اظهارات وزیر کشور لبنان درباره هویت چهار متهم پرونده ترور حریری


اظهارات وزیر کشور لبنان درباره هویت چهار متهم پرونده ترور حریری

ایلیا جزایری (بیروت)
مروان شربل، وزیر کشور لبنان، روز  جمعه در کنفرانسی خبری تایید کرد چهار متهم در پرونده ترور رفیق حریری نخست وزیر اسبق لبنان همان‌ چهار عضو حزب الله هستند که نام‌هایشان طی روز های اخیر در رسانه‌ها اعلام شد.

او همچنین گفت که دستگاه‌های امنیتی لبنان در حال جمع آوری اطلاعات برای دستگیری متهمان و تحویل دادن آنها به دادگاه بین‌المللی هستند.

وزیر کشور  لبنان همچنین از درز کردن نام متهمان به رسانه‌ها انتقاد کرد. به گفته او این اقدام دستگیری متهمان را دشوار می‌کند. او گفت که ۱۵ تا ۲۰ هزار حکم بازداشت در لبنان وجود دارد که نیروهای امنیتی تا کنون نتوانستند متهمان در آنها را به دلیل متواری بودنشان دستگیر کنند.

پنجشنبه ۳۱ ژانویه هیاتی از دادگاه بین‌المللی ویژه ترور رفیق حریری، دادخواست و چهار حکم بازداشت را، تسلیم دادستان لبنان کرد.

بلافاصله رسانه‌های محلی لبنان نام چهار نفر از اعضای حزب الله لبنان را اعلام و ادعا کردند آنها چهار متهمی هستند که دادگاه بین‌المللی حکم بازداشت آنها را صادر کرده است.

این چهار متهم عبارتند از: «مصطفی بدر الدین»، برادر همسر عماد مغنیه مسئول نظامی سابق حزب الله لبنان. به گفته تلویزیون «المستقبل» لبنان در دادخواست دادگاه بین المللی نام او به عنوان برنامه‌ریز و ناظر عملیات ترور رفیق حریری درج شده است.

گفتنی است که عماد مغنیه در سال ۲۰۰۸ با انفجار خودرویش در دمشق پایتخت سوریه ترور شد.

پیتشر سایت لبنانی «شفاف الشرق الاوسط» نوشته بود که بدر الدین یکی از سه نفری است که احتمال دارد جانشین مغنیه در فرماندهی نیروهای نظامی حزب الله شده باشند. شبکه یک تلویزیون اسرائیل پنجشنبه در معرفی بدر الدین اعلام کرد که او متهم به دست داشتن در عملیات ترور نافرجام امیر کویت در ماه می‌سال ۱۹۸۵ است. این عملیات به وسیله یک خودروی بمب گذاری شده انجام شصورت گرفتد. او در آن هنگام با نام «الیاس فواد صعب» شناخته شد.

«موسسه اطلاع رسانی لبنان» نیز گزارش داده که بدر الدین در انفجارهای زنجیره‌ای کویت در دسامبر ۱۹۸۳ دست داشت. بنا بر این گزارش، عماد مغنیه رهبری آن عملیات را بر عهده داشت. در این انفجار‌ها فرودگاه کویت، پالایشگاه شعیبه، یک نیروگاه برق، سفارتخانه‌های آمریکا و فرانسه، یک شرکت آمریکایی و یک مجتمع مسکونی با ۹ خودوری بمب گذاری شده هدف قرار گرفتند.

بدر الدین در سال ۱۹۸۵ به همراه ۱۷ نفر دیگر توسط نیروهای امنیتی کویت دستگیر و در دادگاه به اعدام محکوم می‌شود. اجرای حکم به تاخیر افتاد تا اینکه سر انجام در آگوست ۱۹۹۰ ارتش عراق کویت را اشغال کرد.

باز شدن در زندان‌ها توسط نیروهای عراقی به بدر الدین امکان فرار و بازگشت به لبنان را داد. او در سال ۱۹۶۱ در حومه جنوبی بیروت به دنیا آمده است.

متهم دوم مصطفی عیاش است. به گفته تلویزیون «ال بی‌سی» لبنان او در سال ۱۹۶۳ در روستای حاروف در جنوب لبنان به دنیا آمده است. در متن کیفرخواست عیاش به عنوان کادر حزب الله معرفی شده است. او داوطلب در مرکز اورژانس لبنان است و تابعیت آمریکایی دارد.

برپایه این گزارش او مسئول تیمی است که ترور حریری را اجرا کرد و در اجرای آن نیز شرکت داشت.

حسن صبرا و حسین عنیزی دیگر متهمان پرونده هستند و  به جز اینکه آنها در بخش‌های امنیتی حزب الله فعالیت می‌کنند، اطلاعات دیگری از آنها منتشر نشده است.

در همین راستا دانیل بلمار، دادستان دادگاه بین‌المللی ویژه ترور رفیق حریری با صدور بیانیه‌ای بر ادامه تحقیقات تاکید کرد و گفت: «احتمال دارد افراد دیگری نیز در این پرونده متهم شوند.»

