ضرب و شتم خانواده‌های زندانیان در تبریز


ضرب و شتم خانواده‌های زندانیان در تبریز

با ضرب و شتم خانواده‌های ده‌ها تن از زندانیانی که در تجمع اعتراض به نابودی دریاچه ارومیه بازداشت شده بودند، خیابانهای اطراف زندان تبریز به صحنه شعارهای تند و درگیری با نیروهای امنیتی تبدیل شد.
 
خیابانهای اطراف زندان تبریز، روز دوشنبه (۴ آوریل / ۱۵ فروردین) به صحنه درگیری میان خانوادهها و بستگان زندانیان و نیروهای انتظامی و امنیتی تبدیل شد. این ناآرامی در واکنش به عدم پاسخگویی مراجع قضایی درباره ۷۰ نفر از کسانی بود که در تجمع اعتراض به نابودی دریاچه ارومیه مورد حمله نیروهای امنیتی قرار گرفته و زخمی و بازداشت شدهاند. آنها به ناتوانی دولت در حفظ محیط زیست در ارومیه اعتراض کردهاند.

به گزارش منابع محلی، برخی از خیابانهای تبریز تا پایان شب گذشته شاهد حضور انبوه نیروهای انتظامی و امنیتی بود. رسانههای نزدیک به جنبش سبز نیز گزارش دادهاند که ماموران زندان تبریز با برخوردهای بسیار تند، سعی در پراکنده کردن خانوادههای زندانیان داشتند. تاکنون هیچیک از مراجع قانونی و مسئولان زندان حاضر نشدهاند که از سرنوشت این بازداشتشدگان خبری منتشر کنند.

تاوان اعتراض در "روز طبیعت"

۱۳ فروردین در ایران روز طبیعت نامگذاری شده و فعالان مدنی و محیط زیست آذربایجان، این روز را برای اعتراض به سیاستهای غلط دولت و بحران خشکی دریاچه اورمیه مناسب میدانستند.

به گزارش رسانه های حقوق بشری، نیروهای انتظامی و امنیتی، روز شنبه (۲ آوریل / ۱۳ فروردین) بیش از ۷۰ تن از شهروندان شهرهای ارومیه و تبریز را به جرم شرکت در تجمعات اعتراض به از بین رفتن دریاچه اورمیه، بازداشت و شماری را زخمی کردهاند.

معترضان با در دست داشتن پارچهنوشتههایی به زبانهای انگلیسی و ترکی که بر آنها نوشته بود: "دریاچه اورمیه تشنه است"، "مرگ دریاچه اورمیه مرگ آذربایجان است" و "دریاچه اورمیه را محافظت کنید" به ناتوانی دولت در حفظ محیط زیست اعتراض کردند.

آنها شعارهایی مانند "یاشاسین آذربایجان" و "سدها را باز کنید، دریاچه اورمیه را پر کنید" نیز سر داده بودند.

تجمع معترضان در میدان آذربایجان تبریز در حالی با حمله نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شد که ماموران تلاش کردند تا با ضرب و شتم حاضران و به ویژه زنان معترض، و با به کارگیری ماشینهای آبپاش جمعیت را متفرق کنند.

منابع خبری میگویند روز شنبه (۲ آوریل / ۱۳ فروردین) همزمان با تبریز، گروهی از مردم ارومیه نیز، در اعتراض به سیاستهای غلط دولت و افزایش روند خشک شدن دریاچه ارومیه، دست به تجمعات اعتراضی زدند که با برخورد خشن ماموران انتظامی روبرو و گروهی در این زمینه بازداشت شدند.

به گزارش تارنمای "گزارش آذربایجان" و به نقل از شاهدان عینی، صدها تظاهر کننده در ارومیه با برخورد شدید نیروهای امنیتی مواجه شدند.

بنا بر این گزارش هزاران نفر از معترضان در محوطه پارک «ائللر باغی» در تجمعی آرام و بدون شعار، مراتب اعتراض خود را نشان دادند و تعدادی دیگر از آنها اعتراض خود را با هوا کردن بادکنک ابراز کردند که در مدت کوتاهی با هجوم نیروهای امنیتی روبرو شدند.

