مقصر آزار جنسی سه دختر کوهنورد کیست؟ فدراسیون یا میراث فرهنگی؟


مقصر آزار جنسی سه دختر کوهنورد کیست؟ فدراسیون یا میراث فرهنگی؟

قانون نوشت : نائب‌ رئیس فدراسیون کوهنوردی درباره دخترانی که در جریان یک سفر خارجی مورد آزار جنسی قرار گرفته‌اند می‌گوید که این فدراسیون مسئولیتی ندارد؛ خانواده‌ این دختران مقصر اصلی هستند و سازمان میراث فرهنگی هم باید در دادن مجوز به تورهای گردشگری دقت بیشتری کند. 

در دو ماه اخیر سه مورد سو ء استفاده جنسی از دختران کوهنورد به فدراسیون کوهنوردی گزارش شده است. منصوره گرجی به خبرنگار قانون می‌گوید: «این اتفاقات ربطی به فدارسیون کوهنوردی ندارد زیر این افراد از طریق فدراسیون یا هیات‌های تابعه به این تورها اعزام نشدند.» 

گرجی می‌گوید: «مجوز این تورها را سازمان میراث فرهنگی می‌دهد و غیر از مسائلی که برای این خانم‌ها پیش آمده،مشکلات فنی زیادی هم برای افرادی که از طریق تورهای کوهنوردی به ویژه در سفرهای خارج از کشور، پیش می‌آید.» 

به گفته وی دادن مجوز به تورهای کوهنوردی ربطی به فدراسیون کوهنوردی ندارد و سازمان میراث فرهنگی که این مسئولیت را دارد باید در دادن مجوز به افراد کم تجربه و گروه‌های ناشناخته تجدید نظر کند. 

گرجی اتفاقات پیش آمده برای این دختران کوهنورد را یک استثناء می‌داند. علی 15 سال است که کوهنوردی می‌کند و همراه با تورهای کوهنوردی صعودهای متعدد داخلی وخارجی داشته است. وی به خبرنگار قانون می‌گوید: «تورهای کوهنوردی جزو سالم‌ترین تورهای گردشگری هستندواین برای اولین بار است که من در تمام سال‌های کوهوردی‌ام چنین خبری رامی‌شنوم.» 

لیلا 10 سال است که کوهنوردی می‌کند و سابقه صعودهای داخلی و خارجی متعددی دارد. او از چنین پیشامدی ابراز تاسف می کند و می‌گوید: «تاکنون به مشکلی برنخورده‌ام. نمی‌دانم که این کوهنوردان چگونه تورشان را انتخاب کردند.» 

گرجی تاکید می‌کند که این افراد در جریان سفر به خارج از کشور با تورهای غیر مجاز کوهنوردی مورد آزار واذیت جنسی قرار گرفته‌اند و فدراسیون کوهنوردی هیچ اطلاعی از ورود و خروج آنها نداشته است. 

گرجی می‌گوید: «این دخترها با گروه کوهنوردی در کوه آشنا شدند. مادر یکی از آنها می‌گفت که من روی این گروه شناخت داشتم. من از او پرسیدم که چطور شناخت داشتی؟ آیا مجوز آنها را دیدی؟ آیا برگه آرم دار داشتند؟ گفت: نه، من ندیدم. من گفتم شما با چه عقل و منطقی این کار را کردید؟ 

وی می‌گوید: «این افراد کم تجربه بودند و با آژانس‌ها یا گروه‌های معتبرکوهنوردی اعزام نشده بودند. 

آنها به ما هم دقیق نگفتند که چه اتفاقی براشان افتاده است. فقط گفتند که در خارج از مرز مشکل‌دار شدند. ما هم به آنها گفتیم شما قبل از اینکه به این سفر می‌رفتید باید مشاوره می‌کردید که با چه افرادی و چه توری می‌روید. من مطئنم این افراد به ویژه خانمی که به خود من مراجعه کرد، اولین بارش بود که می‌خواست در یک صعود خارجی شرکت کند. این افراد خودشان اقدام کرده بودند و به دلیل کم تجربگی و اهمال خودشان این بلا سرشان آمد. اینها ازاقشاری هستند که می‌گویندوقتی این تور با 500 هزار تومان ما را می‌برد چرا ‌2میلیون تومان بدهیم؟» 

