الهه‌های قرن بیست‌ویکم در آمریکا

الهه‌های قرن بیست‌ویکم در آمریکا

نابودی فرهنگ ما به دست اشخاصی رقم می‌خورد که مانند بریتنی، ازدواج اول آنان تنها 55 ساعت دوام می‌آورد و عکس برهنه بارداری او، عکس صفحه اول مجلات و تبلیغ محصولات تجاری می‌شود. Parishiltoncover.jpg

«پاریس هیلتون»، «بریتنی اسپیرز» و «لیندزی لوهان»؛ آنان همه جا هستند، آن هم به بدترین وضعیت. جوانان آنان را ستایش می‌کنند و نوجوانان آنان را می‌پرستند. آیا ما در حال پرورش نسل شبه‌فاحشه‌ها هستیم؟

دختر شش ساله من،‌ عاشق «لیندزی لوهان» است. عاشق تیپ، موها و برنامه‌هایش. چند هفته پیش زمانی که او عکس سوپراستار مورد علاقه خود را در صفحه نخست روزنامه «نیویورک‌پست» دید، با افتخار گفت: «او لیندزی لوهان است. چه کار می‌کند؟».

اما من نمی‌توانستم پاسخ او را بدهم. نمی‌خواستم به او بگویم که لیندزی که گاهی مانند «پاریس هیلتون» و «بریتنی اسپیرز» با سر و وضع نامناسبی در برابر دوربین‌ها ظاهر می‌شود، در یک کلاس رقص لهستانی برای ایفای نقش در یک فیلم است. البته اقدامات وی که در جهت شغلش است، تا اندازه‌ای توجیه‌پذیرتر از بقیه است.

«نیکول ریچی» به تازگی ناگهان تصمیم گرفت که ماشینش را در لاین کناری یک بزرگراه متوقف کند و برود. «بریتنی اسپیرز» به تازگی در «لاس وگاس» در اثر زیاده‌روی در نوشیدن مشروب بیهوش پیدا شد. در تازه‌ترین موارد هم لیندزی به تازگی به یک مرکز بازپروری اعتیاد رفته بود. پیش از آن، او را در راهرو یک هتل با وضعیت بدی پیدا کرده بودند. روزنامه‌ای هم عکس «کیت ماس» را که از چند پله سقوط کرده بود و یک بسته سیگار در دستش بود را منتشر کرده بود.

بله! فرزندان ما، عشق بی‌سابقه‌ای پیدا کرده‌اند. آنان با عکس‌های بی‌شرمانه افراد مشهوری بمباران می‌شوند که حتی از نمایش خصوصی‌ترین بخش‌های بدن خود به عکاسان در هنگام پیاده شدن از ماشین خودداری نمی‌کنند. فیلم‌های خاص دختران ناشناس در دانشکده‌ها، سالانه حدود چهل میلیارد دلار فروش دارند و وبلاگ‌ها و رسانه‌هایی که 24 ساعت هفت روز هفته به «ژورنالیسم افراد مشهور» تبدیل شده‌اند، قوانین و قواعد روزنامه‌نگاری را تغییر داده‌اند.

بگذارید بگوییم که والدین از چه چیزهایی اطلاع دارند؛ بچه‌ها در ظرفی از سبک جدید رسانه‌ها متولد می‌شوند و به خوبی از نام و زندگی افراد مشهور، آگاه هستند.

نظرسنجی‌های اخیر «نیوزویک» نشان داد که 77 درصد آمریکایی‌ها معتقند که بریتنی، پاریس و لیندزی تأثیرات بسیار عمیقی را بر دختران جوان دارند. به سختی روزی را بدون خبرسازی یکی از این سه نفر می‌توان گذراند و متأسفانه تنها نوجوانان نیستند که از آنها تأثیرپذیرند.

«جولی سابروفسکی» معلم کلاس اول در سان‌دیه‌گو، می‌گوید: دانش‌آموزان هفت ساله او از لغاتی مانند «سکسی» استفاده می‌کنند. آهنگ‌های پاپ خوانده و با ترانه‌های خاص با پسرها رابطه برقرار می‌کنند.

تنها همین امر برای والدین می‌تواند نگران‌کننده باشند. اما به طور واقع اثرات زیانبار طولانی‌مدتی نیز وجود دارد. آیا ما در حال تربیت نسلی هستیم که پدران و مادران ما، آنان را شبه‌فاحشه می‌خواندند؟! دختران جوانی که لباس‌های زننده‌ای می‌پوشند و با اهداف خاصی زندگی را می‌گذارنند و یا آیا خیزش این نسل دختران بد، نشانه‌ای از موضوعی ژرف‌تر مانند خرد شدن فرهنگ و تغییر ارزشی روابط زناشویی، عشق و زندگی وفادارانه و طولانی‌مدت است؟ ما مطمئنا، نخستین نسل از والدینی نیستیم که نگران چنین مسائلی می‌شود و آخرین آن هم نخواهیم بود.

بسیاری از متفکران کار، فرهنگ جنسی کنونی ما را خطرناک دانسته و بسیاری لیبرال‌ها در مورد محیط حاکم بر تفکرات دختران جامعه، به شدت هشدار می‌دهند و بی‌شک والدین ما از تأثیرات فرهنگ افراد محبوب و زنانی که دختران دوست دارند مانند آنان باشند،‌ در شگفتند.