به گزارش وبسایت دانشجو نیوز، از دستگیر شدگان در اورمیه میتوان سعید خضرلو و از دستگیر شدگان تبریز میتوان از این چند تن نام برد: علی بالنده، علی باباپور، جلال برقی، رسول بهاری، وحید پوررضا، حبیب پورولی، بابک حسینی، حامد حسینی، محمد خطیبی، حسن خویی، سعید سیامی، علی سلیمی، الیاس شکری، کریم شیرازی فر، رحیم طربناک، حسین عبدالهی، جلیل علمدار میلانی، صمد کریمی، حجت مختارزاده، کاظم واحدی و عادل یوسفی.

نام بابک رضایی دانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیای سیاسی دانشگاه شهید بهشتی تهران نیز در جمع بازداشت شدگان قرار دارد.

هشداری که جدی گرفته نشد

ششماه پیش، جواد جهانگیرزاده نماینده ارومیه در مجلس، نسبت به خشکی دریاچه ارومیه و حساسیت مردم نسبت به این فاجعه زیست محیطی و پیامدهای اقتصادی آن برای کشور هشدار داده بود.

به گزارش وبسایت آفتاب (۲۴ اکتبر ۲۰۱۰/ ۲ آبان ۸۹) نماینده ارومیه گفته بود: «مسئولان یا عمق فاجعه را نمیدانند یا مردم را بازی میدهند زیرا تغییر شیوه های آبیاری دو استان آذربایجان غربی و شرقی بیش از ۳ هزار میلیارد تومان پول نیاز دارد».

به گفته جهانگیرزاده «اگر به همین منوال به مشکلات دریاچه ارومیه بیتوجهی شود این دریاچه کاملا از بین خواهد رفت و اگر این دریاچه دچار مشکل شود باید صدها میلیارد دلار سرمایهگذاری مجدد شود. یک تا ۱۰ میلیارد تن نمکی که باد از این دریاچه از غرب به شرق کشور میبرد میتواند زندگی ۱۳ میلیون نفر را تحت تاثیر قرار دهد و حتی زندگی مردم تهران را هم دچار مشکل کند.»

وی از پیگیری تعدادی از نمایندگان مجلس برای تشکیل کمیته ویژهای برای مشکلات دریاچه ارومیه نیز خبر داده بود: «سهلانگاری نسبت به مشکلات این دریاچه سبب شد تا به فکر تشکیل این کمیته و پیگیری مسائل پیرامون آن بیفتیم زیرا موضوع دریاچه ارومیه یک موضوع ملی است و توجه به آن و رفع مشکلاتش عزم ملی میطلبد».

نگرانی از تبدیل ناآرامیها به اعتراض سیاسی

گروههای سیاسی آذربایجان اگرچه وقایع ۲۲ ماه گذشته در جنبش سبز را پوشش خبری دادهاند اما این منطقه شاهد تجمع چشمگیری همسو با تهران و برخی از شهرهای بزرگ نبوده است. در عوض تجمع بزرگ و کم نظیری از مردم در روز ۱۷ فوریه (۲۸ بهمن ۸۹) در استقبال از رئیس جمهور ترکیه برگزار شد.

تحلیلگران بر این باورند که فضای حاکم بر آذربایجان امروز بسیار متفاوت از آذربایجان انقلاب مشروطه و انقلاب بهمن ۱۳۵۷ بوده و اعتراض به "سلب حقوق زبانی و فرهنگی و زیستمحیطی" بر اعتراضهای کلی سیاسی پیشی گرفته است.

به باور آنها، حکومت نگران است که اعتراضهای قومی و زیستمحیطی، انرژی پنهان در این منطقه را آشکار کند و تجمعات کوچک به اعتراضهای بزرگ سیاسی تبدیل شود به همین دلیل حتی از تجمعات غیر سیاسی هم جلوگیری میکنند.


