کارشناسان روس: زمینه برای حمله به ایران آماده شده است

کارشناسان و رسانه‌های روسیه در تحلیل مانور نظامی ایران در خلیج فارس سناریوهای جنگی مختلفی را پیش‌بینی می‌کنند. صاحب‌نظران امورنظامی روسیه ظرفیت دفاعی ایران را تحلیل می‌کنند و درباره‌ی پیامدهای بروز جنگ سخن می‌گویند.

 
 

 

سفیر جدید روسیه در تهران درباره احتمال حمله‌ی‌نظامی علیه ایران و موضع روسیه می‌گوید: «موضع روسیه تغییرناپذیر و بسیار شفاف بوده و حمله به ایران را یک اشتباه بسیار بزرگ می‌داند که پیامدهای سنگین وغیر قابل پیش‌بینی به دنبال خواهد داشت».
 
این نظر سفیر روسیه را دیگر مقام‌های روسی نیز تکرار می‌کنند، اما کارشناسان این کشور با توجه به تحولات کنونی در خلیج فارس چه می‌اندیشند؟


 
نظر تحلیل‌گران و کارشناسان نظامی روسیه
 

 
ولادیمیر ایسی‌یف، مدیر مرکز مطالعات اجتماعی- سیاسی در روسیه، و آلکساندر پروخانوف، تحلیل‌گر روس، در گفت‌وگو با رسانه‌های وابسته به جمهوری اسلامی ایران از "ناممکن بودن حمله‌ی نظامی علیه ایران"صحبت می‌کنند. به باور آنها روند کنونی تحولات به درگیری‌های دیپلماتیک و تشدید مجازات‌ها عیله ایران خواهد انجامید. این کارشناسان در عین حال "مرحله‌ی بسیار حساس و خطرناک مناسبات ایران و آمریکا" را یادآوری می‌کنند.
 
گروهی دیگر از کارشناسان روسیه از سناریوی "جنگ کامل و همه جانبه‌ی آمریکا علیه ایران"صحبت می‌کنند. این تحلیل‌گران احتمال بروز جنگ علیه ایران را حتمی می‌دانند. به نظر این گروه از جمله پاول فلگن‌هاور، تحلیل‌گر نظامی روس، و یوگنی ساتانوسکی، رئیس "انستیتو خاور نزدیک مسکو"، روسیه با جنگ علیه ایران مخالفت خواهد کرد اما مخالفت این کشور نقش تعیین کننده‌ای نخواهد داشت.


 
«ایران قادر است تنگه هرمز را ببندد»
 

 
روزنامه‌ی روسی "ایزوستیا" هم درباره‌ی وقوع احتمالی جنگ در خلیج فارس وجدی بودن تهدید برخی از مقام‌های ایران مبنی بر بستن تنگه هرمز مطلبی را منتشر کرده است.به نوشته‌ی این روزنامه، این نخستین بار نیست که ایران دست به چنین تهدیدهای تندی می‌زند، اما این بار این تهدیدها با مانورهای نظامی همراه بوده است. بستن تنگه هرمز، به پیش‌بینی روزنامه روسی، به دو برابر شدن قیمت نفت هم خواهد انجامید.


  
به اعتقاد برخی از کارشناسان روسیه، مخالفت این کشور با جنگ علیه ایران تغییری در شرایط ایجاد نمی‌کند

 

روزنامه ایزوستیا درباره‌ی توان ایران در بستن تنگه هرمزنظرایگورکاروتچنکو، مدیر "مرکز تحلیل معاملات جهانی تسلیحات" را جویا شده است.
 
این کارشناس روس گفته است که ایران توان و تجربه‌ی چنین کاری را دارد: «اگر ظرف چند ساعت به چند تانکر نفتی در تنگه هرمز حمله شود، رفت و آمد تانکرهای نفتی قطع خواهد شد. ایران تنگه‌ی هرمز را از طریق مین‌گذاری هم می‌تواند مسدود کند. از سوی دیگر ایران به مقدار زیادی قایق‌های کوچک و سریع مسلح است که توپخانه‌ی سنگین کشتی‌های جنگی هم نمی‌توانند کاملا جلوی حمله‌ی آنها را بگیرند».
 
