بهای دلار در بازار آزاد ایران به مرز ۱۸۰۰ تومان رسید

گزارش‌های رسیده از ایران حاکی است که بهای دلار در بازار آزاد ارز روز دوشنبه رکورد ۱۸۰۰تومان را شکست و افزایش ساعتی و پلکانی قیمت دلار و «نایاب شدن» این نوع ارز هم‌اینک موجب نگرانی فعالان اقتصادی بازار شده‌است.
 
 گزارش ها حاکی است که ریال در روز دوشنبه ۱۲ درصد از ارزش خود را از دست داده است.
 
از روز شنبه که باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، لایحه تحریم بانک مرکزی ایران را امضاء کرد، سقوط ارزش ریال شدت گرفته است.
 
تا پیش از امضای این لایحه، هر دلار در بازار آزاد ارز ایران ۱۵۵۰ تومان معامله می شد. ظرف یکسال گذشته، از ارزش ریال در برابر دلار حدود چهل درصد کاسته شده است.
 
کمی پیش از رسیدن بهای دلار به مرز ۱۸۰۰ تومان، خبرگزاری مهر نوشت که «افزایش لحظه‌ای قیمت دلار منجر به افزایش ۵۵ تومانی قیمت دلار در نیم ساعت از ۱۶۴۰ تومان به ۱۶۹۵ تومان شده‌است و برخی از صرافان در گفت‌وگو با مهر پیش‌بینی کردند که دلار ۲۰۰۰ تومان دور از دسترس نیست.»
 
این گزارش حاکی است که هم‌اینک اکثر صرافی‌های میدان فردوسی در تهران از درج نرخ دلار بر روی تابلوهای خود خودداری می‌کنند و مشتریان را بلاتکلیف نگه داشته‌اند.
 
به نوشته مهر، فعالانی که از فروش دلار امتناع می‌کنند، دلیل این کار را امکان افزایش مجدد قیمت عنوان می‌کنند و شرایط مذکور را ناشی از جو روانی می‌دانند که باعث می‌شود خریدار و فروشنده دچارسردرگمی شوند و واکنش‌های لحظه‌ای از خود بروز دهند.
 
خبرآنلاین گزارش می‌دهد که نرخ پایانی معاملات دلار در روز دوشنبه هفته گذشته ۱۵۱۵ تومان بوده‌است که بنا بر این گزارش، بهای دلار در بازار آزاد ایران طی یک هفته با حرکتی جهش‌وار، ۲۸۵ تومان افزایش نشان می‌دهد.
 
گزارش‌ها حاکی است روز دوشنبه دیگر ارزهای معتبر بازار نیز با افزایش قیمت روبه‌رو شدند چنانکه پوند انگلیس در بازار آزاد با قیمت ۲۶۰۰ تومان و یورو با قیمت ۲۳۰۰ تومان فروخته می‌شود.
 
این درحالی‌است که نرخ رسمی این ارزها از سوی بانک مرکزی ایران به ترتیب ۱۷۳۳ تومان و ۱۴۴۴ تومان تعیین شده‌است.
 
در فرودگاه امام تهران نیز پوند انگلیس با نرخ ۲۱۰۰ تومان و یورو با نرخ ۱۷۴۶ تومان به فروش می‌رسد.
 
بی‌ارزش شدن واحد پول ملی ایران در حالی است که محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهور ایران، گفته است که مخالف افزایش بهای دلار است و از «ساماندهی» بازار ارز و سکه خبر داده است.
 
برای رشد جهشی بهای دلار دلایل مختلفی ذکر می‌شود ازجمله افزایش نقدینگی سرگردان در بازار و افزایش تحریم‌های جهانی علیه ایران.
 
باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا روز شنبه با امضای لایحه‌ای که از سوی کنگره آمریکا تصویب شده بود بخش مالی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را مشمول تحریم‌های جدید آمریکا کرد.
 
