صادرات نفتی ایران از تحریم ها آسیب دیده است؟


صادرات نفتی ایران از تحریم ها آسیب دیده است؟

تایم زیر عنوان "ایران در مقابل عراق: چرا تهران در مورد نفت عراق مضطرب است؟" می نویسد مقامات در وزارت نفت ایران نگران تضعیف موقعیت تهران در اوپک هستند، که در مورد حداکثر تولید نفت در هریک از کشورهای عضو این گروه تصمیم گیری می کند.

عراق فعلا مشمول سیستم سهمیه بندی اوپک نیست، اما مقامات ایرانی تصدیق می کنند که احیای فعالیت های این رقیب دیرین می تواند بر موقعیت تهران در کارتل اوپک اثر بگذارد.

گرچه نفوذ ایران برعراق اکنون به سبب وجود یک دولت شیعه در بغداد بیشتر شده است اما این نفوذ مانع ازآن نخواهد شد که عراق بازسازی صنعت نفتی آسیب دیده خود در جنگ را کنار بگذارد.

افزایش ظرقیت تولید نفت درعراق می تواند با توجه به وفور نفت و تحریم های بین المللی علیه جمهوری اسلامی موقعیت ایران را در مقام دومین صادرکننده بزرگ نفت اوپک به خطر بیاندازد.

ایران هم اکنون بخشی از سهم خود را در بعضی از بازارها به عراق باخته است، که ضمن برخورداری از تکنولوژی بهتر می تواند نفت های دارای درجه بندی های مشابه را با قیمت هائی پائین تر عرضه کند.

یک مقام شرکت ملی نفت ایران که به شرط معرفی نشدن صحبت می کرد می گوید "بعضی از مشتریان عراق وقتی که آن کشور کویت را اشغال کرد، و بعداً پس از سقوط صدام حسین در حمله سال ۲۰۰۳ آمریکا، سراغ ما آمدند. آنها اکنون به سبب موقعیت سیاسی ایران و مشکلات ناشی از تحریم ها مجددا سراغ عراق رفته اند".

صعود قیمت نفت به سطحی بالاتر از بشکه ای ۱۰۰ دلار طی چند هفته گذشته در تئوری باید به سود تهران تمام شود که بموجب ارقام دولتی برای اجتناب از مواجه شدن با کسری بودجه به فروش نفت در بازارهای صادراتی به قیمت حداقل بشکه ای ۹۰ دلار نیاز دارد. اما ایران برخلاف اغلب همتایان خود در اوپک که برای منتفع شدن از ترقی قیمت ها تولید را بالابرده اند، به گفته مقامات، مجبور شده است به سبب پائین رفتن فروش های صادراتی تولید را کاهش دهد.

تحریم هائی که سازمان ملل متحد در تابستان گذشته علیه جمهوری اسلامی وضع کرد، به گفته یک مقام ایرانی، خرید های نفتی از ایران را با مقررات به اصطلاح دست و پاگیر اداری مواجه ساخته است.

از آنجا که عرضه نفت توسط اوپک هم اکنون در بالاترین سطح طی دو سال اخیر است، بعضی از مشتریان قدیمی نفت ایران، از جمله خریداران سنتی کوچک تر، نظیر کمپانی های پاکستانی، خرید های خود را یا کاهش داده اند و یا بکلی قطع کرده اند.

89562389 - ایران - نجف آباد
شاه ایران به روسیه و اسراییل نفت ارزان میداد.
یکشنبه 4 اردیبهشت 1390

محموداحمدی نژاد - ایران - گنبدکاووس
آقای ایران -نجف آباد-درهرحالتش که چه ارزان فروخته بشه یاگران چیزی که به من وتو نمیرسه بچه جان
یکشنبه 4 اردیبهشت 1390

ninja_110 - ایران - اراک
به نظرم نفت ایران تحریم بشه بهتره 1) پول نفت بیشتر = تقویت نهادهای امنیتی2) پول نفت بیشتر=تقویت سوریه ، حزب الله و حماس 3) پول نفت بیشتر = بالا رفتن قیمت خانه ، مصالح و کلیه مخارج زندگی
یکشنبه 4 اردیبهشت 1390

h.k - دانمارک - اودا
ایکاش نمیخریدند.ملت ایران که جزفلاکت وخوندل خوردن خیری ازنفت ندید.جزعده ای ادمهای نیرزدرزمان شاه که دماغشان بالامیرفت.وزودترازهمه فرارکردند.ای خاک.....وعده ایی سرکوبگرحالا.بازشرف این ,پابرهنه ها,,ازان بیغیرتهابیشتراست.حداقل بیوفانیستندبه اربابشان.چقدرادمهای مفتخورونیرزدوروبر شاه بودند.همه هم چاپلوس وترسوچقدرزن ذلیل وبی لیاقت بودند.به اربابشان هم خیانت کردندبعضیهاشان.خیانت,همینه,چهارنفر,پاپتی,,اسیرشان میکرد.وای شمادیگه کی بودید??حالاخاطرات مینویسند.نمک به, حرامها,چراانموقع نمینوشتید.کوروکربودید.ملت,تاوان,شمانا....م..راپسمیده.
دوشنبه 5 اردیبهشت 1390

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.