هوس مردن به سرتان نزند که گران تمام می‏شود!


هوس مردن به سرتان نزند که گران تمام می‏شود!

این روزها قبل از آنکه فکر مردن به سرتان بزند، بهتر است مقدماتش را که خود کار بزرگی است، مهیا کنید؛ مقدمات کار می‌شود کفن و دفن، پذیرایی، مداحی مراسم و مهم‌تر از همه سنگ قبر است چون قبر و سنگ قبر هزینه‌اش از مابقی کارها سنگین‌تر و آبرومندانه‌تر است.

به گزارش فارس، اگر مراسم ختم بخواهید برای یک ساعت ۴۰ هزار تومان مداح، خطیب و سخنران هم ۴۰ هزار تومان، سیستم صوتی هم ۳۰ هزار تومان هزینه کنید وای به سایر هزینه‌های مراسم سوم و هفتم و چهلم و سالگرد متوفی.

قبل از آنکه فکر مردن به سرتان بزند بهتر است مقدماتش را که خود کار بزرگی است، مهیا کنید. مقدمات کار می‌شود کفن و دفن، پذیرایی، مداحی مراسم، و مهم‌تر از همه سنگ قبر است قبر و سنگ قبر هزینه‌اش از مابقی کارها سنگین‌تر و آبرومندانه‌تر است.

پذیرایی و جلسات ختم و فاتحه را می‌شود همه جور برگزار کرد مثلاً خیرات برای ایتام داد و ولی دو مورد دیگر را نمی‌شود کاری کرد پس تا نمردید لطفاً فکر خانه و درب خانه‌تان باشید.

خرید قبر و تعیین مکانی که قرار است در آن آرام بگیرید برای بعضی‌ها بسیار مهم است و سعی می‌کنند قبری را برای خودشان پیش خرید کنند.

آنهایی که این کار را می‌کنند تکلیفشان روشن است، بحث بر سر کسانی است که بعد از مرگشان، نزدیکان می‌خواهند برایشان قبر تهیه کنند.

خرید همین یک متر و اندی جا معضلی میشود برای نزدیکان و افرادی که رودربایستی با کسی ندارند و البته بودجه آنچنانی به یک قبر معمول اکتفا میکنند که همان هم سر به چند میلیون میگذارد.
اما بعضی از خانواده‌ها به همه جا راضی نمی‌شوند و برای آن که کسوت فامیل و خانواده‌شان حفظ شود و البته کلاسی باشد.

قبر انتخاب می‌کنند شمال قبرستان جایی که خنک باشد درخت داشته باشد و البته اگر کنار یک امامزاده باشد که چه بهتر، آن وقت هزینه خرید قبرشان از ده میلیون تومان می‌زند بالا.

باکیشان هم نیست پول را با افتخار می‌دهند و فخر می‌فروشند به اطرافیانشان. قبر و سنگ قبر گران‌قیمت می‌خرند تا بلکه در این چشم و هم چشمی مرگ از قافله جا نمانند.

با این مقدمه نزد برخی از شهروندان رفتیم و نظرشان را در این خصوص جویا شدیم.

* قبرها ۳۰ ساله است

مدیرکل اوقات و امور خیریه استان سمنان در این مورد گفت: قیمت قبور براساس دستور العمل مربوط توسط کمیته تعیین قبور در بقاع متبرکه پس از بررسی همه جوانب امر از نظر موقعیت جغرافیایی بقعه، میزان زائران، هزینه‌های نگهداری از قبیل توسعه، عمران، حفظ،‌ نگهداری بنا، هزینه‌های مربوط به حقوق خدام، پرداخت هزینه‌های مصرفی از قبیل آب، برق، گاز و فراهم کردن امکانات رفاهی و بهداشتی و خدمات رسانی به مدت ۳۰ سال تعیین می‏شود.

