خاتمی وگروهی ازروحانیون خواهان آزادی موسوی وکروبی


خاتمی و گروهی از روحانیون خواهان آزادی موسوی و کروبی شدند

محمد خاتمی رییس جمهوری پیشین ایران و گروهی از روحانیون درقم خواستار آزادی میرحسین موسوی و مهدی کروبی رهبران اعتراضات پس از انتخابات بحث برانگیز ریاست جمهوری در ایران شده اند.

آقای خاتمی با یاد آوری پیشنهاد های پیشین خود برای عادی سازی اوضاع در ایران ،خواهان "رفع حصر ها و حبس ها " شده که اشاره ای به ادامه زندانی بودن رهبران اعتراضات در ایران است.
آقای خاتمی گفته است که امیدوار است رفع حصر ها و حبس ها گام اول برای تامین آزادی های اساسی و مدنی در کشور باشد.

همزمان ، بیش از ۱۲۰ روحانی که سایت های خبری کلمه و جرس آنان را به عنوان " فضلا و روحانیون و مدرسین حوزه علمیه قم " معرفی کرده اند ، بیانیه خود در باره آقایان موسوی و کروبی را همزمان با نزدیک شدن صدمین روز زندانی شدن رهبران اعتراضات ایران در خانه هایشان منتشر کرده اند.

روحانیونی که خواستار آزادی رهبران اعتراضات شده اند در بیانیه خود گفته اند که "استمرار تضییقات " آقایان موسوی و کروبی و همشرانشان را " به صلاح اسلام، امنیت و ثبات نظام" نمی دانند.

همچنین در بیانیه روحانیون قم گفته شده است که "تشدید برخوردهای قهری و امنیتی با معترضان و منتقدان و دامن زدن به فضای التهاب و اتهام و توهین از طریق رسانه ها و فضاهای عمومی کشور، نتیجه ای جز افزایش تندروی ها و تحریک به ساختارشکنی هایی که خواست بد خواهان است، در پی نخواهد داشت."

در میان امضا کنندگان بیانیه نام احمد منتظری فرزند مرحوم آیت الله حسینعلی منتظری یکی از مراجع اصلی مخالف دولت ایران و گروهی از روحانیونی دیده می شود که به عنوان شاگردان آیت الله منتظری شناخته می شوند.

آیت الله منتظری در حالی که سالها در بازداشت خانگی بود در قم از دنیا رفت.

ادامه مناقشه بر سر عفو و گذشت

بیانیه این گروه از روحانیون در حالی منتشر شده که در روزهای اخیر سخنان محمد خاتمی رییس جمهوری پیشین ایران مبنی بر ضرورت گذشت مردم ایران از خطا های آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران در میان معترضان و مخالفان دولت ایران به یک مناقشه منجر شده است.

آقای خاتمی هفته گذشته در اشاره ای به خشونت های خیابانی رخ داده در زمان بروز اعتراضات در تهران و چند شهر دیگر ایران گفته بود "اگر ظلمی شده است که شده است، همه بیاییم عفو کنیم و به آینده نگاه کنیم. اگر به نظام و رهبری ظلم شده است به نفع آینده از آن چشم پوشی شود، و ملت هم بر ظلمی که بر او فرزندانش رفته است می گذرد."

در تازه ترین واکنش به سخنان آقای خاتمی، عبدالواحد موسوی لاری وزیر پیشین کشور در دولت آقای خاتمی از موضع گیری آقای خاتمی حمایت کرده است.

آقای موسوی لاری در گفت و گو با روزنامه روزگار می گوید "من درباره تک‌تک واژه‌ها یا برخی جملاتی که آقای خاتمی گفته‌اند، نمی‌توانم اظهارنظر کنم اما درباره کلیت سخنان ایشان می‌توانم بگویم ایشان بر مواضع قبلی خودشان تاکید کرده‌اند. خط کلی صحبت‌های آقای خاتمی در این مدت تغییرات کلی نداشته است.".

آقای موسوی لاری اظهار امیدواری کرده که پیشنهاد های آقای خاتمی مورد "پذیرش عقلای اصلاح طلب و اصولگرا" قرار گیرد.

اشاره آقای موسوی لاری احتمالا به بخشی از سخنان آقای خاتمی است که شرایطی را برای عادی شدن اوضاع کشور پیشنهاد کرده بود.

آقای خاتمی در سخنان هفته پیش خود راهکارهایی برای از بین رفتن "جو مسموم" فضای سیاسی ایران ارائه داد، از جمله این که "هر منتقدی برانداز و عامل دشمن به حساب نیاید،... فضا باز شود، احزاب و گروه ها کار کنند و عقلا هم ساز و کاری را برای انتخابات در نظر بگیرند تا در آن حرف و حدیث نباشد."."