به گفته‌ی کاروتچنکو، این قایق‌ها را به موشک نیز می‌توان مسلح کرد.


 
فاجعه زیست محیطی در خلیج فارس
 

 
مدیر مرکز تحلیل معاملات جهانی تسلیحات در مسکو به ایزوستیا گفته است که ایران در مانورهای تنگه‌ی هرمز علاوه بر موشک‌های ساخت داخل، موشک‌های " اشکاوال اِ" روسی و موشک‌های ساخت چین را هم به کار گرفته است.
 
ایزوستیا در پایان مقاله خود به این مسئله هم اشاره می‌کند که تحریم نفت ایران سبب خواهد شد که چین با قیمتی نازل نفت را بخرد. از سوی دیگر غرق‌شدن تانکرهای نفتی در تنگه هرمز به فاجعه زیست محیطی منجر خواهد شد.


 
بدترین سناریوی جنگی برای ایران
 

 
پاول فلگن‌هاور، دیگر کارشناس نظامی روس هم می‌گوید: «زمینه‌ی جنگ اکنون فراهم شده و بروز جنگ عینی است. کشورهای عربی حوزه‌ی خلیج فارس، آمریکا و ایران اکنون آماده جنگ هستند. برای ایران جنگ علیه آمریکا و متحدانش در خلیج فارس فاجعه‌بار خواهد بود.سیر تحولات به سوی یک جنگ کامل است».
 
این کارشناس در ادامه‌ی صحبت‌هایش خاطرنشان می‌کند که اگر اتفاقی مثل دستگیری ملوانان انگلیسی در تنگه‌ی هرمز برای آمریکایی‌ها پیش بیایدامکان بروز جنگ بیشتر می‌شود.


 
حمله چگونه خواهد بود؟

 
 
پاول فلگن‌هاور، کارشناس نظامی روس

 

پاول فلگن‌هاور در تحلیل اوضاع پیش‌آمده نتیجه می‌گیرد که سناریوی حمله به یوگسلاوی در ایران تکرار خواهد شد و ایران در مقابل حملات آمریکا و متحدانش قادر به دفاع نخواهد بود و شکست خواهد خورد.
 
این کارشناس نظامی همچنین می‌گوید: «آغازجنگ پایان حکومت جمهوری اسلامی ایران خواهد بود. نیروی دریای و هوایی ایران نابود خواهد شد. ما شاهد یک جنگ کامل و همه جانبه خواهیم بود که به تنگه هرمز محدود نخواهد ماند. تمامی ساختارهای مدرن اقتصادی، کارخانه‌ها، پل‌ها و از جمله ساختارهای هسته‌ای ایران و صنایع تولید موشک نیز از بین خواهند رفت».


 
«در آستانه‌ی جنگ در خلیج فارس قرار گرفته‌ایم»


 
یوگنی ساتانوفسکی، رئیس "انستیتو خاور نزدیک مسکو" هم با توجه به سیر تحولات کنونی نتیجه می‌گیرد، در خلیج فارس شرایط پیش از آغاز جنگ حکمفرماست.این کارشناس روس می‌گوید بستن تنگه هرمز مغایر با قوانین بین‌الملل است.
 
ساتانوفسکی هم معتقد است که ایران توان بستن تنگه هرمز را دارد وارتش ایران را مقتدر می‌داند؛ ارتشی که می‌تواند علیه متحدان آمریکا در منطقه اقدام کند.این کارشناس اما نتیجه می‌گیرد که نقش تعیین‌کننده در این منازعات به کارگیری سلاح‌های مدرن و پیشرفته خواهد بود. وی در این رابطه می‌گوید سلاح‌های روسی که در سال‌های اخیر تحویل ایران شده‌اند، اکنون کهنه و فرسود‌ه‌اند.
 
هم فلگن‌هاور و هم ساتانوفسکی تأکید می‌کنند که روسیه مخالف جنگ است اما نقش تعیین کننده‌ای در سیر تحولات ایفا نخواهد کرد. به نظر آنان روند کنونی وقوع جنگ را اجتناب‌ناپذیر می‌کند.

