لغو شاهنامه خوانی شهرام ناظری در شیراز


لغو شاهنامه خوانی شهرام ناظری در شیراز

شاهنامه خوانی شهرام ناظری با همکاری گروه موسیقی فردوسی که قرار بود بیست و پنجم و بیست و ششم فروردین در شیراز برگزار شود؛ به دستور مقامات محلی لغو شد.

مقامات دولتی تصمیم گیرنده استان فارس تاکنون درباره علل لغو کنسرت برنامه ریزی شده ناظری سکوت کرده اند. پیش از این نیز چندین برنامه موسیقی در استان فارس به دستور مقامات محلی و اعتراض امام جمعه یا جریانات تندرو صاحب قدرت لغو شده است.

یکی از برنامه ریزان کنسرت شهرام ناظری در این باره گفت: «درحالی که گروه و آقای ناظری تمرینات فشرده‌ای را برای اجرای کنسرت شیراز انجام داده بودند، به یکباره به ما خبر دادند شرایط برای برگزاری کنسرت مناسب نیست و برگزاری این برنامه بهتر است به زمانی دیگر موکول شود.»

وی افزود: «لغو این کنسرت ضمن آنکه در برنامه‌های آتی گروه و آقای ناظری اختلال ایجاد می‌کند، اسباب نارضایتی مردم و مخاطبان ادب دوست شیرازی را هم به دنبال خواهد داشت.»

این همکار گروه فردوسی افزود: «ما مخالف لغو هر نوع کنسرت موسیقی هستیم، اما لغو کنسرتی که با نام شاهنامه ‌و فردوسی بزرگ عجین شده و تقریبا در تاریخ چند‌دهه‌ای موسیقی ایران نمونه و مصداقی ندارد، ‌اجحافی است بزرگ بر موسیقی اصیل و نیز فردوسی که حقی بزرگ در زنده ‌نگاه داشتن زبان فارسی و هویت ایرانی ما داشته و دارد.»

نخستین برنامه شاهنامه خوانی شهرام ناظری و گروه فرودسی اسفندماه گذشته در اصفهان برگزارشد که با استقبال پرشور تماشاگران مواجه شد. پس از آن همین کنسرت چهار شب پیاپی در تالار میلاد تهران برگزار شد که این برنامه نیزاستقبال گسترده تماشاگران را به همراه داشت.

شهرام ناظری با الهام از نغمات باستانی مناطق کردستان و کرمانشاهان و تلفیق آن با سازهای مختلف و اشعار حکیم ابوالقاسم فردوسی توانسته بود به فرمی تازه در ارائه موسیقی شاهنامه برسد.

شهرام ناظری درباره تازه ترین کار خود می گوید: «بسیاری از شعرهای روایتی مثل اشعار فردوسی و مولانا طی قرون معاصر حذف شده بود. سعی کردم شاهنامه فردوسی که جزئی از زندگی و ریشه مردم ایران به شمار می رود را زنده کنم و در قالب موسیقی درآورم.»

شهرام ناظری با اشاره به این که از چهار سال پیش در نیویورک، پاریس و کشورهای آفریقایی اجرای شاهنامه فردوسی را داشته؛ اما نتوانسته در ایران شاهنامه را در قالب موسیقی به اجرا درآورد تاکید کرد: «سرانجام موفق شدیم طی سه روز کنسرت برای اولین بار در ایران این اجرا را در اصفهان داشته باشیم، شهری که مرکز مهم موسیقی و مهم ترین شهر ایران از این لحاظ بوده است.»

ناظری درباره اجرای کنسرتش در اصفهان تاکید کرد: «بیشتر از همه بر روی اشعار مربوط به ضحاک و عبور سیاوش از آتش و هم چنین هفت خان رستم تکیه کرده است و این کنسرت با قطعه کوچکی از نقالی هم اجرا خواهد شد.»

شهرام ناظری که به شوالیه آواز ایران معروف است در این باره افزود: «باعث تاسف است که به بخش عظیمی از موسیقی حماسی ایران بی توجهی می شود. این در حالی است که شاهنامه خوانی در سالیان گذشته در زندگی مردم در قهوه خانه ها و خانه ها حضور پررنگی داشته است. اکنون نیز باید با حمایت های لازم موسیقی را به جوانان آموخت بنابراین ما نیازمند یک برنامه ریزی وسیع کشوری هستیم.»
zartusht67 - المان - فرانکفورت
حالا اگر تازی نامه بخواند جایزه بهش میدهند درود بر اساتید میهن پرست اقایان ناظری و شجریان
دوشنبه 22 فروردین 1390

z.e.molla - ایران - ایران
اگه در مدح اهل طویله قرار بود عربده کشی بشه و همه گریه کنند مشکلی نبود.
دوشنبه 22 فروردین 1390

SSEPEHR - ایران - زیر گنبد کبود
آفرین به اساتید بزرگی چون شهرام ناظری که در این آشفته بازار وظیفه ملی خود را به نحو احسن انجام میدهند. برای همه کسانی که در این راستا تلاش میکنند آرزوی پیروزی وسربلندی دارم.
دوشنبه 22 فروردین 1390

