زنده کردن بافتهای در حال مرگ با الهام از چسب گیاه حشره‌خوار!

محققان در تلاشند تا با الهام از نوعی گیاه حشره‌خوار، روزی بتوانند از ماده چسبناک این گیاه که قادر است تا یک میلیون برابر طول طبیعی خود کشیده شود، برای چسباندن زانوی مصنوعی یا قطعات کاشتنی دیگر، بدون نگرانی از پس زده شدن آنها توسط بدن استفاده کنند.

به گزارش سرویس فناوری ایسنا، در آزمایشگاه «مینگ‌جون ژانگ» واقع در کمپ «ناکسویل» دانشگاه «تنسی» آمریکا، 15 گیاه «sundew» روی لبه پنجره جای گرفته و به جذب نور خورشید و خوردن حشرات مشغول هستند. «Sundew» یک گیاه حشره‌خوار است که حشرات را با استفاده از دانه‌های چسبناک کوچکی که در انتهای شاخک‌های خود دارد، به‌ دام می‌اندازد.

گروه تحقیقاتی «ژانگ» امیدوارند یک روز بتوانند از این ماده چسبناک برای چسباندن زانوی مصنوعی یا قطعات کاشتنی دیگر، بدون نگرانی از پس زده شدن آنها توسط بدن استفاده کنند.

هدف از این کار، مطالعه مواد زیستی در مقیاس نانو و تقلید از آن چیزی است که طبیعت در طول میلیون‌ها سال انجام داده است تا در نهایت از این یافته‌ها در زندگی روزمره استفاده شود. «لانگان» می‌گوید: در جراحی‌های پزشکی جایگزینی، «به چیزی نیاز داریم که سلول‌ها، آن را شناخته و به آن متصل شوند». نانوذراتی که در چسب «Sundew» وجود دارند، به‌ راحتی توسط سلول‌های انسانی شناخته می‌شوند.

«ژانگ» و همکارانش، علاوه بر تحقیق بر روی ویژگی‌های بسیار جذاب چسب گیاه حشره‌خوار «Sundew»، نانوذرات موجود در گیاه پیچک انگلیسی را بررسی می‌کنند. نانوذرات این گیاه، نور را پخش می‌کنند و می‌توانند جایگزین نانوذرات فلزی شوند که اخیراً در کرم‌های ضد آفتاب به ‌کار می‌روند.

ژانگ و همکارانش، در سال 2010 مقاله‌ای با عنوان Nanofibers and nanoparticles from the insect-capturing adhesive of the sundew (Drosera) for cell attachment در مجله «Nanobiotechnology» منتشر کردند. آنها در این مقاله گزارش کردند که نانوالیاف و نانوذرات طبیعی حاصل از چسب «sundew» سازگاری بسیار بالایی برای اتصال به سلول‌ها از خود نشان می‌دهد.

«لانگان» اشاره می‌کند که می‌توان از این نانوالیاف روی چسب‌های زخم استفاده کرد و به ‌جای این‌که زخم را فقط با یک پوشش کتانی بپوشانیم، یک روکش زیست‌سازگار ایجاد کنیم که با تحریک فعالیت سلولی موجب بهبودی سریع‌تر زخم شود.

چسب «sundew» ویژگی‌های مرد عنکبوتی را داراست. به ‌عنوان مثال می‌تواند تا یک میلیون برابر طول طبیعی خود کشیده شود. بیشتر نوارهای لاستیکی تنها می‌توانند تا شش برابر طول اولیه خود کش بیایند.

این الاستیسیته بالا، چسب «sundew» را به گزینه مناسبی برای روکش دادن قطعات کاشتنی بدن، تولید مجدد بافت‌های در حال مرگ، درمان زخم و بهبود چسب‌های سنتزی تبدیل می‌کند. این ماده آن‌قدر الاستیک و چسبنده است که استفاده از آن مقرون به ‌صرفه است، چرا که تنها کمتر از یک میکرولیتر از آن می‌تواند 25 میلی‌متر مربع را پوشش دهد.

+77
رأی دهید
-116

yashainiran - ایران - ایران
به امید آن روز. کسانی که برای بشریت و نجات انسان ها تلاش و فعالیت می کنند با ارزش ترین انسان های روی زمین هستند نه کسانی که برای به دست آوردن مال و ثروت فقط به فکر از بین بردن انسان های دیگرند. برای هر انسانی که قلبش برای آسایش دیگران می تپد از خدا توفیق روز افزون دارم
‌چهارشنبه 14 دي 1390 - 06:35
del-tang - شیکاگو - امریکا
و این است عظمت خداوند سبحان.. به منکرش لعنت. بی خود نیست میگن درد و درمان دست خودشه. من که مخلصشم
‌چهارشنبه 14 دي 1390 - 10:20
ghafas - مشهد - ایران
زنده باد دانش زنده باد تحقیق زنده باد دانشمند محقق ...شیوخ ما هم دارند در مدارسمان کله پرورش می دهند .دروس پر شده از اراجیف دینی سیاسی مرتبط با خودشان
‌پنجشنبه 15 دي 1390 - 15:44
I R A N I A Z A D - اصفهان - ایران
زنده کردن بافتهای در حال مرگ با الهام از چسب گیاه حشره‌خوار
شنبه 17 دي 1390 - 15:50
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.