از سویی فراکسیون «المستقبل» پارلمان لبنان به ریاست سعد حریری نخست‌وزیر پیشین این کشور اعلام کرد به دولت جدید این کشور رای اعتماد نخواهد داد.

جلسات پارلمان لبنان برای بررسی صلاحیت دولت جدید لبنان به منظور دادن رای اعتماد به آن، سه شنبه پنجم ژوئیه آغاز می‌شود.

مروان کباره عضو فراکسیون المستقبل در کنفرانسی خبری که رسانه‌های لبنان آن را پوشش دادند اعلام کرد دلیل این فراکسیون این است که دولت جدید در بیانیه هیات وزیران خود پایبندی خود به احکام دادگاه بین‌المللی ویژه ترور حریری را اعلام نکرده است.

دولت‌ها در لبنان پس از تشکیل و پیش از گرفتن رای اعتماد از پارلمان، موظف به تهیه بیانیه‌ای به نام «بیانیه هیات وزیران» هستند. این بیانیه به عنوان مرامنانه دولت به شمار می‌آید.

دولت جدید لبنان که ریاست آن را نجیب میقاتی بر عهده دارد، بیانیه خود را پنجشنبه همزمان با تسلیم دادخواست دادگاه ویژه ترور رفیق حریری به دادستان این کشور، تصویب کرد.

در این بیانیه در خصوص دادگاه حریری تاکید شده که دولت به معاهده‌های بین‌المللی احترام می‌گذارد و تا جایی که به ثبات و امنیت داخلی و منافع ملی ضربه‌ای وارد نشود، و بدون سیاسی کاری و حس انتقام آنها را اجرا خواهد کرد. در دولت جدید لبنان حزب الله و همپیمانانش اکثریت را در دست دارند.

دادگاه بین المللی ویژه ترور رفیق حریری با تصویب شورای امنیت سازمان ملل متحد و با توافق با دولت لبنان تاسیس شد. حزب الله مخالف این دولت و فعالیت‌های آن است.

پنج ماه پیش وزرای هم‌پیمان حزب الله، با استعفای خود دولت سعد حریری را سرنگون کردند. دلیل این اقدام حمایت این دولت از دادگاه بین‌المللی بود.

دولت حریری پایبندی خود به احکام دادگاه بین‌المللی را «در بیانیه هیات وزیران» اعلام کرده بود. هم اکنون نیز سعد حریری، سمیر جعجع رئیس گروه نیروهای لبنانی و امین جمیل رئیس جمهور اسبق لبنان که از نیروهای موسوم به ائتلاف چهارده مارس هستند، از دولت خواستند به تعهدهای لبنان در مقابل دادگاه بین‌المللی پایبند باشد. این ائتلاف هم اینک اپوزیسیون لبنان به شمار می‌آید.

حزب الله خواهان آن است که دولت لبنان هر نوع حمایت از دادگاه بین‌المللی را کنار بگذارد. ۴۹ در صد از بودجه دادگاه بین‌المللی را دولت لبنان تامین می‌کند. همچنین سه وزیر دادگاه بین‌المللی لبنانی هستند.

این حزب هنوز موضع خود در خصوص صدور کیفرخواست را اعلام نکرده است. بنا بر اعلام شبکه تلویزیونی «المنار» قرار است حسن نصر الله دبیر کل حزب الله شامگاه شنبه در این باره سخنرانی کند.
1k adame sadegh - کانادا - تورنتو
پست فطرتان تروریست یاران افت الله رهبر خ....و ما..ج.. و بیت فحشای رهبریش دنیا را به گند کشیده.من مطمعن هستم که نظام اسـ... هم دست دارد.
شنبه 11 تیر 1390

خانه به دوش - سوئد - استکهلم
این خبر خوشحال کننده بر همه ایرانیان وطندوست مبارکباد.واقعا که با سقط جنین کردن حزب ا...و سقوط رژیم سوریه دیگه رژیم آخوندی (سمهایش) به لرزه درمیاد..سید حسن جرم ا. در یاوه گوییش به هیچ یک از تروریستهای تحت تعقیب و نامهای نحسشان اشاره‌ای نکرده اما با عنوان "برادرانی مقاوم" یاد کرد که "کارنامه درخشانی" دارند.بله کارنامه شان به غیر از.دزدی.رشوه.جنایت. انتحاری.کشتار.ترورکردن.خودفروشی.ترسو.سرقت مسلحانه. کشتار زن و بچه بیگناه چیز دیگری نیست,,,,در ضمن رهبر تروریست پروران.حضرت چلاغعلی آفت ا...با شنیدن این خبر خوشحال کننده کمی عمامه ات را بالاتر بکش .
یکشنبه 12 تیر 1390

پریستوک - ایران - تهران
زیاد خوشحال نشید تا ایران و دارن غم ندارن ، حالا فرار می کنن می یان پیش مولاشون علی چلاق که تو ایران ترور کنن و بزنن و بکشن و ازشون تقدیرم بشه
یکشنبه 12 تیر 1390

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.