آمریکا مشتاق مذاکره با ایران است


آمریکا مشتاق مذاکره با ایران است

آلن ایر، به تازگی به عنوان سخنگوی فارسی زبان وزارت امور خارجه آمریکا منصوب شده است. فارسی را روان صحبت می کند و انواع و اقسام عبارات فارسی را، از اصطلاحات عامیانه گرفته تا ضرب المثل ها به کار می برد. خودش می گوید که ۲۶ سال است که حوادث ایران را به دقت دنبال می کند و به ایران علاقه مند است. او پیش تر ریاست دفتر منطقه ای وزارت امور خارجه آمریکا در مورد ایران را که در سفارت آمریکا در ابوظبی مستقر است به عهده داشت.

با آقای ایر در استودیوی رادیویی بخش فارسی بی بی سی در ساختمان بوش هاوس در لندن گفت و گو کردیم.

با سئوالی در مورد پیام نوروزی باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا شروع می کنم. در مورد این پیام دو نکته مطرح است: اول این که بر خلاف سال گذشته که در پیام نوروزی آقای اوباما رهبران ایران مخاطب قرار گرفته بودند، در پیام امسال اینطور نبود. نکته دوم واکنشی است که این پیام در ایران برانگیخته است و به عنوان نمونه، رئیس مجلس ایران این پیام را "مضحک" توصیف کرده است.

معلوم است که آقای اوباما هر سال نمی تواند پیام سال قبل را تکرار کند. محتویات هر پیام نوروزی به وضعیت حاکم در منطقه و در دنیا بستگی دارد. اما وجه اشتراک همه این پیام ها، احترام مردم آمریکا به ملت بزرگ و شریف ایران است. از نظر واکنش های داخلی ایران، به آقای لاریجانی به عنوان رئیس مجلس جمهوری اسلامی ایران احترام می گذارم، خوب است که ایشان در این موضوع آزادی بیان دارد و ان شاءالله روزی همه مردم ایران همین آزادی بیان را خواهند داشت.

به پرونده هسته ای ایران بپردازیم. مذاکرات هسته ای ایران در آخرین مذاکرات در شهر استانبول به نوعی متوقف شد. از نظر دولت آمریکا قدم بعدی چه هست؟ نگاه دولت آمریکا به آینده روندی که پرونده هسته ای ایران طی می کند چیست؟ آیا هیچ امیدی برای پیشرفت وجود دارد؟


سئوال جالبی است. در موضوع برنامه هسته ای ایران سه نکته کلیدی وجود دارد. اول باید بگوییم، بارها هم گفته ایم که ما حق استفاده صلح آمیز ایران از انرژی اتمی را به رسمیت شناخته ایم و این قابل بحث نیست. ولی ایران به عنوان کشور عضو معاهده عدم گسترش سلاح ها هسته ای هم حقوقی و هم وظایف و تعهداتی دارد و قضاوت جامعه بین المللی و نهادهای ذیصلاح مثل آژانس بین المللی انرژی اتمی این است که ایران به تعهدات خود پایبند نبوده است. درست می گویید، ایران در آنکارا پیش شرطی غیر واقعبینانه گذاشت که مانع از ورود به بحث و مذاکره شد و این تأسف آور است. اما موضع آمریکا و گروه ۱+۵ این است که مسیر برای گفت و گو، با جدیت، حسن نیت و احترام متقابل باز است. ایران باید تصمیم بگیرد که وارد این مسیر بشود. ما مشتاق مذاکره با ایران هستیم تا ببینیم ایران چطور می تواند هم نگرانی های جدی جامعه بین المللی را در مورد ماهیت صرفا صلح آمیز برنامه هسته ای خود برطرف کند و هم از حقوق خود برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای استفاده کند.