آقای موسوی لاری گفته که" با توسل به قانون اساسی می توانیم به همه مشکلات غلبه کنیم." او همچنین با انتقاد از کسانی که به حرف های خاتمی اعتراض کرده اند گفته است "آنهایی که به اظهارات آقای خاتمی معترضند، بگویند با آینده چه کار کنیم؟."

آقای موسوی لاری همچنین از این که در میان مسوولان نظام " گوش شنوایی" برای پیشنهادات آقای خاتمی نیست اظهار ناخرسندی کرد.

به گفته آقای موسوی لاری "سخنان خاتمی نیاز به زمان دارد تا مورد ‌پذیرش هر دو سطح جامعه و حاکمیت قرار گیرد. این موضوع در ابتدای راه است و به همین دلیل بدنه جامعه به سختی با آن ارتباط برقرار می‌کند. حاکمیت هم تا به حال نشان داده است که آمادگی‌ پذیرش چنین پیشنهاداتی را ندارد. راه طولانی‌ای را باید طی کرد و مقدماتی را باید فراهم کرد تا زمینه‌های مقبولیت سخنان آقای خاتمی چیده شود."

البته آقای موسوی لاری کوشیده است به نوعی سخنان آقای خاتمی را توضیح دوباره دهد و از دامنه گذشت مورد نظر آقای خاتمی بکاهد.

آقای موسوی لاری گذشت مورد نظر آقای خاتمی را به دو بخش حقوق افراد و حقوق جریانات و گرو‌ه‌های سیاسی تقسیم کرده و گفته است "در مورد بخش اول و حق و حقوق ضایع‌شده آنان، نه آقای خاتمی که هیچ مقام دیگری هم نمی‌تواند ادعا کند ما از آن حقوق بگذریم. اما بحث آقای خاتمی ناظر به بخش دوم است. یعنی آقای خاتمی در خطاب به گروه‌های سیاسی گفته‌اند در جهت بهبود شرایط بیایید و گذشت کنید."

در روز های گذشته در حالی که گروهی از چهره های سیاسی مخالف دولت ایران از سخنان آقای خاتمی حمایت کرده اند در شبکه های اجتماعی و صفحات فیس بوک گروه های زیادی از مخالفان دولت ایران از این گفته اقای خاتمی که خواهان گذشت از رهبر ایران است به شدت انتقاد کرده اند.

خبرهای کوتاه از موسوی و کروبی

در ماه های گذشته مقامات رسمی در ایران از اظهار نظر در باره وضعیت رهبرانی که در زندان خانگی به سر می برند خودداری کرده اند اما منابع نزدیک به رهبران مخالفان گاه گاه اخباری از وضعیت این رهبران منتشر می کنند.

در تازه ترین خبر نزدیکان آقای کروبی گفته اند که آقای کروبی و فاطمه کروبی همسر آقای کروبی به خانه ای غیر از خانه خود منتقل شده اند.

پیش از این نیز گفته شده بود که به آقای موسوی اجازه شرکت در مراسم چهلم پدرش داده نشده اما به او اجازه داده شده است با یکی از دخترانش ملاقات کند.

اعتراضاتی به حبس خانگی رهبران در چند هفته پایانی سال گذشته خورشیدی در تهران و چند شهر دیگر رخ داد اما پس از آن و طی سال جاری به نظر می رسد که معترضان نتوانسته اند اقدام ها ی جمعی و تجمع های اعتراضی برای ابراز خواست خود مبنی بر آزادی رهبران اعتراضات سازمان دهند.

درخواست های تازه برای آزادی رهبران اعتراضات اگر چه در ادامه خواستی است که از زمان به بند افتادن رهبران مطرح می شود اما این خواست ها در شرایط تازه ای مطرح می شود.

بالا گرفتن دامنه اختلافات میان آیت الله خامنه ای و محمود احمدی نژاد رییس جمهوری ایران و افزایش فشار بر دولت از سوی منتقدان اصولگرا، فضای سیاسی ایران را در شرایطی متفاوت از زمان بازداشت خانگی رهبران اعتراضات قرار داده است.

