بررسی روزنامه های صبح سه شنبه تهران؛ ۳۰ فروردین


بررسی روزنامه های صبح سه شنبه تهران؛ ۳۰ فروردین



تیتر روزنامه دولت عوض شد و گردغباری که فروننشست

مانور اقتدار ارتش، انتقاد شدید از دولت برای نادیده گرفتن دستور رهبر، حمله تند مجلس به دولت به خاطر وزارت ورزش، خبرهائی درباره ادغام چهار وزارت خانه و تلاش برای عزل چند وزیر مهم همراه با ادامه مخالفت ها با حذف صفرهای پول و گزارش هائی درباره صعود بی سابقه بهای سکه طلا از مهم ترین اخبار کشور است که در روزنامه ها منعکس شده اند.

"نمایش توانمندی‌های جدید موشکی ایران" عنوان اصلی رسالت است، روزنامه جمهوری اسلامی از "نمایش اقتدار نظامی ایران" خبر داده و بقیه روزنامه ها با چاپ عکس هائی از مانور ارتش همین گزارش را در صفحات اول خود منعکس کرده اند.

رییس باند و استعفای وزیر اطلاعات

خبر ماندن وزیر اطلاعات که استعفا داده بود و استعفایش را محمود احمدی نژاد پذیرفته بود در روزنامه های مختلف امروز انعکاس وسیعی دارد. "وزیر اطلاعات ماند" تیتر اول سیاست روز است، "جنجال رسانه ای بر سر ابقای مصلحی" گزارش اصلی روزگار است و کیهان در عنوان بزرگ خود نوشته "رهبر انقلاب به دولت اجازه نداد مصلحی را عزل کند".

حسین شریعتمداری در سرمقاله کیهان با این سئوال که نفوذی ها را چگونه می توان شناخت؟! به طعنه نوشته به یقین نباید در جیب و کیف آنها، کارت شناسایی سازمان های ماموریت دهنده را جستجو کرد بلکه باید پرسید که آیا در ماجرای اخیر یعنی عزل آقای مصلحی بار دیگر پای همان باند منحرف در میان نبوده است؟!

مدیر کیهان بدون نام بردن از رحیم مشائی رییس دفتر رییس جمهور وی را رئیس باندی خطاب کرده که بعد از اطلاع از مخالفت رهبر با عزل آقای مصلحی، حاضر نشد این خبر در خبرگزاری ایرنا که مدتی است مانند برخی دیگر از مراکز و نهادها به طور کامل در اختیار عوامل سرسپرده او قرار گرفته است، درج شود و در حالی که یادداشت کتبی رهبر به دست رئیس جمهور رسیده بود و ایشان دستور را ابلاغ کرده بود، رئیس باند بهانه می آورد که باید این دستورالعمل از طریق منابع رسمی بیت اعلام شود. حال آن که، پیش از این اعتراض داشت که چرا دستور حضرت آقا مبنی بر ضرورت عزل وی از معاون اولی رئیس جمهور، رسانه ای شده است. طرفه آن که ایشان در همان هنگام نیز قبل از رسانه ای شدن دستور آقا، گلایه داشت که چرا این دستور رسانه ای نمی شود؟

این روزنامه نوشته بعد از صدور دستور آقا مبنی بر بازگشت آقای مصلحی به وزارت اطلاعات و ابلاغ این دستور از سوی آقای احمدی نژاد، روزنامه ایران، خبر قبلی خود مربوط به استعفای ایشان را حذف کرده و خبر بعدی یعنی، مخالفت حضرت آقا با عزل وزیر اطلاعات را تیتر کرده بود. اما رئیس باند یاد شده ضمن تماس با عوامل خود در روزنامه دولت به آنها دستور می دهد که همان خبر استعفا را چاپ کنند و روزنامه ایران به فرموده ایشان و در حالی که چند هزار نسخه از آن چاپ شده بود، چرخه چاپ را متوقف کرده و دستور ابلاغ شده را اجرا می کند!