حجت‏الاسلام قربانعلی صفاییشود افزود: مبلغ حق الدفن دریافتی از افراد صرفاً جهت هزینه‌های توسعه، عمران بقعه، هزینه‌های مدیریتی و فرهنگی بقعه هزینه می‌شود.

وی یادآور شد: ضمناً طبق ضوابط شهری هزینه گورستان عمومی برای دفن توسط شهرداری تامین می‌شود و متقاضیان دفن در بقاع متبرکه با میل و خواسته خود اقدام به خرید در بقاع متبرکه می‌کنند.

مدیرکل اوقات و امور خیریه استان سمنان گفت: با عنایت به اینکه مردم نسبت به خاندان اهل بیت ارادت و علاقه خاصی دارند برخی از افراد پس از فوت تمایل دارند تا در جوار خاندان اهل بیت مدفون باشند و همان گونه که در زمان حیات میل به زیارت مراقد و بقاع متبرکه این بزرگواران دارند، مایلند پس از فوت جهت شرافیت این اماکن مقدس در جوار خاندان اهل بیت مدفون باشند.

صفایی پور ادامه داد: با عنایت به اینکه در دفن اموات در بقاع متبرکه مسایل بهداشتی کاملاً مراعات می‌شود در خصوص دفن مرده در شهر ضرری احساس نمی‌شود.

* بینش‏ها اصلاح شود

کارشناس ارشد برنامه‌ریزی شهری نیز در سخنانی گفت: دفن اموات در بقاع متبرکه و در حاشیه اراضی امامزادگان از گذشته دور مرسوم بوده که بسته به شرایط محیطی و وضعیت اراضی مجاور بقاع متبرکه به صورت عمومی و یا اختصاصی دفن اموات صورت می‌گیرد.

علی خداداد مهم‌ترین دلایل گرانی و قیمت بالای قبور در بقاع متبرکه را نیز ذکر کرد و گفت: محدودیت شدید زمین و فضاهای مذهبی موجود در کنار بقاع متبرکه که از قبل سابقه دفن اموات را داشته‌اند، در مقابل حجم بالای متقاضیان دفن اموات در این فضاها منجر به پیش بینی ابزار و اهرم‌هایی جهت پاسخگویی به نیاز بالای متقاضیان شده که گرانی و افزایش قیمت قبور نتیجه این امر است.

وی تصریح کرد: اغلب بقاع متبرکه تحت نظارت عالیه اداره کل اوقاف و امور خیریه و به صورت هیئت امنایی منتخب از موثران و معتمدان منطقه اداره می‌شوند و فروش قبور به دلیل محدودیت زمین و نیز منابع مالی بقاع متبرکه صورت می‌گیرد که یکی از راهکارهای کسب منابع مالی جهت اجرای طرح‌های ساماندهی و توسعه فضاهای مذهبی بقاع متبرکه و نیز پوشش هزینه‌های جاری تعمیر و نگهداری و ارائه خدمات به زائران است.

این کارشناس ارشد برنامه‌ریزی شهری افزود: در واقع محدودیت منابع مالی بقاع متبرکه که اغلب از محل‌ جمع آوری نذورات مردمی و کمک‌های خیران اداره می‌شود از یک سو و استقرار اغلب فضاهای مذهبی در محدوده‌ بافت‌های قدیمی و فرسوده شهرها که هزینه‌های ساماندهی و توسعه بقاع متبرکه را افزایش داده از سوی دیگر عاملی برای فروش قبور با قیمت بالا برای پوشش هزینه‌ها مطرح و مرسوم است.

خداداد ادامه داد: صرف نظر از موارد فوق فروش قبور و دفن اموات در بقاع متبرکه مشکلاتی را در پی داشته است.

