جهان موازی ثابت شد!


جهان موازی ثابت شد!

فیزیکدانان کوانتمی دانشگاه کالیفرنیا کشف عجیبی کرده اند که به گونه ای نشان می دهد جسمی که در مقابل یک فرد قرار گرفته و دیده می شود می تواند به صورت همزمان در جهانی موازی نیز وجود داشته باشد.



به گزارش خبرگزاری مهر، این کشف به واسطه ذره ای کوچک و فلزی انجام گرفته است؛ براده ای به قطر یک تار مو، جسمی که بسیار ریز است اما در عین حال می توان آن را با چشم غیر مسلح نیز مشاهده کرد.

دانشمندان این ذره را در کاسه ای مخروطی و تاریک سرد کرده و تمامی هوای اطراف آن را به منظور حذف ارتعاش خارج کردند. سپس محققان ذره را مانند یک دیاپازون حرکت داده و مشاهده کردند ذره در زمانی واحد حرکت کرده و متوقف می شود.

چگونه این پدیده را درک کنیم؟

برای درک این پدیده که کاملا غیر ممکن به نظر می رسد، باید بسیار بسیار کوچک اندیشید، حتی کوچکتر از اتمها، الکترونهایی که به دور هسته اتم در گردشند، در آن واحد در حالتهای چند گانه حرکت می کنند که ثابت کردن آنها تقریبا غیر ممکن است. به بیان ساده تر می توان گفت زمانی که فردی در شهر اکلاهاما به دیدن مادر خود می رود در جهان موازی که ذرات اتمی وی در آن حضور دارند همان فرد در خانه مشغول تماشای تلویزیون است.

به گفته دانشمندان شاید این پدیده کاملا غیر واقعی به نظر آید اما بر پایه علم حقیقی رخ می دهد. بر اساس یکی از نظریه های فیزیکی زمانی که پدیده ای در یک حالت مشاهده می شود این پدیده جهان را به دو بخش تقسیم می کند. نظریه چند حالتی بر این پایه استوار است که جهان فعلی طی مشاهده انسان متوقف شده و انسان تنها یکی از واقعیات در حال وقوع را مشاهده می کند. برای مثال می تواند توپ فوتبال را ببیند که در هوا در پرواز است، اما شاید در جهان موازی این توپ در همان لحظه سقوط کرده باشد و یا شاید اصلا فردی در آن لحظه مشغول بازی فوتبال نباشد.

بسیاری از فیزیکدانان بزرگ پایه های علمی جهان چند حالتی را حتی اگر نتوان آن را به اثبات رساند قبول دارند. "شان کرول" از موسسه تکنولوژی کالیفرنیا یکی از این فیزیکدانان بوده و معتقد است تا زمانی که نتوان تمدنهای فوق پیشرفته بیگانه را تصور کرد که پی به واقعیت این نظریه برده اند، انسانها تحت تاثیر امکان وجود جهانهای دیگر قرار نخواهند گرفت. وی در عین حال معتقد است هرگز فردی قادر به ابداع دستگاهی نخواهد بود که با استفاده از آن بتوان میان این جهانها ارتباط برقرار کرد.

درک واقعیت جهان موازی بستگی شدیدی به درک انسان از زمان دارد. به گفته "کرول" ما زمان را به صورت واقعی احساس نمی کنیم، تنها شاهد گذشت آن هستیم. برای مثال گذشت زمان در هنگام یک مسابقه هیجان انگیز بسیار سریع و در سر کلاس یک درس کسل کننده کاملا کند است. یا هنگامی که فردی تلاش دارد با تاخیر در دفتر کارش حاضر نشود، دقایق برای وی با سرعتی باور نکردنی می گذرند اما چند دقیقه باقی مانده از ساعت کار به راحتی با چندین ساعت برابری می کنند.

بازگشت به آینده

"فرد آلن ولف" از دانشمندان فیزیک کوانتم نیز معتقد است زمان به شکل یک خیابان یک طرفه به نظر می آید که از گذشته به سوی حال در حرکت است، اما با در نظر گرفتن نظریه های قابل ملاحظه ای که در سطح کوانتمی ارائه شده اند، ذرات در آن واحد به سمت عقب و جلو در حرکتند. در صورتی که بتوانیم از بخش "جلو و عقب رفتن در آن واحد" صرف نظر کنیم، شانس درک بخشی از فیزیک را از خود گرفته ایم.