سرمقاله کیهان چنین تمام می شود: خوشبختانه رئیس جمهور، همانگونه که انتظار می رفت با دریافت نظر رهبر، فرمان واجب الاطاعه حضرتش را به اجرا درآورد و نشان داد که بر عهد دیرین پابرجا است اما خبرگزاری دولت- ایرنا- بعد از آن که با تاخیر چند ساعته خبر را روی خروجی خود گذاشت، بعدازظهر مجدداً آن را حذف کرد و مطابق یک گزارش موثق که به کیهان رسیده است، دستور حذف دوباره خبر را مدیرعامل ایرنا که در هند به سر می برد با اشاره رئیس باند یاد شده و از طریق تماس تلفنی به خبرگزاری تحت مدیریت خود صادر کرده است... که امید است آقای احمدی نژاد از آن بی خبر باشد.

ابتکار با نقل سخن آیت الله مصباح یزدی که گفته بود بعید نیست در آینده، فتنه‌ای شدیدتر توسط افرادی صورت گیرد که امروز آن‌ها را به‌عنوان نیروهای ارزشی می‌شناسیم نوشته گوینده‌ی این سخن کسی است که همسرش طلاهای خویش را برای پیروزی دولت ارزشگرا فروخت. اکنون چه شده که با تازیانه‌های انتقاد، بر پیکر مَرکبی می‌زند که خودِ وی در زین‌کردن آن برای سوارکارانش نقش اساسی داشته است؟ او اینک از لاک سکوت بیرون آمده و آشکارا بی‌هیچ مصلحتی، «رویکرد فرهنگی» دولت دهم و گفتمان و مسیر فکری آنان را هدف قرار داده تا جایی که اظهار کرده است: «کسانی که بی‌شرمانه مکتب ایران را به‌جای مکتب اسلام معرفی می‌کنند، خودی نبوده و غیرخودی‌اند.»

نویسنده با نقل شعری از رییس جمهور به داستان آتش سیاووش اشاره کرده و نوشته بی‌تردید در ذهن آقای احمدی‌نژاد، کل این داستان تداعی شده است. حداقل می‌توان حدس زد که مشاوران آگاهی با رصد حوادث سیاسی در پیش و تحلیل مواضع مخالفان دولت در بدنه‌ی نظام و اردوگاه اصولگرایان، وی را در گزینش این واژگان و ترکیب این مصراع یاری رسانده باشند.

سرمقاله ابتکار معتقدست سخنانی که گاهی از عمق به سطح می‌آیند، شاخ‌و‌شانه‌هایی که هر دو طیف برای هم می‌کشند، عزل و نصب‌های معناداری که صورت می‌گیرد، قهر و استعفاهایی که به‌صورت «خاص» پیش می‌آیند، طرح و ایده و روش‌هایی که گاهی به‌شدت شاخ‌به‌شاخ می‌شوند و مسائلی که هر روز بروز می‌کند و همه‌وهمه به مثابه‌ی انبوه هیزم‌هایی هستند که در برافروختن آتش فتنه و زبانه‌کشیدن آن نقش دارند. حال چه کسانی در آن می‌دمند و چه کسانی در آن می‌دوند و سودابه کیست و سیاووش کدام است، باید منتظر بود و دید.

ادغام، کوچک سازی یا لج بازی با مجلس؟

"پرونده وزارت ورزش درسازمان بازرسی" عنوان اصلی روزنامه های تهران امروز و آرمان است، "واکنش مجلس به ادغام وزارت خانه ها" تیتر اول جام جماست، مردم سالاری نوشته "تغییر ساعت کار ادارات خلاف قانون است"، "آغاز کوچک‌سازی دولت" عنوان اصلی ابتکار است و دنیای اقتصاد پرسیده "وزارت خانه جدید، صنعتی یا تجاری".