شما از آمادگی آمریکا برای پیشرفت در پرونده هسته ای ایران صحبت می کنید، اما زمانی که ایران موضوع تبادل سوخت را با میانجیگری برزیل و ترکیه پذیرفت، بلافاصله تحریم های جدیدی علیه ایران اعمال شد. اگر تبادل سوخت را قدمی مثبت از سوی ایران بدانیم، چرا در آن زمان پاسخی منفی گرفت؟

این موضوعات ربطی به هم نداشت. ما به توافق در مورد تأمین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران به عنوان گامی اعتمادساز نگاه می کردیم. با این که ما در اکتبر دو سال پیش در مورد این موضوع به یک توافق اصولی رسیده بودیم، عاقبت ایران قبول نکرد که این توافق اصولی را عملی کند. تأمین سوخت رآکتور فی نفسه از نظر اعتمادسازی اهمیت دارد. ما به دنبال این هستیم که همه طرف ها اقداماتی برای اعتمادسازی انجام دهند تا بتوانیم برای برنامه هسته ای ایران راه حلی پیدا کنیم. اما برای دست یابی به یک راه حل معتبر و پایدار که مرضی الطرفین باشد، باید وارد مذاکره شویم.

مسئله دیگر مسئله تحریم ها است. دولت ایران تا کنون از مواضع خود کوتاه نیامده و مقامات ایران مرتب می گویند که تحریم ها اثری نداشته است. اما در میان مردم شاهد هستیم که به عنوان مثال کسانی که در شرکت ها و کارخانه های خصوصی مشغول تجارت بودند الآن با مشکلات خیلی جدی رو به رو هستند. همواره گفته شده که تلاش بر این است که تحریم ها اثری بر زندگی مردم عادی نداشته باشد. اما الآن مشخص است که تأثیر داشته است. از نگاه دولت آمریکا این تأثیر چگونه است.

این تحریم ها که از سوی آمریکا و جامعه بین المللی اعمال شده، بخشی از سیاست دو مسیره است، یعنی هم اعمال فشار و هم تشویق به شرکت در مذاکرات. ناگفته پیدا است که مردم عادی ایران هدف این تحریم ها نیستند. هدف کردار و عملکرد غیرقانونی و نامشروع دولت ایران است. بله مردم ایران تا اندازه ای از این تحریم ها رنج می برند و این واقعا مایه تأسف است. ولی نباید فراموش کنیم که هدف این تحریم ها این است که دولت جمهوری اسلامی ایران محاسبات خود را تغییر دهد و با حسن نیت وارد مذاکره شود.

سئوال آخر من در مورد تحولاتی است که در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در جریان است. آیا کشورهایی مثل لیبی که ناتو در آن دخالت نظامی کرده است و عربستان و بحرین که در آنها هم بر اساس گزارش ها و شواهد، سرکوب هایی صورت گرفته است، از نگاه دولت آمریکا یکسان هستند؟ آیا واکنش آمریکا به برخورد عربستان با مردم خود و لیبی با مردمش یکسان بوده است؟

موضع آمریکا در مورد این تحولات تازه منطقه یکسان و یکپارچه است. همانطور که خانم کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا گفته، موقعیت هر کشور منحصر به فرد است و عملی کردن سیاست اصولی ما در هر کشور متفاوت است. در لیبی در آستانه یک فاجعه انسانی بودیم و نمی توانستیم بی تفاوت بمانیم. کشورهای عرب و مردم لیبی درخواست کمک کردند و قطعنامه سازمان ملل متحد صادر شد و ما وارد عمل شدیم. مأموریت نظامی ما همانطور که خانم کلینتون گفتند محدود است، اما موضع رسمی ما این است که قذافی باید برود. در مورد بحرین خانم کلینتون گفتند که راه حل سیاسی است و امنیتی نیست. به همین دلیل خانم کلینتون گفت که ورود نیروهای خارجی به بحرین گام در مسیری اشتباه بود. ما همه احزاب را به یک مذاکره همه جانبه فراگیر فراخواندیم که همه با هم صحبت کنند تا به راه حلی سیاسی برسند.
danial nabi - سوئد - استکهلم
خواهش کنید شاید یک تصمیمی در موردتون بگیریم .انهم چون الن ایر هستی وگرنه هرگز ....
جمعه 19 فروردین 1390

