فال حافظ برای شب یلدا

بر سر آنم که گر ز دست برآید/ دست بکاری زنم که غصه سر آید
خلوت دل نیست جای صحبت اغیار / دیو چو بیرون رود، فرشته در آید

 


صحبت حکام ظلمت شب یلداست / نور ز خورشید جوی، گو که بر آید
بر در ارباب بی‌مروت دنیا / چند نشینی که خواجه کی بدر آید!

 


ترک گدایی مکن که گنج بیابی / از نظر رهروی که در گذر آید
صالح و طالح متاع خویش نمودند / تا که قبول افتد و که در نظر آید!

 


بلبل عاشق تو عمر خواه که آخر / باغ شود سبز و شاخ گل ببر آید
غفلت حافظ در این سراچه عجب نیست / هرکه بمیخانه رفت، بیخبر آید

 


یلدا زاد روز ایزد مهر یا میتراست. ”میتراییسم “ یکى از تاثیرگذارترین مذاهبى بود که نخست در شرق و بعدها در غرب و در دین مسیحیت رد پاى بسیارى از خود بجاى گذاشت. جشن شب چله، جشن بزرگداشت دانش در دوران باستان نیز بوده است. ایرانیان در ۷۰۰۰ سال پیش به گاه شمارى خورشیدى دست پیدا کردند و دریافتند که اولین شب زمستان بلند‌ترین شب سال است. آن‌ها گاه شمارى خود را بر اساس چهل روز تقسیم کردند.

 


در فرهنگ ایرانیان، عدد چهل اهمیت ویژه‌اى دارد. واژه‌هاى چله‌نشستن، چل‌چلى، چهل‌گیس، چهل‌کلید یا حتى یک کلاغ چهل کلاغ نشان از اهمیت این عدد در فرهنگ ایرانى دارد.

 


در شب یلدا ایرانیان همه میوه‌ها و خوراکی‌هائی که "آفتاب" در خود ذخیره کرده‌اند، مانند انواع آجیل و خشکبار، انار و هندوانه را صرف می‌کنند.

 


در سراسر ایران جایى پیدا نمى‌شود که خوردن هندوانه در شب یلدا جزو آداب و رسوم آن نباشد.

 

 

هندوانه میوه‌اى است که هیچ گاه از قلم نمى‌افتد زیرا عده زیادى باور دارند که اگر مقدارى هندوانه در شب چله بخورند، در سراسر چله بزرگ و کوچک یعنى زمستانى که در پیش دارند، سرما و بیمارى بر آن‌ها چیره نخواهد شد.

 


دکتر عباس احمدى در نوشته‌اى پیرامون علت انار خوردن مردم در شب یلدا مى‌نویسد انار بخاطر دانه‌هاى زیادى که دارد، مظهر بارورى و زایندگى است و خوردن‌اش نوعى جادوى سرایتى است تا این نیرو به انسان منتقل شود.

 


در قدیم از فصل تابستان هندوانه را برای شب یلدا در سردابه نگهداری می‌کردند و خانواده‌ها برای این شب از قبل تدارک تخمه و آجیل می‌دیدند.

 


نقل خاطرات و قصه گویى پدربزرگ‌ها و مادر بزرگ‌ها از مواردى است که یلدا را براى خانواده‌ها دلپذیرتر می‌کند.


 