به گفته "ولف" زمان در ماشینهای کوانتمی به صورت مستقیم حرکت نمی کند بلکه حرکتی زیگزاگ داشته و به همین دلیل وی معتقد است امکان ساختن ماشینی که بتواند زمان را منحرف کند، وجود دارد.

به گفته "ریچارد گات" فیزیکدان دانشگاه پرینستون "سرگئی کریکالو" فضانورد روسی که در 6 ماموریت فضایی حضور داشته است نسبت به بقیه انسانهای روی زمین 48/1 ثانیه جوانتر است زیرا وی در سرعتی بسیار بالا در مدار حرکت کرده است و کم سن تر بودن نسبت به بقیه به معنی جهش به آینده و تجربه نکردن زمان حال مشابه با دیگران است. به گفته وی از جهتی می توان گفت این فضانورد به سوی آینده سفر کرده و دوباره بازگشته است!

"گات" می گوید نیوتن باور داشت زمان پدیده ای جهانی است و تمامی ساعتهای جهان به صورت یکسان حرکت می کنند. اکنون با توجه به نظریه نسبیت خصوصی اینشتین می توان گفت سفر به آینده امکان پذیر است. با در نظر گرفتن نظریه گرانش اینشتین، قوانین فیزیک از منظری که امروز آنها را درک می کنیم نشان می دهند حتی سفر در زمان به سوی گذشته نیز امکانپذیر است اما برای مشاهده امکان این سفر باید قوانین جدید فیزیکی در سطح کوانتمی فراگرفته شوند.

درک این قوانین نیز با استفاده از ذره ای فلزی و بسیار کوچک و کاسه ای مخروطی شکل آغاز شده است. در واقع فیزیکدانان دانشگاه کالیفرنیا با ابداع خود مقیاس ماشینهای کوانتمی را به ابعاد بزرگتری تغییر دادند.

بر اساس گزارش فاکس نیوز، مسئله بعدی فراگرفتن چگونگی کنترل ماشینهای کوانتمی و استفاده از آنها برای اجسام بزرگتر است. در این صورت شاید بتوان با دستکاری تنها چند الکترون کوچک به جهان موازی دست پیدا کرد.
انواع جهانهای موازی
دانشمندان تا کنون چهار نوع جهان موازی متفاوت را تشریح کرده‌اند. هم اکنون پرسش کلیدی وجود یا عدم جهان چند گانه نیست، بلکه سوال بر سر تعداد سطوحی است که چنین جهان می‌توان داشته باشد. یکی از نتایج متعدد مشاهدات کیهان شناسی اخیر این بوده است که جهانهای موازی دیگر مفهومی خیال پردازانه و انتزاعی صرف نیست. به نظر می‌رسد که اندازه فضا بینهایت است. اگر اینگونه باشد، بالاخره در جایی از این فضا هر چیزی که امکان پذیر باشد واقعیت خواهد یافت. اصلاً مهم نیست که امکان پذیری آن تا چه حد نامتحمل است.

فراسوی محدوده دید تلسکوپهای ما ، نواحی دیگری از فضا کاملا شبیه آنچه که پیرامون ماست وجود دارند، آن نواحی یکی از انواع جهانهای موازی هستند. دانشمندان حتی می‌توانند محاسبه کنند که این جهانها بطور متوسط چقدر با ما فاصله دارند و مهمتر از همه اینکه تمامی اینها فیزیک حقیقی و واقعی است. زمانی که کیهان شناسان با نظریاتی روبرو می‌شوند که از استحکام لازم برخوردار نیستند، نتیجه می‌گیرند که جهانهای دیگر می‌توانند ویژگیها و قوانین فیزیکی کاملا متفاوتی داشته باشند. وجود این جهانها بسیاری از جنبه‌های پرسش بنیادی در خصوص ماهیت زمان و قابل درک بودن جهان فیزیکی را پاسخ داد.