بیگلی بیگلی - ایران - مشهد
خوبه میخواین مذاکره کنین پس صبر کنین هنوز 2 تا کشور دیگه مونده که کشف بشه اونا که کشف شد و ایران خواست بره باهاشون مذاکره کنه و سمندش رو بهشون جا کنه بعد شما میتونین بیاین
جمعه 19 فروردین 1390

arshia83 - اکراین - کیف
حکومت جمهوری اسلامی حکومت 100% امریکاییه...این اخبار همش کشکه...مطمئن باشید یک لحظه این حکومت دوام نمیاره اگر امریکا واتحادیه نخوان....جنبش سبز و برنامه هسته ای برای سرگرمی من و شماست.
جمعه 19 فروردین 1390

aziz iran - دانمارک - کپنهاک
باز نوکران سید علی و حرام لقمه گان سایبریش پیدا شون شد تا اسم سرنگونی میآید عین مور و ملخ میریزند اینجا نظر میدهند و فکر میکنند اینجا خونه و بیت امام خونخوار و درنده اشونه که هر چی گفتند و نوشتند براشون کیسه زر و سکه پرتاب کنند . به این جانیان و آخوندهای مفتخور و نوکران و جیره بگیران دربار سید علی باید بگیم گوری دستجمعی برای شما اراذل و اوباش تهیه شده است و چه امریکا بخواهد و نخواهد ملت شما را در آنجا دفن خواهد کرد حالا هی برید پاچه ی امریکا را برای روی خوش و بتأخیر انداختن سقوطتان بمالید .
جمعه 19 فروردین 1390

iranazadiran - ایران - تهران
بهترین راه در این شرایط همانا گزینه ی مذاکره است. در حال حاضر میمونی نژاد برای خلاصی خود دست نیاز به سوی رابطه با امریکا دراز کرده ( او که دین و ایمان درستی ندارد و همه اش ژست است ذاتش همان مجوس صهیونیست است که برای نجات خود دست بهر کاری میزند حتی گوساله یرستی) ضحاک هم که مانند همیشه دو طرفه بازی می کند هم دزد و هم رفیق قافله اما گروه سوم که از دگم ترین بیسوادترین و متحجرترین هستند ( نه اینکه آن دو گروه دیگر نیستند اما این گروه به آنها هم سور زده اند ) به هیچ عنوان مذاکره با امریکا را نمی خواهند چون بساط مکتبخانه شان بهم میریزد. امریکا مذاکره را شروع کند تا تابوی همه ی اینها بشکند و به خودشان بیفتند بفد کارها آسان میشود. امریکا و دوول غرب هم مغز سر خر نخورده اند اتفاقا مغز سر روباه خورده اند به همین دلیل حکومتی را که برایشان دیگر غیر از دردسر چیزی نداشته باشد را سریع کله پا می کنند. ببینیم این ترفند آخر به کجا می انجامد.
جمعه 19 فروردین 1390

sourena.de - آلمان - اشتوتگارت
امام امت خمینی کثافت همون موقع که توی مدرسه رفاه بود از مامور سیا که خانمی مو بلوند بود دستورات لازم رو گرفته بود. البته اون موقع نمیتونستند موهای بلوند این خانم آمریکایی رو از چشم اطرافیان خمینی پنهان کنن و این مامور سیا رو شیفته روحانیت امام معرفی میکردند تا کسی به این خانم شک نکنه!!! مخالفت حکومت ولی وقیح با آمریکا و غرب و بالعکس فقط بازی کثیف سیاسی بوده و هست. نابود باد حکومت ضدبشری ولی وقیح و مرگ بر خامنه ای
جمعه 19 فروردین 1390

