آلبوم کامل ترانه های فارسی خواننده زن اسرائیلی در آستانه انتشار


آلبوم کامل ترانه های فارسی خواننده زن اسرائیلی در آستانه انتشار

ستاره بخت ریتا جهان افروز در یک دوره ۲۵ ساله تنها و تنها رو به اوج بوده و هرگز افول نکرده است.

میترا فرهمند (اسرائیل)
ریتا، مشهورترین خواننده زن اسرائیلی که زاده ایران است، پس از ۴۰ سال زندگی در اسرائیل، آلبوم کاملی از ترانه های ایرانی خود را در اسرائیل و جهان عرضه می کند.

این تصمیم ریتا توجه بسیاری را در اسرائیل به خود جلب کرده است زیرا اسرائیلی ها فکر نمی کردند که ریتا هنوز چنان به یاد ایران باشد که بخواهد یک آلبوم کامل خود را به ترانه های فارسی اختصاص دهد.

تنش سیاسی ایران و اسرائیل هیچ اثری بر ریتا نگذاشته است – همان گونه که سایر یهودیان ایرانی زاده ای که در اسرائیل زندگی می کنند، هر دو کشور را دوست دارند و زادگاهشان ایران را می ستایند.

اقدام ریتا در ارائه آلبوم ایرانی از این نظر مهم است که دوستدارانش در اسرائیل از سه سال و نیم پیش در انتظار آلبوم جدیدش بودند و انتظار داشتند که او ترانه های عبری بخواند.

تصمیم ریتا به ارائه دست کم ۱۲ ترانه فارسی در آلبوم دوازدهم اش، با معیارهای سرمایه گذاری تجاری در ارائه آلبوم های هنری نیز مغایرت دارد زیرا بعید است که فروش آن بتواند هزینه های کلان چنین آلبومی را جبران کند.

با وجود این، ریتا این روزها در مصاحبه های متعدد با رسانه های اسرائیل تأکید دارد که در آستانه پنجاه سالگی، ترجیح می دهد که پاسخگویی به نیازهای قلبی خویش را در اولویت می داند و معیارهای دیگر برایش کمتر اهمیت دارند.

ریتا تاکید دارد که هرگز نمی تواند خود را دور از ایران و زبان فارسی بداند - حتی اگر تا پایان عمر هم نتواند از ایران دست کم دیداری داشته باشد.

ریتا از هنگامی که شهرت و محبوبیتش تثبیت شد، گاهی در شماری از آلبوم هایش، یک ترانه فارسی را نیز در میان ترانه های عبری ارائه می کرد یا در کنسرت هایش برای اسرائیلی ها ترانه ای فارسی نیز می خواند که شاید کمتر کسی از میان جمعیت چنین ترانه ای را می شناخت.

اما تا کنون سابقه نداشت که او بخواهد تمامی یک آلبومش را به ترانه های فارسی اختصاص دهد.

پیشینه خانوادگی ریتا

ریتا که نام فامیلش جهان افروز است، از والدینی اصفهانی الاصل، در نوروز سال ۱۹۶۲ در تهران بدنیا آمده است.

هنگامی که با آغاز دهه هفتاد میلادی، حکیمه جهان افروز، مادر ریتا شوهرش را متقاعد کرد که برای زندگی به اسرائیل بروند، ریتا تازه هشت سال داشت و کلاس دوم مدرسه بود.

ریتا پس از رفتن به سربازی ارتش اسرائیل به گروه خوانندگان ارتش پیوست ولی شهرتش از سال ۱۹۸۶ آغاز شد؛ زمانی که ترانه هایش گُل کرد و همراه با مادرش، که با نام عبری «شارونا» معرفی می شد، در شوهای محبوب تلویزیونی اسرائیل حضور یافت.

از آن سال به بعد، در یک دوره ۲۵ ساله، ستاره بخت ریتا تنها و تنها رو به اوج بوده و هرگز افول نکرده است.

او در طول سالها محبوب ترین خواننده زن و پرفروش ترین هنرمند بوده است. کنسرت هایش علیرغم بلیط گران، دهها هزار نفر را به خود جلب می کند.