+253
رأی دهید
-136

sourena.de - اشتوتگارت - آلمان
نه آقا این حرفا چیه!!! ایران ابر قدرت شده. مگه کسی میتونه علیه ایران بجنگه؟!!! کی؟ آمریکا!!! ما 33 ساله داریم مشت محکم بر دهان همشون میزنیم. خب چیکار کردند؟!!! اصلا چیکار میکنن؟!!! اینها ندیدند ما تو کهریزک چه بلایی سر فتنه گران درآوردیم؟!!! تنگه هرمز رو هم کهریزک میکنیم. مگه نه زینب-.... آقا-قم؟!!!
‌سه شنبه 13 دي 1390 - 14:55
hassan5 - تهران - ایران
تا این نظام فاسد ضد بشر در ایران حکومت میکند احتمال جنگ وجود دارد.واقعا چه باید کرد؟؟؟بیچاره مردم ایران!!!
‌سه شنبه 13 دي 1390 - 15:16
choobin - مانیلا - فیلیپین
خدایا به داده مردم بدبخت برس،انگار خوشی‌ به ما ایرانیان نیومده،هیچ کجا حتا کسانی‌ که خارج از ایران هستن نمی‌تونن واقعاً خوش باشن،بس دیگه خدا بسه......
‌سه شنبه 13 دي 1390 - 15:26
love-iran - چابهار - ایران
3 نفر گفتن به نفع ایران هست 1 کارشناس هم گفته ایران شکست میخوره سوال من از اینها این هست جت های عراق اون زمان به روز ترین جت های دنیا بود قدرت ضد هوایی عراق اون زمان جزو 10 کشور دنیا بود کی به عراق بهترین جت و تانک و موشک رو میداد مگه امریکا نقشه های هوایی به روز به عراق نداد مگه کل عرب ها پول هاشون به عراق ندادن ایران بیچاره چی داشت هنوز که فیلم هاش هست جوان ها با یک اصلحه معمولی داشتن جنگ میکردن و حتی 1 متر از خاک کشور رو ندادن نه بخاطر خمینی بلکه واسه کشور و وطن شون این هم فوق اش که هیچی نداشته باشیم ادم با غیرت تا دلتون بخواین داریم که حاضر هستن با دست خالی بجنگن و امریکا رو شکست بدن انشالاه اول امریکا بعد هم اخوند ها رو پاک میکینم از جهان
‌سه شنبه 13 دي 1390 - 15:28
zagros56 - آتن - يونان
باور کنید ایران با چند تا موشک نمیتوند با امریکا و کشورهای عربی بجنگد،از طرف دیگه از داخل هم مردم آماده قیام هستند،این حقیقت هست..
‌سه شنبه 13 دي 1390 - 15:42
sharafYabi - بيمبه - انگولا
از دشمن دانا نترس، از دوست نادان بترس. لاش خوران اسلامی نما، ایران را میتوانند نابود کنند.
‌سه شنبه 13 دي 1390 - 15:43
hesammh - تهران - ایران
ما ایرانیان پوزه هر چه اشغالگر است به خاک خواهیم مالید و اعراب حوزه خلیج همیشه فارس هم بدانند با شروع جنگ آنها هم به پایان نزدیک خواهند شد
‌سه شنبه 13 دي 1390 - 15:43
نوید ازادی - ادانا - ترکیه
مرگ بر روسیه و ملایان اسلامی
‌سه شنبه 13 دي 1390 - 15:49
nader46 - لندن - انگلیس
تا امامزمان و بیمه ابوالفضل را داریم،،هیچ غصه‌ای نداریم..تازه علی‌ و پسرانش حسن و حسین هم اگر!?لازم شد ،با یک اشاره زمین و دریا را از خون رنگین خواهند کرد:)))
‌سه شنبه 13 دي 1390 - 15:56
zamanphp - تهران - ایران
اگه با حمله این نظام کثبف از بین میره من یکی دعا میکنم که امریکا حمله کنه. اگر هم مردیم مهم نیست مهم نسل بعدی هست که از وجود ولایت وقیح پاک خواهد بود
‌سه شنبه 13 دي 1390 - 15:58