سؤال اینجاست که فرزندان ما در کجا ارزش‌ها را فرا می‌گیرند؟ امروزه بی‌شک نسبت به گذشته، وضعیت بهتر است. دختران، شانس تحصیل، کار و حضور در روزش را در سطح بسیار بالا و مناسبی دارند و وضعیت بارداری‌های نوجوانان و اعتیاد آنان نسبت به دهه‌های گذشته، کاهش یافته است. اما هنوز هم معضلاتی باقی است.

«امیلی وارینگ» 40 ساله، مادر دو دختر 9 و 2 ساله در سان‌دیه‌گو می‌گوید: «تشخیص خوب از بد و غرق نشدن در یکی از آنها در جامعه کنونی، نیازمند یک بلوغ بسیار قدرتمند است». وی به عنوان یک مادر می‌گوید، رادار مادری او همیشه روشن است. چراکه معتقد است تأثیرات منفی اشخاص مشهوری مانند «بریتنی» همه جا وجود دارد.

کارشناسان بر این باورند که دختران دبستانی و راهنمایی برای جلب توجه پسران دامن کوتاه نمی‌پوشند، بلکه این امر به علت تأثیر رسانه‌ها و پذیرش در گروه‌های مختلف است.

تحقیقات نشان می‌دهد، تکرار موضوعات سکسی برای کودکان سفیدپوست در تلویزیون، فیلم‌ها و موسیقی‌ها احتمال فعالیت جنسی آنان در سنین پایین‌تر را افزایش می‌دهد (در مقابل سیاهان به نظر کمتر تحت تأثیر رسانه‌ها و بیشتر تحت تأثیر والدین خود هستند). 55 درصد این افراد در شانزده سالگی نخستین تجربه خود را داشته‌اند که این میزان در میان کودکانی که کمتر با این موضوع سر و کار داشته‌اند، 6 درصد بوده است و کارشناسان در این مورد به نقش مهم والدین برای جدا کردن کودکان از رسانه‌ها اشاره می‌کنند.

در این میان، رفتار افراد مشهور و به ویژه آنانی که خارج از کنترل هستند، حسی از عادی‌سازی را در نوشیدن الکل، تدخین و روابط جنسی ایجاد کرده است که برای نوجوانان بسیار خطرناک است. «بریتنی»، «پاریس» و «لیندزی» هر سه با افراد بی‌شماری رابطه دارند که تنها تعداد بسیار اندکی از آنها روابط واقعی است.

«کریستین اسمیت»، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه «نوتردام»، می‌گوید: «این رویکرد باعث ایجاد یک حس کلی شده که زندگی تنها دیوانگی، بی‌خیال‌ بودن، لذت بردن و توجه نکردن به روابط و مسائل جدی است و خطرناک‌تر این‌که نوجوانان نمی‌فهمند چگونه با دنیای اطراف خود شکل داده می‌شوند و زمانی که متوجه این امر نباشند، خطرات بیشتر می‌شود.

البته در این میان، سازمان‌یافتگی ورزش، موقعیت‌های کاری و تحصیلی خوب، سهم عمده‌ای در کاهش انحرافات داشته‌اند و نسل دخترانی که پس از سال 1990 متولد شده‌اند، به این مسائل به خوبی دسترسی داشته‌اند. در سال تحصیلی 2004ـ2005 زنان 57 درصد مدارک لیسانس و 59 درصد مدارک فوق‌لیسانس را کسب کرده‌اند. هم‌اکنون 90 زن در کنگره آمریکا حضور دارند که بالاترین میزان آن در تاریخ آمریکاست. شانزده نفر در سنا و 74 نفر در مجلس نمایندگان. «نانسی پلوسی» رئیس مجلس آمریکاست و «هیلاری کلینتون» هم به عنوان نخستین نامزد زن ریاست‌جمهوری آمریکا، وارد عرصه رقابت شده است. به طور کلی، شانس زنان برای این‌که شخصیت خود را از طریق تحصیل مطرح کنند، بیشتر شده است.

حضور نسل دختران بد در آمریکا از بعد از جنگ‌های داخلی آمریکا آغاز شد و تا اوایل دهه 1960 همچنان ادامه داشت. در این دهه، وقایعی مانند جنگ ویتنام، جنبش‌های حقوق مدنی، ایجاد احساسات ملی با ترور «جان اف کندی» و «مارتین لوترکینگ» و «رابرت کندی» تا حد زیادی تعدیل شد.

اما در قرن بیست و یکم، این افراد تأثیرگذار زیبا، جوان و ثروتمند هستند و شاید این مهم‌ترین علت نفوذ بیش از حد آنان در نوجوانان باشد و متأسفانه در حالی که در برخی کشورهای جهان سوم، حدود 60 درصد دختران به مدرسه نمی‌روند و سایرین نیز با مشکلات بهداشتی و خشونت، سوءتغذیه و تبعیض روبه‌رو هستند و سازمان ملل مشکلات آنان را ناشی از اقتصاد بیمار و سیاست اجتماعی نادرست می‌داند، در آمریکایی که با حداقلی مشکلات آن دختران روبه‌رو بوده و در آن تحصیل رایگان است، آب تمیز یافت می‌شود، بهداشت عمومی در دسترس همگان است و شانس‌های زیادی برای دختران بااستعداد وجود دارد، نابودی فرهنگ ما به دست اشخاصی رقم می‌خورد که مانند بریتنی، ازدواج اول آنان تنها 55 ساعت دوام می‌آورد و عکس برهنه بارداری او، عکس صفحه اول مجلات و تبلیغ محصولات تجاری می‌شود.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.