+598
رأی دهید
-56

Royan - بوخوم - آلمان
آخ یادش بخیر چقدر خوشبخت بودیم.
‌سه شنبه 29 آذر 1390 - 15:03
zpirooz - آخن - آلمان
من امسال یلدا تنها هستم دوستان. همه دوستانی که به همراه خانواده یلدا رو پاس می دارند بهشون خوش بگذره، یاد ما هم باشید
‌سه شنبه 29 آذر 1390 - 14:59
toloo-khorshid - تهران - ایران
شب خوشی‌ را برای همه هموطنان عزیزم آرزو می‌کنم امید که در همه لحظه‌های زندگی شاد و سلامت باشید!
‌سه شنبه 29 آذر 1390 - 16:14
raha1984 - هامبورگ - المان
عاشق اداب و رسوم ایران باستان هستم همه جیزشان شاد و شاداب بوده ! با بهترین ارزوها و شادباشها برای ایرانیانی عزیزی که هنوز دلشان پر از عشق و امیده به امید ازادی و بهار ایران عزیزمان و مرک و ننگ ابدی بر دشمنان ایران و ایرانی
‌سه شنبه 29 آذر 1390 - 16:29
khorramdin babak - فرانكفورت - فرانكفورت
یلدا شب پیروزی گفتار نیک‌ کردار نیک‌ ٔبر قران. شب پیروزی بابک ٔبر حسین. پوران دوخت ٔبر فاطمه. کاوه اههنگر ٔبر علی‌ . آرش ٔبر محمد. فردسی ٔبر ........ شب پیروزی ۱۲۰۰ سال فرهنگ ایرانی‌ ٔبر جهل اسلام . به تاریخ و فرهنگ خود افتخار کنیم. و قدر آنها را بدانیم. ملت بی‌ فرهنگ بدون هویّت می‌‌باشد. احترام به فرهنگ ایرانی‌ خاری به چشم ابلیسن مسلمان می‌‌باشد
‌سه شنبه 29 آذر 1390 - 15:54
avesta_afshin - تهران - ایران
یلداست بگذاریم هر چه تاریکی هست هرچه سرما و خستگی هست تا سحر از وجودمان رخت بربندد امشب بیداری را پاس داریم تا فردایی روشن راهی دراز باقیست شب یلدا برشما مبارک!
‌سه شنبه 29 آذر 1390 - 16:55
mnbbi - کیف - اکراین
zpirooz - آخن - آلمان :. من هم همینطور. دلت شاد باشه عزیز. بقیه دوستان هم یلدشون مبارک
‌سه شنبه 29 آذر 1390 - 16:58
sheitonbala -        وین - اتریش 
شب یلدارو به همهٔ دوستانم تبریک میگم،پیشا پیش یلداتون مبارکzpirooz - آخن - آلمان منم مثل شما تنهام البته دارم کم‌کم به تنهایی‌ عادت می‌کنم،امیدوارم بهت خوش بگذره دوست مثل من تنها ؛)
‌سه شنبه 29 آذر 1390 - 17:02
budapest - دبرسن - مجارستان
کاش الان من هم ایران بودم چقدر دلم برای ایران و خانوادم تنگ شده امیدوارم به‌‌‌ همه خوش بگذرا
‌سه شنبه 29 آذر 1390 - 17:31
sourena.de - اشتوتگارت - آلمان
یادش بخیر قدیم قدیما که کرسی داشتیم و شب یلدا زیر کرسی می‌‌شستیم و آجیل میخوردیم. خیلی‌ هوس کرسی به سرم زده. اگه کرسی برقی گیرم بیاد می‌خرم.گور پدر هر چی‌ شوفاژه. زنده باد کرسی
‌سه شنبه 29 آذر 1390 - 17:33
gol andam - ژنو - سویس
وای که چقدر اصیل و زیبا ،،،،کاش کشورمون کارش به این جا نمی‌رسید،،،، منم میخامممممممممممممممممممم : ( جای منم خالی‌ کنین لطفا نوش جونتون
‌سه شنبه 29 آذر 1390 - 17:34
katrina - لندن - بريتانيا
zpirooz - آخن - آلمان -آخی ,امیدوارم بهت خوش بگذره .یاد شما هم هستیم .یلدای همگی‌ مبارک .
‌سه شنبه 29 آذر 1390 - 17:49
شهرشب - گرگان - ایران
