فرار بزرگ اصفهان , مروری بر فرارهای بزرگ ایران


فرار بزرگ اصفهان , مروری بر فرارهای بزرگ ایران

با فرار شش زندانی از زندان بزرگ اصفهان اقدامات شدیدی برای دستگیری این مجرمین آغاز شده است.

اتفاق اخیر روز جمعه 10 تیرماه جاری رقم خورد. شش زندانی که 5 نفر آنها سارقین مسلح و آخری یک قاتل بوده است توانستند با حفر تونلی به طول 32 متر خود را از سلول به محوطه باز رسانده و جز یکی که به علت چاقی درون تونل گیر کرد بقیه موفق به خروج از تونل شدند.

آنها پس از خارج شدن با سربازی روبه‌رو می‌شوند که وظیفه نگهبانی از محوطه را بر عهده داشته است ولی تا‌این سرباز می‌آید دست به کار شود و این فرار بزرگ را به روسای زندان اطلاع دهد جان خود را در خطر می‌بیند. وی که با تهدید مرگ از جانب فراریان روبه‌رو می‌شود مجبور به سکوت شده و زندانیان نیز از محوطه فرار می‌کنند. این زندانیان بعد از خروج از محوطه زندان به سرعت خود را به دو اتومبیلی که از قبل برای آنها در نظر گرفته شده بود رسانده و پس از سوار شدن بر آن که در کوچه پشتی زندان که به شدت با دوربین کنترل می‌شد پارک شده بودند از آنجا گریخته‌اند.

مسئولین زندان پس از با خبر شدن از موضوع دستور انسداد تمامی راههای ورودی و خروجی زندان را صادر کردند اما این هم فایده‌ای نداشت چرا که زندانیان فراری در چند خیابان آنطرف‌تر مشغول رانندگی به نقطه‌ای نامعلوم بودند.

صحنه ایی از سریال فرار از زندان



فراری‌ها که پیش از این بارها فیلم‌هایی چون فرار از زندان را دیده و قهرمانان این فیلم‌ها را الگوی خود قرار داده بودند دقایقی بعد از تعویض لباس‌های خود که از پیش برای آنها آماده شده بود ظاهرا پس از لحظاتی از فرار با یکدیگر برخورد می‌کنند که عده‌ای از مردم نیز با مشاهده این تصادف دور آنها جمع می‌شوند و ماموری هم سر می‌رسد اما 5 زندانی فراری با این عنوان که خود آنها هم مسافرند از دست مردم و ماموران رها شده و با جا گذاشتن خودروها به سرعت از آنجا دور می‌شوند اما از داخل زندان بشنوید ماموران پس از نواختن آژیر خطر بار دیگر کنترل شدید زندان را در دست می‌گیرند و در این گیر ودار متوجه فریادهای زندانی چاقی می‌شوند که درون تونل گیر افتاده و وضعیت اسفناکی پیدا کرده است. آنها با مطلع کردن آتش نشانان به داد مرد زندانی رسیده و امدادگران موفق به نجات این مرد که بر اثر کمبود اکسیژن در حال جان دادن بود شده و مانع از مرگ وی می‌شوند.

این فرد به سرعت مورد بازجویی قرار گرفته و اطلاعات به درد بخوری را درباره اینکه چه کسانی از بیرون تدارک این فرار را دیده‌اند در اختیار مسئولین زندان قرار داده است. در این حال دکتر غلامرضا انصاری رئیس کل دادگستری استان اصفهان ضمن تایید این خبر گفت: این زندانیان با حفر 32 متر کانال به محوطه باز راه پیدا کرده و با تهدید یک سرباز در آن محوطه از زندان گریخته‌اند. مقام‌های مسئول استان اصفهان پیگیر فرار این شش زندانی هستند و اقدامات لازم در این زمینه انجام خواهد شد.



فرارهای بزرگ

اما داستان فرار از زندان همیشه برای خوانندگان جذاب بوده و کمتر شده مجرمی فرار کرده و دوباره دستگیر نشود.