کاهش شدید ارزش پول ملی ایران
 
 سایت «خبرآنلاین» با انتشار گزارشی نشان داده است که از زمان روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد در سال ۱۳۸۴، از ارزش پول ملی ایران چهل درصد کاسته شده است.
 
بر اساس این گزارش، در سال ۱۳۸۴ قیمت هر دلار به ۹۰۴ تومان رسید که در سال ۱۳۸۵ به ۹۲۲، سال ۱۳۸۶ به ۹۳۵ و در سال ۱۳۸۷ به ۹۶۶ تومان رسید.
 
قیمت دلار در سال ۱۳۸۸ به هزار تومان افزایش یافت و در سال ۱۳۸۹ به ۱۱۰۰ تومان بالغ شد.
 
این گزارش حاکی است که قیمت دلار در ایران از سال گذشته تا روز دوشنبه، ۱۲ دی ماه، به ۱۸۰۰ تومان افزایش یافته است که حدود ۴۰ درصد از ارزش ریال ظرف یکسال گذشته کاسته شده است.
 
در دو دولت محمد خاتمی که از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۶ به طول کشید، نیز قیمت دلار روند صعودی را تجربه کرد و از ۴۷۸ تومان در سال ۱۳۷۶ به ۸۷۴ تومان در سال ۱۳۸۳ رسید که بیانگر نزدیک به چهل درصد کاهش ارزش ریال در برابر دلار است.
 
ضربه چندنرخی بودن ارز به صادرات ایران
 
در ایران علاوه بر قیمت دلار در بازار آزاد، قیمت دلار مرجع، قیمت دلار بازار فرعی و قیمت دلار مداخله‌ای برای تنظیم و کنترل قیمت بازار آزاد که هنوز نامی برای آن در نظر گرفته نشده وجود دارند.
 
به گزارش خبرگزاری فارس، بانک مرکزی هم‌اینک نرخ رسمی دلار را ۱۱۱۸ تومان تعیین کرده و این ارز در بازار رسمی با نرخ‌های ۱۱۱۶ تومان خریداری و با نرخ ۱۱۱۹ تومان فروخته می‌شود.
 
قیمت دلار البته در لیست ارزهای مسافرتی نیز روز دوشنبه با رشد قیمتی همراه بوده و با نرخ ۱۳۵۱ تومان به متقاضیان ارز مسافرتی فروخته می‌شود.
 
ایسنا گزارش می‌دهد که مسئولان بخش تجارت غیرنفتی ایران طی روزهای اخیر مرتبا هشدار می‌دهند که چندگانگی نرخ ارز موجب نگرانی در صادرات کشور شده و «آینده‌ صادرات غیرنفتی را با مشکلاتی مواجه کرده‌است.»
 
این خبرگزاری با درج انتقادات کیومرث فتح‌الله کرمانشاهی، معاون وزیر صنعت و رییس سازمان توسعه تجارت، می‌نویسد که «چندگانگی نرخ ارز در روزهای اخیر آن‌قدر نگرانی در مورد صادرات به وجود آورده که حتی مقامات دولتی کشور هم از این موضوع گلایه کرده‌اند.»
 
چندنرخی شدن ارز در حالی تکرار می شود که دولت وعده داده بود با یکسان کردن نرخ رسمی و غیر رسمی، قیمت ارزها را تک‌نرخی کند.
 
تأثیر بر بازار طلا
 
به گزارش خبرگزاری ایسنا، سکه طرح قدیم روز دوشنبه در بازار آزاد ۶۴۰ هزار تومان، سکه طرح جدید ۶۱۷ هزار تومان، نیم‌سکه ۲۹۶ هزار تومان، ربع سکه ۱۵۳ هزار تومان و سکه گرمی ۷۸ هزار تومان معامله شد.
 
هم‌چنین هر مثقال طلای ۱۷ عیار ۲۴۸ هزار تومان، هر مثقال طلای ۱۸عیار ۲۶۰ هزار و ۵۰۰ تومان و هرگرم طلای ۱۸ عیار ۵۷ هزار تومان است.
 