وی تصریح کرد: تفکیک عده‌ای از مردم که تقاضای دفن اموات خود در بقاع متبرکه با پرداخت هزینه بالا را داشته و در مقابل سایر افراد جامعه منجر به بروز نوعی تبعیض اجتماعی و طبقاتی گردیده ضمن آنکه تاثیر مثبت فضاهای معنوی بر سابقه و پیشبرد عملکردی فرد دفن شده در محوطه فضاهای مذهبی می‌بایست از سوی مراجع و روحانیان مورد بحث قرار گیرد.

کارشناس ارشد برنامه‌ریزی شهری افزود: در واقع باید بینش مردم نسبت به ضرورت دفن اموات در محوطه‌های فضاهای مذهبی آن هم با هزینه‌های بالای اقتصادی و مشکلات بهداشتی و اجتماعی ناشی از آن اصلاح شود.

* دفن اموات آن هم به صورت طبقاتی

این کارشناس ارشد برنامه‌ریزی شهری همچنین می‏گوید: دفن اموات در فضاهای مذهبی و نزدیک مراکز سکونتگاهی مشکلات بهداشتی محیطی و بهداشت روانی ساکنان و مجاوران این فضاها را دچار مشکلاتی کرده و آثار منفی ناشی از آن بر سایر افرادساکن در نزدیکی این فضاها احساس می شود.

خداداد گفت: دفن اموات آن هم به صورت طبقاتی در محدوده و محوطه فضاهای مذهبی محدودیت‌ شدید در طراحی و اجرای برنامه‌های ساماندهی و توسعه فضاهای مذهبی را در پی خواهد داشت و در واقع علاوه بر کاهش سهم سرانه کاربری فضاهای مذهبی در یک محدوده شهری باعث ایجاد محدودیت در محوطه‌سازی، زیباسازی و استفاده بهینه از این فضاها در ایجاد مراکزی مناسب و ارائه خدمات مورد نیاز به زائران می شود.

*ممنوع کردن دفن اموات در بقاع متبرکه

این کارشناس ارشد برنامه‌ریزی شهری مهم‌ترین پیشنهادات در جهت رفع این معضل اظهار داشت: ساماندهی و ابلاغ دستورالعمل‌های نظارتی در جهت ممنوع کردن دفن اموات در بقاع متبرکه و یا ایجاد محدودیت در فضاهای مذهبی از سوی اداره کل اوقات و امور خیریه با همکاری شهرداریهای تابعه، شوراهای اسلامی، شبکه بهداشت و درمان و ایجاد تسهیلات در جهت دفن اموات در سایر فضاها از مهم ترین اموری است که می توان به آن توجه داشت.

خداداد پیشنهاد دوم خود را پیش‌بینی فضاهای مذهبی به کاربری‌های مناسب به غیر از گورستان در محوطه اراضی حاشیه بقاع متبرکه از سوی هیئت‌های امنا و تاکید و تایید بر استفاده بهینه از این فضاها توسط اداره کل اوقاف و امور خیریه و نظارت بر اجرای آنها با همکاری شهرداریها در اجرای طرح‌های جامع، هادی و تفصیلی بیان کرد.

وی اظهار داشت: تقویت راهکارهای کسب منابع مالی مناسب و پایدار برای تامین و پوشش هزینه‌های سنگین توسعه و ساماندهی بقاع متبرکه و هزینه‌های جاری به جای اتکا به درآمد حاصل از فروش قبور نیز پیشنهاد دیگری است.

این کارشناس ارشد برنامه‌ریزی شهری گفت: به تغییر در نگرش و بینش متولیان اداره بقاع متبرکه و مسئولان محلی در جهت استفاده بهینه از اراضی در اختیار و تلاش برای ارتقای سطح فرهنگ عمومی مردم در زمینه ضرورت دفن اموات با هزینه‌های بالا در بقاع متبرکه و در مقابل تلاش جهت تبدیل و بهبود فضاهای دفن اموات به سایر کاربری‌های جذاب مذهبی و فرهنگی در حاشیه بقاع متبرکه و ارائه خدمات مطلوب‌تر به زائرین و مجاورین و مراجعین به بقاع متبرکه نیز می‌توان اشاره کرد.

