رژیم های لاغری و محاسبه وزن نرمال

رژیم لاغری

یکی از مطالب بحث انگیز تغذیه، رژیمهای لاغری است . شما افراد بسیاری را می شناسید که چاق هستند حتی شاید خود شما احساس می کنید اضافه وزن دارید. حدود 30 درصد از مردم دچار اضافه وزن هستند.

این وزن ِ بیشتر از حد نرمال چگونه حاصل شده است؟ مطمئنا جواب می دهید با خوردن زیاد ، نکته ای که وجود دارد این است که گاهی ، افراد با زیادهروی دریک نوع ماده غذایی، مثل خوردن بیش از اندازه چربی دچار اضافه وزن می شوند و گاهی کلا بیش از نیازشان غذا مصرف می کنند و یا به عبارتی کالری اضافه دریافت می کنند.

در هر صورت ما باید بدانیم که ، از مواد غذایی مختلف به چه میزان مصرف کنیم تا هم نیاز انرژی بدنمان تامین شود و هم املاح و ویتامینهای ضروری آن را بدست آوریم.

بسیاری از رژیمهای لاغری که اکنون در دسترس است و موجب کاهش وزن سریع می شود فاقد پایه و اساس علمی است. رژیمهایی ارزشمند است که فرد نیم تا یک کیلو در هفته کاهش وزن داشته باشد. بدین ترتیب به هیچ یک از ارگانهای بدن لطمه ای وارد نمی شود.

ما شما را راهنمایی خواهیم کرد تا بدانید چه میزان بخورید و چگونه خوش اندام بمانید.

در رابطه با فعالیت و تاثیر آن در تناسب اندام قبلا با هم صحبت کردیم . در مراحل بعدی نیز ورزشهایی را به شما آموزش خواهیم داد که بتوانید لاغری های موضعی ایجاد کنید . برای از بین بردن بافت چربی ذخیره شده در بخشی از بدن ، تنها رعایت رژیم غذایی کارساز نیست . بلکه با انجام فعالیت هایی مناسب می توان به مرور ، آن را کاهش داد.

امروزه چاقی یکی از نگرانی هایی است که گریبان گیر بسیاری از افراداست . دیده ایم که حتی کودکان دبستانی هم در این رابطه سخن می گویند . تحقیقات انجام شده در این زمینه نشانگر آن است که ، حدود 20 درصد از کودکانی که در وزن نرمال هستند گاهی از ترس چاق شدن، یکی از وعده های غذایی خود را حذف می کنند و این مساله ای است که نیاز به کنترل والدین دارد . مادر، از هنگام تولد کودک باید توجه داشته باشد که به کودک چه می خوراند . باید توجه کند که کودک در سنین دبستان چاق است ، لاغر است یا نرمال است ودر مشاوره با یک کارشناس تغذیه در صورت وجود مشکل ، به حل آن بپردازد .

چاقی در سنین نوجوانی نیزمساله ای است که باید به آن توجه شود . خصوصا دختران که قبل از بلوغ ودر سنین بلوغ دچار اضافه وزن می شوند ودرصورت عدم کنترل ، 25 درصد آنان در بزرگسالی به چاقی مبتلا می شوند.

اکثر افراد در سنین بالا اضافه وزن پیدا می کنند و این امر در این سنین بدلیل کاهش فعالیت و کاهش طبیعی متابولیسم بدن ( سوخت انرژی )، طبیعی است و بالطبع باید دریافت انرژی کاهش یابد چراکه در غیر این صورت چاقی عارض می شود.

البته ، این نکته قابل توجه است که هر چه سطح درآمد خانوار پائین تر باشد چاقی بیشتر عارض می شود که می توان دلیل آن را کم اهمیت بودن مساله کنترل وزن و کمبود اطلاعات دانست .