khosh bavar - ایران - یزد
برایم باورنکردنی هست که ان مردم غیور تبریزی که ما از انان چه در زمان شاه دیدیم و میشنیدیم و چه از لحاظ تاریخی, این مردم تبریز نمیتواند همان مردمی که همه از انان ترس و وحشت داشتند باشد ?! و یا شاید هم انانرا جادو کردند که اصلا واکنشی از خود نشان نمیدهند !? دوست کاربریم اقای بهشتی نظر محترم شما چیست ? شاد و مصمم باشیم .
سه‌شنبه 16 فروردین 1390

nazli_akrami - ایران - تبریز
آقا واسه چی دروغ میبافین؟؟؟. من دقیقا روبروی زندان مرکزی تبریز اول جاده شاهگلی تو یه مغازه کار میکنم. هیچ خبری نبود. تا ساعت 10 شب هم ما اونجا بودیم. این اخبار مسخره رو کی به شما میده؟؟؟؟؟
سه‌شنبه 16 فروردین 1390

همبستگی _ایرانیان - ترکیه - استانبول
مردم ظلم دیده و شریف آذربایجان ، . ما بدین وسیله از مبارزات آزادی خواهانه و برابری طلبانه شما و همه اقلیتهای قومی در ایران دفاع میکنیم. ما با هم هستیم چرا که ما همه دارای ( حافظه تاریخی مشترک ، دردهای مشترک و آرزوهای مشترک ) هستیم. این حافظه تاریخی مشترک است که ما را به هم پیوند میدهد و همدلی و هم زبانی در ما ایجاد میکند هر چند که به زبانهای آذری و فارسی و کردی و بلوچی و عرب و ترکمن و ارمنی و آشوری وگیگلکی و غیره تکلم میکنیم اما دردهای مشترک 30 ساله در چنگال استبداد گران خون آشام رژیم جمهوری اسلامی ما را به هم پیوند میدهد.
سه‌شنبه 16 فروردین 1390

همبستگی _ایرانیان - انگلستان - استانبول
درست مثل اعضای یک خانواده که حافظه تاریخی مشترک و دردهای مشترک دارند. همه ما در جنبش کارگران و مزد بگیران ، جنبش اقلیتهای قومی ، جنبش زنان ، جنبش دانشجویان،و طرفداران حقوق بشر به یکسان ضربه خورده ایم، دوش به دوش هم مبارزه کرده ایم، در سیاه چالهای رژیم ج. اسلامی به یکسان شکنجه دیده ایم. شلاقی که تنمان را زخم کرد ترک و فارس و بلوچ را از هم جدا نکرد. طناب دار رژیم ج. اسلامی و گلوله هایی که سینه مبارزین را در زندان اوین درید فرقی بین ترک و فارس نگذاشت. در گورستان خاوران جوانان ترک و فارس و کرد و بلوچ در گور مشترک دفن شده اند. پس چرا ما زنده ها را از هم جدا کنیم.
سه‌شنبه 16 فروردین 1390

همبستگی _ایرانیان - انگلستان - استانبول
اینک در این برهه از تاریخ است که من و تو ما شده ایم چرا که ما آرزوهایی مشترک داریم.آرزوی آزادی ، استقلال، برابری و عدالت اجتماعی برای همه اقوامی که در ایران زندگی میکنند، برای طبقه کارگر و مزد بگیر ایران ، برای زنان در بند ایران. حافظه تاریخی به ما یادآوری میکند که تنها راه رهایی مان ، آگاهی سیاسی، اتحاد و مبارزه است. پس یکصدا فریاد میزنیم : یاشاسین آزادلیق - زنده باد آزادی . برابری نان ، مسکن و آزادی برای همه اقوام ایران.
سه‌شنبه 16 فروردین 1390

همبستگی _ایرانیان - انگلستان - استانبول
اینک در این برهه از تاریخ است که من و تو ما شده ایم چرا که ما آرزوهایی مشترک داریم.آرزوی آزادی ، استقلال، برابری و عدالت اجتماعی برای همه اقوامی که در ایران زندگی میکنند، برای طبقه کارگر و مزد بگیر ایران ، برای زنان در بند ایران. شورای همبستگی با مبارزات مردم ایران -شاخه اروپا. حافظه تاریخی به ما یادآوری میکند که تنها راه رهایی مان ، آگاهی سیاسی، اتحاد و مبارزه است. پس یکصدا فریاد میزنیم : یاشاسین آزادلیق - زنده باد آزادی . برابری نان ، مسکن و آزادی برای همه اقوام ایران.
سه‌شنبه 16 فروردین 1390