غلامرضا خوشور معروف به خفاش شب


یکی از مهم‌ترین فرارها فرار غلامرضا خوشور معروف به خفاش شب بود.

این مرد خطرناک که بعدها به اتهام کشتن 9 دختر و زن و انجام جنایت بر میت به اعدام محکوم و در حضور هزاران نفر به دار آویخته شد در سال 1371 وقتی به اتهام سرقت مسلحانه و اذیت و آزار دختران زیر تیغ اعدام قرار گرفته بود در مسیر انتقال به دادگاه از چنگال ماموران گریخت. مرد جانی که به همراه دوستش به نام علی کریمی قرار بود اعدام شود پس از فریب ماموران از دست آنها گریخت. همدست او در اسفندماه همان سال اعدام شد اما خفاش شب تا سال 1376 باز به تبهکاری‌هایش ادامه داد و پس از 9 قتل فجیع، ساعت 22 شامگاه پنجم تیرماه سال 76 توسط بسیجیان پایگاه شهید نظری ناحیه 10 شهری سپاه ناحیه غرب تهران در پونک بازداشت شد و ساعت 7 و 45 دقیقه چهارشنبه 23 مرداد ماه سال 1376 به دار مجازات آویخته شد.



فرار کارلوس

کارلوس ایران که نام حقیقی‌اش وحید قدیمی بود. از دیگر زندانی‌های فراری معروف ایران است. وی که نامهای جعلی متفاوتی از قبیل رضا ناظمی، جمشید قاسمی؛ مهندس علیرضا پورکاظمی و..را برای خود انتخاب کرده و واقعا یک مرد هزار چهره بود پیش از انقلاب به جرم سرقت به زندان افتاده بود وی پس از آنکه در سال 1359 از زندان آزاد شد به اتفاق همدست خود فرامرز دژدانی دست به سرقت و قتل‌های هولناکی زد.

کارلوس ایرانی پس از انجام قتل‌هایی در تبریز وقتی که متوجه شد تصویر چهره وی برای شناسایی در نشریات سراسری کشور چاپ شده است تصمیم به فرار از ایران گرفت. وی از مرز باکو با جعل گذرنامه راهی باکو شد و در آنجا خود را یک ارتشی مخالف با درجه سرگروهبانی معرفی کرد.

وحید قدیمی با همان هویت جعلی به استانبول رفته و ازدواج کرد و صاحب یک پسر بچه هم شد. وی که در ایران به اتهام قتل،کلاهبرداری،خرید و فروش مواد، خیانت در امانت و جعل عنوان تحت تعقیب بود در ترکیه نیز دو بار به خاطر سرقت به زندان افتاد.

سال 1361 بود که کارلوس مطلع شد همدستش یعنی فرامرز دژدانی در ایران به دار آویخته شده است ولی این خبر هم در وی تاثیری نداشت و وی 10 سال بعد یعنی در سال 1371 به ایران بازگشته و 5 جنایت دیگر را مرتکب شد. مدتی بعد ماموران زندان قصر تهران متوجه شدند مردی که به اتهام کلاهبرداری اسیر آنهاست همان وحید قدیمی ملقب به کارلوس ایران است که تنها یکی از اتهاماتش 9 فقره قتل است. آنها بلافاصله این مرد را مورد بازجویی قرار داده و پس از احراز هویت واقعی وی او را تحویل دادگاه انقلاب دادند.

شعبه سوم دادگاه انقلاب اسلامی هم این مرد خطرناک را به مرگ محکوم کرد اما وحید چندی قبل از اجرای حکم خود دست به خودکشی موفق زده تا با مرگ وی شر وی از سر مردم کم شود.



آرسن لوپن فرار می‌کند

سید مهدی بلیغ را شاید بتوان باهوش‌ترین زندانی فراری ایران دانست.