samuk66 - لندن - انگلستان
بریم جم کنید انقدر مردمو سر کار نذارید،شما برید همون تهریمتن رو کنید
‌سه شنبه 13 دي 1390 - 16:02
IRAN+ISRAEL+USA 4EVER - مونیخ - آلمان
صرف نظر از عدم پشتیبانی‌ مردم در حالت بروز جنگ از حکومت سیاهی‌های ولایت فاسد وقیح، روس‌ها خودشان هم می‌دانند که آفتاب لگن‌هایی‌ که به حکومت جهل و جنایت اسلامی فروخته شده توان مقابله با ارتش‌های نیرومند و رهایی بخش آمریکا+اسرائیل+ناتو را ندارند، به امید آزادی ایران توسط مردم و ارتش‌های دوست امین
‌سه شنبه 13 دي 1390 - 16:15
Babak4004 - کوالالامپور - مالزی
امید وارم جنگی اتفاق نیافته که وضعیت مردم از این هم که هست بدتر بشه.با این حال ما در جنگ 8سالمون نیز مگر غیر از این بود که با تمام دنیا میجنگیدیم و تمام کشورها به عراق کمک میکردن هم اعراب لعنتی خلیج همیشگی فارس هم کشورهای زورگوی غربی و روسیه
‌سه شنبه 13 دي 1390 - 16:49
t.g.tehran - تهران - ایران
. عجب،چقدر اینا دلسوز و با تفکر هستند ،بابا بگو اینا همش واسه این بوده که از اون طرف آمریکا اسلحه به عربها بفروشه از این طرف روسها و چینی‌ها به ایران. ،بگین وضع اقتصادیمون خوب نیست پول لازم داریم دیگه این همه ادا و اطفار چیه.
‌سه شنبه 13 دي 1390 - 16:51
harrp - وین - اتریش
به‌‌ به‌‌ بهترین روز زندگی‌ هر ایرانی‌ داره میرسه ،،یک نسل باید قربونی بشه تا نسلهای بعدی نفس راحت بکشن ،،به امید روزی که .... (مرقد) خمینی .... بشه و مردم با عکس علی‌ سگ دست...
‌سه شنبه 13 دي 1390 - 17:03
a.ahooraei - دوسلدورف - آلمان
خدا کنه این مردک چلاق و دار و دستش سر عقل بیان و ایران را دوباره به زمان بعد از حمله مغولها سوق ندن. این بی شرفها رحم نخواهند کرد و کشور را با تمام سرمایه های اقتصادی اون به نابودی میکشونن که خودشون دوباره واسه بازسازی بیان و مملکت را بچاپند. ای مردم احمقی که دنبال این بی همه کسانید ! عقلتون را کاربندازید و این دست آویزی که غرب بدست آورده و دلیل سر ناسازگاری با ایران گذاشته را از این چلاق و همراهانش بگیرید، والا پشیمان میشید و خودتون و ذاتتون و فرزندانتون هم در این راه کشته و نابود میشن. اگه همه مردم با این رژیم می بودند شاید اینها کمتر جرأت میکردن که جنگ بکنند اما این رژیم ضد مردمی هست و اکثریت قریب به اتفاق با این رژیم نیستند و خودتون هم . ادامه...
‌سه شنبه 13 دي 1390 - 17:08
demokrasi-solh - صحنه - ایران
منظوره روسها یکیشم اینه که میگن سلاحهایی که قبلا از ما خریده اید کهنه شده اند و الان ما هم نیاز به پول داریم بهتر است بترسید و سلاحهای جدیدتری از ما بخرید ببینید عربستان از آمریکا چقدر سلاح و هواپیما و تجهیزات خریده . ولی کلا وقتی که تهدیدها جدی بشه بزرگانه قوم ما قطعا از مواضعه خود به دلایله بسیاری عقب خواهند نشست مطمئن باشید.
‌سه شنبه 13 دي 1390 - 17:08
a.ahooraei - دوسلدورف - آلمان