همبستگی _ایرانیان - ترکیه - استانبول
دعوت از مردم قهرمان پرور تبریز. بیایید تا با هم و در کنار هم ، مشقهای ناتمام انقلاب 57 را به پایان برسانیم.بیایید من و تو ما شویم و ریشه های ظلم را براندازیم تا آینده ای زیبا و روشن برای نسل جوان تدارک ببینیم.
چهار‌شنبه 17 فروردین 1390

h.k - دانمارک - اودا
همبستگی.سلام.وتشکرازنظرتان.وkhosh bavarعزیز سلام .باارزوی شادکامی برایتان.میدانی که جهل ونادانی افراد نفاق افکن وخودبرتربین هزاران باربدترازسحروجادوست.وخوب میدانی که نادانان,,ادعای,,بیشتری دارند.وعلی,,ع,,فرموده.تکبربهترین دلیل نادانی افراداست.ولی چه میشه کرد.,,ازسفه خوانندخودراعقل کل نوزادها,,قربان تو
چهار‌شنبه 17 فروردین 1390

azadi - ایران - کرج
khosh bavar - ایران - یزد یکی از ابزارهایی که این رژیم بر ای کنترل مردم از ان استفاده کرده و میکند ایجاد حس بی تفاوتی نسبت به محیط زندگی ،اطرافیان و جامعه می باشد (نمونه بارز ان را هم چند ماه پیش در مورد قتل خیابانی که در میدان کاج سعادت اباد تهران اتفاق افتاد شاهد بودید)این حس رخوت ، خودخواهی و بی تفاوتی که گریبانگیر جامعه ما شده کم کم در حال از بین رفتن هست به نظر من کمی باید صبر کرد تا سحر پدیدار گردد. همینقدر که هموطنان اذری ما حرکتی انجام داده اند جای سپاس فراوان دارد.
چهار‌شنبه 17 فروردین 1390

farzad_s - ایران - تبریز
nazli_akrami - ایران - تبریز----بر پدر دروغگو لعنت در این مکانی که میگی اصلا مغازه ای وجود نداره
چهار‌شنبه 17 فروردین 1390

ashoor - ایران - تهران
همبستگی _ایرانیان - ترکیه - استانبول . من ریشه اکثر بحث ها و توهینهای کثیف قومیتی رو متاسفانه در این خارج نشینها بخصوص خارج نشینهای مقیم اروپا میدونم. این در حالی است که اینجا در ایران بعد از خیزش اخیر ، فرهنگ همزیستی آنقدر بالا رفته که تقریبا شوخیها ی توهین آمیز قومی هم تموم شده. کاش کسایی که من مثل شما فکر میکنن زحمت نوشتن به خودشون بدن تا با هم بودن و متحد بودن ایرانیها رو در راه آزادی و دمکراسی با فریاد به گوش همه برسونیم.
چهار‌شنبه 17 فروردین 1390

حقایق تلخ - ایران - تهران
آرش وآرمین وسرای آزادی حرفی برای گفتن دارید یا نه یا اینکه این منطقه جزو ایران نیست یا ما همان حرامزاده های مغولیم وانسان نیستیم وباید بمیریم. جواب می خواهم
چهار‌شنبه 17 فروردین 1390

ayazz - آذربایجان - زنجان
همبستگی _ایرانیان - ترکیه - استانبول مطمئن باشید اگر فقط نصف دوستان فعال غیر ترک در ایران مثل شما فکر می کردند چنان همبستگی ای بین فعالان آذربایجان و فعالان مرکز بوجود می آمد که دمار از روزگار ظالم در آورد ولی حیف که همزبانان شما به جای احترام به هویت و خواسته مردم آذربایجان با زیر پا گذاشتن خواسته و لگدمال کردن هویتشان فاصله بوجود امده را بیشتر و بیشتر می کنند
چهار‌شنبه 17 فروردین 1390

iranazadiran - ایران - تهران
شاید تبریز و مردمش به هوای توهین و ضرب و جرح به خودشان به جنب و جوش آمده و غیرت مشهورشان را به کار اندازند.
چهار‌شنبه 17 فروردین 1390

khosh bavar - ایران - یزد
azadi : با سپاس فراوان از دوست گرامی . شاد و راهنما باشیم .
چهار‌شنبه 17 فروردین 1390