نائب ریس فدراسیون کوهنوردی می‌گوید: «اینها به زعم خودشان برای حفظ آبرو، حتی حاضر نیستند به ما ‌بگویند که به کدام قله رفته بوند. ما حتی نمی‌دانیم این سه نفر در یک گروه بودند یا نه. حدس من این است که همه این افراد متعلق به یک گروه بودند زیر تا به حال چنین چیزی سابقه نداشته است. تاکید می‌کنم که فدارسیون اصلا در جریان سفر اینها نبوده است. یک موقع است که افراد تقاضای مجوز برون مرزی می‌کنند و فدراسیون رد می‌کند اما به هرحال از وجود آنها مطلع است اما درباره این افراد اینگونه نیست.اینها حتی در قشر کوهنوردان هم شناخته شده نبودند و تور کوهنوردی آنها هم نه وجود خارجی دارد و نه ثبت شده است.» 

آنها می‌گویند نمی‌خواهیم با آبروی دخترمان بازی شود و اطلاعاتی نمی‌دهند. من هم گفتم شما خودتان با آبروی دخترتان بازی کرده‌اید و این تلاش شما نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب است.درباره این اتفاق خانواده‌ها اهمال کردند و مقصر اصلی بوند.» 

وی در پایان می‌گوید: «باز هم می‌گویم این قضایا ربطی به فدراسیون ندارد و افراد آسیب دیده به صورت آزاد در تور شرکت کرده بودند.»

leila leila - سوئد - گوتنبرگ
یعنی مجوز و برگه آرم دار دست هر کسی بود اون ادم اخته و خواجه هست و با خیال راحت دخترتون رو بدید دستش ببره نوک قله
یکشنبه 30 مرداد 1390

*Fanoos* - ایران - شهمیرزاد
مقصر اصلی شیطونه !!!
یکشنبه 30 مرداد 1390

moota736 - سننه - سننه تر
کی بود کی بود من نبودم.. حکومت ناموس فروشان...
یکشنبه 30 مرداد 1390

zoroye iran - اتریش - وین
هر روز که سایتها رو چک میکنم فقط خبرهای بد میبینیم هر روز تجاوز ازار جنسی فقط در کشورهای اسلامی
یکشنبه 30 مرداد 1390

azadi - ایران - کرج
leila leila - سوئد - گوتنبرگ اولا که خانم عزیز این مسائل کلا و ذاتا در گروه های کوهنوردی اصیل وجود نداره و اصولا این ورزش با تمام ورزشهای دیگر یک فرق اساسی دارد و ان هم این است که نفر بغل دست شما هم راه و همنورد شماست حتی اگر از یک نژاد یا جنس یا دین دیگر و یا کشور دشمن شما باشد، نه رغیب شما. با اینکه از این رژیم متنفرم ولی در این 25 سال گذشته که کم و بیش با هیئت کوهنوردی و فدراسیون کوهنوردی همکاری و فعالیت داشتم این اولین موردی بوده که چند به اصطلاح ادم عوضی که ان هم معلوم نیست که با هم قبلا رابطه داشتند یا نه این کار را کردند.ظاهرا این خانمها با قصد خاصی این تورها را انتخاب کرده بودند وگرنه ایران به اندازه تمام خاور میانه کوه مطرح دارد که بخواهند صعود کنند.و در ضمن فدراسیون در سال برنامه های صعود خارجی دارد که برنامه های جالبی هم هستند.
دوشنبه 31 مرداد 1390

UKGUY4U - بریتانیا - لندن
تقصیر خود دخترهایست. چه معنا داره در حکومت اسلامی دختر از کوه بالا بره. دختر باید در خونه بشینه تا شوهر اونو ببره خونش. .. دیگ بسابه و بچه داری کنه. دختر رو چه به این غلط ها !
دوشنبه 31 مرداد 1390

zhaleh_r - آمریکا - ساکرامنتو
یاد اون شعر میخوام برم کوه شکار اهو عزیزم تفنگ من کو افتادم !!! یارو قبل جریان زیاد این اهنگ را گوش میکرده!!! 3 تا دختر تنها توی کوه چه غلطی میکردن!!! 500 تومان داده که ببرنش توی کوه ....!!! خوب میتونست 500 تومان بگیره بره یک هتل 5 ستاره.....!!! اخ اخ امان از دخترای عاقل
دوشنبه 31 مرداد 1390