اما چه کسی را چاق می دانیم؟

اینکه آیا فردی چاق است یا خیر وچقدر اضافه وزن دارد مساله بسیار مهمی است . ممکن است فردی با وزن 65 کیلوگرم چاق محسوب شود ولی این وزن برای دیگری ایده آل باشد . در علم تغذیه برای تعیین وضعیت سلامت جسمانی افراد ، فاکتورها وروشهای سنجش زیادی وجود دارد که یکی از آنها وزن است . افراد در یک محدوده وزنی سلامت هستند و این محدوده به جنس ، سن و قد آنها بستگی دارد .

گاهی ما از اندام خود تصور اشتباهی در ذهن داریم ؛ مثلا فردی که بسیار لاغر است با افزایش یک کیلوگرم احساس چاقی بیش از اندازه و احساس سنگینی می کند و شروع به رژیم گرفتن می نماید وگاهی با بکار بردن یک روش غلط برای کاهش وزن ضربه های غیر قابل برگشتی به بدن خود وارد می کند .

بهترین روش تعیین وزن مناسب افراد تعیین وزن براساس قد است . قد یکی از فاکتورهای مهم است زیرا با افزایش هر 1 سانتیمتر به قد افراد حدودا 1 کیلوگرم وزنشان افزایش می یابد .

وزن ایده آل وزنی است که شما در آن وزن احساس راحتی وسبکی می کنید و ضعف و ناتوانی باعث کاهش فعالیت عادی شما نمی شود .

ما به شما کمک می کنیم تا وزن ایده آل خود را تعیین کنید. پس ، پیگیر مطالب آینده بخش رژیم هایلاغری باشید .

تغذیه و تندرستی

" چگونه وزن ایده آل خود را محاسبه کنیم "

دانستیم که وزن ایده آل چیست و به چه عواملی بستگی دارد. حال می خواهیم بدانیم چگونه وزن ایده آل خود رامحاسبه کنیم . محاسبه وزن ایده آل روشهای متفاوتی دارد. یکی از ساده ترین و مؤثرترین روشها ، استفاده از شاخص توده بدنی"" BMI است.

BMI یا شاخص توده بدنی از اصطلاحات معروف علم تغذیه است. شما بوسیلهBMI میتوانید بدانید که آیا از لحاظ وزنی در محدوده سلامت هستید، دارای اضافه وزنید و یا چاق هستید؟

با استفاده از فرمولBMI می توانید به منظور زیر برسید:

     (kg) وزن

    

 BMI = 

   (m)2قد

BMI بدین صورت محاسبه می شود که وزن خود را بر حسب کیلوگرم بر مجذور قدتان با واحد متر تقسیم می کنید . عددی که بدست می آیدBMI نام دارد.

درصورتی کهBMI محاسبه شده :

کمتر از 5/18 باشد ،  شما کمبود وزن دارید ولاغر هستید

بین 5/18 تا 25 باشد ، شما نرمال هستید و در محدوده سلامت وزنی

بین 25 تا 27 باشد ،  شما اضافه وزن دارید

بیش از 27 باشد، شما چاق هستید

 افراد چاق در معرض خطرات ابتلا به بسیاری از بیماریهای قلب و عروق ، فشار خون ، دیابت و غیره قرار دارند. یک فرد دارای اضافه وزن در مرز است و براحتی می تواند با یک رژیم مناسب به محدوده سلامت وزنی بازگردد .

با این روش، شما وضعیت وزنی خود را تعیین کردید و دریافتید که در کدام گروه قرار دارید . اگر در گروه سلامت هستید به شما این نوید را می دهم که می توانید عمری طولانی تر داشته باشید و اگر ازدو گروه :اضافه وزن یا چاق هستید، به شما کمک خواهم کرد تا خود را به وزن ایده آل برسانید و به عوارض ناشی از چاقی که در مبحث دیگری بیان خواهد شد دچار نشوید.

اما وزن ایده آل ما چقدر است؟

همانطوری که بیان شد وزن ایده آل به عوامل زیادی بستگی دارد، یکی از مهمترین آنها سن می باشد. با افزایش سن، به طور طبیعی میزان چربی ذخیره ای بدن بالا می رود وBMI افزایش می یابد.