khosh bavar - ایران - یزد
h.k - : سلام دوست عزیز و گرامیم. مرسی از شما که همیشه منو راهنمایی میکنید. قربان شما فرهاد.
چهار‌شنبه 17 فروردین 1390

asdasda - ایران - تبریز
اقا شما نشستین اون ور اب دارین گوشای ما بزرگ میکنید نه داداش ما دیگه سنگ کسی رو به سینه نمیزنیم موسوی تظاهرات راه میندازه همه چشمشون به تبریز گربه از بالای دیوار گچ میره همه مگن تبریزی ها بیان کاری کنن اقا توی ایران دو تا انقلاب بزرگ رخ داده یکی مشروطه و یکی هم این انقلاب همش کار تبریزی ها بود شما هم به خودتون تکنی بدین همش منتظرین یکی واسطتون کاری انجام بده نه داداش اون ممه رو لو لو برد
چهار‌شنبه 17 فروردین 1390

حقایق تلخ - ایران - تهران
khosh bavar - ایران - یزد و همبستگی _ایرانیان - ترکیه - استانبول اولاً که آذربایجان فقط تبریز نیست بلکه از ارومیه و آرتاویل وسولدوز و قوشا چای وتکاب وآوج ورزن وقزوین وتهران وهمدان وگچساران وایلات قشقایی شیراز وصدها شهر دیگر نیز جزو ترکها هستند وهمگی درد مشترک دارند وزبان و فرهنگ و اعتقاد والبته دشمن مشترک ما دو نمره 20 در کارنامه مان داریم یکی انقلاب مشروطیت وستارخان ودومی 29 بهمن 1356 که دیدید باعث چه بیداری شد ولی نتیجه چی شد همان استبداد بعداز مشروطه وتحقیر ترکها ومغول خواندن و خر نشان دادن ما توسط انگلیس ورضاخان وعوض کردن اسم شهرهای ترکی به اسامی دیگر از جمله شاپور ونقده ورضائیه و سردشت وپیرانشهرو.. وبعد از انقلاب ایران نیز عقب ماندگی و ندادن بودجه وامکانات به آذربایجان و باز خر خواندن ترکها و صد البته تجزیه طلب خواندن ماها واینکه تخم روسیم و باید ترکها را از تهران بیرون کنیم والی غیر که این حکومت بر سر ما اورد با کمک همین مردم ایران
چهار‌شنبه 17 فروردین 1390

حقایق تلخ - ایران - تهران
بنابراین مردم آذربایجان دیگر دلسرد شدند ومیدانند که اگر حکومت دیگری سر کار آید اولین نشانه تفنگش باز آذربایجان خواهدبود واینکه فقط به خاطر زبانمان که فارسی نیست مارا وصله ناجور ایران می دانند وحرامزاده. بنابراین دیگر کسی نظر مثبتی به کسان بعد از اینها ندارند اینها که خدا شناس بودند اینجوری شدند وای به حال کسای دیگری که مارا مغول میدانند که اگر دررأس حکومت باشند جنایاتشان روی اینهاراسفید خواهد کرد .دوستان فکر نکنند که من این حکومت را می پرستم بلکه معتقدم هرکسی بعداز اینها بیاید بهتر که هیچ بدتر از اینها نفرت وانزجار خود رانشان خواهد داد وهیچ فرقی به حال اذربایجان نخواهد داشت.
چهار‌شنبه 17 فروردین 1390

khosh bavar - ایران - یزد
حقایق تلخ - : دوست عزیزم, اول از همه مرسی که چنین زحمتی بخود دادید و حقایق تلخ تابویی ایران را بیان داشتید ولی شما مثل اکثر مردم ایران خیلی " جدی " با مشکلات اجتماعی برخورد کردید که انهم " ناشی " از متکی به نفس نبودن است ! دوست و هموطن عزیزم, من خودم بچه شمال و روستا هستم و برای ما هم جوکها ساختند ولی با متکی به نفس بودن و کار توضیحی کردن مثل همین الانی که شما به نحو احسن انجام دادید که منو مجذوب خود کردید و حتما دیگران را همینطور, میتوانید به یکدلی و تابوشکنی مشکلات جامعه بپردازید ! دوست عزیز, فراموش نکن, اگر شما حرف بزنی , مقصر هستید و اگر باز هم حرف نزنید, بازهم مقصرید, پس گور پدر حرف مردم و تاریخ ! شاد و متکی به نفس باشیم .
چهار‌شنبه 17 فروردین 1390