baran828 - ایران - تهران
تو فیلمهای تخیلی غربی بوفور استفاده شده .تقریبا سوژه ی کهنه ایه اما جالبه .
شنبه 5 شهریور 1390

mahyar1212 - ایران - تهران
فوق العاده بود ممنون
شنبه 5 شهریور 1390

khosh bavar - ایران - یزد
افسوس از اینکه از تاریخ این خبر چیزی گفته نشده, زیرا طبق اکتشافات قبلی که مربوط به چند سال قبل میباشد, ما فعلا دارای 11 بعد میباشیم که در هر یک از این بعدها, اتفاقی مخصوص بخودش بوقوع میپیوندد, یعنی بعبارت دیگر, در این لحظه که شما کامنت مرا میخوانید, در بعدهای دیگر, شما مشغول غذا خوردن, tv نگاه کردن, در حال رانندگی کردن و و و هستید !
شنبه 5 شهریور 1390

Royan - آلمان - آلمان
از قدرت درک من خارج است سفر به گذشته به نظر من بیشتر امکان داره تا به آینده که هنوز وجود نداره.
شنبه 5 شهریور 1390

مبحوت - فنلاند - هلسینکی
ها ها ها ها اینها هم قاطی کرده اند و بزودی یک توضیح المسائل مثل خمینی میدن بیرون که اینبار توصیه میکنه که با پای راست به توالت بروید. بشر تازه داشت خودش را از شر جهان متوالی(بهشت و جهنم) خلاص میکرد که کمی هم زندگی کنه، اینها یک جهان دیگه به نام جهان موازی براش تراشیدند تا حال بصورت موازی حال کنه. ولی برای جهان موازی ظاهرا" لازم نیست صدقه بندازیم تو صندوق، بلکه باید صدقه بدیم به ناسا. دروغگوهای بی ارزش دو تا قیف کشیدن میگن یه جهان دیگه کشف کردیم.
شنبه 5 شهریور 1390

golshan - ایران - تهران
اولین چیزی که در مطالعه این مطلب زد تو ذوقم این بود که این مطلب بنقل از خبرگزاری مهر منتشر شده است . منبع اصلی این مطلب معلوم نیست و سلامت ترجمه هم قابل اعتماد نیست. ایکاش دوستانی که در این زمینه صاحب نظر هستند به تببین این مطلب کمک کنند . عنوان مطلب جالب و برانگیزاننده حس کنجکاوی است
شنبه 5 شهریور 1390

potatis - سوئد - مالمو
این کشف در سوره ی ال عمران آیه ی ۲۲ تا ۳۲ آمده فقط بدیش اینه که اول باید آمریکایها کشف کنند بعد ما تو قرآن پیداش کنیم خدایا سایه ی این کفار را از سر ما کم نکن وگر نه چطور معجزات قرآن را کشف کنیم فقط قربونت یک آیه بفرست و بگو که سر بریدن کفار که تو قرآنت آمده فقط یک شوخیه بی مزه بوده .
شنبه 5 شهریور 1390

Neda02 - کانادا - اتاوا
این‌ها رو ولش کن. مهم اینه که بدونی حکم شک بین رکعت ۳ و ۴ چیه.
شنبه 5 شهریور 1390

salad shirazi - امارات - دبی
اینایی که وگفتی یعنی چه؟؟؟؟؟
شنبه 5 شهریور 1390

منگوله مشهدی - ایران - مشهد
مبحوت - فنلاند - هلسینکی. نگاهت به مسائل علمی - هر چند نادرست باشن - منو از خنده تا سر مرگ برد :"دروغگوهای بی ارزش دو تا قیف کشیدن میگن یه جهان دیگه کشف کردیم"
شنبه 5 شهریور 1390

leogio - ایران - ایران
https://www.youtube.com/watch?v=nS734OF1PiI فیلمئ در این مضوع تکان دهنده
شنبه 5 شهریور 1390

mortimer - ایران - اصفهان
یعنی از قیف این وری میری تو از قیف اون وری میای بیرون فقط به صورت همزمان با اقدامی دیگه که در حال حاضری که گذشته داشتی انجام میدادی.یه چیزایی مثل سینک دوقلو.امیدوارم قضیه تا حدود زیادی روشن شده باشه.این فیزیکدان ها فقط خودشون می فهمند چی می گن.
شنبه 5 شهریور 1390