محمد کشتی‌آرای، رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهرات، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، در مورد تاثیر سیاست بانک مرکزی و نحوه‌ کنترل آن اظهار کرد: «سیاستی که بانک مرکزی در پیش گرفته‌است بر بازار تاثیر انفعالی دارد؛ افزایش و کاهش نرخ ارز روی قیمت‌ها اثر گذاشته و باعث افزایش قیمت طلا شده‌است.»

+156
رأی دهید
-97

mehr47 - تهران - ایران
آقایون گوسفندا و ابولساندیس ها چطورند؟؟
دوشنبه 12 دي 1390 - 15:46
samuk66 - لندن - انگلستان
اون آدمای.. لایک میزنند.. همش تقسیر آمریکای لعنتی هست با تهریماش،اینا همش مردمو بدبخت تر می‌کنه
دوشنبه 12 دي 1390 - 15:46
1k adame sadegh - تورنتو - كانادا
تحریمها من که نمی‌بینم اثر کرده باشه! کسی میبینه که اثر کرده باشه؟حالا دولت آفت الله اسـ... از اقتصاد دانان ایرانی‌ تقاضای کمک کرده که چندین نفرشون تو اوین هستند.
دوشنبه 12 دي 1390 - 16:02
Artosh - تهران - ایران
تاثیرش رو در زندگی مردم به زودی خواهیم دید. اگر اقتصادمون بر پایه صادرات بود مطمئناْ این میتونست به سود مردم باشه. اما وای بر ما که همه چیزمون وارداتی هست. سود این دلارها هم رفت تو جیب حکومتی ها و شده ویلا و خونه و . تو کشورهای جهان اول... بیچاره دانشجوهایی که خارج از کشور تحصیل میکنند و مخارجشون و یا حتی بخشی از مخارجشون رو والدین از ایران تامین میکنند...
دوشنبه 12 دي 1390 - 16:38
هدایت جهانگیری - دبی - امارات
خیلی متاسفم برای احمدی نزاد وخامنه ای واقعا اقتصاد کشور بغرنج است بعد میگن اقتصاد اروپا مشکل داره چقد رو دارن اینا دیگه به خدا. مردم را به خاک سیاه نشوندن
دوشنبه 12 دي 1390 - 16:39
bazmag - مجارستان - مجارستان
هزینه تحصیل ما دانشجویان خارج از کشور ۲ برابر شده،این فشار مضاف بر خانواده‌های ماست.خیلی‌‌ها تصمیم به ترک تحصیل گرفته‌اند چون دگر خانوادشان چیزی برای فروش ندارد.این یعنی‌ محرومیت عده‌ای از تحصیل به واسطه تحریم آمریکا و دیگران به ایران. حالا شما بگویید آیا نانی از سر سفره آقایان یا آقا زاده گان کم خواهد شد؟ یا اینکه لقمه از دهان پدران و مادران ما؟؟
دوشنبه 12 دي 1390 - 16:58
mortimer - اصفهان - ایران
ریال خیلی وقت پیش ارزش خودشو با چاپ عکس خمینی(بوگندو) از دست داد!
دوشنبه 12 دي 1390 - 17:38
legend of persia - ساسکاتون - کانادا
دیگه نیازی به جنگ نیستش حالا هی تهدید بستن تنگه هرمز رو بکنین پس چرا نبستید تنگه رو / ببندید تا زود تر تکلیف یک سره بشه مردم هم آزاد شوند از دستتون
دوشنبه 12 دي 1390 - 17:42
greentree - تهران - ایران
امروز جلیلی فورا رفته آمریکا که به اونها بگه ما حاضریم باج زیاد بدیم و حاضریم در زمینه هسته‌ای هم همکاری کنیم ،،یزدی و پسرش هم به شدت فعال شدند و پسرای یزدی هم مشغول حراج کردن و امتیاز دادن منابع دیگه ایران هستند ،مثل اینکه می‌خواند به محض فوت خامنه‌ای یزدی رو بیارند برای رهبری ،
