ملک زاده استعفا کرد؛ ابهام در استیضاح وزیر خارجه ایران


ملک زاده استعفا کرد؛ ابهام در استیضاح وزیر خارجه ایران

لحظاتی پس از اعلام وصول طرح استیضاح علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه، خبرگزاری های ایران اعلام کردند که محمد شریف ملک زاده از مقام خود در سمت معاونت این وزارتخانه استعفاء داده است ولی مجلس گفته که برای پس گرفتن طرح استیضاح این استعفاء باید به طور رسمی اعلام شود.

هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی روز سه شنبه طرح استیضاح آقای صالحی را با ۳۳ امضاء اعلام وصول کرد ولی لحظاتی بعد اعلام شد که محمد شریف ملک زاده از سمت معاونت اداری – مالی وزارت امور خارجه استعفاء کرده است.

استعفای وی پس از آن صورت گرفت که در روزهای اخیر تنش میان مجلس شورای اسلامی و دولت احمدی نژاد بر سر انتصاب محمد شریف ملک زاده در سمت معاونت  وزارت امور خارجه بالا گرفت.

آقای ملک زاده که دوران معاونت وی دو روز بیشتر طول نکشید متهم است که از اعضای نزدیک به «جریان انحرافی» وابسته به اسفندیار رحیم مشایی، رییس دفتر احمدی نژاد، است.
با استعفای محمد شریف ملک زاده از سمت خود احتمال می رود که وی به زودی بازداشت شود. روز دوشنبه، احمد توکلی از قول دادستان تهران اعلام کرد که «آقای ملک زاده در شرف بازداشت است.»

روز یکشنبه، احمد توکلی، رییس مرکز پژوهش های مجلس، در سخنانی آقای ملک زاده را فردی با «ده ‌ها اتهام و شهرت به کجی و انحراف بین بسیاری از سیاستمداران» معرفی کرد.

آقای توکلی همچنین مدعی شد که وی پرونده های متعدد اداری و مالی در قوه قضاییه جمهوری اسلامی دارد.

برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی از وزیر امور خارجه ایران خواسته بودند تا رأسا معاون اداری مالی خود را از کار برکنار کند ولی به دنبال امتناع وی، طرح استیضاح علی اکبر صالحی ابتدا با ده امضاء تهیه و سپس با ۳۳ امضاء به هیئت رییسه مجلس ارائه شد.

در همین حال، اخبار متناقضی درباره از دستور کار خارج شدن استیضاح وزیر امور خارجه ایران منتشر شده است.

در حالی که ولی اسماعیلی، عضو هیئت رییسه فراکسیون اصولگرایان به سایت «خانه ملت» گفته است که با این استعفاء، استیضاح وزیر امور خارجه از دستور کار مجلس خارج می‌شود، حسین سبحانی، عضو هیئت رییسه مجلس تاکید کرده که استعفای آقای ملک زاده باید به طور رسمی به مجلس اعلام شود.

وی اظهار داشت: «تا زمانی که متن رسمی استعفا و پذیرش آن از سوی وزیر خارجه به دست هیئت رئیسه مجلس نرسد، استیضاح صالحی از دستور کار جلسه علنی نهاد قانونگذاری خارج نمی‌شود.»

آقای سبحانی افزود: «اکنون حسن قشقاوی معاون پارلمانی وزارت خارجه طی نامه ‌ای به هیئت رییسه از استعفای ملک ‌زاده و قبول آن از سوی صالحی خبر داد و محمدرضا میر تاج الدینی معاون پارلمانی رئیس جمهور نیز طی یادداشتی به علی لاریجانی خبر یاد شده را تایید کرد اما این اقدامات قابل قبول نیست.»

با استعفای محمد شریف ملک زاده از سمت خود احتمال می رود که وی به زودی بازداشت شود. روز دوشنبه، احمد توکلی از قول دادستان تهران اعلام کرد که «آقای ملک زاده در شرف بازداشت است.»

وی همچنین گفته است که حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات، با انتصاب محمدشریف ملک زاده به عنوان معاون وزیر خارجه مخالف بوده و طی نامه ای اداری و کتبی مخالفت خود را به آقای صالحی اعلام کرده است.

استعفای آقای ملک زاده ناکامی تازه ای برای دولت محمود احمدی نژاد به شمار می رود که از اردیبهشت ماه سال جاری به دلیل تلاش برای کنار گذاشتن وزیر اطلاعات، هدف حملات و انتقادهای شدید هواداران آیت الله علی خامنه ای قرار گرفته است.
+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.