کمک ۱۵ میلیون دلاری یک ایرانی به دانشگاه بریتیش کلمبیا


کمک پانزده میلیون دلاری یک ایرانی نیکوکار به مرکز پژوهشی دانشگاه بریتیش کلمبیا


جواد موفقیان، مرد ایرانی مقیم ونکوور پانزده میلیون دلار به مرکز پزشکی دانشگاه بریتیش کلمبیا در کانادا اهدا کرد.

کمک این ایرانی نیکوکار به مرکز پژوهشی سلامت مغز دانشکده پزشکی دانشگاه بریتیش کلمبیا، بیشترین مبلغی است که از تاریخ تاسیس این دانشگاه تاکنون اهدا شده است.

این مرکز که ساخت آن تا سال ٢٠١٣ تکمیل خواهد شد، به نام «مرکز سلامت مغز جواد موفقیان» نام گذاری می شود.

آقای موفقیان که پس از سکته ماه آوریل سال گذشته، توجه ویژه ای به این مرکز نشان داده، گفته است: «توجه من به پژوهش در دانشکده پزشکی دانشگاه بریتیش کلمبیا و تلاش های این مرکز به یافتن درمان هایی برای نارسایی های مغزی کودکان جلب شده بود.»

جواد موفقیان در سال ١٩٢٧ در ایران متولد شد. او که هم اکنون ٨٤ سال دارد، ٢٣ سال پیش به ونکوور کانادا مهاجرت کرد و با تاسیس یک بنیاد خیریه، در پروژه های مربوط به ایران و بریتیش کلمبیا سرمایه گذاری کرده است.

وی ضمن اشاره به اهمیت تحقیق در مورد نارسایی های مغزی، ابراز امیدواری کرده است پزشکان و محققان با کمک نقدی وی به این مرکز تحقیقاتی بتوانند به مرزهای نوینی درمانی دست یابند.

روزنامه ونکوور سان در مقاله ای در مورد تاریخچه فعالیت های خیرخواهانه و بشردوستانه این مرد ایرانی تبار مقیم ونکوور نوشته است احساسات، چشمان پراشک و لبخند جواد موفقیان معروف است و او پس از سکته ماه آوریل سال گذشته، از نوشتن نام خود ناتوان بود و حتی تا دو هفته پیش بدون کمک نمی توانست راه برود.

بنا به گزارش این نشریه، آقای موفقیان پیش از این نیز کمک های نقدی چشمگیری به بخش کودکان این بیمارستان، «مرکز تنوع زیستی بیتی» در دانشگاه بریتیش کلمبیا و سینمای دانشگاه سایمون فریزر اهدا کرده است.

ونکوور سان نوشته است جواد موفقیان از زمان تاسیس بنیاد خیریه خود در سال ٢٠٠٣ تاکنون، ١٩ میلیون دلار به دانشگاه بریتیش کلمبیا، ٩̷٥ میلیون دلار به مرکز پژوهشی دانشگاه سایمون فریزر این استان، ٦̷٥ میلیون دلار به بیمارستان کودکان،٤ میلیون دلار برای ساخت مهد کودک در این بیمارستان در طی سال جاری، ٢ میلیون دلار برای ساخت بخش جدیدی در بیمارستان ونکوور، ٣٠٠ هزار دلار به بیمارستان «لاین گیترز» در این استان و ٧٥٠ هزار دلار به «مرکز رشد کودکان سوری» این استان اهدا کرده است.

ونکوور سان می نویسد این مرد کانادایی -ایرانی کمک های خیرخواهانه خود را بر آموزش و سلامت کودکان متمرکز می کند و تاکنون میلیون ها دلار برای مراکز تحقیقاتی پیوند مغز استخوان در سوئیس، بیش از هفتاد بورسیه تحصیلی برای دانشجویان بین المللی در انگلستان و ساخت ٢٦ مدرسه در تهران صرف کرده است.   