دوشنبه 12 دي 1390 - 18:04
m_r - سیدنی - استرالیا
با درود. گریه آور است چنین اخباری که این گره احمقی نژاد بی‌ سواد چه بلایی سر کشور ایران عزیزمان در نیاوردند تو سرتان بخوره قدرت اتمی‌ کره شمالی یکی‌ از بدترین رژیم‌های ضد مردمی هم بمب اتم داره ولی‌ واسه ۱ کیلو گوشت باید ۶ صبر کنی‌ خدایا تو عادلی اگه ما‌ها بد کردیم و سزاوار مجازات این رژیم قرون وسطی امام زمانی‌ هستیم بچه‌ها و نسل جوان که بی‌ گناه هستند آزاد کن کشور ایران را از دست این بی‌ سواد‌ها و احمق‌های بی‌ مخ
دوشنبه 12 دي 1390 - 18:04
Azadikhah - تكسل - هلند
خدا رحمتت کند محمدرضا شاه که کشور را با دلار ۷ تومانی تحویل دادی و رفتی!
دوشنبه 12 دي 1390 - 18:10
Azadikhah - تكسل - هلند
این آخوندهای فلان فلان شده از روزی که بر سرکار آمدند به جای آبادانی و توسعه کشور فقط و فقط به فکر پرکردن جیبهای فراخشان و کوبیدن میخ قدرت بودند . آخوند یعنی : شکم ، شهوت و قدرت. اگر فقط یک هزارم علاقه ای که محمدرضا شاه و پدرش به ایران داشتند را اینها دروجود خود حس می کردند امروز کار به جایی نمی رسید که مجبور بشوید برای یک دلار ۱۷۰۰ تومان پرداخت کنید. حکومت آخوندی یعنی دروغ و فریب برای حفظ قدرت. تنها چیزی هم که برای آخوندهای ریز و درشت و عمامه سفیدو سیاه مهم نیست کشورایران و مردم ایران هستند که اگر بودامروز دلار ۱۸۰۰ تومانی رو برویمان نبود
دوشنبه 12 دي 1390 - 18:13
omide por jalal - لس‌انجلس - آمریکا
در زمان خاتمی خائن ، دلار حد اکثر بین ۲۰۰ تومن نوسان داشت (۷۵۰ تا۹۵۰ ) اما آفرین به مموتی که کاری کرده که نوسان که چه عرض کنم دلار داره با آسانسور پائین بالا می‌کنه! آفرین به دزدگیر ۸۸! باور نمیکنم که بعضی‌ از عزیزان غیبشون زده بیان نظر بدن !!!
دوشنبه 12 دي 1390 - 18:13
khorramdin babak - فرانكفورت - فرانكفورت
مدیریت جهانی‌. کجا هستند این ساندیس‌ها که اینجا شب و روز لاف می‌‌زنند. شاه علی‌ و دزدان غارتگر دولت ایران که حساب‌های دلاری در سراسر دنیا باز کرده‌اند و دوباره این ملت ایران می‌‌باشد که زیر فشار فقر گرانی کمر خمّ می‌‌کنند. و ما حیران هستیم که ملت چرا شب روز همدیگر را می‌‌کشند .غارت می‌‌کنند و اسید می‌‌پاشند. چه انسانی‌ می‌‌تواند زیر این همه فشار تحمل کند: ننگتان باد آی‌ یاران .... که مثل رهبرتن در ۱۲۰۰ سال پیش بجز فقر و فساد ، بردگی بر ملت ایران چیز دیگری ارمغان نیا وردهید
دوشنبه 12 دي 1390 - 18:20
sourena.de - اشتوتگارت - آلمان
مموتی بدجوری کسری بودجه داره!!! شاید هم میخواد برای فرار از ایران کمی پول جمع کنه تا لبنانی ها تحویلش بگیرند. هر چی هست خیر باشه. مرگ بر خامنه ای و مزدورانش
دوشنبه 12 دي 1390 - 18:30