zpirooz - آخن - آلمان/ دوست عزیزم...دعا کن مثل من در جمع خانواده تنها نباشی...
‌سه شنبه 29 آذر 1390 - 17:58
khosh bavar - يزد - ايران
شب یلدا را به همه عزیزانم چه در دنیای مجازی و چه در دنیای حقیقی شاد باش میگویم و بهترین لحظه‌ها را برایتان آرزومندم، پس همواره شاد و یلدا باشیم !
‌سه شنبه 29 آذر 1390 - 18:23
mahsa222 - مالمو - سوئد
سلام به همگی‌ .آلمان جان منم تنهام اینجا ،دلم هوای خونمونو کرده ،به همه خوش بگذره شبه یلدا امیدوارم ساله دیگه همه با خانواده همون باشیم.
‌سه شنبه 29 آذر 1390 - 18:15
Nur_ir - هامبورگ - المان
تفدیم به دوستان / چرا آخرین روز آذرماه شب یلدا نام گرفت؟ . . واژه «یلدا» واژه ایست برگرفته از زبان سریانی (که از لهجه‌های متداول زبان «آرامی» است) به معنای تولد. زبان «آرامی» یکی از زبان‌های رایج در منطقه خاورمیانه بوده است. (برخی بر این عقیده اند که این واژه در زمان ساسانیان که خطوط الفبا از راست به چپ نوشته می‌شده، وارد زبان پارسی شده است). واژه یلدا به معنای زایش زادروز و تولد است. ایرانیان باستان با این باور که فردای شب یلدا با دمیدن خورشید، روزها بلندتر می‌شوند و تابش نور ایزدی افزونی می‌یابد، آخر پاییز و اول زمستان را شب زایش مهر یا زایش خورشید می‌خواندند و برای آن جشن بزرگی بر پا می‌کردند. و از این رو به ماه دهم دی (به معنای روز) میگفتند که ماه تولد خورشید بود.
‌سه شنبه 29 آذر 1390 - 18:55
eqqe - بوگوتا - کلومبیا
zpirooz - آخن - آلمان من خیلی وقته تنها هستم شبهای یلدا.نه حتی موقع های تحویل سال و یادم اومد روزهای تولدم . بهرحال امیدوارم عادت نکنی به تنهایی ..یلدات مبارک یه کاسه اجیل مشکل گشا دارم اینجا بودی باهم میشکستیم می خوردیم پوستشو فوت میکردیم هوا هی می خندیدیم.
‌سه شنبه 29 آذر 1390 - 19:02
lucina - تهران - ایران
zpirooz - آخن - آلمان عزیز خودتو عشقه .خدا که باهات هست پس تنها نیستی کسی پیشته که بودنش به هزار هزار دوست و رفیق میارزه.
‌سه شنبه 29 آذر 1390 - 19:31
*Fanoos* - ايران - ايران
محفل آریائی تان طلائی دلهایتان دریائی. شادیهایتان یلدائی پیشاپیش مبارک باد این شب اهورائی . .
‌سه شنبه 29 آذر 1390 - 20:14
*Fanoos* - ايران - ايران
. بیا ای دل کمی وارونه گردیم ، برای هم بیا دیوونه گردیم ، شب یلدا شده نزدیک ای دوست . ، برای هم بیا هندونه گردیم . شب یلدا مبارک .
‌سه شنبه 29 آذر 1390 - 20:16
*Fanoos* - ايران - ايران
شب یلدا شب برتری نور و روشنایی بر تاریکی و سیاهی ،شب ماندکار 7000ساله آریایی ها،شب یادکار نیاکان متمدنمان بر تمام ایران دوستان عزیز تبریک میکم.
‌سه شنبه 29 آذر 1390 - 20:18
*Fanoos* - ايران - ايران
این عکس آخری وااااای محشره چقدر کرسی با صفاست خوشبحال کسانی که هنوز خونشون کرسی دارن
‌سه شنبه 29 آذر 1390 - 21:31
miminana - لندن - انگلستان