سعید لیلاز در سرمقاله روزگار نوشته سیاست ادغام وزارتخانه ها اگر با هدف متناسب کردن حجم دولت و حرکت به سوی آزادسازی اقتصاد از قید و بند درونی باشد سیاستی بسیار مطلوب است زیرا آثار اجرایی آن در آینده در سه وجه متناسب شدن اندازه حجم دولت، کاهش بوروکراسی اداری و کاستن از سردرگمی در تصمیم گیری ها خود را نشان خواهد داد. آیا ادغام وزارتخانه ها در ایران به نتایج مطلوب منجر خواهد شد؟

به نظر نویسنده اقتصاددان زمانی که رشد بودجه دولت به مراتب سریعتر از رشد اقتصاد ملی است یا مداخله دولت به اشکال مختلف در اقتصاد افزایش یافته، آیا می توان از سیاست ادغام انتظار خاصی را داشت؟ در شرایطی که اقتصاد ایران با واردات بی رویه مواد غذایی و برخی کالاها مثل سنگ قبر از چین مواجه است در این صورت از ادغام برخی وزارتخانه های تولیدی و تجاری چه توقعی می توان داشت؟

به نوشته سرمقاله روزگار تجربه سال های اخیر نشان داده سیاست گذاری برای واردات بیشتر با هدف کنترل تورم در محلی بالاتر از وزارتخانه ها اتخاذشده و اصولاً یک تاکتیک برای جلوگیری از افزایش قیمت هاست. در این حالت نمی توان متوقع بود با ادغام چند وزارتخانه حجم دولت کوچک شود و صادرات غیرنفتی رونق یابد زیرا در صحنه اقتصادی کشور آنچه اجرا میشود در تناقض کامل با این دو هدف است زیرا اندازه دولت رشد کرده است.

مسافران، قربانی بدهکاری شرکت ها

جهان‌صنعت در گزارش اصلی خود نوشته روز گذشته مسافران شرکت هواپیمایی آتا با لغو پروازهای این شرکت در فرودگاه مهرآباد سرگردان شدند تا دور جدیدی از چالش‌های ناوگان هوایی کشور آغاز شود.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی به نوشته این روزنامه با تایید لغو شدن پروازهای این شرکت به جهان صنعت گفت: از تاریخ 20 فروردین‌ماه جاری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در نامه‌های جداگانه‌ای به ایرلاین‌ها اعلام کرد باید تعهدات خود را با این شرکت در تاریخ معینی تسویه کرده و پس از آن تاریخ نیز بنزین را به قیمت لیتری 400 تومان خریداری کنند در غیر این صورت سوخت به آنها تحویل نخواهد شد.

دبیر انجمن ادامه داد: با این شرایط هزینه‌های جاری شرکت‌های هواپیمایی حدود 40 درصد افزایش می‌یابد که بدون توجه به این موضوع تصمیم اخیر گرفته شده است. اینکه هزینه‌های شرکت های هواپیمائی به صورت یکطرفه افزایش یابد در حالی که راه جبران هزینه‌ها بسته است کار صحیحی نیست و امیدواریم با مذاکراتی که در پیش داریم این معضل جدید حل شود. اگر عزم جدی بر دریافت بنزین هواپیما به قیمت لیتری 400 تومان باشد به طور حتم باید در نرخ بلیت هواپیما نیز تغییراتی حاصل شود تا از ورشکستگی ایرلاین‌ها جلوگیری شود.

شمش های سنگین طلا در بازار پر حباب

خراسان در گزارش اصلی خود نوشته "حراج سکه مانع افزایش قیمت نشد" و جهان صنعت از "ارائه تسهیلات هنگفت به فعالان اقتصادی" خبر داده است.