مهدیار - ایران - تهران
Neda02 - کانادا - اتاوا. دخترم شما بخون یه رکعت بخون. D;
شنبه 5 شهریور 1390

مبحوت - فنلاند - هلسینکی
منگوله مشهدی- ایران مشهد/ خوشحالم که باعث خندیدن شما شدم. اما واقعیت این است که زمان یک مفهوم است و نه یک پارامتر زیرا با سیستم اعداد قابل توضیح نیست. ما ناچارا" وقت را به جای زمان میگذاریم و ساعت را بوجود میآوریم تا بتوانیم محاسبات مربوط به حرکت در فیزیک را با آن انجام دهیم. این مطلب را فیزیکدانهای قدیمی چون انیشتین خوب میدانستند اما ظاهرا" آقایان فیزیکدنان جدید دوست دارند این مطلب را بیاد نیاورند زیرا سیستم سیاسی و بخصوص اقتصادی حاکم بر آنها از هر ماهیتی که کمیت را نپذیرد فرار میکند. نتیجتا" تئوریهایی که بر پایه این برداشت از زمان ارائه میشوند داستانهایی شبیه هری پاتر از آب در میآیند.
شنبه 5 شهریور 1390

odin - بلژیک - انتورپن
Royan - آلمان - آلمان -عزیز جان اتفاقآ درست برعکس اون چیزیه که شما احساس کردید.یعنی سفر به اینده با تکنولوژی فعلی بشر امکان داره مثل همین فضانورد روس.اما برای سفر به گذشته شما مجبوری که مهمترین و غیر قابل رد شدن از اصلیترین قانون طبیعت را تجربه کنید، یعنی رد شدن از سرعت نور. سرعت نور و حرکت زمان فاصله کمی باهم دارن. شما چنانچه با سرعت نور حرکت کنید، زمان برای شما ثابت میشه، و اگر مثلآ نیم ساعت با سرعت نور مسافرت کنید و بعد برگردید به جایی که بودین، زمان برای شما ثابت ولی دوستان شما در حالت عادی بوده. پس شما نیم ساعت بدون اینکه زمانی برشما گذشته باشه به اینده جهش کردید. برای برگشت به گذشته شما باید، و باید از سرعت نور عبور کنید. چیزی که با قوانین فیزیک جور در نمیاد و امکان نداره.
شنبه 5 شهریور 1390

odin - بلژیک - انتورپن
khosh bavar - ایران - یزد - والا ما همیشه حیرون این نظرات فیلسوفانه شما در همه موارد هستیم. خب عزیز جان مجبورت نکردن در مورد هر چیزی نظر بدی. 11 بعد یا همین 3+1 بعد یا dimantion فرق داره با اون چیزی که شما از ابعاد تصور کردی. این ابعاد مکمل هم وسازنده جهان هستن نه اینکه یکیشون از اونیکی کوچیکتر باشه و یا ارزشش کمتر باشه!عزیز الان دیگه لازم نیست شما بری حتمآ چهل تا کتاب بخونی تا کمی از اون رو درک کنی تو همین اینتر نت میتونی مطالب رو پیدا کنی و بخونی و بفهمی که این 11 بعد یا تئوری «مولتی ورز» چیه. مشکل شما عزیزبرادر این ابراز فضل در هر مورده که حتا ازش هیچی نمیدونی.خدایا ما رو از شر این جهالت و فیلمهای کانال فاکس محفوظ بفرما.خدایا بجای فیلمهای اسلایدرواستارترک به این خوشباور برنامه های مستند«وارم هول و کوریاسیتی»را معرفی بفرما.امین.
شنبه 5 شهریور 1390