* هزینه‌های بالای قبر

یکی از شهروندان سمنانی نیز در رابطه با گرانی قبر در گورستان امامزاده گفت: نیاز مادی انسان با مرگ پایان نمی‌پذیرد! قبر همان محلی است که تا ابد میخواهی در آن سکنی گزینی و از دنیا چشم برگیری، ملزم به پرداخت پول است. تفاوت بین فقیر و غنی را در انتخاب قبر نیز مشاهده میکنیم.

مهدی محمدی ادامه داد: همه میگویند مردن آسان است، مرده فقط یک متر کفن و یک متر زمین می‌خواهد اما هزینه‌های کفن و دفن بسیار بالا است.

محمدی افزود: غم از دست دادن عزیز برای یک خانواده خیلی سخت است اما هزینه‌های بالای قبر نیز در این گورستان باعث ناراحتی‌های بیشتر می‌شود.

وی گفت: با وضعیت گرانی قبر در کنار امامزاده‌ها فکر آنکه روزی ما بمیریم برای ما بسیار نگران کننده خواهد بود.

محمدی ادامه داد: با توجه به هزینه بالای تهیه قبر تنها عده خاصی می‌توانند در این محل دفن شوند یعنی باز هم بین فقیر و غنی فاصله و جدایی ایجاد می‌شود.

* فرقی ندارد کجا دفن شوم

شهروندی دیگر با اشاره به اینکه این شهرستان دارای چند گورستان است، توضیح داد: فرقی ندارد که انسان کجا دفن شود اما گاهی اوقات چشم و هم چشمی و حرف‌های دیگران از این امر ممانعت می‌کند که این وضعیت اکنون در شهر رایج شده است.

مریم نوری اظهار داشت: بسیاری با وجود فقر مالی، برای حرف و حدیث دیگران اموات خود را در گورستان امامزاده‌ها دفن می‌کنند.

نوری ادامه داد: مبلغی که در حال حاضر برای خرید یک متر قبر می‌گیرند، بسیار زیاد است.

رحیم مهدوی‌پور از شهروندان دیگر سمنانی نیز در پاسخ به این سوال که علت بالا بودن قیمت قبر در این مکان چیست، توضیح داد: اگر هزینه قبور بالاست به این علت است که این گورستان در مجاوربارگاه امامزاده و در داخل شهر قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه این هزینه‌ها صرف بقعه امامزاده و عمران این مکان می‌شود، اظهار داشت: اگر قبور به صورت رایگان به مردم ارایه شود این محل مخروبه خواهد شد.

مهدویپور با بیان اینکه اخذ این هزینه‌ها برای همه یکسان است، ادامه داد: افرادی که قدرت خرید دارند و می‌خواهند امکانات در اختیارشان باشد می‌توانند از این قبور استفاده کنند.

محمد سعیدی نیز گفت: نباید بین غنی و فقیر در تهیه قبر اختلاف باشد و نباید قبرستان درجه یک و دو وجود داشته باشد.

وی همچنین ساختار قبرها در گورستان واقع در شهر را غیربهداشتی ذکر کرد و ادامه داد: باید اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان نسبت به این مساله عکس‌العمل نشان دهد.

الهام پازوکی نیز گفت: این روزها از گوشه و کنار شهر علاوه بر خبر افزایش هزینه‌های مرگ، خبر از گرانی قبرها در امامزاده‌ها به گوش می‌رسد، این گرانی به حدی بوده که خرید یک متر قبر از یک متر خانه در بهترین و بالاترین منطقه شهر گران‌تر شده است.

هرچند نمی‌دانیم ملاتی که در این قبرها به کار برده شده از چه نوع مصالحی است، چون هر مقدار که تورم بالا برود و مصالح گران شود، باز هم بعید است شاهد این همه گرانی قبر باشیم.