آقای موفقیان به خبرنگار این روزنامه کانادایی گفته است: «من معتقدم تنها راهکار نجات جامعه سلامت و آموزش مناسب کودکان است. این تنها راه حال در کانادا، در بریتیش کلمبیا و در ایران است.»

این مرد ایرانی که در سن یک سالگی پدر خود را بر اثر سکته از دست داد، گفته است:« من روحیه خیرخواهانه خود را از مادرم به ارث بردم. مادرم همه پول خود را صرف خیریه ها می کرد و اهمیت کمک به فقرا را به ما یاد داد. زمانی که درگذشت نیز همه ارث خود را به سازمان های خیریه بخشید و جیب مرا خالی گذاشت.»

بنا به اعلام دانشگاه بریتیش کلمبیا، دولت استانی بریتیش کلمبیا ٢٥ میلیون دلار، برنامه «مراکز ممتاز در تحقیق و بازرگانی » ١٥ میلیون دلار و «بنیاد ابداع کانادا» و « صندوق توسعه دانش بریتیش کلمبیا» ١٧ میلیون دلار و یک خانواده نیکوکار کانادایی نیز ٥ میلیون دلار به این مرکز تحقیقاتی اهدا کرده اند.

براساس ارقام «بنیاد قلب و سکته کانادا»  سالانه ١٤ هزار کانادایی بر اثر سکته جان خود را از دست می دهند و انواع سکته از دلایل عمده ناتوانی های بلند مدت در افراد بزرگسال در سراسر جهان است.
بیگلی بیگلی - ایران - مشهد
آفرین . یه کم وجهه ایرانیا رو تو کانادا بهتر کرد
سه‌شنبه 23 فروردین 1390

khosh bavar - ایران - یزد
افرین بر شما و بقیه افراد نیکوکار, که در درجه اول با این بخشندگیتان باعث سلامتی روح و روان خودتان شدید ! شاد و نیکوکار باشیم .
سه‌شنبه 23 فروردین 1390

nooshin tehrani - ایتالیا - رم
این ایرانی‌ نیکو کار چرا به کودکان روستاهای ایران کمک نمیکنه که مدرسه ندارند. اینا نیکو کاری نیست اینا فقط موقعیت سیاسی و اجتماعی خودرا محکم کردن است.
سه‌شنبه 23 فروردین 1390

gorgnama - ایران - تهران
هه چه جالب دبیرستانی که جوونیام میرفتم تویه جنت اباد و مرکز نابینایان محبی هم همین اقای جواد موفقیان ساخته!!!!!!!!!!!!!
سه‌شنبه 23 فروردین 1390

aryoobarzan - ایران - تهران
این پول های که این کانادایی اونجا مفت چنگ دولت کانادا کرده میومد ایران اصلا به اسم خودش درست می کرد نور الا نور می شد حیف شد ایرانی بودی دیگه نیستی
سه‌شنبه 23 فروردین 1390

pariha - کویت - کویت
أفرین ولی کاشکی یک کمی به این خانمی که بصورتش اسید پاشیده شده و اون دختر کوچولو که داره چشمش رو از دست میده کمک میکردی :-(((
سه‌شنبه 23 فروردین 1390

sh_v - ایران - تهران
دوش دیدم ملایک در میخانه زدند// گل ادم بسرشتند وبه پیمانه زدند// ادم یعنی این
سه‌شنبه 23 فروردین 1390

dkdk - دانمارک - اسلیس
نیکوکار.مهربان باگذشت وووو...واژهای زیبائی هستند که مردم را تسخیر میکنند.بله کار این ایرانی خوب بوده.اما اما ایا پسندیدهتر.زیباتر.انسانیتر این نبود که این مبالغ هنگفت را صرف خانوادهای ایرانی که حتی نان شب ندارند یا کودکان معصومیکه نه خانواده و نه خانه دارند یا هزاران مستمندی که سقف خانه انها اسمان و فرش خانه انها سنگفرش خیابانهاست به انها کمک میکرد??
سه‌شنبه 23 فروردین 1390