felora - ایران - تهران
khosh bavar - ایران - قسمت اول: بر اساس قانون فیزیک هر ذره در حال ساطع کردن انرژی از خود است. هاله های انرژی اطراف انسان دارای ویژگیهایی هستندودارای قدرت مثبت ومنفی شدن ! و"قابل هدایت" به یک سمت مشخص ووقتی که انرژی" بدون سپری شدن زمان "منتقل" شود به ان جهش کوانتمی میگویند! یعنی انرژی از زمان عبور میکند. تله پاتی بین افراد به نوعی انتقال و دریافت انرژی حسی است. (خیلی تخصصی وعلمی وامروزی وغیر عوام)
شنبه 5 شهریور 1390

felora - ایران - تهران
khosh bavar - ایران - قسمت دوم: بعضیها یاد میگیرند با تبادل" انرژی فکر دیگران را بخوانند! هاله انرژی در 2 قسمت از بدن ماتراکم بیشتری دارند. چشمها/ دستها/ مثلاکسانی که قادرند اجسام بی حرکت را به حرکت در اوردند ویا بر عکس وانرژی درمانیها .. کسانی که به شدت دیگران به طرف انها جذب میشوند وکسانی که یا کششی برای دیگران ندارند و یاهمه از انها فراری. یعنی جذب انرژی - + ساده تر ببینیم انتقال انرژی منفی از یک نفر به دیگری= چشم زخم... ولی مرکز اصلی مغز انسان است!
شنبه 5 شهریور 1390

felora - ایران - تهران
khosh bavar - ایران - اینهم بیان علمی وفکر عوام !خوش باور عزیز ببخشید کمی طولانی شد. درسته کمی غیر باور و.. به نظر میرسه ! به قول شما اگر همه عقیده ها وفکر ها یکجور بود دنیا خسته کننده تر از این میشد..
شنبه 5 شهریور 1390

saitama - ژاپن - توکیو
odin گرامی امین.
شنبه 5 شهریور 1390

khosh bavar - ایران - یزد
felora عزیز, کاملا با شما هم عقیده هستم زیرا این دلیلی بر این نیست که ما " چیزی " را کشف نکردم و ندیدیم, وجود خارجی نداشته باشد, بعنوان مثال ستاره شناسان دیروز ستاره ای کشف کردند که دمای ان مساوی دمای اتاق خانه است ( تصورش را بکن که ستاره ( خورشید ) دارای دمای °32 باشد و یا کشف سیاره ای که فقط از الماس تشکیل شده و یا بارانهای اهنی در زحل و یا ...! پس در کهکشان ما که دارای 200 میلیارد ستاره / سیاره است و کل کهکشانها را به 152 میلیارد تخمین زدند که هر کدام انها دارای میلیاردها ستاره / سیاره ( زندگی / نظم ) هستند, پس هر فکر و هر عقیده مزخرف و چرت و پرتی که از دید انسان امروزی بنظر میاد, امکان پذیر است که مثلا خورشیدی که 10 میلیون بار روشنتر از خورشید ما باشد و بزرگی ان 300 برابر ان که انرا هم پیدا کردند و یا 11 بعد بودن گیتی که شاید هم بیشتر از انهم بشود و یا اصلا همه این فکرها و نظریات حذف و یا تکمیلتر هم بشود و و و ! شاد و کنجکاو باشیم .
شنبه 5 شهریور 1390

sepherdad - استرالیا - سیدنی
با تشکر از odin - بلژیک - انتورپن باید عرض کنم, من فکر نمیکنم "خود" من در جهان موازی از نظر شخصیتی "خود" من باشه, بدلیلی اینکه خود فیزیکی با خود متا فیزیکی یکی نیست, و این همون اشتباهی هست که بسیاری در مورد زندگی بداز مرگ میکنند.
یکشنبه 6 شهریور 1390

Royan - آلمان - آلمان
odin - بلژیک - انتورپن مرسی بخاطر توضیح ساده و خوبتون حق باشماست من کلا در فیزیک ضعیف هستم . کلا هرچیزی که با ارقام واعداد فرمول سرکار داشته حوصله مرا سر میبرید.
یکشنبه 6 شهریور 1390

yaldam - امارات - دبی
ممنون من این موضوع را قبول دارم..برای درک بهتر میتونبن به فیلمها نگاه کنین.....https://www.youtube.com/watch?v=Z7SDrj4Tjvk
دوشنبه 7 شهریور 1390

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.