Pezhman - اتریش - وین
اشکمان در آمد.بچه های سپاه مگر ایرانی نیستید.؟ به قول حافظ شیرازی: جای آن است که خون موج زند در دل لعل// زین تغابن که خزف می شکند بازارش.
دوشنبه 22 فروردین 1390

Royan - المان - المان
فقط روضه خوانی اه وناله زینب و حسین اینقدر از این اهل بیت شنیدم که حالمون بهم خورده . بابا اینها عربن اینها از ما نیستن حتی اگر 1400 سال دیگه. ( خدا بدور) توی ایران بمونند.
دوشنبه 22 فروردین 1390

black chador - امریکا - ولدن
تازی ها از هر چه بوی ایرانی میده متنفر هستند و فقط ایرانی را برای سواری دادن مناسب میدونن
دوشنبه 22 فروردین 1390

fred1540 - بلژیک - هرنه
با سلام .. اقای ناظری من فکر کنم این دولت ولایت فقیه نوحه خوانی به نام شهرام نداره بهتر که توی خواندن شاهنامه چنتا نام از نامهای گردانندگان حکومت جا بده و کمی ربط بده به شاهنامه مخصوصا احمدی نژاد یا خامنه 100در 100 با اجرا کردن برنامهات موافقت میشه اگه از حسین یا عباس باشه که نور اعلی نور کمی زرنگ باش نمونش سعید حدادیان که ترانه خدا بیامورز هایده رو تبدیل کرد به نوحه ..همه به جرم مستی سر ..
سه‌شنبه 23 فروردین 1390

خانه به دوش - سوئد - استکهلم
تازیهای عرب صفت فقط نوحه خوانی و دعای کمیل و خاک توسری را بازبان عربی میفهمند.حیونکیها حقشونه چون درک و شعوری ندارند که بفهمند شاهنامه چی هست.,,مرده شور خودتون با دین و مذهب تون.
سه‌شنبه 23 فروردین 1390

feminism - انگلستان - لندن
تا با غم عشق تو مرا کار افتاد -- بیچاره دلم در غم بسیار افتاد )( بسیار فتاده بود هم در غم عشق -- امّا نه چنین زار که این بار افتاد )( سودای تو را بهانه ای بس باشد -- مدهوش تو را ترانه ای بس باشد )( در کُشتن ما چه میزنی تیر جفا -- ما را سر تازیانه ای بس باشد )( یکی از ترانه های زیبای استاد شهرام ناظری در آلبوم "یادگار دوست" .
سه‌شنبه 23 فروردین 1390

shervin-iran - ایران - خرم آباد
سلام و درود بی پایان به همه اعضای سایت پرمحتوای ایرانیان انگلستان..من عضو جدید سایت هستم...دوستتون دارم
سه‌شنبه 23 فروردین 1390

iranazadiran - ایران - تهران
حالا که اینه از این به بعد مراسم مذهبی باید لغو و هر چه بیشتر از سوی مردم کمرنگ شود. حکومتیان وطن خود را می فروشند که به زبان بی زبانی می خواهند بگویند که جایش برسد مادر خود را هم به حراج گذاشته و به اولین مشتری و بی سر و پا ترین آنها برای ذره ای منفعت می فروشیم ککمان هم در نمی آید. شوخی بردار که نیست این دینی که شما مبلغش شده اید شیطانی ست. ایرانیان مسلمان دو منبع برای رجوع در دسترشان است قرآن و نهج البلاغه می توانند آنها را ملاک اعمالشان قرار دهند جهت تفسیر آنها هم با آثار مولوی سعدی حافظ و کلیه کتب ادبی عرفانی اخلاقی ایرانی رجوع کنند که ادیبان دنیا در مورد این گنجینه ها تفاسیر و ترجمه های فراوانی دارند و آنها بهتر از ما بهره اش را میبرند چرا که آخوند سد راه ما برای شناخت آثار گرانبهایمان شده. و از سویی بر هر ایرانی واجب است که با رجوع به شاهنامه ببیند که ایرانیان اولین یکتا پرستان عالم هستند که هیچگاه بت پرست نبوده و خداوند را ستایش و پرستش کرده اند و به مبارزه با اژدهای نفس بر خاسته اند.
سه‌شنبه 23 فروردین 1390

Pezhman - اتریش - وین
shervin-iran - ایران - خرم آباد. خوش آمدی درود بر تو فرزند غیور و وطنپرست ایرانزمین.
سه‌شنبه 23 فروردین 1390

shervin-iran - ایران - خرم آباد
Pezhman - اتریش - وین. و درود برشما هموطن عزیزم در دیار غربت...موفق و پاینده باشی
چهار‌شنبه 24 فروردین 1390

SSEPEHR - ایران - زیر گنبد کبود
shervinهموطن خوب خرم ابادی خوش آمدی پیروز وسربلند ایران وایرانی.
چهار‌شنبه 24 فروردین 1390

shervin-iran - ایران - خرم آباد
SSEPEHR - ایران - زیر گنبد کبود. قربون محبتت سپهرجان....خیلی آقایی
شنبه 27 فروردین 1390

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.