Royan - المان - المان
پولی که بریزی تو ایران میره تو جیب دولت و مفت خورهای دولت و نتیحه نمیدهد.
سه‌شنبه 23 فروردین 1390

love-iran - ایران - مشهد
Royan - المان - المان. ایشون می تونست با این پول یک در مانگاه تو ایران درست کنه در مناطق محروم و به دولت هم مربوط نمیشد ایشون چشم اش جلو پاش رو میبینه کاره خوبی کرده اما چه ربطی به ایران داشت
چهار‌شنبه 24 فروردین 1390

Damavand78 - آمریکا - کالیفرنیا
برای چی‌ این مرد نکوکار باید بره این پول را توی ایران خرج کنه؟! وقتی‌ همه ما میدونیم که این پول هیچگاه به دست اونهای که باید برسه نمیرسه و نهایتاً میره توی جیب آخوندها؟! ایران ما واقعا نیاز به صدقه سر ندارد چون خودش در دلش کلی‌ ثروت برای بچههاش گذاشته، ولی‌ این از بی‌ لیاقتی ماست که یک مشت تازیزاده افتادند به جون منابع ما و دارند غارت میکنند، و ما جز قر زدن و حرف مفت زدن عرضه کار دیگری را نداریم! ملتی که فرق خادم و خائن را نداند و یک مشت انیرانی را بر ایرانیان عاشق این سرزمین ترجیح دهد حال و روزاش بهتر از این نخواهد بود!! من آرزو می‌کنم که یک بار ما ایرانین بجای اینکه به دنبال مقصر و یا نیروی غیبی بگردیم، یک نیم نگاهی‌ به خودمون کنیم تا بلکه ایرادات خود را ببینیم و سعی‌ کنیم اونها را برطرف کنیم. به قول رضا شاه کبیر ایران را میشود دوباره ساخت، مدرسه ساخت، بیمارستان درست کرد، جاده کشید و... ولی‌ با خرافات مذهبی‌ که مثل خوره به جون این ملت افتاده و در تار و پود این جامعه رخنه کرده چه باید کرد؟!
چهار‌شنبه 24 فروردین 1390

feminism - انگلستان - لندن
این بابا اختیار دارائیش را هم ندارد و دیگران باید برایش تصمیم بگیرند که چنین و چنان میکرد بهتر و نیکو تر بود !! چرا برای خامنه ای ماردوش که 36 میلیارد دارائی مردم را بالا کشیده تعیین تکلیف نمیکنید !?
چهار‌شنبه 24 فروردین 1390

kili_patilaki - قطر - دوحه
نیم درصدشو میداد من که برم زن بگیرم و مشکلاتمو حل کنم.حیف اینهمه پول.اولویت ما هموطنانت هستیم آقای موفقیان!!
چهار‌شنبه 24 فروردین 1390

mos - کانادا - تورنتو
در جواب دوستان باید بگم ایشون ایران هم کارهایی انجام داده ولی پژوهش چیزیه که ایشون دوست داشته توش سرمایه گذاری کنه و چون توی ایران پولهای پژوهشی هاپولی میشه همون بهتر که یه جای مطمئن پولش را بده. ضمنا از کسی طلبکار نباشید پول خودشه دوست داره اینجوری خرج کنه. ضمنا در موارد بیماریهای خاص که دوستان فرمودند وظیفه اون دولت زبون نفهم است که مشکل مردم را حل کنه. خاک بر سر این حکومت بشه.
چهار‌شنبه 24 فروردین 1390

bita tehrani - کانادا - ونکوور
مگه هر کسی به هموطناش کمک میکنه جار میزنه??? خیلیها پنهانی کمک میکنن این لیست بلند بالا ی کمک مادی ایشون به مراکز علمی و تحقیقی حکایت از بخششهای پنهان دیگری است.
پنج‌شنبه 25 فروردین 1390

+1
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.