ادامه..............میدونید. بیاید و برگردید تا دیر نشده ای ساندیس خورهای کم عقل. بخدا قسم که اکثریت این بی شرفهایی که امروز سنگ علی چلاق را به سینه میکوبند، همان شب دوم و یا سوم ١٨٠ درجه می چرخند و ترتیب علی چلاق داده میشه و کلاه سر شما میره، چراکه تاریخ ثابت کرده که دستمال بدستان همیشه دستمال بدست می مونند حالا میخواد خامنه ای باشه و یا موسوی و یا شاه، اینا دورش میگردن که یه لیسی به تقار بزنند.
‌سه شنبه 13 دي 1390 - 17:10
gorg iran - دبی - امارات
ابریکا جرات جنگ را ندارد
‌سه شنبه 13 دي 1390 - 17:52
ARIA_JAPAN - توکیو - ژاپن
هرجا دین اسلام در آنجا حکومت کند .بوی از سازندگی نمی‌‌آید. و به جز نبودی چیز دیگری به ارمغان نخواهد داشت به امید نابودی دین اسلام از کرهٔ زمین...
‌سه شنبه 13 دي 1390 - 18:25
aln2012 - لندن - انگلستان
قند تو دل‌ این روسیه آدم فروش آب شده .چه کیفی‌ می‌کنن ، چه سود‌های می‌برن از این موضوع اختلاف ایران و آمریکا (ابر قدرت). امیدوارم ایران این موضوع را به نفع ایران تموم کنن .
‌سه شنبه 13 دي 1390 - 18:13
1k adame sadegh - تورنتو - كانادا
مرگ بر خامنه‌ای.مرگ یک دفعه شیون یک دفعه ۳۲ سال ظلم کافیست.
‌سه شنبه 13 دي 1390 - 19:02
lucas71 - اوپسالا - سوئد
یک خبر خنده دار که امروز خواندم.. ایران روز دوشنبه ۱۲ دی ماه با احضار کاردار کانادا به وزارت امورخارجه این کشور، به "وخامت فزاینده وضعیت بومیان" این کشور اعتراض کرد. اینها دیگه کی‌ هستن.........
‌سه شنبه 13 دي 1390 - 19:12
دنیای وحشی - تهران - ایران
من شخصا دعا می کنم که اگر چنین اتفاقی افتاد حداقل آن دسته از مردمی که از هیچ لحاظ گناهی در برپا نگهداشتن این آخوندهای مکار ندارند و درواقع خودشان نیز قربانی حکومت آنان هستند جان سالم به درببرند و آن گروه و دسته های خارج نشین هم که دندان تیز کرده اند بعداز خاتمه جنگ و شکست ملایان برسرملت بیچاره خراب بشوند که چند صباحی را آنها به چپاول ملت بخت برگشته بپردازند دستشان از رسیدن به این مقصود کوتاه بماند و انشاالله حکومتی جایگزین ملایان بشود که به تمام معنی حکومتی مناسب برای مردم باشد و سعی نماید که درکمترین زمان بیشترین وبهترین و مفیدترین کارهارو برای ملت انجام دهدتابلکه کمی از سختی های سی سال حکومت ملایان برآنان را بکاهد .
‌سه شنبه 13 دي 1390 - 19:59
amoo uk - ليدز - انگليس
تاریخ همیشه ثابت کرده روسها از کثیفترین همسایگان ایران بودند و هستند ، تا حالا هم که چین و روسیه از حکومت جور و جهل آخوندی حمایت کردند چون صرف اقتصادی داشته ، اما حالا آمریکا براشون مهمتره
‌سه شنبه 13 دي 1390 - 20:55
KOROSH2500 - برمینگام - انگلستان
خدا نکند و هرگز چنین نشود که فاجعه بار خواهد بود ...
‌سه شنبه 13 دي 1390 - 21:19
Sam-Antwerpen - آنتورپن - بلژیک