Pezhman - اتریش - وین
متجاوزین را بسپارید به حضرت عباس.
دوشنبه 31 مرداد 1390

دنیای وحشی - ایران - تهران
همینکه توانستند حداقل زنده برگردند بروند و خدارا شکرگزار باشند .آخه یکی نیست به این دخترجماعت بگه عزیزدلم خیلی گردن کلفتی و از پس خودت برمیایی تو کشور خودت از پس خودت بربیا که دزدیده نشوی و یا تجاوز و بلاهای جورواجور سرت نیاورند .دیگه با یک مشت غریبه بالای کوه رفتنت چیه ؟ وقتی بخارات پایین میزنه بالا چه کارهایی که نمی کنند والاااا.
دوشنبه 31 مرداد 1390

سید ابوالقاسم واعظ - اندونزی - جاکارتا
خیلی کشور جالبی داریم. در روز روشن وسط شهر خمینی شهر به یک عده تجاوز گروهی می کنند. نیروی انتظامی می گوید تقصیر خود تجاوز شدگان بوده. حالا در یک کشور خارجی وسط کوه و بیابان به یک عده تجاوز شده آمده اند یقه سازمان گردشگری را گرفته اند. خب آنها هم فردا می گویند ار ما مسئولیم دیگر به هیچ گروه کوه نوردی اجازه خروج از کشور نمی دهیم!
دوشنبه 31 مرداد 1390

alexxx - اتریش - وین
این که سوال کردن نداره, کاملا" مشخصه کی مقصره ! مثل روز روشنه دخترها هنگام کوهنوردی لباسهای تنگ و چسبان پوشیدند و باعث تحریک جوانان موئمن شدن. این باید درس عبرتی باشه برای دختران کوهنورد دیگه که موقع کونوردی شلوار کردی, مانتو و مقنعه و چادر مشکی بپوشند در غیر اینصورت خود جوابگوی هر نوع ازار و مزاحمت میباشند.
دوشنبه 31 مرداد 1390

sarsam8 - ایران - زنجان
خوب حالا معلوم نشد بچه دار هم شدن یا نه جالب میشه یه بچه دورگه محصول ایران و خارج هاهاهاهاهاها
دوشنبه 31 مرداد 1390

dersoo - ایران - زنجان قیدار- خدابنده
خوب چی میشه مگه هم حالشوونو کردن و هم قلشونو صعود کردن البه میشه گفت در واقع اینا دوتا قله رو صعود کردن هاهاهاها
دوشنبه 31 مرداد 1390

*Fanoos* - ایران - شهمیرزاد
UKGUY4U - بریتانیا - لندن ای بابا این چه طرز فکریه؟!!
دوشنبه 31 مرداد 1390

Artosh - ایران - تهران
dersoo - ایران - زنجان قیدار- خدابنده/ امیدوارم از این قبیل صعودها نصیب شما هم بشه تا هم حال کنی هم صعود. خجالت بکش. تجاوز رو تحسین میکنی؟! شک ندارم خودتم یه متجاوزی. ننگ بر هر چی متجاوز که کثیفترین موجود روی زمین هستند.
دوشنبه 31 مرداد 1390

sepherdad - استرالیا - سیدنی
بعضی وقتها این دخترهای ایرانی رو من می بینم و با خودم فکر میکنم خانواده اینها واقعا فکر هم میکنن!! که میفرستن اینها رو خارج!!!! بعد با خودم میگم هیچ چیز بی دلیل نیست! بالاخر اون پول دزدی باید یه جوری به بباد بره!.
دوشنبه 31 مرداد 1390

Azadikhah - هلند - تکسل
ننگ بر متجاوزین .dersoo - ایران - زنجان قیدار- خدابنده:حیا کن و برو دکتر مشکل داری
دوشنبه 31 مرداد 1390

poriyaye_vali - قطر - دوحه
. dersoo - ایران - زنجان قیدار- خدابنده..اگه یکی ازین 3 دختر کوهنورد خواهر خودت بود بازم اینو میگفتی؟!!!
چهار‌شنبه 2 شهریور 1390

mehdi_2919 - ایران - تهران
اگر بدون مجوز یا بدون هماهنگی رفته باشن مقصر خودشونن. حتما خواستن فاطی کماندو بازی در بیارن، نتونستن.
چهار‌شنبه 2 شهریور 1390

kholidar - ایران - رشت
آقایان آقایان.اصلا تجاوزی در کار نیست این یک دسیسه است تا خانمها ی ورزشکار به بیرون از ایران نروند تا طرز لباس پوشیدنشان را گیر بدهند و مانع از فعالیت آنها شوند
چهار‌شنبه 2 شهریور 1390

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.