مهدی بلیغ (آرسن لوپن ایران )


وی که به خاطر نحوه انجام تبهکاری‌هایش به آرسن لوپن ایران شهرت یافته بود مردی لاغر اندام بود که به خاطر تسلط خود بر حقوق و بندهای مختلف قانونی مقابله با او کار آسانی نبود.
آرسن لوپن ایران وقتی که توسط محافظان خود در حال انتقال به زندان بود از سراکیپ محافظانش خواست تا دستبند وی را برای رفتن به دستشویی باز کند. سر اکیپ محافظان ابتدا دستشویی را بررسی و پس از آنکه مطمئن شد در روی خاصی برای فرار این زندانی وجود ندارد دست وی را باز کرد. اما دقایقی بعد که متوجه تاخیر مهدی بلیغ شد با زحمت در دستشویی را باز کرد و متوجه شد زندانی پس از کندن دریچه هوا از ارتفاع 15 متری به پایین پریده و از مهلکه گریخته است.

فرار آرسن لوپن ایران بلوایی در مطبوعات آن موقع برپا کرد و وی که با تولید مواد مخدر در زندان دردسرهای زیادی برای ماموران به پا کرده بود تحت تعقیب اینترپل قرار گرفت. وی مدتی بعد در عراق دستگیر شد اما وقتی ماموران او را سوار قایق کردند تا به ایران بیاورند بین راه به آب پرید و به‌رغم شلیک‌های متوالی ماموران شناکنان خود را به کویت رساند و از آنجا به لبنان رفت. وی سرانجام در لبنان دستگیر و تحت تدابیر شدید امنیتی به تهران برگردانده شد. سرانجام وی در دادگاه انقلاب به اتهام قاچاق مواد مخدر به مرگ محکوم شد وسحرگاه 20 فروردین ماه سال 1360 به همراه 6 قاچاقچی دیگر در خیابان ناصر خسرو در ملأ عام اعدام شد تا افسانه آرسن لوپن ایران پایان یابد.

فرار زندانی پیر

علی اشرف پروانه ، از مردان خطرناک و سارقان مسلح است که در جریان ترور قاضی مقدس نیز یکی از مظنونان اصلی بود. «علی اشرف» در 11 سرقت مسلحانه شرکت داشت و 19 سال در مجهزترین زندان ایران یعنی رجایی شهر در بند بود.

وی با 3 نفر از همسلولی‌هایش نقشه فرار بزرگی را طراحی کرد، آنها به سبک فیلم‌های سینمایی پس از به دست آوردن نقشه زندان از فضاهای خالی که مختص تمهیدات برق، آب و دیگر احتیاجات زندان بود، استفاده کردند و به حفاری تونلی 50 متری دست زدند تا خود را به پشت دیوارهای بلند زندان برسانند. پروانه در روز فرار یکی از زندانبانان را با اسلحه هدف قرار داده و به اتفاق همدستانش گریخت.وقتی پس از دستگیری از وی پرسیده شد چه طور نقشه این فرار را طرح کردی؟ گفت: وقتی بیکار باشی، ذهنت خلاق می‌شود، در زندان چون مشغولیتی نبود تصمیم به فرار گرفتم. وی در آخرین اظهارنظر مبنی بر اینکه باز از زندان فرار می‌کند یا نه؟ گفت: «نمی‌توانم پیر شده‌ام، دیگر حوصله این کارها را ندارم»



گریز پرجنجال

فرار شهرام جزایری در اسفندماه سال 85 و دستگیری جنجال آفرین وی در نوروز 86 هم از پرحاشیه‌ترین فرارهای ایران بوده است.

شهرام جزایری


دستفروشی که در تعقیب رویاهای خود البته از راهی نامشروع به ثروتی میلیاردی دست یافته و پرونده فساد مالی‌اش زبانزد عام وخاص شد ساعت 50: 8 دقیقه روز سه‌شنبه یکم اسفندماه سال 85 با همراهی دو مامور به جای رفتن به مکانی که کارشناسان منتظرش بودند تا بخشی از دارایی او را ارزیابی کنند به آپارتمان خود در شهرک اکباتان رفت و به دور از دیدگان دو محافظ خود فراری شد.