بیژن کیامنش در سیاست روز نوشته هر چند که تغییر ناگهانی نرخ سکه چنان بر بازار سایه افکنده است که برخی از فروشندگان در روز گذشته از عرضه سکه در بازار خود داری کردند. اما همسو با این نوسان ها، رویداد دیگری نیز در بازار سکه و طلا رخ داده است که وقوع آن، برجهت دهی تحلیلی برخی از کارشناسان این حوزه اثر گذار بوده است: خرید بیش از پیش بینی ربع سکه در بازار...

این رویداد که نشانه رد پای نقدینگی خرد در بازار سکه و طلاست، ممکن است در بردارنده برخی دلایل مستند در زمینه چرایی بالاتر بودن نرخ طلا در ایران نسبت به بازار های جهانی را در خود داشته باشد. زیرا کشش بیشتر ربع سکه نسبت به نیم سکه و تمام‌سکه در بازار، گواهی از سرریزشدن بخشی از نقدینگی خرد به سوی بازار طلاست. هرچند که این رخداد ممکن است دلایل دیگری نیز داشته باشد، اما کاهش سود سپرده‌های بانکی، یکی از مهمترین دلایل حرکت تند نقدینگی‌های خرد به سوی خرید کالایی است که احتمالا نرخ آن همسو با تغییرات واقعی نرخ تورم نوسان می یابد.

سیاست روز نوشته بنا براین به نظر می‌رسد تنگناهای بسته پولی – بانکی، برخی از سپرده گذاران کوچک را به سوی بیرون کشیدن پول های خود از بانک و تجمع نقد ینگی های کوچک، به سوی خرید و فروش سکه به ویژه ربع و یا نیم سکه وادار کرده است. به عبارت روشن تر بانک مرکزی با اتخاذ سیاست های جدید، به تدریج زمینه های خروج سپرده‌های خرد را از بانک‌ها فراهم کرده است. آنگاه در فرایندی پیش بینی شده و آگاهانه، سرمایه‌های اندک مردمی، با شیبی تند، روانه بازار سکه و طلا شد.

محمد عدلی هم در تهران امروز نوشته ر شرایطی که نرخ واقعی ربع سکه بهار آزادی در حدود 106 هزار تومان برآورد می‌شود، نرخ این نوع سکه در بازار به مرز 160 هزار تومان رسیده است. این اتفاق در حالی رخ داده که بانک مرکزی 8 روز است به بهانه ساماندهی بازار و شکستن حباب قیمتی به عرضه روزانه سکه توسط بانک کارگشایی می‌پردازد. برای واکاوی چرایی این اتفاق به دو سوال باید پاسخ گفت؛ اول اینکه چرا انواع سکه این‌ چنین حباب‌گونه راه صعود را در پیش گرفته است؟ و دوم آن‌که چرا بانک مرکزی در شکستن حباب آن ناتوان بوده است؟

به نوشته این مقاله از ابتدای سال تحلیلگران اقتصادی نسبت به سیاست‌های انبساطی دولت هشدارهای فراوانی داده‌اند. افزایش حیرت‌آور ارقام بودجه به خصوص رشد 51 درصدی حجم بودجه عمرانی نشان از اعمال سیاست‌های انبساطی توسط دولت دارد. هرچند که هنوز لایحه بودجه کشور به قانون تبدیل نشده و از ابتدای خرداد قرار است قانون بودجه در کشور اجرایی شود اما موضوع دیگری که می‌توان از همین روزها شواهد آن را در کشور پیدا کرد، کاهش نرخ سود بانکی و اعمال آن از اولین روزهای فروردین‌ماه است.

سرانجام تهران امروز نوشته اعمال این سیاست از سوی دولت نیز بر خطر افزایش نقدینگی در کشور و خروج سپرده‌ها از بانک‌ها افزود. این سیاست احتمال ورود نقدینگی سرگردان به بازارهای کشور را قوت بخشیده است و نگرانی‌های فراوانی را به بازار تزریق کرده است. اگر شرایط اقتصادی کشور و فرهنگ عمومی سرمایه‌گذاری به گونه‌ای باشد که دولت از هدایت نقدینگی سرگردان به بازارهای مولد از جمله بازار بورس مطمئن باشد.

