؟؟؟؟؟؟؟ خیلی بهتون فشار میاد یکی که سرش به تنش میارزه بر خلاف نظر شما حرف میزنه؟؟؟؟؟؟
شنبه 17 دي 1390 - 10:10
del-tang - شیکاگو - امریکا
yas abi. پایه فلسفه ریاضیاته.. shayriar irani. شما هم کار خاصی نمیخواد انجام بدی باور داشتن یا نداشتن شما اثری روی کاینات نمیزاره. خوش باش
شنبه 17 دي 1390 - 10:12
negin135 - تل آویو - اسرائیل
توجه توجه !!! دوستان گرامی !!. ایشون یک فیزیکدان هستند و دیدگاه ایشان هم مناسب دانسته های ایشان است و از متافیزیک و یا ماورآء طبیعه از درک ایشون حارجه ولی در رابطه با مرگ ایشون همان چیزی را گفته که در تورات قدیمی ترین کتاب الهیاتی نوشته شده و ضدو نقیض هائی که در کتوب دیگر گفته شده تقصیر ماست !! مثلا اگر اسلام از یک طرف معاد (یعنی قیام مردگان در آخر الزمان) رو تعلیم میده و از طرفی دیگر زندگی پس از مرگ را که شامل حیات مردگان و ارواح آنان بعد از مرگ !! باید منوجه شد که یک جای کار میلنگد زیرا اگر بعد از مرگم جسمم به خاک برگردد و روحم به حیات ادامه دهد پس این نمی تواند نامش مرگ باشد زیرا مرگ نقطه مقابل زندگیست و ضد زندگیست و آنچه اسلام تعلیم میده مرگ نیست بلکه یک نوع تبدیله و اگر ما تبدیل به چیز دیگری مثل روح یا هر چیز دیگر به حیات ادامه میدیم پس قیام مردگان که یکی از 5 اصل اثاث ایمان اسلامیه بی معنی میشه .
شنبه 17 دي 1390 - 10:15
negin135 - تل آویو - اسرائیل
در صورتیکه در تورات قانون قیام مردگان قید شده و در یکی از کتابهای تورات به نام جامعه همان نظری را در مورد مردگان داره که این دانشمند فیزیکدان بهش اشاره کرده که با مرگ انسان نابود میشه با تمام احساس های خوب و بدش و در کتاب مقدس تورات نوشته شده که نامهای همه در دفترهای روحانی در آسمان نوشته شده و خداوند همه آنها را در قیامت مردگان بیاد خواهد آورد و زنده خواهد ساخت که نیمی برای حیات و زندگی جاوید بدون مرگ پیری و بیماری و برخوردار از همه نعمت هاو برکتها و نیمی دیگر برای دیدن وعده های خدا و در انتها مرگ ثانی یعنی مرگی که دیگر امیدی در آن نیست و برای همیشه (جای آن داره که کتابها رو تفتیش کنیم و حقیقت رو از دست ندیم ) قرآن از خدا نیست از محمد است
شنبه 17 دي 1390 - 10:16
حنا-دخت عرب - کازابلانکا - مراکش
chatoli. 1 سال پیش که به قول شما میگفت خدا چی کشک شما براش هورا کشیدید؟؟!!! حالا که حرف دیگه میزنه میگید قاطی کرده!!!!. پس هر کی نظر شما رو تاییدکنه یعنی حرف درست میزنه. نتیجه میگیریم که اگه قاطی کردنی در کار باشه که پارسال هم بی اساس حرف زده. ولی من میگم آدمای دانشمند قاطی نمیکنن هر چی میگذره به نتیجه درست تر میرسند. بگذریم که بعضی آدمها پارسال و امسال و صد سال دیگه هم که بگذره در جهل مرکب خودشون فرو میروند
شنبه 17 دي 1390 - 12:13
PARVANE1 - برنموث - انگلستان
عیسی به دین خودش، موسی‌ به دین خودش. تا به امروز دین نتونسته وجود خدا رو ثابت کنه همانطور که دانش نتونسته نبودنش رو.
شنبه 17 دي 1390 - 14:07
del-tang - شیکاگو - امریکا
negin. کشف بزرگی کردی ! اسمتو تو کتاب بیل گیتس ندیدیم. انوقت شما که اینقدر دقیق میدونی چی مال کیه میشه بفرمایید تورات مال کیه؟؟؟
شنبه 17 دي 1390 - 14:58
new-iran - منچستر - انگلیس
البته شهرت هوکینگ بیشتر مربوط به معلولیته که داره. دانشمند در سطح اون زیاد هست .
شنبه 17 دي 1390 - 15:35
Neda-ye-Iran - لندن - انگلستان
zagros56 - آتن - یونان. یک روز هم به بزرگترین اشتباهش در مورد خدا پیمیبرد[البته بعد از مردنش و زنده شدنش]ولی دگه دیر شده.>>>>>براى چه دیر شده باشه؟!!!! این بدبخت که به دنیا خیر رسونده اگه بعد از مرگ هم متوجه اشتباهش بشه دلیل منتقى نمیبینم که مورد بازخواست قرار بگیره. اتفاقا از اینکه نهایتا به حقیقت پى برده خیلى خوشحال خواهد شد.
شنبه 17 دي 1390 - 22:43
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.