رفتار کنونی دولت ایران راهی به جز جنگ باقی‌ نمیگذارد. متأسفانه آنها فکر میکنند که دنیا با توجه به مشکلات اقتصادی و غیره توان حمل به ایران را ندارد و این اشتباهی‌ بس بزرگ است!. فقط یه کلام ختم کلام:. دنیا به هیچ وجه حاضر نخواهد شد که سلاح اتمی‌ در دست کشوری با عقاید تندرو اسلامی بیفتد و به خاطره این هدف اگر چاره‌ای جز جنگ نداشته باشد، مطمئناً خواهد جنگید.
‌سه شنبه 13 دي 1390 - 21:55
oghab - هلسينكي - فنلاند
مهمترین مبحث .وضعیت اقتصادی امریکا و اروپا یادتان رفت .که تحمل نفت ۱۵۰ دلاری حتی برای یک هفته هم ندارند .جناب تحلیلگر
‌سه شنبه 13 دي 1390 - 22:38
Arash آرش - لندن - بریتانیا
شورای امنیت، آمریکا، بریتانیا، فرانسه و سایر دولتهای جهان متمدن را نمیشه به عراق صدام حسین مقایسه کرد. اینبار ظرف مدت کوتاهی نه تنها تمام مراکز هسته ای و مقرهای پاسداران تروریست و قاچاقچی بلکه خانه های عنکبوتی خامنه ای جانی و دزد و احمدی نژاد آدمکش و عوامفریب با خاک یکسان شده و کل رژیم با سرنوشت صدام حسین یا قذافی روبرو و سرنگون خواهدشد.
‌سه شنبه 13 دي 1390 - 22:50
کشور فقط ایران - تهرات - ایران
روسها در تمام این صحبت ها و تحلیل ها بدنبال یک هدفند که به یک نحوی این وسط ایران را بچاپند بعد که چاپیدند حالا بروند اونطرف با تحلیل هاشون امریکا را بچاپند بعد برند سراغ بشار اسد ایشون را پولش کنند!خوب کاسبی راه انداختند!
‌سه شنبه 13 دي 1390 - 23:09
Geelongcat - سیدنی - استرالیا
جمهوری اسلامی را لب پرتگاه میبینم
‌چهارشنبه 14 دي 1390 - 00:21
amir-amir - تورنتو - كانادا
مگر خدا ایران را حفظ کند غربى ها اوضاع را مطابق مراد شوم خود هموار کرده اند و تنها یک جرقه ممکن است که آتش جنگ را شعله ور کند جنگى که یکبار در تاریخ نحس جمهورى اسلامى صد ها هزار قربانى و میلیارد ها دلار خسارت به جاى گذاشت
‌چهارشنبه 14 دي 1390 - 00:34
shahin-2ron2 - تورنتو - کانادا
آمریکا هیچ .. نیست و دیگه در دنیا به عنوانه آبر قدرت مطرح نیست. دنیا میدون اگر ایران ۲ تا بخوره یه دونه رو حتما میزانه واسه همین ۱۰ ساله آمریکا وق می‌زنه ولی‌ جرت حمل نداره. آمریکا و عربا مثله ساگ از ایران میترسن و ان تبلیغات فقط واسه فروش اسلحه هستش. اگر هم جنگ بشه دنیا باید جنگ جهانی‌ ۳سوم رو قبول کنه چون ایران به کیسی باج نمیده و تاریخ ثابت کرده ایرانی‌ یعنی‌ قدرت و شهامت و به آمریکا کثیف و... اصلا فرصت وق وق کردن نمیده چون دنیا کارهای نظامی ایران رو قبول کرده که قدرت داره خیلی‌ به آمریکا و... صدمه بزنه در جایی که آمریکا فعلا ورشکسته هستش و جرأت حمل به ایران رو نداره. مرگ بر وطن فروشا و آمریکا یه کثیف که زیاد وق میزانه.
‌چهارشنبه 14 دي 1390 - 01:37
desert-wolf - دبي - المارات
آقا من با دولتم مخالفم ولی‌ به هیچوجه حاضر نیسم کشورم زیر استعمار آمریکا باشه! اینم بگم که اگه آمریکا حمل کنه بد شکست میخوره و خیلی‌ا مس این عربا از ایران حساب می‌برن
‌چهارشنبه 14 دي 1390 - 02:46
rohe.emam - دبى - امارات