او که هنرپیشه ای بسیار قوی نیز هست، بینندگان کنسرت هایش را با توان عظیم خود میخکوب می کند. در این صحنه هاست که مردم می توانند پی ببرند چه کسی یک هنرمند واقعی و خلاق و بی نظیر است.

ازدواجش با رامی کلاینشتین، خواننده و آهنگساز یهودی آمریکایی الاصل، که دوست دوران دبیرستانش بود، توجه بیشتری را جلب کرد زیرا رامی معرف خصلت های غربی معرفی می شد ولی ریتا می گفت که رامی را به فرهنگ ایرانی عادت داده و حتی خوراک های ایرانی به او می دهد به گونه ای که رامی تا «ته دیگ» نباشد، غذا نوش جانش نمی شود.

ریتا و رامی برای اسرائیلی ها نماد خیال انگیزی از پیوند کامل و بی نقص میان فرهنگ های شرقی و غربی بودند.

ازدواجشان نیز بسیار مستحکم به نظر می رسید و وجود دو فرزند دخترشان؛ «مِشی» («ابریشم») و «نوعام»، این پیوند را در طول سالها محکم کرده بود.

کنسرت های آنها نیز بسیار پرشور و پرطرفدار و به شدت پولساز بود.

اما در سپتامبر ۲۰۰۷ آنها به ناگهان از هم جدا شدند، هرچند دوستانه.

جدایی شان آنها را منزوی نکرد، بلکه بر شهرت شان افزود؛ بویژه که آن دو را دوباره به هنرمندان مجردی که هر یک از رفت و آمدهای شان بازتابی گسترده در مطبوعات زنانه و زرد داشت، بازتاب می یافت.

کارهای هنری ریتا و رامی نیز در جدایی شان، ادامه یافت. بویژه ریتا ثابت کرد که بدون رامی هم همان هنرمند پرقدرت و شگفتی برانگیز است.

ریتا در سال های اخیر با دکتر رونن برگمن، روزنامه نگار مشهوری که کارشناس امور ایران است، نزدیکی داشت، هرچند که رونن از او جوان تر بود.

اما به نظر می رسد که علاقه ریتا به ریشه های ایرانی اش بود که او را هم به رونن برگمن نزدیک کرده بود زیرا رونن دائم در جریان امور ایران است و در این باره مطلب می نویسد و مورد مصاحبه رسانه های اسرائیل در باره ایران است.

صدای خوش در خانواده ریتا ذاتی و ارثی است. مادرش، حکیمه خانم، که هنوز نیز زنی بسیار جذاب است، در تهران و تل آویو در کنار آرایشگری، آواز نیز می خواند و دست کم چند بار در سالهای دهه های هشتاد و نود در اسرائیل نیز به روی صحنه رفت.

شماری دیگر از عموزاده ها و خواهرزاده های ریتا نیز اکنون خود به هنرمندان بسیار مشهوری درعرصه تئاتر، سینما و آواز در اسرائیل تبدیل شده اند زیرا افزون بر زیبایی خاص و جذابیتی چشمگیر، صدای خارق العاده ای دارند یا هنرپیشه هایی توانا هستند.

ریتا که یک «دیوا» محسوب می شود، در برابر پاپ اعظم و نیز سران جهانی نیز برنامه اجراء کرده است. هنگامی که سیلویو برلوسکونی، نخست وزیرایتالیا، میهمان رسمی اسرائیل بود، شیمون پرز، رییس جمهوری اسرائیل، ریتا را به هنرنمایی دعوت کرد و برلوسکونی را مجذوب صدای خیره کننده اش کرد.

ریتا هنگامی که بسیار جوان بود در تئاتر مشهور «بانوی زیبای من» نیز هنرپیشه اول بود. از آن پس نیز به دلیل قدرت اپرایی صدایش، در چند اپرا و تئاتر نیز ایفای نقش کرده است.