supernova - منچستر - انگلستان
احمدی نژاد گوی سبقت را در عنوان منفورترین شخصیت ایران در ۲۰۰ سال گذشته از همه ربوده !!! از بچگی هم میگن کوییدیچ زیاد بازی میکرده :)
دوشنبه 12 دي 1390 - 18:31
aghareza27 - برگن - نروژ
bavar 88 کدوم گوری هستی‌ هر جا که مسٔولان نظام یک ........ خوردند تشریف میاری ولی‌ وقتی‌ دست گلی‌ آب دادند گم میشی‌ .
دوشنبه 12 دي 1390 - 19:42
ukguy4u - لندن - بریتانیا
با سرعت نور در حال تبدیل شدن به زیمباوه دوم هستیم. بزودی برای خریدن یک تخم مرغ باید 10 میلیون تومان پول بدیم. ها ها ها
دوشنبه 12 دي 1390 - 19:53
hamedo131 - منچستر - انگلستان
عجب شانس .. داریم ما!!!! نقطه چین رو با هر چی‌ دوست دارید پر کنید. اونهایی‌ که آمریکا و انگلیس هستند با ویزای دانشجویی میدونند منظور من چیه.
دوشنبه 12 دي 1390 - 20:00
bita tehrani - ونکوور - کانادا
این مشت دیگه خیلی‌ محکم بود.دندونای استکبار خرد شدن،لبش هم پکید!
دوشنبه 12 دي 1390 - 20:39
benetton - لندن - بریتانیا
با این وضع گرونی طلا و سکه ،کی‌ دیگه جرأت داره اسم ازدواج و زن رو بیاره؟خودمونیم بازار آزاد رو عشقه
دوشنبه 12 دي 1390 - 20:42
benetton - لندن - بریتانیا
خیلی‌ خوش حالی‌ ،فکر کنم الان ۱۰۰۰ تومن ما شده ۳۵ افغانی شما،نه؟اینو هیچ وقت یادت نره هر چقدر هم پول ما بی‌ ارزش بشه،باز تو یه .... هستی‌ و آخرش ....
دوشنبه 12 دي 1390 - 21:17
differenta - استکهلم - سوئد
همش تقصیر جهان هست که به اوباما و امریکا میخنده . جهان دنیا قشنگ نخند
دوشنبه 12 دي 1390 - 22:08
Islam zoda - تورنتو - کانادا
نوچه‌های حکومت اسلامی، پس کی به جنگ آمریکا میرین شما؟ وقتی‌ شد ۴۰۰۰ تومن؟ یه غیرتی نشون بدین بابا! تو تنگه هرمز هم که جا زدید.. برای انتقام نیروی انتظامی رو به جون مردم بفرستین، این کار رو با قدرت انجام میدید..تفاله ها..
دوشنبه 12 دي 1390 - 22:50
کشور فقط ایران - تهرات - ایران
دولت باید جلوی این هرج ومرج را بگیره چون همه از چشم دولت میبینند این افتضاح را!این قیمت مصنوعی دلار است و بزودی میکشه پایین!!!
‌سه شنبه 13 دي 1390 - 00:01
وکیل دادگستری معلق سیاسی - لندن - انگلستان
همان گونه که عرض کردم به محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی واقعا بایدجایزه نوبل" شیمی" را اهدا کرد!!! چون با خلاقیت انحصاری توانست در کمترین زمان ممکن ریال را به پ. تبدیل کند !
دوشنبه 12 دي 1390 - 23:07
Geelongcat - سیدنی - استرالیا
جمهوری اسلامی را لب پرتگاه میبینم.
‌سه شنبه 13 دي 1390 - 02:09
akhond kosh2012 - بیرمنگهام - انگلستان
مدیریت امام زمانی‌ از این بیشتر نمی‌شه.یکی‌ رو از ته چاه مامور کردن تا به مملکت مدیریت کنه.اینم عاقبتش
‌سه شنبه 13 دي 1390 - 02:33
akhond kosh2012 - بیرمنگهام - انگلستان
