حمله تازه به مرزبانان ایرانی در سیستان و بلوچستان

پلیس استان سیستان و بلوچستان در جنوب شرق ایران بار دیگر هدف حملات افراد مسلح قرار گرفته و این بار دست کم دو مأمور انتظامی کشته و یک مأمور دیگر به گروگان گرفته شده اند.
نقشه مرز ایران و پاکستان
منطقه مرزی ایران و پاکستان طی یکی دو سال گذشته شاهد اوجگیری حملات گروههای مسلح به افراد پلیس بوده است

به گفته رئیس پلیس ایران، روز سه شنبه (27 فوریه) افرادی که او آنها را اشرار مسلح خوانده با مأموران پلیس در منطقه نگور واقع در مرز پاکستان درگیر شده اند که طی این درگیری یک درجه دار و یک سرباز وظیفه پلیس کشته شده اند و افراد مسلح موفق شده اند چهار مأمور دیگر را به گروگان بگیرند و با دو خودرو مجهز به سلاحهای نیمه ‌سنگین به کشور پاکستان فرار کنند.

اما وزیر کشور ایران تعداد کشته شدگان را چهار نفر و تعداد گروگانها را یک نفر اعلام کرده و گفته که طی این درگیری یک مأمور دیگر نیز زخمی شده است.

طی ماه جاری میلادی این دومین بار است که مأموران پلیس در استان سیستان و بلوچستان هدف حمله مسلحانه قرار می گیرند.

روز اول فوریه (دوازدهم بهمن) چهار مأمور انتظامی در تقاطع بلوار معلم و خیابان بزرگمهر در شهر زاهدان، مرکز استان سیستان و بلوچستان هدف تیراندازی قرار گرفتند و کشته شدند.

سیزده روز پس از آن نیز اتوبوس حامل نفرات سپاه پاسداران در بلوار ثارالله زاهدان بر اثر بمبی که در مسیر آن کار گذاشته شده بود منفجر شده که طی این انفجار، یازده نفر در دم کشته شدند و دو نفر از سی و یک نفری که بر اثر این انفجار زخمی شدند نیز بعداً در بیمارستان جان باختند.

مسئولیت انفجار اتوبوس حامل نفرات سپاه را گروهی به نام جندالله به عهده گرفت که عمدتاً از بلوچهای سنی مذهب ایرانی تشکیل شده و فردی که به اتهام دست داشتن در این بمبگذاری و حمله سیزده روز پیش آن به مأموران پلیس در شهر زاهدان اعدام شد نیز در تلویزیون محلی استان اعتراف کرد که عضو جندالله است.

اما هنوز هویت کسانی که دست به حمله اخیر به مأموران انتظامی در مرز پاکستان زده اند مشخص نشده است.

به گفته مسئولان محلی، عوامل حمله به پلیس و اعضای سپاه در زاهدان اعتراف کرده اند که 48 ساعت قبل از عملیات بمبگذاری از خاک پاکستان وارد ایران شده بودند و در کشور پاکستان نحوه بمبگذاری را از افراد انگلیسی زبان با استفاده از مترجم آموخته اند.

مرز ایران و پاکستان از گذرگاههای عمده قاچاق موادمخدر است و مناطق جنوب شرقی ایران جولانگاه گروههای بین المللی قاچاق موادمخدر به شمار می رود که در ساختار قبایلی منطقه درهم تنیده اند.

اخیراً گروه جندالله نیز که اهداف خود را سیاسی اعلام کرده نیز در این منطقه آغاز به فعالیت کرده و دست به حمله به افراد پلیس و شهروندان عادی و گروگانگیری مرزبانان زده است.

به گفته مقامات ایرانی، دولت پاکستان همواره اذعان کرده که امکان کنترل چندانی بر مرز خود با ایران ندارد و با توجه به اینکه منطقه مرزی ایران و پاکستان طی یکی دو سال گذشته شاهد اوجگیری حملات گروههای مسلح به افراد پلیس بوده، دولت ایران طرحهایی برای کنترل بیشتر بر مرز پاکستان اندیشیده است.

طرحهای تازه برای مرزبانی

سرتیپ اسماعیل احمدی ‌مقدم، فرمانده کل نیروی انتظامی ایران در حاشیه همایش راهنمایی و رانندگی و پلیس ‌راه به خبرنگاران گفته قرار است در سال آینده خورشیدی کانالی هفتاد کیلومتری در مرز ایران و پاکستان احداث شود.

مصطفی پورمحمدی، وزیر کشور ایران نیز در حاشیه مراسم اختتامیه هفتمین کنفرانس مهندسی حمل و نقل و ترافیک ایران در جمع خبرنگاران حاضر شده و از تشکیل سازمان تازه ای برای کنترل مرزها خبر داده که قرار است تحت امر نیروی انتظامی فعالیت کند.

به گفته وی قرار است شمار مرزبانان ایرانی تا دو سال آینده به چهل هزار نفر برسد.

آقای پورمحمدی بودجه مورد نیاز برای کنترل نسبی مرزها را یکهزار و صد میلیارد تومان عنوان کرده و گفته: "برآورد ما نشان می ‌دهد در صورتی که سالانه حدود ۲۷۰ میلیارد تومان اختصاص یابد، می‌ توانیم کنترل نسبی بر مرزها داشته باشیم؛ این در حالی است که در متمم بودجه تنها هفت میلیارد تومان و در لایحه بودجه سال 1386 تنها بیست میلیارد تومان برای این امر در نظر گرفته شده و البته این ارقام برای تعمیر جاده‌ های مرزی هم کافی نیست".

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.