افزایش قیمت ارز در بازار تهران

افزایش قیمت ارز در بازار تهران

بعد از چند هفته بحران در بازار طلا و سکه، نرخ ارز در بازار تهران به شدت افزایش پیدا کرده و قیمت دلار به هزار و ۱۶۰ تومان و پوند انگلیس به هزار و ۹۰۵ تومان رسیده است.

قیمت ارز در بازار تهران افزایش پیدا کرده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران نوشته که هر یورو در بازار آزاد هزار و ۶۹۵ تومان و هر دلار کانادا هزار و ۲۲۸ تومان در بازار مبادله شده است.

محمد کشتی‌آرای، رئیس اتحادیه طلا و جواهر ایران، گفته است علت گران شدن نرخ ارز و نوسان زیاد آن در بازار، "ارائه نشدن دلار از سوی بانک مرکزی است."

بنابر این گزارش، "تلاطم قیمت داخلی" سکه اکنون به بازار ارز منتقل شده است.

قیمت رسمی ارز که از سوی بانک مرکزی اعلام می‌شود با قیمت‌های بازار آزاد فاصله زیادی دارد.

بنابر گزارش بانک مرکزی ایران امروز، سه شنبه ۱۳ اردیبهشت، هر دلار آمریکا هزار و ۴۶۱ تومان و هر پوند انگلیس هزار و ۷۳۸ تومان بوده است.

هر یورو نیز هزار و ۵۴۸ تومان و هر دلار کانادا نیز هزار و ۱۰۵ تومان بوده است.

مقایسه قیمت‌های رسمی بانک مرکزی و قیمت بازار آزاد نشان می دهد که تفاوت نرخ بازار آزاد با نرخ رسمی در تمام ارزهای رایج بیشتر از صد تومان است و گاه این رقم در بعضی از ارزها به بیش از صد و پنجاه تومان نیز می‌رسد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که نرخ ارز رو به افزایش است و "صرافی‌ها به دلیل نوسان زیاد قیمت، ارز داد و ستد نمی‌کنند."

در هفته های اخیر به دلیل افزایش تقاضا، قیمت سکه بهار آزادی طرح قدیم تا ۴۶۰ هزار تومان رسید و بانک مرکزی ایران برای مقابله با موج افزایش قیمت، برنامه حراج سکه و شمش طلا را در دستور قرار داد.

تلاش بانک مرکزی تا حدودی قیمت را کاهش داد اما بنابر گزارشها، امروز سه شنبه ۱۳ اردیبهشت، هر سکه بهار آزادی طرح قدیم ۴۵۸ هزار تومان و هر سکه بهار آزادی طرح جدید ۴۲۵ هزار تومان در بازار آزاد معامله شده است.

ناتوانی بانک مرکزی ایران در کاهش قیمت سکه و افزایش قیمت ارز این نگرانی را به وجود آورده که شرایط اوایل دهه هفتاد خورشیدی دوباره تکرار شود.

در آن زمان قیمت سکه و ارز افزایش پیدا کرد و بانک مرکزی نتوانست آن را کنترل کند.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.