آلودگی هوا و گردریزها

مردم سالاری نوشته در روزهایی که همه نگاهها به دنیای سیاستمداران ایرانی و مباحث آنهاست آسمان آبی در 20 استان ایران اسلا می به خاطره بدل می شود.

در روزهای فروردین ماه که باید سمبل شکوه و سرسبزی بهار باشد، گردوغباری که از خاک عراق و ترکیه رهسپار خاک ایران شده جای باران از آسمان بر زمین نازل می شود; ریزگردهایی که به دلیل سدسازی همسایگان دشت های لم یزرع و بیابان هایی با خاک نرم متولد شده اند و امروز سلا مت ایرانیان راتهدید می کنند.

آرزوی آسمان آبی دغدغه مردم تهران در روزهای سرد زمستانی بود که پدیده وارونگی هوا ایجاد می شد و آنها را خانه نشین می کرد اما امروز با ورود ریزگردها، بسیاری در استان های خوزستان، ایلا م، کرمانشاه، لرستان و چند استان دیگر خانه نشین شده اند. وخامت حال هوای تهران تا حدی جدی است که یکی از مقامات استانداری تهران می گوید در 6 ماهه نخست امسال پدیده جدیدی خواهیم داشت و در 6 ماهه دوم نیز آلودگی های ناشی از سوخت های فسیلی!

محمد حسین روان بخش در ستون طنز مردم سالاری نوشته: معاون عمرانی استاندار تهران با اشاره به ادامه پدیده گرد و غبار و آلودگی هوا در شهر تهران، گفت: قطعا این شرایط ادامه دارد، اما درسال 90 تعطیلی بدلیل آلودگی هوا نخواهیم داشت. به این ترتیب در روزهایی که آلودگی هوای تهران در شرایط هشدار است، چه باید کرد؟

1- مردم نفس نمی کشند: می دانید که هوای آلوده با تنفس داخل بدن می شود و آسیب های جبران ناپذیری وارد می آورد. پس با توجه به عدم تعطیلی تهران، همشهریان عزیز بالاخص کودکان و سالمند و همچنین مبتلایان به بیماری های قلبی و تنفسی در روزهای آلوده از هر گونه تنفس اکیدا خودداری نمایند.

2- با هواپیما آب پاشی می کنند: سال گذشته در پی آلودگی مداوم هوای تهران، دولت ناگهان ابتکاری به خرج داد که در تمام دنیا بی نظیر بود. در آن ایام تهران با هواپیماهای ملخی آب پاشی شد، به طوری که از چند میلیون متر مکعب هوای آلوده، چند متری دچار رفع آلودگی شد. امسال هم به جای تعطیلی شهر، این ابتکار بزرگ دوباره به انجام می رسد. فقط همشهریان عزیز، لطفا همگی در آن چند متری که آب پاشی شده حضور بهم رسانید!

3- تهران را تعطیل می کنند: معاون استاندار گفته تهران به دلیل آلودگی تعطیل نمی شود. به این ترتیب در روزهای آلودگی، تهران به یک دلیل دیگر تعطیل می شود. در این سالها گاهی اوقات خبرهای دیگری بود اما دولت به دلیل آلودگی هوا، تهران را تعطیل می کرد; اما امسال قرار است برعکس آن عمل شود!

4- حرف معاون استاندار تکذیب می شود: اگر هوای آلوده به شرایط هشدار رسید باز هم تهران تعطیل می شود. انشاالله در آن زمان کسی حرفهای امروز یادش نیست اما اگر خدای ناکرده کسی یادش بود و پرسید تکذیب می شود; دقیقا مثل وعده آوردن نفت بر سر سفره ها و افشای اسامی مفسدان اقتصادی که خیلی راحت تکذیب شد.
+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.