ashoor - ایران - تهران
حقایق تلخ - ایران - تهران . لطفا از طرف مردم آذربایجان حرف نزن. اگه حرفی داری از طرف خودت بزن. این چه داستانی است که مردم آذربایجان ناامید شده اند و و و . 25 خرداد اگه خیابان آزادی بودی میدیدی که از هر دو نفر یکی آذری است. شما از بس با این خارج نشینها کل کل کردی رادیکالیزه شدی فقط خواهش میکنم از طرف خودت بنویس و بس.
چهار‌شنبه 17 فروردین 1390

fred1540 - بلژیک - هرنه
یا شاسین اذربایجان مگه اینکه باز ترکها حرکتی کنن
چهار‌شنبه 17 فروردین 1390

iranazadiran - ایران - تهران
حقایق تلخ - ایران - تهران. هم میهن ترک گرامی. بنابراین شما قومیتتان برایتان در درجه جلوتر و با ارزشتر از میهنتان است. متاسفم از بیان این حقیقت تلخ و واقعی که اکثریت اقوام ایرانی مخصوصا ترکها را دچار کرده است. ایران جاوید خواهد ماند بدون پشتیبانی شما یا پشت کردن شما. شما ترکها خدای ایران نیستید که برای قیام نهضت مشروطه اینقدر خود را از سایر اقوام طلبکار می دانید و بر ایشان منت می گذارید. چو ایران نباشد تن من مباد. به ایران بیندیشید نه به خودتان.
چهار‌شنبه 17 فروردین 1390

ayazz - آذربایجان - زنجان
متاسفانه مشکل افراط و تفریط بلای جانسوز همه جهان سوم و کشور ما نیز هست یا آنقدر واحد گرایی می کنیم که می گوییم همه باید زبان و فرهنگ مرکز را داشته باشند و بقیه وارداتی ان و باید نابود شوند یا اینکه اقوام مختلف آنقدر خود را بزرگ می کنند که در مرز های کشور هم نمی گنجد -- دوستان سخن آخر این است ترک و فارس در کنار هم برادرانه زندگی خواهند کرد ولی روزی که فارسها اجازه دهند ما ترک بمانیم و سعی در تغییر زبان ما به آذری نداشته باشند ما ترکیم و به آن افتخار میکنیم این را قبول کنید
پنج‌شنبه 18 فروردین 1390

یاشار آغداشلو - ایران - آذربایجان - تبریز
هر چیزی تاریخ مصرفی دارد تاریخ مصرف ایده پان ایرانیستی 70 ساله تموم شده و ایده پان اسلامی 25 سال!!! سرنوشت ماهم اونور آبها برای چندین دهه یا قرن تعیین شده !! کسی از شما صاحبنظران عزیز طرح نقشه راه به گوشش خورده؟ میدونید کی به مرحله اجرا میرسه ؟ همین جنبش ها و اعتراضات مردمی تو خاورمیانه فکر میکنید واقعن مردمیه ؟! پس بهتره از خواب زمستانی بیدار بشید و از غارهاتون بیاید بیرون! تا 2016 چند سالی بیشتر نمونده...
پنج‌شنبه 18 فروردین 1390

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
روشن نیست چرا عده ای مدام از ایده پلان انور آب و نقشه آینده از سوی غرب و اینگونه داستانهای کهنه و تکراری برپایه تئوری توطئه اینجا کامنت میگذارند. به این دایی جان ناپلئون ها باید گفت دوران این ایده های خنده دار و خرافاتی سالهاست که بسر آمده، شماها بهتر است از خواب چند سد ساله بیدار شوید!!!
پنج‌شنبه 18 فروردین 1390

Pezhman - اتریش - وین
اکثریت مطلق خواهان ایرانی یکپارچه ومتحد است.زنده باد ملت دلیر ایران.قوای مسلح ایران در کنار وطنپرستان ضامن امنیت ویکپارچگی ایران مقدسمان هستند.یاوه سرایان معتقد به دائی جان ناپلئو هم بنشینند وخیالپردازی کنند. بقول استاد سخن، سعدی :عاقلان دانند.
جمعه 19 فروردین 1390

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.