سلام. دوستان. روح امام هستم. امام راحل میگفت لاکن ما تو دهان آمریکا می‌زنیم. امام تو روحت آمریکا داره غلط می‌کنه. تو میگفتی‌ لاکن نمیتونه غلطی بکنه. ای امام راحله . تو روحت . آمریکا می‌خواد غلط کنه جدیدا.
‌چهارشنبه 14 دي 1390 - 03:01
suhail - دبی - امارات
به احتمال زیاد آمریکا حمله هوایی روی پایگاههای نظامی وهسته ای ایران را شروع خواهد کرد اینجا تنها کسانی که ضرر می بیینند ملت است.
‌چهارشنبه 14 دي 1390 - 04:03
مهرتابان - تهران - ایران
rohe.emam - دبى - امارات .کلی خندیدم میگم امام راحل جان رفتی اون دنیا چه با کلاس شدی،با اینترنت کار میکنی،راستی تو هم مثل ما با فیلتر شکن تو این سایتهای استکباری میای یا نه برات خط 512 گرفتن بدون فیلتر و اینا،خلاصه این روزا حسابی مردم به روح شما نباشه به روح پدرتون با دادن هر قبض و هر خریدی یادتون میکنن اساسی.میگم کاش این رهبر الدنگ فرزانه رو هم میبردی پیش خودت یکم کلاسش میرفت بالا :))))))
‌چهارشنبه 14 دي 1390 - 06:41
demokrasi-solh - صحنه - ایران
با دوستانی که میگویند اگر جنگ بشه آمریکا و ناتو و عربها و سایر متحدینشان تمامی سدها ،پلها ،نیروگاهها و شهرها و.....ایران را با خاک یکسان میکنند موافق نیستم مگر با عراق و لیبی و سوریه اینطور عمل کردند در آن شرایط کافیست که فقط نگذارند ایران نفت و گازش را از طریقه خط لوله های اصلیش و بندرهای خلیج فارس بفروشد به نظر شما در آنصورت از نظره اقتصادی دولت چند ماه میتواند دوام بیاورد ؟ . آمریکا و متحدانش و تقریبا تمام ِ جهان با نظام ایران و نیروی نظامی اش مشکل دارند چون متاسفانه اکثریت ِ مردم مخالف این رژیم اند مراکز موشکی و نظامی و سیاسی ما را با ماهواره و پهپاد و جاسوس و.. سالهاست که به دقت ردیابی و موشکافی کرده اند و دقت و خطای ِ بمبها و موشکهای امروزه هم حداقل در حد ِ یک تا دو متر بیشتر نیست پس لزومی ندارد بمبهایشان را در غیر از مراکز نظامی و امنیتی و سیاسی و سایتهای موشکی و پادگانها و خانه های سران ،هدر دهند و مردم را الکی با خودشان دشمن کنند. که چه بدست بیاورند ؟ .و از داخل هم مخالفین را مسلح میکنند .ادامه...
‌چهارشنبه 14 دي 1390 - 07:22
demokrasi-solh - صحنه - ایران
ادامه...همانکاری که در لیبی و عراق کردند و امروزه هم در سوریه می خواهند منطقه پرواز ممنوع ایجاد نمایند نمی آیند مثلا شهرهای سوریه و تاسیساتش را بمباران و نابود کنند زیرا اینکار مردم را از آنها متنفر میکند و سودی برایشان جز ضرر ندارد . واقعیتی که هر روزه لمس میکنیم اینست که در سطح ِ جامعه اکثریت ِ مردم اعتقادی به نظام جمهوری اسلامی ندارند و یا بیطرفند و حاضر نیستند مانند اول انقلاب از جان و مال خود بگذرند .
‌چهارشنبه 14 دي 1390 - 07:24
Azadikhah - تكسل - هلند
آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند فقط وقتی یک کاغذ پاره را امضاء می کند ریال مدیریت جهانی جر میخورد!مهم اینه که نیروهای سپاه از جونشون بگذرن و وارد جنگ بشن. ممکنه یه تعداد کمی این کارو بکنن. ولی اکثرشون حاضر نیستن برای اهداف خامنه ای بمیرن.shahin-2ron2 - تورنتو - کانادا:قیمت ساندیس چقدر اونجا؟