love-iran - ایران - مشهد
وای چقدر امریکا بدبخت شدی کم کم داری کم میاری جالبه هدف تحریم ها دولته ایران و ناخواسته مردم اسیب دیدن طبق گفته ایشون خواستم از ایشون بپرسم ایا سوخت و هواپیما های مسافر بری و قطعات کامپیوتری و ماشین های امریکا از سواری و الکترونیکی مثل موبایل و چاپگر هم به دولت ربط داره ؟؟؟؟ این سگ دروغ میگید شما حالتون از ایران بهم میخوره و ما بیشتر همون طور که کوروش داشتیم دوباره خواهیم داشت و همون طور که ادم خوار بودید دوباره به همون روز خواهید رسید این قانونه طبیعته
جمعه 19 فروردین 1390

habibollah - ایران - تهران
arshia83 - اکراین - کیف. کاملادرسته.
شنبه 20 فروردین 1390

haghighatgo - آلمان - برلین
تبریک اینجا ...حقوق بشر اونجا ..ایرانی ها چه خوبین ..چرا دارتون میزنن..آخ بمیرم براتون ....چرا شکنجتون می کنن آخ..آخ چقدر دلمون براتون میسوزه ..آفت بهتون زده ...ما نمی دونستیم که !! بزارید یه دور بیام دیگه .....خیلی یواش و نرم ....!! نه نمیشه ...برو کلگ باز !! امریکا ...چیه بابا خجالت داره ها . مثلیکه بعد از سی و چند سال بفکرت رسیده که مثتعمره رو بدجوری ارزون به اروپائی ها فروختی و بیشتر از این ها ارزشش بوده و می خوای دوباره تلکه کنی!! چیه هرچی گوشه کنار به ملکه انگلیس و سانخوزی میزنی جوابت رو نمیدن و حالا می خوای با نوکرانشون و گماشته های استخدامیشون یه جوری کنار بیای که یه جوری کیسه رو شل کنن و یا یه جوری راه بهت بدن بیای تو !! نه جونم کور خوندی !! اروپائی ها خیلی زبلند و نمی زارن گله شون رو تو ایران گرگ بزنه و میلیون ها پاسدار وبسیجی و اوباش و عرب نژاد رو تو ایران برای محافظت از مثتعمره شون اجیر کردن !!
شنبه 20 فروردین 1390

shahab46 - المان - هانوفر
خاک تو سرشما مثلا دموکرات. جمهوریخواهان رامیخواست تا دک و پوز این رژیم وهواداراش را بالا بیاورند.از روزی که این یارو اوباما توی چند تا ایالت پیش افتاد فهمیدم باید چهار سال دیگه این اخوندهای انسان نما را تحمل کنیم ولی قول میدهم دور بعدی تمام است سارا پلین رئیس جمهور بعدی است
شنبه 20 فروردین 1390

دستان - ایران - تهران
وقتی خبری در مورد تقاضای امریکا برای مذاکره و گفتگو در سایتی خبری درج میشه برای افرادی که خودشونو پشت قدرت پوشالی امریکا پنهان کردند و دلخوشند که ارتش امریکا با حمله نظامی کاری برای اونا انجام بده اخه اون بیچاره ها که نمی تونند کاری کنند آخه دستشون بنده حالا کار نداریم به کجا بنده و کجا مشغولند و سر در برف کرده اند و یا اینکه اونور مرزی هایشان دائم در حال تحریک و امید دادن به چند فریب خورده داخلی هستند دادشان در میاد و از ترس اینکه بعد از امریکا و ایران چه کنند . ولی خاطرتان جمع تا خوردهای اسوده خاطر شوید تا زمانی که رژیم غاصب اسرائیل موجودیت دارد رابطه بی معنیست پس کما فیالسابق در حال مدح و ستایش امریکا باشید و دولت اسرائیل را در منوی حمایت و قدردانی و بزرگ نماییتان جای دهید.
دوشنبه 22 فروردین 1390

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.