یلدا مبارک و‌ای کاش لا اقل کسانی‌ که خارج از ایران هستند دوستان غیر ایرانیشون رو در مورد اوریجینال بودن یلدا و تقلب کنستانتین و کلا مسیحیت از جشن هزاران ساله ما ایرانیان آگاه کنند ،نمیدونید چه قدر لذت بخش بوده برای من این کار. حس غرور برآمده از پس تحقیر
‌سه شنبه 29 آذر 1390 - 21:36
parsa.pj - کوالالام پور - مالزی
میگم چقدر گرون شده همچی ما پسته را میخریدیم ۹۰۰ الان شده ۱۳۵۰ پرتغال هم ۱۰۰۰ بود شد ۲۰۰۰ خدا بداد برسه .
‌سه شنبه 29 آذر 1390 - 23:43
azardokht - دورتموند - آلمان
یـــــلدا شعر من است ، وقتی هر شب "چله نشین " خاطرات "توست ". از زنده یاد حسین پناهی. شب چلــــــــــــــــــه همه دوستان خوش باد .
‌چهارشنبه 30 آذر 1390 - 01:11
compatriot - تورنتو - کانادا
شب یلدا بر همگان مبارک باد. امید پس از باز پسگیری ایران عزیز از قوم تازی همه در کنار هم شب یلدا را جشن بگیریم.
‌چهارشنبه 30 آذر 1390 - 01:39
bita tehrani - ونکوور - کانادا
شب یلدای همه ایرانیان آزاده مبارک،هر چند که دلتنگیها این روزها و شب‌ها بیشتر حس میشن،به یاد سپیده دمن وطن،دلم قوی میداریم....جای همه دوستان عزیزی که تنهایند خالی‌.من سبزی پلو و ماهی‌ و کوکو سبزی درست کردم و چند تا از دوستان قراره بیان اینجا و دور هم باشیم،کاش میشد شما عزیزان را هم دعوت می‌کردم....حیف که نمیشه...در عوض این داستان تقدیم به شما.... یلدا نام فرشته ای است بالا بلند. با تن پوشی از شب و دامنی از ستاره. یلدا نرم نرمک با مهر آمده بود. با اولین شب پاییز. و هر شب ردای سیاهش را. قدری بیش تر بر سر آسمان می کشید. تا آدم ها زیر گنبد کبود آرام بخوابند. یلدا هر شب بر بام آسمان. و در حیاط خلوت خدا راه می رفت. و لابه لای خواب های زمین. لالایی اش را زمزمه می کرد. گیسوانش در باد می وزید. و شب به بوی او آغشته می شد...
‌چهارشنبه 30 آذر 1390 - 01:41
bita tehrani - ونکوور - کانادا
.... یلدا، شبی از خدا پاره ای آتش قرض گرفت. آتش که می دانی، همان عشق است. یلدا آتش را در دلش پنهان کرد. تا شیطان آن را ندزدد. آتش در یلدا بارور شد. فرشته ها به هم گفتند. یلدا، آبستن است. آبستن خورشید. و هر شب قطره قطره خونش را به خورشید می بخشد. و شبی که آخرین قطره را ببخشد. دیگر زنده نخواهد ماند. فرشته ها گفتند. فردا که خورشید به دنیا بیاید. یلدا خواهد مرد. یلدا همیشه همین کار را می کند. می میرد و به دنیا می آورد. یلدا آفرینش را تکرار می کند. راستی، فردا که خورشید را دیدی. به یاد بیاور که او دختر یلداست. و یلدا نام همان فرشته ای است. که روزی از خدا پاره ای آتش قرض گرفت... (عرفان نظرآهاری).
‌چهارشنبه 30 آذر 1390 - 01:43
ktkntiuk - مونيخ - المان
sheitonbala - وین - اتریش. عزیز من اتفاقا میخوام بیام وین . اگه دوست داشتی میتونیم همدیگرو ملاقات کنیم.
‌چهارشنبه 30 آذر 1390 - 02:29
noshafarin - اکلند - نیوزلند
یلدا رو به همه دوستان و کاربران عزیز تبریک میگم مخصوصا عزیزانی که از تنهاییهاشون گفتند جدا درکشون میکنیم علی الخصوص دوست همیشه تنها مون eqqe . ایشالا این روزهای سخت طی شود ..