وی با هویت جعلی و مدارک شخصی به نام وحید به دوبی گریخته و در هتلی اقامت داشت. ماموران پلیس ایران که با دستور ویژه‌ مقامات قضایی به ردیابی وی پرداخته بودند تا یک قدمی‌اش در هتل رفتند اما جزایری در لابی هتل در تماسی با پلیس امارات، ماموران ایرانی را مزاحم خود معرفی کرد و با خونسردی از هتل خارج شد و گریخت اما نوروز سال 86 تلویزیون ایران صحنه‌ای از فرود یک هواپیما در مهرآباد را پخش کرد که در آن چهره شاخص فساد مالی کشور یعنی شهرام‌جزایری با دستبند به دست و با لحنی غمناک از آن پیاده شد. جزایری که در روستایی کم‌جمعیت واقع در عمان ردیابی و دستگیر شده بود به زندان سپرده شد.

m uk - انگلیس - منچستر
شهرام کجایی که یادت بخیر!! اره دیدم زرنگ زنبوره که عسلش کلی مایشه
دوشنبه 13 تیر 1390

عرق سگی - ایران - تهران
ایا میدانید حذف بخش هخامنش از کتاب تاریخ دانش اموزان به تصویب رسید؟ ایا میدانید فرزندان ما دیگر حتی نام کوروش بزرگ و داریوش را نخواهند شنید؟ ایا میدانید 17 ژوئن روز جهانی کوروش بزرگ است . و این روز تنها در سالنامه ایران نیست . اگر ایرانی هستی این پیام را به همه دوستای ایرانیتان بفرستید (خواهشن ) ایستاده بمیرید بهتر است تا روی زانوهایتان بمیرید." کوروش بزرگ
دوشنبه 13 تیر 1390

odin - بلژیک - انتورپن
عرق سگی - ایران - تهران - اقای عزیز، شخصیت کورش چیزی نیست که بازیچه دروغ گویی بشه. این جمله ای که شما به کورش بزرگ نسبت دادی رو خیلی دلم میخواد ببینم رفرنس و منبعش کجاست!!!کورش بزرگ فقط یکی دو تا سنگ نوشته ازش بجا مونده و این جمله مربوط به ایشون نیست. اگر شما میگین هست لطفآ یه رفرنس بدین که بنده ودوستان بتونن ببینن و بنده هم به اشتباهم پی ببرم. این کارهایی که ساندیس خورها میکنن و جملات را در مدح اسلام واین مذخرفات به امثال ناپلئون وادیسون میبندن رابا کسی مثل کورش نکنید.او بینیاز ازدروغ و خرافه است،بازیچه دروغگوها نیست.
دوشنبه 13 تیر 1390

h.k - دانمارک - اودا
عرق سگی.ازتهران.سلام هموطن.درمورد,تایپیک,شمانظرم رابادوداستان ,,حضرت نوح وکشتی ,وحضرت ,سلیمان وقدرت اوکه ابروبادوجن,انسان,که زبان همه انهارااز,لک لک تاکرگدن تازنبورومورچه و....ضمن اینکه قالیچه ای هم داشت که هواپیمابود.ولی ماهواپیمای ,بی سرنشین داریم.امابی بال وپروبی موتورهنوزاختراع شده.شاید ...بعدها.حضرت ,نوح,که درکشتی اش ازهمه نوع جاندار,یک جفت,راسوارکرد.اولا ,,کم که فرض کنیم بیست هزارنوع ,,که نروماده شان,,چهل هزار,,نوع همه هم دشمن یکدیگر.درانزمان ایایک کشتی بااین گنجایش میتوانست وجودداشته باشد.ودنیاکامل زیر اب برود.اگردنیازیراب نمیرفت.که نیازبه کشتی نبود.چون درحاکمیت دیگر,,کشوردیگر,,موجودات,گوسفند,مرغ,روباه وبقیه,,که نمیمردندونسلشان منقرض نمیشد.یازنده کردن,,مرده ,,به وسیله حضرت عیسی وصحبت کردن بااو.البته من هنوزمسلمانم اشتباه نشود.درادامه
دوشنبه 13 تیر 1390