قابل توجه دستمال به دستهای رژیم منحوس آخوندی، که ادعا میکنند مملکت زیر دستشون اداره می‌شه،دلار ۷تومن زمان شاه بیش از ۲۰۰ برابر گرانتر شده.حالا هی‌ شعار بدید مرگ بر آمریکا.برین بمیرین بهتر از اینه که زنده باشین.
‌سه شنبه 13 دي 1390 - 02:42
Najim - هرات - افغانستان
سیدنی از ایتالیا خوشم آمد از کامنتت (جمهوری اسلامی را لب پرتگاه میبینم.) , جمهوری اسلامی ایران چندین سال هست که بالای مردم بیچاره حکومت دیکتاتوری دارد و در سروی که انجام شده معلوم شده مصارف هر یک از فامیل های ایرانی از درآمد شان 15 فیصد بیشتر است..این روال تا چی وقت ادامه پیدا خواهد کرد؟ وقتی مرد خانواده ببینه قرض دار هست, بچه هاش از گوشنگی میخوان بمیرن, کار نیست, در آمد نیست, او وقت است که جمهوری اسلامی از پرتگاه میاد پایین میاد....بممممممممممممم
‌سه شنبه 13 دي 1390 - 03:24
massoudoslo - اسلو - نروژ
دولار رکود زده (!)امریکا شده اقا در ایران ! شما تصورش را بفرمایید رکود اقتصادی در ایران را ببینید .
‌سه شنبه 13 دي 1390 - 04:40
Faryade_Khamoosh - آخن - آلمان
باز هم این ارزش واقعیی‌ ریال در برابر دلار نیست. ارزش واقعیی‌ اینه که هر ۱دلار آمریکا ۵۰۰۰ تومن معامله بشه. مملکتی که سیاستش دست یه مشت شپشو و بو گندو و چهره کثیف باشه از این بهتر نمی‌شه. حالا برید تومن بذارید تو بانک پارسیان و قوامین و چی‌ چی‌ ائمه و اکس و ایگرگ که بهتون ۱۷% سود روزشمار به ریال در حال سقوط ثانیه شمار بده
‌سه شنبه 13 دي 1390 - 08:28
kamran63 - ليون - فرانسه
این تازه اول کاره، دلار از ۲۰۰۰ تومان هم عبور خواهد کرد !! ساندیس خور‌های نظام کجایید !!؟
‌سه شنبه 13 دي 1390 - 08:50
saeid-banglor - کالمار - سوئد
دلایل افزایش ارز چند تا است دوستان: اولین دلیل وجود سرمایه های سرگردان ذره ای یعنی اکثر خانواده های ایران بین 5 تا 20 میلیون سرمایه بلاتکلیف دارند که نمی شود با ان کاری انجام داد و مجبورنند اقدام به سرمایه گذاری شخصی کنند که خرید ارز و انبار کردن ان می باشد که این موضوع همان افزایش نقدینگی است. دوم تحریم های و مهمتر از آن اثر روانی ان بر بازار می باشد . برای درک بهتر این شرایط داستان سیم کارت ها زمانی که با ارزش بود را مرور کنید . به هر حال عده ای فعال اقتصادی دلال از این دوره زمانی بیشترین سود را خواهند برد و بقیه ضرر می کنند دقیقا مثل قضیه گلکوئیست می باشد اما باید بدانید که این شرایط ممکن است بین 6 تا 12 ماه ثابت باشد
‌سه شنبه 13 دي 1390 - 11:24
parsa.pj - کوالالام پور - مالزی
آقایون و خانم‌های محترم دلار تا مرز ۵۰۰۰ تا هم میرسه .
‌سه شنبه 13 دي 1390 - 11:32
Labe Karoon - اهواز - نروژ
لعنت به تمام کسانی‌ که ۳۲ سال پیش گفتند مرگ بر شاه...
‌سه شنبه 13 دي 1390 - 15:33
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.