‌چهارشنبه 30 آذر 1390 - 04:27
Dara va sara - پرت - استرالیا
miminana - لندن - انگلستان..درور بر شما..گویا رژیم حاکم بر ایران در دوران مسیح از روش جنگ کردن به تنگ امده بوده. و در فکر اشوب در بین رومیان اشغالگر و مردم باختری (فلسطین) بوده. از اینرو گروهی از جوانان(فلسطینی) را یه دانشگاههای سوریه کنونی آورده ومورد تعلیم قرار داده که از قرار معلوم عیسی یکی از این دانشجویان بوده. اینطور به نظر میرسد که ایشان حتی کمی از علم پزشکی انزمان نیز آموخته بوده (غش).ایشان همچنین از مراسم یلدا و نوروز نیز آگاهی پیدا کرده و با خود به فلسطین برده و بر این سنت پافشاری داشته از انکه خلاف رومیان انزمان بوده.( در هر صورت. خود تاریخ پژوهان هنوز سندی مبنی بر وجود مسیح دست نیافته اند)و ایشان را فقط در حد یک افسانه میدانند.
‌چهارشنبه 30 آذر 1390 - 05:09
مهرتابان - تهران - ایران
دوستان خارج از ایران جای همتون رو خالی میکنیم هر چند این روزها خودمون هم دل و دماغ نداریم ولی باید سنت آریایی رو زنده نگه داریم باشد که سال دیگه شب یلدا در خیابونهای ایران آزادیمون رو جشن بگیریم.
‌چهارشنبه 30 آذر 1390 - 05:55
khorramdin babak - فرانكفورت - فرانكفورت
میمیننا دوست عزیز. پیشرفت یک فرهنگ در مخلوط شدنش با فرهنگ دیگر می‌‌باشد. وگرنه چیزی مثل اسلام می‌‌شود. کور ،بسته و مخالف هر چیزی که با انسانیت مربوط می‌‌باشد. نظر شما در مورد کنستانتین ثابت نشده. مراسم درخ ت کاج تنها مشترک بین اهین مهر و کریسمس می‌‌باشد. ولی‌ منحصر نباید باشیم. ما ایرانی‌ هم خیلی‌ از فرهنگ یونانی بر داشت کردهیم. محمد هم کلی‌ از سقراط دزدید. شب یلدا در خیلی‌ فرهنگها وجود دارد، ژرمن‌ها در ۳۰۰۰ سال پیش در این شب درختی به اسم میستل می‌‌سوزاندند . مهم این است که فرهنگ ما زنده بماند. و با اهین مهر، با آرش و کاوه اهنگر با پوران دوخت با گفتار نیک‌ و کردار نیک‌ به جنگ ابلیس‌های مثل علی‌ و خامنه‌ای رویم. ملت ایران به این فرهنگ تحمیلی احتیاج ندارد.
‌چهارشنبه 30 آذر 1390 - 06:36
bita tehrani - ونکوور - کانادا
miminana - لندن - انگلستان/دوست گرامی کامنت به جایی‌ بود،سپاس از شما.با اجازه اضافه میکنم که چون در مسیحیت عیسی مسیح را نور این جهان میدانند،امپراطور کنستانتین روز میلاد مسیح را مقارن با شب یلدای ایرانیان اعلام کرد.این چند روز تفاوت هم به دلیل سالهای کبیسه و ناقص بودن تقویم میلادی است.و دقیقا ایرانیان باستان سنت تزیین درخت همیشه سبز را در این روزها داشتند....جالب تر از همه اینکه مورخان غربی هم تولد مسیح را در تابستان میداند،نه زمستان! شاد باشید هموطن من،من هم مثل شما افتخار می‌کنم که ایرانی‌ هستم.درود بر خودمان!
‌چهارشنبه 30 آذر 1390 - 07:19
لرستان سرزمین شاپور - خرم اباد - ایران
امشب گوسفند رو سر می برن تو لرستان حیف که چند ساله اونجا نیستم تا این رسم قشنگمونو پاس بداریم
‌چهارشنبه 30 آذر 1390 - 09:07
assassin - ایران - ایران