h.k - دانمارک - اودا
حالااگربیست سال پیش اینجملات رامینوشتم.کافرمطلق,شناخته میشدم.اماحالانه.چون اگاهی مردم خیلی بالارفته وبرای هرموضوع فکرمیکنندوبعضیهاهم مثل,من ودیگران,پیله میکنندودلیل,علمی یاعقلی,میخواهدوبایدقانعشان کرد.وامااین تاریخی که درزمان پهلوی,به مغزمن وشماکرده بودند.1.خیلی ضعیفترازادیان که نامبردم.است 2.جعل کردنش ومسخ دیگران خیلی ابتدایی وساده ترازادیان..3.برای انسجام ملت ایران وهویت تراشی یکسری,,موهومات وجعلیات تراشیده شده که حالابه,بن بست ,رسیده است.مثل,ادیان,,که صاحبنظران,متخصص,,جعلیات رافهمیده وبامدرک ودلایل اثبات میکنند.مثل اثار,هخامنشی,,که بارهاگفته شده.که,نقش رستم,یکی ازانهاست.من بارهارفته ام امابرای تفریح.درشیب,90,درجه بدون راه پله درارتفاعات بیش ازپنجاه وصدمتری ازسطح زمین.نوشت که گویا ارم,زرتشت,,هم کنده کاری شده.,,زیاددرذهنم نیست,,راه عبورکه نیست.غارهاهم هیچگونه راهی بهم ندارند.بالکن هم ندارند.عمقشان هم که دران ارتفاع دیده نمیشود.ایاتنها,,درب,,هستندیافضاهم دارند??معلوم نیست.کسانی که دیده اند.میدانندفقط پرنده میتواند انجابرود.راه فرارهم نیست.اگردشمن یکهفته محاصره شان میکرد.چی??
دوشنبه 13 تیر 1390

h.k - دانمارک - اودا
درصورتی که دقت میکردی جای,میخهای,,داربست فلزی,,که دربرج سازی استفاده میکنندوجوددارد.ازشمامیپرسم.چگونه تاریخی که انجاودرکتابهای درسی مامیخواندیم باورکنیم.البته منهم وهرفرد دیگری دوستدارد تاریخ وگذشته درخشانی ازکشورش داشته باشد.اماواقعی.وهمچنین هرعاقلی میداند این اثاربوسیله انسان ساخته شده.اماکدام انسانهاهنوزمبهم است.خیلی هم مبهم.بیاییددنبال واقعیت وحقایق باشیم نه,موهومات وجعلیات,,ایامیدانید.ملت ایران هیچ تاریخ مشخصی ودرستی ازقبل ازوروداسلام ندارد.+فقط میگوییم مابودیم.اماکی وکجانمیدانیم.چون میگویند.
دوشنبه 13 تیر 1390

عرق سگی - ایران - تهران
فکر می کنم منبع این جملات قصار از کوروش بزرگ باید کتاب کورو پدیای گزنفون باشه !!
دوشنبه 13 تیر 1390

mehraeen - ایران - تهران
عرق سگی - ایران - تهران. متاسفانه در سالهای اخیر به ویژه در دنیای مجازی سخنان بسیار شاخداری به کورش - داریوش - یزدگرد سوم و ... نسبت می دهند . اگر از اینان هزار تا سخن با سند موجود باشد ، یکی از همین دروغها کافی است که آن هزارتا سخن با سند را زیر سوال ببرد و باعث سوء استفاده دشمنان ایران و تجزیه طلبان شود. بنابراین خواهشمند است از گفتن این دروغها که به ویژه در ایمیلها رواج پیدا کرده است دوری کنید. با سپاس
سه‌شنبه 14 تیر 1390

alexxx - اتریش - وین
hk- دانمارک این روده درازی که اینجا کردی خودت فهمیدی چی بلغور کردی? بی بنه و بی ریشه هایی مثل تو که اطلاعی از مبدعشون ندارن دلیلش نداشتن خانواده و اصل نسب است. والا انکه اصل و نسب داشته باشه اطلاعاتی هم از پدران و گذشته های خود دارد. نمیخوام با کسی مثل تو وارد بحث بشم. با کسی بحث میکنم که بدونه از کجا اومده.
چهار‌شنبه 15 تیر 1390

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.