‌چهارشنبه 14 دي 1390 - 09:58
Saeid_021 - تهران - ایران
shahin-2ron2 - تورنتو - کانادا شما اگه جنگ شد یه زحمت بکش اینقدر ازون وره دنیا نظر نده بیا در خطه اسلام بجنگ که وطنتونو امریکا که هیچ غلتی نمی تونه بکنه ببین چطور ما کمکش می کنیم 2 روزه بگیرش مثله صدام حسین خیالت جمع اگه جنگ شه من و خیلی ها نمی ریم جنگ اونایی که ساله 88 اروده کشی می کردن مادره ندا رو به خاک و خون کشیدن و خیلی مادرها رو سیاه پوش کردن وقتش رسیده بدونن هیچ اشغالی نسیتن باید بدونن واسه نسله من هیچ کار نکردن من لیسانس دارم یه کار نداریم برجی 500 من با 500 تومن برم خونه اجاره کنم یا زن بگیرم حالا نشستید اون وره دنیا واسه ما نطق می کنید
‌چهارشنبه 14 دي 1390 - 10:45
shahrooz93 - دبی - امارات
love-iran - چابهار - ایران. درود. با شما موافقم. اگر هر کشور خارجی بخواهد کوچکترین خطایی انجام دهد ایرانی‌های اصیل و بانژاد جدای از آن که حکومت را قبول دارند یا نه به جبهه‌ها می‌روند و به هیچ وجه اجازهٔ تجاوز داده نمی‌شه. اگر قرار است تغییری در کشور ایجاد بشود باید خود مردم این کار را بکنند نه با کمک هیچ کشور دیگری. امارات هم هیچ کاری نمی‌تواند بکند. ۳۰ درصد مردم امارات ایرانی هستند و نمی‌گذارند امارات علیه ایران اقدامی کند. تمام این حرف‌ها به خاطر آن است که آمریکا در بحران اقتصادی قرار دارد و می‌خواد از آب گل‌آلود ماهی بگیرد. همین و بس.
‌چهارشنبه 14 دي 1390 - 12:45
zoham - بوخارست - رومانی
دلم واسه اروپایی ها می سوزه بی چارهها داغون میشن
‌چهارشنبه 14 دي 1390 - 13:09
pahlave - پاوه - ایران
سیاست آمریکا و انگلیسها بود که جنگ ایران و عراق فرسایشی شد و هشت سال طول کشید آغاز گر جنگ ایران و عراق آمریکائیها و انگلیسها بودند و دیدیم که پایانش هم به دست آمریکائیها بود. ایران هرگز نمی تونه با آمریکا مقابله نظامی داشته باشه و طی این سی و دوسال فقط به آمریکا باج داد و بعد از این هم باج خواهد داد آخوندها بهتر می دونند که مردم هرگز به جبهه نخواهند رفت و به محض اینکه خطری احساس کنند باج به آمریکا رو چند برابر خواهند کرد
‌چهارشنبه 14 دي 1390 - 14:49
kurosh_alman - فرانکفورت - آلمان
این هم سناریو‌ای هست که ایران گفته به این حاجی عنوان کنه شاید بترسند و تحریم نکنند تا این الدنگ‌ها بتونند یه مدت دیگه حکومت کنند. ایران هیچی‌ نداره جنگم می‌شه این رژیم هم خواهد رفت به امید خدا...
‌چهارشنبه 14 دي 1390 - 18:20
massoudoslo - اسلو - نروژ
غرب دارد این روزها به عرب ها سلاح میفروشد و روس ها هم از این طرف دارند ایران را میترسانند که بیشتر جا بزند و ات و شغال های نظامی روسیه را بخرد .
‌پنجشنبه 15 دي 1390 - 04:29
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.