وی اضافه کرد: بعضی‌ها معتقدند اگر تمام پس انداز طول عمر را بدهی تا همین یک تکه قبر کوچک را در صحن و سرای امامزاده به دست آوری باز هم می‌ارزد که امیدواریم این حرف‌ها بهانه‌ای برای مسئولان امر جهت گران کردن قبرها نباشد هرچند به عقیده بسیاری هم، صرف هزینه‌های متعدد برای خرید یک قبر در این مناطق کم کم می‌تواند به ایجاد یک خرده فرهنگ نادرست و بروز رفتار تجمل گرایانه در میان خانواده‌ها تبدیل و پایه‌گذار رسومی نادرست در مراسم ترحیم شود.

وی افزود: هم اکنون در نقاط معروف و مرغوب هر امامزاده و حتی داخل و خارج صحن، قبرها قیمت‌های متفاوتی دارد.

پازوکی تاکید کرد: هزینه‌های بالای خرید قبر نیز در این شهر موجب ناراحتی‌های بسیار شده به طوری که با وضعیت گرانی قبر در این شهرستان که آن هم معلوم نیست بر چه اساس و معیاری بوده است فقط امیدواریم روزی نرسد که نسل‌های بعد بالاجبار بخواهند از آداب و رسوم تبعیت نکنند.

مرتضی دیانی در همین خصوص گفت: با علاقه‌ای که مردم به اهل بیت (ع) دارند باز هر قدر هم که برای دفن اموات خود دراین مکان هزینه کنند، باز هم ارزش دارد.

وی افزود: عشق به اهل بیت است که مردم می‌خواهند در این مکان‌ها دفن شوند در غیر این صورت، نیازی به این مبالغ نداریم.

دیانی اظهار داشت: بسیاری از خانواده‌های متوفی ترجیح می‌دهند هزینه‌ای چهل برابر قیمت یک قبر معمولی را صرف کنند تا در قطعه‌ای که امکان دسترسی آسان‌تر به آن وجود دارد، برای مرده خود قبر تهیه کنند.

Don Mario - کلمبیا - بوگوتا
در اثر همین گرانی الان دیگه همه ختم و هفت را با هم میگیرند و در مورد قیمت قبر هم باید بگم یک قبر سه طبقه در حرم شهر ری‌ چیزی بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون قیمت دارد و در امامزاده صالح تجریش هم نباید کمتر از این باشد و خرج یک مردن از عروسی‌ خیلی‌ بیشتر است چون در عروسی‌ از مردم دعوت میشود که بیایند ولی‌ در مردن ورود برای عموم آزاد است ، در مورد سنگ قبر هم جالب این است که یک سنگ قبر که قیمتی معادل ۱۰۰ هزار تومن دارد گاهی به قیمت ۱ میلیون یا بیشتر فروخته میشود و به همین دلیل در بهشت زهرا یک سری کارشان فروش سنگ قبر است و نصب آن و همان‌ها شب بعد میایند و سنگ را میدزدند برای فروش به دیگری!
سه‌شنبه 21 تیر 1390

شمبلیله - انگلیس - لندن
من از خیر مردن گذشتم و دو دستی میدمش به مموتی.
سه‌شنبه 21 تیر 1390

khosh bavar - ایران - یزد
همه چیزمان که تقلیدی از سیاست چینی میباشد, از سپاه مافیایی در بازار اقتصاد گرفته که تقلیدی از سیاست کمونیستی رئیس و روسای چینی در دنیای سرمایه داری چین است تا کالای ارزان و بی ارزشمان از خیارشور چینی تا کارد زنجان چینی, پس چرا مرگمان را چینی نکنیم که بعد از مرگ جسدمان سوخته و در دریای خزر سپرده شود ?!
سه‌شنبه 21 تیر 1390