اکنون ریتا درنزدیکی پنجاه سالگی، به خود زیباترین هدیه را داده است: آلبومی از ترانه های زادگاهش؛ ایرانی که خاطره ای عزیز در ذهن اوست و همانند بسیاری دیگر ازیهودیان ایرانی به دوراز ایران، ریتا نیز دعا می کند که ایرانش همواره در جهان پر قدر و منزلت باقی بماند و شاید او نیز روزی، نه چندان دور، بتواند دوباره بر خاک عزیز ایران بوسه زند.
pandora - المان - کلن
کاش ایران جایی قابل زندگی بود,اون موقع هیچ ایرانی غم غربت رو به جون نمی خرید,افسوس
دوشنبه 30 خرداد 1390

بیگلی بیگلی - ایران - مشهد
این یه بار تو مسابقات یوروویژن از طرف اسرائیل شرکت کرده سال 1990 که هیجدهم شده . کسی اگه یه لینک دانلود مستقیم از یه کار قوی این خانم داره بده ببینیم چیزی بارش هم هست . فقط چون ایرانیه وگر نه گور بابای اسرائیل
دوشنبه 30 خرداد 1390

khosh bavar - ایران - یزد
قابل توجه کاربرهای طرفدار رژیم که به هموطنان ایرانی در خارج از کشور برچسبهای عجیب و غریب میزنند ! اینرا یقین بدانید که چون انها خارج از کشورند و طعم ازادی و دمکراسی را چشیدند, بمراتب بیشتر از ماها که در داخل کشوریم, " زجر " میکشند که انهم درد دوری از اب و خاک میهن است, پس همیشه شاد و همیشه ایرانی باشیم !
دوشنبه 30 خرداد 1390

zartusht67 - المان - فرانکفورت
افرین یهودی ها شرف دارند به مسلمانها.
سه‌شنبه 31 خرداد 1390

YAS ABI - بلژ - برسل
khosh bavar - ایران - یزد راه باز جاده دراز بفرما خارج طعم دموکراسی را بچش اینجا به خودت زجر نده.. از همون پاکستان بزن دررو شادو قاتی باشید
سه‌شنبه 31 خرداد 1390

khosh bavar - ایران - یزد
YAS ABI -: چند ماه قبل بشما نحوه حرف زدن و تبادل نظر کردن را تعلیمت دادم که میبینم باز پیشم رد شدی ! معلومه که خیلی تنبل و حرف نشنو هستی ! اگر شما بحرف من گوش دادی و مودبانه اظهار نظر کنی, منم پا میشم میرم سیاتل ! شاد و مودب باشیم ! ولی بیشوخی, من تا گریه ضحاک و سربازان خولنامش را در نیارم, ول کن معامله نیستم زیرا من عاشق ایران هستم و باید مواظب فرهنگ ایران باشم و تا دشمن ایران را نابود نکنم, خواب ارامی نخواهم داشت ! شاد و ایران دوست باشیم .
سه‌شنبه 31 خرداد 1390

ssepehr - ایران - ایران
خوش باور عزیز آفرین به شما که قلبت برای ایران میتپه، ومیدانم که من و شما اگر فقط به فکر خودمان بودیم و به آسایش و راحتی خود می اندیشیم ایران را ترک میکردیم. ولی من که به نوبه خود هرگز سرزمین پاکم را ترک نخواهم کرد و برای آبادانیش از جان مایه خواهم گذاشت. من ایرانم را به هیچ کجای دنیا ترجیح نمی دهم و میدانم که تو دوست گرامی و سایر دوستان چنین میاندیشید. بارها گفته ام و باز هم میگویم دوستان گرامی بیایید جدای از باورها و آرمانها و عقایدمان برای داشتن ایرانی آباد و زیبا بکوشیم و گامهای موثر برداریم.فرهاد عزیز دوست گرامی برایت بهترینها را آرزومندم. پیروز و سربلند ایران وایرانی
چهار‌شنبه 1 تیر 1390

khosh bavar - ایران - یزد
ssepehr جان, مرسی عزیز که همیشه نسبت به من لطف دارید ! سپهر جان, حوصله داری به این سوال کوچکم فقط یک جواب 2 خطی بدهید و ان اینکه ایا دین بهاییت به ظهور / قیامت اعتقاد دارد یا نه !? امی بلا بخاره ملای سر ! و تی قربان مون بوشوم !
چهار‌شنبه 1 تیر 1390

+13
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.