درخواست گروهی از روحانیون که به طیف های معترضان نزدیک هستند برای آزادی رهبران اعتراضات بار دیگر این فرض را مطرح کرده است که شاید رهبران اصلاح طلبان امیدوار باشند که آیت الله خامنه ای در شرایط جدید سیاسی ایران از فشار بر اصلاح طلبان بکاهد و زمینه را برای عادی کردن فضای سیاسی کشور فراهم کند.

ashkan - ایران - اصفهان
بله بله ...
یکشنبه 1 خرداد 1390

khosh bavar - ایران - یزد
خاتمی و روحانیون, قصد شماها از این تقاضا چیست ?! و اگر ازاد نکردند, چه واکنشی نشان میدهید و قدم بعدیتان چیست ?! و اگر ازاد شدند, چه سودی برای جنبش دارند و قدم بعدی انان چیست ?! پس شاد و رهبرخود باشیم همانند مردم اسپانیا و یونان و یمن و و و که مدتهاست صحنه ( خیابان ) را ترک نگفتند و با نشست خود خواهان خواسته های اقتصادی و سیاسی خود هستند !
یکشنبه 1 خرداد 1390

bawafa1385 - المان - هامبورگ
چقدر این قوم مکار حیله گر خد اناشناس دروغ بخورد این ملت مظلوم میدهند .چقدر این قوم رجاله با اینگونه تئاتر بازیها میخواهند این ملت مظلوم را بیک طریقی مشغول نمایند . برادر . اخوی .برادر مذهبی لا مذهب . اصلا بودن و یا نبودن اینها تاثیری بحال ملت ندارد. از قدیم گفته اند فیل مرده و زنده ان صد تومان است. اینها ان زمانی که بودند .فعالیت داشتند برای این مردم چه کردند . برای این ملت کدام حرکت سازنده را ارائه دادند که حالا هر روز از این رجاله ها حرف میزنید اقا سگ زرد برادر شغال است ملا . اخوند روضه خوان دین فروش خدا فروش ائین فروش لا مذهب ترین و بی اعتقاد ترین و پوست کلفت ترین اقوام هستند . بودن یا نبودن اینها تاثیری بحال ملت ندارد نبودن انها بهتر از بودن اینها ست باور کنید. موسوی کروبی اینها کسی نیستند. فقط ان امام راحل بود که دلش برای اسلام میسوخت و هر چه داشت از اسلام و از گریه داشت. اینها همه بچه بی ریش های ان بزرگوار امام رحمت الله علیه هستند
یکشنبه 1 خرداد 1390

odin - بلژیک - انتورپن
از نظر خ.ر ماموریت ا.ن تموم شده و اگر اقای خاتمی فکر میکنه که خ.ر کوتاه میاد بخاطر این نیست که برای تضعیف ا.ن با هم متحد بشن.بلکه هر ادم ساده ای هم میدونه که خامنه ای هدفش از همکاری با ا.ن برداشتن رفسنجانی و اصلاح طلبها بود و قدرت مطلقه شدن.اما الان هم خودش و هم ملت دارن میبینن که نه لیاقت و عرضه و نه سواد گرداندن یک کشور رو داره برای همین هم شده مثل چوپان دروغگو و هر دفعه میاد یک دری وری و دروغ جدید میگه.برای همین اگر به سمت هر جناحی غیر از اصلاح طلبها بره قبر خودش و پسرش و خانواده اش رو کنده. تنها کسانیکه از روی اخلاق بهش رحم میکنن همین اصلاح طلبها خواهند بود.سپاه بشرا روهم شوهر میده.
یکشنبه 1 خرداد 1390

1k adame sadegh - کانادا - تورنتو
تا این رهبر جنایتکار هست همچنین چیزی اتفاق نخواهد افتاد.
یکشنبه 1 خرداد 1390

gol andam - سویس - زوریخ
سرمشق های آب بابا ٬ یادمان رفت. رســم نوشتــن با قلـــم یادمان رفت. شــعـــر خدای مهــــربان را حفظ کردیم. اما خدای مهــــربان یادمان رفت . . وقتی کسی ناراحتت میکنه 24 تا . ماهیچه استفاده میکنی تا اخم کنی، . اما فقط 4 تا ماهیچه لازمه تا دستتو . دراز کنی و بزنی پس کلش!!!. حیف دستم به پس گردنه این عوضیا نمیرسه
یکشنبه 1 خرداد 1390

Royan - المان - المان
awafa1385 - المان - هامبورگ من دیگه چیزی نمی گم شما لطف کردی وهرچی که من میخواستم بگم گفتی. فقط " اگر به نظام و رهبری ظلم شده است به نفع آینده از آن چشم پوشی شود، و ملت هم بر ظلمی که بر او فرزندانش رفته است می گذرد." تنها اخوندی بود که بهش فحش نداده بودم ولی حالا میگم مثل بقیه اشغال و مردم فریب است.
دوشنبه 2 خرداد 1390

ARTEMIS-SW - فرانسه - پاریس
همه ی شما از اصولگراو اصلاح طلب از چپ تا راستتان یک اشغال مرگ بر دینتان و خدایتان/تازیان اشغالگر ایران.
دوشنبه 2 خرداد 1390

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.