شب یلدا رو حذف کنید بزارید شب عزا . افسوس . حیف که ایرانه قوم آریا شده ایران عرب گرا ...
‌چهارشنبه 30 آذر 1390 - 10:20
avesta_afshin - تهران - ایران
gol andam - ژنو - سویس . جای تک تک شما عزیزانم اینجا خالیه مخصوصا دوستان خوبی . که تنها هستن هر چند ما هم یه جورایی اینجا تنها هستیم . ولی با تمام وجود و در همه حال در کنار شما خوبان هستیم . دوستتون داریم یلداتون مبارک
‌چهارشنبه 30 آذر 1390 - 11:06
mosibat - حوادث - انگلستان
آره والا یادش
‌چهارشنبه 30 آذر 1390 - 13:16
arashbehdin - اتلانتا - امریکا
جشن شب یلدا بر ایرانیان و دوستداران فرهنگ ایرانی شاد باد. چشم دشمنان ایران و فرهنگ و آیین های ایرانی کور باد. حنوکای امسال نیز بیست دسامبر بود و با یک شب فاصله از یلدا، جشن نور یهودیان است. دو جشن زادروز عیسی و حنوکا بسیار بهم نزدیکند شاید هم مسیحیان از داستانهای یهودی برگرفته باشند؟
‌چهارشنبه 30 آذر 1390 - 20:45
مریم توی تهرون - تهران - ایران
همه ی کسانی که یلدا رو توی ِ خونه تنها بودین یلداتون مبارکا ..
‌پنجشنبه 1 دي 1390 - 15:47
دختر ایران - تهران - ایران
یکم خوب نگاه کنید.به تاریخ ایران و تاریخ دیگر کشورها.به اعیاد و جشنهای ما و انها.جشنهای ما پر از مهر و زیبایی و ارامش و محبت اما انها پر از خشونت.به این همه پاکی.درستی افتخار کنید.به ایرانی بودنتان افتخار کنید.به اینکه اونقد خوب و مهم هستید که خار چشم بعضی ها شدید.به این که خون کوروش در رگهای ایران و ایرانی جریان داره.و اونا که مسلمان هستن به اینکه مسلمان درست هستن افتخار کنن نه مثل این اخوندای افراطی و کثیف و دنیا پرست.شب یلدا.شب شور و محبت.شب هلهله و شادی.شبی که به یادمون میندازه کجای تاریخ ایستاده ایم.ایشالله به همه خوش بگذره.
جمعه 2 دي 1390 - 19:36
دختر ایران - تهران - ایران
یلدا واژه ای است سریانی به معنی تولد یامیلاد. دراصطلاح عمومی آنرا "شب چله " می گویند. رومیان آنرا "ناتالیس آنویکتیو" یعنی روز تولد (مهر یا خورشید) شکست ناپذیر نامند. ابوریحان بیرونی درکتاب آثارالباقیه درباره یلدا می نویسد : این شب درمذهب رومیان عید یلداست وآن میلاد مسیح است. یلدای ایرانی وکریسمس ازیک مایه سرچشمه گرفته اند. در گاهشماری ایران باستان، سال با فصل سرد شروع می شدو خود واژه سال که ازآن زمان به یادگار مانده است، از واژه "سرده " گرفته شده است. اول سال مسیحی که درفصل سرد و از اول ژانویه شروع می شود، یادگاری از همان دوران است. آنچه از مراسم شب یلدا درمیان ایرانیان مانده است ، مراسم شب نشینی شب چله است. یلدا را می توان جشن گردهمایی خانواه ایرانی دانست. اما رسمی جالب که درشهر کرمان از قدیم رواج داشت این بود که در این شب مردم تا صبح بیدار می ماندند به امید اینکه قارون به خانه آنها وارد شودو به آنها شمش طلا بدهد. این رسم یادآور بابانوئل درمراسم کریسمس است.
جمعه 2 دي 1390 - 19:40
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.