Alish_uk - انگلیس - بیرمنگهام
اوقات و امور خیریه یا اوقاف و امور خیریه؟؟ ((پایین تیتر قبرها ۳۰ ساله است))
چهار‌شنبه 22 تیر 1390

porharfi - هلند - آرنم
شما را بخوبی سایت ایرانیان -انگلستان.ســوگند که:مرا نزدیک ِ امامزاده ها به. قبر نسپارید!!..چونکه هر روز همه اونجا کنســرت ِ گریه و شیون راه میندازند!. آرامشم را در درون قبر ازم میگیرند!....
چهار‌شنبه 22 تیر 1390

ekman - ایران - شیراز
‫دفن مرده در داخل شهر به هیچوجه بهداشتی نیست،میدانیم که مدفن تمام امام و یا امام زادگان زمانی در خارج از محدودء شهری قرار داشته ولی با افزایش جمعیت و توسعه شهرها این گورها و یا بقولی بقاء و اماکن متبرکه در داخل شهرها قرار گرفته.پزشک قانونی شهری در محدودهء مسکونی قرار دارد که ساکنین آنجا یکسره ازین موضوع مغذبند ،چون هر روز شاهد آمبولانس نعش کش و گریه و زاری اطرافیان متوفی هستند که جهت اجازه دفن به آنجا مراجعه میکنند.زمانی باید دفن میت در امامزاده ها و قبرستانهای قدیمی واقع در وسط شهر ها ممنوع و آن اماکن تبدیل به پارک و یا کلأ بر چیده شوند
چهار‌شنبه 22 تیر 1390

ekman - ایران - شیراز
−۲ زمانی قبرستانی در مجاورت قبر امام رضا در مشهد وجود داشت به نام باغ رضوان،قبل از سال ۵۷ و توسط استاندار وقت که ولیان نام داشت دور حرم و یا همان بست خراب شد و حتی غسالخانه ای هم در ابتدای خیابان طبرسی وجود داشت ،همه تبدیل به فضای سبز شد،در مورد اماکن متبرکه هم باید فکری بکنند و با احترام نبش قبر کنند ، بقایا و استخوانها را با احترام کامل کیلومترها به خارج از شهر منتقل و دفن مجدد کنند،آنوقت دوستداران اهل بیت (ع) میتوانند با خرج کمتری سعادت همجوار بودن با قبور متبرکه را داشته باشند و هم ساکنین شهر ها از نظر بهداشتی و روانی در موقعیت ناهنجار قرار نگیرند.
چهار‌شنبه 22 تیر 1390

yashainiran - ایران - ایران
من معتقدم هندوها و ژاپنی ها کار خوبی می کنند و مرده هایشان را می سوزانند و به باد می سپارند و کلاً از شر همه چی احت می شوند. یعنی چی در ایران طرف تا موقعی زنده است کسی توجهی بهش نداره و همه سعی می کنند حالشو بگیرن اما تا اینکه می میره میشه آدم خوب و مثبت و آن موقع هست که براش مراسم ویژه می گیرند و خیرات می کنند و بهترین سنگ قبر را براش می گیرند و دست آخر هم هر پنجشنبه هم می روند سر مزارش و هی گریه می کنند!!!!! بابا تا موقعی زنده هستیم باید قدر هم را بدونیم نه بعد از مردن!
چهار‌شنبه 22 تیر 1390

بنده ی تنهای خدا - قطر - دوحه
حالا نمیشه ما بمیریم!!!! خوبه ها! هه هه
چهار‌شنبه 22 تیر 1390

alexxx - اتریش - وین
واقعا"نا, اصلا" صلاح نیست بمیریم. خب باید بدین ترتیب تاریخ دیدار با عذراعیل رو عقب بندازیم. باشه پس حالا حالاها نمیمیریم.! ولی راستی چی میشد اگه دست خود ادم بود, لااقل یه هفته اخرش?
جمعه 24 تیر 1390

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.