از اینرو با استفاده از جدول سن ،BMI مناسب گروه سنی خود را بیابید .

BMI گروه سنی

22

23

24

25

26

27

24-19

34-25

44-35

54-45

64-55

65 به بالا

ابتدا با استفاده از جدول سن،BMI مناسب گروه سنی خود را بیابید.

سپس با استفاده از فرمول BMI، وزن ایده آل خود را بیابید . شماBMI مناسب سن خود را می دانید، قدتان را نیز می دانید پس در فرمول قرار دهید:

    2قد  * BMI  =   وزن ایده آل

اکنون که وزن ایده آل خود را دانسـتید می توانید دریابید که چه میزان اضافه وزن یا کمبود وزن دارید  .

 اگر علاقمند هستید که به تناسب وزن برسید و اراده ای قوی دارید با پیگیری مطالبی که ارائه خواهد شد شما را یاری خواهیم کرد تا به هدفتان برسید.


·

  نکتهدرصورتی که قدتان را به طور دقیق نمی دانید متری را از فاصله 50 سانتی متری زمین به صورتی که صفر آن پایین باشد روی دیوار نصب کرده ، به دیوار تکیه دهید به نحوی که پشت پایتان، باسن، کتف و پس سرتان بر دیوار مماس باشد و از فردی دیگر بخواهید بوسیله خط کشی که به صورت افقی روی سرتان قرار داده عدد روی متر را بخواند. آنرا با 50 جمع کنید و اندازه قدتان را بدست آورید .

تغذیه و تندرستی

رژیمهای لاغری

 عوارض ناشی از چاقی

دانستیم که چاقی به معنای افزایش وزن ، بیش از استاندارد وزن بر اساس قد است . بروز چاقی عوارض بسیاری را به دنبال دارد . بزرگسالان چاق در معرض بسیاری از بیماریهای مزمن می باشند. چنانچه وزن فرد 20 درصد از وزن ایده آل بیشتر شود، خطر بروز فشار خون ، بیماری های قلب و عروق ، چربی خون وابتلا به مرض قند افزایش می یابد . از سوی دیگر ، چاقی زمینه ساز بروز مشکلات موضعی نظیر زانو درد ، کمر دردهای شدید، سنگ صفرا و بعضی بیماریهای تنفسی می باشد.

تحقیقاتی که طی 4 سال در ایالات متحده انجام گرفت ، بیانگر آن است که وقتی*BMI افراد بالاتر از 27 و 28 است ، دو برابر بیشتر به عوارض ناتوانی در حرکت و درد در اندامها مبتلا می شوند. همچنین مطالعاتی که بر روی حیوانات صورت گرفته، نشانگر کاهش سطح ایمنی و کاهش مقاومت در برابرعفونت در حیوانات چاق است. پژوهشهایی که در مورد انسان انجام گرفته ، نشان می دهد که افزایش بروز سرطان با چاقی ارتباط مستقیم دارد.

بروز بعضی اختلالات مزمن با یکدیگر را سندرمX نامگذاری کرده اند. بدین ترتیب که سندرمX زمانی به وجود می آید که فرد دچار عدم تحمل گلوکز و مقاومت در مقابل انسولین ( که پله اول ابتلا به دیابت است) ، افزایش فشار خون و افزایش چربی خون می گردد همه این عوارض را مجموعا سندرمX  گویند که بروز آن ارتباط مستقیم با چاقی در منطقه شکم دارد .

این نمودار که مطابق با وزن بر اساس قد تنظیم شده است ، نشان دهنده میزان مرگ و میر در محدوده های متفاوتBMI  است . می بینید که در محدوده 20 تا 25 که سلامت وزنی است ، میزان مرگ و میر در کمترین حد است. با افزایشBMI (افزایش وزن )مرگ و میر بالا میرود و به همین ترتیب کاهش زیاد وزن یعنی لاغری مفرط نیز موجب افزایش مرگ و میر زودرس میشود.

+1
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.